Permalänk
Relik 📜

Såhär va? Säg till om jag bommat något.

Svenska

Engelska

Vad?

Respirator

Ventilator

Andningshjälp, invasiv eller non-invasiv

Ventilator

Ventilator

Andningshjälp, invasiv eller non-invasiv

Skyddsmask

Respirator

Andningsmask för att skydda bäraren mot till exempel damm eller andra partiklar

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Viruset överlever kanske 17 dagar på hårda ytor, mer studier ska göras på detta om man googlar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70A0r3/ny-studie-coronav....

Edit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hade behövts, en kollega har varit dålig i två veckor och fortfarande inte helt bra från hosta och liknande. Han har fått penicillin mot lunginflammation och hemskickad efter kort besök på sjukhuset när han var där. Då han tillhör en av riskgrupperna så vet han fortfarande inte om han egentligen haft Corona som han tror eller om det var en lunginflammation.
Kan vara skönt för en person att veta om man är immun eller inte även om nu inte immuniteten håller i all framtid.

Jo, det vore såklart skönt att veta. Samtidigt så är testkapaciteten begränsad och vetskapen om det är corona eller inte bör inte påverka behandlingen (eller bristen på det) nämnvärt om ha inte behöver läggas in. Är man tillräckligt frisk för att självläka så gör man det oavsett vad som orsakade lunginflammationen.

Skrivet av Dockland:

Självklart skulle jag det, det finns ingen som skulle protestera tror jag. Folk kan ju tänka själv hoppas jag.

Man kan tycka det, men det finns alltid en drös med människor som inte tänker längre än näsan räcker

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag hoppas dom samtidigt kan trycka en full av nåt lugnande och smärtstillande, för man ventileras med en teknik som inte transporterar bort CO2 särskilt bra, dvs vilket gör att man desperat vill andas, vilket är anledningen till att man är paralyserad.

Jag har länkat till Medcram videon förut, men här är den igen: https://www.youtube.com/watch?v=okg7uq_HrhQ

Man kan nog utgå från att man får lugnande mediciner. Att ligga och ha konstant stress/panik för att man inte kan andas normalt och inte kan röra sig lär inte vara direkt positivt för hälsan

Skrivet av Dredd:

Hej.

För den som skrev att Ventilator & Respirator är samma sak, kan läsa om skillnaderna här :

https://www.dictionary.com/e/respirator-vs-ventilator/

Verkar som om man går över ån för att försöka bevisa att jag har fel i mina inlägg, men det är inte så. Man försöker tom miskreditera mina siffror över antalet människor som vårdats på intensiven via DNs siffror och inte då via de siffror som är tagna direkt ifrån det organ som är tillsatt att hålla reda på detta....

Respirator på engelska blir väl något i stil med andningsmask på svenska? Så det är inte samma sak som ventilator på svenska. Det står om du faktiskt läser artikeln du länkade till

Citat:

A respirator is a masklike device, usually of gauze, worn over the mouth, or nose and mouth, to prevent the inhalation of noxious substances or the like. Health professionals wear respirators to filter out virus particles as they breathe in so they don’t get infected with COVID-19 while helping people and patients.

The CDC specifically recommends health professionals using what are called N95 respirators. This type of respirator fits more tightly around the nose and mouth than regular medical or surgical masks. Another type of respirator is known as PAPR, short for powered air-purifying respirators, which covers the whole head and uses a blower to filter air.

Jag försöker inte misskreditera, jag försöker presentera siffror som är relevanta för det som jag hoppas att du vill visa, dvs den aktuella belastningen på vården? Det är väl ändå det som är intressant i dagsläget?
Totala antalet vårdtillfällen =/= antalet som för tillfället är inlagda för vård samt att intensivvårdsregistret(?) själva säger att det är viss eftersläpning på personer som är utskrivna/döda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Minst 17 dagar kanske mycket länge överlever viruset på hårda ytor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70A0r3/ny-studie-coronav...

Läste du hela artikeln? Agnes Wold skriver att viruset antagligen inte är aktivt och att det bara är rester kvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiinis:

Läste du hela artikeln? Agnes Wold skriver att viruset antagligen inte är aktivt och att det bara är rester kvar.

Ja jag läste 7 gånger 🙂
Antagligen är ju inte säkert till 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Minst 17 dagar kanske mycket länge överlever viruset på hårda ytor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70A0r3/ny-studie-coronav...

Troll-varning på detta inlägget.

Eftersom du länkar artikeln antar jag att du även har läst den, så varför skriver du bara det negativa/"sensationen"?

