Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Det @Irre troligen skriver mystiska inlägg om är en halvförvirrad TT-artikel som har sin grund i ett pressmeddelande, som i sin tur åsyftar den här studien/artikeln:

https://www.nature.com/articles/s41560-021-00898-3.epdf?shari...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Priset var en del. Såhär säger wikipedia om elbilar i början på 1900-talet.

After enjoying success at the beginning of the 20th century, the electric car began to lose its position in the automobile market. A number of developments contributed to this situation. By the 1920s an improved road infrastructure improved travel times, creating a need for vehicles with a greater range than that offered by electric cars. Worldwide discoveries of large petroleum reserves led to the wide availability of affordable gasoline, making gas-powered cars cheaper to operate over long distances. Electric cars were limited to urban use by their slow speed (no more than 24–32 km/h or 15–20 mph[37]) and low range (50–65 km or 30–40 miles[37]), and gasoline cars were now able to travel farther and faster than equivalent electrics.

Gasoline cars also overcame much of their negatives compared to electrics, in several areas. Whereas ICE cars originally had to be hand-cranked to start – a difficult and sometimes dangerous activity – the invention of the electric starter by Charles Kettering in 1912[43] eliminated the need of a hand starting crank. Further, while gasoline engines are inherently noisier than electric motors, the invention of the muffler by Milton O. Reeves and Marshall T. Reeves in 1897 significantly reduced the noise to tolerable levels. Finally, the initiation of mass production of gas-powered vehicles by Henry Ford brought their price down.[44] By contrast, the price of similar electric vehicles continued to rise; by 1912, an electric car sold for almost double the price of a gasoline car.[8]

Tack för info.

Permalänk
Medlem

Jag såg program om mindre elbilar på tysk tv. Speciellt Kina verkar ha många modeller i produktion. Flera kostade under 40 000 kr! En av dem var en skåpbil som även skulle komma till Europa. Om den skulle komma hit och kosta under 100 000 så skulle det börja se intressant ut även för min del som mest använder bil för inköp och kortare utflykter för att leta efter bär och kantareller. Den stora nackdelen är sannolikt säkerheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Jag såg program om mindre elbilar på tysk tv. Speciellt Kina verkar ha många modeller i produktion. Flera kostade under 40 000 kr! En av dem var en skåpbil som även skulle komma till Europa. Om den skulle komma hit och kosta under 100 000 så skulle det börja se intressant ut även för min del som mest använder bil för inköp och kortare utflykter för att leta efter bär och kantareller. Den stora nackdelen är sannolikt säkerheten.

Tja, kanske. Det har ju funnits massvis av kinesiska och indiska bilar för extremt låga priser jämfört med här under ganska lång tid, men det finns ju anledningar till att de inte kommer hit. Säkerheten är absolut en, men inte den enda.

Permalänk
Medlem

Alla kalkyler med leasing är ju alltid 36 månader. Hur förändras dessa om man nu inte känner att det är nödvändigt att byta bil vart 3:e år? Jag menar om man betalar 7 000/mån i 36 mån för en bil så har man ju lagt ut 252 000 kr efter tre år och sedan står man där utan en bil. Om man köper en bil direkt och kör den längre än tre år planar ju värdeminskningen ut rejält.

En annan fördel med att köpa bilen direkt är ju att man ändå alltid har bilen kvar, även om man nu skulle råka hamna i en sämre ekonomisk situation, istället för att känna att "oj, nu måste jag leasa en ny bil igen".

Nu är ju situationen lite speciell med elbilar och den snabba utvecklingen där. En Model 3 kanske inte är värd ett skit om 5 år då det kommit en annan elbil som går dubbelt så långt för halva priset t.ex.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Alla kalkyler med leasing är ju alltid 36 månader. Hur förändras dessa om man nu inte känner att det är nödvändigt att byta bil vart 3:e år? Jag menar om man betalar 7 000/mån i 36 mån för en bil så har man ju lagt ut 252 000 kr efter tre år och sedan står man där utan en bil. Om man köper en bil direkt och kör den längre än tre år planar ju värdeminskningen ut rejält.

