Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Tror jag läste det i Aftonbladet. Har förstått att de satt ett mycket lågt pris för att få en en fot i marknaden. Misslyckas de så står ägarna där utan ett utbyggt servicenät. Själv undviker jag elbil i det längsta. Elpriserna rusar och inget tyder på att de skall sjunka.

Skulle vilja formulera det så här. Det är såklart alltid bra att inte köpa nytt förens det verkligen behövs (om det är det du nu gör), men när man väl inhandlar ny bil och jämför olika drivlinor och total kostnader så blir det ganska uppenbart att elbilarna kommer börja dominera härifrån och framåt.

om vi bortser ifrån bonusmalus, skatter etc och endast fokuserar på bränsle, så ja; just nu är priset på el extremt högt (inte bara pga av den misslyckade energipolitiken utan också andra geopolitiska orsaker som strypt gas ifrån ryssland pipelinen), min gissning är att det kommer antagligen hålla i sig över vintern med, men vi får se. Jag tror dock inte det är "nya standarden" för elpriser.
Hela energifrågan är eg en helt egen separat diskussion, men jag tror det blir bättre så småningom.

Bensin och Diesel däremot är också at a all time high, och det kommer nog stanna eller fortsätta uppåt.

med dagens priser på båda bränslena så är det fortfarande mycket billigare och köra på el än bensin/diesel

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cove:

Skulle vilja formulera det så här. Det är såklart alltid bra att inte köpa nytt förens det verkligen behövs (om det är det du nu gör), men när man väl inhandlar ny bil och jämför olika drivlinor och total kostnader så blir det ganska uppenbart att elbilarna kommer börja dominera härifrån och framåt.

om vi bortser ifrån bonusmalus, skatter etc och endast fokuserar på bränsle, så ja; just nu är priset på el extremt högt (inte bara pga av den misslyckade energipolitiken utan också andra geopolitiska orsaker som strypt gas ifrån ryssland pipelinen), min gissning är att det kommer antagligen hålla i sig över vintern med, men vi får se. Jag tror dock inte det är "nya standarden" för elpriser.
Hela energifrågan är eg en helt egen separat diskussion, men jag tror det blir bättre så småningom.

Bensin och Diesel däremot är också at a all time high, och det kommer nog stanna eller fortsätta uppåt.

med dagens priser på båda bränslena så är det fortfarande mycket billigare och köra på el än bensin/diesel

Precis. Sen spelar ju skatten in ytterligare, 30 per månad för en elbil eller runt en tusenlapp för en fossilbil påverkar ju kalkylen ganska rejält också.

Frågetecknet oavsett om man väljer en elbil eller ej är ju andrahandsvärdet. Hittills har elbilarna typ slagit alla kalkyler och hållit värdet bättre än väntat, bortsett någon enstaka specifik modell som Leaf med hyrt batteri. Samtidigt är ju hela bilmarknaden för nya och nyare bilar helt åt skogen just nu. I senaste AMS stod det exempelvis att det är en sådan brist nu att handlare köper nya bilar till fullpris av andra handlare för att sen sälja dem till ett ännu högre pris typ direkt, således håller nyare begagnade bilar värdet bättre än någonsin tidigare. Men så lär det inte fortsätta i all evighet förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Tror jag läste det i Aftonbladet. Har förstått att de satt ett mycket lågt pris för att få en en fot i marknaden. Misslyckas de så står ägarna där utan ett utbyggt servicenät. Själv undviker jag elbil i det längsta. Elpriserna rusar och inget tyder på att de skall sjunka.

Även om vi räknar högt med 2kr/kwh så är det lite drygt 4kr/milen. Ändå ganska långt från 19.3kr/liter diesel. Och sen 360kr/året för skatten och halvförsäkring om man har ny bil.

Jag håller med om att läget är osäkert. ICE bilar kommer förbjudas inom något årtioende och dagens elbilar blir säkert föråldrade ganska fort för utvecklingen går så fort. Vem vet vad dessa bilar är värda om några år? Därför valde jag leasing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag håller med, det är mer än jag vill spendera på bil i dagsläget. Dock så ser jag det inte i relation till behålla bilen eller ej. Tror kostnaden för en bil är ungefär samma om du äger den. dvs om du försöker sälja den efter 3 år så kommer den förlorat motsvarande i värde.

