Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Man bör överväga att hjälpa matkrogar som stänger, men kasta fyllekrogarna som har öppet till vargarna.

Överlag tycks alkohol vara en riskfaktor i detta läge, jag antar att om det blir lock - down i Sverige så har typ bara apotek och livsmedel öppet, men inte Systembolaget, så folkölen kommer ju att hamstras slut på ICA när alla desperata alkisar måste ha sin dricka.

Jag håller med, vi ska stödja våra krogar och lunchställen bäst vi kan. Varför inte ta med en pizza eller kebabtallrik hem från din lokala kvarterskrog om ikväll. Jag menade mer att om en del etablissemang inte skärper upp sig så kommer det komma ett beslut som tvingar alla att stänga.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Samma regler om att det ska vara ”ekonomiska försvarbart” oberoende av storlek på bolaget. Visst kan en del gjort som du säger, men hade det då varit normalt läge hade de säkert klarat sig, de kunde ta ut vinst för de visste på ett ungefär hur det såg upp med intäkter/kostnader framåt. Maxar personligen de obeskattade reserverna, betyder inte att mitt bolag överlever någon längre period med _totalt_ inkomstbortfall..

Jag tycker personligen att det är rimligt att åtminstone ha så man klarar två-tre månader av kris. Nu är det ju en del krogar som efter knappa tre veckor verkar ha likviditetsproblem och det tycker jag är dåligt om man samtidigt kan se att ägarna plockat pengar ur bolagen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tycker personligen att det är rimligt att åtminstone ha så man klarar två-tre månader av kris. Nu är det ju en del krogar som efter knappa tre veckor verkar ha likviditetsproblem och det tycker jag är dåligt om man samtidigt kan se att ägarna plockat pengar ur bolagen.

Antar att du är enmanskonsult, inser du vilka belopp man måste ha sparat för att täcka löner för 10-15 personer, lokalhyra o.s.v. i 2-3 månader med 0kr i intäkter?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Def_Dog:

Vem känner av pollen ända till hösten? Nej jag tänkte bara rent generellt att en går och nyser en jävla massa när man har pollenallergi, snuva som fan också så då är det än viktigare att stanna hemma. Är inte ofta folk gör det när det bara gäller pollenallergi.

Jag? Jag har snuva av pollenallergi i stort sett varje dag och jag är långt ifrån ensam. Så vi ska alltså stanna hemma tills i höst?

Permalänk
Medlem

Vanligtvis man kan skilja pollenallergi eller något från virus. Man vet oftast när man fått virus för det har en speciell lukt och smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Vanligtvis man kan skilja pollenallergi eller något från virus. Man vet oftast när man fått virus för det har en speciell lukt och smak.

Källa på detta, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Källa på detta, tack.

Ingen källa sorry. Talar från egen erfarenhet under mina 32 år.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mateush:

Vanligtvis man kan skilja pollenallergi eller något från virus. Man vet oftast när man fått virus för det har en speciell lukt och smak.

Jag tror man försöker belysa problematiken med att vi pollenallergiker kan misstas för att vara sjuka när vi i själva verket är allergiska

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Def_Dog:

Vem känner av pollen ända till hösten? Nej jag tänkte bara rent generellt att en går och nyser en jävla massa när man har pollenallergi, snuva som fan också så då är det än viktigare att stanna hemma. Är inte ofta folk gör det när det bara gäller pollenallergi.

Pollenallergi smittar inte men jag förstår din poäng med ökad generell frekvens av tex nysningar.
Svårt det där och inget jag ser fram emot. Folk tittar redan idag snett på mig när jag står i köer och snörvlar lite. (Ja, det har satt igång nere i söder).

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror man försöker belysa problematiken med att vi pollenallergiker kan misstas för att vara sjuka när vi i själva verket är allergiska

Ja så är det. Jag gick ut och hostade lite pga jag hade rökt en cigg nyligen då glodde en äldre kvinna surt på mig hehe.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mateush:

Ja så är det. Jag gick ut och hostade lite pga jag hade rökt en cigg nyligen då glodde en äldre kvinna surt på mig hehe.

Jag bara väntar på att få utskickat någon sort skylt man kan bära efter man förts in i någon sorts register över bekräftade pollenallergiker 😂

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Källa på detta, tack.

Googlade lite åt dig och fick fram fram detta: https://www.google.se/search?source=hp&ei=cUd6XoqwJ6rqrgSih7X...

