Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

med dagens elpriser är det billigare att dagspendla med 95 oktan...

Permalänk
Medlem

Har hyrt elbil några gånger och tycker det är rätt okej, så länge man inte behöver ladda batteriet. Vi planerade att köra Göteborg-Skellefteå i somras men tog en test-tripp först för att utvärdera. Från Göteborg-Arvika-Göteborg (510km) tog det 14 timmar med laddtid (två laddningar) och framförallt väntetid/kötid för att få ladda, så en medelhastighet på 36 km/h. Tydligen kan man inte alltid snabbladda två bilar samtidigt vid en laddstation, även om det finns lediga snabbladdare.

Att köra långa sträckor med elbil kan jag inte rekommendera. Om man ska ta sig korta sträckor utan större packning så rekommenderar jag elcykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Model 3 är väl ett direkt alternativ, fler snabbladdplatser, lägre leasingkostnad? Andrahandsvärdet på Teslor är ju sjukt högt men på din fråga tror jag att Hyundai är den konkurrent som har bäst insikt i hur man förlänger livslängden i batterierna.

Har varit och kollat på en model 3 men tycker byggkvaliteten är under all kritik, har aldrig sett en bil i den prisklassen vara så extremt dåligt ihopskruvad, även den den där billiga MG bilen gav ett bättre kvalitetsintryck, visst tesla model 3 ser väldigt fin ut på ytan men frågan är hur den bilen är om 7 år.. men visst som leasing skulle det funkat.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Fråga till alla er elbilsägare: Hur är service- och underhållskostnad jämfört med en klassiskt bensin/diesel bil? Spontant så tänker jag att det är en enklare konstruktion med mindre rörliga delar = mindre fel, men jag har ingen egen erfarenhet av elbilar.

Service på en ID.3 ligger enligt uppgift från återförsäljaren på ca 2500-3000 kr och ska ske vartannat år oavsett miltal. Det är en inspektionsservice där dom kollar kaross, bromsar etc. och byter bromsvätska och invändiga filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Har hyrt elbil några gånger och tycker det är rätt okej, så länge man inte behöver ladda batteriet. Vi planerade att köra Göteborg-Skellefteå i somras men tog en test-tripp först för att utvärdera. Från Göteborg-Arvika-Göteborg (510km) tog det 14 timmar med laddtid (två laddningar) och framförallt väntetid/kötid för att få ladda, så en medelhastighet på 36 km/h. Tydligen kan man inte alltid snabbladda två bilar samtidigt vid en laddstation, även om det finns lediga snabbladdare.

Att köra långa sträckor med elbil kan jag inte rekommendera. Om man ska ta sig korta sträckor utan större packning så rekommenderar jag elcykel.

Det beror väl helt på vilken bil man har och var man laddar.

När jag åker på längre resor försöker jag alltid att ladda på IONITY eller E.ON UFC och 5-80% går på ca 30 minuter. Har aldrig varit med om att laddhastigheten gått ned bara för att fler bilar laddar på samma ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Fråga till alla er elbilsägare: Hur är service- och underhållskostnad jämfört med en klassiskt bensin/diesel bil? Spontant så tänker jag att det är en enklare konstruktion med mindre rörliga delar = mindre fel, men jag har ingen egen erfarenhet av elbilar.

Hur tror ni att sverige kommer göra framöver för att främja övergången till elbilar?
I t.ex. Norge så är det ingen moms på elbilar vilket gör väldigt stor skillnad i pris.
En fullutrustad Mach E AWD long range kostar ca 600k i Norge, men 800k i sverige..

På tesla finns ingen egentlig tvingande service, om man ska tro dem. På min S var det tvunget att byta kylvätskan på batterierna var 4:e år om jag inte kommer ihåg fel. Tvånget kom genom att bara Tesla fick göra det för att garantin skulle gälla.

Jag tror inte Sverige kommer göra mer än man gör idag, tyvärr. Man har valt bonus/malus och det är vad vi får.
Tog man bort momsen skulle man ju förlora skatteintäkter, uj uj uj det går inte för sig i Sverige. Bättre att ge bidrag så att tillverkarna kan höja priset lite för att kompensera. Och man kan finansiera bidraget med skatt på fossilbilar.

