Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Det är självklart väldigt lockande för de som inte provat elbil än, att tänka sig en lösning där det snabbt och enkelt går att byta batteri så att det inte tar längre tid än normal tankning.

Alla som har en elbil lär sig efter 2 - 3 veckor att det är väldigt överdrivet hur stora problem det är att ladda en elbil. Räckviddsångest är mest för de som inte har elbil, eller första veckorna man äger en. Sedan lär man sig väldigt snabbt hur man anpassar det så att det funkar. Sedan finns det dom som aldrig vill anpassa sig, ens det minsta lilla, så dessa kommer aldrig tycka att elbil är en möjlighet.

Önskar att så många som möjligt får möjlighet att testa vilken elbil som helst. Testa åka fram och tillbaka till jobbet, fram och tillbaka till de vanligaste platserna man besöker under en vecka och tittar hur det här med räckvidd fungerar med elbil. Många fastnar i scenarier som kan hända, worst case scenarios, kanske någon gång vartannat år - typ. Då går det inte alls.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast varför skulle jag vilja byta batteri i städerna? Där kommer bilen stå parkerad ändå. Scenariot där det faktiskt ger någonting vettigt är på långresor så då behövs det depåer med massa fulladdade batterier överallt. Tror helt enkelt inte det är rätt väg att gå då det inte kommer bli så heltäckande som krävs för att åka ner genom Europa med det systemet.

Som ztenlund skriver måste man dessutom sitta med massvis med utbytesrobotar på varje plats för det får ju inte bli kö för annars faller idén. Sedan är frågan om jag hellre står bredvid och väntar på att bilen byter batteri i 10 minuter än att gå in och köpa min dricka och gå på toa medan den laddar i 15, jag tror det senare.

Batteribyte är frivilligt för Nio-ägarna. Förbättras tekniken så att det bara tar ett par minuter medan man sitter kvar i bilen så kommer nog många välja att inte krångla med vanliga laddstationer. Dessutom borde det bli billigt om laddtiden väljs optimalt under dygnet för dessa automater.

Permalänk
Medlem

Om ni fortfarande har räckvidsångest efter några veckor med en elbil så köp en dieseldriven generator och släng i bagaget!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Det är självklart väldigt lockande för de som inte provat elbil än, att tänka sig en lösning där det snabbt och enkelt går att byta batteri så att det inte tar längre tid än normal tankning.

Alla som har en elbil lär sig efter 2 - 3 veckor att det är väldigt överdrivet hur stora problem det är att ladda en elbil. Räckviddsångest är mest för de som inte har elbil, eller första veckorna man äger en. Sedan lär man sig väldigt snabbt hur man anpassar det så att det funkar. Sedan finns det dom som aldrig vill anpassa sig, ens det minsta lilla, så dessa kommer aldrig tycka att elbil är en möjlighet.

Önskar att så många som möjligt får möjlighet att testa vilken elbil som helst. Testa åka fram och tillbaka till jobbet, fram och tillbaka till de vanligaste platserna man besöker under en vecka och tittar hur det här med räckvidd fungerar med elbil. Många fastnar i scenarier som kan hända, worst case scenarios, kanske någon gång vartannat år - typ. Då går det inte alls.

Kan inte annat än instämma generellt. Sen finns det alltid undantag och människor med behov där elbil inte passar. För min egen del så gör jag resor över 30-35mil någon eller några enstaka gånger per år. Vid övriga tillfällen såsom pendling till jobb så brukar jag normalt stå parkerad 8+ timmar (både hemma och på jobb), till och med så att en 1-fas 230V schukoplugg hinner ladda mer än vad jag gjort av med på resan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag blir nyfiken på om du har provat Tesla? Jag har testat båda och vet vad jag tycker men vore intressant att höra dina tankar efter din beskrivning ovan!

