Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Moderator
Forumledare

*höj nivån*

Kom igen nu folket! Jag vet att ni kan bättre!

Jag vet att klockan har passerat 20 och att en del börjat smutta lätt på hostmedicinen, men försök att svara direkt på frågor som man får, inte besvara med motfrågor eller halmgubbar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Så eftersom du inte kan citera själv får jag gissa att det som stöter dig i ABs artikel är "I Italien är 85 procent av de döda över 85 år gamla. Ingenting talar för att sjukdomen skulle se annorlunda ut här, det vore väldigt egendomligt. Men eftersom yngre har stor chans att klara sig kan man förstås hoppas att det fortsätter såhär"?

Jag ser verkligen inte problemet med att han refererar till ett relativt stort underlag (Italien) och hur det ser ut där, och jag förstår än mindre varför "den drabbade unga som hör om sånt av själva Tegnell" skulle känna någon större oro över att få höra att denne har stor chans att klara sig.

Därför Tegnell har sagt att det inte finns grund till oro, precis som många här sagt så. Det är inte så en statsepidemiolog borde tala om för hela Sverige. Agnes Wold skulle kunna ta över hans roll och gör detta bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Därför Tegnell har sagt att det inte finns grund till oro, precis som många här sagt så. Det är inte så en statsepidemiolog borde tala om för hela Sverige. Agnes Wold skulle kunna ta över hans roll och gör detta bättre.

Källa? Känns som du tar något han sagt ur sitt sammanhang.

Tror inte du kan hitta ett enda inlägg på detta forumet, eller ett citat från Tegnell (eller FHM) där någon säger "Det finns ingen anledning att oroa sig" rent allmänt. Däremot lär du hitta flera inlägg och citat från FHM där dom säger åt vissa grupper av folk att "oroa sig mindre", för vissa beter sig verkligen som att domedagen är nära.

En frisk 25-åring har inte lika stor orsak att oroa sig som en multisjuk 85-åring.
Om Tegnell har sagt att det är mindre chans att den friska 25-åringen dör än den multisjuka 85-åringen så är det varken strunt eller som han säger till 25-åringen att "du behöver inte oroa dig".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Sveriges strategi är ändå ganska smart, tror på den här linjen mer och mer. Mörkertalet tror jag är väldigt stort (obs, min åsikt/teori) eftersom sjukhusen enbart testar samt tar emot folk som är riktigt taskiga. Vad man vet är ju att en överväldigande majoritet som drabbas av Corona enbart får lindriga symptom.

Slutsats: Hur många som helst i Sverige vårdar/läker sin egen Corona utan att ens varit säkra på om de haft Corona eller om det bara var en förkylning eller en "vanlig" influensa. "Lyckligt ovetande" helt enkelt.

Effekt: Mindre hysteri och betydligt mindre belastning på sjukvården.

Ganska smart tycker jag även om vi kan ha ett helt enormt högt mörkertal. I Sverige fungerar den här strategin eftersom jag tror att vi generellt är ganska starka och friska i Sverige. I andra länder som tex Spanien och Italien skulle det inte fungera alls. Dock för tidigt att ropa hej ännu eftersom vi inte peakat ännu.

En riktig Viking strategi: "Jag lyssnar men du har ju inte ens 40 grader feber, stanna hemma och läk, kom tillbaka om du blir riktigt dålig, ok? Är du enbart lite sämre så ringer du 1177, har du andningssvårigheter eller mycket hög feber är det ok med 112. Vi kan inte ha veklingar likt dig som tar upp vårdplatser eller sjukhusresurser för dem som verkligen behöver hjälp, förstått? (luren läggs på)"

Strategin passar mig rätt bra, jag har svårt för folk som gnäller.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mateush:

Därför Tegnell har sagt att det inte finns grund till oro, precis som många här sagt så. Det är inte så en statsepidemiolog borde tala om för hela Sverige. Agnes Wold skulle kunna ta över hans roll och gör detta bättre.

