Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

@erkew: Jag kommer fortsätta. Har skrivit om tull + moms på sidan. Blir säkert en del klagomål men vad gör man, har gratis frakt och ingen faktura avgift istället. Det blir nog inte så länge med avgiften heller innan kineserna löser det på något bra sätt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av Gebart:

Får hämta ett paket från ups på Ica, värde 34usd
Postnords avgifter 125kr
Tullverkets avgifter 65kr
Tot. 190kr

Stämmer verkligen detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser rätt ut, 25% av 275 kr är 68,75 kr. Till det PostNords avgift för att tulldeklarera åt en.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Nej, jag har ingen formell källa, precis som du inte har någon källa på att PNs avgift är orimlig. Mitt resonemang är dock tämligen enkelt: PN tar ut en avgift för att utföra en tjänst, nämligen importdeklarationen på ditt paket. Själva tullavgiften (som i regel är en viss procent av varuvärdet) går till Tullverket och så småningom till statskassan, hanteringsavgiften går till PN för att täcka deras omkostnader. Märk väl att jag inte skriver "deras omkostnader för hanteringen av ditt paket" eftersom det inte nödvändigtvis är så, PN har andra kostnader som också måste täckas.

Var det inte du som tyckte man skulle diskutera på ett diskussionsforum?

Tullavgifterna går till Tullverket vilka i sin tur redovisar till Finansdepartementet men avgifterna tillhör EU och går så småningom dit tror jag...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Sen är det ju poänglöst att beställa från någon som påstår sig ha varor i EU och ändå skickar från Kina.

Om man köper sakerna på en hyfsat stor marknadsplats, t.ex. Ebay, antar jag att man kan reklamera transaktionen genom marknadsplatsen om varan skickas från fel land, t.ex. från Kina istället för EU, om det vid leveransen tas ut en massa extra avgifter.

Skrivet av Petterk:

Sen är det ju inte exakt samma hantering, Tullverket ska i vanliga fall bara ha tullen.

Postnord betalar väl rubbet till Tullverket, som sedan skickar vidare till dem som ska ha pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Om man köper sakerna på en hyfsat stor marknadsplats, t.ex. Ebay, antar jag att man kan reklamera transaktionen genom marknadsplatsen om varan skickas från fel land, t.ex. från Kina istället för EU, om det vid leveransen tas ut en massa extra avgifter.

Postnord betalar väl rubbet till Tullverket, som sedan skickar vidare till dem som ska ha pengarna?

För privatpersoner går det väl fortfarande via Tullverket, men företag betalar ju direkt till Skatteverket och redovisar via sin momsdeklaration. Där behövs väl bara tullkrediten för just tull och varan släpps i praktiken innan momsen är inbetald.

Tror i princip ingen skulle reklamera ett köp på eBay för att det kommer från ett annat land än de väntade sig. Ebay-säljaren vi diskuterade i tråden skrev trotts allt att det skickas från tredjeland när man faktiskt läste, däremot visar det sig i omdömena. Finns dessutom marknadsplatser där de inte är så benägna att skydda konsumenterna, där du glatt skulle betala för att slippa kontakta deras kundtjänst. Sen beställer såklart folk på webbsidor där de inte ens vet vilket land företaget de handlar från är registrerade i. Dropshipping på eBay hade inte fungerat om säljarna verkligen visade vilket land de skeppar alla varor från för den delen. Ebays return policy kan du ju inte använda vid sådana tillfällen då det förmodligen skulle kosta mer för returfrakten än varan är värd, och det är ju frivilligt att acceptera returer. Om folk använder eBay money back guarantee vid sådana tillfällen vet jag inte, men det är ju inget som uttryckligen täcks.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ebay-säljaren vi diskuterade i tråden skrev trotts allt att det skickas från tredjeland när man faktiskt läste, däremot visar det sig i omdömena.

Om det står att varan skickas från ett tredjeland men den istället skickas från ett annat tredjeland, antar jag att man inte får någon hjälp av Ebay. Om det står att varan skickas från ett EU-land men den istället skickas från ett tredjeland, tänker jag mig att det är en helt annan sak. Då är det ju falsk marknadsföring som gör varan dyrare än vad den hade varit om den skickats från angivet land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Om det står att varan skickas från ett tredjeland men den istället skickas från ett annat tredjeland, antar jag att man inte får någon hjälp av Ebay. Om det står att varan skickas från ett EU-land men den istället skickas från ett tredjeland, tänker jag mig att det är en helt annan sak. Då är det ju falsk marknadsföring som gör varan dyrare än vad den hade varit om den skickats från angivet land.

Visst, men det är ju uppenbart att de/säljaren inte ersätter alla som åker på moms/tull. Då hade säljaren inte funnits på plattformen. Även om de får ersättning har de ju drabbats av längre leveranstider osv, och uppenbarligen tjänar säljare på att inte vara ärliga. Att använda plattformen som skydd, skyddar inte mot en dålig upplevelse och andra plattformar kommer skita i att hjälpa dig överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Om det står att varan skickas från ett tredjeland men den istället skickas från ett annat tredjeland, antar jag att man inte får någon hjälp av Ebay. Om det står att varan skickas från ett EU-land men den istället skickas från ett tredjeland, tänker jag mig att det är en helt annan sak. Då är det ju falsk marknadsföring som gör varan dyrare än vad den hade varit om den skickats från angivet land.

Just ebay bryr sig faktiskt, jag har en bekant som råkat ut för falsk annonsering (varan fanns i EU enligt annonsen men skickades egentligen från Kina så han åkte på moms mm). Han reklamerade köpet till eBay och fick tillbaka både moms och hanteringsavgiften efter att ha skickat in kvittot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Helt Sjukt!

Jag förstår att detta med kina brev är både en bove för miljön och ej lönsamt för posten då dem ej får ersättning! Men 75 kr per försändelse!!!! VAD I H***Vette! Rena rånet.

Kollar man på postnord redan idag så
*Förseningar på brev/paket och saker som försvinner? (Redovisning som vi skickade in till bolagsveret försvann med posten och kostade oss 5000 kr i böter!)
*Att dem tog bort momsen och höjde senare frimärke till 9 kr och dessutom 2 dagars leverans?!
*Att dem betalar slav pengar till sina ombud som knappt får ersättning som täcker 1 personals lön?
*Eller att nu utöver allt nämnt skall dem ta hela 75 kr PER försändelse för ett brev utanför EU!!! Det är rena rånet. Okej att momsen går åt staten, men 75 kr? 10 brev per år = 750 kr plus moms! Varför inte 20kr?
Utöver avgiften så blir breven ÄNNU mera försenade än det dem redan är idag. Dessutom så istället för att ge kunderna lite tid att få sina gamla brev och tänka om inför framtiden så inför dem detta redan nu i början av mars! Har fan själv 14 brev som kommer in = 14*75 + moms! Och nästan alla dessa är från dec/jan som är försenade via tullen/posten. För jag ser att flera har kommit in i Sv sedan slutet av Jan, men ej kommit fram till mig ännu

Och vad händer om jag betalar avgiften men får ett trasig försändelse? Eller man vill ej ha den? Ringde till deras kundtjänst igår och dem kunde ej svara på det då dem ännu inte fått mera info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Jag förstår att detta med kina brev är både en bove för miljön och ej lönsamt för posten då dem ej får ersättning! Men 75 kr per försändelse!!!! VAD I H***Vette! Rena rånet.

[långt gnäll om hur värdelöst allt är]

Ja, herregud så synd det är om dig!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Låt oss syna Postnords orimliga hanteringsavgift

Moms och tull är kanske inte problemet här. Postnords hanteringsavgift på 75 är helt orimlig!

Det är oftast ingen tull enligt frihandelsavtal, och momsen är oftast bara några kronor (25% av på försändelsen stämplat pris/värde).

Postnords administrativa "hanteringsavgift" på 75 kr är problemet. Den är ungefär som att varje butik skulle ta 75 kr för att de måste betala in moms (kanske 2 kr) till staten när du går och handlar filmjölk (eller vad du nu köper) för kanske 10 kr. Dessutom ägs Postnord av svenska (och danska) staten.

Postnords avgift på 75 kr har det goda med sig att den låter oss visa vårt missnöje med företaget:

1) Beställ en vara som skickas från land utanför EU (Laos, Vietnam ...). Se det som U-hjälp. Ange _inte_ mobilnummer när du beställer (förklaring nedan). Beställningen kostar dig kanske 20 kr.

2) Nu har Postnord fått något att plocka med. De behöver avisera (via post om mobilnummer saknas). Eftersom första aviseringen kan komma bort i posthanteringen, skall de avisera 2 gånger. Under tiden skall de skicka det du beställt till sitt lager i Örebro med tåg för lagring, vänta på att du betalar (låt dem vänta), och när du inte betalat deras orimliga avgift, returnera det du beställt tillbaka till landet utanför EU (Laos, Vietnam ...). Jag har svårt att tro att deras onödiga processande kostar under 20 kr, med papper, kuvert, datorer, lokalhyra, löner, pensionsavsättningar m.m. Framförallt hade det varit mer lönsamt för dem att dela ut försändelsen utan administrativ avgift.

3) Upprepa steg 1 om någon vecka.

Våga visa ditt missnöje. Du bidrar till att skapa fler jobb i vårt land och minskar arbetslösheten mer än via skattsedeln. Blir vi tillräckligt många upphör avgiften eller Postnord - var så säker. Om du inte reda är igång: Börja handla på nätet utanför EU nu!

Permalänk
Medlem

Ni måste förstå en sak. Ni är inte tvungna att betala. Postnord kommer gå back med minst 20 kr per försändelse genom detta förfarande per paket. Får man ett betalningskrav så väntar man ut liggtiden tills den går i retur och begär återbetalning från ebay eller aliexpress. Alternativt från annan stor marknadsplats med köpskydd. Den stora förloraren i det hela är PostNord. Bara i Stockholm är det 100 tusen paket per vecka. Hämtar 9 av 10 inte ut sina paket så innebär det en förlust för postnord på 1.8 miljoner kronor i bara stockholmsområdet per vecka. Säkert 10 miljoner i förlust per vecka över hela Sverige. Om de drar igång detta i full skala kommer de att skada sin redan blödande ekonomi ännu mer. Så mitt tips är beställ som aldrig förr! PostNord kommer vara tvungna att backa för grundproblemet ligger i för låg portoavgift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GettingFree:

Moms och tull är kanske inte problemet här. Postnords hanteringsavgift på 75 är helt orimlig!

Det är oftast ingen tull enligt frihandelsavtal, och momsen är oftast bara några kronor (25% av på försändelsen stämplat pris/värde).

Postnords administrativa "hanteringsavgift" på 75 kr är problemet. Den är ungefär som att varje butik skulle ta 75 kr för att de måste betala in moms (kanske 2 kr) till staten när du går och handlar filmjölk (eller vad du nu köper) för kanske 10 kr. Dessutom ägs Postnord av svenska (och danska) staten.

Postnords avgift på 75 kr har det goda med sig att den låter oss visa vårt missnöje med företaget:

1) Beställ en vara som skickas från land utanför EU (Laos, Vietnam ...). Se det som U-hjälp. Ange _inte_ mobilnummer när du beställer (förklaring nedan). Beställningen kostar dig kanske 20 kr.

2) Nu har Postnord fått något att plocka med. De behöver avisera (via post om mobilnummer saknas). Eftersom första aviseringen kan komma bort i posthanteringen, skall de avisera 2 gånger. Under tiden skall de skicka det du beställt till sitt lager i Örebro med tåg för lagring, vänta på att du betalar (låt dem vänta), och när du inte betalat deras orimliga avgift, returnera det du beställt tillbaka till landet utanför EU (Laos, Vietnam ...). Jag har svårt att tro att deras onödiga processande kostar under 20 kr, med papper, kuvert, datorer, lokalhyra, löner, pensionsavsättningar m.m. Framförallt hade det varit mer lönsamt för dem att dela ut försändelsen utan administrativ avgift.

3) Upprepa steg 1 om någon vecka.

Våga visa ditt missnöje. Du bidrar till att skapa fler jobb i vårt land och minskar arbetslösheten mer än via skattsedeln. Blir vi tillräckligt många upphör avgiften eller Postnord - var så säker. Om du inte reda är igång: Börja handla på nätet utanför EU nu!

Ja bråka på ni så kanske det blir samma summa på avgiften som i Danmark. 200 sek låter väl vettigt?

Visst förstår ni att avgiften till 90%+ ska vara en sjävkostnadsavgift. i teorin ska dom inte tjäna några pengar på avgiften....

Permalänk
Medlem

Alla ni som tror att ni undkommer problemet med avgiften genom att skriva "gift" på paketet får nog tänka om. Jag har precis talat med en säljare på aliexpress och det verkar som att dom inte kan skicka som gift längre, detta fick jag som svar:

"we can't mark it as gift any more ,or the post office will send the parcel back to me ,
we are asked to indicate it more clear "

Det kan hända att mindre säljare kan lyckas skickas som "gift" men dom större säljarna verkar inte kunna göra det längre.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GettingFree:

Moms och tull är kanske inte problemet här. Postnords hanteringsavgift på 75 är helt orimlig!

Det är oftast ingen tull enligt frihandelsavtal, och momsen är oftast bara några kronor (25% av på försändelsen stämplat pris/värde).

Postnords administrativa "hanteringsavgift" på 75 kr är problemet. Den är ungefär som att varje butik skulle ta 75 kr för att de måste betala in moms (kanske 2 kr) till staten när du går och handlar filmjölk (eller vad du nu köper) för kanske 10 kr. Dessutom ägs Postnord av svenska (och danska) staten.

Postnords avgift på 75 kr har det goda med sig att den låter oss visa vårt missnöje med företaget:

1) Beställ en vara som skickas från land utanför EU (Laos, Vietnam ...). Se det som U-hjälp. Ange _inte_ mobilnummer när du beställer (förklaring nedan). Beställningen kostar dig kanske 20 kr.

2) Nu har Postnord fått något att plocka med. De behöver avisera (via post om mobilnummer saknas). Eftersom första aviseringen kan komma bort i posthanteringen, skall de avisera 2 gånger. Under tiden skall de skicka det du beställt till sitt lager i Örebro med tåg för lagring, vänta på att du betalar (låt dem vänta), och när du inte betalat deras orimliga avgift, returnera det du beställt tillbaka till landet utanför EU (Laos, Vietnam ...). Jag har svårt att tro att deras onödiga processande kostar under 20 kr, med papper, kuvert, datorer, lokalhyra, löner, pensionsavsättningar m.m. Framförallt hade det varit mer lönsamt för dem att dela ut försändelsen utan administrativ avgift.

3) Upprepa steg 1 om någon vecka.

Våga visa ditt missnöje. Du bidrar till att skapa fler jobb i vårt land och minskar arbetslösheten mer än via skattsedeln. Blir vi tillräckligt många upphör avgiften eller Postnord - var så säker. Om du inte reda är igång: Börja handla på nätet utanför EU nu!

Skulle vara otroligt intressant att få höra hur du kommer fram till att fler jobb skapas i Sverige av att handla utanför Europa.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gebart:

Får hämta ett paket från ups på Ica, värde 34usd
Postnords avgifter 125kr
Tullverkets avgifter 65kr
Tot. 190kr

Stämmer verkligen detta.

Skickades från m.sweclockers.com

hm ja, tragiskt nog gör det, vet själv att jag för nåt år sen fick betala nåt liknande från usa, stod 30$ eller nåt och åkte också på nästan 200 spänn avgifter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Alla ni som tror att ni undkommer problemet med avgiften genom att skriva "gift" på paketet får nog tänka om. Jag har precis talat med en säljare på aliexpress och det verkar som att dom inte kan skicka som gift längre, detta fick jag som svar:

"we can't mark it as gift any more ,or the post office will send the parcel back to me ,
we are asked to indicate it more clear "

Det kan hända att mindre säljare kan lyckas skickas som "gift" men dom större säljarna verkar inte kunna göra det längre.

okej gift spelar nog ingen roll, men grejer som bara har värde 5$ max då ska man betala då minst 75kr för dom eller? vem tusan ska gå betala nästan hundra spänn på nåt man köpt för kanske 20-30kr max.. ? inte jag allafall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

okej gift spelar nog ingen roll, men grejer som bara har värde 5$ max då ska man betala då minst 75kr för dom eller? vem tusan ska gå betala nästan hundra spänn på nåt man köpt för kanske 20-30kr max.. ? inte jag allafall..

Bra, då kanske du kan börja göra rätt istället och stödja svenska jobb istället för kinesiska fabriksägare.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Ni måste förstå en sak. Ni är inte tvungna att betala. Postnord kommer gå back med minst 20 kr per försändelse genom detta förfarande per paket. Får man ett betalningskrav så väntar man ut liggtiden tills den går i retur och begär återbetalning från ebay eller aliexpress. Alternativt från annan stor marknadsplats med köpskydd. Den stora förloraren i det hela är PostNord. Bara i Stockholm är det 100 tusen paket per vecka. Hämtar 9 av 10 inte ut sina paket så innebär det en förlust för postnord på 1.8 miljoner kronor i bara stockholmsområdet per vecka. Säkert 10 miljoner i förlust per vecka över hela Sverige. Om de drar igång detta i full skala kommer de att skada sin redan blödande ekonomi ännu mer. Så mitt tips är beställ som aldrig förr! PostNord kommer vara tvungna att backa för grundproblemet ligger i för låg portoavgift.

Skickades från m.sweclockers.com

Dagens snilleblixt.. låt oss försöka sänka ett företag som vi alla är gemensamma majoritetsägare i. Bästa idén någonsin.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Bra, då kanske du kan börja göra rätt istället och stödja svenska jobb istället för kinesiska fabriksägare.

Alla andra företag handlar från Kina och skiter helt enkelt i svenska arbetare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle vilja beställa något från Kina enligt spelets regler, hur betalar jag in momsen och deklarerar så jag slipper postens hanteringsavgift? Har inte sett någonstans där någon förklarar hur man gör, klart det är svårt att betala moms på grejer från Aliexpress då.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Alla andra företag handlar från Kina och skiter helt enkelt i svenska arbetare.

Skickades från m.sweclockers.com

Men tänk efter nu. Om en privatperson beställer något från Kina så medför det bara jobb och uppenbara minuspengar för de som levererar varan.

Om däremot ett företag köper in produkter, ska de lagras någonstans, säljas vidare via en grossist i många fall och sedan säljas i landet av en återförsäljare. Givetvis skapar det fler arbeten här.

En annan aspekt är att skulle produkter som inte är tillåtna här pga hälsorisker, miljöfara eller liknande tas in av privatpersoner finns där i stort sett inga möjligheter att upptäcka detta, medan om företag tar in dem så är de också ansvariga för att plocka bort dem om något upptäcks. Bland annat åkte Biltema och Rusta dit ordentligt nyligen då kemikalieinspektionen upptäckte farliga kemikalier i en del av deras produkter.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@TTEX

Du väljer en annan speditör som förmodligen har ännu högre speditionsavgift. Måste göras av ett tullombud och speditören får inte lämna ut varan innan den tullklarerats. Du kan slippa PostNord, men inte speditionsavgifter, någon måste göra pappersarbetet åt dig. Du kan givetvis betala in momsen på oförtullade varor i efterhand, men det är inte meningen att några ska släppas igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Dagens snilleblixt.. låt oss försöka sänka ett företag som vi alla är gemensamma majoritetsägare i. Bästa idén någonsin.

Man borde kunna betala in momsen direkt vid handel. En administrativ avgift efteråt är väldigt ineffektiv väg att gå. Det finns inte en chans att folk löser ut sina paket när en sak kostade 30 kr. Om man vill att få folk att betala så vore en vettig lösning ett digitalt system där man betalar 30 kr i förväg. Lite som tågbiljetter. De är dyrare att lösa i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Man borde kunna betala in momsen direkt vid handel. En administrativ avgift efteråt är väldigt ineffektiv väg att gå. Det finns inte en chans att folk löser ut sina paket när en sak kostade 30 kr. Om man vill att få folk att betala så vore en vettig lösning ett digitalt system där man betalar 30 kr i förväg. Lite som tågbiljetter. De är dyrare att lösa i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför i hela friden ska lagar och regler uppföras så att de förenklar utomeuropeisk privathandel? Företagshandel kan jag köpa, och där i ligger inget problem idag.

Förklara varför det är bra för Sverige att privatpersoner privatimporterar varor från Kina istället för att köpa dem inom landet eller åtminstone inom Europa.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Förtullade försändelser – DDP – finns redan, men det är fortfarande ett ombud som ska göra importdeklarationen och tjänsten kostar pengar. China Post erbjuder inte tjänsten hur som helst. Det är något säljaren/handlaren måste betala avsändande speditör att stå för. Fortfarande mottagarens ansvar att det blir rätt och att det faktiskt blir betalt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Men tänk efter nu. Om en privatperson beställer något från Kina så medför det bara jobb och uppenbara minuspengar för de som levererar varan.

Om däremot ett företag köper in produkter, ska de lagras någonstans, säljas vidare via en grossist i många fall och sedan säljas i landet av en återförsäljare. Givetvis skapar det fler arbeten här.

En annan aspekt är att skulle produkter som inte är tillåtna här pga hälsorisker, miljöfara eller liknande tas in av privatpersoner finns där i stort sett inga möjligheter att upptäcka detta, medan om företag tar in dem så är de också ansvariga för att plocka bort dem om något upptäcks. Bland annat åkte Biltema och Rusta dit ordentligt nyligen då kemikalieinspektionen upptäckte farliga kemikalier i en del av deras produkter.

Och det är hela felet med Sverige. Eller ja ett av dom.
Sven i Lenhovda tillverkar ett kullager till en bil.
Det kostar 10kr att tillverka. Sen säljer han det till en grossist för 20kr. Fine inga problem Sven måste ha lön!
Grossisten i sin tur säljer kullagren till två kullagersaffärer för 25kr, en i Tyskland och en i Sverige.
Priset i Tyskland blir 30kr till kund. Men i Sverige så äger Bosse affären och Bosse som är helt tyngd av att skatta bort 50% av sitt företag med moms, avgifter och skatt på skatten får ta ut 50kr per kullager. Och detta just för att han eller i detta fallet hans kund ska försörja minst en tillverkare (förmodligen fler) ett eller flera fraktbolag, en eller flera grossister och inte minst Sveriges befolkning.
Konstigt att tillverkningen är billigare utomlands?

Detta är faktiskt precis hur det ser ut med bildelar. Delar som är tillverkade i Sverige är billigare att köpa i Tyskland och frakta hem än vad de är i Sverige.
Stötte på det i Oktober senast. Skulle ha en kamremssats till bilen. Jag ville ha SKF då dom håller hög kvalite och är tillverkade i Sverige.
Men Mekonomen skulle ha 3200:- och bildelar online 24 skulle ha 1650kr med frakt. Därför handlar jag utomlands.
Jag har ingen större lust att försörja fler än jag gör. Betalar redan 40% i skatt och sen har vi ju moms och skatt på allt jag köper i Sverige.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Och det är hela felet med Sverige. Eller ja ett av dom.
Sven i Lenhovda tillverkar ett kullager till en bil.
Det kostar 10kr att tillverka. Sen säljer han det till en grossist för 20kr. Fine inga problem Sven måste ha lön!
Grossisten i sin tur säljer kullagren till två kullagersaffärer för 25kr, en i Tyskland och en i Sverige.
Priset i Tyskland blir 30kr till kund. Men i Sverige så äger Bosse affären och Bosse som är helt tyngd av att skatta bort 50% av sitt företag med moms, avgifter och skatt på skatten får ta ut 50kr per kullager. Och detta just för att han eller i detta fallet hans kund ska försörja minst en tillverkare (förmodligen fler) ett eller flera fraktbolag, en eller flera grossister och inte minst Sveriges befolkning.
Konstigt att tillverkningen är billigare utomlands?

Detta är faktiskt precis hur det ser ut med bildelar. Delar som är tillverkade i Sverige är billigare att köpa i Tyskland och frakta hem än vad de är i Sverige.
Stötte på det i Oktober senast. Skulle ha en kamremssats till bilen. Jag ville ha SKF då dom håller hög kvalite och är tillverkade i Sverige.
Men Mekonomen skulle ha 3200:- och bildelar online 24 skulle ha 1650kr med frakt. Därför handlar jag utomlands.
Jag har ingen större lust att försörja fler än jag gör. Betalar redan 40% i skatt och sen har vi ju moms och skatt på allt jag köper i Sverige.

Nu pratar vi för det första inte om inhemsk Europeisk handel och för övrigt skiljer det 5% mellan svensk och tysk moms. Sedan vet vi också att det i största säkerhet innebär att produkterna som tillverkas i Europa inte innehåller otillåtna eller farliga kemikalier eller substanser vare sig i produkten i sig eller i produktionen. Om de mot förmodan ändå gör det kan vi ställa dem till svars.

Sverige är för övrigt i Forbes utsett till ett av de absolut bästa länderna i världen att driva företag i, så jag tror inte att du är speciellt påläst i ämnet. Däremot är det såklart en faktor att vi har ganska bra löner i Sverige, det avspeglar sig givetvis på produktpriser gällande de produkter som är tillverkade eller monterade i Sverige. Personligen stödjer jag dock mer än gärna svenska löner och handlar saker i Sverige så långt det är möjligt. Annars är jag väl i längden dum mot mig själv också?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Ronnie60

En kullagerhandlare i Tyskland har 19 % moms och bolagsskatten är på 30 %. Skatt på arbete skiljer sig inte massivt. Bara ett falskt exempel du kommer med. Butiken du talar om säljer så mycket till Sverige att de betalar svensk moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför i hela friden ska lagar och regler uppföras så att de förenklar utomeuropeisk privathandel? Företagshandel kan jag köpa, och där i ligger inget problem idag.

Förklara varför det är bra för Sverige att privatpersoner privatimporterar varor från Kina istället för att köpa dem inom landet eller åtminstone inom Europa.

Då kan vi ta bort frihandelsavtalet inom EU också. Ställer till mer än vad den tillför. Tex så köper elgiganten in hdmi kablar från en tillverkare som sätter deras märke på dom för 19 kr st som senare säljs för 129 kr. Ett påslag på över 600% plus moms. Om elgiganten skulle sälja dessa kablar för 49 kr skulle ingen köpa dom från Hongkong likadant med mobilfodral - påslag över 300%. Dessutom är det svårt att få tag i fodral till oss som har äldre mobiler och då finns endast kineserna att tillgå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.