Nix det har jag faktiskt inte, inte än iallafall. Jag har en kollega som har en Model 3 men det har inte blivit av att vi setts än och jämfört bilar (främst pga Corona och arbete hemifrån). Jag ska försöka komma ihåg att återkomma när det skett.

Under tiden får du gärna dela med dig av dina tankar och vad du tycker om de båda

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vad är det senaste om Dacia Spring?
Har den börjat synas i Sverige ännu?
Jag längtar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Ringde Kia och frågade om priset på dragkrok på EV6. Vet inte om jag hörde rätt, men tyckte dom sa 380:-/mån vid privatleasing. Det är drygt 13000:-, vilket borde vara en av de dyrare krokarna på marknaden. Hoppas jag hörde fel.

Tre veckor till EV6 finns att känna på hos bilhandlarna. Ca 4 månaders väntetid för tillfället.

Det kostar 15900 kr att efterinstallera. Så prisuppgiften du fick känns rimlig. Dragkrokar har blivit svindyra eftersom det inte är standard i så många länder, till skillnad från i Sverige där de flesta vill ha drag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Det kostar 15900 kr att efterinstallera. Så prisuppgiften du fick känns rimlig. Dragkrokar har blivit svindyra eftersom det inte är standard i så många länder, till skillnad från i Sverige där de flesta vill ha drag.

På frugans bil, så kostar det mellan 7-14000kr, beroende på årsmodell.
Tydligen så drog de inte fram el till vissa årsmodeller och vi har en där den inte är framdragen.
Därav det högre priset... då elen måste dras först.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Nix det har jag faktiskt inte, inte än iallafall. Jag har en kollega som har en Model 3 men det har inte blivit av att vi setts än och jämfört bilar (främst pga Corona och arbete hemifrån). Jag ska försöka komma ihåg att återkomma när det skett.

Under tiden får du gärna dela med dig av dina tankar och vad du tycker om de båda

Kort sagt är båda otroligt fina bilar. Polestar har högre kvalitet på inredningen enligt mig men Tesla känns mycket mer luftig och rymligare i kupén, Polestar 2 känns mycket mer trång inuti. Tesla känns betydligt mer futuristisk i sin inredning såklart. Körmässigt är båda bra bilar men Tesla betydligt roligare att köra medan Polestar 2 är mer bekväm att både sitta i och köra (speciellt långt) även om Teslas autopilot såklart är bättre än Polestar assistansfunktioner (även om de funkar helt dugligt). Designmässigt vinner Polestar 2 alla dagar i veckan över Model 3 som enligt mig (och många) är en ganska ful bil. Overall vinner Tesla i mina ögon om man ser till helheten (och såklart vad som är personligt viktigt för mig). Nu funkar tyvärr varken Model 3 eller Polestar 2 storleksmässigt för mig så det blir en meningslös jämförelse för mig personligen, hade Polestar haft en hatchback eller SUV till salu hade den varit mer aktuell som ett alternativ.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kort sagt är båda otroligt fina bilar. Polestar har högre kvalitet på inredningen enligt mig men Tesla känns mycket mer luftig och rymligare i kupén, Polestar 2 känns mycket mer trång inuti. Tesla känns betydligt mer futuristisk i sin inredning såklart. Körmässigt är båda bra bilar men Tesla betydligt roligare att köra medan Polestar 2 är mer bekväm att köra (speciellt långt). Designmässigt vinner Polestar 2 alla dagar i veckan över Model 3 som enligt mig (och många) är en ganska ful bil. Overall vinner Tesla i mina ögon om man ser till helheten (och såklart vad som är personligt viktigt för mig). Nu funkar tyvärr varken Model 3 eller Polestar 2 storleksmässigt för mig så det blir en meningslös jämförelse för mig personligen, hade Polestar haft en hatchback eller SUV till salu hade den varit mer aktuell som ett alternativ.

Instämmer 100%. Kan tillägga att ljudanläggningen skiljer sig som natt och dag också. Hade höga förväntningar på HK systemet i Polestar men inte ens nära det jag hade i förra BMWn. Teslan å andra sidan, t o m snäppet bättre än B&O i Audi som kostar skjortan.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Har inte vågat steget fullt ut tidigare och skaffade en X5 45e då jag ibland kör upp till 70 mil i ett svep. De flesta resorna, typ 80% är dock under de 7-8 milen batteriet håller. Tankar väl en gång i kvartalet ungefär. Men nu slår vi till på en ren elbil, Mazda Mx-30. Främst tänkt till frugan som pendlingsbil till jobbet. Vi får den om någon vecka. Ska bli kul att se hur den funkar i vardagen.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av TobiasStockholm:

Kort sagt är båda otroligt fina bilar. Polestar har högre kvalitet på inredningen enligt mig men Tesla känns mycket mer luftig och rymligare i kupén, Polestar 2 känns mycket mer trång inuti. Tesla känns betydligt mer futuristisk i sin inredning såklart. Körmässigt är båda bra bilar men Tesla betydligt roligare att köra medan Polestar 2 är mer bekväm att både sitta i och köra (speciellt långt) även om Teslas autopilot såklart är bättre än Polestar assistansfunktioner (även om de funkar helt dugligt). Designmässigt vinner Polestar 2 alla dagar i veckan över Model 3 som enligt mig (och många) är en ganska ful bil. Overall vinner Tesla i mina ögon om man ser till helheten (och såklart vad som är personligt viktigt för mig). Nu funkar tyvärr varken Model 3 eller Polestar 2 storleksmässigt för mig så det blir en meningslös jämförelse för mig personligen, hade Polestar haft en hatchback eller SUV till salu hade den varit mer aktuell som ett alternativ.

Jag håller med dig överlag om båda bilarna. Sen kan mitt minne svika mig totalt men... Polestar 2 ÄR väl en klassisk hatchback/halvkombi?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Sen kan mitt minne svika mig totalt men... Polestar 2 ÄR väl en klassisk hatchback/halvkombi?

Ditt minne sviker dig

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bjirn:

Ditt minne sviker dig

Nehej du,
det ÄR en hatchback! https://www.autoblog.com/2021/02/23/polestar-2-luggage-test/?...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Jag håller med dig överlag om båda bilarna. Sen kan mitt minne svika mig totalt men... Polestar 2 ÄR väl en klassisk hatchback/halvkombi?

Se på fan, det är mitt minne som sviker mig. Det måste vara för att den känns så himla trång i alla utrymmen inklusive öppningen mellan bakluckan och bakluckan och att lastutrymmet känns helt minimalt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vad snackar ni om Från länken du postade;
"So here it is maxed out. One of the medium bags and fancy bag couldn't fit, but the little black triangle bag and the blue duffle bag can fill in the blanks. Plus there's that other blue duffle bag hidden below.
This is less than you'd expect from a 14.3-cubic-foot trunk, but keep in mind, that volume goes to the roof/glass in a notchback/5-door like the Polestar 2"

Och här har ni en klassisk sedan, en Volvo S60 bredvid en Polestar 2, identiska i princip.

gif pictures online

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Vad snackar ni om Från länken du postade;
"So here it is maxed out. One of the medium bags and fancy bag couldn't fit, but the little black triangle bag and the blue duffle bag can fill in the blanks. Plus there's that other blue duffle bag hidden below.
This is less than you'd expect from a 14.3-cubic-foot trunk, but keep in mind, that volume goes to the roof/glass in a notchback/5-door like the Polestar 2"

Och här har ni en klassisk sedan, en Volvo S60 bredvid en Polestar 2, identiska i princip.
https://i.ibb.co/d6FrP4c/volvos60polestar2.jpg
gif pictures online

"Biltypen halvkombi är mindre än en kombi men har även denna bakluckans fäste ovanför bakrutan. Lastutrymmet på en halvkombi är inte lika bra som hos en kombi men halvkombins stora baklucka underlättar vid inlastning. Vissa halvkombi liknar vanliga sedaner från sidan och andra har en mer avhuggen profil med en kaross som slutar efter bakhjulen."

https://bilweb.se/sok/halvkombi

Polestar 2 är per definition en hatchback.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bjirn:

Vad snackar ni om Från länken du postade;
"So here it is maxed out. One of the medium bags and fancy bag couldn't fit, but the little black triangle bag and the blue duffle bag can fill in the blanks. Plus there's that other blue duffle bag hidden below.
This is less than you'd expect from a 14.3-cubic-foot trunk, but keep in mind, that volume goes to the roof/glass in a notchback/5-door like the Polestar 2"

Och här har ni en klassisk sedan, en Volvo S60 bredvid en Polestar 2, identiska i princip.
https://i.ibb.co/d6FrP4c/volvos60polestar2.jpg
gif pictures online

Aha, vi kanske rör ihop definitioner. Jag skulle säga att alla bakluckor som öppnas vid/har gångjärnen i taket - så att även bakrutan öppnas med bakluckan är en hatchback. Notchback är då en "underkategori" av en någon mer stiliserad hatchback, typ. https://en.wikipedia.org/wiki/Hatchback.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Polestar 2 är per definition en hatchback.

OK, ni har rätt om det är definitionen, vart gångjärnet till bakluckan sitter, över eller under bakrutan. Där får jag ge mig helt enkelt.

Men jag skulle vilja argumentera att det är en halvbra definition
Gångjärnets position säger ju inget om de inre utrymmena alls.
Googla hatchback och kolla bilderna så kommer ni se en massa bilar dar taklinjen går lite bakom bakhjulet och bakrutan har en brantare lutning för att skapa mer utrymme för att lasta bilen bak utan att den blir så stor som en fullstor kombi. Det är vad jag trott en hatchback är och det kändes som en rimlig definition för då kan man direkt se att det finns mer lastutrymme.

Permalänk
Medlem

Tackar för tips.
Det slutade med Continental VikingContact 7 då jag inte ville kompromissa och köpte ”bäst i test” däck tillslut.
Landade på 12k inkl fälgar, däck, montering och frakt vilket jag ändå är nöjd med.

Skrivet av mastrovious:

Få inte spel nu 😁 jag körde Maxxis vinterdäck till min förra bil, BMW 430i xDrive. Sjukt nöjd med dom och de kostade bra mycket mindre än välkända märken. Däckgubben hos mig i Gbg köpte dom direkt från fabrik i Dubai och de va anpassade för nordiskt klimat. Mjuka, låg ljudnivå och de hade bra grepp också.

Skrivet av Aldric T:

Jag körde Nokian WR SUV 4 på min ID.3 förra vintern, gick på 12k inkl fälgar (Stella Black). Fungerade över förväntan bra. Bilen är ju så tung så man får väl en aning extra fäste den vägen också. Bor en bit utanför Borås så inte direkt Norrland.

Skrivet av andr3a$:

Jag köpte dessa till vår ID.3 förra vintern (med Michelin X-Ice North 4 dubbdäck):
https://www.bythjul.com/falgar/rial/rial_kodiakgraphite/7.5x18/130949

Med valfria däck så hamnar det på ca 14-15 inklusive montering på fälg och frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Vad snackar ni om Från länken du postade;
"So here it is maxed out. One of the medium bags and fancy bag couldn't fit, but the little black triangle bag and the blue duffle bag can fill in the blanks. Plus there's that other blue duffle bag hidden below.
This is less than you'd expect from a 14.3-cubic-foot trunk, but keep in mind, that volume goes to the roof/glass in a notchback/5-door like the Polestar 2"

Och här har ni en klassisk sedan, en Volvo S60 bredvid en Polestar 2, identiska i princip.
https://i.ibb.co/d6FrP4c/volvos60polestar2.jpg
gif pictures online

Att luckan är fäst ovanför rutan gör större skillnad än vad litermått eller bananlåde/läskbackstest visar, eftersom det med stora föremål lätt uppstår problem med öppningarnas storlek i en sedan även om föremålen får plats inne i bilen. Sedan är det klart att utrymmet blir större om man, allt annat lika, drar bak taklinjen och sätter en mer vertikal lucka.

syftningsfel
Permalänk
Medlem

Tjo!

