Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

@hakan78

Elgiganten säljer väl inga HDMI-kablar under eget varumärke? Dessutom kan du utan problem köpa en 1 m HDMI-kabel som är high speed och lovar 2160p@60 för ~50 kr inkl frakt och behöver inte köpa den på Elgiganten för 149 kr eller liknande. Det är varans typ som avgör om butiken behöver lägga på ett större prispåslag eller inte, samma gäller alla länder när det gäller retail/butikshandel. En del varor är dyrare att lagerhålla.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Yes men ändå är delen så sjukt mycket billigare i Tyskland. Då har våra handlare grymma övriga påslag som gör Sveriges inhemska marknad oattraktiv iaf på bildelar.

Exempel : Sverige : https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/motordelar/kamrem/ka...

Tyskland: https://www.bildelaronline24.se/gates/7277993 Detta är EXAKT samma del! MEN priset..

Mekonomen : 3027:-
Bildelar online: 1329:-

Oavsett så är det anledningen till att jag hellre handlar utomlands.

Kolla tillexempel GoPro tillbehör. I Sverige är även No name grejjer relativt dyra. Betalade 79:- för en gopro till tripod fattning på netonnet.
Men en dag kom jag på att jag kommer behöva 2 st till. Kollade wish och köpte två st för 28:-

Skillnaderna är gigantiska.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

@Petterk: Yes men ändå är delen så sjukt mycket billigare i Tyskland. Då har våra handlare grymma övriga påslag som gör Sveriges inhemska marknad oattraktiv iaf på bildelar.

Exempel : Sverige : https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/motordelar/kamrem/ka...

Tyskland: https://www.bildelaronline24.se/gates/7277993 Detta är EXAKT samma del! MEN priset..

Mekonomen : 3027:-
Bildelar online: 1329:-

Oavsett så är det anledningen till att jag hellre handlar utomlands.

Kolla tillexempel GoPro tillbehör. I Sverige är även No name grejjer relativt dyra. Betalade 79:- för en gopro till tripod fattning på netonnet.
Men en dag kom jag på att jag kommer behöva 2 st till. Kollade wish och köpte två st för 28:-

Skillnaderna är gigantiska.

Olika typer av handlare bara, finns ingen som satsar på att sälja bildelar till lågt pris över postorder i Sverige. Alla som säljer bildelar i Sverige är knutna till nät av butiker eller verkstäder. De måste i många fall lagerhålla delar som nästan aldrig säljer och har inte så stor omsättning på alla varor.

Det är inget som har med skatter att göra, de hade utan problem kunnat skicka samma bildelar från Sverige och lagerhålla de här.

Permalänk
Skrivet av 3kgt:

Och vad händer om jag betalar avgiften men får ett trasig försändelse? Eller man vill ej ha den? Ringde till deras kundtjänst igår och dem kunde ej svara på det då dem ännu inte fått mera info.

Man skickar in bevis till Tullverket på att man skickat tillbaka försändelsen till avsändaren, så återbetalas momsen och eventuell tull. Avgiften betalas dock inte.

Skrivet av GettingFree:

Under tiden skall de skicka det du beställt till sitt lager i Örebro med tåg för lagring, vänta på att du betalar (låt dem vänta),

Försändelser kommer vanligtvis till Sverige via Arlanda flygplats och Öresundsbron. Ska de verkligen förvaras i Örebro tills man betalat? Jag trodde att de skulle stanna på Arlanda/Toftanäs (Malmö) och först skickas vidare därifrån efter betalning.

Skrivet av fax110:

Visst förstår ni att avgiften till 90%+ ska vara en sjävkostnadsavgift. i teorin ska dom inte tjäna några pengar på avgiften....

Varför är det inte meningen att de ska tjäna pengar på avgiften?

Skrivet av SwedZi:

<< Url raderad, personuppgifter. // MOD >>

Här är framsida och baksida på ett paket. Ser helt klart annorlunda ut nu jämfört med förut.

Varför står det 打底裤 (dadiku) på exportdeklarationen? Hade varit smartare att skriva "leggings" på engelska. Kan verkligen tullgubbarna på Postnord kinesiska?

Skrivet av TTEX:

Om man nu skulle vilja beställa något från Kina enligt spelets regler, hur betalar jag in momsen och deklarerar så jag slipper postens hanteringsavgift? Har inte sett någonstans där någon förklarar hur man gör, klart det är svårt att betala moms på grejer från Aliexpress då.

Tror att enda sättet är att själv åka till Kina och föra hem dem i en resväska. Då är det dessutom momsfritt upp till några tusen.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande

Tullagret är i Örebro, finns flertalet artiklar i media om det. Förutom de som redan jobbar där nyanställer de runt ett hundratal. Utrikesterminalerna har nog inte plats.

Permalänk
Medlem

Ofta så kan det ta flera veckor efter paketet har kommit till sverige innan den kommer till brevlådan, vad är det i regel som tar tid i arlanda som är orsaken till varför det tar så lång tid? Det gäller inte paket som har fastnat i någon kontroll.

Är det så lång kö i importavdeleningen eller ligger de och väntar på upphämtningen av en lastbil? Är det någon som vet vad det är som tar tid efter den har kommit till sverige?

Att fråga kundtjänst är poänglöst vid lite mer komplicerade frågor, för de vet inte vad de pratar om, de har kanske 50% rätt i sina svar.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tullagret är i Örebro, finns flertalet artiklar i media om det. Förutom de som redan jobbar där nyanställer de runt ett hundratal.

Aha. Hade missat det.

Skrivet av erkew:

Ofta så kan det ta flera veckor efter paketet har kommit till sverige innan den kommer till brevlådan, vad är det i regel som tar tid i arlanda som är orsaken till varför det tar så lång tid? Det gäller inte paket som har fastnat i någon kontroll.

Det underliga är att paket från Europa och Japan väldigt snabbt förflyttar sig från Arlanda/Toftanäs. Vad skiljer dessa försändelser från kinesiska försändelser?

Permalänk
Medlem

@Kastroullen: nej... dom skickar vi Icke EU länder typ Holland för att komma runt detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyllix:

@Kastroullen: nej... dom skickar vi Icke EU länder typ Holland för att komma runt detta

Say what?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyllix:

@Kastroullen: nej... dom skickar vi Icke EU länder typ Holland för att komma runt detta

Förlåt? Nederländerna (Holland är inget eget land utan en del av Nederländerna) var med och grundade det som nu är EU på 1950-talet. Det var Frankrike, dåvarande Västtyskland, Italien och BeNeLux-länderna som bildade gemenskapen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur stor effekt den här ändringen kommer få i praktiken. Jag har passat på och titta på alla paket jag fått in den senaste månaden, från eBay. Det är ATX förlängnings-sladdar, 24-20 pins ATX adaptrar, Pico PSU, baseboll slagträn i aluminium, teckningspennor av vattenfärgstyp, osv. Allt till låga värden, inget har kostat över 20 dollar inklusive frakt.
Så vitt jag förstår hade alla utom ett av de här paketen passerat helt utan att påverkas av PostNords nya system, då säljaren har skrivit, antingen det faktiska värdet, eller använt ett vadderat kuvert med förtryckt, högre värde, (5 dollar) bockat i "gift", och avsändaren är en privatperson.

Eftersom det är lite kul, och momsen uppgår till under en hundring på alla varorna totalt, så har jag hört av mig till Tullverket för att fråga hur jag ska betala, gett dem uppgifterna, och bett dem skicka en pappersräkning hem till mig. De har i nuläget inte svarat, och jag misstänker att de inte tänker svara. Lite som när Erik Ekstrand försökte tulla in en liten flaska sprit till Robert Aschberg, med tusen liter sprit för eget bruk där bak...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hur tror ni detta skulle påverka köp från t.ex aliexpress?
https://www.breakit.se/artikel/11877/postnord-i-dialog-med-ki...

dom nämner att en administrativ avgift fortfarande skulle vara på plats då dom hanterar paketen, undra dock om den skulle vara lägre?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hur tror ni detta skulle påverka köp från t.ex aliexpress?
https://www.breakit.se/artikel/11877/postnord-i-dialog-med-ki...

dom nämner att en administrativ avgift fortfarande skulle vara på plats då dom hanterar paketen, undra dock om den skulle vara lägre?

Enda lösningen som finns är DDP och det kräver att de t.ex. skickar varorna med PostNord (Direct Link i Hongkong). Det Fyndiq pratat om finns inte, och är ingen möjlighet.

För att någon annan ska bli tullombud så krävs det i praktiken att varorna skickas till de som vill agera mellanhand istället för till mottagaren och istället för PostNord då. Alltså att Fyndiq blir tullombud, med tullager och agerar som speditör. Kommer säkert aldrig hända. Vill de göra något sådant kan de lika gärna direktimportera i eget namn och sälja vidare.

Om några år kommer hur som helst utländska säljare kunna registrera sig för moms och själva betala in den. Under tiden blir det nog inte smidigare än att man vänder på vem som ska betala avgifterna.

DDP/förtullat betyder inte heller att mottagaren slipper ansvaret, blir det fel är det fortfarande mottagaren som är ansvarig.

Breakit har varit så otydliga att det inte går att se om de trollar eller de som de intervjuar trollar. Momsombud finns inte som begrepp, och vid privatimport är det alltid i slutändan mottagarens ansvar. Även när butikerna skickar DDP via speditören.

DDP har de säkert försökt diskuterat med säljare/marknadsplatser, men det kräver som sagt att de börjar skicka med någon annan än China Post eller EMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hur tror ni detta skulle påverka köp från t.ex aliexpress?
https://www.breakit.se/artikel/11877/postnord-i-dialog-med-ki...

dom nämner att en administrativ avgift fortfarande skulle vara på plats då dom hanterar paketen, undra dock om den skulle vara lägre?

Det har redan börjat gälla för Wish. Nu får man betala svensk moms på allt man köper därifrån.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Och avgiften?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det har redan börjat gälla för Wish. Nu får man betala svensk moms på allt man köper därifrån.

Va? När man tittar på valfri produkt på Wish så står det ju "exklusive moms". Det står "totalbelopp inkl. angiven moms" när man ska betala med Klarna, men det verkar vara något som alltid står när man betalar med Klarna, för enligt Wish själva ingår inte moms.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Va? När man tittar på valfri produkt på Wish så står det ju "exklusive moms". Det står "totalbelopp inkl. angiven moms" när man ska betala med Klarna, men det verkar vara något som alltid står när man betalar med Klarna, för enligt Wish själva ingår inte moms.

https://i.imgur.com/7tzQTuV.png

Du måste gå till sista skedet av beställning för att kunna se vad skatten/momsen blir, och ange ditt postnummer etc.

https://gyazo.com/e97f82dd948bf9e18f10b18119beefb9

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Enda lösningen som finns är DDP och det kräver att de t.ex. skickar varorna med PostNord (Direct Link i Hongkong). Det Fyndiq pratat om finns inte, och är ingen möjlighet.

Man kan utforma en sådan tjänst på så vis att avsändaren endast är kund hos Postnord vad gäller DDP-tjänsten men att portot betalas till någon annan, t.ex. Zhongguo youzheng. Förutsätter att Postnord kan identifiera försändelsen på något vis, t.ex. genom att Postnord ger avsändaren en extra klisterlapp som avsändaren fäster på försändelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Man kan utforma en sådan tjänst på så vis att avsändaren endast är kund hos Postnord vad gäller DDP-tjänsten men att portot betalas till någon annan, t.ex. Zhongguo youzheng. Förutsätter att Postnord kan identifiera försändelsen på något vis, t.ex. genom att Postnord ger avsändaren en extra klisterlapp som avsändaren fäster på försändelsen.

Det kan man nog inte, det är ett standardförfarande att det är avsändande speditör som står för det och det är det som är DDP i incoterm. Detta bestäms av internationella handelskammaren när det gäller dessa villkor/avtalsbegrepp.

De måste med andra ord skicka med t.ex. PostNord/Direct Link själva, vilket iofs inte är något problem – de finns ju på plats i Hongkong. Det betyder dock att säljaren måste ha ett avtal med Direct Link eller att handelsplatsen har ett avtal så att de kan köpa frakten via handelsplatsen. Vägrar de så vägrar de och är inget att göra åt saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du måste gå till sista skedet av beställning för att kunna se vad skatten/momsen blir, och ange ditt postnummer etc.

https://gyazo.com/e97f82dd948bf9e18f10b18119beefb9

Åfan, så där såg det inte ut för mig när jag beställde för ca en månad sedan. Hoppas Aliexpress inför någon liknande lösning.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom det är lite kul, och momsen uppgår till under en hundring på alla varorna totalt, så har jag hört av mig till Tullverket för att fråga hur jag ska betala, gett dem uppgifterna, och bett dem skicka en pappersräkning hem till mig. De har i nuläget inte svarat, och jag misstänker att de inte tänker svara. Lite som när Erik Ekstrand försökte tulla in en liten flaska sprit till Robert Aschberg, med tusen liter sprit för eget bruk där bak...

Tummen upp på detta. Håll oss gärna underrättade om hur det slutar

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du måste gå till sista skedet av beställning för att kunna se vad skatten/momsen blir, och ange ditt postnummer etc.

Jag är mest nyfiken på om det faktiskt fungerar i praktiken.
Mycket för att de skriver så här i sitt användaravtal:

Citat:

You will be responsible for paying, withholding, filing, and reporting all taxes, duties, and other governmental assessments associated with your activity in connection with the Services, provided that Wish may, in its sole discretion, do any of the foregoing on your behalf or for itself as it sees fit.

Lagom spännande att först ha betalat "svensk moms" på varan när man köpte den, sen få betala svensk moms en gång till, även på den "moms" man redan betalt, plus avgiften för hanteringen, när PostNord haft tag i paketen.
Så vitt jag vet, kan säljaren bara påföra svensk moms, om säljaren är momsregistrerad i Sverige. Wish, är som tradera, eller blocket. Det är inte de som säljer varorna, och alla säljarna kan omöjligtvis vara momsregistrerade i Sverige.
Det låter för mig mycket märkligt om Wish "hanterar" det åt oss, på ett korrekt sätt. Jag skulle tycka det var skitbra om det är sant, för moms på skitpengar utan postnords avgift, kommer inte påverka handeln speciellt mycket...

Skrivet av Hurtigbullen:

Tummen upp på detta. Håll oss gärna underrättade om hur det slutar

Än så länge är den enda uppdateringen, att jag fortfarande inte fått något svar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är mest nyfiken på om det faktiskt fungerar i praktiken.
Mycket för att de skriver så här i sitt användaravtal:
Lagom spännande att först ha betalat "svensk moms" på varan när man köpte den, sen få betala svensk moms en gång till, även på den "moms" man redan betalt, plus avgiften för hanteringen, när PostNord haft tag i paketen.
Så vitt jag vet, kan säljaren bara påföra svensk moms, om säljaren är momsregistrerad i Sverige. Wish, är som tradera, eller blocket. Det är inte de som säljer varorna, och alla säljarna kan omöjligtvis vara momsregistrerade i Sverige.
Det låter för mig mycket märkligt om Wish "hanterar" det åt oss, på ett korrekt sätt. Jag skulle tycka det var skitbra om det är sant, för moms på skitpengar utan postnords avgift, kommer inte påverka handeln speciellt mycket...

Än så länge är den enda uppdateringen, att jag fortfarande inte fått något svar.

Det skulle jag också vilja veta, vill ju inte behöva betala dubbla avgifter nu, när dom har infört detta, en till wish och en till postnord..

Ja man har inget emot att betala moms, men däremot Postnords hanteringsavgift känns galet fel..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så vitt jag vet, kan säljaren bara påföra svensk moms, om säljaren är momsregistrerad i Sverige. Wish, är som tradera, eller blocket. Det är inte de som säljer varorna, och alla säljarna kan omöjligtvis vara momsregistrerade i Sverige.

Kan ens säljaren ta ut svensk moms om säljaren skickar från Kina? Jag trodde att detta inte skulle vara möjligt förrän 2021. Då kommer säljaren att kunna ta ut svensk moms genom att registrera sig i ett valfritt EU-land och på så vis betala in moms till alla kunder från EU. Å andra sidan kanske man kanske redan kan göra det genom att göra 28 separata registreringar, en i varje EU-land. Jag läste för en tid sedan om en dom i Norge där man kom fram till att en säljare som är momsregistrerad i Norge alltid måste ta ut norsk moms på försändelser som skickas till norska adresser, även om försändelsen postas i Sverige. Svensk och norsk lagstiftning skiljer sig nog inte så mycket åt på grund av nordiskt samarbete och EES-avtalet, så samma sak kanske även gäller i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Kan ens säljaren ta ut svensk moms om säljaren skickar från Kina? Jag trodde att detta inte skulle vara möjligt förrän 2021. Då kommer säljaren att kunna ta ut svensk moms genom att registrera sig i ett valfritt EU-land och på så vis betala in moms till alla kunder från EU. Å andra sidan kanske man kanske redan kan göra det genom att göra 28 separata registreringar, en i varje EU-land. Jag läste för en tid sedan om en dom i Norge där man kom fram till att en säljare som är momsregistrerad i Norge alltid måste ta ut norsk moms på försändelser som skickas till norska adresser, även om försändelsen postas i Sverige. Svensk och norsk lagstiftning skiljer sig nog inte så mycket åt på grund av nordiskt samarbete och EES-avtalet, så samma sak kanske även gäller i Sverige.

Det enda de kan göra utan att själva importera (kan de ordna via TPL) är DDP, men det är säljarna på plattformen som själva får ordna med det.

Norge är specialregler mer eller mindre. Tror de flesta vet att Komplett.se har sitt lager i Norge, och att de betalar svensk moms utan att drabbas av speditionsavgifter eller andra (märkbara) avgifter, PostNord som åker och hämtar på deras lager. Omvänt har faktiskt varit svårare, då det inte räckte att vara momsregistrerad i Norge utan man var tvungen att ha ett momsombud (ett begrepp som inte finns i Sverige) också, något som räknades som ett handelshinder och som inte är något krav längre. Betalar du o andra sidan importmomsen via ombud (alltså vanligt tullombud hos speditören) när du importerar från Norge så kommer du såklart fortfarande betala för ombudet. Vise versa gäller också. Så vid handel mellan länderna måste väl något företag stå som importör för att vi ska slippa att det hamnar i Örebro. Exakt hur de skiljer på paket där momsen är betald och där det ska ordnas via ombud är en bra fråga

Permalänk
Medlem

Är Norge en relevant jämförelse? EES avtalet gör ju att Norge är en del av den inre marknaden som det så fint kallas, tullfritt osv. Island och Lichtenstein, eller något, faller i samma kategori. Schweiz har ett eget avtal som ger samma "fördelar".

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Är Norge en relevant jämförelse? EES avtalet gör ju att Norge är en del av den inre marknaden som det så fint kallas, tullfritt osv. Island och Lichtenstein, eller något, faller i samma kategori. Schweiz har ett eget avtal som ger samma "fördelar".

Norge är inte med i tullunionen, EES-avtalet betyder dock att många varor är tullfria men det är de från Turkiet som har ett eget handelsavtal med EU också.

Sen är det självklart inte som vilket tredjeland som helst OM man är momsregistrerad där eller de är momsregistrerade här. Är man inte det och skickar en vanlig försändelse med posten tillkommer dock importdeklaration och avgift för tullombudet precis som vilket annat tredje land som helst. Något annat land alltså de utanför EES+Schweiz kan dock inte riktigt integrera lika bra när det gäller alla dessa regler. Största hindret är nog dock språkligt, det är ju därför EU ska komma med ett MOSS-förfarande för varor också (finns redan på elektroniska tjänster) så att en utländsk handlare bara behöver registrera sig i ett (EU-) land och ha kontakt med ett lands myndighet och således kunna välja vilket språk de vill använda. En norsk säljare som vill sälja till alla EU-länder (till privatpersoner) måste också moms-registrera sig i 28 länder, om de inte vill att grejerna ska fastna på tullagren MOSS-förfarandet kommer också gälla för företag i EU (särskilt mindre företag) för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En norsk säljare som vill sälja till alla EU-länder (till privatpersoner) måste också moms-registrera sig i 28 länder, om de inte vill att grejerna ska fastna på tullagren

Det är iofs ett par år sedan, men jag har handlat grejer från både Norge och Schweiz, från handlare, som fyllt i pappersarbetet prydligt. Jag har betalat deras moms vid köpet, och i några fall fått papper hem från Tullverket, som ifrågasatt härkomst, innehåll & värde, men aldrig fått betala en krona i tull / moms. Har man ändrat på något?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är iofs ett par år sedan, men jag har handlat grejer från både Norge och Schweiz, från handlare, som fyllt i pappersarbetet prydligt. Jag har betalat deras moms vid köpet, och i några fall fått papper hem från Tullverket, som ifrågasatt härkomst, innehåll & värde, men aldrig fått betala en krona i tull / moms. Har man ändrat på något?

Har du betalat moms vid köpet så är de momsregistrerade här. Går också att exportera från dessa länder momsfritt, och låta mottagaren stå för momsen. Många i Schweiz säljer inte till EU tack vare att de måste vara momsregistrerade i köparens land för att sälja till privatpersoner i EU när momsen ska skötas.

Från Norge och Schweiz eller för den delen till dessa länder gäller inte EUs tröskelvärden för när moms i köparens land ska börja tas ut. För försäljning till dessa länder finns det dock generellt egna tröskelvärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

...
Jag har betalat deras moms vid köpet...

Menar du att du inte betalat svensk moms (utan den lokala) så har du smugglat varorna helt enkelt

Säljaren har då begått bokföringsbrott för den delen, genom att bokföra det som något de sålt lokalt.

Hade de bokfört det som försäljning till tredje land och inte är momsregistrerade här, så hade de inte tagit ut någon moms.

Edit: För att vara lite tydligare, Schweiz och Norge ingår inte bara inte i tullunionen utan de ingår inte i EUs momsområde. Det handlar alltså om utrikeshandel, precis som om de låg på andra sidan globen.