Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Någon som kikat på MG Marvel R eller nya årsmodellen av MG ZS?

Familjen hade beställt 2 stycken MG ZS, men enbart den ena har kommit fram och den andra dröjer sannolikt flera månader till....börjar sukta efter en Marvel R istället för 1000 kr mer i månaden

Ska bli spännande att se vad månadskostnaden för nya MG ZS blir också. Om det inte stiger alltför mycket är det ett givet byte. Har jag väntat 4 månader redan kan jag vänta 4 till.

Uppdatering: jag avbeställde min MG ZS och valde istället en Marvel R. Slår man ut kostnaden på 3 år får jag betala ca 50 000 kr mer, hoppas det blir värt prispremien jag betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Uppdatering: jag avbeställde min MG ZS och valde istället en Marvel R. Slår man ut kostnaden på 3 år får jag betala ca 50 000 kr mer, hoppas det blir värt prispremien jag betalar.

Hur kan man beställa en bil som inte går att provköra? Eller hur du känt på den live?

Det skulle mycket till för att jag skulle chansa på känsla. Aldrig köpt en bil utan provkörning.

MG Marvel är intressant. Fast jag vill se krocktester. Förhoppningsvis är den lika bra eller bättre än ZS EV.

Vad kommer den kosta dig? Leasing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Hur kan man beställa en bil som inte går att provköra? Eller hur du känt på den live?

Det skulle mycket till för att jag skulle chansa på känsla. Aldrig köpt en bil utan provkörning.

MG Marvel är intressant. Fast jag vill se krocktester. Förhoppningsvis är den lika bra eller bättre än ZS EV.

Vad kommer den kosta dig? Leasing?

Jag gjorde likadant med min ID.4. Helt galet egentligen men det var svårt att vänta eftersom de riskerade att ta slut. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag gjorde likadant med min ID.4. Helt galet egentligen men det var svårt att vänta eftersom de riskerade att ta slut. 🙂

Precis. Jag väntade "för länge" innan jag beställde min MG Zs vilket plussade på 3-6 månaders väntan gentemot att få bilen direkt.

Min bilhandlare får in ett exemplar av Marvel R i slutet av månaden. Ska provköra den då, och ifall den är skit kunde jag avbeställa utan kostnad så var en no-brainer att ställa upp sig på kö. Förhoppningsvis får jag den levererad Q1 nu när jag var så tidig på bollen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om man kör lastbalansering via watty är det så. Men försökte få ett tydligt svar (genom att läsa deras hemsida) på om deras nya lastbalanserare som kopplas på han-porten och är beroende. Det står att den både kan prata via wifi och radio. Något ställe skriver via wifi.

Jag skulle säga att nackdel är priset och att den är rätt offline.

De är byggda som elcentraler, med standarkomponenter och har en raspberry pi i sig. Medan andra fabrikat byggt en helt ny produkt, optimerat och integrerat allt. Så de blir billigare till kund. Garo är definitivt mer service-vänlig, medan på Easee är det att byta/skicka iväg hela enheten.

Jag upplever det tvärtom, har en Easee hemma och på jobbet Garo. Garon menar jag har större risk att krångla med mycket kontaktdon och känns lite hafsigt konstruerad .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Hur kan man beställa en bil som inte går att provköra? Eller hur du känt på den live?

Det skulle mycket till för att jag skulle chansa på känsla. Aldrig köpt en bil utan provkörning.

MG Marvel är intressant. Fast jag vill se krocktester. Förhoppningsvis är den lika bra eller bättre än ZS EV.

Vad kommer den kosta dig? Leasing?

Allmänt skulle jag nog inte göra det heller men köpte faktiskt min Mazda 3 2020 utan att provköra men hade kollat liksom varje recension och användar feedback som bara fanns på nätet och när man summerar alla recensioner tillsammans så tycker jag feedbacken stämde väldigt bra överens med verkligheten så jag visste vad jag fick på basen av det och jag visste ju själv vad jag var ute efter med tidigare bilar jag kört/testat. Visste ju mera om bilen än vad försäljaren gjorde t.o.m. även fast jag inte hade kört den.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag upplever det tvärtom, har en Easee hemma och på jobbet Garo. Garon menar jag har större risk att krångla med mycket kontaktdon och känns lite hafsigt konstruerad .