Du kan ju inte begära att politiker ska tänka långsiktigt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vad tror ni om Hyundai ioniq 5? är svag för halvkombis med retrostil och tyckte Honda E var lite för liten och dålig räckvidd så tror ni man skulle bli nöjd med en Hyundai ioniq 5 istället? ska man leasa? ta billån? köpa kontant? gillar inte att ha lån men kanske är lite farligt att köpa en elbil idag?

Bilen är en svindyr investering för mig så bara tjänar runt 35k innan skatt och har sparat många år för att ha råd med elbil därav är jag lite osäker på att köpa en i dagsläget då jag inte är gjord av pengar och fått slita ihop varenda krona och har väl typ 2 månadslöner kvar (tror jag kanske kan skrapa ihop mellan 550-600k om jag säljer av alla mina fonder) om jag cashar en sådan här bil med 58 kwh paketet advanced för 510k.

leasing kanske är det bästa i osäkra tider? har tillgång till egen laddplats för 600kr i månaden utanför min lägenhet.

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5?gclid=CjwKCAjwq9mLBhB2Ei...

Provade en med min far för någon månad sedan. Jävligt frän bil! Och mycket större än vad man tror.
Men som du säger är den dyr.
Kikat på Peugeot e-2008? Kanske inte bästa räckvidden (32 mil), men väldigt fin och grymt praktisk för storleken.
Dock inte retro stil. Annars har du ju Mazda MX-30 också. Finns bra leasingpriser där.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otur:

På tesla finns ingen egentlig tvingande service, om man ska tro dem. På min S var det tvunget att byta kylvätskan på batterierna var 4:e år om jag inte kommer ihåg fel. Tvånget kom genom att bara Tesla fick göra det för att garantin skulle gälla.

Jag tror inte Sverige kommer göra mer än man gör idag, tyvärr. Man har valt bonus/malus och det är vad vi får.
Tog man bort momsen skulle man ju förlora skatteintäkter, uj uj uj det går inte för sig i Sverige. Bättre att ge bidrag så att tillverkarna kan höja priset lite för att kompensera. Och man kan finansiera bidraget med skatt på fossilbilar.

Du kan ju inte begära att politiker ska tänka långsiktigt.

Så du menar att borttagande av momsen inte ger tillverkarna möjlighet att höja priset? Dessutom vill nya regeringen att elbilar i Norge som kostar över 600 000 beläggas med 25% moms.

Borttagande av moms låter ungefär exakt lika effektivt som bonus/malus bara att det är en annan approach som i längden är dyrare för staten. Jag ser hellre att pengarna går någon annanstans. Omställningen mot el bör betalas av bilägare inte av staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

med dagens elpriser är det billigare att dagspendla med 95 oktan...

Hur kom du fram till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Har hyrt elbil några gånger och tycker det är rätt okej, så länge man inte behöver ladda batteriet. Vi planerade att köra Göteborg-Skellefteå i somras men tog en test-tripp först för att utvärdera. Från Göteborg-Arvika-Göteborg (510km) tog det 14 timmar med laddtid (två laddningar) och framförallt väntetid/kötid för att få ladda, så en medelhastighet på 36 km/h. Tydligen kan man inte alltid snabbladda två bilar samtidigt vid en laddstation, även om det finns lediga snabbladdare.

Att köra långa sträckor med elbil kan jag inte rekommendera. Om man ska ta sig korta sträckor utan större packning så rekommenderar jag elcykel.

Jag håller med ett annat svar till detta inlägg. Detta du beskriver är inte ett verkligt problem för någon med elbil.
Jag har åkt till Tyskland och köpt sprit (1200 km på samma dag). Krävdes 3 laddstopp och det tog ca 20 h tillsammans med handlingen, båt och allt. Färden gick från Linköping, så inte så mycket mer tid än det tagit med en konventionell diesel/bensin.

Har dessutom gjort andra långresor så som Sälen, fjällvandring osv och har egentligen aldrig haft några problem. Det man tappar är den timmen det tar att ladda en gång, men eftersom jag tajmar det tillsammans med inköp av mat och annat så är det 0 tid som går till spillo. Blir mer effektiv användning av min dyrbara tid än när man tankar en förbränningsmotor t o m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

med dagens elpriser är det billigare att dagspendla med 95 oktan...

Nej. Inte ens nära. Om man bara kollar på bränslepriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Det beror väl helt på vilken bil man har och var man laddar.

När jag åker på längre resor försöker jag alltid att ladda på IONITY eller E.ON UFC och 5-80% går på ca 30 minuter. Har aldrig varit med om att laddhastigheten gått ned bara för att fler bilar laddar på samma ställe.

Jag misstänkte att det borde vara så på några ställen. Vet inte vem som var ansvarig för laddstationerna när vi åkte, men det var inte ens tillgängligt att ladda två stycken snabbladdning samtidigt. Den ena snabbladdaren låstes automatiskt om den andra användes. Om man bara hade kunnat ta med en dunk el så man kan ta sig till nästa laddstation och slipper stå i kö. Jag gillar idén att man betalar per minut efter batteriet är 80%, vi satt och väntade på nån Sibylla-kund i en dryg timme som antagligen hade kopplat ur efter 30 min om det kostat extra efter det.

Jag håller tummarna för elflyg inom Sverige. Ser ju inte alltför mörkt ut på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hur kom du fram till det.

Med dagens elpriser blir driftkostnaden ca 11 kronor per mil med en medelklass elbil, om man inte redan har ett treårsavtal eller längre med låg kostnad. Elpriserna kommer fortsätta skjuta i höjden fram tills att nya kraftverk byggs och tas i drift effektivt.

Min skruttiga bensindrivna bil drar ca 0.6 liter milen, med en literkostnad på 17.50 i genomsnitt blir milkostnaden 10.5 kronor.

Sen är en elbil en enorm investering, och batterierna behöver bytas ut med regelbundet mellanrum och kommer inte gå ned i pris. I längden förlorar man en hel del pengar på elbilar om inte vår regering löser energikrisen som redan har börjat. Svenssons märker inte ens att deras elräkningar har fördubblats eller mer redan. Autogiro är bekvämt. Skulle 100 000 svenskar skaffa elbil med laddare så kommer vi få planerade regionala elavbrott, rationerad el över vårt land. Eller tio gånger högre elpris eller mer för importerad smutsig el och straffavgifter för miljöns skull.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otur:

På tesla finns ingen egentlig tvingande service, om man ska tro dem. På min S var det tvunget att byta kylvätskan på batterierna var 4:e år om jag inte kommer ihåg fel. Tvånget kom genom att bara Tesla fick göra det för att garantin skulle gälla.

Jag tror inte Sverige kommer göra mer än man gör idag, tyvärr. Man har valt bonus/malus och det är vad vi får.
Tog man bort momsen skulle man ju förlora skatteintäkter, uj uj uj det går inte för sig i Sverige. Bättre att ge bidrag så att tillverkarna kan höja priset lite för att kompensera. Och man kan finansiera bidraget med skatt på fossilbilar.

Du kan ju inte begära att politiker ska tänka långsiktigt.

Hehe, nej hur skulle det se ut om politiker faktiskt tänkte eller kunde räkna ut konsekvenser av sitt agerande & beslut??!! 😂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Så du menar att borttagande av momsen inte ger tillverkarna möjlighet att höja priset? Dessutom vill nya regeringen att elbilar i Norge som kostar över 600 000 beläggas med 25% moms.

Borttagande av moms låter ungefär exakt lika effektivt som bonus/malus bara att det är en annan approach som i längden är dyrare för staten. Jag ser hellre att pengarna går någon annanstans. Omställningen mot el bör betalas av bilägare inte av staten.

Ingen moms = staten stjäl inte dina redan skattade pengar...
Priserna i Norge vs Sverige talar ju för sig själva om vilken effekt det får om man tar bort momsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Jag håller med ett annat svar till detta inlägg. Detta du beskriver är inte ett verkligt problem för någon med elbil.
Jag har åkt till Tyskland och köpt sprit (1200 km på samma dag). Krävdes 3 laddstopp och det tog ca 20 h tillsammans med handlingen, båt och allt. Färden gick från Linköping, så inte så mycket mer tid än det tagit med en konventionell diesel/bensin.

Har dessutom gjort andra långresor så som Sälen, fjällvandring osv och har egentligen aldrig haft några problem. Det man tappar är den timmen det tar att ladda en gång, men eftersom jag tajmar det tillsammans med inköp av mat och annat så är det 0 tid som går till spillo. Blir mer effektiv användning av min dyrbara tid än när man tankar en förbränningsmotor t o m.

Jag antar att man lär sig snabbt var det går att ladda vettigt. Det var första långa resan med elbil och jag stakade ut en väg som såg ut att ha många laddstationer av rätt typ, men hade ingen koll på att det ska vara rätt företag som erbjuder det också. Möjligtvis borde vi planerat 3 kortare laddstopp och kanske sluppit kö istället. Följer man större vägar (typ Göteborg-Skellefteå som vi planerat) så borde det ju vara bättre än att köra mot Arvika.

Kan man ladda på båten? Vore ju nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Jag misstänkte att det borde vara så på några ställen. Vet inte vem som var ansvarig för laddstationerna när vi åkte, men det var inte ens tillgängligt att ladda två stycken snabbladdning samtidigt. Den ena snabbladdaren låstes automatiskt om den andra användes. Om man bara hade kunnat ta med en dunk el så man kan ta sig till nästa laddstation och slipper stå i kö. Jag gillar idén att man betalar per minut efter batteriet är 80%, vi satt och väntade på nån Sibylla-kund i en dryg timme som antagligen hade kopplat ur efter 30 min om det kostat extra efter det.

Jag håller tummarna för elflyg inom Sverige. Ser ju inte alltför mörkt ut på den fronten.

Det finns ju även laddhybridbilar som laddar på snabbladdare under lång tid (är inne o käkar eller dyligt). Frågan är ju om det är ekonomiskt smart? Det borde bli billigare att köra de 5-6 milen på fossila bränslen kan man tycka.
Ja, det borde bli någon kostnad för tiden man står och laddar efter typ 90% eller så, det går ju oerhört långsamt de sista 10% en.

I Norge som har mer vana än oss i Sverige när det gäller el-bilar, där betalar man ofta för tiden man står och laddar. Då försvinner ju detta problemet till stor del.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Med dagens elpriser blir driftkostnaden ca 11 kronor per mil med en medelklass elbil, om man inte redan har ett treårsavtal eller längre med låg kostnad. Elpriserna kommer fortsätta skjuta i höjden fram tills att nya kraftverk byggs och tas i drift effektivt.

Min skruttiga bensindrivna bil drar ca 0.6 liter milen, med en literkostnad på 17.50 i genomsnitt blir milkostnaden 10.5 kronor.

Sen är en elbil en enorm investering, och batterierna behöver bytas ut med regelbundet mellanrum och kommer inte gå ned i pris. I längden förlorar man en hel del pengar på elbilar om inte vår regering löser energikrisen som redan har börjat. Svenssons märker inte ens att deras elräkningar har fördubblats eller mer redan. Autogiro är bekvämt. Skulle 100 000 svenskar skaffa elbil med laddare så kommer vi få planerade regionala elavbrott, rationerad el över vårt land. Eller tio gånger högre elpris eller mer för importerad smutsig el och straffavgifter för miljöns skull.

Vet inte var du får 11kr ifrån? Elbil drar ca 2kwh milen och 1 kwh kostar runt 2-3kr där jag bor i skåne.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Med dagens elpriser blir driftkostnaden ca 11 kronor per mil med en medelklass elbil, om man inte redan har ett treårsavtal eller längre med låg kostnad. Elpriserna kommer fortsätta skjuta i höjden fram tills att nya kraftverk byggs och tas i drift effektivt.

Min skruttiga bensindrivna bil drar ca 0.6 liter milen, med en literkostnad på 17.50 i genomsnitt blir milkostnaden 10.5 kronor.

Sen är en elbil en enorm investering, och batterierna behöver bytas ut med regelbundet mellanrum och kommer inte gå ned i pris. I längden förlorar man en hel del pengar på elbilar om inte vår regering löser energikrisen som redan har börjat. Svenssons märker inte ens att deras elräkningar har fördubblats eller mer redan. Autogiro är bekvämt. Skulle 100 000 svenskar skaffa elbil med laddare så kommer vi få planerade regionala elavbrott, rationerad el över vårt land. Eller tio gånger högre elpris eller mer för importerad smutsig el och straffavgifter för miljöns skull.

Intressanta påståenden. Men felaktiga. En milkostnad om 11kr milen skulle innebära ett elpris om 5,5kr/kWh då de flesta elbilar drar runt 2kWh/mil. Nog för att elpriset är högt just nu men några 5,5kr tror jag inte du kommer i närheten av, snarare dryga 3kr/kWh i värsta fall (snittet för de flesta hamnar nog snarare runt 2kr/kWh).

Sen att "priserna på batterierna inte kommer gå ner i pris", var får du det ifrån? Med tanke på hur mycket de faktiskt har sjunkit i pris år för år... 🙄

Sen att det är brist på el ibland har ingenting med elbilar att göra utan med den idiotiska planeringen kring elproduktion som görs i detta land. Vill vi så har vi inga som helst problem att säkra elförsörjningen i Sverige.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vet inte var du får 11kr ifrån? Elbil drar ca 2kwh milen och 1 kwh kostar runt 2-3kr där jag bor i skåne.

tror han har tagit ionity priserna (snabbladdning utan rabatt) då kanske man hamnar runt 11kr

men precis som du skriver, även med dagens "galna" elpriser i skåne, om man laddar hemma eller på på jobb, så snittar man nog någonstanns runt 4-6kr per mil med elbil

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Skulle gärna köpa elbil, men saknar laddmöjlighet både hemma och på jobbet så det är ett no-go. Mildhybrid med turbo och kompressor så att man kan krama ut det sista ur fossildropparna är tyvärr det som får duga. Hoppas dock på att vi får laddning i föreningen, då blir det ett byte.

Kinesiska nio har,i Kina, ett system där robotar byter till laddat batteri på 10 minuter. Förbättras detta och blir snabbare, så tror jag på detta. Då blir det bekvämare än med bensinbilen. Man behöver inte gå ut och betalning sker givetvis automatiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon236072:

Ingen moms = staten stjäl inte dina redan skattade pengar...
Priserna i Norge vs Sverige talar ju för sig själva om vilken effekt det får om man tar bort momsen.

Ingen moms = statens inkomster reduceras kraftigt. Inkomster som behövs för att driva välfärden.

Priserna i Norge talar absolut inte för sig självt även om du gärna ser det så. Det finns bra mycket mer aspekter än en reducerad moms. I Norge har man större köpkraft vilket också givetvis hjälper mycket eftersom i början av elbilsboomen har varit mycket dyra. Dessutom har man haft det momsfirtt under väldigt lång tid, bra mycket längre än vad Sverige haft. De har liksom haft det i typ 15 år. Det finns även en bredare acceptans att elbilar är framtiden i Norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Intressanta påståenden. Men felaktiga.
Sen att det är brist på el ibland har ingenting med elbilar att göra utan med den idiotiska planeringen kring elproduktion som görs i detta land. Vill vi så har vi inga som helst problem att säkra elförsörjningen i Sverige.

Intressant storstadsperspektiv, och totalt felaktigt, vi säkrar elförsörjningen för dagsläget redan. Det är därför elpriset har tredubblats. Och örespriserna per KwH kommer inte att sjunka. De kommer att öka exponentiellt och få extremt höga peakar och kortvariga dippar. Förnybara källor är inte förutsägbara. Peakar närmare 1000 öre per KwH är inte helt osannolikt inom ett år.

Så visst, vi säkrar elen, till vilket pris? Bygg kärnkraftverk är svaret. Vi skrattar åt Indien där de har planerade elavbrott pga elbrist. Vi är inte 30-40 år från en sådan kris. Vi är ett halvår från det.

För att inte nämna att det blir varmare, och fler skaffar AC/luftvärmepump, det blir höga spikar på sommaren med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

med dagens elpriser är det billigare att dagspendla med 95 oktan...

elbil= 2-3 kr milen om man laddar hemma, 95 oktan om bilen drar 0,6 l/mil = 10.80 kr/mil.
Svar, Nej.
Om man laddar på dyra laddstationer kan priserna närma sig varandra, men man kan välja var man laddar, många kan ladda hemma eller på jobbet.
De flesta får billigare mil per krona om man bara ser till bränslekostnaden.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tror det blir en Kia E-niro (advance plus) för mig och sambon, Ca 4500 kr i månaden,1500 mil per år med service, försäkring, vinterhjul friktion samt hjulförvaring + skifte.

Kollar på MG bilarna men för lång leveranstid, ioniq 5 samt ev6 var för dyr privatleasing och lång leveranstid (runt 6500).
Skoda Enyaq tyckte jag var lite för klumpig(har för mig att den landa på runt 6000+).
ID3 landade på 5700, id4 7500, AWD 8000(not worth enligt mig).

Tesla 3 7200.

Anledningen varför vi valde privatleasing är för att vi vill testa elbil och se hur det går. Sen vill jag inte ge 20%(runt 100-120k) och betala en saftig månadskostnad.

just my two cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

elbil= 2-3 kr milen om man laddar hemma, 95 oktan om bilen drar 0,6 l/mil = 10.80 kr/mil.
Svar, Nej.
Om man laddar på dyra laddstationer kan priserna närma sig varandra, men man kan välja var man laddar, många kan ladda hemma eller på jobbet.
De flesta får billigare mil per krona om man bara ser till bränslekostnaden.

Du citerar en källa som räknar på 29 öre per KwH. Elpriserna ligger på 120+ öre per KwH idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ingen moms = statens inkomster reduceras kraftigt. Inkomster som behövs för att driva välfärden.

Priserna i Norge talar absolut inte för sig självt även om du gärna ser det så. Det finns bra mycket mer aspekter än en reducerad moms. I Norge har man större köpkraft vilket också givetvis hjälper mycket eftersom i början av elbilsboomen har varit mycket dyra. Dessutom har man haft det momsfirtt under väldigt lång tid, bra mycket längre än vad Sverige haft. De har liksom haft det i typ 15 år. Det finns även en bredare acceptans att elbilar är framtiden i Norge.

Och för yttermera visso har Norge något som Sverige inte har och som säkerligen bidrar till att subventionera elbilar, nämligen olja.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har varit och kollat på en model 3 men tycker byggkvaliteten är under all kritik, har aldrig sett en bil i den prisklassen vara så extremt dåligt ihopskruvad, även den den där billiga MG bilen gav ett bättre kvalitetsintryck, visst tesla model 3 ser väldigt fin ut på ytan men frågan är hur den bilen är om 7 år.. men visst som leasing skulle det funkat.

Andrahandsvärdet är ju fortfarande högt dock, finns inga andra biltillverkare som har högre.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Model 3 är väl ett direkt alternativ, fler snabbladdplatser, lägre leasingkostnad? Andrahandsvärdet på Teslor är ju sjukt högt men på din fråga tror jag att Hyundai är den konkurrent som har bäst insikt i hur man förlänger livslängden i batterierna.

Leasa en Model3 som privatperson är ohyggligt dyrt..

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Du citerar en källa som räknar på 29 öre per KwH. Elpriserna ligger på 120+ öre per KwH idag.

Nej, 250Wh/kilometer är fullt rimligt.