Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det är så krångligt alltså då var jag inte helt ute och Cyklade då.

Tror dock att det överlägset vanligaste är att ta betalt per laddad kWh.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tror dock att det överlägset vanligaste är att ta betalt per laddad kWh.

Ok. Jag brukar kolla på Nylands tester på youtube och tydligen är det vanligt att de tar betalt per tid man laddar där.
Han tar upp det i denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=QqYk2QiG3TI&t=1294s
så det skiljer lite mellan Sverige och Norge då.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Fick lära mig idag att priset för övermil vid leasing inte alltid är det enda man måste betala, utan man måste ta hänsyn till serviceavtalet också. Kanske självklart, fast jag hade inte tänkt så långt.

Om man exempelvis betalar för 1500 mil/år, så gäller oftast serviceavtalet samma sträcka. Ifall tillverkaren bestämt att en service ska utföras vid 4500 mil, så ligger den kostnaden på kunden om man lämnar in bilen med 4501 mil på mätaren.

Det är alltså inte bara övermilen som kostar ifall man överskrider milen, utan även en service. Kan vara bra att koll på ifall man är osäker på vilken sträcka man ska välja.

Permalänk
Medlem

Detta låter intressant, men vad innebär det mot vad som finns idag?
Kan inte läsa hela artikeln eftersom jag inte har premium.
https://www.nyteknik.se/premium/vagen-till-ultrasnabb-laddnin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Fick lära mig idag att priset för övermil vid leasing inte alltid är det enda man måste betala, utan man måste ta hänsyn till serviceavtalet också. Kanske självklart, fast jag hade inte tänkt så långt.

Om man exempelvis betalar för 1500 mil/år, så gäller oftast serviceavtalet samma sträcka. Ifall tillverkaren bestämt att en service ska utföras vid 4500 mil, så ligger den kostnaden på kunden om man lämnar in bilen med 4501 mil på mätaren.

Det är alltså inte bara övermilen som kostar ifall man överskrider milen, utan även en service. Kan vara bra att koll på ifall man är osäker på vilken sträcka man ska välja.

Givet att man absolut skall läsa in sig på vad som gäller med servicen så måste jag bara kolla. Har du fått en offert någonstans ifrån eller vad kommer exemplet ifrån? Det blir väldigt "spetsigt" med just en ynka övermil som exempel.

Jag förstår inte riktigt vad för service man skulle betala för i ditt exempel, nästkommande/6000 mila eller? Eller menar du att den ynka milen skulle få leasinggivaren/bilfirman att fakturera dig för 4500mila/slutservice om du låg en mil över vid servicetillfället?

Åtminstone jag är väldigt nyfiken på vem som gett dig det beskedet då 1 mil hit eller dit normalt inte är någonting man lägger vikt vid (inte hundratalet mil heller för den delen) i serviceintervallet på en bil. Oavsett alternativet så låter det då iallafall inte som att leasinggivaren vill ha tillbaka kunden i frågar för nya affärer framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Givet att man absolut skall läsa in sig på vad som gäller med servicen så måste jag bara kolla. Har du fått en offert någonstans ifrån eller vad kommer exemplet ifrån? Det blir väldigt "spetsigt" med just en ynka övermil som exempel.

Jag förstår inte riktigt vad för service man skulle betala för i ditt exempel, nästkommande/6000 mila eller? Eller menar du att den ynka milen skulle få leasinggivaren/bilfirman att fakturera dig för 4500mila/slutservice om du låg en mil över vid servicetillfället?

Åtminstone jag är väldigt nyfiken på vem som gett dig det beskedet då 1 mil hit eller dit normalt inte är någonting man lägger vikt vid (inte hundratalet mil heller för den delen) i serviceintervallet på en bil. Oavsett alternativet så låter det då iallafall inte som att leasinggivaren vill ha tillbaka kunden i frågar för nya affärer framöver.