Ja, viruset/delar av viruset kanske finns kvar i 17 dagar, men att det skulle vara kapabelt att smitta någon efter 17 dagar är osannolikt.

TLDR: Deras undersökning säger inget egentligen. Hade det varit en seriös undersökning hade de även kontrollerat om viruset fortarande kan smitta efter 17 dagar innan de publicerar den, men de har de inte gjort = sensations/skräckjournalism = tar det med en nypa salt.

Det är inlägg som ditt som gör att folk som bara läser något flyktigt blir misinformerade, och plötsligt så har hela deras vännerkrets fått höra "viruset kan leva i ytor upp till 17 dagar !!!!1111one"

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Antagligen är ju inte säkert till 100%

Nä men du skrev att viruset överlevde 17 dagar vilket inte heller stämmer.
Hon skriver ju att det är ytterst osannolikt och att studien inte visar på om det var aktivt eller inte. Dvs gör om gör rätt.

Blir tokig på er som försöker driva upp det här till något större än vad det behöver bli.
Läs, andas och publicera om relevant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Jag försöker inte misskreditera, jag försöker presentera siffror som är relevanta för det som jag hoppas att du vill visa, dvs den aktuella belastningen på vården? Det är väl ändå det som är intressant i dagsläget?
Totala antalet vårdtillfällen =/= antalet som för tillfället är inlagda för vård samt att intensivvårdsregistret(?) själva säger att det är viss eftersläpning på personer som är utskrivna/döda.

Jo, jag skrev att det var antalet personer som har fått intensivvård hittils, ifrån imorse är det 144 personer totalt och 180 vårdtillfällen, vilket visar på att en del personer även åker in/ut på intensiven löpande.

Jag tycker ändå att det är många personer på kort tid om man tittar ifrån 18e mars och frammåt.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-in...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Jo, det vore såklart skönt att veta. Samtidigt så är testkapaciteten begränsad och vetskapen om det är corona eller inte bör inte påverka behandlingen (eller bristen på det) nämnvärt om ha inte behöver läggas in. Är man tillräckligt frisk för att självläka så gör man det oavsett vad som orsakade lunginflammationen.

Som han själv säger att om han nu vetat att han haft Corona så kunde han slappna av lite istället för att försöka isolera sig så mycket som möjligt. Mest bara för för att veta om han kan få skiten eller om han är immun. Samtidigt förstår jag också att man inte kan testa alla men just nu har vi ett enormt mörkertal i hela världen då många som är smittade inte ens vet om det och vissa blir dödssjuka.

En masstest gjordes i en by i Italien visar detta problem.
https://omni.se/virusutbrott-i-italiensk-by-stoppades-efter-m...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Minst 17 dagar kanske mycket länge överlever viruset på hårda ytor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70A0r3/ny-studie-coronav...

Alltså, om du läser artikel så står det faktiskt lite mer än så:

Citat:

Coronaviruset har ett membran av fett runt sig. När membranet torkar in eller löses upp, av tvål eller alkohol, kan viruset inte längre infektera – även om det genetiska materialet är kvar och kan identifieras, säger Agnes Wold.

– Man kan hitta virus under jättelång tid på en yta, på samma sätt som om man tappat ett ägg på golvet så kommer det att finnas äggproteiner där som så småningom torkar ut men inte försvinner. Frågan är om viruset fortfarande kan ge en infektion eller inte. Att hitta denna lilla genetiska snutt som finns i viruset säger ingenting om det, säger hon.

– Jag ställer mig tvivlande till att viruset skulle kunna finnas i en form som gör det infektionsdugligt i 17 dagar, och om det är så måste man visa det genom experiment där man testar just den egenskapen. Det tror jag inte att man har gjort.

Så egentligen hävdar man inte att viruset "överlever" i 17 dagar, i praktiken säger man att man hittat genetiska spår av viruset efter 17 dagar vilket inte automatiskt innebär att det smittar så pass länge. För det är väl ändå den potentiella smittorisken som är intressant?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Självklart skulle jag det, det finns ingen som skulle protestera tror jag. Folk kan ju tänka själv hoppas jag.

Ser man på bilder från bussarna så tror jag tyvärr inte folket kan de då det är packade som sillar både utanför och i bussen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1npnGG/kaos-i-busstrafik...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Jo precis, jag är den enda personen i tråden som måste hänvisa till källor i varje inlägg jag gör hela tiden, Jag gör mer än ofta just detta.

