Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lhugo:

Japp fältsjukhus är användbara för att snabbt kunna expandera så kallad Surge Capacity. Finns ingen bra svensk term vad jag vet med MeSH-definitionen är:

A health care system's ability to rapidly mobilize to meet an increased demand, to rapidly expand beyond normal services levels to meet the increased demand in the event of large-scale DISASTERS or public health emergencies.

Som outbildad eng->swe översättare skulle jag översätta det till "Överskottskapacitet" med antydan om kapacitet att klara av ett överskott av patienter med antydan om att det finns en gräns redan för hur många patienter som kan tas in innan det klassas som överskott.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Ja, det är bra att det inte sticker iväg Italien-style. Men vi har den stora "puckeln" framför oss och det kommer fortfarande blir oerhört mycket mer påfrestningar på sjukvården och samhället än det är just nu. Och "snart" blir inte särskilt snart; räkna med åtminstone några månader. Det kommer bli betydligt värre innan det blir bättre (även i bästa fall). Mer realistiskt skulle jag vilja säga: hoppas det lugnat ner sig till sommaren.

I med att det går så bra för oss, tror nog många att faran är över? Man stänger inte Åre t.ex. Synpunkter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Till alla domedagsprofeter i tråden:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/statsepidemiologen-stabil-...

Lite mer seriöst så verkar det än så länge gå helt ok för oss. Hoppas det fortsätter och att vården håller sig fungerande och att vi snart kan gå tillbaka till en normal vardag.

Jovars. Egentligen ser jag ingen "domedag". Spanska sjukan var ingen "domedag" men väldigt många dog och liknande omfattning i åtminstone antalet smittade skulle kunna upprepas om samma slapphänta attityd antas av för många invånare runtom i världen.

Titta bara på Italien som får en dyr livsnota på grund av de obrydda italienarna som snart inom ett par månader garanterat ha haft ihjäl minst en person i sin släkt på grund av oaktsamhet och olydnad mot deras regerings rekommendationer som i sin tur kommer från experter inom medicin och folkhälsa.

Personligen är jag inställd på ett allvar, men hoppas så klart inte på det, som kan likna Spanska sjukan (antalet smittade främst, dödligheten är mycket oklar men kan helt klart vara liknande enligt beräkningar från 3-10%) trots att dagens medicinska kunskaper och förberedelser bör vara mycket bättre och på så vis kunna hantera den.

KOM IHÅG: viruset smittar inte av själv utan det är oaktsamma människor som smittar. All medicinsk kunskap och förberedelser hjälper inte riktigt om större delen av befolkningen får för sig att agera tillräckligt oaktsamma.

Vi kan säga så här: virus smittar inte av sig själva, oaktsamma idioter gör det åt dem!

EDIT: "Gå tillbaka till en normal vardag" kommer endast kunna gå, om man vill fortsätta ha en stabil situation, om det finns ett vaccin. För en normal vardag för många människor är att åka på viktiga affärsmöten, affärsträffar, osv., runtom i världen. Då reser de alltså till ostabila länder och för med sig hem en ny nationell pandemi om det inte finns ett vaccin först som de kan ta innan de åker.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Stilla folkets oro. Skulle tippa på att majoriteten av all oro som skapat hetsen ute i butiker. Oron där föräldrar inte lämnar barn i förskola, grundskola bottnar i grund och botten på att man inte är transparent från myndigheternas håll.

Ställer man obekväma frågor hänvisar dem till sekretess.

Hade det inte varit av intresse för majoriteten att faktiskt få lite konkret fakta och statistik än att konstant hänvisa till sekretess?

Men vad är det för info du vill ha?

SIR delar ju med sig bra mycket:

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-in...

Antal vårdtillfällen: 210 Antal patienter: 168 Ålder - medel: 62,2 (21-86) (min-max) Ålder - median: 64 Kön kvinna: 43/168 (23,1%) Dagar från insjuknande till IVA-vård 9,0 (0,5-24) (min-max) Kronisk hjärt-lungsjukdom: 26,2% Kronisk lever-njursjukdom: 5,4% Diabetes: 28,6% Hypertoni: 31,0% Någon riskfaktor: 76,2%

Åldersgrupp K M 0-10 0 0 10-20 0 0 20-30 1 4 30-40 1 5 40-50 5 14 50-60 10 31 60-70 14 32 70-80 10 32 80-90 2 7 90-100 0 0

Och vi får redan region och åldergrupp för rätt många dödsfall av media.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nucky:

Stilla folkets oro. Skulle tippa på att majoriteten av all oro som skapat hetsen ute i butiker. Oron där föräldrar inte lämnar barn i förskola, grundskola bottnar i grund och botten på att man inte är transparent från myndigheternas håll.