Ja, jag har fått en offert från Kia. Modellen har sin andra service vid 4500 mil. Om jag lämnar tillbaka bilen med >4500 mil på mätaren, så får jag även betala för servicen som ska utföras då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Ja, jag har fått en offert från Kia. Modellen har sin andra service vid 4500 mil. Om jag lämnar tillbaka bilen med >4500 mil på mätaren, så får jag även betala för servicen som ska utföras då.

Ja ok. Men tänker de då inte på kommande service då tror du, d.v.s. nästa service i intervallet? Om du servat vid 4500 som du skall och som ingår i avtalet och kör närmare 6000 så tänker de att de skall ta betalt för just 6000 mila (om det är det som är aktuellt för just din bil)?

Kan nämna att jag hämtar just en KIA om dryga månaden och där ingår service under hela leasingperioden. Kör jag 1500 övermil och landar på 6000 totalt så ingår även denna service, bara jag ser till att boka in den så att jag följer serviceintervallet.

Det kan säkert skilja på handlare, avtal och bilmodell givetvis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tom76:

Åtminstone jag är väldigt nyfiken på vem som gett dig det beskedet då 1 mil hit eller dit normalt inte är någonting man lägger vikt vid (inte hundratalet mil heller för den delen) i serviceintervallet på en bil. Oavsett alternativet så låter det då iallafall inte som att leasinggivaren vill ha tillbaka kunden i frågar för nya affärer framöver.

Prova det med garantier och en kia stinger, du får inte köra en centimeter förbi service-värdet, för då rycker garantierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Prova det med garantier och en kia stinger, du får inte köra en centimeter förbi service-värdet, för då rycker garantierna.

Ja det var kanske lite slarvigt av mig. Säg så här istället då. Man har 4500 i avtalet ink service. Du servar bilen enligt anvisning och efter 4400 mil. Lämnar sedan tillbaka den med 1, 100, 500 övermil som du får betala för.

Min nyfikenhet kvarstår. Exakt vilken service vill de att man skall betala för själv. 4500 som ingick och som du redan har gjort? 6000 som du inte är i närheten av vid återlämnandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Min nyfikenhet kvarstår. Exakt vilken service vill de att man skall betala för själv. 4500 som ingick och som du redan har gjort? 6000 som du inte är i närheten av vid återlämnandet?

I mitt fall ingår inte servicen vid 4500. Tanken är ju att jag ska köra upp till 4500 mil. Kör jag mer, så får jag bekosta 4500-servicen + övermil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

I mitt fall ingår inte servicen vid 4500. Tanken är ju att jag ska köra upp till 4500 mil. Kör jag mer, så får jag bekosta 4500-servicen + övermil.

Om du har ett avtal till 4500 mil och lämnar in den på 4500 mil så måste dom göra servicen klart den måste ingå.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Wuling Mini EV? Tidsfråga innan vi ser dessa i Europa eller?
Kvaliten verkar ju bra mycket bättre än vad vi såg för ca 10år sedan... Se den lite som Renault Twizy men "mer bil", för att inte tala om ersättare till Epa/A-traktorer (borde få alla miljöpartister att jubla)...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Om du har ett avtal till 4500 mil och lämnar in den på 4500 mil så måste dom göra servicen klart den måste ingå.

Ja men det var inte vad han sa. Om du lämnar in den som du ska så kommer KIA bekosta servicen vid 4500mil (detta är för övrigt den tredje servicen och inte andra) men om du fortfarande har kontraktstid kvar och du fortsätter köra så får du bekosta denna service.
Jag har själv en KIA Stonic som jag har haft på leasing i snart tre år. Jag pratade med min KIA återförsäljare och sa att jag hade drygt ett halvår kvar på mitt kontrakt och började närma mig 4500mil. Jag hade även innan detta sagt att jag skulle skriva upp mig på ett nytt kontrakt fast då på en elbil och 6000mil. Då hade jag ett sådant flyt med denna försäljaren att dom kommer lösa mitt kontrakt i förtid för den nya bilen.
Anledning jag säger detta är att det kom upp under pratet angående mina ev övermil och servicen då jag kommer gå över mina mil i väntan på den nya bilen, egentligen skulle jag fått betala denna service själv men nu kommer KIA ta emot bilen istället så kommer de själva bekosta den servicen för den skulle dom gjort oavsett eller ej

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få fram prisuppgifter för vinterdäck till MG Marvel R?