Just nu är ju bilmarkanden lite crazy när det kommer till andrahandsvärden så kanske inte stämmer längre, men då tar man kostnaden emot att inte står för risken.

väljer hellre en billigare bil, samma concept. Är mer och mer säker på att det blir en EV6 entry model för 4695kr 1500mil/år. Känns lätt som den mest prisvärda bilen i det segmentet. Kostnaden är månad lär bli aningen lägre än min nuvarande bensin leasing (Tiguan 2019) när jag lämnar igen den i mitten av nästa år. när man slår på total kostnad. (högre leasing kompenseras av lägre skatt och bränslekostnad).

Ja men det är just andrahandsvärdet som är problemet. Du kommer billigare undan om du köper bilen förutsatt att det finns en viss säkerhet i vad andrahandsvärdet är, vilket ju inte gäller elbilar just nu. Följer tesla model 3 marknaden lite och priserna är högt och lågt verkligen. En bil med samma spec fast med 5-6000 fler mil kan va dyrare… ingen vet riktigt hur de ska prissättas. Lägg därtill att tesla kan få för sig att sänka priset på nya bilar vilket de gjorde med LR modellen, 40 000 kr över en natt så…

Nä elbil kostar en slant att leasa men utslaget med bränslekostnaden etc så är det ändå förmånligt med jämförbar ICE bil. Kian känns helt klart som det vettigaste alternativet just nu men inte heller jämförbar med Tesla LR eller performance. Ska man ha kias GT modell då är man ju över priset för teslan plötsligt.

Så ja… förlustaffär garanterat med bilar hur man än vänder och vrider 😂

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Även om vi räknar högt med 2kr/kwh så är det lite drygt 4kr/milen. Ändå ganska långt från 19.3kr/liter diesel. Och sen 360kr/året för skatten och halvförsäkring om man har ny bil.

Jag håller med om att läget är osäkert. ICE bilar kommer förbjudas inom något årtioende och dagens elbilar blir säkert föråldrade ganska fort för utvecklingen går så fort. Vem vet vad dessa bilar är värda om några år? Därför valde jag leasing.

Helt rätt tänkt om du frågar mig. Hade jag tänkt skaffa en elbil privat hade jag också kört leasing

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är rätt mycket dyrare att leasa en nu exempelvis så marknadsandelen lär ha dippat ganska rejält redan.

Jasså, har du fått nya leasingpriserna för MG ZS EV 2022 redan? Står på deras sida att de släpps imorgon.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Just andrahandsvärdet är ju något som är väldigt osäkert nu.
Bensin/dieselbilar har ju en begränsad tid kvar, bäst före datum så att säga. 2030 får de inte säljas som nya och vi vet inte hur prisökningarna på bränsle och skatt kommer sluta. Vem vet...om en 5 år vill ingen köpa begagnad bensin/dieselbil? Då står man vackert där med en bil man får "skänka" bort. Ingen vet.

Det samma gäller dagens El-bilar. Dagens teknik kommer vara väldigt föråldrad om 5 år (nanobatterier, bättre snabbladdning och range osv) och kommer då dagens bilar vara värt någonting? Vill någon ha dem när det finns mycket bättre alternativ men bara lite dyrare?

Sen har vi andra drivmedel som kan antas ha en del i marknaden om en 5 år, Vätgas eller vattendrivet (ja det finns patent på en bil som går att tanka med saltvatten). https://www.expressen.se/motor/quant-bilen-som-ska-tankas-med...
EL-bilen är den första riktigt stora "konkurrenten" till fossila bränslen. Det kommer andra drivmedel, det forskas så det knakar runt om i världen.

Därför väljer jag att privatleasa El-bilen då andrahandsvärdet är garanterat av dem man leasat av. Det är dessutom lättare att bara byta till ny teknik när det är dags för nytt kontrakt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Just andrahandsvärdet är ju något som är väldigt osäkert nu.
Bensin/dieselbilar har ju en begränsad tid kvar, bäst före datum så att säga. 2030 får de inte säljas som nya och vi vet inte hur prisökningarna på bränsle och skatt kommer sluta. Vem vet...om en 5 år vill ingen köpa begagnad bensin/dieselbil? Då står man vackert där med en bil man får "skänka" bort. Ingen vet.

Det samma gäller dagens El-bilar. Dagens teknik kommer vara väldigt föråldrad om 5 år (nanobatterier, bättre snabbladdning och range osv) och kommer då dagens bilar vara värt någonting? Vill någon ha dem när det finns mycket bättre alternativ men bara lite dyrare?