Man ser ju gärna det oftare av dig, eftersom du har ungefär konstant fel hela tiden vilket gör alla irriterade. Du presenterar saker som fakta utan att ha något att backa upp det med, och när du väl backar upp det med källor... Så har du ändå fel. Jag tar tillbaka min första mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jo, jag skrev aldrig att det var antalet personer som har fått intensivvård hittils, ifrån imorse är det 144 person totalt och 180 vårdtillfällen, vilket visar på att en del personer även åker in/ut på intensiven löpande.

Vad menar du med det? 144 är precis det, så många som fått intinsivvård hittils, den siffran är inte hur många som är inlagda för tillfället.

Vårdtillfällen är t ex att samma patientent kanske åkt hem men vart tvungen att komma tillbaka, eller att den skickats till ett annat sjukhus osv, därav ett högre antal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Vad menar du med det? 144 är precis det, så många som fått intinsivvård hittils, den siffran är inte hur många som är inlagda för tillfället.

Vårdtillfällen är t ex att samma patientent kanske åkt hem men vart tvungen att komma tillbaka, eller att den skickats till ett annat sjukhus osv, därav ett högre antal.

144 personer som fått intensivvård, samt 180 vårdtillfällen, det visar att vissa personer lagts in mer än en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

144 personer som fått intensivvård, samt 180 vårdtillfällen, det visar att vissa personer lagts in mer än en gång?

Bra, då är vi på samma sida, ville bara dubbelkolla, var lite luddigt formulerat. Men som sagt, det är inte bara så att det är patienter som "åkt in och ut", utan som det står på sidan "Antalet patienter skiljer sig från antalet vårdtillfällen eftersom en del patienter överflyttats från en intensivvårdsavdelning till en annan."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Vad menar du med det? 144 är precis det, så många som fått intinsivvård hittils, den siffran är inte hur många som är inlagda för tillfället.

Vårdtillfällen är t ex att samma patientent kanske åkt hem men vart tvungen att komma tillbaka, eller att den skickats till ett annat sjukhus osv, därav ett högre antal.

Eller varit på tex Operation och sedan vårdats på en uppvaks/eftervårdsavdelning innan åter till IVA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

Eller varit på tex Operation och sedan vårdats på en uppvaks/eftervårdsavdelning innan åter till IVA.

Ok, bör nog inte falla in på Covid fallen generellt? inte helt uteslutet i enstaka fall kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jo, jag skrev aldrig att det var antalet personer som har fått intensivvård hittils, ifrån imorse är det 144 person totalt och 180 vårdtillfällen, vilket visar på att en del personer även åker in/ut på intensiven löpande.

Jag tycker ändå att det är många personer på kort tid om man tittar ifrån 18e mars och frammåt.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-in...

Absolut, man får anta att det är resultatet av att viruset aktivt spridit sig mer och mer i samhället under de senaste veckorna. Vill man få en rättvisande bild över utvecklingen får man nog titta på siffrorna från vecka till vecka snarare än dag till dag. Har för mig att de själva säger att inrapporteringen är lite ojämn.

Detta innebär också att vi kan förvänta oss att dödstalet kommer att öka relativt mycket den närmsta tiden då de som behöver intensivvård är allvarligt sjuka och löper stor risk att dö i sjukdomen.

Sedan är ju frågan om detta stämmer med de modeller som FHM har gjort, ligger kurvan över det förväntade lär vi få se mer inskränkningar i tillvaron framöver. Iofs kan jag tänka mig att man att planen redan är att man kommer med striktare råd allteftersom spridningen ökar, vi får se helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Troll-varning på detta inlägget.

Eftersom du länkar artikeln antar jag att du även har läst den, så varför skriver du bara det negativa/"sensationen"?

Ja, viruset/delar av viruset kanske finns kvar i 17 dagar, men att det skulle vara kapabelt att smitta någon efter 17 dagar är osannolikt.

TLDR: Deras undersökning säger inget egentligen. Hade det varit en seriös undersökning hade de även kontrollerat om viruset fortarande kan smitta efter 17 dagar innan de publicerar den, men de har de inte gjort = sensations/skräckjournalism = tar det med en nypa salt.

Det är inlägg som ditt som gör att folk som bara läser något flyktigt blir misinformerade, och plötsligt så har hela deras vännerkrets fått höra "viruset kan leva i ytor upp till 17 dagar !!!!1111one"

@MinscS2

Bättre så?
Det är bättre att säga till vänligt än att vräka ur sig saker som du gör så kan man kan ändra inlägget.

Jag ändrade till "Viruset överlever kanske 17 dagar på hårda ytor, mer studier ska göras på detta om man googlar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70A0r3/ny-studie-coronav...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Enligt MedCram-video jag sett så verkar det vara så att de som hamnar i ICU/intensivvård/critical case så är det 50% chans att de överlever. Ja, det är krona eller klave som gäller.

"Vården" är också endast att förse syre, andningshjälp, vätska och övriga näringsämnen, och förhindra patienten från att drabbas av andra sjukdomar på plats. Sedan är det upp till personens immunförsvar att göra sitt bästa.

50% chans som sagt var... Vill du slippa de oddsen eller slippa ge dina föräldrar eller föräldrars föräldrar de oddsen så ska du följa rådande rekommendationer om att förhindra ytterligare smittspridning.

Har du en länk till videon? Jag har nog missat den.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Frispel:

Absolut, man får anta att det är resultatet av att viruset aktivt spridit sig mer och mer i samhället under de senaste veckorna. Vill man få en rättvisande bild över utvecklingen får man nog titta på siffrorna från vecka till vecka snarare än dag till dag. Har för mig att de själva säger att inrapporteringen är lite ojämn.

Detta innebär också att vi kan förvänta oss att dödstalet kommer att öka relativt mycket den närmsta tiden då de som behöver intensivvård är allvarligt sjuka och löper stor risk att dö i sjukdomen.

Sedan är ju frågan om detta stämmer med de modeller som FHM har gjort, ligger kurvan över det förväntade lär vi få se mer inskränkningar i tillvaron framöver. Iofs kan jag tänka mig att man att planen redan är att man kommer med striktare råd allteftersom spridningen ökar, vi får se helt enkelt.

Ja, prognoserna från FHM säger ju att det ligger en saftig ökning framför oss i både antal smittade och tyvärr också IVA, dödsfall. Men som du säger, frågan är om ökningen är "enligt beräkningar" eller inte. Det är svårt att veta utifrån. Däremot hade FHM väntat sig en spik redan i helgen, så det kan ju vara så att den "förskjutits" och kommer nu i veckan istället.

Skrivet av emilakered:

För den som missade dagens presskonferens finns en del matnyttigt här.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/1887947af05...

TL;DR är det en prognos från FHM runt vård- och IVA-behov i de olika regionerna, baserat på data från framför allt Kina. Trots väldigt höga siffror i perioder bedöms det vara "hanterbart" med nuvarande satsningar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@MinscS2

Bättre så?
Det är bättre att säga till vänligt än att vräka ur sig saker som du gör så kan man kan ändra inlägget.

Jag ändrade till "Viruset överlever kanske 17 dagar på hårda ytor, mer studier ska göras på detta om man googlar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70A0r3/ny-studie-coronav...

Bättre.
Ledsen för hård ton, men börjar tröttna på att folk (både media och vissa användare här på Sweclockers) försöker vinkla nyheter och artiklar så negativt det bara går, precis som att deras enda syfte är att sprida oro och panik.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Sedan är det ju inte alla av oss som känner oro och panik av att läsa sådana nyheter.

Vi är alla olika, och bara för att någon känner panik över att läsa något, betyder det inte att den som länkade till nyheten kände oro eller panik, eller hade för avsikt att få andra att känna sig oroliga.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Bättre.
Ledsen för hård ton, men börjar tröttna på att folk (både media och vissa användare här på Sweclockers) försöker vinkla nyheter och artiklar så negativt det bara går, precis som att deras enda syfte är att sprida oro och panik.

Jag tror att det är bättre om du tar en paus ifrån tråden om du känner såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sedan är det ju inte alla av oss som känner oro och panik av att läsa sådana nyheter.

Vi är alla olika, och bara för att någon känner panik över att läsa något, betyder det inte att den som länkade till nyheten kände oro eller panik, eller hade för avsikt att få andra att känna sig oroliga.

Nej, men man bör väl alltid vara ärlig med det man länkar?

Viss skillnad på att länka en artikel och säga "Pepsi Max, 10% chans till spontan död" när artikeln egentligen säger "Pepsi Max, 10% chans till spontan död ... om du kombinerar det med tandkräm och sirap. Tror vi ... kanske, ej säkert".

(Jag överdriver, men principen är densamma.)

Skrivet av Dredd:

Jag tror att det är bättre om du tar en paus ifrån tråden om du känner såhär.

Du har ingen skam va?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Bussar fullsatta idag igen i Stockholm. Varför släpper chaufförerna in fler än de anser vara rimligt?

Skrivet av anon76929:

Det spelar väl ingen roll. FHM och Statsministern har ju sagt till att "Är du sjuk så ska du vara hemma"
Då får man ju förutsätta att alla som åker buss är friska...