Holmgrens vill ha närmare 20 000 kr för sina, dvs 500 kr i månaden - och efter 3 år ska de lämnas tillbaka. Dock ingår däckhotell och däckbyte inför varje säsong.

Försöker klura ut hur mycket billigare det blir att köpa själv. Efter 3 år går de ju att sälja begagnat också. Jag kör nog inte mer än 500 mil varje vintersäsong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Vad tror ni om Wuling Mini EV? Tidsfråga innan vi ser dessa i Europa eller?
Kvaliten verkar ju bra mycket bättre än vad vi såg för ca 10år sedan... Se den lite som Renault Twizy men "mer bil", för att inte tala om ersättare till Epa/A-traktorer (borde få alla miljöpartister att jubla)...

https://www.youtube.com/watch?v=sFSJDSh1jmE

Jag tror på småbilar. Ju fler som kör dem desto säkrare. Borde spara mycket elkostnad och vägslitage. Kräver inte så många ampere vid laddning heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Någon som lyckats få fram prisuppgifter för vinterdäck till MG Marvel R?

Holmgrens vill ha närmare 20 000 kr för sina, dvs 500 kr i månaden - och efter 3 år ska de lämnas tillbaka. Dock ingår däckhotell och däckbyte inför varje säsong.

Försöker klura ut hur mycket billigare det blir att köpa själv. Efter 3 år går de ju att sälja begagnat också. Jag kör nog inte mer än 500 mil varje vintersäsong.

Om du vet reg-nr på en bil så gå till www.bythjul.com så sätter du ihop däck med fälgar, annars får du välja modell i deras rullist.

Till E-208 jag beställt så gick min däck på 9478:- för vinterdäck med aluminiumfälg tror jag räkna ut mot om jag hade leasat dom så fick jag betala ungefär samma pris men på plåtfälg då och jag kommer inte slita ut dom på 3 vintrar heller.

Frågan är mer om sommardäcken som är med kommer hålla 3 säsonger för jag brukar byta däck vartannat år ungefär när det gäller sommardäck.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Beror på storleken på däcken med, är det 18" eller större med TPMS sensorer så låter ju inte 20k helt orimligt. Bortsett då från att du inte äger som vid periodens slut

Jag valde att köpa egna till min MG ZS, och skippar TPMS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyphoon:

Vad tror ni om Wuling Mini EV? Tidsfråga innan vi ser dessa i Europa eller?
Kvaliten verkar ju bra mycket bättre än vad vi såg för ca 10år sedan... Se den lite som Renault Twizy men "mer bil", för att inte tala om ersättare till Epa/A-traktorer (borde få alla miljöpartister att jubla)...

https://www.youtube.com/watch?v=sFSJDSh1jmE

Dödsfälla och total avsaknad av säkerhet är min första tanke.

Och som ersättare till EPA/A-traktor så finns ju redan elmopedbilar. Som även dom är dödsfällor, men de går i alla fall bara i 45km/h. Medans Wuling Mini kommer upp i 100km/h enligt specs. Usch, de borde inte få framföras på motorvägar eller landsvägar.

EDIT: Alltså, den billigaste har inte ens airbag, inte för att den hade gjort särskilt mycket skillnad. Måtte den aldrig bli laglig i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Någon som lyckats få fram prisuppgifter för vinterdäck till MG Marvel R?

Holmgrens vill ha närmare 20 000 kr för sina, dvs 500 kr i månaden - och efter 3 år ska de lämnas tillbaka. Dock ingår däckhotell och däckbyte inför varje säsong.

Försöker klura ut hur mycket billigare det blir att köpa själv. Efter 3 år går de ju att sälja begagnat också. Jag kör nog inte mer än 500 mil varje vintersäsong.