Sen har vi andra drivmedel som kan antas ha en del i marknaden om en 5 år, Vätgas eller vattendrivet (ja det finns patent på en bil som går att tanka med saltvatten). https://www.expressen.se/motor/quant-bilen-som-ska-tankas-med...
EL-bilen är den första riktigt stora "konkurrenten" till fossila bränslen. Det kommer andra drivmedel, det forskas så det knakar runt om i världen.

Därför väljer jag att privatleasa El-bilen då andrahandsvärdet är garanterat av dem man leasat av. Det är dessutom lättare att bara byta till ny teknik när det är dags för nytt kontrakt.

Håller med i det du skriver, men tänker att om det inte sker något drastiskt med elbil och infrastrukuktur så tror jag dagens modeller kan leva länge. För en stor del av befolkningen så är de "good enough", det gäller bara att komma över den första pucken att bilen måste gå 80 mil oavsett väder och terräng och att det finns en bra infrastruktur för att kunna ladda bilen.
Sen är vi alla olika och det kommer att finnas olika segment som det gör för fossil-bilar.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Håller med i det du skriver, men tänker att om det inte sker något drastiskt med elbil och infrastrukuktur så tror jag dagens modeller kan leva länge. För en stor del av befolkningen så är de "good enough", det gäller bara att komma över den första pucken att bilen måste gå 80 mil oavsett väder och terräng och att det finns en bra infrastruktur för att kunna ladda bilen.
Sen är vi alla olika och det kommer att finnas olika segment som det gör för fossil-bilar.

Hur många bensinbilar kan köra 80 mil på en tank? Tror smärtgränsen går mer vid 30 mil, men då bor jag i Skåne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hur många bensinbilar kan köra 80 mil på en tank? Tror smärtgränsen går mer vid 30 mil, men då bor jag i Skåne.

Du kan inte komma på bilar med 50 liters tank som drar 0,6 eller mindre på landsväg, eller bilar med 70-80 liters tank som drar 0,8-0,9 eller mindre? Jag skulle nog säga att alla standardbilar som går på bensin av rimligt modernt snitt jag kört mycket klarar 80 mil, i vissa fall mer, lite beroende på. Sedan kör man förvisso inte tills pumpen suger luft, men man vill inte köra en elbil tills den stannar heller. Ska man köra någon högprestandabil, kör som en idiot, kör massor inne i stan osv, blir det förstås annorlunda.

Permalänk
Medlem

Kan kanske vara intressant att Toyota satte rekord med sin vätgasbil Mirai i veckan. 136 mil på en tank visserligen perfekta förutsättningar och i 30 km/h, men ändå Den har 60-65 mils räckvidd på full tank med normal körning under normala förutsättningar.
Det är som sagt mycket på g nu.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Du kan inte komma på bilar med 50 liters tank som drar 0,6 eller mindre på landsväg, eller bilar med 70-80 liters tank som drar 0,8-0,9 eller mindre? Jag skulle nog säga att alla standardbilar som går på bensin av rimligt modernt snitt jag kört mycket klarar 80 mil, i vissa fall mer, lite beroende på. Sedan kör man förvisso inte tills pumpen suger luft, men man vill inte köra en elbil tills den stannar heller. Ska man köra någon högprestandabil, kör som en idiot, kör massor inne i stan osv, blir det förstås annorlunda.

Tror fortfarande du kraftigt överdriver sträckan man måste kunna köra på en tank för att vara nöjd. Kanske gäller i Stockholm/norrland, men här i skåne har nog ingen som krav att det skall gå att köra 80 mil på en tankning vare sig det gäller bensin eller el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Tror fortfarande du kraftigt överdriver sträckan man måste kunna köra på en tank för att vara nöjd. Kanske gäller i Stockholm/norrland, men här i skåne har nog ingen som krav att det skall gå att köra 80 mil på en tankning vare sig det gäller bensin eller el.

Om du läser igenom tråden kommer du att se att det är ett av de vanligaste argumenten emot elbil. Räckvidden är för dålig. Sen nästa är att det går för långsamt att ladda och att det finns för få laddplatser.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Om du läser igenom tråden kommer du att se att det är ett av de vanligaste argumenten emot elbil. Räckvidden är för dålig. Sen nästa är att det går för långsamt att ladda och att det finns för få laddplatser.

Men är inte det lite confirmation bias, de som är oroliga skriver, de som är nöjda skriver inte? Har svårt att se att inte 90% av folket skulle klara sig med 30 mils räckvidd förutom den ena gången om året de skall till fjällen och då får de väl ta en 30 min fikapaus på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Men är inte det lite confirmation bias, de som är oroliga skriver, de som är nöjda skriver inte? Har svårt att se att inte 90% av folket skulle klara sig med 30 mils räckvidd förutom den ena gången om året de skall till fjällen och då får de väl ta en 30 min fikapaus på vägen.