Antar de syftar på loss sense of smell or taste kan också syfta på att virus tar över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror man försöker belysa problematiken med att vi pollenallergiker kan misstas för att vara sjuka när vi i själva verket är allergiska

Och inte bara pollenallergiker.
Själv har jag väldigt känsliga slemhinnor i näsa/bihålor och nyser och snyter mig jämt nästan året runt. Är det inte pollen och damm så är det den låga luftfuktigheten inomhus under vintermånaderna.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Antar att du är enmanskonsult, inser du vilka belopp man måste ha sparat för att täcka löner för 10-15 personer, lokalhyra o.s.v. i 2-3 månader med 0kr i intäkter?

Jag har bra koll på vad det kostar att driva bolag. Känns inte speciellt fruktbart att boxas vidare om det i denna tråd.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Antar att du är enmanskonsult, inser du vilka belopp man måste ha sparat för att täcka löner för 10-15 personer, lokalhyra o.s.v. i 2-3 månader med 0kr i intäkter?

Procentmässigt av omsättning bör det vara samma som för en enmanskonsult inte sant? kanske tom mindre med tanke på en del fasta kostnader som inte skalar med antalet anställda.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Procentmässigt av omsättning bör det vara samma som för en enmanskonsult inte sant? kanske tom mindre med tanke på en del fasta kostnader som inte skalar med antalet anställda.

Marginalerna är betydligt lägre för en resturang än för en enmanskonsult inom IT, vilket då inte blir så mycket du kan fylla ladorna med.

Men vi släpper det där nu, företag lider sen varför blir en filosofisk diskussion.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Tegnell har samma inställning som många här. USA forskning som visar att även unga kan bli allvarligt sjuka är något som man inte behöver oroa sig om enligt er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Tegnell har samma inställning som många här. USA forskning som visar att även unga kan bli allvarligt sjuka är något som man inte behöver oroa sig om enligt er.

Det är väl aldrig någon som har påstått att de inte kan det? Inte heller kommer alla människor i riskgrupperna dö eller ens bli allvarligt sjuka.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är väl aldrig någon som har påstått att de inte kan det? Inte heller kommer alla människor i riskgrupperna dö eller ens bli allvarligt sjuka.

Fast det borde en statsepidemiolog inte säga så. Hur känns det för den drabbade unga som hör om sånt av själva Tegnell?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mateush:

Fast det borde en statsepidemiolog inte säga så. Hur känns det för den drabbade unga som hör om sånt av själva Tegnell?

Säga vad? Hänvisa till en faktisk källa.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Säga vad? Hänvisa till en faktisk källa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb30b1/varningen-fran-us...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Fast det borde en statsepidemiolog inte säga så. Hur känns det för den drabbade unga som hör om sånt av själva Tegnell?

Hur menar du? Vill du att Tegnell ska ljuga?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tycker personligen att det är rimligt att åtminstone ha så man klarar två-tre månader av kris. Nu är det ju en del krogar som efter knappa tre veckor verkar ha likviditetsproblem och det tycker jag är dåligt om man samtidigt kan se att ägarna plockat pengar ur bolagen.

Du borde även veta att likviditet är direkt kopplat till kassaflöde. Det är inte säkert att likviditet är bra över hela kalenderåret även om företaget går jättebra, inte säkert att den bra någonsin. För de flesta företag är likviditet någon gång ett problem. Är själv AB ägare med personal, lokaler etc. Jag minns mycket väl tiden som enmanskonsult är när företagsekonomin kunde hanteras som en slangbella.

Blir en extremt filosofiskt diskussion detta, finns massvis med anledningar till varför likvidteten är kass. Det är inget "absolut" mått på hur ett företag mår eller skötts.

Populistiska åsikter jag ser emellanåt:

Är det inte Anders Tegnells som har fel, så är det FHM, är det inte FHM så är det regeringen, är det inte regeringen så är det Stefan Löfvén som det är fel på. När företagen sedan börjar gå i konkurs, ja då är det företagens fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur menar du? Vill du att Tegnell ska ljuga?

Han talar halvsanning helatiden redan. Han har fått en politisk roll nu haha.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mateush:

Han talar halvsanning helatiden redan. Han har fått en politisk roll nu haha.

Du får nog konkretisera det mer.
Vad exakt är det du inte håller med om? Även jag blir lite förvirrad

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du får nog konkretisera det mer.
Vad exakt är det du inte håller med om? Även jag blir lite förvirrad

Det är så mycket struntprat som jag hört från honom. Sverige är typ det enda landet som inte gör samma sak som nästan hela Europa. Fattar du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Det är så mycket struntprat som jag hört från honom. Sverige är typ det enda landet som inte gör samma sak som nästan hela Europa. Fattar du nu?