Jo, så var min tanke också från början. Att man Garo byggde den med sådant de redan hade på hyllan medan Easee designade något nytt för det här syftet. Men sedan slog det mig att elektrikern inte kan göra så mycket med Easee vid problem, medan man på Garo kan byta mätaren, typ2-uttaget, jordfelsbrytare, kretskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jo, så var min tanke också från början. Att man Garo byggde den med sådant de redan hade på hyllan medan Easee designade något nytt för det här syftet. Men sedan slog det mig att elektrikern inte kan göra så mycket med Easee vid problem, medan man på Garo kan byta mätaren, typ2-uttaget, jordfelsbrytare, kretskort.

Easeen har kostat mig under 3000 kr, inte mycket tid/delar du får för det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Precis. Jag väntade "för länge" innan jag beställde min MG Zs vilket plussade på 3-6 månaders väntan gentemot att få bilen direkt.

Min bilhandlare får in ett exemplar av Marvel R i slutet av månaden. Ska provköra den då, och ifall den är skit kunde jag avbeställa utan kostnad så var en no-brainer att ställa upp sig på kö. Förhoppningsvis får jag den levererad Q1 nu när jag var så tidig på bollen!

Marvel är helt klart spännande. Lite dåligt lastutrymme kanske men största frågetecken är ju det där med garantier, kan inte hitta någonstans skrivet om det ens är någon garanti på bilen samt hur länge? Fick du som beställt en sådan någon info? Samt hur snabbt laddar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Marvel är helt klart spännande. Lite dåligt lastutrymme kanske men största frågetecken är ju det där med garantier, kan inte hitta någonstans skrivet om det ens är någon garanti på bilen samt hur länge? Fick du som beställt en sådan någon info? Samt hur snabbt laddar den?

"Marvel R levereras med garanti 7 år eller 150 000 km för fordonet. Garantin för drivlinans batteri är 7 år eller 150 000 km. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

"Marvel R levereras med garanti 7 år eller 150 000 km för fordonet. Garantin för drivlinans batteri är 7 år eller 150 000 km. "

Stod säkert mitt framför näsan på en också 😂. Tack för infon 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Marvel är helt klart spännande. Lite dåligt lastutrymme kanske men största frågetecken är ju det där med garantier, kan inte hitta någonstans skrivet om det ens är någon garanti på bilen samt hur länge? Fick du som beställt en sådan någon info? Samt hur snabbt laddar den?

Hemma kan du ladda 11 kWh och trefas. Via snabbladdare har de sagt 5-80 procent på 43 minuter. Så inte snabbast i branschen, men fullt tillräckligt för de flesta.

Permalänk

Det här var ju inga roliga nyheter när man går och väntar på just en Skoda.

Citat:

Car manufacturer Škoda Auto will limit, or completely stop, production in all of its three factories in the Czech Republic from October 18 until the end of 2021.

https://english.radio.cz/skoda-auto-limit-or-completely-halt-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Det här var ju inga roliga nyheter när man går och väntar på just en Skoda.

https://english.radio.cz/skoda-auto-limit-or-completely-halt-...

Det är väl så för största delen av bilindustrin, vissa drar ner och andra stänger helt en tid. Tesla tog sig förbi detta, genom att skriva om mjukvaran. Detta gör att de kan använda andra typer av chips..
https://www.theverge.com/2021/7/26/22595060/tesla-chip-shorta...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Det är väl så för största delen av bilindustrin, vissa drar ner och andra stänger helt en tid. Tesla tog sig förbi detta, genom att skriva om mjukvaran. Detta gör att de kan använda andra typer av chips..
https://www.theverge.com/2021/7/26/22595060/tesla-chip-shorta...

Då föreslår jag chips från OLW, Helst Sourcream & onion-smaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Då föreslår jag chips från OLW, Helst Sourcream & onion-smaken.

Jag gillar Pringles Sourcream & onion bättre...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Jag gillar Pringles Sourcream & onion bättre...

Det funkar också.

Permalänk
Medlem

Gissar att jag hade tur, beställde en Audi laddhybrid i juni och fått meddelande om att den nu är på väg till Sverige (om den inte redan kommit), registringsnummer var redan klart

Edit: När jag kom hem låg där ett kryptiskt mail från Audi Sverige om förseningar och att återförsäljaren återkommer när det finns mer detaljerad information, detta skickades halvtimmen innan jag pratade med återförsäljaren och som då gav mig informationen ovan.