Jo, därav att jag skrev att de stora massan måste komma förbi att det måste gå att köra 80 mil utan stopp. Vissa här i tråden verkar göra det "ofta" och då får väl de vänta på den elbil som klarar det eller ändra sina vanor.
Själv klarar jag knappt två timmar i en bil utan paus så för mig är detta ett icke-problem. Däremot att det inte finns laddplatser vid destination eller på vägen är lite mer problematisk. Vill helst inte vänta för att någon annan laddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Har svårt att se att inte 90% av folket skulle klara sig med 30 mils räckvidd förutom den ena gången om året de skall till fjällen och då får de väl ta en 30 min fikapaus på vägen.

Sen får man skilja på vad folk behöver och vad de vill köpa
Min nuvarande fossilare har en räckvidd på 60mil, min förra 85mil.
Mina resor är till 95% under 15mil, använder min dragkrok 3-4 gånger om året.
Jag skulle kunna kunna ta fler fikapauser under laddning och skulle kunna låna/hyra bil de gånger jag behöver dragkrock.
Billigaste Leaf/Zoe/i3/eUP eller liknande skulle duga fint åt mig, men när jag går över till elbil blir det ju endå en Ioniq 5, EV6, Marvel R, Model Y eller liknande "SUV" med stora elmotorn, stora batteriet och dragkrock är ett hårt krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Tror fortfarande du kraftigt överdriver sträckan man måste kunna köra på en tank för att vara nöjd. Kanske gäller i Stockholm/norrland, men här i skåne har nog ingen som krav att det skall gå att köra 80 mil på en tankning vare sig det gäller bensin eller el.

Skrivet av Wiinis:

Om du läser igenom tråden kommer du att se att det är ett av de vanligaste argumenten emot elbil. Räckvidden är för dålig. Sen nästa är att det går för långsamt att ladda och att det finns för få laddplatser.

Nu skrev jag ju inte något överhuvudtaget om saken i det här fallet, utan bemötte att det på något vis skulle vara konstigt med en bensindriven bil som klarar 80 mil på en tank.

I sak så tycker jag att elbilarna har för kort räckvidd, givet att de inte klarar 50-60 mil plus marginal. Runt tjugo års erfarenhet säger att det är ungefär vad jag kör i sträck, med bara mycket kort(a) pinkpauser eller med stopp för att äta på något ställe där man kommer kunna se sig i månen efter någon laddstation. Och då menar jag inte att fisa runt inne i stan, utan som det ser ut om man kör t ex Stockholm - Göteborg, Stockholm - Malmö eller Stockholm - Sälenfjällen. Sedan adderar dagens batteriers egenskaper till problemet, vilket gör att jag helst skulle vilja att de klarade det från 80 % laddning e dyl. Då är vi på 80+ mil.

Att det sedan de flesta dagar om året räckrer med en bil med kortare räckvidd är en annan femma. Många av bilarna som inte är rejält dyra klarar (i verkligheten alltså och inte bara vid optimala förhållanden) dock knappt det jag gjorde i förra veckan, nämligen åkte Stockholm - Nyköping eftersom pass/id-ansökningstidstillgången i Stockholms län var ett dåligt skämt. Nu hade det kanske gått marginellt bättre eftersom jag bara körde motorvägen åt ena hållet och tog bl a Lv 219 tillbaka, som är skyltad 70-80 km/h och undvek motorvägen förutom en kort bit vid Södertälje, tills jag var frammed vid Årstalänken. Å andra sidan är det två mil längre att köra så. Man kan förstås även ta tåget, men då hade jag behövt noll mil i räckvidd.

Frågan om räckvidden, laddtiden och laddplatserna går givetvis ihop. Hade det (konsekvent!) gått lika snabbt att ladda en elbil som det går att tanka en bil med förbränningsmotor hade problemet givetvis varit mycket mindre, särskilt om det funnits snabba laddstationer i högre, med vettig prissättning och utan en skog av appar och taggar. Det var väl ungefär detta som konstaterades i Auto, Motor & Sport gjorde sin körning med en hel hög bilar.