"Men enligt statsepidemiolog Anders Tegnell finns ingen grund till oro."
Detta är alltså uttryckt av Aftonbladet, inte ett citat av Tegnell. Om nu unga blir upprörda av att läsa sådant kanske de skulle hålla sig borta från kvällsblaskorna?

Därtill handlar hela sektionen du ondgör dig över om att vi i Sverige har fler fall med unga än vi ser i andra länder, vilket förklaras med att en stor del av våra tidiga fall härstammar från människor som varit på sportlovsresor i Italien, och därför är yngre än populationen i snitt är.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Sveriges strategi är ändå ganska smart, tror på den här linjen mer och mer. Mörkertalet tror jag är väldigt stort (obs, min åsikt/teori) eftersom sjukhusen enbart testar samt tar emot folk som är riktigt taskiga. Vad man vet är ju att en överväldigande majoritet som drabbas av Corona enbart får lindriga symptom.

Slutsats: Hur många som helst i Sverige vårdar/läker sin egen Corona utan att ens varit säkra på om de haft Corona eller om det bara var en förkylning eller en "vanlig" influensa. "Lyckligt ovetande" helt enkelt.

Effekt: Mindre hysteri och betydligt mindre belastning på sjukvården.

Ganska smart tycker jag även om vi kan ha ett helt enormt högt mörkertal. I Sverige fungerar den här strategin eftersom jag tror att vi generellt är ganska starka och friska i Sverige. I andra länder som tex Spanien och Italien skulle det inte fungera alls. Dock för tidigt att ropa hej ännu eftersom vi inte peakat ännu.

En riktig Viking strategi: "Jag lyssnar men du har ju inte ens 40 grader feber, stanna hemma och läk, kom tillbaka om du blir riktigt dålig, ok? Är du enbart lite sämre så ringer du 1177, har du andningssvårigheter eller mycket hög feber är det ok med 112. Vi kan inte ha veklingar likt dig som tar upp vårdplatser eller sjukhusresurser för dem som verkligen behöver hjälp, förstått? (luren läggs på)"

Strategin passar mig rätt bra, jag har svårt för folk som gnäller.

Alltså, behoven för sjukvård lär vara desamma, oavsett om det är corona eller vanlig influensa man har fått. Får man andningsproblem eller andra allvarliga problem så får man hjälp av sjukvården, har man inte det så stannar man hemma och självläker. Skulle tro att alla länder har ungefär samma filosofi när det gäller sjukvård. Även Italien och Spanien. De som får vård där är de som är riktigt sjuka, de har verkligen inte tid och resurser att ta hand om de som är lite småkrassliga.

Att mörkertalen är stora är förhoppningsvis alla medvetna om, speciellt när det sägs i nästan varenda intervju som görs med de som är kunniga på området. Kan tycka att det borde vara svårt att missa...

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Som sagt, alldeles för många som pratar om varandra nu. Sista varningen att vissa behöver sova av sig ruset och komma igen imorgon. Då nyktra och opåverkade

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Pollenallergi smittar inte men jag förstår din poäng med ökad generell frekvens av tex nysningar.
Svårt det där och inget jag ser fram emot. Folk tittar redan idag snett på mig när jag står i köer och snörvlar lite. (Ja, det har satt igång nere i söder).

Jag missade helt att flika in om man har snuvan i kombo med coronan, då tordes det vara svårt att förhindra smittspridningen. Men det kanske inte går att ha både och.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Som sagt, alldeles för många som pratar om varandra nu. Sista varningen att vissa behöver sova av sig ruset och komma igen imorgon. Då nyktra och opåverkade

Tack för att du ihärdigt modererar tråden och låter den vara igång!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Känner ni inte ens den där speciella lukten när ni är förkylda? Det är säkert samma sak med coronavirus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Känner ni inte ens den där speciella lukten när ni är förkylda? Det är säkert samma sak med coronavirus.