Jo så är det absolut. Ofta kan man ju köpa loss "sin" leasingbil till ett mer eller mindre fördelaktigt pris. Men i allmänhet så är ju leasing för de som vill ha en ny bil med jämna mellanrum, och är beredda att betala för det. Om det är en bra deal eller ej varierar förstås men i allmänhet är det ju inte så stor skillnad på kostnaden att leasa en bil och att köpa en ny bil och sälja den efter tre år. Behåller man sina bilar i fem eller tio år så blir kostnaden förstås lägre än att leasa flera bilar i rad, men man får ju också behålla sin gamla häck längre.

Citat:

En annan fördel med att köpa bilen direkt är ju att man ändå alltid har bilen kvar, även om man nu skulle råka hamna i en sämre ekonomisk situation, istället för att känna att "oj, nu måste jag leasa en ny bil igen".

Tja jag vet inte om det är någon jättefördel. Om ens situation förändras så snabbt och oväntat att man måste göra sig av med en bil innan man tänkte så förlorar man ju pengar oavsett om man köpte bilen eller leasade den. Dock är det sannolikt lite krångligare med leasingbilen och om man inte fick en bra deal så kan det bli svårt att få någon att ta över kontraktet liksom, och att lämna tillbaka bilen i förtid till leasingföretaget brukar bli ganska dyrt. Mitt avtal säger exempelvis att om jag lämnar tillbaka den i förväg så får jag betala suman av alla återstående månadsavgifter minus (andrahandsvärdet nu minus förväntat andrahandsvärde efter periodens slut), vilket inte låter så illa men värdeminskningen är ju beräknad på ett visst antal månader trots att den förstås är mycket högre i början.

Citat:

Nu är ju situationen lite speciell med elbilar och den snabba utvecklingen där. En Model 3 kanske inte är värd ett skit om 5 år då det kommit en annan elbil som går dubbelt så långt för halva priset t.ex.

/hulle.

Nej, och det gäller ju fossilbilar i samma utsträckning. Marknaden är osäker just nu, med teknikskiften och nya skatteregler och så. Just nu är det väldigt svårt att köpa en ny bil för det är en sådan brist, och väldigt dyrt att köpa en (nyare) begagnad av samma skäl, men leasingpriserna verkar hålla sig lite mer sansade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alla kalkyler med leasing är ju alltid 36 månader. Hur förändras dessa om man nu inte känner att det är nödvändigt att byta bil vart 3:e år? Jag menar om man betalar 7 000/mån i 36 mån för en bil så har man ju lagt ut 252 000 kr efter tre år och sedan står man där utan en bil. Om man köper en bil direkt och kör den längre än tre år planar ju värdeminskningen ut rejält.

En annan fördel med att köpa bilen direkt är ju att man ändå alltid har bilen kvar, även om man nu skulle råka hamna i en sämre ekonomisk situation, istället för att känna att "oj, nu måste jag leasa en ny bil igen".

Nu är ju situationen lite speciell med elbilar och den snabba utvecklingen där. En Model 3 kanske inte är värd ett skit om 5 år då det kommit en annan elbil som går dubbelt så långt för halva priset t.ex.

/hulle.

Du kan ju alltid fortsätta leasa bilen eller köpa loss den. Om du köper en bil kanske du sitter fast med den beroende på hur andrahandsvärdet förändras över tid, inte alltid en fördel att sitta på en bil. Läste nånstans att man räknar ungefär 21% värdeminskning per 3 år och ytterligare 12 kr/mil/år. Det ger ungefär 45% värdeminskning på 3 år för en ny bil som gör 2000 mil per år.

Jag har suttit senaste dagarna och räknat fram och tillbaka och som någon nämnde här är Mest Motor och deras kalkyl ”Leasingpris per nybilstusenlapp” ett bra mått i kombination med leasingpris per mil för att få en överblick kring om det är värt eller inte.