Jag säger inte att jag inte kommer att köpa en elbil, när det kan tänkas vara aktuellt, men de har fortfarande begränsningar, särskilt i "rimlig" prisklass. Det är inte alls som när bilarna var små skrammelburkar som i bästa fall orkade Stockholm - Uppsala en vinterdag, men det är illustrativt med navigation med inbyggd laddplanering, sidor för laddplanering osv. Om bilarna och infrastrukturen är helt framme så ska man inte behöva hålla på med sånt. Sedan ska man inte glömma bort laddhybriderna som löser rätt mycket för de som kan ladda och inte kör så långt till vardags. Ett mellansteg och det är nog rimligt att anta att batterierna kommer att bli bättre, så förr eller senare lär problemet bli väldigt litet, även om de inte laddar lika snabbt som man kan tanka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Sen får man skilja på vad folk behöver och vad de vill köpa
Min nuvarande fossilare har en räckvidd på 60mil, min förra 85mil.
Mina resor är till 95% under 15mil, använder min dragkrok 3-4 gånger om året.
Jag skulle kunna kunna ta fler fikapauser under laddning och skulle kunna låna/hyra bil de gånger jag behöver dragkrock.
Billigaste Leaf/Zoe/i3/eUP eller liknande skulle duga fint åt mig, men när jag går över till elbil blir det ju endå en Ioniq 5, EV6, Marvel R, Model Y eller liknande "SUV" med stora elmotorn, stora batteriet och dragkrock är ett hårt krav.

För de som har två bilar och kan ladda hemma tycker jag att, om man kör tillräckligt mycket med den, det framstår som ett högst intressant alternativ att den ena är en elbil om man kör tillräckligt mycket med den. Då behöver man oftast inte bry sig lika mycket om hur långt den kommer, eftersom man alltid kan ta den andra för långa resor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu skrev jag ju inte något överhuvudtaget om saken i det här fallet, utan bemötte att det på något vis skulle vara konstigt med en bensindriven bil som klarar 80 mil på en tank.

I sak så tycker jag att elbilarna har för kort räckvidd, givet att de inte klarar 50-60 mil plus marginal. Runt tjugo års erfarenhet säger att det är ungefär vad jag kör i sträck, med bara mycket kort(a) pinkpauser eller med stopp för att äta på något ställe där man kommer kunna se sig i månen efter någon laddstation. Och då menar jag inte att fisa runt inne i stan, utan som det ser ut om man kör t ex Stockholm - Göteborg, Stockholm - Malmö eller Stockholm - Sälenfjällen. Sedan adderar dagens batteriers egenskaper till problemet, vilket gör att jag helst skulle vilja att de klarade det från 80 % laddning e dyl. Då är vi på 80+ mil.

Att det sedan de flesta dagar om året räckrer med en bil med kortare räckvidd är en annan femma. Många av bilarna som inte är rejält dyra klarar (i verkligheten alltså och inte bara vid optimala förhållanden) dock knappt det jag gjorde i förra veckan, nämligen åkte Stockholm - Nyköping eftersom pass/id-ansökningstidstillgången i Stockholms län var ett dåligt skämt. Nu hade det kanske gått marginellt bättre eftersom jag bara körde motorvägen åt ena hållet och tog bl a Lv 219 tillbaka, som är skyltad 70-80 km/h och undvek motorvägen förutom en kort bit vid Södertälje, tills jag var frammed vid Årstalänken. Å andra sidan är det två mil längre att köra så. Man kan förstås även ta tåget, men då hade jag behövt noll mil i räckvidd.

Frågan om räckvidden, laddtiden och laddplatserna går givetvis ihop. Hade det (konsekvent!) gått lika snabbt att ladda en elbil som det går att tanka en bil med förbränningsmotor hade problemet givetvis varit mycket mindre, särskilt om det funnits snabba laddstationer i högre, med vettig prissättning och utan en skog av appar och taggar. Det var väl ungefär detta som konstaterades i Auto, Motor & Sport gjorde sin körning med en hel hög bilar.

Jag säger inte att jag inte kommer att köpa en elbil, när det kan tänkas vara aktuellt, men de har fortfarande begränsningar, särskilt i "rimlig" prisklass. Det är inte alls som när bilarna var små skrammelburkar som i bästa fall orkade Stockholm - Uppsala en vinterdag, men det är illustrativt med navigation med inbyggd laddplanering, sidor för laddplanering osv. Om bilarna och infrastrukturen är helt framme så ska man inte behöva hålla på med sånt. Sedan ska man inte glömma bort laddhybriderna som löser rätt mycket för de som kan ladda och inte kör så långt till vardags. Ett mellansteg och det är nog rimligt att anta att batterierna kommer att bli bättre, så förr eller senare lär problemet bli väldigt litet, även om de inte laddar lika snabbt som man kan tanka.