Nej, mitt luktsinne är inget att hurra för när jag är förkyld. Vad jag förstår så är nedsatt luktsinne rätt vanligt vid förkylning. Jag såg nån spekulation (på CNN tror jag det var) att ett symptom på Covid-19 skulle vara att man tappar luktsinnet helt, men jag vet inte om det är sant. Däremot såg jag på CNN en intervju med en sjuksköterska som menade på att man fick röda ögon när man hade Covid-19. Det framgick inte om man fick röda ögonvitor eller om man blev röd runt ögonen.

Jag försökte ett tag få till en länk för att posta här, men CNNs sida är skitsvår att hitta runt på. Man går in på en artikel och så spelar en video och rätt vad det är så spelar en annan video med nåt intressant, fast ursprungsartikeln man var på ligger kvar och jag lyckas inte hitta artikeln som är associerad med videon. Nåja någon annan kanske lyckas hitta källorna, annars får ni ta det som anekdoter. Jag tror inte det är speciellt viktigt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag missade helt att flika in om man har snuvan i kombo med coronan, då tordes det vara svårt att förhindra smittspridningen. Men det kanske inte går att ha både och.

Oh, det måste vara ultimata smittspridningen - okontrollerade serienysningar pga allergi i kombination med corona...men hur är det för er som är påtagliga allergiker med nysningar, nyser man på samma sätt när man är förkyld? Eller blir det mer normala förkylningssymtom då? Sedan är det ju som sagt vara en hel del som blir tvungna att vara hemma då de har diffusa förkylningsliknande symtom som egentligen beror på allergi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej, mitt luktsinne är inget att hurra för när jag är förkyld. Vad jag förstår så är nedsatt luktsinne rätt vanligt vid förkylning. Jag såg nån spekulation (på CNN tror jag det var) att ett symptom på Covid-19 skulle vara att man tappar luktsinnet helt, men jag vet inte om det är sant. Däremot såg jag på CNN en intervju med en sjuksköterska som menade på att man fick röda ögon när man hade Covid-19. Det framgick inte om man fick röda ögonvitor eller om man blev röd runt ögonen.

Jag försökte ett tag få till en länk för att posta här, men CNNs sida är skitsvår att hitta runt på. Man går in på en artikel och så spelar en video och rätt vad det är så spelar en annan video med nåt intressant, fast ursprungsartikeln man var på ligger kvar och jag lyckas inte hitta artikeln som är associerad med videon. Nåja någon annan kanske lyckas hitta källorna, annars får ni ta det som anekdoter. Jag tror inte det är speciellt viktigt.

Hade det funnits enskilda tydliga symptom som tydde på att man just har detta coronaviruset så hade man nog märkt det vid det här laget. Skulle tro att det finns en hel drös med symtom som varierar lite från person till person.

Permalänk
Avstängd

I min personliga uppfattning så är det nu hög tid att bromsa rejält innan man kör ur kurvan där framme så att säga, imorse hade vi 103 intensivvårdsfall, nu i skrivande stund 143... Det ökar rejält imo.

Många är nog fartblinda av de stora siffrorna ifrån andra länder men vi är ett litet land och det här är många på kort tid som nu får intensivvård, sen finns det säkerligen fler som får vanlig sjukvård?

Nu går vi in i en riktigt läskig period imo.

Dom kanske skulle ha stängt skidorterna samt krogarna helt istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

Varför agerar inte Sverige precis som andra länder? Jag är absolut ingen expert men min gissning faller på att Sverige inte är som andra länder

Den stora och avgörande skillnaden är att Sverige i enlighet med smittskyddslagen bestämt att "Folkhälsomyndigheten ansvarar för samordning av smittskyddet på nationell nivå...". Jag kan inte se det som annat än en rationell fördelning av ansvar.

I många länder, vilket kan ses i våra nordiska grannländer, ligger ansvaret på politiker. Än om alla kan göra fel, expert eller inte, så står så mycket mer på spel för en politiker. För en politiker är det egentligen viktigare att framstå som handlingskraftig än att fatta avvägda beslut. Det kan också förklara varför vi i flera länder sett tvära kast ifrån kolugna besked till total lock down.

Om vi går utanför Europas gränser vidtas ibland åtgärder som inte ens är möjliga i våra länder p.g.a. stora skillnader i synen på personlig integritet. En så "enkel" sak som GDPR gör det svårt att ha den nivå på kontroll några länder inför eller utökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hade det funnits enskilda tydliga symptom som tydde på att man just har detta coronaviruset så hade man nog märkt det vid det här laget. Skulle tro att det finns en hel drös med symtom som varierar lite från person till person.

Jag är nog benägen att hålla med, men jag hittade iaf videoklippet, se ca 1:10 in.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hade det funnits enskilda tydliga symptom som tydde på att man just har detta coronaviruset så hade man nog märkt det vid det här laget. Skulle tro att det finns en hel drös med symtom som varierar lite från person till person.

Fast det är ju inte så att vårdpersonal frågar dig: Känner du nån lukt? De tittar bara på symptom typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Oh, det måste vara ultimata smittspridningen - okontrollerade serienysningar pga allergi i kombination med corona...men hur är det för er som är påtagliga allergiker med nysningar, nyser man på samma sätt när man är förkyld? Eller blir det mer normala förkylningssymtom då? Sedan är det ju som sagt vara en hel del som blir tvungna att vara hemma då de har diffusa förkylningsliknande symtom som egentligen beror på allergi.

När jag drabbas av pollen och då är det alltså björk som brukar trigga det hos mig, det är även värt att nämna att det är verkligen olika styrka varje år också och är det en kämpig vår då kan man alltså sitta och grina (det kan även klia satan i ögonen), snora och nysa som du säger, helt okontrollerat stup i ett. Det brukar gå att mildra det en del med medicin men vissa år har det inte fungerat alls, inte för mig iaf och farsan är det typ 10ggr värre med trots medicinering.

Så ja, vill det sig illa att man får både och så blir det till att stanna hemma såklart, nästan bosätta sig i källaren..

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Frispel:

Oh, det måste vara ultimata smittspridningen - okontrollerade serienysningar pga allergi i kombination med corona...men hur är det för er som är påtagliga allergiker med nysningar, nyser man på samma sätt när man är förkyld? Eller blir det mer normala förkylningssymtom då?

Mekanismen bakom nysningar är densamma oberoende av orsak - någonting retar slemhinnorna i näsan och kroppen reagerar med att försöka slänga ut vad det nu kan vara. Som allergiker (om man inte medicinerat) kan man ganska snabbt gå från att inte känna något alls till att kombonysa så det känns som att hjärnan hamnat upp-och-ner och man bara vill lägga sig raklång och dö. Vid en förkylning under allergitider är allmäntillståndet sådant att man undviker det som kan orsaka kraftiga allergireaktioner, man har inte ork nog för mer påfrestning än horisontalläge inomhus.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att följa utvecklingen den kommande veckan, med hänsyn till inkubationstid och hur lång tid det tar att bli tillräckligt sjuk för att komma in i vården så borde vi börja se resultat av de olika strategierna. Italien ser till och med ut som att man kanske peakat i antal nya fall per dag, antal infekterade lär vända inom ett par veckor om det är så.

Jag tror att vi kommer se större effekt hos våra grannländer som tagit en hårdare strategi än vad vi har, problemet är bara att när man går på så hårt är det svårt att hålla ut speciellt länge och när man sedan släpper restriktionerna sätter spridningen igång igen. Jag tror helt enkelt vi har valt den mest genomförbara strategin i det långa loppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

I min personliga uppfattning så är det nu hög tid att bromsa rejält innan man kör ur kurvan där framme så att säga, imorse hade vi 103 intensivvårdsfall, nu i skrivande stund 143... Det ökar rejält imo.

Många är nog fartblinda av de stora siffrorna ifrån andra länder men vi är ett litet land och det här är många på kort tid som nu får intensivvård, sen finns det säkerligen fler som får vanlig sjukvård?

Nu går vi in i en riktigt läskig period imo.

Dom kanske skulle ha stängt skidorterna samt krogarna helt istället.

Nu får du faktiskt kamma till dig!

Du hänvisar ju aldrig till några källor för dina uttalanden och siffror, men jag misstänker att du plockar siffrorna från Svenska Intensivvårdsregistret?

På deras sida, före de presenterar några som helst dat, finner du denna text:

* OBSERVERA att data och rapporter är ackumulerade data och visar antal som har eller haft intensivvård.
* Det framgår INTE hur många patienter med Covid-19 som för tillfället ligger inlagda på svenska intensivvårdsavdelningar.
* Vi har inte aktuella/fullständiga uppgifter om ev utskrivningar eller ev avlidna då det är fördröjning av dessa uppgifter från vårdgivarna. Om en patient lämnat intensivvården så ingår den fortfarande i siffran.

Så vänligen skriv mer sansat och sluta måla fan på väggen.

Permalänk
Medlem

Är det någon som följer utvecklingen i USA? Jag gör det lite av och till (jag orkar inte riktigt med hönset där).

Hur som haver; det ter sig som att guvernören i New York pratar klarspråk med folk och inte skräder orden: "FEMA says: We're sending 400 ventilators. Really? What am I going to do with 400 ventilators when I need 30.000?"

Källa: Cuomo to FEMA: You pick the 26k people who are going to die

Även värt att kolla på Gov. Cuomo says New York may split ventilators

Edit: Glömde ju länken, oops... La även till en länk till ett annat av hans uttalanden.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Nu får du faktiskt kamma till dig!

Du hänvisar ju aldrig till några källor för dina uttalanden och siffror, men jag misstänker att du plockar siffrorna från Svenska Intensivvårdsregistret?

På deras sida, före de presenterar några som helst dat, finner du denna text:

* OBSERVERA att data och rapporter är ackumulerade data och visar antal som har eller haft intensivvård.
* Det framgår INTE hur många patienter med Covid-19 som för tillfället ligger inlagda på svenska intensivvårdsavdelningar.
* Vi har inte aktuella/fullständiga uppgifter om ev utskrivningar eller ev avlidna då det är fördröjning av dessa uppgifter från vårdgivarna. Om en patient lämnat intensivvården så ingår den fortfarande i siffran.

Så vänligen skriv mer sansat och sluta måla fan på väggen.

Ursäkta? precis igår var det 103st, idag är det 143, det är en ökning på 40 personer på en dag... Kom igen nu. Jag skrev just Intensivvårdsfall, inte hur många som just nu ligger inne på intensiven. Hursom är det en ökning med 40 på EN dag.

Det är även många av dessa personer som åker in och ut på Intensiven, totalt 177 vårdtillfällen för Covid på Intensiven. Dvs folk som åkt in och ut flertalet gånger.

Att vi nu kan se hur många Corona smittade som har vårdats på Intensivvårdsplats är den bästa indikatorn om hur läget är i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ursäkta? precis igår var det 103st, idag är det 143, det är en ökning på 40 personer på en dag... Kom igen nu.

Jag håller med att hans kritik av ditt inlägg inte var direkt bra, för jag förstod faktiskt inte vad invändningen handlade (förutom källa, vilket iof spelar mindre roll då din siffra är korrekt).

Dock har jag följt dom där siffrorna närmsta dagarna, och rapporteringen är lite märklig, det fylls på fall från tidigare dagar i veckan rätt sent i efterhand. Endast 13 av dom 40 är registrerade på dagens datum. Så ja det är allvarligt att 40 nya allvarliga fall har kommit in, men dom behöver inte nödvändigtvis kommit in i vården på en dag, dock så är vi ju nu uppe på 38 för gårdagen! Men man bör komma ihåg att denna total kan innehålla retroaktiva fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ursäkta? precis igår var det 103st, idag är det 143, det är en ökning på 40 personer på en dag... Kom igen nu.

Jag tycker du skrev rätt tydligt att det var dina egna tyckanden i ditt förra inlägg, dock inte angående siffrorna som självklart är hämtade från någonstans. När du påstår något så är det alltid fint att du hänvisar till en källa för sagda påstående. Så att ge denna länk ger lite mer "styrka" till ditt inlägg och leder till att sådana som mig och övriga inte gnäller på att du inte källhänvisar.

Som sagt, du får dra dina egna slutsatser av den datan och det är mycket bra att du skriver att det är dina egna tankar. Dela bara med dig av bevisen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Jag håller med att hans kritik av ditt inlägg inte var direkt bra, för jag förstod faktiskt inte vad invändningen handlade (förutom källa, vilket iof spelar mindre roll då din siffra är korrekt).

Dock har jag följt dom där siffrorna närmsta dagarna, och rapporteringen är lite märklig, det fylls på fall från tidigare dagar i veckan rätt sent i efterhand. Endast 13 av dom 40 är registrerade på dagens datum. Så ja det är allvarligt att 40 nya allvarliga fall har kommit in, men dom behöver inte nödvändigtvis kommit in i vården på en dag (dock så är vi ju nu uppe på 38 för gårdagen!)

Nej, du har fel, grafen du tittar på är för Vårdtillfällen, dvs siffran på 177, inte på antal personer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahle86:

Nej, det är inte resultatet det är urvalet.
Jag har inte påstått att de 28% måste vara rökare. Men chansen en rökare hamnar på IVA är större än för en som inte röker. Det skulle kunna vara en förklaring att de saknar andra underliggande sjukdomar men det är inget krav.

OK då är vi överens. Det är förmodligen inte rökare som är den 28% overifierade riskfaktorn om den nu måste finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ursäkta? precis igår var det 103st, idag är det 143, det är en ökning på 40 personer på en dag... Kom igen nu. Jag skrev just Intensivvårdsfall, inte hur många som just nu ligger inne på intensiven. Hursom är det en ökning med 40 på EN dag.

Det är även många av dessa personer som åker in och ut på Intensiven, totalt 177 vårdtillfällen för Covid på Intensiven. Dvs folk som åkt in och ut flertalet gånger.

Att vi nu kan se hur många Corona smittade som har vårdats på Intensivvårdsplats är den bästa indikatorn om hur läget är i Sverige.

Vet inte vad du får dina siffror ifrån, men läste nyss på Expressen och där stog det att det var 143st nya som konstaterats smittade i Stockholm.
INTE intensivvårdsfall. Antalet personer som vårdas på intensivvårdsavdelningar i Sverige ligger 115st personer, enligt dem.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Nej, du har fel, grafen du tittar på är för Vårdtillfällen, dvs siffran på 177, inte på antal personer.

Ja, så sant, men ser inte hur det påverkar poängen dock? Antal patienter är ju rimligtvis samma eller lägre.

” Hur snabbt SIR får data beror på lokala rutiner för rapportering och lokala it-system”

Som sagt, när du ser totalen öka så är det inte nödvändigtvis dagsfärska patienter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Vet inte vad du får dina siffror ifrån, men läste nyss på Expressen och där stog det att det var 143st nya som konstaterats smittade i Stockholm.
INTE intensivvårdsfall. Antalet personer som vårdas på intensivvårdsavdelningar i Sverige ligger 115st personer, enligt dem.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-in...

Citat:

Som sagt, när du ser totalen öka så är det inte nödvändigtvis dagsfärska patienter.

Det är sant, detta är dock en otroligt bra indikator över läget, även om vi inte fullt ut kan mäta ökningen dag till dag då, för att inrapporteringen är släpande över flera dagar, det kan även innebära att läget i realiteten är värre än det vi ser på sidan just nu.