Ex MG Marvel Lux versionen betalar man 38% av nybilspriset över 3 år (2000 mil per år) medan för Ford Mach E betalar man närmare 47% för samma upplägg. Med andra ord betalar mindre av värdeminskningen för MGn kontra Ford. Köper du den åker du på hela värdeminskningen oavsett.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, kanske. Det har ju funnits massvis av kinesiska och indiska bilar för extremt låga priser jämfört med här under ganska lång tid, men det finns ju anledningar till att de inte kommer hit. Säkerheten är absolut en, men inte den enda.

Tesla och MG tillverkas i Kina så allt är inte uselt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mastrovious:

Du kan ju alltid fortsätta leasa bilen eller köpa loss den. Om du köper en bil kanske du sitter fast med den beroende på hur andrahandsvärdet förändras över tid, inte alltid en fördel att sitta på en bil. Läste nånstans att man räknar ungefär 21% värdeminskning per 3 år och ytterligare 12 kr/mil/år. Det ger ungefär 45% värdeminskning på 3 år för en ny bil som gör 2000 mil per år.

Jag har suttit senaste dagarna och räknat fram och tillbaka och som någon nämnde här är Mest Motor och deras kalkyl ”Leasingpris per nybilstusenlapp” ett bra mått i kombination med leasingpris per mil för att få en överblick kring om det är värt eller inte.

Ex MG Marvel Lux versionen betalar man 38% av nybilspriset över 3 år (2000 mil per år) medan för Ford Mach E betalar man närmare 47% för samma upplägg. Med andra ord betalar mindre av värdeminskningen för MGn kontra Ford. Köper du den åker du på hela värdeminskningen oavsett.

Jo det är en ganska bra beräkningsmodell, men den missar en del saker. Dels att inte alla leasingerbjudanden är likvärdiga med service, däck, garanti, körsträcka och så som jag nämnde längre upp i tråden. Men också hur prisvärd en bil faktiskt är om man köper den. Vissa bilmärken har ständigt kampanjer exempelvis så om man beräknar leasingen mot listpriset för att köpa så blir ser leasingen mer fördelaktig ut än den är. MG är ju ett ganska bra exempel då de är väldigt billiga och prisvärda som leasingbilar, men priset för att köpa en är inte så bra egentligen, vilket gör att kalkylen ser väldigt bra ut. Eller för att förklara på ett annat sätt så jämför ju den uträkningen bara hur prisvärd en leasing är gentemot att köpa precis den bilen, inget om andra bilar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Tesla och MG tillverkas i Kina så allt är inte uselt.

Jag har inte sagt att de är usla, det tillverkas massor av bra grejer i Kina, även för den inhemska marknaden, men det tillverkas också en massa skit för den inhemska marknaden som inte går att sälja i EU för att de helt enkelt inte når upp till våra krav på diverse områden.

Edit: Vad jag menar är att detta inte är nytt. Jag läste mycket biltidningar när jag var yngre exempelvis och det kom ofta artiklar om typ någon kinesisk minibuss för en tiondel av vad en vanlig Volvo kostade, eller någon indisk småbil för 20000 och liknande, men de kommer aldrig hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Till diskussionen om elbilars räckvidd så ser jag det stora problemet är att räckvidden varierar för mycket mellan sommar och vinter, en bil som kommer 60 mil på sommaren är väl nere runt 40 mil när det är kallare (gissning) och därtill att det inte tar 5 minuter att "tanka" som en bensinare.

Själv valde jag att gå från bensin till laddhybrid (hämtas den 29:e ) just pga räckvidd (året runt) och (o)smidigheten att "tanka" som det är just nu iom jag inte har laddning hemma klart heller.
Vid nästa byte om ca 3 - 5 år blir det troligen full elbil eftersom jag hoppas utvecklingen gjort att batterier blivit bättre och att laddningsmöjligheterna ökat.

30 mil som någon skrev innan borde vara smärtgränsen håller jag inte med om, 30 mil hade jag aldrig accepterat oavsett drivmedel.

Du säger inte ens vilken bil du skaffat... bra inlägg

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är en ganska bra beräkningsmodell, men den missar en del saker. Dels att inte alla leasingerbjudanden är likvärdiga med service, däck, garanti, körsträcka och så som jag nämnde längre upp i tråden. Men också hur prisvärd en bil faktiskt är om man köper den. Vissa bilmärken har ständigt kampanjer exempelvis så om man beräknar leasingen mot listpriset för att köpa så blir ser leasingen mer fördelaktig ut än den är. MG är ju ett ganska bra exempel då de är väldigt billiga och prisvärda som leasingbilar, men priset för att köpa en är inte så bra egentligen, vilket gör att kalkylen ser väldigt bra ut. Eller för att förklara på ett annat sätt så jämför ju den uträkningen bara hur prisvärd en leasing är gentemot att köpa precis den bilen, inget om andra bilar.

Fast det är precis vad modellen är till för. Du jämför mellan olika tillverkare i förhållande till nybilspriserna (listpris eller kampanj, det som är aktuellt). Ju lägre procent av nybilspriset du betalar under leasingen desto billigare blir bilen, du betalar således mindre av värdeminskningen. Service, försäkring får du hålla utanför precis som du gör när du köper en bil. Däck är ju klockrent exempel på hur deras kalkyl blottlägger om det är prisvärt eller inte. Månadspriset gånger perioden som du sen jämför med deras listpris om du hade köpt däcken. Samma sak med all övrig utrustning, är utrustningen billigare (pris per månad * perioden - värdeminskning ex 30%) så är den värd att lägga till. Körsträckan får du också med om du räknar ut milpriset.

Mer komplett än så blir det inte. Ställ det sedan i förhållande till att köpa bilen och räkna fram värdeminskningen per månad. Glöm inte heller att du troligtvis har servicekostnad när du köper en bil kontra leasar och framförallt slipper du huvudvärk kring andrahandsvärdet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte sagt att de är usla, det tillverkas massor av bra grejer i Kina, även för den inhemska marknaden, men det tillverkas också en massa skit för den inhemska marknaden som inte går att sälja i EU för att de helt enkelt inte når upp till våra krav på diverse områden.

Edit: Vad jag menar är att detta inte är nytt. Jag läste mycket biltidningar när jag var yngre exempelvis och det kom ofta artiklar om typ någon kinesisk minibuss för en tiondel av vad en vanlig Volvo kostade, eller någon indisk småbil för 20000 och liknande, men de kommer aldrig hit.

Den sistnämnda var säkert Tata Nano, för den som vill söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du säger inte ens vilken bil du skaffat... bra inlägg

Inte för att jag ser vad det skulle ha med inlägget att göra eftersom det var om elbil och dess batteri och jag nämnde att det var anledningen till jag valde en laddhybrid denna gången.
Men jag har köpt en Audi Q3 laddhybrid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mastrovious:

Fast det är precis vad modellen är till för. Du jämför mellan olika tillverkare i förhållande till nybilspriserna (listpris eller kampanj, det som är aktuellt). Ju lägre procent av nybilspriset du betalar under leasingen desto billigare blir bilen, du betalar således mindre av värdeminskningen.

Desto billigare blir bilen i förhållande till köp-priset, vilket inte nödvändigtvis säger så mycket. Säg att du funderar på en Cupra Born eller en VW Id3, vilket i mångt och mycket är samma bil. Cupran kostar dock mer än Id3, men säg att Cupra har en leasingkampanj som gör att kalkylen ger en prisvärdhet på 0,35 medan Id3's leasingpris ger en prisvärdhet på 0,36. Samtidigt kan ju Id3 kosta mindre per månad i leasingkostnad ändå eftersom den har ett lägre inköpspris. Är Cupran billigare då?

Citat:

Service, försäkring får du hålla utanför precis som du gör när du köper en bil.

Försäkring kan man absolut hålla utanför, samtidigt får man ibland en bra "gruppdeal" på försäkringen när man leasar. Service ingår i princip alltid när man leasar så för att kalkylen ska bli korrekt får man lägga på kostnaden för ett serviceavtal i tre år på köppriset.

Citat:

Däck är ju klockrent exempel på hur deras kalkyl blottlägger om det är prisvärt eller inte. Månadspriset gånger perioden som du sen jämför med deras listpris om du hade köpt däcken.