399 / mån på carplus https://carplus.se/bil/mg-marvel-r-2022/

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Om du vet reg-nr på en bil så gå till www.bythjul.com så sätter du ihop däck med fälgar, annars får du välja modell i deras rullist.

Jag har försökt använda reg-nr från Blocketannonser utan någon framgång. Detsamma verkar gälla när jag rekar försäkring. Svårt att få prisuppgifter på en bil som inte lanserats än

Skrivet av Leyer:

+176 kr för däckförvaring dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Red Onion:

Någon som lyckats få fram prisuppgifter för vinterdäck till MG Marvel R?

Holmgrens vill ha närmare 20 000 kr för sina, dvs 500 kr i månaden - och efter 3 år ska de lämnas tillbaka. Dock ingår däckhotell och däckbyte inför varje säsong.

Försöker klura ut hur mycket billigare det blir att köpa själv. Efter 3 år går de ju att sälja begagnat också. Jag kör nog inte mer än 500 mil varje vintersäsong.

Det låter rätt saftigt. Till min leasingbil fick jag "låna" vinterdäck gratis, så jag har löst däckhotell själv vilket kostar typ 700-800 per säsong inklusive byte (och tvätt av hjulen). Och då är det hyfsat stora hjul, 19 tums sommardäck, bredare bak, och 18 vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Ja, jag har fått en offert från Kia. Modellen har sin andra service vid 4500 mil. Om jag lämnar tillbaka bilen med >4500 mil på mätaren, så får jag även betala för servicen som ska utföras då.

Detta låter väldigt konstigt då du redan betalt för servicen genom leasingavgiften. Iof kanske det inte står "service ingår i leasingavgiften" hos Kia?
För mig är det då glasklart, 4500 mils servicen är redan betald även om du kört 4501 mil. Övermilen skall betalas såklart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Detta låter intressant, men vad innebär det mot vad som finns idag?
Kan inte läsa hela artikeln eftersom jag inte har premium.
https://www.nyteknik.se/premium/vagen-till-ultrasnabb-laddnin...

Innebär förmodligen inget mot vad som finns idag, de snabbaste laddande bilarna har väl redan 800V mig veterligen? Det blir problem att trycka för mycket ström genom samma sladd och kontakt, så med 800V finns det iaf en chans att öka topphastigheterna ännu mer, även om det är ganska oviktigt i det stora hela. En jämn laddningskurva hjälper mer än att man kan ladda i 300kW i 5sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det låter rätt saftigt. Till min leasingbil fick jag "låna" vinterdäck gratis, så jag har löst däckhotell själv vilket kostar typ 700-800 per säsong inklusive byte (och tvätt av hjulen). Och då är det hyfsat stora hjul, 19 tums sommardäck, bredare bak, och 18 vinter.

Det varierar en hel del. Jag har lite mindre hjul som är kvar hos däckfirman där de var efter att den tagit över detta från en konkad återförsäljare där förra ägaren (släkting) urpsrungligen hade dem. Tror att det är typ 1400 spänn per säsong eller något i den stilen. De har dock däckracken inne i lokalen, vilket ju inte är säkert.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det varierar en hel del. Jag har lite mindre hjul som är kvar hos däckfirman där de var efter att den tagit över detta från en konkad återförsäljare där förra ägaren (släkting) urpsrungligen hade dem. Tror att det är typ 1400 spänn per säsong eller något i den stilen. De har dock däckracken inne i lokalen, vilket ju inte är säkert.

Jo det varierar absolut. Dyrast är sannolikt att använda bilhandlarens däckhotell. Firman jag använder har fraktcontainrar utomhus där däcken förvaras (de har hyllor inne med men de räcker inte på långa vägar), vet inte om det är bättre eller sämre men det spelar ärligt talat ingen roll för mig. Tappar de bort hjulen så räknar jag med att de har försäkringar som täcker upp, och om de åldras aningen snabbare på grund av temperaturväxlingar eller liknande så lär det inte orsaka några problem på de tre åren det handlar om ändå.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Hyundai ioniq 5? är svag för halvkombis med retrostil och tyckte Honda E var lite för liten och dålig räckvidd så tror ni man skulle bli nöjd med en Hyundai ioniq 5 istället? ska man leasa? ta billån? köpa kontant? gillar inte att ha lån men kanske är lite farligt att köpa en elbil idag?