Så nu vet jag inte riktigt vad som gäller
Visst den skall "färdigställas" när den kommer till Sverige men jag har förutsatt att komponentbristen har gällt på fabriksnivå (försenad ca 1 månad i fabrik) och inte när den väl är klar där.

Permalänk
Medlem

Slänger upp lite erfarenheter från min Tesla Model 3 LR 2021. Första elbilen, enda extrautrustningen är 19" fälgar, ingen uppgraderad Autopilot etc (får ju ändå inte nyttja det fullt ut i EU som det ser ut med lagstiftningen idag).

Första intryck:
Inställd på att det skulle vara kvalitetsbrister på lack och delar som satt snett, men inget sådant förutom lacksläpp vid första biltvätt som åtgärdades av Tesla snabbt samt att tutan inte funkade, va nåt glapp som dom ordnade vid leverans. Sköna säten, bra kvalite överlag i interiören. Fruktansvärt bra ljudanläggning, lätt det bästa jag hört i en bil. Spelar ingen roll vilken volym man slänger upp, inget mullrande eller missljud, kvalitet rakt igenom. Skärmen vande man sig vid förvånansvärt fort, saknar inte hastighetsmätare framför ratten men en headup display hade gjort sig väldigt bra i denna bilen. Sjukt intuitivt system överlag, alla coola gadgets används sällan men navigation, musik och Netflix (inte minst när ungarna ska käka drive in) funkar klockrent. Spelat bilspelet också, ungarna går bananas! Ruggigt snabb respons i skärmen också. Kamerorna är riktigt skarpa, grymt att man kan ha igång allt även under körning (se döda vinkel etc). Over the air uppdateringar funkar också bra, sjukt coolt att få nya features i bilen från dag till annan (avbländande back- och sidospeglar nu senast).
Första körningen, herregud... när man börjar fnittra då vet man Mer behöver inte sägas, det finns och blir över vad gäller fartresurser.

Efter 6 mån:
Pendling 2-10 mil om dagen funkar hur bra som helst, har i princip alltid laddat hemma där jag kör deras egna Wallmount laddare. Snabbt och smidigt, tar väl 5-6 tim från i princip tom till full 100% laddning men man kör ju oftast bara till 80% så kanske runt 4,5 tim. Kört längre resor med bilen och Teslas laddnätverk är ju deras absoluta styrka om du frågar mig, senaste snabbladdarna dundrar i el, räcker att ladda 10-15 min så är man iväg igen.
Har inte haft några bekymmer med bilen däremot har appen segat sig ibland och tyvärr är den ju så sjukt smidig att ha, ta i handtaget så öppnar sig bilen, den är redo att köra direkt och man styr allt gott via den så när bluetooth väl krånglar så blir det ett irritationsmoment, inte minst när man vill snabba sig in i bilen för att det regnar och skiten hänger sig... Bortsett från det är bilen grym. Kör med två kids i framåtvända barnstolar och det funkar utan problem. Lastutrymmet har till min förvåning också funkat över förväntan, den sväljer duktigt mycket, varit ett och annat IKEA besök som funkat utan problem.

Topp 5:
- Enpedalsläge - skeptisk i början, blivit proffs på att bedöma avstånd nu känns som att jag kör en skenande lådbil när jag kör vår V90... behöva bromsa, fan va segt!
- Röststyrning - använder det till ALLT, funkar klockrent. Navigation, spela musik, AC, ljus, torkare etc
- Värmepumpen - bilen blir varm/ventilerad på nolltid, räcker med 3 min så når man önskad temperatur. Funkar fantastiskt bra!
- Fartresurser - löjligt
- Ljudanläggning - löjligt

5 ris punkter:
- Appen - bluetooth krånglar emellanåt
- Dörrar - kräver lite kraft att stänga ibland, störigt att man får hjälpa ungarna ibland...
- Headup display hade varit önskvärt och troligtvis mer trafiksäkert
- Autopilot - hade gärna kört mer med detta om det inte vore för lagstiftningen. Standard ACC att den håller kursen funkar bättre än någon annan bil jag kört det med, oerhört len och håller bilen tydligt i mitten av körfältet, anpassar hastighet till framförvarande utan att det blir ryckigt. MEN, varför i h*lvete måste man återaktivera farthållaren varje gång man blinkar för att göra en omkörning... sjukt störande till den grad att man inte orkar använda skiten.
- Regnsensorerna borde gå att ställa in känslighet på. De lever lite sitt eget liv kan jag tycka och de är inte optimalt inställd. Släpar efter en del, kör in i en regnskur och det tar 20-30 sekunder innan den fattar att det hällregnar och ställer torkarna på rätt läge. Samma när man kör ur hällregnet och torkarna går febrilt - känner sig som Berit 90 som glömt blinkers på och råkat ställa torkarna på max utan att en droppe slår i vindrutan 😂