I mitt leasingavtal ingår att jag får "låna" vinterdäck, alltså är det ingen kostnad, hur ska jag värdera det? Vad är en uppsättning vinterdäck som har körts tre säsonger värda? Hur ska man räkna på fälgarna, de "lånar" jag ju också men om jag köper en bil måste jag ju köpa fälgar till vinterdäcken också. Allt detta gör leasingen mer fördelaktig än köpet, men det gör det ju svårare att jämföra med en bil där vinterdäcken inte ingår i leasingen liksom.

Citat:

Samma sak med all övrig utrustning, är utrustningen billigare (pris per månad * perioden - värdeminskning ex 30%) så är den värd att lägga till. Körsträckan får du också med om du räknar ut milpriset.

Mer komplett än så blir det inte. Ställ det sedan i förhållande till att köpa bilen och räkna fram värdeminskningen per månad.

Poängen är väl att slippa "räkna fram" (d.v.s. gissa) värdeminskningen för bilen.

Citat:

Glöm inte heller att du troligtvis har servicekostnad när du köper en bil kontra leasar och framförallt slipper du huvudvärk kring andrahandsvärdet.

Jo jag säger inte att leasing är dåligt, jag leasar själv och det är inte sällan en bra deal och än mer så med elbilar. Kalkylmodellen är inte heller dålig, men den är väldigt förenklad och man ska inte överskatta värdet av den. Den är mest användbar om du har bestämt dig för en viss bil med en viss utrustning och vill ha reda på om det är mest fördelaktigt att leasa eller köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Desto billigare blir bilen i förhållande till köp-priset, vilket inte nödvändigtvis säger så mycket. Säg att du funderar på en Cupra Born eller en VW Id3, vilket i mångt och mycket är samma bil. Cupran kostar dock mer än Id3, men säg att Cupra har en leasingkampanj som gör att kalkylen ger en prisvärdhet på 0,35 medan Id3's leasingpris ger en prisvärdhet på 0,36. Samtidigt kan ju Id3 kosta mindre per månad i leasingkostnad ändå eftersom den har ett lägre inköpspris. Är Cupran billigare då?
Försäkring kan man absolut hålla utanför, samtidigt får man ibland en bra "gruppdeal" på försäkringen när man leasar. Service ingår i princip alltid när man leasar så för att kalkylen ska bli korrekt får man lägga på kostnaden för ett serviceavtal i tre år på köppriset.
I mitt leasingavtal ingår att jag får "låna" vinterdäck, alltså är det ingen kostnad, hur ska jag värdera det? Vad är en uppsättning vinterdäck som har körts tre säsonger värda? Hur ska man räkna på fälgarna, de "lånar" jag ju också men om jag köper en bil måste jag ju köpa fälgar till vinterdäcken också. Allt detta gör leasingen mer fördelaktig än köpet, men det gör det ju svårare att jämföra med en bil där vinterdäcken inte ingår i leasingen liksom.
Poängen är väl att slippa "räkna fram" (d.v.s. gissa) värdeminskningen för bilen.
Jo jag säger inte att leasing är dåligt, jag leasar själv och det är inte sällan en bra deal och än mer så med elbilar. Kalkylmodellen är inte heller dålig, men den är väldigt förenklad och man ska inte överskatta värdet av den. Den är mest användbar om du har bestämt dig för en viss bil med en viss utrustning och vill ha reda på om det är mest fördelaktigt att leasa eller köpa.

Du tappar bort mig här… förstår inte vad du vill få fram 😁

Svårigheten med leasing är ju att värdera hur den är prissatt i förhållande till att köpa bilen eftersom det är maskerat med en månadskostnad. Kalkylen är till för att dels få en uppfattning om hur leasingprissättningen förhåller sig till om du skulle köpt istället, dels för att du ska kunna få en rättvis jämförelse mellan olika tillverkare.

Jämförelsen Cupra/ID3, det låter snarare som att du är misstänksam mot om bilen är värd sina pengar oavsett om du köper eller leasar. Lite som att värdera huruvida ”ordinarie pris” på rea är sant eller inte.

