Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu tror jag att du övertolkar vad som är tänkt här. Jag tolkar i alla fall det som att man i sydligare länder redan nu har ungefär samma väder som vi kommer att ha i maj när man hoppas att smittspridningen ska börja gå ner. Även om det är lite clickbait-varning på valet av citat...

Men samtidigt så är det ju rätt uppenbart att många virussjukdomar toppar i januari/vabruari/mars så det finns all anledning att tro att det samma gäller just detta coronavirus. Oavsett väderförhållanden söderut i Europa

@CubaCola skriver: "(Här borde Anders kolla in väderkartan för övriga drabbade länder i Europa, och inse att de har i många fall ett betydligt varmare klimat än Sverige just nu, och ändå sprids viruset lätt. )" (min fetstil).

Han skriver specifikt "just nu". Jag har svårt att tolka det som något annat än att han menar just nu. Som jag ser det så tar han ett Tegnellcitat ur sitt sammanhang för att sen kritisera Tegnell för något som Tegnell inte alls menade.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Nä men man kan nog få gemene man att tro att allt är lugnt med sådana rubriker, men det är nog mest medias fel och inte FMHs, ökningen av intensivvårdfall är nästan en dubblering på en dag/natt och gemene man börjar känna att nä det här har nog blåst över om ett par veckor.

Jag tycker jag ser tecken på att man har byggt upp "The perfect Storm" nu iaf i Stockholm, och gemene man i Stockholm beter sig som om faran är över eller aldrig har existerat.

Jag kan nog se rubriker komma om 1-2 veckor där Stockholmare klagar på att FMH sa att de var en old mans dicease, och ställer sig frågande till varför så många under 50 år har gått bort eller blivit intensivvårdade.

Ja det är kanske möjligt att det här tolkas som att det blir bättre om en månad när innebörden egentligen är att läget kommer vara som värst vid den tiden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Jag who är bra. Hoppas Emma är på tv ikväll. Hon verkar duktig.

Tur du är så intelligent med två månader av hindsight bakom ryggen

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av kanskedet:

Som flertalet nämnt tidigare är antalet bekräftade fall väldigt beroende på hur många man testar och vilken testningsstrategi man har. Dvs, siffran är inte särskilt tillförlitlig. Som tur är ska FHM nu göra tusentals slumpmässiga stickprov för att uppskatta den allmänna spridningen (länk).

Det man istället kan kolla på är antalet dödsfall och antalet personer inlagda på intensivvård. För det senare finns det ett register som man följa, se data från Svenska intensivvårdsregistret som uppdateras kontinuerligt. Notera dock att datan kan ha en viss eftersläpning beroende på inrapporteringsrutiner från sjukhus.

Hmm illa var 80 förrut idag nu är det 103, 29% har inte heller något som sätter dom i någon riskgrupp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Sir Hitman: rökning kanske? Vet inte hur tillförlitlig den kinesiska studien är, men risken ökar med faktor 14, och det står inte som en riskfaktor hos svenska intensivvårdsregistret.

edit: glömde en länk
https://omni.se/rokning-storst-riskfaktor-alarmerande-resulta...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Italien rapporterade färre antal döda och smittade igår än i lördags.
Hoppas innerligt att det inte bara är en anomalitet och att toppen nu är nådd.

Karantänen sattes ju in den 9:e, medelvärdet på inkubationstiden är runt 5 dagar och medeltid från insjuknande till intensivvård verkar ligga runt 8-9 dagar. Med andra ord så är medeltid från smittotillfälle till intensivvård ca 14 dagar, så grovt skattat borde antal nya intensivfall peaka idag. Jag tror att Italien vänder trenden i dagarna.

Resten av Europa har ju varit lite senare på bollen så där borde trenden vända om någon vecka eller så. Just den här tidsfördröjningen tycker jag det pratas för lite om när man säger att man inte sett så mycket resultat av åtgärderna.

Permalänk
Medlem

Kanske inte medför så mycket i debatten men fnissade till en del när jag såg denna

/ber om ursäkt ifall den redan postats)

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju lite "intressant" om färre avgångar i kollektivtrafik samt kanske eventuellt begränsade öppettider i mataffärer (dock sällsynt) leder till betydligt större folkansamlingar. Verkar skett på vissa ställen i Stockholm i dag med kollektivtrafiken, helt idealiskt för smittspridning.

Jag hatar verkligen det här, nu säger frugan att hon är lite seg och drar hem från jobbet. Då antar jag att inte dottern bör komma till mig den här veckan som vanligt och att även jag bör hålla mig hemma. Om man nu ska bete sig "korrekt" för att slippa bli halvshuggen offentligt om man själv skulle bli sjuk och råka smitta någon annan stackars sate.

F-ck it all, irriterande, man kan inte längre vara förkyld ens. Stora starka Vikingar som ska sitta hemma och uggla som fåntrattar, fy f-n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Efter att ha pratat med flertalet personer i min närhet visar det sig att ingen av dom upplevt något "kaos" i Stockholms kollektivtrafik i morse. Tvärtom var det lugnare än någonsin enligt dom jag pratat med. Det betyder ju inte att det är tvärlugnt överallt, men totalt kaos är det inte.

På vissa ställen har det varit smockfulla bussar pga färre avgångar än normalt, tex ut mot Nacka hållet från stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Hmm illa var 80 förrut idag nu är det 103, 29% har inte heller något som sätter dom i någon riskgrupp.

Står att tabellen updateras manuellt och diagramet automatiskt. Enligt diagrammet så kom det in 20st igår, och 12st idag (hitills dvs). Högst var i fredags med 22.

Man bör också komma ihåg att denna siffra även är samtliga innlagda, alltså inte hur många som vårdas för tillfället.

Permalänk
Medlem

Rapporterade vårdtillfällen av Coronavirus, kumulativt
Ålder och antal

21 1 26 1 27 1 31 1 39 2 43 1 44 4 46 1 48 8 49 2 50 2 51 9 52 1 53 1 54 6 55 2 56 2 57 8 58 2 60 2 61 3 62 3 64 3 65 1 66 5 67 7 68 2 69 3 70 3 71 1 72 8 73 3 74 3 75 3 76 5 77 5 78 3 79 3 80 2 81 1 83 5 84 2 86 1

Av de som är under 40 år är 67% män.
Under 50 år, 64% män.
Under 60 år, 80% män.

(Källa: Svenska Intensivvårdsregistret)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Rapporterade vårdtillfällen av Coronavirus, kumulativt
Ålder och antal

21 1 26 1 27 1 31 1 39 2 43 1 44 4 46 1 48 8 49 2 50 2 51 9 52 1 53 1 54 6 55 2 56 2 57 8 58 2 60 2 61 3 62 3 64 3 65 1 66 5 67 7 68 2 69 3 70 3 71 1 72 8 73 3 74 3 75 3 76 5 77 5 78 3 79 3 80 2 81 1 83 5 84 2 86 1

Av de som är under 40 år är 67% män.
Under 50 år, 64% män.
Under 60 år, 80% män.

The man cold is real, boys!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Kanske inte medför så mycket i debatten men fnissade till en del när jag såg denna
https://www.youtube.com/watch?v=wVvql19j5Cs

/ber om ursäkt ifall den redan postats)

Jodå. Fnissade till rejält jag med när jag såg den.

Följande har nog länkats tidigare men kan inte nog tjatas om nu

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

På vissa ställen har det varit smockfulla bussar pga färre avgångar än normalt, tex ut mot Nacka hållet från stan.

Precis som jag skrev, "Det betyder ju inte att det är tvärlugnt överallt, men totalt kaos är det inte."

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

På vissa ställen har det varit smockfulla bussar pga färre avgångar än normalt, tex ut mot Nacka hållet från stan.

Slussen - Nacka 07:00-08:30

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Relik 📜

För den som missade dagens presskonferens finns en del matnyttigt här.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/1887947af05...

TL;DR är det en prognos från FHM runt vård- och IVA-behov i de olika regionerna, baserat på data från framför allt Kina. Trots väldigt höga siffror i perioder bedöms det vara "hanterbart" med nuvarande satsningar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

TL;DR är det en prognos från FHM runt vård- och IVA-behov i de olika regionerna, baserat på data från framför allt Kina. Trots väldigt höga siffror i perioder bedöms det vara "hanterbart" med nuvarande satsningar.

Just den biten tycker jag är en ljuspunkt som inger lite hopp!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

En artikel om Michael Levitt, som har lugnande beräkningar.
Levitt

Permalänk
Medlem

@Wasp: Skämtar du? Min iq har sjunkit på grund av viruset. Akta dig för det.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Hurtigbullen:

Just den biten tycker jag är en ljuspunkt som inger lite hopp!

Helt klart. Sedan ska vi såklart vara extremt medvetna om att det är uppskattningar och modeller, som kan slå åt båda håll.

Men, att det finns en teori som - om den håller, med blod svett och tårar - innebär att sjukvården klarar belastningen är glädjande. Varje ljuspunkt är en ljuspunkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Beslutet att dra ner på lokaltrafiken i Stockholm borde man nog dra tillbaka imo, ser inte syftet att dra ner om det nu finns chaufförer tillgängliga. Skulle bara gynna samtliga att bibehålla normal trafik över hela brädet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Vänta här, tror att du ropar hej lite för snabbt. Läget vi har idag är en försenad bild av smittläget för 1-2 veckor sen och fortfarande mycket i sin linda. Det är oerhört lätt att luras in i en känsla av att allt är under kontroll därför att det just nu inte är någon panik. Men hur vi beter oss nu är för att påverka läget om ett par veckor, och månader, framöver.

En bra reaktion från samhället, och en själv, bör kännas som en överdrift. Och om vi gör allt rätt bör det kännas som att inget hände. För det är hela poäng. Om vi gissar fel här och tar i för hårt så är värsta utfallet en större ekonomisk skada än kanske nödvändigt och lite obekväma rutiner.

Om vi gissar fel åt andra hållet, och slappnar av för tidigt, skulle det utfallet få dagens läge att se ut som paradiset på jorden.

Värsta utfallet större ekonomisk skada? På vilket sätt menar du att det går att åsamka mer ekonomisk skada än vad världen har ställt till med nu? Man har redan på 4veckor lyckats slå samtliga börsrekord de senaste 100år som går att slå, det stannar inte där heller utan fortsätter att sjunka. Fortsätter det såhär i 2 veckor till så är de 10 senaste åren av börsuppgång helt utraderat. Det är inget som man löser på några månader. Det kommer många många år innan vi är tillbaka den nivå som vi hade Januari 2020.

Hur världen ska hantera detta i över ett år på samma sätt som det görs nu är för mig en total gåta. Några veckor till med karantän så kommer nationerna att brytas samman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Tänk till en extra gång med denna frågeställning:

Om en person i dagsläget insjuknar i något som överhuvudtaget liknar Covid-19, som alltså har inkubationstid och kraftig spridningsrisk ungefär som influensa, tror ni då det är en bra idé för resten i hushållet att bege sig utanför hemmet? Det finns i min värld egentligen bara ett svar.

1. Många är hemma eftersom dom har en sjuk familjemedlem. Få jobbar, dom är hemma och blir smittade av familjen istället.
2. Bara dom sjuka stannar hemma. Många kan jobba. Så fort någon får symptom är det isolering hemma som gäller.

Jag antar att man bedömer att kostnaden för alternativ ett inte motiveras av den potentiella vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Värsta utfallet större ekonomisk skada? På vilket sätt menar du att det går att åsamka mer ekonomisk skada än vad världen har ställt till med nu? Man har redan på 4veckor lyckats slå samtliga börsrekord de senaste 100år som går att slå, det stannar inte där heller utan fortsätter att sjunka. Fortsätter det såhär i 2 veckor till så är de 10 senaste åren av börsuppgång helt utraderat. Det är inget som man löser på några månader. Det kommer många många år innan vi är tillbaka den nivå som vi hade Januari 2020.

Hur världen ska hantera detta i över ett år på samma sätt som det görs nu är för mig en total gåta. Några veckor till med karantän så kommer nationerna att brytas samman.

Vi har exempel på hur kriser har hanterats tidigare. Vad som hände under och efter andra världskriget. Staten planerade ekonomin ett tag och gick sedan in och investerade i återuppbyggandet av nationer. Jag tänker på t.ex. Marshall-planen. Bill Ackman har föreslagit att staten går in och betalar för uppehället för folk under en period så att man kan isolera alla för att stoppa spridningen.

Att staten blir mer involverad i ekonomin under en kris eller lågkonjuktur är grundläggande keynesiansk ekonomi.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

För den som är medicinskt intresserad finns det några intressanta teorier om vad olika motståndskraft kan bero på. Zink kan tydligen bromsa virusets replikation, därför är zinkbrist väldigt farligt. Serum-zink går ner med ålder och är dessutom lägre i både diabetiker och personer som medicineras med vissa typer av blodtryckssänkande medicin. Båda dessa är listade som riskgrupper.

Vidare är klorokin och hydroxiklorokin som har visat viss framgång som medicin zink-jonoforer som ökar transporten av zink in i cellerna. Skulle kunna vara en tänkbar mekanism.

Bortom line, köp zink-tillskott för att säkerställa att det inte är brist på zink. Echinacea visade effekt i provrör på första Sars viruset och ökar immunförsvarets aktivitet i allmänhet, kan vara något som är bra att ha.

Ett riktigt dåligt råd. Zinktillskott tar man om man har konstaterad zinkbrist. Zinköverskott är inte heller bra. I höga nivåer kan man även bli zinkförgiftad. Är man orolig för att man har för låga zinknivåer, så pratar man med sin vårdcentral och ser till att man blir testad. Vissa hälsokostaffärer lär också erbjuda testning.

Zink inuti cellerna stör virusets förökning och det finns indikationer på att Malariamedicinen (hydroxiklorokin) hjälper till att transportera in zink i cellerna. Höga zinknivåer utanför cellerna har ingen påverkan, så att bara käka extra zink har ingen som helst positiv effekt om man inte har en underliggande brist.

För den som är intresserad så länkar jag återigen till dessa avsnitt av Medcram:
Medcram update #39: https://www.youtube.com/watch?v=AToF8O5T86s
Medcram update #35: https://www.youtube.com/watch?v=vE4_LsftNKM
Medcram update #32: https://www.youtube.com/watch?v=Eeh054-Hx1U

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Vi har exempel på hur kriser har hanterats tidigare. Vad som hände under och efter andra världskriget. Staten planerade ekonomin ett tag och gick sedan in och investerade i återuppbyggandet av nationer. Jag tänker på t.ex. Marshall-planen. Bill Ackman har föreslagit att staten går in och betalar för uppehället för folk under en period så att man kan isolera alla för att stoppa spridningen.

Att staten blir mer involverad i ekonomin under en kris eller lågkonjuktur är grundläggande keynesiansk ekonomi.

Vem ska finansierar den ekonomiska hjälpen menar du? Är det något specifikt land du tänker på som ska gå in och hjälpa övriga världen och investera? Sist jag kollade så var det en kraftig nedgång i samtliga index, världen över. Det finns ingen vinnare i det är fallet, det blir en depression som kommer bli ganska besvärlig.

Staten kan inte gå in och betala uppehället hur som helst, det har redan prövats och det blir nästan alltid hyperinflation i sämsta fall. De ekonomiska stödpaketet som finns är redan igång runtom i världen men börsen svarar ju knappt på det ändå.

Varför har vi inte sett denna enkla lösning tidigare under lågkonjunkturer från hedgefond-miljardärer? I det här läget finns det inga enkla lösningar och marknaden kommer på sikt att repa sig men det blir en lång resa minsann...

Fler länder behöver se och ta efter hur Sverige och Storbritannien har hanterat krisen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Ett riktigt dåligt råd. Zinktillskott tar man om man har konstaterad zinkbrist. Zinköverskott är inte heller bra. I höga nivåer kan man även bli zinkförgiftad. Är man orolig för att man har för låga zinknivåer, så pratar man med sin vårdcentral och ser till att man blir testad. Vissa hälsokostaffärer lär också erbjuda testning.

Zink inuti cellerna stör virusets förökning och det finns indikationer på att Malariamedicinen (hydroxiklorokin) hjälper till att transportera in zink i cellerna. Höga zinknivåer utanför cellerna har ingen påverkan, så att bara käka extra zink har ingen som helst positiv effekt om man inte har en underliggande brist.

För den som är intresserad så länkar jag återigen till dessa avsnitt av Medcram:
Medcram update #39: https://www.youtube.com/watch?v=AToF8O5T86s
Medcram update #35: https://www.youtube.com/watch?v=vE4_LsftNKM
Medcram update #32: https://www.youtube.com/watch?v=Eeh054-Hx1U

Även framkommit att quercetin har samma effekt, vilket är den naturliga flavonoiden.

Bra om det blir brist, alla kommer vilja ha hydroxiklorokin nu!

https://www.researchgate.net/publication/269281954_Understand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Vem ska finansierar den ekonomiska hjälpen menar du? Är det något specifikt land du tänker på som ska gå in och hjälpa övriga världen och investera? Sist jag kollade så var det en kraftig nedgång i samtliga index, världen över. Det finns ingen vinnare i det är fallet, det blir en depression som kommer bli ganska besvärlig.

Staten kan inte gå in och betala uppehället hur som helst, det har redan prövats och det blir nästan alltid hyperinflation i sämsta fall. De ekonomiska stödpaketet som finns är redan igång runtom i världen men börsen svarar ju knappt på det ändå.

Varför har vi inte sett denna enkla lösning tidigare under lågkonjunkturer från hedgefond-miljardärer? I det här läget finns det inga enkla lösningar och marknaden kommer på sikt att repa sig men det blir en lång resa minsann...

Fler länder behöver se och ta efter hur Sverige och Storbritannien har hanterat krisen.

Det läskiga är ju alla bieffekter vi kommer se av diverse statliga krisåtgärder. För det är som en naturlag, det kommer alltid oförutsedda (rättelse: och förutsägbara!) trista konsekvenser av politiska pålagor och intiativ. Inte bara tråkigheter, men alltid tråkigheter.

Sällan eller aldrig i modern tid har politiken varit lika ekonomiskt osund som den är nu, främst i Sverige, men i någon mån även globalt. Det är skrämmande.

Permalänk
Medlem

Är det någon som överlevt intensivvård mot Covid-19 i Sverige?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har amerikaner i USA betald sjukfrånvaro generellt? Såg någon diskussion på Reddit där det verkade som någon anställd förlorar h e l a sin inkomst om de blir sjuka, men det kan väl inte stämma?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K