Bilen är en svindyr investering för mig så bara tjänar runt 35k innan skatt och har sparat många år för att ha råd med elbil därav är jag lite osäker på att köpa en i dagsläget då jag inte är gjord av pengar och fått slita ihop varenda krona och har väl typ 2 månadslöner kvar (tror jag kanske kan skrapa ihop mellan 550-600k om jag säljer av alla mina fonder) om jag cashar en sådan här bil med 58 kwh paketet advanced för 510k.

leasing kanske är det bästa i osäkra tider? har tillgång till egen laddplats för 600kr i månaden utanför min lägenhet.

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5?gclid=CjwKCAjwq9mLBhB2Ei...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Detta låter väldigt konstigt då du redan betalt för servicen genom leasingavgiften. Iof kanske det inte står "service ingår i leasingavgiften" hos Kia?
För mig är det då glasklart, 4500 mils servicen är redan betald även om du kört 4501 mil. Övermilen skall betalas såklart.

I mitt leasingavtal för 2000 mil och 3 år står det klart och tydligt att det ingår 3 service tillfällen var 1500 mil/12 månader.

1500 mil leasingavtalet inkluderar enbart 2 servicetillfällen.

Från mitt kontrakt.

Så vid 6000 mil ska ju bilen tillbaka och då ska den även servas. Kör jag 6001 får jag antingen betala för service eller betala en avgift på ca 20k vid återkommandet, det sa min säljare iaf.

Permalänk
Inaktiv

Fråga till alla er elbilsägare: Hur är service- och underhållskostnad jämfört med en klassiskt bensin/diesel bil? Spontant så tänker jag att det är en enklare konstruktion med mindre rörliga delar = mindre fel, men jag har ingen egen erfarenhet av elbilar.

Hur tror ni att sverige kommer göra framöver för att främja övergången till elbilar?
I t.ex. Norge så är det ingen moms på elbilar vilket gör väldigt stor skillnad i pris.
En fullutrustad Mach E AWD long range kostar ca 600k i Norge, men 800k i sverige..

Permalänk
Medlem

Skulle gärna köpa elbil, men saknar laddmöjlighet både hemma och på jobbet så det är ett no-go. Mildhybrid med turbo och kompressor så att man kan krama ut det sista ur fossildropparna är tyvärr det som får duga. Hoppas dock på att vi får laddning i föreningen, då blir det ett byte.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vad tror ni om Hyundai ioniq 5? är svag för halvkombis med retrostil och tyckte Honda E var lite för liten och dålig räckvidd så tror ni man skulle bli nöjd med en Hyundai ioniq 5 istället? ska man leasa? ta billån? köpa kontant? gillar inte att ha lån men kanske är lite farligt att köpa en elbil idag?

Bilen är en svindyr investering för mig så bara tjänar runt 35k innan skatt och har sparat många år för att ha råd med elbil därav är jag lite osäker på att köpa en i dagsläget då jag inte är gjord av pengar och fått slita ihop varenda krona och har väl typ 2 månadslöner kvar (tror jag kanske kan skrapa ihop mellan 550-600k om jag säljer av alla mina fonder) om jag cashar en sådan här bil med 58 kwh paketet advanced för 510k.

leasing kanske är det bästa i osäkra tider? har tillgång till egen laddplats för 600kr i månaden utanför min lägenhet.

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5?gclid=CjwKCAjwq9mLBhB2Ei...

Model 3 är väl ett direkt alternativ, fler snabbladdplatser, lägre leasingkostnad? Andrahandsvärdet på Teslor är ju sjukt högt men på din fråga tror jag att Hyundai är den konkurrent som har bäst insikt i hur man förlänger livslängden i batterierna.