Du går inte enahanda på den faktorn utan du får också väga in milpris, totala leasingkostnaden för perioden och vad som ingår (försäkring, vinterdäck etc). Som sagt, har gjort den här uppställningen för bland annat MG Marvel, Kia ev6, Ford Mach E och dess olika versioner, både från tillverkaren/ÅF och andra aktörer som t ex Carplus. Jag får en väldigt fin överblick av det, inte minst visar det på att metalliclack och vinterdäck prissätts olika inom de olika versionerna och mellan leasing aktörerna. Det ger utrymme för att förhandla.

Leasar du dina vinterdäck? Eller ingår dom i priset? Det vanligaste är att du får ett pris på dom. Är dom värda priset? Beror på hur du kör, kantstöttning, slitage etc. Jämför med pris om du skulle köpa dom och vad du kan köpa egna för. Egna kan du alltid sälja sen så detta är mer en fråga om hur bekväm man vill vara. Tror aldrig vinterdäck är värda sina pengar när du köper direkt från tillverkaren.

Och slutligen, värdeminskningen är ju den absolut viktigaste faktorn att tänka på. Problemet är att det är svårt att räkna ut just nu med tanke på vad som händer på både Ice och elbilsmarknaden. Det finns etablerade schablon beräkningar för detta som man måste ha med i jämförelsen mellan leasing och köp, många tänker inte på hur värdeminskningen är en del av kostnaden när du köper en bil. Därför har merparten (om inte alla) motortidningar kalkyler som kokar ner det till pris per mil.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Var och provkörde Tesla model 3 idag. Var en spontantrip till Segeltorp mest bara för att sitta i bilen och få lite mer känsla. Har provkört Y tidigare.

Nu fick jag provköra vanliga SR men fortfarande bra drag i den. Sjukt nära att beställa en nu

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irre:

Tesla och MG tillverkas i Kina så allt är inte uselt.

Nej såklart inte, men superbilliga Kinesiska och Indiska småbilar ska man absolut akta sig för att åka i. Vid en kollision viker de ihop sig som ett dragspel typ, och du följer med in i vikningen såklart så då blir det tack och ajöss direkt. Kvaliten är såklart inte den bästa rent allmänt för övrigt, rostskydd kan du nog inte förvänta dig heller osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

När jag snackade med bilhandlaren igår om Ioniq så var det ett års leveranstid på den. Den var dessutom dyrare när det kommer till privatleasing i all fall.

Jupp, fick samma info om leveranstiden från min säljare också. Fasen, nu när jag inte kan få den blev jag supersugen!

Permalänk
Medlem

Ringde Kia och frågade om priset på dragkrok på EV6. Vet inte om jag hörde rätt, men tyckte dom sa 380:-/mån vid privatleasing. Det är drygt 13000:-, vilket borde vara en av de dyrare krokarna på marknaden. Hoppas jag hörde fel.

Tre veckor till EV6 finns att känna på hos bilhandlarna. Ca 4 månaders väntetid för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Ringde Kia och frågade om priset på dragkrok på EV6. Vet inte om jag hörde rätt, men tyckte dom sa 380:-/mån vid privatleasing. Det är drygt 13000:-, vilket borde vara en av de dyrare krokarna på marknaden. Hoppas jag hörde fel.

Tre veckor till EV6 finns att känna på hos bilhandlarna. Ca 4 månaders väntetid för tillfället.

Så en beställning med leverans till slutet på Mars borde inte vara en omöjlighet? Verkar som dom ändå har bra leveranstider. Min leasing tar slut sista Mars så det borde klaffa bra.

Permalänk
Medlem

Vilken är den billigaste elbilen man kan få tag på? Jag behöver en bil för att pendla till jobbet, ca 2 mil tur och retur. Bor i villa på landet och kan ladda hemma.