Att Sverige inte gör som övriga Europa betyder inte att han pratar strunt.
Tycker du att han pratar strunt för att Sverige (FHM) har valt en annan väg, eller tycker du att att han pratar strunt för att du helt enkelt inte håller med honom?

Jag håller inte med FMH och Tegnell i allt dom gjort (jag har dock svängt mer och mer till deras fördel), men något gör vi bevisligen rätt; vi har mellan tummen och pekfingret samma (eller t.om. lägre) antal smittade och dödade relativt till befolkningsmängd som våra två grannar i väst (Danmark och Norge), men vi har inte alls lika hårda restriktioner på befolkningen och våra företag (som förvisso lider) lider inte lika hårt heller.

Från att enbart ha fått kritik utomlands har "Sverigevägen" nu istället, antingen indirekt eller direkt börjat framstå som vettig:

Citat:

Att stänga ner länder helt för att begränsa coronavirusets spridning är inte en hållbar åtgärd. Det säger Världshälsoorganisationen WHO:s expert Bruce Aylward i en intervju med danska POV.

Aylward säger att nedstängningarna är kontraproduktiva och ineffektiva. Han pekar på att länder som Sydkorea och Singapore har fått ner spridningstakten utan att stänga ner sina samhällen.

– Vad händer om några veckor, då befolkningen och ekonomin inte längre klarar de här begränsningarna? Då springer alla ut och man förlorar kontrollen över smittan. Fokusera på de sjuka och deras kontakter, inte på allt vi inte kan se, säger han.

Citat:

Internationella medier: ”Sverige går sin egen väg”
Sverige går sin egen väg i kampen mot coronavirusets spridning. Det konstaterar den franska nyhetsbyrån AFP i en utblick där övriga Europas metoder ställs i kontrast till Sveriges, som innebär få förbud och att medborgarna i stället förväntas ta eget ansvar:

”Folksamlingar på mer än 500 personer har förbjudits – att jämföra med två personer i Storbritannien och Tyskland.”

Nyhetsbyrån skriver att många svenskars liv fortgår i princip som vanligt och konstaterar att det var fullt på vissa barer och restauranger i helgen.

https://afp.omni.se/lockdown-can-wait-sweden-goes-its-own-way...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Han talar halvsanning helatiden redan. Han har fått en politisk roll nu haha.

Hur vore det om du svara på frågan och förklarar vad du menar istället för att bete dig som ett troll?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mateush:

Det är så mycket struntprat som jag hört från honom. Sverige är typ det enda landet som inte gör samma sak som nästan hela Europa. Fattar du nu?

Nej, men du gillar uppenbarligen inte Tegnell (som för övrigt är en talesman för en grupp som består av hundratals människor)

Det man har sagt är att äldre tillhör en högre riskgrupp. Man har aldrig sagt att unga/yngre med eller utan bakomliggande sjukdomar inte kan bli allvarligt sjuka.
Däremot är äldre kraftigt överrepresenterade i statistiken.

Det finns ännu inget rätt eller fel då det är ett unikt scenario världens länder ställs inför.
Svaren vet vi efteråt.

Varför agerar inte Sverige precis som andra länder? Jag är absolut ingen expert men min gissning faller på att Sverige inte är som andra länder

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mateush:

Tegnell har samma inställning som många här. USA forskning som visar att även unga kan bli allvarligt sjuka är något som man inte behöver oroa sig om enligt er.

Skrivet av Mateush:

Fast det borde en statsepidemiolog inte säga så. Hur känns det för den drabbade unga som hör om sånt av själva Tegnell?

Så eftersom du inte kan citera själv får jag gissa att det som stöter dig i ABs artikel är "I Italien är 85 procent av de döda över 85 år gamla. Ingenting talar för att sjukdomen skulle se annorlunda ut här, det vore väldigt egendomligt. Men eftersom yngre har stor chans att klara sig kan man förstås hoppas att det fortsätter såhär"?

Jag ser verkligen inte problemet med att han refererar till ett relativt stort underlag (Italien) och hur det ser ut där, och jag förstår än mindre varför "den drabbade unga som hör om sånt av själva Tegnell" skulle känna någon större oro över att få höra att denne har stor chans att klara sig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720