Slutsats:
Rekommenderar den om du inte ska ha barnvagn på daglig basis, som pendlarbil är den fantastisk. Väldigt rolig bil att köra oavsett om du kör från A till B eller är tung på högerfoten. Hur ofta laddar jag? Dagpendling till jobb, ett och annat besök hos svärmor, handla etc. Gör väl 40-50 mil i veckan iaf, räcker gott med 1-2 laddningar per vecka hemma.

EDIT: Glömde nämna sentry mode som en jäkligt nice feature också, bilen övervakar allt med kameror och blinkar till när någon är för nära. Coolt att kunna se film på om någon j*vel drar i dörren eller slår till en sidospegel. Men den är lite väl känslig ibland, jobbigt när man sätter sig i bilen och har 153 notiser på saker som hänt 😂

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Inte vad jag vet
Jag har ”lanseringsversionen” dvs LR DM med alla paket förutom performance. Skippade performance då jag hörde att dämparna i mjukaste läget var stötigare än standard (och har inte ångrat mig. Förtydligande: komforten är kanon, likaså väghållningen så balansen är perfekt i mitt tycke). Har beiga säten med ventilation, void svart lack, dragkrok och 20”-fälgar.

Innan jag själv skaffade elbil rörde de flesta frågor just räckvidd. I själva verket, såvida du inte har ett stenhårt krav på just räckvidd (sällan sanning, och om så är fallet så är det IMO diesel-/bensinbil som gäller) så är det fel frågor att ställa. Varför? För att det det i 99 fall av 100 egentligen inte spelar någon roll.

Jag har inte kommit loss att välja en laddbox än så hemma laddar jag fortfarande (3,5 månad efter införskaffande) med schukopluggen, begränsat i bilen till 9A. Har kört ca 500mil på samma tid för att sätta det i perspektiv.

Vid längre resor så laddar jag oftast på Circle K, de har antingen gratis laddning (150kW) eller Ionity (3,5kr/kWh med plugsurfing (medlemskap följer med bilen). Har även laddat via InCharge när vi varit på Max, via EON på nån parkering, via Eways (easypark IIRC) på nån parkering osv.

Har kört allt möjligt; motorväg, landsväg, skogsväg, stadstrafik Tog en dagsutflykt med frugan i somras på 20mil t/r (Höör <-> Mölle om du vill se ungefärlig rutt). Det var ca 25 grader varmt ute och snittförbrukningen var 19.9kWh/100km. Jag skulle gissa att jag annars snittar 2,2-2,5kWh/mil; jag gillar att köra bil Om man vet med sig att man i normalfallet kommer sitta och snålköra för att hålla nere förbrukningen så bör man nog fundera på att köpa en annan bil.

Den här bilen förtjänar att köras på riktigt för när man gör det så är den galet rolig. Greppet är helt fantastiskt och man hade inte gissat att den är så tung som den faktiskt är. Sen är det såklart tillfällen där man faktiskt vill maximera räckvidden och det är inget konstigt med det; det jag försöker förmedla är att fundera på vad du vill få ut av bilen. Gillar du att ”köra bil”? Bryr du dig om ljudet? Komforten? Lastutrymme? Jag tror att du kommer bli som mest nöjd om du tillgodoser dessa behov istället för att fokusera på maximering av räckvidd.

My 2 cents

Jag blir nyfiken på om du har provat Tesla? Jag har testat båda och vet vad jag tycker men vore intressant att höra dina tankar efter din beskrivning ovan!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doomfarer:

Jag äger Volvon idag (Volvo V90 CC -18) men var för lat för att kolla så googlade. Enligt Transportstyrelsen kostar den 1592 kronor/år i skatt, så faktiskt markant lägre än de 6097 jag skrev.

Kollade även upp Enyaqs verkliga förbruking.
I testet som körs i 90 km/h respektive 120 km/h visar Enyaq upp en förbrukning på omkring 166 Wh/km samt 236 Wh/km vid den högre hastigheten.