Vill bara ha billigast möjligast sätt att komma till och från jobbet. Åker till och från jobbet två gånger per dag, så totalt ca 4 mil per dag men med runda 5 timmar mellanrum för laddning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vilken är den billigaste elbilen man kan få tag på? Jag behöver en bil för att pendla till jobbet, ca 2 mil tur och retur. Bor i villa på landet och kan ladda hemma.

Vill bara ha billigast möjligast sätt att komma till och från jobbet. Åker till och från jobbet två gånger per dag, så totalt ca 4 mil per dag men med runda 5 timmar mellanrum för laddning.

Spontant:

Vadsomhelst som inte har ett trasigt batteri?
"Billiga" brukar väl Peugeot iOn/Mitsubishi iMIEV/Citroën C-Zero vara. Äldre Zoe är inte så dyra heller, liksom el-Kangoo, men de har då ofta batterihyra så att du får extra månadskostnad. Fördelen är visst ansvar för batteriets funktion (kontrollera avtalsvillkor), men månadskostnaden är förstås nackdelen. Tidiga/första generationen Nissan Leaf. Lyckas du gräva upp en el-Clio från 90-talet med nya/tillräckligt bra batterier klarar den säkert den sträckan också och bör vara rätt billig.

Sedan har du Renault Twizy också, om den inte är i mopedversion, men det är ju mer ett mellanting mellan moped och bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vilken är den billigaste elbilen man kan få tag på? Jag behöver en bil för att pendla till jobbet, ca 2 mil tur och retur. Bor i villa på landet och kan ladda hemma.

Vill bara ha billigast möjligast sätt att komma till och från jobbet. Åker till och från jobbet två gånger per dag, så totalt ca 4 mil per dag men med runda 5 timmar mellanrum för laddning.

Någon av de nya (i Sverige) kinesiska märkena som erbjuder leasing för ca 2500-3000 per månad kanske?

Finns inte så mycket erfarenhet av dem ännu så det blir ju lite en chansning men de verkar ju erbjuda mycket för pengarna, tänker på exempelvis MG ZS eller DFSK Seres 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Någon av de nya (i Sverige) kinesiska märkena som erbjuder leasing för ca 2500-3000 per månad kanske?

Finns inte så mycket erfarenhet av dem ännu så det blir ju lite en chansning men de verkar ju erbjuda mycket för pengarna, tänker på exempelvis MG ZS eller DFSK Seres 3.

Det beror nog på hur man värderar saker och hur man tror att de håller. Även med de billigaste så kommer man att betala lika mycket (eller mer) på tre år i leasingavgift som en riktigt billig elbil med begränsad räckvidd kostar och sedan inte har något kvar och riskerar pålagor vid återlämnandet.

Om man ändå behöver en annan bil som klarar att köras långt på ett rimligt sätt så kanske det är bättre att leasa en laddhybrid som klarar jobbpendlingen på el, men körs på annat vid långkörning, om man ska gå på leasingspåret. Men det beror ju på hur behovet ser ut och vilket tålamod man har kring laddstopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vilken är den billigaste elbilen man kan få tag på? Jag behöver en bil för att pendla till jobbet, ca 2 mil tur och retur. Bor i villa på landet och kan ladda hemma.

Vill bara ha billigast möjligast sätt att komma till och från jobbet. Åker till och från jobbet två gånger per dag, så totalt ca 4 mil per dag men med runda 5 timmar mellanrum för laddning.

Hej,

Renault Zoe tror jag blir billigast. Just nu på kampanj ink. vinterdäck för 2690:-/mån 1000 mil.

https://www.renault.se/erbjudanden/zoe.html

Inte provkört själv, men ser helt ok ut för priset.

Permalänk
Medlem

NIO-ET7, 650 hästar, 100 mil räckvidd, automatiskt batteribyte om man vill slippa lång laddningstid. Tesla verkar få konkurrens.
NIO kommer troligen först till Norge. Pris i Kina ca 700 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

NIO-ET7, 650 hästar, 100 mil räckvidd, automatiskt batteribyte om man vill slippa lång laddningstid. Tesla verkar få konkurrens.
NIO kommer troligen först till Norge. Pris i Kina ca 700 000.

Vi får väl se. Den påstådda räckvidden, som verkar vara NEDC och inte WLTP, gäller 150 kW "solid state" och de har inte levererat än. Batteribyte? Inte särskilt troligt. Den idén hade Tesla också, men i praktiken har det ju inte hänt i någon praktisk mening. Ditt angivna pris gäller väl snarare det minsta batteriet på 70 kW med konventionell teknik, så inga 100 mils räckvidd där ens om man tar siffran för sann. Snarare hälften eller mindre. Nu har jag inte någon bra koll på just elbilspriser i Kina kontra här, men jag betvivlar att det blir billigare ens efter eventuella subventioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vi får väl se. Den påstådda räckvidden, som verkar vara NEDC och inte WLTP, gäller 150 kW "solid state" och de har inte levererat än. Batteribyte? Inte särskilt troligt. Den idén hade Tesla också, men i praktiken har det ju inte hänt i någon praktisk mening. Ditt angivna pris gäller väl snarare det minsta batteriet på 70 kW med konventionell teknik, så inga 100 mils räckvidd där ens om man tar siffran för sann. Snarare hälften eller mindre. Nu har jag inte någon bra koll på just elbilspriser i Kina kontra här, men jag betvivlar att det blir billigare ens efter eventuella subventioner.

Mycket gissningar och antaganden på dig känner jag. Varför skulle batteribyte inte vara praktiskt?

"Nio ET7 kostar från 448 000 yuan, cirka 570 000 kronor för 70 kWh-versionen, följt av 645 000 och 670 000 kronor för 100 respektive 150 kWh-versionerna."

"För längre räckvidd finns även 100 och 150 kWh-batterier som ska räcka till 700 respektive 1 000 kilometers körning. Räckvidden är beräknad efter den föråldrade NEDC-körcykeln så räkna med en något kortare räckvidd i verkligheten."

Källa: https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhy...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Mycket gissningar och antaganden på dig känner jag. Varför skulle batteribyte inte vara praktiskt?

"Nio ET7 kostar från 448 000 yuan, cirka 570 000 kronor för 70 kWh-versionen, följt av 645 000 och 670 000 kronor för 100 respektive 150 kWh-versionerna."

"För längre räckvidd finns även 100 och 150 kWh-batterier som ska räcka till 700 respektive 1 000 kilometers körning. Räckvidden är beräknad efter den föråldrade NEDC-körcykeln så räkna med en något kortare räckvidd i verkligheten."

Källa: https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhy...

Mycket? Exakt vad? Ger inte NEDC längre räckvidd än WLTP? Är priserna* härstädes direkt översättbara från kinesiska (testa med t ex Marvel R)? Om det är så praktiskt, varför har pionjären Tesla, som haft samma idé, inte genomfört sin idé med batteribyten? Man kan förstås notera att det, oaktat infrastrukturen som krävs, blir rätt knepigt om det inte rör sig om hyrda batterier eller batterier med ett mycket omfattande garantiåtagande som i princip är att jämställa med ett hyrt batteri.

*Om de, om/när de faktiskt levererar samtliga annonserade varianter håller den prissättningen är det svårbegripligt varför man alls ska bry sig om 100 kWh-batteriet på en så dyr bil. Enda motiveringen skulle väl vara om den laddar snabbare än 150 kWh eller om det största batteriet slutar med att bilen väger astronomiskt mycket. Gör den det har man inte fullt ut löst problemet. Att bara klämma in mer batteri kan säkert en del göra redan idag, men problemet är just att det blir dyrt, ännu tyngre och gör bottenplattan ännu tjockare och/eller äter upp utrymme inne i bilen.

Teknikens Värld har sina poänger. Jag har nog haft tidningen i säkert 25 år, eller något i den stilen. En gång i tiden hade jag alla papperstidningar ända från "början", men det blev ohållbart till slut, så det enda jag har kvar ända från början är Alla bilar. Jag tror att de går tillbaka till 1998 e dyl, men jag hade tidningen före dess. Webbversionen av TV är dock delvis som en kvällstidning. Som av en händelse brukar den vara länkad från Expressen som också ägs av Bonniers...