Skrivet av Dockland:

Ja, och då bör inga övriga restriktioner tillämpas i samhället heller alltså?

Nej självklart inte.

Tesagt gäller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Ingen källa sorry. Talar från egen erfarenhet under mina 32 år.

Om vi bortser ifrån att en anekdot är värdelös som belägg för påståendet; hur har du dragit den här slutsatsen?
Ex. Hur vet du att du inte har virus alla gånger ditt lukt- och smaksinne fungerar normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Såhär va? Säg till om jag bommat något.

Svenska

Engelska

Vad?

Respirator

Ventilator

Intuberad andningshjälp

Ventilator

Ventilator

Intuberad andningshjälp

Skyddsmask

Respirator

Andningsmask för att skydda bäraren mot till exempel damm eller andra partiklar

Respirator-/Ventilator-behandling kan ske både via mask eller intubering, nedan citat kommer från Narkosguiden.se

Citat:

Respiratorbehandling
Av Kai Knudsen, Överläkare, Docent i anestesi & intensivvård. Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Uppdaterad 2018-12-10

Patienter, som på grund av lungsjukdom eller annan skada på lungorna inte kan andas tillfredsställande, kan behandlas med hjälp av en respirator som ventilerar lungorna. Normal andning sker med hjälp av ett undertryck i luftvägarna, luften sugs in i lungorna med hjälp av andningsmuskulaturen medan i kontrollerad ventilation blåses luft in i lungorna med hjälp av ett övertryck. Ventilatorns tryckluft finns normalt på baksidan av andningssystemet. En precisionsventil kontrollerar gasflödet till patienten. De vanligaste grundinställningarna i respiratorns andningsmönster är volymkontrollerad ventilation (VK/VCV, 20-1500 ml/andetag) eller tryckkontrollerad ventilation (TK/PCV, 5-60 cm H2O i inandningstryck). Respiratorbehandling avlastar andningsarbetet men kan tyvärr tillfoga redan sjuka eller skadade lungor ytterligare skador pga. tryckskador, atelektaser, pneumothorax eller infektioner.

För att minimera risken för skador till följd av respiratorbehandling är det därför önskvärt att kunna anpassa behandlingen för varje enskild patient och belasta lungvävnaden så lite som möjligt. Kontrollerad ventilation innebär stora förändringar i lungvolymsförändringar och tryck i luftvägarna. Gasutbytet i lungorna påverkas av både ventilationen och cirkulationen. Vanliga orsaker till andningssvikt är lungödem, pneumoni, sepsis, atelektaser, svår KOL eller astma. Andra orsaker kan vara stort trauma, lungkontusioner, skalltrauma, stroke, läkemedelsöverdosering, förgiftningar, oklar medvetslöshet eller medtagen och utmattad patient. Kontrollerad ventilation sker vanligen med hjälp av en respirator. Antingen är patienten intuberad endotrakealt (invasiv ventilation) eller så sker ventilationen med hjälp av tättslutande mask, non-invasiv ventilation (NIV). Tub eller andningsmask kopplas till respiratorns slangsystem och dess andningsgaser.

Edit: Markerade även en del av texten som beskriver att respirator-behandling kan tillfoga ytterligare skador och att eventuell behandling bör anpassas för varje enskild patient.
Varför jag valde att markera detta var pga diskussionen som var nyligen om en person som inte hade fått respirator-behandling där det fanns en underliggande KOL.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Bättre.
Ledsen för hård ton, men börjar tröttna på att folk (både media och vissa användare här på Sweclockers) försöker vinkla nyheter och artiklar så negativt det bara går, precis som att deras enda syfte är att sprida oro och panik.

@MinscS2

Lugnt men tänk på det nästa gång eller ta en paus härifrån.
Börjar bli ledsamt med folk som hoppar på någon hela tiden när man diskuterar och/eller råkar göra något fel.

Det drar ner hela forumet.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Såhär va? Säg till om jag bommat något.

Svenska

Engelska

Vad?

Respirator

Ventilator

Intuberad andningshjälp

Ventilator

Ventilator

Intuberad andningshjälp

Skyddsmask

Respirator

Andningsmask för att skydda bäraren mot till exempel damm eller andra partiklar

Som yrkesman måste jag tyvärr meddela att du bommat även om du i stora drag är rätt ute. Det finns så kallad NIV (non ivasiv ventilation) som används vid andningsunderstöd t ex vid KOL. Detta kräver att patienten är vid medvetande och har intakt ansiktsstruktur (går ej vid t ex ansiktsfrakturer).