Pratar du av egen erfarenhet nu? Förstår inte om du har elbil eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Pratar du av egen erfarenhet nu? Förstår inte om du har elbil eller inte.

Vill du ha ett svar får du allt ta och specificera vad i inlägget du avser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vill du ha ett svar får du allt ta och specificera vad i inlägget du avser.

Har du en elbil?

Edit: Såg att du inte har elbil men ändå skriver du som att du har en. Så på dessa långa resor du pratade om körde du en elbil eller inte?

Permalänk
Medlem

Hur har ni det med försäkring till era el bilar?

har kollat en tesla för min del och fick en liten shock när jag fick prisförslagen.

Jag kör ca 2500 mil och vill ha helförsäkring. Då landar man runt ca 1500 i månaden när jag kollat runt med flera bolag /läns/trygg

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Är det någon som har en tillförlitlig uppgift på vad det kostar att byta batteri på någon (vilken som helst) elbil?

Jag vill minnas en story från något år sen om en som bytte i sin BMW i3 för 250 000, men jag har hört neråt 120 000 från diverse säljare som alltid brasklappar med någon variant på "lite svårt att säga exakt eftersom vi aldrig behövt göra det ännu" så det vore intressant att höra från någon som exempelvis har gjort det eller fått en offert på att få det gjort.

Skrivet av DaBone:

Kostnaden beror nog lite på om biltillverkaren tillverkar sina batterier själv eller inte. Tesla hamnar runt 100000kr, men kommer bli billigare i framtiden. Detta då de gör sina egna batterier... och utvecklar dem för att bli både bättre och billigare.

Fick nyligen en prisuppgift från Tesla på ca 130.000+moms för byte av deras 75kWh batteri.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu skrev jag ju inte något överhuvudtaget om saken i det här fallet, utan bemötte att det på något vis skulle vara konstigt med en bensindriven bil som klarar 80 mil på en tank.

I sak så tycker jag att elbilarna har för kort räckvidd, givet att de inte klarar 50-60 mil plus marginal. Runt tjugo års erfarenhet säger att det är ungefär vad jag kör i sträck, med bara mycket kort(a) pinkpauser eller med stopp för att äta på något ställe där man kommer kunna se sig i månen efter någon laddstation. Och då menar jag inte att fisa runt inne i stan, utan som det ser ut om man kör t ex Stockholm - Göteborg, Stockholm - Malmö eller Stockholm - Sälenfjällen. Sedan adderar dagens batteriers egenskaper till problemet, vilket gör att jag helst skulle vilja att de klarade det från 80 % laddning e dyl. Då är vi på 80+ mil.

Att det sedan de flesta dagar om året räckrer med en bil med kortare räckvidd är en annan femma. Många av bilarna som inte är rejält dyra klarar (i verkligheten alltså och inte bara vid optimala förhållanden) dock knappt det jag gjorde i förra veckan, nämligen åkte Stockholm - Nyköping eftersom pass/id-ansökningstidstillgången i Stockholms län var ett dåligt skämt. Nu hade det kanske gått marginellt bättre eftersom jag bara körde motorvägen åt ena hållet och tog bl a Lv 219 tillbaka, som är skyltad 70-80 km/h och undvek motorvägen förutom en kort bit vid Södertälje, tills jag var frammed vid Årstalänken. Å andra sidan är det två mil längre att köra så. Man kan förstås även ta tåget, men då hade jag behövt noll mil i räckvidd.

Frågan om räckvidden, laddtiden och laddplatserna går givetvis ihop. Hade det (konsekvent!) gått lika snabbt att ladda en elbil som det går att tanka en bil med förbränningsmotor hade problemet givetvis varit mycket mindre, särskilt om det funnits snabba laddstationer i högre, med vettig prissättning och utan en skog av appar och taggar. Det var väl ungefär detta som konstaterades i Auto, Motor & Sport gjorde sin körning med en hel hög bilar.

Jag säger inte att jag inte kommer att köpa en elbil, när det kan tänkas vara aktuellt, men de har fortfarande begränsningar, särskilt i "rimlig" prisklass. Det är inte alls som när bilarna var små skrammelburkar som i bästa fall orkade Stockholm - Uppsala en vinterdag, men det är illustrativt med navigation med inbyggd laddplanering, sidor för laddplanering osv. Om bilarna och infrastrukturen är helt framme så ska man inte behöva hålla på med sånt. Sedan ska man inte glömma bort laddhybriderna som löser rätt mycket för de som kan ladda och inte kör så långt till vardags. Ett mellansteg och det är nog rimligt att anta att batterierna kommer att bli bättre, så förr eller senare lär problemet bli väldigt litet, även om de inte laddar lika snabbt som man kan tanka.

Visst lär det bli bättre men du måste väl ändå erkänna att man har väldigt specialla krav när man inte ens får stanna på en kisspaus ifall man kör Stockholm - Göteborg? Frun kör sträckan i jobbet en del och att stanna i 15 minuter räcker när det är 5-10 grader och man kör snabbare än skyltarna säger men ändå inte blir av med körkortet om polisen står där (vi kör Tesla Model 3 Long Range). Oftast stannar hon dock både för att köpa kaffe och ta lunch så då kommer hon fram med runt 65-75% laddning, men det är bara för att det är vad som passar henne bäst, hon hade kunnat stanna under 15 minuter också.

Körde själv Stockholm - Falun - Stockholm (blev totalt 46 mil) för några veckor sedan, kan väl erkänna att hastigheten var högre än skyltarna och det var regnigt och vind på vägen dit så det drog upp förbrukningen en hel del. Vi började med en laddnivå under 80% och stannade till för att köpa dricka när vi var på väg tillbaka, det stoppet gav oss mycket mer laddning än vi behövde. Det är faktiskt ett tema när vi stannar, vi behöver inte dra ut stoppen utan bilen är för det mesta redo innan vi är det. Men då är ju Tesla lite specialla just nu då de både har ett stort laddnätverk men också låg förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du en elbil?

Edit: Såg att du inte har elbil men ändå skriver du som att du har en. Så på dessa långa resor du pratade om körde du en elbil eller inte?

Det ligger nog mer hos betraktaren än i vad jag faktiskt skrev. Jag ställde hur jag faktiskt kör mot egenskaper hos elbilar, eller snarare deras batterier, som inte är någon hemlighet. När de når dit kan vi för min del sluta snacka. Att det sedan kan fungera i olika intervall om man anpassar sig efter bilen är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det ligger nog mer hos betraktaren än i vad jag faktiskt skrev. Jag ställde hur jag faktiskt kör mot egenskaper hos elbilar, eller snarare deras batterier, som inte är någon hemlighet. När de når dit kan vi för min del sluta snacka. Att det sedan kan fungera i olika intervall om man anpassar sig efter bilen är en annan sak.

Ok så du har aldrig kört eller åkt en elbil på längre sträckor?
Då menar jag Stockholm-Malmö och ToR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Visst lär det bli bättre men du måste väl ändå erkänna att man har väldigt specialla krav när man inte ens får stanna på en kisspaus ifall man kör Stockholm - Göteborg? Frun kör sträckan i jobbet en del och att stanna i 15 minuter räcker när det är 5-10 grader och man kör snabbare än skyltarna säger men ändå inte blir av med körkortet om polisen står där (vi kör Tesla Model 3 Long Range). Oftast stannar hon dock både för att köpa kaffe och ta lunch så då kommer hon fram med runt 65-75% laddning, men det är bara för att det är vad som passar henne bäst, hon hade kunnat stanna under 15 minuter också.

Körde själv Stockholm - Falun - Stockholm (blev totalt 46 mil) för några veckor sedan, kan väl erkänna att hastigheten var högre än skyltarna och det var regnigt och vind på vägen dit så det drog upp förbrukningen en hel del. Vi började med en laddnivå under 80% och stannade till för att köpa dricka när vi var på väg tillbaka, det stoppet gav oss mycket mer laddning än vi behövde. Det är faktiskt ett tema när vi stannar, vi behöver inte dra ut stoppen utan bilen är för det mesta redo innan vi är det. Men då är ju Tesla lite specialla just nu då de både har ett stort laddnätverk men också låg förbrukning.

Men då är det som du själv skriver en Tesla, som har bland de längsta räckvidderna, är dyr och även har ett försprång vad gäller laddnätverket. Klart att det har hänt att jag har stannat mellan Stockholm och Göteborg (som är den kortaste av de nämnda sträckorna i den meningen), men jag har minst lika många gånger kört utan att stanna alls eller bara pinkat någonstans.

Model 3 LR har väl ca 60 mil enligt WLTP, sedan varierar det ju hur mycket olika modeller avviker från detta beroende på körförhållanden, men om vi för enkelhetens skull sätter 1:1 mellan WLTP-mil och vad jag skrev så är det inte så långt borta i just det fallet. I princip är det marginalen i botten och efterfrågan på räckvidd från mindre än fulladdat som saknas. Sannolikt är de dyrare bilarna med längre räckvidd där om inte alltför många år. Går man ned på "billigare" bilar så blir det helt andra och kortare räckvidder och dessutom får man då hålla på med de andra laddarna. I värsta fall så saknar de ju även värmepump så att det blir relativt sett ännu sämre på vintern. Det kommer rimligen även slå mot batteripaketets livslängd om bilarna körs lika långt över tid, eftersom det blir fler laddcykler och troligen fler djupa urladdningar och fulladdningar. Leaf är väl delvis ett exempel på detta, dessutom i kombination med att den inte ha vätskekylt batteripaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Tack! Konstigt att det är så svårt att hitta den informationen hos Tesla (utan direkt länk) då privatleasing blivit så populärt i Sverige.

När jag kikar på just Model 3 priserna så skulle jag säga att SR+ versionen inte är vidare konkurrens kraftig, medanns AWD (endast 500kr mer!) är väldigt konkurrenskraftig jämfört med EV6/Ioniq5. Dock så är det ju inte riktigt samma typ av bil, men för mig som skulle kunna tänka mig båda kaross typerna så är det väldigt intressant.

Just nu så letar jag dock privat leasing i entry segmentet, och anser bara att EV6 entry > Tesla M3 entry. speciellt med tanke på lanserings priset som de satt väldigt aggressivt.

hade jag tittat på EV6GT Line vs Tesla M3 Dual Motor så hade jag antagligen övervägt M3.

https://gomore.se/leasing/14819-tesla-model-3-standard-range-...

Försäkring, vinterdäck och 1 500 mil/år för 5 995 kr/mån. 320 hk istället för 228 hk samt Supercharger-nätverket är definitivt plus i min bok. Men EV6 Base finns ju för en tusenlapp mindre inkl vinterdäck och försäkring på Carplus, onekligen ett bra erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men då är det som du själv skriver en Tesla, som har bland de längsta räckvidderna, är dyr och även har ett försprång vad gäller laddnätverket. Klart att det har hänt att jag har stannat mellan Stockholm och Göteborg (som är den kortaste av de nämnda sträckorna i den meningen), men jag har minst lika många gånger kört utan att stanna alls eller bara pinkat någonstans.

Model 3 LR har väl ca 60 mil enligt WLTP, sedan varierar det ju hur mycket olika modeller avviker från detta beroende på körförhållanden, men om vi för enkelhetens skull sätter 1:1 mellan WLTP-mil och vad jag skrev så är det inte så långt borta i just det fallet. I princip är det marginalen i botten och efterfrågan på räckvidd från mindre än fulladdat som saknas. Sannolikt är de dyrare bilarna med längre räckvidd där om inte alltför många år. Går man ned på "billigare" bilar så blir det helt andra och kortare räckvidder och dessutom får man då hålla på med de andra laddarna. I värsta fall så saknar de ju även värmepump så att det blir relativt sett ännu sämre på vintern. Det kommer rimligen även slå mot batteripaketets livslängd om bilarna körs lika långt över tid, eftersom det blir fler laddcykler och troligen fler djupa urladdningar och fulladdningar. Leaf är väl delvis ett exempel på detta, dessutom i kombination med att den inte ha vätskekylt batteripaket.

Anledningen varför jag valde Göteborg är ju just för att den längden är den mest problematiska skulle jag säga, kör man till Malmö från Stockholm är det nog väldigt få som inte stannar för att äta vid en normal resa, detsamma om man kör upp till fjällen. Men även till Göteborg så fungerar det som sagt då man inte måste stanna mer än 10-15 minuter vilket i realiteten brukar innebära att man precis hinner in på toaletten och köpa en dricka.

Sedan vet jag inte om jag skulle kalla Model 3 för dyr, det beror ju på vad man jämför med såklart. Men att köpa en ny Volvo hade blivit dyrare för mig när man räknar in soppakostnader, skatter osv, men en Skoda med minsta motorn hade ju blivit billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Hur har ni det med försäkring till era el bilar?

har kollat en tesla för min del och fick en liten shock när jag fick prisförslagen.

Jag kör ca 2500 mil och vill ha helförsäkring. Då landar man runt ca 1500 i månaden när jag kollat runt med flera bolag /läns/trygg

//skane

250 kr i månaden för min kia e Niro. Men jag bor i västerbotten i eget hus.