Information om vem som har fått vad, när och hur stillar inte människors oro. Skall man stilla oro gör man det genom att ta kontroll över det man kan kontrollera, och ta in mindre information om det man inte kan kontrollera. Oro bottnar i att man inte känner sig ha kontroll, att lätta på patientsekretess skulle aldrig mildra detta. Däremot är det naturligtvis lätt att oroa människor med konspirationsteorier om varför det hänvisas till sekretess och det måste vara något de döljer och vi kommer alla att dö snart säkert imorgon senast! Detta är dock inte oro som skapats av brist på information, utan oro som skapats av den som sprider det konspiratoriska budskapet.

Citat:

Ställer man obekväma frågor hänvisar dem till sekretess.

Se ovan.

Citat:

Hade det inte varit av intresse för majoriteten att faktiskt få lite konkret fakta och statistik än att konstant hänvisa till sekretess?

Vi har tillgång till floder av "konkret fakta och statistik" i den mån sådan existerar, patientsekretess hindrar inte detta. Huruvida "majoriteten" skulle vara intresserad av mer information betvivlar jag starkt.
Det intresse som vissa har av att få mer detaljer om smittade trumfar absolut inte den enskildes intresse av att inte bli stigmatiserad eller utsatt på andra sätt av privatpersoner som tar sin tillflykt i att trakassera andra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hade det inte varit av intresse för majoriteten att faktiskt få lite konkret fakta och statistik än att konstant hänvisa till sekretess?

Nej

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Wiinis:

Till alla domedagsprofeter i tråden:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/statsepidemiologen-stabil-...

Lite mer seriöst så verkar det än så länge gå helt ok för oss. Hoppas det fortsätter och att vården håller sig fungerande och att vi snart kan gå tillbaka till en normal vardag.

Intressant vad har USA gjort eller inte gjort för att det ska bli så mycket sämre där jämfört med Sverige?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Intressant vad har USA gjort eller inte gjort för att det ska bli så mycket sämre där jämfört med Sverige?

Har ju bra mycket mer invånare också. Dock ser det katastrofalt ut i new York state, lär väl vara lite som teorierna om italien, att dom har haft dold smitta ganska länge så när man väl börjar distanser sig och testa så var det redan en massiv spridning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, det är bra att det inte sticker iväg Italien-style. Men vi har den stora "puckeln" framför oss och det kommer fortfarande blir oerhört mycket mer påfrestningar på sjukvården och samhället än det är just nu. Och "snart" blir inte särskilt snart; räkna med åtminstone några månader. Det kommer bli betydligt värre innan det blir bättre (även i bästa fall). Mer realistiskt skulle jag vilja säga: hoppas det lugnat ner sig till sommaren.

Har för mig att FHM sade att det ska toppa runt månadsskiftet april/maj enligt deras prognos. Samtidigt så sade dom att det är rejält osäkert då det är så mycket man inte vet, men man kan nog ha det som ett riktmärke.

Skrivet av FlytPojken:

I med att det går så bra för oss, tror nog många att faran är över? Man stänger inte Åre t.ex. Synpunkter?

Samtidigt så har man stramat åt reglerna kring servering för att det inte ska bli den typen av situationer som man hört talas om från after ski i Åre. Däremot finns det nog en påtaglig risk att gemene man börjar bli lite avtrubbad redan, lär nog inte vara helt lätt att i längden få folk att hålla sig till de rekommendationer som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Intressant vad har USA gjort eller inte gjort för att det ska bli så mycket sämre där jämfört med Sverige?

En anledning - gissar jag - är att de har en president som trivialiserat det. En annan är att de har inga skyddsnät så att inte gå till jobbet när de är sjuka är inget alternativ.
Sen tror jag regeringen har gjort helt rätt som faktiskt lyssnat på myndigheten och expertisen istället för att låtsas vara handlingskraftiga.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Nucky:

Stilla folkets oro. Skulle tippa på att majoriteten av all oro som skapat hetsen ute i butiker. Oron där föräldrar inte lämnar barn i förskola, grundskola bottnar i grund och botten på att man inte är transparent från myndigheternas håll.

Ställer man obekväma frågor hänvisar dem till sekretess.

Hade det inte varit av intresse för majoriteten att faktiskt få lite konkret fakta och statistik än att konstant hänvisa till sekretess?

Någonstans långt bak i min minnesbank så har jag fragment av vad som en gång var en utbildning i krisscenarion.
Ta nu inte detta som ren fakta utan mer av vad jag kan komma ihåg

Problemet är egentligen inte att ge ut information, det är det lätta under hela.
Problemet är hur den informationen används/bearbetas.
När det finns så mycket rädsla och oro använder väldigt få den logiska/vetenskapliga delen av knoppen för att behandla informationen utan den mer primala delen.
Tyvärr leder det ofta till att man tolkar informationen i affekt och omvandlar den till rädsla/panik.

Därför tror jag det finns ”a need to know basis” där man är försiktig att ge ut informations som kan feltolkas

Edit: såg att MiB citerats förr så jag kör den igen:

Why the big secret? People are smart, they can handle it.

A *person* is smart. People are dumb, panicky, dangerous animals and you know it.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Permalänk
Relik 📜

Sannolikt är det väl ökningen som FHM "förväntade" sig i helgen som nu syns. Om så är fallet lär det inte bli bättre närmaste veckorna.

Värt att hålla i huvudet är att alla åtgärder, eller uteblivna sådana, har en rätt saftig fördröjning när det kommer till både sjukdomsfall, IVA och senare tyvärr dödsfall. Först inkubationstid, sedan ett sjukdomsförlopp och först senare i det något allvarligare. Det går alltså inte att förvänta sig någon effekt på siffrorna omedelbart, långt därifrån.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

EDIT: "Gå tillbaka till en normal vardag" kommer endast kunna gå, om man vill fortsätta ha en stabil situation, om det finns ett vaccin. För en normal vardag för många människor är att åka på viktiga affärsmöten, affärsträffar, osv., runtom i världen. Då reser de alltså till ostabila länder och för med sig hem en ny nationell pandemi om det inte finns ett vaccin först som de kan ta innan de åker.

Nja, ett vaccin för alla kommer inte att finnas förrän kanske tidigast nästa sommar, och förmodligen senare än så. Men vid den tidpunkten kommer förmodligen 70-90 procent redan ha haft det... Alla som har haft det kan ju leva som vanligt, och den andel av befolkningen som ännu inte haft smittan sjunker ju med tiden.

Viktigare skulle vara ett billigt, snabbt och pålitligt test som alla kan ta, och som kan visa om man har eller har haft viruset.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Tråkiga man ser är att folk inte verkar ta det seriöst. Lite kan man väl ändå anpassa sig? Har bekanta som trots symptom är ute i det sk fina vädret och sprider smittan. Motiveringen är att det är överdrivet.
Vad kan man göra? Sagt att de borde stanna inne men bryr sig inte. Det är minsann viktigare att gå ut och sprida smitta.

Hur seriöst tar du det själv, idkar du verkligen totalisolering (?) om inte kanske du inte ska vara så kaxig. Du träffar aldrig någon som rör sig ute lite friare?

Inga kedjor är starkare än den svagaste länken.

Ja, Corona kan smitta på ICA eller Coop också, allt annat är rent skitsnack även om det går att minimera riskerna beroende på hur man beter sig, avstånd, vad man pillar på etc...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Skulle du som chaufför säga till bussen är halvfull och jag får inte ta in fler när personer som vill till jobbet står och stampar. I Sverige kan man bli misshandlad för mindre om fel person står i kön.
Jag skulle tyvärr inte klara av det om jag nu jobbade som chaufför.

Därför det finns kameror i bussen. Mopsar de sig är det bara att ta upp telefonen och ringa polisen direkt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Hur seriöst tar du det själv, idkar du verkligen totalisolering (?) om inte kanske du inte ska vara så kaxig. Du träffar aldrig någon som rör sig ute lite friare?

Inga kedjor är starkare än den svagaste länken.

Ja, Corona kan smitta på ICA eller Coop också, allt annat är rent skitsnack även om det går att minimera riskerna beroende på hur man beter sig, avstånd, vad man pillar på etc...

Ja, finns inget annat sätt att minska smittan! Man kan göra kroppsövningar innomhus för att hålla konditionen. Vid besök hos matbutiken kan man använda munskydd och engångshandskar och handsprit efter besöket.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Ja, finns inget annat sätt att minska smittan! Man kan göra kroppsövningar innomhus för att hålla konditionen. Vid besök hos matbutiken kan man använda munskydd och engångshandskar och handsprit efter besöket.

Haha, jag har en jädrans process för att handla. Går dit i särskild jacka och vantar och har med mig en egen matvagn som jag har haft flera veckor innan ens det bröt ut i Sverige pga. jag behövde dra hem massor av mat vid storköp då jag ej har bil eller körkort.

Väl inne på affären så kräver jag försiktigt fram plastpåsar under andra plastpåsar som jag antar att få andra orkat göra. Därefter öppnar jag kyldiskar, frysdiskar med jackärmen och tar ut varorna med egna händer, sedan så använder jag kortet och blipp vid betalning för att slippa peta med egna fingrar.

Väl hemma placerar jag kassen på golvet, tar av mig handskarna och lägger på karantänplats (även nycklar+korthållare läggs på annan karantänplats), grovtvättar händerna, tar av mig jackan och plockar upp varorna och lägger plastpåsen ute på balkongen för ett par dagars karantän. Stoppar in varorna där de här hemma och tvättar händerna igen. Troligen onödigt eftersom det lär redan vara på varorna nu...

En gång råkade jag krocka i en frysdisks handtag med min läpp för jag grävde djupt efter den enda Billy Pan-pizza som fanns kvar så då fick jag gå med rejält stängd mun och grovtvätta den med tvål väl hemma. Gnuggningen med händerna med tvål förstör "fettvätskekärnan" som finns i bakterier och framförallt virus. Tvål är riktigt magiskt på så vis. Även tvålstenar är grymma att använda.

Om några dagar får jag en gammal treadmill från päronen så jag kan löpa smått inomhus. Ska även fixa träningsredskap för att hålla igång och bibehålla den nuvarande muskulaturen. Har ju 40 kg potatis och 16 kg kycklingfilé så klarar mig fint på foderfronten. Käkade nyss pottemos (hemmagjord riktig potatismos) med vitpeppar. Smakade finfint!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det där är ett fall. Den aggregerade statistiken säger något annat, nämligen att det är främst äldre som dör. Man ska alltså inte dra några slutsatser från ett fall.

Permalänk
Medlem

Tragiskt för familjen
Dock bör man beakta ett det är en artikel och att det finns risk för underliggande problem som man inte känner till.
Så man vet inte säkert förrän alla test är presenterade.

Permalänk
Medlem

Det där har avhandlats tidigare i tråden, unga har alltid dött...även av virus. Inte helt ovanligt att unga dör av vanlig influensa heller. Har läst artiklar om det tidigare i denna tråd, går säkert att gräva fram om man letar. Har för mig att det exempelvis var en fotbollsspelare som dog av influensa för ett antal år sedan. Nu när många blir sjuka samtidigt så är det rätt troligt att även ett fåtal yngre och friska människor kommer att dö, men även om alla unga blir smittade så kommer corona att hamna rätt långt ner på listan över saker som unga dör av.

Permalänk

Ja nu är det dumt att jinxa sig själv men jämför vi symptom hela ressällskapet till kanarieöarna förra veckan så tror jag att vi redan haft corona men är på bättringsvägen.

Lite andfådd i trappor och uppförsbackar, lite febersvängningar och lite ont i halsen, har själv fortfarande lite ont i högra bröstet men det börjar gå över.

Minns en episod från hotellet från typ tisdag förra veckan då jag frågade, har ni haft några corona fall här? sen var det tyst typ 30 sekunder och fick svaret "not at the moment".

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

En riskfaktor, som jag personligen tror spelar mycket stor roll när det gäller många av de svåra sjukdomsförlopp som vi ser hos yngre och andra utan tydliga riskfaktorer, är hur bra koll de haft på sin kropp och sin närmiljö. Om vi antar att smittdosens storlek är en faktor, så är det självklart att personer som ständigt är i ögon, näsa och mun och petar löper en större risk att få en svårare sjukdom. Omvänt, så bör personer som undviker att peta sig i ansiktet, tvättar händerna ordentligt, och inte hanterar föremål som kan ha smittoämnen på sig, få en mycket mindre smittdos, och pga det kanske klara sig med en mild sjukdom.

Jag är inte så extrem som AplAy, men som singel är det enkelt för mig att ha en hyfsat säker miljö inomhus. När jag varit ute lägger jag det som jag hanterat utomhus i hallen (förutom kyl- och frysvaror), tvättar händerna ordentligt, torkar och spritar, och sen hanterar jag inte det som jag tagit på utomhus på ett dygn eller två. Och när jag är utomhus så petar jag inte i ansiktet alls, och hanterar inte mobil (den är bara med om nåt skulle hända, annars ligger den i en stängd ficka).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Hm, okänt/dolt hjärtfel? Kanske var en riktig feströkare/festknarkare/alkoholist som familjen inte visste om? Alternativt hade av någon anledning nedsatt immunförsvar när hon drabbades som värst av viruset? Spekulationer givetvis och tragiskt oavsett hur man än vrider och vänder på det.

"In an appeal to people to take preventative action, Ms Middleton's aunt, Emily Mistry, said her niece "had no underlying health issues"" - Jag undrar om det har konstaterats av läkare att hon dog av utan bakomliggande sjukdomar. Det framgår ej i artikeln utan endast att hennes moster sa det.

Låter rimligt för en moster att säga om sin tidigare systers dotter som blev 21 år att hon "verkade så frisk och kry annars". Påminner mig om grannar som säger om massmördare, "han verkade så snäll och trevlig annars!". Ibland känner inte vissa ens sina närmaste i släkten. Spekulationer återigen som sagt var.

EDIT: även det cyklonen var inne på om dosering kan ha varit en bidragande faktor. Man minns ju själv när man var ung på den tiden (21 och yngre) hur man trodde att man var nästintill odödlig och att ingen sjukdom kunde klå en. Men detta är som sagt var, potentiellt talat (ej garanti), vår tids Spanska sjukan...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Inget unikt, dock väldigt ovanligt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Ja nu är det dumt att jinxa sig själv men jämför vi symptom hela ressällskapet till kanarieöarna förra veckan så tror jag att vi redan haft corona men är på bättringsvägen.

Lite andfådd i trappor och uppförsbackar, lite febersvängningar och lite ont i halsen, har själv fortfarande lite ont i högra bröstet men det börjar gå över.

Minns en episod från hotellet från typ tisdag förra veckan då jag frågade, har ni haft några corona fall här? sen var det tyst typ 30 sekunder och fick svaret "not at the moment".

Varför åkte ni till Kanarieöarna förra veckan när det redan var känt med smittan och även med undantagstillstånd i hela Spanien? Hur tänkte ni där?

Vi skulle också åkt dit (lördagsmorgonen) men skippade det med tanke på pandemin. Visst blåste 30' då UD:s rekommendation att inte åka dit kom först på lördagseftermiddagen, men det var det värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Intressant vad har USA gjort eller inte gjort för att det ska bli så mycket sämre där jämfört med Sverige?

Rätt stort problem för USA är att överste-pajasen monterat ner sånt som företrädare gjort (hade inte han donat med det så kunde det ju inte vara bra) och som konsekvent inte lyssnat på sina rådgivare om dom sagt det minsta som inte passar den egna snäva bilden av verkligheten.

Så först har han demonterat krisorganisationen och sen medan folk dog i andra länder så var ju Covid-19 "fake-news som demokraterna spred för att försöka sätta dit honom" (inte korrekt citat, men typ nåt sånt). Så redan där började det inte bra för USA och det har väl typ fortsatt lika illa eftersom han gärna vill förneka att det är ett problem (det är som att han inte vill tro på det).

Sen finns de rykten (Obs! rykten) om att Covid-19 nog flugit under radarn en stund i USA, likt som det började i Kina. Hur sant det är vet jag inte, men det är nog säker att säga att med den spridning det haft i USA så borde det kommit in tidigare än vad som nog sagts hittills.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Inget unikt, dock väldigt ovanligt.

Ja det kommer komma fler tyvärr. Finns alltid undantag. Man får hoppas att man inte är ett av dom. Tragiskt......

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Detta låter ju iallafall lovande. Hoppas verkligen det fungerar!

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/malarialakemedel-effekti...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar