Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Menar du att du inte betalat svensk moms (utan den lokala) så har du smugglat varorna helt enkelt

Säljaren har då begått bokföringsbrott för den delen, genom att bokföra det som något de sålt lokalt.

Hade de bokfört det som försäljning till tredje land och inte är momsregistrerade här, så hade de inte tagit ut någon moms.

Edit: För att vara lite tydligare, Schweiz och Norge ingår inte bara inte i tullunionen utan de ingår inte i EUs momsområde. Det handlar alltså om utrikeshandel, precis som om de låg på andra sidan globen.

Inom EU så är det landet man handlar från vars moms man betalar, det är inte förrän företaget säljer för över 300 000 kr till Sverige som dom måste börja ta ut svensk moms för svenska kunder.
Vad som gäller övriga länder är jag osäker på.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Menar du att du inte betalat svensk moms (utan den lokala) så har du smugglat varorna helt enkelt

Fast det är ju en fullständig omöjlighet, eftersom tullen har haft fingrarna på dem just för att undersöka om det skulle momsas, tullas, osv. Det är dock så pass länge sedan att det faktiskt var tullverket som hörde av sig.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Inom EU så är det landet man handlar från vars moms man betalar, det är inte förrän företaget säljer för över 300 000 kr till Sverige som dom måste börja ta ut svensk moms för svenska kunder.
Vad som gäller övriga länder är jag osäker på.

Vi pratade inte om EU-länder.

Inom EU är gränsen 320 000 SEK när det gäller försäljning till Sverige. Elektroniska tjänster betalar dock från första kronan genom VAT MOSS. När det gäller tredje land så får de välja om de vill momsregistrera sig i Sverige eller inte, EUs momssystem har inte med det att göra och de tar inte ut sin lokala moms när de säljer till Sverige, detta gäller oavsett om det handlar om Schweiz eller Korea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är ju en fullständig omöjlighet, eftersom tullen har haft fingrarna på dem just för att undersöka om det skulle momsas, tullas, osv. Det är dock så pass länge sedan att det faktiskt var tullverket som hörde av sig.

Det är väl aldrig omöjligt, du ska inte betala norsk eller schweizisk moms när du beställer från de länderna hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är väl aldrig omöjligt, du ska inte betala norsk eller schweizisk moms när du beställer från de länderna hur som helst.

Du får gärna förklara hur Tullen, i syfte att kontrollera om det ska betalas tull och moms, begär in handlingarna på varan, konstaterar att allt är i sin ordning, men varan fortfarande är "smugglad". I min värld är det just "omöjligt" men du får gärna förklara.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du får gärna förklara hur Tullen, i syfte att kontrollera om det ska betalas tull och moms, begär in handlingarna på varan, konstaterar att allt är i sin ordning, men varan fortfarande är "smugglad". I min värld är det just "omöjligt" men du får gärna förklara.

Betalade du inte svensk moms så är den feldeklarerad oavsett hur mycket granskning Tullverket gjorde. Feldeklarerade varor kan vara tullbrott och faller under lag om straff för smuggling. Myndigheter gör fel hela tiden, det friar ingen från ansvar, men det är poänglöst att diskutera detta vidare för det är inte så som du upplevde det som det fungerar och det är säkert preskriberat om det är något du gjort fel.

Permalänk
Medlem

Hur tror ni det kommer fungera med Klarnas köpskydd och dessa avgifter?

Säg att en köper något för kanske en 200 kr, och får ca 100 kr i avgifter vid uthämtning. Sedan visar det sig att produkten är trasig, fel produkt skickats eller något liknande som Klarna har skydd mot. Får en forfarande stå för de 100 kr i tull och hanteringsavgift som Postnord lägger till, eller ingår det på något vis i köpskyddet?

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Säg att en köper något för kanske en 200 kr, och får ca 100 kr i avgifter vid uthämtning. Sedan visar det sig att produkten är trasig, fel produkt skickats eller något liknande som Klarna har skydd mot. Får en forfarande stå för de 100 kr i tull och hanteringsavgift som Postnord lägger till, eller ingår det på något vis i köpskyddet?

Om varan skickas tillbaka på reparation (som alltså inte kostar dig något), ska du inte betala tull, moms eller avgift då varan kommer tillbaka till dig.

Om varan returneras till avsändaren för återbetalning, ska du dokumentera och skicka in bevis på detta till Tullverket, som då återbetalar momsen och eventuell tull. Tullverket betalar dock inte tillbaka Postnords avgift eller momsen på avgiften.

Om avsändaren gör sig otillgänglig så att du tvingas bestrida transaktionen via betalningsförmedlaren (t.ex. Klarna eller din bank) utan att avsändaren ger dig möjlighet att returnera varan, antar jag att betalningsförmedlaren bara ansvarar för det belopp du betalat till betalningsförmedlaren. Jag vet inte om man efter återbetalning från betalningsförmedlaren kan kontakta Tullverket och hävda att värdet var fel (t.ex. att 100 kr skulle ha varit 0 kr för att produkten var defekt och därför behövde slängas omedelbart) och att du därför ska ha tillbaka momsen och eventuell tull. Det är möjligt att den defekta varan måste returneras för att du ska få tillbaka pengarna.

Enligt Världpostsföreningens regelverk får Postnord endast ta ut en administrationsavgift (t.ex. 75 kr eller 125 kr) om du behöver betala tull och/eller skatt. Om du genom att ansöka hos Tullverket kan få tillbaka all den tull och all den skatt du betalat till Postnord, var det ingen tull eller skatt att betala för den försändelsen. Huruvida man i så fall kan kräva tillbaka administrationsavgiften av Postnord med hänvisning till Världpostsföreningens regelverk vet jag ej.

Permalänk
Medlem

Senaste
https://www.breakit.se/artikel/11912/postnord-avslojar-hur-ma...

Kort och gott
Postnord har anställt 280 personer som från och med torsdag ska arbeta med att hantera moms på Kinapaket.

Bolaget har skapat 100 nya arbetsstationer, byggt en ny webbsida och ska beställa in högkapacitetskameror för att lättare kunna läsa av information på paketen.

Vad kalaset kommer att kosta är ännu inte klart.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

@Recall

Är manuell hantering i början, så när nya maskinerna anländer kan de möjligen säga upp en del av personalen. Hur som helst, det är ganska lågt antal.

@Kommenterande

Bara för att Tullverket ogiltigförklarar deklarationen så betyder det ju inte att PostNord inte utförde någon tjänst. Man får nog helt enkelt vara glad på att den inte är 28,50 Euro som i Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Senaste
https://www.breakit.se/artikel/11912/postnord-avslojar-hur-ma...

Kort och gott
Postnord har anställt 280 personer som från och med torsdag ska arbeta med att hantera moms på Kinapaket.

Bolaget har skapat 100 nya arbetsstationer, byggt en ny webbsida och ska beställa in högkapacitetskameror för att lättare kunna läsa av information på paketen.

Vad kalaset kommer att kosta är ännu inte klart.

ojoj här snålas det minsann inte på personal inte, antar dom är desperata att dra in varenda krona dom kan av billiga kina paket... jag kommer då inte beställa nåt från kina alls nu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ojoj här snålas det minsann inte på personal inte, antar dom är desperata att dra in varenda krona dom kan av billiga kina paket... jag kommer då inte beställa nåt från kina alls nu....

Rätt snålt med tanke på vilken enorm summa de kommer få in om det fortsätter komma 100k paket om dagen, bara 7.5Msek..

Resten av pengarna ska väl skickas ner till danmark antagligen.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Så det rör sig om 75 kronor? Inte så farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Rätt snålt med tanke på vilken enorm summa de kommer få in om det fortsätter komma 100k paket om dagen, bara 7.5Msek..

Resten av pengarna ska väl skickas ner till danmark antagligen.

Olika bolag i koncernen, så ska väl läggas på hög. Sen är det ju inte alla paket som kommer beläggas med moms/tull, så kanske inte flera miljarder i "vinst". Är väl bara bra om skattebetalarna inte behöver subventionera den svenska delen också. Skjuta in pengar i något som i slutändan ska ut på börsen och krascha finns det ingen större vits med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Olika bolag i koncernen, så ska väl läggas på hög. Sen är det ju inte alla paket som kommer beläggas med moms/tull, så kanske inte flera miljarder i "vinst". Är väl bara bra om skattebetalarna inte behöver subventionera den svenska delen också. Skjuta in pengar i något som i slutändan ska ut på börsen och krascha finns det ingen större vits med.

Med tanke på att vi hela tiden får höra att den danska delen går med enorm förlust, och att svenska staten måste skjuta till pengar för att finansiera det så är "läggas på hög" nog inte ett troligt scenario.
Att jag sedan skiter i vilket är kanske inte helt relevant i det här fallet. Har man varit så förbannat korkad att man köpt in sig i den danska postverksamheten, när man vet att det bara är en tidsfråga tills posten ska avvecklas mer eller mindre helt, så får man stå sitt kast... Och med de politiker vi har för vana att välja, så är det inte speciellt ovanligt med korkade dumheter som det här...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Med tanke på att vi hela tiden får höra att den danska delen går med enorm förlust, och att svenska staten måste skjuta till pengar för att finansiera det så är "läggas på hög" nog inte ett troligt scenario.
Att jag sedan skiter i vilket är kanske inte helt relevant i det här fallet. Har man varit så förbannat korkad att man köpt in sig i den danska postverksamheten, när man vet att det bara är en tidsfråga tills posten ska avvecklas mer eller mindre helt, så får man stå sitt kast... Och med de politiker vi har för vana att välja, så är det inte speciellt ovanligt med korkade dumheter som det här...

Fortfarande olika bolag, resultatet (positivt) från ena betalar inte nödvändigtvis för förluster för det andra. Av de 2,2 miljarder PostNord Groups verksamhet fick förra året så stod Sverige för 400 miljoner. Fast visst kommer de besluta att stödja resterande verksamhet som du säger, så har åtminstone ledningen gjort tidigare. PostNord Sverige skulle lika gärna kunna säga något i stil med nej, vi behöver investera dessa pengar i vår egen verksamhet, om nu ledningen tycker så. Är inte direkt något som bestäms på bolagsstämman hur som helst. Inte för att Sverige har majoriteten av rösterna vilket som.

Sverige är ett föregångsland när det gäller privatiseringar, och vad förväntar du dig av en i hopslagning som Maud Olofsson beslutade över? Tillverkas det några vindkraftverk i Saab Automobiles före detta lokaler? Detta är framtiden världen över. Positiva när det så småningom inte är statliga ägare längre är väl att de kan begära PostNord Danmark i konkurs (eller sälja av det) och gå vidare med resten av verksamheten om det inte blir någon ordning.

PostNord Sverige har haft positivt rörelseresultat, anledningen att de formellt har en förlust kring 50 miljoner för 2016 är för att de gett koncernbidrag till övriga bolag. Resultatet av allt har hur som helst blivit att svenska staten ger pengar till PostNord Sverige för att de ska betala koncernbidrag till Post Danmark A/S. Konstigt att de får kalla det att stödja USO-tjänster för EU-kommissionen däremot. Vi ger i praktiken statsstöd till Danmark och verkar göra det utan att stöta på problem.

Skulle koncernen gå med vinst så ska 40-60 % av vinsten delas ut till ägarna, vinstkrav finns hur som helst.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Bara för att Tullverket ogiltigförklarar deklarationen så betyder det ju inte att PostNord inte utförde någon tjänst. Man får nog helt enkelt vara glad på att den inte är 28,50 Euro som i Tyskland.

Oavsett vilka tjänster Postnord utför, säger det internationella postavtalet att Postnord endast får ta ut en avgift om det är tull/skatt att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Oavsett vilka tjänster Postnord utför, säger det internationella postavtalet att Postnord endast får ta ut en avgift om det är tull/skatt att betala.

Men för att de inte ska utföra tjänsten så måste du ogiltigförklara importdeklarationen innan du hämtar ut (och således aldrig hämta ut) varan, hur ska det gå till? Så vitt jag vet erbjuder ingen USO-operatör återbetalning för tjänsten, inget jag sett hos de europeiska iaf.

Permalänk
Medlem

http://www.ehandel.se/Kinaavgiften-s...den,12051.html

Hur har fyndiq gått till väga för att skicka alla deras paket via Holland istället från Kina? Någon som vet?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

http://www.ehandel.se/Kinaavgiften-s...den,12051.html

Hur har fyndiq gått till väga för att skicka alla deras paket via Holland istället från Kina? Någon som vet?

Upplägget de beskriver i DI är inte lagligt. Omsättning inom EU ska skattas, och görs inte det enligt deras egen utsago. När grejerna anländer till Nederländerna räknas det som import, alltså införsel in i EU och när det rör sig från Nederländerna till mottagaren räknas det som försäljning inom EU och åtminstone i den delen ska de ta ut moms. Exakt hur de för in varorna i Nederländerna framgår inte, men en försändelse måste ha ett deklarerat värde under 22 EUR för att gå in momsfritt där, och om de är värda mer har de avgifter för tullombuden precis som här. Vid försäljning alltså att varan flyttas från Nederländerna till Sverige exempelvis måste momsen utgå hur som helst om man inte ska begå bokförings och skattebrott, kanske svårt att jaga kinesiska säljare – men inte att jaga dig.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Om det nu hade varit så olagligt så förstår jag inte hur Fyndiq vågar gå ut med det öppet?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Om det nu hade varit så olagligt så förstår jag inte hur Fyndiq vågar gå ut med det öppet?

Fyndiq verkar gilla grandstanding – ett spel för galleriet –, men här får vi tänka på att det inte är Fyndiq som beställer varorna utan deras kunder via deras plattform. De som formellt gör fel är alltså säljarna och partnern i Nederländerna, att åtala en marknadsplats är svårt. Om de själv skulle stå för upplägget skulle de däremot skaka galler, och kanske också partnern i Nederländerna. Det är samma "hål" vi har pratat om hela tiden.

Permalänk
Medlem

@SwedZi: Vill du för den delen veta om och hur du kan bli straffad för att bryta mot lagarna så får du kontakta en advokatbyrå/juristbyrå för rådgivning. Ingen ägnar sig åt juridisk rådgivning i forumet, och enligt reglerna på forumet kan vi för den delen inte diskutera hur du ska bryta mot lagen.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jag bryter inga lagar då jag ej beställer något till mig från länder utanför EU.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Jag bryter inga lagar då jag ej beställer något till mig från länder utanför EU.

Du jobbar för säljarna, det gör inte Fyndiq.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Det funkar ju dock exakt likadant? Fyndiq är bara mellanhänder vilket jag också är. Kunderna betalar på fyndiq.se vilket dom även gör på min sida.

Sen är jag inte så säker på att det är olagligt att skicka via annat EU land, det är knappast olagligt att skicka varor från Kina-NL, sen att varan skickas från NL- Sverige är också helt lagligt. Jag får väl skicka varor precis hur jag vill utan att det är olagligt? Om du tänker på momsen så får ju NL sin del, och att sedan skicka från NL-Sverige är momsfritt då det är från EU till EU.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Senaste
https://www.breakit.se/artikel/11912/postnord-avslojar-hur-ma...

Kort och gott
Postnord har anställt 280 personer som från och med torsdag ska arbeta med att hantera moms på Kinapaket.

Bolaget har skapat 100 nya arbetsstationer, byggt en ny webbsida och ska beställa in högkapacitetskameror för att lättare kunna läsa av information på paketen.

Vad kalaset kommer att kosta är ännu inte klart.

Det skapar iallafall sysselsättning. Alltid något positivt. Att detta skulle gjorts för flera år sedan är dock en helt annan femma.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Med tanke på att vi hela tiden får höra att den danska delen går med enorm förlust, och att svenska staten måste skjuta till pengar för att finansiera det så är "läggas på hög" nog inte ett troligt scenario.
Att jag sedan skiter i vilket är kanske inte helt relevant i det här fallet. Har man varit så förbannat korkad att man köpt in sig i den danska postverksamheten, när man vet att det bara är en tidsfråga tills posten ska avvecklas mer eller mindre helt, så får man stå sitt kast... Och med de politiker vi har för vana att välja, så är det inte speciellt ovanligt med korkade dumheter som det här...

Var ju en av Maud Olofssons stora hjärtefrågor detta. Och man kan ju säga att så här på efterhand så kan man konstatera att den danska posten bokstavligen lurade henne och den dåvarande alliansregeringen. Det var även Maud Olofsson som dåvarande näringsminister sa nej till granskning av PostNord. Under den tid som Maud Olofsson satt i regeringen så kan man ju lätt finna två fruktansvärt dåliga beslut minst. Det ena är när man slog ihop just Svenska och Danska posten och det andra var Nuon-affären.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Jag bryter inga lagar då jag ej beställer något till mig från länder utanför EU.

Inte för att det är något fel med det, men varför inte? Du behöver ju inte bryta mot någon lag alls, bara att beställa för under 1500:- och betala moms och avgiften på 75:- Vissa prylar blir det bra pris på ändå.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen:

Det är precis det jag gör i dagsläget börjar dock kineserna skicka saker via transit länder först för att slippa avgifterna så ser jag inget fel med det, sen huruvida det är lagligt eller inte får man kolla på närmre då.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@SwedZi: Ah, ok. Personligen föredrar jag att handlarna skickar direkt till mig så att jag får moms och avgift. Hellre det än någon tvivelaktigt skumlösning á la Fyndiq.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"