Har som jag skrivit tidigare här tagit leasingavtal på BMW i3s som erbjöds väldigt förmånligt (3000/mån ink vinterdäck) och till 12 månaders avtal.

Detta var en relativt sparsamt utrustad variant som bla saknade backkamera och sensorer, minsta skärmen osv.
Alla tillval som gick att göra var dessutom så dåligt prissatta att beslutet i princip blev bas-bil eller inte alls.

Jag, och tydligen väldigt många fler valde ändå att ta avtalet då bilarna sålde slut på väldigt kort tid.

Jag blev kontaktad av BMW-göteborg igår där dom meddelade att i princip allt som dom erbjudit som tillval nu kommer att inkluderas utan extra kostnad.

Efter lite försiktigt frågande gav säljaren med sig och sa att dom sålt så många att dom nu är rädda för att bli stående med bilar som är svårsålda pga låga tillvalsnivåer.

Effekten är iaf att detta sker på individnivå så alla som gjort tillval kommer betala för sig medan de som valt att inte ta några tillval samt har leveransdatum efter något visst datum kommer få massor av tillval som bla större skärm, kameror & sensorer, film på bakrutor samt adaptiv farthållare mm.

Ibland ska man ha tur

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Tjo!

Har som jag skrivit tidigare här tagit leasingavtal på BMW i3s som erbjöds väldigt förmånligt (3000/mån ink vinterdäck) och till 12 månaders avtal.

Detta var en relativt sparsamt utrustad variant som bla saknade backkamera och sensorer, minsta skärmen osv.
Alla tillval som gick att göra var dessutom så dåligt prissatta att beslutet i princip blev bas-bil eller inte alls.

Jag, och tydligen väldigt många fler valde ändå att ta avtalet då bilarna sålde slut på väldigt kort tid.

Jag blev kontaktad av BMW-göteborg igår där dom meddelade att i princip allt som dom erbjudit som tillval nu kommer att inkluderas utan extra kostnad.

Efter lite försiktigt frågande gav säljaren med sig och sa att dom sålt så många att dom nu är rädda för att bli stående med bilar som är svårsålda pga låga tillvalsnivåer.

Effekten är iaf att detta sker på individnivå så alla som gjort tillval kommer betala för sig medan de som valt att inte ta några tillval samt har leveransdatum efter något visst datum kommer få massor av tillval som bla större skärm, kameror & sensorer, film på bakrutor samt adaptiv farthållare mm.

Ibland ska man ha tur

Bara och gratulera
Tyder dock på att BMW hade alldeles för felaktigt satta priser på sina tillval (eller tillval på fel saker),

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Bara och gratulera
Tyder dock på att BMW hade alldeles för felaktigt satta priser på sina tillval (eller tillval på fel saker),

Säljaren nämde att ett problem varit 1års leasing. Tillvalen hade inte kostandsjusterats för 12 månader istället för 36 och blev därför orimligt höga.

Keyless kostade tex 6000kr vilket kanske är rimligt delat på 36 månader men knappats på 12 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Bara och gratulera
Tyder dock på att BMW hade alldeles för felaktigt satta priser på sina tillval (eller tillval på fel saker),

Måste vara rå-panik på BMW Sverige och huvudkontoret i Tyskland över hur mycket BMW tappar, de senaste modellerna är katastrofala (tänker framhjulsdriften och designspråket i allmänhet, fy fan). Jag såg nedgången redan när 2-serie Active / Grand tourer kom och jag jobbade på BMW. BMW bryr sig mest om sin marknad i UAE och Kina (där man i sistnämnda har säkert minst 5 modeller som är exklusiva enbart för den marknaden).

Man ska kräma och mjölka konsumenterna på att allt är extrautrustning eller tilläggspaket (samma för alla tyska tillverkare däremot).

Som kul historia där jag fick ge tillbaka lite är när jag leasade min fullsmetade 2017 Bmw 335xD som var en gammal demobil. Nypris på nästan 800k, jag gjorde affär på 419k medans bilen hade 28km på mätaren när jag hämtade ut den. Säljaren var helt chockad (jag med därtill, demobilar när jag jobbade låg ju på regel 100-600mil).

Den där affären bränner nog fortfarande ett svart hål i deras bokföringsböcker. Vilket gör mig bara ännu gladare när jag tänker tillbaka på det nu, med tanke på att de betalade ut felaktiga löner under den korta perioden jag hade äran att jobba på BMW och dess koncern, så jag blev betalningsåterskyldig som fräsch 18-åring från gymnasiet , jätteroligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Tjo!

Har som jag skrivit tidigare här tagit leasingavtal på BMW i3s som erbjöds väldigt förmånligt (3000/mån ink vinterdäck) och till 12 månaders avtal.

Detta var en relativt sparsamt utrustad variant som bla saknade backkamera och sensorer, minsta skärmen osv.
Alla tillval som gick att göra var dessutom så dåligt prissatta att beslutet i princip blev bas-bil eller inte alls.

Jag, och tydligen väldigt många fler valde ändå att ta avtalet då bilarna sålde slut på väldigt kort tid.

Jag blev kontaktad av BMW-göteborg igår där dom meddelade att i princip allt som dom erbjudit som tillval nu kommer att inkluderas utan extra kostnad.

Efter lite försiktigt frågande gav säljaren med sig och sa att dom sålt så många att dom nu är rädda för att bli stående med bilar som är svårsålda pga låga tillvalsnivåer.

Effekten är iaf att detta sker på individnivå så alla som gjort tillval kommer betala för sig medan de som valt att inte ta några tillval samt har leveransdatum efter något visst datum kommer få massor av tillval som bla större skärm, kameror & sensorer, film på bakrutor samt adaptiv farthållare mm.

Ibland ska man ha tur

Den dealen tog vi också men vår säljare var från början tydlig med att bilen var fullsmetad med tillbehör och att priset för leasingen var just i det utförandet. Detta var i slutet av september dock så den informationen hade kanske gått ut till säljkåren då.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Känns bra när man installerat laddare och själva bilen först kommer om 6 månader.

Tog en Easee, väldigt liten och nätt måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Den dealen tog vi också men vår säljare var från början tydlig med att bilen var fullsmetad med tillbehör och att priset för leasingen var just i det utförandet. Detta var i slutet av september dock så den informationen hade kanske gått ut till säljkåren då.

Ahh!

Kul för er. Har några andra vänner som ska hämta ur sin nu i dagarna, men deras kommer vara den avskalade varianten

Permalänk
Medlem

Hämtade ut en i3s häromdagen också, som sagt avskalat... känns tekniskt som en 10+ år gammal bil. Tyvärr har den också det irriterande fake motor ljudet, hade en lite äldre i3 som "hyrbil" av dem medans vi väntade, vilken var bättre på det sättet.

Sen, något som kanske är uppenbart för andra, men inte för mig. Att du leasar vinterhjul av dem innebär inte att de tar hand om allt runt det, utan byte och förvaring blir knappt 3000 extra per år. I min värld så leasar man just för att slippa bry sig om allt sådant och bara lämna bilen till dem när något behöver göras.

Men annars är det en trevlig liten smidig bil, men att inte ha bakkamera som standard 2021 känns bisarrt.. enda tillverkaren som inte försöker lura på en extra tillval är väl tesla.