Så säg 2,5 kWh/mil. Då tar jag i lite och räknar med att värma bilen ibland.

Däcken är nog lågt räknade. Kanske skall dubblas?

Vad angår restvärdet är det egentligen mindre intressant för mig, mest för att visa att det kostar köpa ny bil.

https://i.imgur.com/FfOYXLI.png

Är det inte lite knepigt att ställa två rätt olika bilar mot varandra? V90:n är ett motorvägsmonster där jag inte tror skodan är i närheten. Har inte provat just denna skoda men märket i sig har inte imponerat på mig tidigare. Volvon är ca 50 cm längre än skodan och ett bättre val är i så fall V60 CC som iallafall är närmare i storlek.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doomfarer:

Det här var ju inga roliga nyheter när man går och väntar på just en Skoda.

https://english.radio.cz/skoda-auto-limit-or-completely-halt-...

Opel har väl gjort detsamma.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Jag har börjat snegla på el-bil på allvar. När min lilla C1a ger upp och lämnar in för gott är det dags. Har tittat på mycket filmer om el-bilar, han den där norrmanen Nyland gör mycket långtester och är intressant.

En bil jag blivit riktigt intresserad av är Hyundai Kona. Bra räckvidd och bra månadskostnad för privatleasing.
Jag har gratis laddning på jobbet och åker sällan väldigt långt. Det betyder att jag endast har privatleasingen och försäkringen att betala (skatten räknar jag inte då den är så låg.)
Finns det någon här som har erfarenhet av Hyundai Kona (nyaste)?

Ingen erfarenhet av senaste årsmodellen men 2020 årsmodell är mycket trevlig bortsett från ganska långsam snabbladdning, men den långa räckvidden väger ju upp något för det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av mastrovious:

Slänger upp lite erfarenheter från min Tesla Model 3 LR 2021. Första elbilen, enda extrautrustningen är 19" fälgar, ingen uppgraderad Autopilot etc (får ju ändå inte nyttja det fullt ut i EU som det ser ut med lagstiftningen idag).

Första intryck:
Inställd på att det skulle vara kvalitetsbrister på lack och delar som satt snett, men inget sådant förutom lacksläpp vid första biltvätt som åtgärdades av Tesla snabbt samt att tutan inte funkade, va nåt glapp som dom ordnade vid leverans. Sköna säten, bra kvalite överlag i interiören. Fruktansvärt bra ljudanläggning, lätt det bästa jag hört i en bil. Spelar ingen roll vilken volym man slänger upp, inget mullrande eller missljud, kvalitet rakt igenom. Skärmen vande man sig vid förvånansvärt fort, saknar inte hastighetsmätare framför ratten men en headup display hade gjort sig väldigt bra i denna bilen. Sjukt intuitivt system överlag, alla coola gadgets används sällan men navigation, musik och Netflix (inte minst när ungarna ska käka drive in) funkar klockrent. Spelat bilspelet också, ungarna går bananas! Ruggigt snabb respons i skärmen också. Kamerorna är riktigt skarpa, grymt att man kan ha igång allt även under körning (se döda vinkel etc). Over the air uppdateringar funkar också bra, sjukt coolt att få nya features i bilen från dag till annan (avbländande back- och sidospeglar nu senast).
Första körningen, herregud... när man börjar fnittra då vet man Mer behöver inte sägas, det finns och blir över vad gäller fartresurser.

Efter 6 mån:
Pendling 2-10 mil om dagen funkar hur bra som helst, har i princip alltid laddat hemma där jag kör deras egna Wallmount laddare. Snabbt och smidigt, tar väl 5-6 tim från i princip tom till full 100% laddning men man kör ju oftast bara till 80% så kanske runt 4,5 tim. Kört längre resor med bilen och Teslas laddnätverk är ju deras absoluta styrka om du frågar mig, senaste snabbladdarna dundrar i el, räcker att ladda 10-15 min så är man iväg igen.
Har inte haft några bekymmer med bilen däremot har appen segat sig ibland och tyvärr är den ju så sjukt smidig att ha, ta i handtaget så öppnar sig bilen, den är redo att köra direkt och man styr allt gott via den så när bluetooth väl krånglar så blir det ett irritationsmoment, inte minst när man vill snabba sig in i bilen för att det regnar och skiten hänger sig... Bortsett från det är bilen grym. Kör med två kids i framåtvända barnstolar och det funkar utan problem. Lastutrymmet har till min förvåning också funkat över förväntan, den sväljer duktigt mycket, varit ett och annat IKEA besök som funkat utan problem.

Topp 5:
- Enpedalsläge - skeptisk i början, blivit proffs på att bedöma avstånd nu känns som att jag kör en skenande lådbil när jag kör vår V90... behöva bromsa, fan va segt!
- Röststyrning - använder det till ALLT, funkar klockrent. Navigation, spela musik, AC, ljus, torkare etc
- Värmepumpen - bilen blir varm/ventilerad på nolltid, räcker med 3 min så når man önskad temperatur. Funkar fantastiskt bra!
- Fartresurser - löjligt
- Ljudanläggning - löjligt

4 ris punkter:
- Appen - bluetooth krånglar emellanåt
- Dörrar - kräver lite kraft att stänga ibland, störigt att man får hjälpa ungarna ibland...
- Headup display hade varit önskvärt och troligtvis mer trafiksäkert
- Autopilot - hade gärna kört mer med detta om det inte vore för lagstiftningen. Standard ACC att den håller kursen funkar bättre än någon annan bil jag kört det med, oerhört len och håller bilen tydligt i mitten av körfältet, anpassar hastighet till framförvarande utan att det blir ryckigt. MEN, varför i h*lvete måste man återaktivera farthållaren varje gång man blinkar för att göra en omkörning... sjukt störande till den grad att man inte orkar använda skiten.

Slutsats:
Rekommenderar den om du inte ska ha barnvagn på daglig basis, som pendlarbil är den fantastisk. Väldigt rolig bil att köra oavsett om du kör från A till B eller är tung på högerfoten. Hur ofta laddar jag? Dagpendling till jobb, ett och annat besök hos svärmor, handla etc. Gör väl 40-50 mil i veckan iaf, räcker gott med 1-2 laddningar per vecka hemma.

Jag håller i stort sätt med dig på samtliga punkter. Både ris och ros.

Ang. Autopiloten: anledningen till att du måste stänga av/återaktivera AP när du kör om/byter fil är att de "låst" funktionen "automatiskt filbyte" till den uppgraderade Auto Piloten. Så bilen kan egentligen hantera det utan att du behöver stänga/av sätta på. Men då vill dem att du slänger upp plånboken och betalar för privilegiet

Ang. hur ofta man laddar. - Tesla rekommenderar att alltid plugga in bilen och ladda den varje natt. "A plugged in Tesla is a happy Tesla" och "ABC = Always Be Charging" är deras ledord. Mindre/kortare laddcykler är bättre för batteriet. och är bilen ansluten med sladd så går strömmen för uppvärmning/avfrostning etc. från väggen istället för från batteriet.

Dessutom så får du fördelen att du alltid lämnar hemmet med färdigladdat batteri varje morgon, så du aldrig behöver tänka på om strömmen räcker för den där extra utflykten.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag håller i stort sätt med dig på samtliga punkter. Både ris och ros.

Ang. Autopiloten: anledningen till att du måste stänga av/återaktivera AP när du kör om/byter fil är att de "låst" funktionen "automatiskt filbyte" till den uppgraderade Auto Piloten. Så bilen kan egentligen hantera det utan att du behöver stänga/av sätta på. Men då vill dem att du slänger upp plånboken och betalar för privilegiet

Ang. hur ofta man laddar. - Tesla rekommenderar att alltid plugga in bilen och ladda den varje natt. "A plugged in Tesla is a happy Tesla" och "ABC = Always Be Charging" är deras ledord. Mindre/kortare laddcykler är bättre för batteriet. och är bilen ansluten med sladd så går strömmen för uppvärmning/avfrostning etc. från väggen istället för från batteriet.

Dessutom så får du fördelen att du alltid lämnar hemmet med färdigladdat batteri varje morgon, så du aldrig behöver tänka på om strömmen räcker för den där extra utflykten.

Jag läste att det slits mer på batteriet (eller något som har med batterier att göra) när du sätter igång laddningen oavsett hur länge du laddar och därför är det bättre att inte ladda så ofta.
Någon som har kunskap kring laddning?

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Är det inte lite knepigt att ställa två rätt olika bilar mot varandra? V90:n är ett motorvägsmonster där jag inte tror skodan är i närheten. Har inte provat just denna skoda men märket i sig har inte imponerat på mig tidigare. Volvon är ca 50 cm längre än skodan och ett bättre val är i så fall V60 CC som iallafall är närmare i storlek.

Som sagt, äger Volvon i fråga idag. Svårt att jämföra med en bil jag inte har.

Men håller med dig, Volvon är helt klart ett motorvägsmonster och jag är väldigt nöjd med den. Hade det inte varit den för den där lilla detaljen med bensinförbrukningen hade jag behållt den.

Edit: Äger en Skoda Yeti idag också som er helt ok men inte lika skön som Volvon. Testade Enyaqen på bl a motorväg och den är riktigt skön den med. Så inte orolig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är det inte lite knepigt att ställa två rätt olika bilar mot varandra? V90:n är ett motorvägsmonster där jag inte tror skodan är i närheten. Har inte provat just denna skoda men märket i sig har inte imponerat på mig tidigare. Volvon är ca 50 cm längre än skodan och ett bättre val är i så fall V60 CC som iallafall är närmare i storlek.

Har själv en V90 CC och en ID4 och jag tycker utan att ha några data att ID4:an är tystare i motorvägsfart. ID4:an har också en väldigt öppen och luftig kupé.
ID4 och Enyaq torde vara väldigt lika i ljudnivå och innerutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är det inte lite knepigt att ställa två rätt olika bilar mot varandra? V90:n är ett motorvägsmonster där jag inte tror skodan är i närheten. Har inte provat just denna skoda men märket i sig har inte imponerat på mig tidigare. Volvon är ca 50 cm längre än skodan och ett bättre val är i så fall V60 CC som iallafall är närmare i storlek.

Provkör Enyaqen, den är absolut mer i storlek med V90:n. Både fram och bak gällande utrymmen.
En polare har en V60 CC och den är då betydligt mindre än Enyaqen när vi jämförde.

Enyaqen är en dröm på landsväg. Inget du kryssar 150km/h med i längre stunder pga förbrukningen, men att hålla laglig fart är en ren dröm i den bilen. Kusligt tyst, särskilt med ljudisolerande rutorna fram (tillval och/eller Sportline).

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Wiinis:

Jag läste att det slits mer på batteriet (eller något som har med batterier att göra) när du sätter igång laddningen oavsett hur länge du laddar och därför är det bättre att inte ladda så ofta.
Någon som har kunskap kring laddning?

Jag längre laddcykler sliter mer än kortare, är vad jag har hört. Tesla själva säger följande i sin manual på sidan 153:

"Model 3 has one of the most sophisticated battery systems in the world. The most important way to preserve battery is to LEAVE YOUR VEHICLE PLUGGED IN when you are not using it. This is particularly important if you are not planning to drive it for several weeks"

https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manu...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag håller i stort sätt med dig på samtliga punkter. Både ris och ros.

Ang. Autopiloten: anledningen till att du måste stänga av/återaktivera AP när du kör om/byter fil är att de "låst" funktionen "automatiskt filbyte" till den uppgraderade Auto Piloten. Så bilen kan egentligen hantera det utan att du behöver stänga/av sätta på. Men då vill dem att du slänger upp plånboken och betalar för privilegiet

Ang. hur ofta man laddar. - Tesla rekommenderar att alltid plugga in bilen och ladda den varje natt. "A plugged in Tesla is a happy Tesla" och "ABC = Always Be Charging" är deras ledord. Mindre/kortare laddcykler är bättre för batteriet. och är bilen ansluten med sladd så går strömmen för uppvärmning/avfrostning etc. från väggen istället för från batteriet.

Dessutom så får du fördelen att du alltid lämnar hemmet med färdigladdat batteri varje morgon, så du aldrig behöver tänka på om strömmen räcker för den där extra utflykten.

Japp uppgraderad Autopilot ger dig automatiska filbyten men om jag jämför med vår V90 så bryter den farthållaren när jag blinkar men så fort den känner att jag bytt körfält så aktiveras den igen. Att teslan stänger av farthållaren (dvs med aktiv styrning) utan att återaktivera den är ju värdelöst. Jag hade inte använt automatiska filbyten ändå utan vill ibland bara göra en snabb omkörning och sedan falla tillbaka utan att behöva återaktivera allt. Men men, petitesser i det stora hela.

Vad gäller laddning så håller jag med, har den alltid i och den småladdar varje dag men behovet för mig är egentligen 1-2 längre laddningar per vecka men i praktiken laddar jag lite varje gång jag parkerar hemma.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop