Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem

Läste på något annat ställe att det är totala antalet vårdtillfällen, inte vad som är just nu. En del har dött eller tillfrisknat av dessa.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vet inte vad du får dina siffror ifrån, men läste nyss på Expressen och där stog det att det var 143st nya som konstaterats smittade i Stockholm.
INTE intensivvårdsfall. Antalet personer som vårdas på intensivvårdsavdelningar i Sverige ligger 115st personer, enligt dem.

Siffran är från sir som uppdaterar oftare än FHM, som jag tror bara uppdaterar en gång om dagen (och det var då 115 vid 14.00 rapporten).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Läste på något annat ställe att det är totala antalet vårdtillfällen, inte vad som är just nu. En del har dött eller tillfrisknat av dessa.

Hej.

Totala vårdtillfällen är 177, totala antal patienter 143, det står ju på sidan.. Ingen har påstått att det är det antal personer som ligger inne just nu. ALLA som har dött har förmodligen inte vårdats på intensiven, även om man vill tro detta.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/maj-britt-77-f...

Citat:

Maj-Britt avled efter mindre än en vecka
Dagen därpå pratade Maj-Britt och sonen i telefon igen. Sen slutade hon svara. På fredagen ringde en läkare från infektionskliniken och förklarade att det var illa, och att Maj-Britts andning var dålig. Läkaren förklarade också att Maj-Britt tillhörde den kategori av patienter som inte prioriteras för att vårdas i respirator.

Dvs redan prioriteringar i vården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det är sant, detta är dock en otroligt bra indikator över läget, även om vi inte fullt ut kan mäta ökningen dag till dag då

Det håller jag med om! Antagligen den bästa indikatorn vi har!

Man kan ju använda vårdtillfällen grafen, även om vårdtillfällen kan vara missvisande så kan man iaf se som i detta fallet att av dessa 40 så var det alltså Max 13 nya patienter som lades in idag (men också då antagligen fler som kommer läggas till kommande dagar).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Det håller jag med om! Antagligen den bästa indikatorn vi har!

Man kan ju använda vårdtillfällen grafen, även om vårdtillfällen kan vara missvisande så kan man iaf se som i detta fallet att av dessa 40 så var det alltså Max 13 patienter som lades in idag.

Förutsatt att grafen i sig uppdateras i "realtid". Vi får se framöver, mycket intressant dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Förutsatt att grafen i sig uppdateras i "realtid". Vi får se framöver, mycket intressant dock.

” Vi planerar publicera dagliga uppdateringar av tabellen och diagrammet - Antal patienter i olika åldersspann. Uppdaterad: 2020-03-24 kl. 20:15

Övriga diagram på denna sida är länkade från vår Utdataportal och uppdateras därmed kontinuerligt.”

Så ja, det gör den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det var riktigt ledsamt att läsa det. Jag trodde inte vi hade nått dithän att vi måste prioritera bort vård med ventilator för någon. Jag undrar om det var ventilatorbrist eller en kostnadsfråga.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Här är en skrämmande film och jag hoppas verkligen att Folkhälsomyndigheten vet vad dom gör.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MR81wM/skrackfilmen-ital...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Hej.

Totala vårdtillfällen är 177, totala antal patienter 143, det står ju på sidan.. Ingen har påstått att det är det antal personer som ligger inne just nu. ALLA som har dött har förmodligen inte vårdats på intensiven, även om man vill tro detta.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/maj-britt-77-f...
Dvs redan prioriteringar i vården.

Tanten hade kol, de är inte prioriterade för vård i respirator. Med eller utan corona. Det var ju kol som tog henne lika mycket som corona.

Min sambos mormor fick lunginflammation förra året, och hade kol. Vi fick exakt samma budskap då. Det är inget konstigt tycker jag. Om ens chanser är minimala prioriteras man bort. Dessutom säger artikeln ingenting om att hon inte fick respiratorvård, bara att hon inte var prioriterad för den.

Andra kan ta lärdom av sånt här - rökning är för skorstenar, inte lungor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Det var riktigt ledsamt att läsa det. Jag trodde inte vi hade nått dithän att vi måste prioritera bort vård med ventilator för någon. Jag undrar om det var ventilatorbrist eller en kostnadsfråga.

Ja, och det handlade nu om respirator, dvs den snällare av de båda som sätts på patienten som en vanlig N95 ansiktsmask.

Ventilator används när patienten inte kan andas själv längre av det jag förstått. Ventilator är den som måste intuberas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Tanten hade kol, de är inte prioriterade för vård i respirator. Med eller utan corona. Det var ju kol som tog henne lika mycket som corona.

Min sambos mormor fick lunginflammation förra året, och hade kol. Vi fick exakt samma budskap då. Det är inget konstigt tycker jag. Om ens chanser är minimala prioriteras man bort. Dessutom säger artikeln ingenting om att hon inte fick respiratorvård, bara att hon inte var prioriterad för den.

Andra kan ta lärdom av sånt här - rökning är för skorstenar, inte lungor.

Det betyder ändå att respiratorn ifråga var upptagen, respiratorn är som en ansiktsmask man sätter på utan någon form av intubering såsom en ventilator, det låter helt osannolikt att de inte skulle låta henne använda den ifall det fanns en ledig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo66:

Här är en skrämmande film och jag hoppas verkligen att Folkhälsomyndigheten vet vad dom gör.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MR81wM/skrackfilmen-ital...

Jag tvekar inte på att Folkhälsomyndigheten försöker göra sitt bästa, men tyvärr tror jag inte deras linje fungerar. Finns tyvärr för många som inte tar det på allvar. Jag förstår den ekonomiska aspekten, men fortsätter vi så här så blir det en katastrof av hemska mått, både humanitärt och ekonomiskt. Vi måste ta i med hårdhandskarna innan det är för sent..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Det betyder ändå att respiratorn ifråga var upptagen, respiratorn är som en ansiktsmask man sätter på utan någon form av intubering såsom en ventilator, det låter helt osannolikt att de inte skulle låta henne använda den ifall det fanns en ledig.

Det vet du inte, det framgår inte huruvida hon fick använda en eller inte. Sluta presentera det som sanning.

Hon kan mycket väl ha fått använda en, men var dödsdömd från början pga sin kol.

Skrivet av Hurtigbullen:

Det var riktigt ledsamt att läsa det. Jag trodde inte vi hade nått dithän att vi måste prioritera bort vård med ventilator för någon. Jag undrar om det var ventilatorbrist eller en kostnadsfråga.

Hon dogs i söndags i Stockholm (Danderyd)

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/maj-britt-77-f...

Publicerad i söndags:
"Enligt Region Stockholms senaste statistik får just nu 23 coronasmittade personer intensivvård i Stockholms län och det finns i nuläget gott om lediga platser på intensiven."

https://mitti.se/nyheter/stockholmsmassan-gors-faltsjukhus/?o...

Brist på respiratorer? Inte än i alla fall verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ja, och det handlade nu om respirator, dvs den snällare av de båda som sätts på patienten som en vanlig N95 ansiktsmask.

Ventilator används när patienten inte kan andas själv längre av det jag förstått. Ventilator är den som måste intuberas.

Aha, tack, det hade jag missat.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det betyder ändå att respiratorn ifråga var upptagen, respiratorn är som en ansiktsmask man sätter på utan någon form av intubering såsom en ventilator, det låter helt osannolikt att de inte skulle låta henne använda den ifall det fanns en ledig.

Verkar som du har fel där.

"En respirator och en ventilator är exakt samma sak (fast många inte tror så). Respiratorer som kommer från intensivvårdens värld har utandningsventiler och trycklarm som gör dem lämpade för tracheostomiventilering. Respiratorer som kommer från CPAP-världen bygger på kontrollerat läckage och kallas BilevelPAP. BiPAP är ett inregistrerat varumärke för en produktserie från Respironics."

https://www.ucr.uu.se/swedevox/10-fragor-och-svar/43-ventilat...

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Nä, du har inte missat något. Ddredd har fel.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Tack, man lär sig nåt nytt varje dag.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Sen så när det gäller prioriteringar så måste man titta på den etiska biten. Man kanske prioriterar bort vissa grupper med väldigt dåliga förutsättningar så att respiratorer finns tillgängliga till senare patienter som har en god chans att överleva behandlingen. För jag kan tänka mig att det skulle vara ett väldigt kontroversiellt, hjärtskärande och etiskt tveksamt beslut att slita en respirator ur en redan intuberad patient för att ge till någon annan med bättre chans till överlevnad.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Amanda Möller Berg - EXPRESSEN
EUROPA. På de flesta håll i Europa har man infört förbud för folksamlingar, men från och med vilket antal förbuden börjar gälla är olika i olika länder:
Tio största länderna – antalet människor förbudet börjar vid:

​Ryssland: 50
Tyskland: 2
Storbritannien: 2
Frankrike: 0
Italien: 0
Spanien: 0
Ukraina: 10
Polen: 2
Rumänien: 3
Nederländerna: 3

Och nordiska länderna:

Sverige: 500
Norge: 50
Finland: 10
Danmark: 10
Island: 20

Sverige sticker verkligen ut, vi får se om det är rätt taktik..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag tvekar inte på att Folkhälsomyndigheten försöker göra sitt bästa, men tyvärr tror jag inte deras linje fungerar. Finns tyvärr för många som inte tar det på allvar. Jag förstår den ekonomiska aspekten, men fortsätter vi så här så blir det en katastrof av hemska mått, både humanitärt och ekonomiskt. Vi måste ta i med hårdhandskarna innan det är för sent..

Jag håller fullständigt med dig. Deras linje skulle säkert fungera om människor följde deras instruktioner. Men tyvärr så är det alldeles för många som går in i försvarsläge och tappar kontakten med verkligheten. Jag både känner och har träffat ett antal som bara fnyser åt det som sker och anser det är väldigt överdrivet.
Jag har även träffat ett par stycken med div konspirationsteorier (att staten/stater försöker få mer kontroll över befolkningen genom att krascha ekonomin etc).
Tyvärr så slår div psykologiska försvarsmekanismer in i mer eller mindre omfattning vid paniksituationer. Hjärnan gör allt för att dämpa ångesten.
Hos vissa eller snarare rätt många så slår mekanismerna till ganska hårt och dom blir irrationella och kan inte se verkligheten som den egentligen är. Dom är helt enkelt en fara både för sig själv och andra.
Av den anledningen så tror jag att linjen som förs är dömd att misslyckas.
Men jag hoppas verkligen jag har fel...

Permalänk
Medlem

Mycket intressant artikel som på ett bra sätt jämför med tidigare händelser, såsom Spansk Sjukan och Svininfluensan
https://www.svd.se/da-kommer-coronaviruset-att-bli-en-vanlig-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

I min personliga uppfattning så är det nu hög tid att bromsa rejält innan man kör ur kurvan där framme så att säga, imorse hade vi 103 intensivvårdsfall, nu i skrivande stund 143... Det ökar rejält imo.

Många är nog fartblinda av de stora siffrorna ifrån andra länder men vi är ett litet land och det här är många på kort tid som nu får intensivvård, sen finns det säkerligen fler som får vanlig sjukvård?

Nu går vi in i en riktigt läskig period imo.

Dom kanske skulle ha stängt skidorterna samt krogarna helt istället.

Skrivet av Dredd:

Ursäkta? precis igår var det 103st, idag är det 143, det är en ökning på 40 personer på en dag... Kom igen nu. Jag skrev just Intensivvårdsfall, inte hur många som just nu ligger inne på intensiven. Hursom är det en ökning med 40 på EN dag.

Det är även många av dessa personer som åker in och ut på Intensiven, totalt 177 vårdtillfällen för Covid på Intensiven. Dvs folk som åkt in och ut flertalet gånger.

Att vi nu kan se hur många Corona smittade som har vårdats på Intensivvårdsplats är den bästa indikatorn om hur läget är i Sverige.

Om du skriver på det sättet så är det kanske inte så konstigt att folk tolkar det som att det just nu ligger 143 personer på intensivvårdsavdelning pga av corona? Men vad exakt är det du anser att dessa siffror visar?
DN uppdaterar varje dag sin graf över antal som är inlagda och som vårdas på IVA. Finns en bit ner på denna sida.

Enligt deras sammanställning så ökade antalet intensivvårdade patienter med 11 (från 82 till 93) under det gångna dygnet. Majoriteten av ökningen skedde utanför Stockholmsregionen. Det är väl ändå antalet patienter som nu vårdas på IVA som är intressant om man tänker på om vården orkar med. Prognosen man räknar med lär väl vara ca 1000 personer samtidigt om jag inte minns fel. Samtidigt är man väldigt noga med att poängtera att det är stor osäkerhet i de siffrorna. Så räkna med nuvarande siffror *10 innan man kommer utanför nuvarande prognos.

Skrivet av Dredd:

Hej.

Totala vårdtillfällen är 177, totala antal patienter 143, det står ju på sidan.. Ingen har påstått att det är det antal personer som ligger inne just nu. ALLA som har dött har förmodligen inte vårdats på intensiven, även om man vill tro detta.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/maj-britt-77-f...
Dvs redan prioriteringar i vården.

Min erfarenhet av liknande situation är att om det i princip är hopplöst så sätter man inte in livsuppehållande åtgärder. En mycket nära släkting till mig gick bort i lunginflammation. Där gjorde man ingenting mer än gav antibiotika, lugnande och vätskedropp för att hen inte skulle vara törstig. Anledningen till det var då långt gången cancer och ett så pass nedbrutet immunförsvar att man inte ansåg att det var någon poäng att dra ut på det då prognosen ändå var så dålig.

Skrivet av Dredd:

Ja, och det handlade nu om respirator, dvs den snällare av de båda som sätts på patienten som en vanlig N95 ansiktsmask.

Ventilator används när patienten inte kan andas själv längre av det jag förstått. Ventilator är den som måste intuberas.

Skrivet av Dredd:

Det betyder ändå att respiratorn ifråga var upptagen, respiratorn är som en ansiktsmask man sätter på utan någon form av intubering såsom en ventilator, det låter helt osannolikt att de inte skulle låta henne använda den ifall det fanns en ledig.

Som sagts, ventilator och respirator är samma sak. Och nej, man sätter inte in det om man anser att det inte kommer att hjälpa, även om det finns apparater tillgängliga. Det är i alla fall min (något begränsade) erfarenhet från liknande situationer. Någon mer kunnig i ämnet kanske kan berätta mer om hur man tänker från vårdens sida? Jag uppfattar det som att du drar slutsatser som det inte finns täckning för i artikeln.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av twit:

Så eftersom du inte kan citera själv får jag gissa att det som stöter dig i ABs artikel är "I Italien är 85 procent av de döda över 85 år gamla. Ingenting talar för att sjukdomen skulle se annorlunda ut här, det vore väldigt egendomligt. Men eftersom yngre har stor chans att klara sig kan man förstås hoppas att det fortsätter såhär"?

Jag ser verkligen inte problemet med att han refererar till ett relativt stort underlag (Italien) och hur det ser ut där, och jag förstår än mindre varför "den drabbade unga som hör om sånt av själva Tegnell" skulle känna någon större oro över att få höra att denne har stor chans att klara sig.

Har dom sagt något om hur många intensivvårdsplatser som tas upp av yngre också det enda jag sett är att antalet dödsfall av yngre är lägre. Men om yngre prioriteras och alltid får respiratorer etc så är det ju siffrorna lägre pga det också.

Skrivet av Frispel:

Alltså, behoven för sjukvård lär vara desamma, oavsett om det är corona eller vanlig influensa man har fått. Får man andningsproblem eller andra allvarliga problem så får man hjälp av sjukvården, har man inte det så stannar man hemma och självläker. Skulle tro att alla länder har ungefär samma filosofi när det gäller sjukvård. Även Italien och Spanien. De som får vård där är de som är riktigt sjuka, de har verkligen inte tid och resurser att ta hand om de som är lite småkrassliga.

Att mörkertalen är stora är förhoppningsvis alla medvetna om, speciellt när det sägs i nästan varenda intervju som görs med de som är kunniga på området. Kan tycka att det borde vara svårt att missa...

Ja mörkertalet är ju det som är farligt, dom verkar bara kolla på hur många som behöver vård och intensivvård just nu inte hur mycket mörkertalet är och hur många av dom som först smittar andra och sen även några av dom behöver vård. Pga 1-2 veckor inkubationstid och samma tid för att utveckla allvarligare symptom så fungerar det inte att vänta tills det ser riktigt illa ut innan man börjar lägga restriktioner för gör man det så kommer det ändå vara en ökande mängd fall under 2-4 veckor till för dom som redan var smittade.

Enligt den Tegnell så är det 100.000+ (och det var närmare 1 vecka sedan så lär ha dubblats redan, vi har iallafall dubblat antal döda var 3e dag hittills) som är smittade om 1% av dom intensivvård de närmaste 2-4 veckorna så klarar nog vården kanske det men om det närmar sig 5% som det det verkar vara överallt så fyller vi containrarna ganska snabbt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Åter igen bör det påpekas att: Intensivvård =/= respirator.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexraptor:

Åter igen bör det påpekas att: Intensivvård =/= respirator.

Så att vara nedsövd med slang i halsen är inte intensivvård?!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så att vara nedsövd med slang i halsen är inte intensivvård?!

Jovisst är den det. Men däremot är intensivvård inte per automatik att vara nedsövd med slang i halsen.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så att vara nedsövd med slang i halsen är inte intensivvård?!

Vad jag förstått så är man inte nedsövd utan paralyserad.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Fy för att ligga paralyserad med slang i halsen, låter som man får skräckminnen för livet.

Så med slang i halsen kan man inte prata, och med paralysen kan man inte röra på sig, men man kan fortfarande se och höra.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

På Island har ett medicinskt forskningsbolag (decode genetics) hjälpt till att provta människor för Covid19, och hittat att ca 0.86% av personerna bär på viruset. (edit: utav de 5571 personer man provtog)

Dessutom har man hittat flera mutationer av viruset

De har även funnit en person som hade 2 olika mutationer av viruset samtidigt

https://www.ruv.is/frett/two-types-of-covid-19-in-one-individ...

Och här:

https://www.government.is/news/article/2020/03/15/Large-scale...

"deCode has published the results of a total of 5 571 tests. Those have yielded 48 positive results (0.86%) indicating that the prevelance of the virus is modest among the general population."

Totalt har man testat 9768 personer, varav 473 personer har visat sig vara smittade.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leffe_B:

Hur många vet om de har eller inte har zinkbrist? Testa zink, visst men då får man betala det själv genom werlabs eller dylikt. Knappast farligt att äta 20mg zink som tillskott dagligen oavsett, så löjligt att prata om zinkförgiftning. Dessutom finns det andra kosttillskott som potentiellt kan öka transporten in i cellen som quercitine och egcg.

Rekommenderar denna tråd för den som vill läsa på om potentiella mekanismer. https://www.longecity.org/forum/topic/108038-protecting-from-...

Till saken hör är att det är vid sådana här tider uppriktigt sagt LIVSFARLIGT att bara prata "om potentiella mekanismer". Ungefär som att prata om "potentiella mekanismer som kan skydda din HIV från att utveckla AIDS" och så tar HIV-drabbade personer detta som dagens sanning och lever inte som de annars har rekommenderats att göra. Och i värsta fall smittar de då vidare sin sjukdom pga. "potentiella mekanismer".

Vissa skulle kunna tolka det som om det är bara att ta zink så är de skyddade (ja, vissa läser inte längre än så) och så vips går de och arbetar trots potentiell feber för de tror att zinken magiskt kommer att hjälpa dem för de förstod inte den exakta medicinska vetenskapen bakom det hela utan de hade läst om "potentiella mekanismer".

Det har spridits tonvis av felaktig information om HIV i vissa Afrikanska länder som ökat smittspridningen där. I samma veva finns det hög risk att liknande sker i länder där felaktig information om vad som kan råda bot på COVID-19 sprids runt mer än själva smittspridningen själv.

TL;DR: Det finns INGET botemedel för COVID-19 i skrivande stund. Det finns BARA ETT SÄTT ATT MINSKA SMITTSPRIDNINGEN PÅ: ge fan i att vistas utomhus när du har minsta lilla symptom eller misstänker att du kanske kommer att få det för att du kanske var i närheten av någon oaktsamt stolpskott.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |