Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

[Urklippt]

Tullagret i Örebro har alltså en kod som anges här.

Den jag syftade på att man måste ringa och fråga efter

Inget som listas offentligt, dessutom skulle de kunna få för sig att skicka varor till några av deras andra tullager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Ännu billigare är att promenera. På fem timmar hinner du nog till Norrköping. Sedan tältar du så att du slipper hotellkonstnaden.

På fem timmar hinner man cirka 27,5 km, det är cirka 75 km till Norrköping – men man kan inte direkt gå på 2+1-väg. Väg man kanske kan överleva på cykel är cirka 91 km och tar cirka fem timmar på cykel

Permalänk
Medlem

@erkew: PostNord har ljugit en del, det bevisar deras egna information – de har bland annat påstått att kravet på moms från första kronan kom med nya tullagen 2016 (se Postnord reder ut momsfrågan... eller tidningsartiklar där Backteman yttra sig), samtidigt som de i två olika PDF-dokument från 2007 (och 2017 som PostNord) skriver att det gäller alla postorderförsändelser oavsett värde. Det var ingen överraskning för dem när det gäller vilka regler de ska följa, och enligt deras egna information från innan var det inte fråga om någon annan tolkning. De ville helt enkelt inte följa de föreskrifter och lagar som gäller. Någon annan slutsats är omöjlig.

Permalänk
Medlem

Nu har de visst uppdaterat sidan med en instruktionsvideo om hur man fyller i importdeklarationen också.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett paket från Kina idag utan några påföljder om tullavgift.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

På fem timmar hinner man cirka 27,5 km, det är cirka 75 km till Norrköping – men man kan inte direkt gå på 2+1-väg. Väg man kanske kan överleva på cykel är cirka 91 km och tar cirka fem timmar på cykel

Jag tänkte att man kan gå en kilometer på fem minuter, men så långt kanske man inte hinner.

När man ska gå ombord på färjan från Mariehamn till Stockholm, ser man ett anslag att om man har varor att förtulla i Sverige ska man deklarera dessa hos den finska tullen i Mariehamn istället för den svenska tullen. Betyder det att tullkontoret i Mariehamn kan ta emot dessa tulldeklarationer? Jag noterar att man kan lämna in tulldeklarationen till norska tullen längs den svensk-norska gränsen. Sverige, Norge och Finland samarbetar med tullkontrollen så att man vid de flesta gränserna bara har en tullstation som agerar tull åt båda länderna.

Skrivet av chrisrolex:

Fick hem ett paket från Kina idag utan några påföljder om tullavgift.

Det behöver inte betyda något; om paketet kom fram idag, kan det ha passerat Arlanda i onsdags.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nu har de visst uppdaterat sidan med en instruktionsvideo om hur man fyller i importdeklarationen också.

När jag ser på filmen undrar jag hur mycket extraarbete det blir för Tullverket om en massa privatpersoner ska fylla i blanketten på fel sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag tänkte att man kan gå en kilometer på fem minuter, men så långt kanske man inte hinner.

Då jag är ute och promenerar en hel del så har jag ganska bra koll på hur snabbt man går. Normal gångfart är cirka 5 km/h, att gå snabbare än cirka 5,5 km/h är svårt, i.a.f. om det är några höjdskillnader. För att komma upp i 6-7 km/h måste man jogga och är man maratonlöpare som slår världsrekord kommer man upp i cirka 20 km/h på en god sträcka, men någon som klarar 42 km och 195 meter på straxt över 2 timmar skulle inte klara av att springa härifrån till Norrköping på 5 timmar. 1 km tar alltså cirka 12-15 minuter i normal fart

I övrigt tror jag inte finska tullen i Åland vill göra dina deklarationer för svenska postförsändelser. Att Tulli hanterar detta i Åland har nog att göra med att Åland inte ingår i EUs skatteområde, men väl tullunion och därför är lite speciellt. Men gör de annat än att se till att du inte tar med dig för mycket alkohol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Det har aldrig tidigare varit en avgift på billigare produkter. Det är ren lögn attt påstå att den dåvaranade avgift för dessa varor var 125kr. Det har varit en avgift på dyrare varor ja, men inte på billigare. Men bara för man har en avgift på ett område så blir det inte mindre nytt då man inför det på ett helt nytt område.

Skrivet av erkew:

Ni blandar ihop saker, att PN evt har brytit emot reglerna har inget med saken att göra, det förändra inte att det är en ny hantering och att de inför avgift på nya områden som det tidigare inte var någon avgift på, och det finns dessutom ingen lag som säger att de måste ta ut en admin avgift. Det har aldrig tidigare varit en avgift på försändelser av lågt värde. Jag tror miljontals med människor kan intyga om att de aldrig har fått betala någon adminavgift på sina 10krs grejer som de har köpt ifrån kina. Postnord sa ju tillochmed själva att de hade som praxis att det inte gällde för varor av lägre värde. Nu går det iofs inte att lita på vad PN säger, men i detta fallet så stämmer det ju också bra överens med verklighet, och de har ingen anledning till att säga det. Anledningen till att detta har blivit en sådan stor grej är ju inte för att de har sänkt adminavgiften ifrån 125kr till 75 kr, utan för de har infört det på nya områden.

Skrivet av erkew:

Jag har inte sett några som helt bevis för att de tagit ut admin avgifter för varor av lägre värde, och även om det skulle ha förekommit något enstaka fall, en på miljon typ, så kan det lika gärna röra sig om ett misstag ifrån någon anställd där, och även om det inte var ett misstag så är det så extremt sällan ändå så i praktiken har den aldrig tagits ut hursomhelst.

Det enda du behövde göra var att läsa Postens/Postnords egen information och Tullverkets information innan du beställde så hade du insett att du skulle betala moms och en avgift, men uppenbarligen gjorde du inte din hemläxa innan du beställde. Posten och sedermera Postnord har tagit ut en avgift för importdeklarationen i bra många år. Så sent som 2010 vet jag att dom regelmässigt tog ut avgiften även på paket med lågt värde eftersom jag själv fick betala den då.

Att det här har blivit "en stor grej" har snarare att göra med att en massa människor har snappat upp att Posten av nån anledning släppte igenom de flesta försändelser och då vant sig vid att beställa smått och stort från Kina utan att reflektera över att det dom faktiskt gör är att importera saker. När dom sen nu faktiskt åker på att betala (en fullt rimlig) avgift för importdeklarationen så gnäller dom vitt och brett.

Sen är inte 75:- är hela världen, är ju bara att svälja det sura pillret och se det som läropengar. Du kommer senare i livet med största sannolikhet att blåsa långt större summor som läropengar och 75 spänn är inte ens kaffepengar i de sammanhangen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Petterk:

I övrigt tror jag inte finska tullen i Åland vill göra dina deklarationer för svenska postförsändelser. Att Tulli hanterar detta i Åland har nog att göra med att Åland inte ingår i EUs skatteområde, men väl tullunion och därför är lite speciellt. Men gör de annat än att se till att du inte tar med dig för mycket alkohol?

Tanken är ju att man ska köpa billig alkohol ombord, inte dyr alkohol i land, så alkoholen ser de ju inte.

Permalänk
Skrivet av Postnord:

PostNord måste säkerställa att moms är inbetald innan varan levereras. Vissa försändelser, framförallt paket med mindre värde som beställs från Kina, aviseras via brev eller sms med information om hur betalning görs. Efter betalning av moms och momshanteringsavgift levereras försändelsen till mottagaren eller till ombud, beroende på storlek och vald frakttjänst.

För andra försändelser sker betalningen av moms och momshanteringsavgift hos ombud i samband med utlämning.

Källa

Är det alltså bara vissa försändelser som ska gå till Örebro medan andra ska gå direkt till ombudet för betalning där? I och med att det står "framförallt" undrar jag vad det är för undantag utöver det uppräknade.

Permalänk
Medlem

https://www.yunexpress.com/New/NewDetailed/10130

Använde google translate, men många paket från Wish etc går genom dem.

"European green line (Sweden): Yun Tuo direct flights to Amsterdam, the Netherlands, the goods for commercial clearance, with DHL Packet economic courier service delivery to Sweden. The above program can solve everybody's problem perfectly, do not need to pay VAT, and do not have to pay the customs clearance fee of 7.5 euros. As long as Sweden does not withdraw from the EU, our plan will remain in effect."

Mitt paket gick genom Amsterdam.

"Completion of customs processing
Schiphol, Haarlemmermeer, Noord-Holland, Netherlands
5:14 PM

Customs processing
Schiphol, Haarlemmermeer, Noord-Holland, Netherlands
10:58 AM"

Men får väll se

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem

Ska bli intressant att se om holländska posten är lika gnällig eller det är ett svenskt fenomen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

75:- i avgift, från och med i dag. Jag tror posten ser fram emot din leverans.

Det gör de säkert. Synd att det får stå i deras lager i två veckor och får åka tillbaka...

Permalänk
Medlem

Fick mitt första SMS från Postnord ang moms + hanteringsavgiften på kinapaket. 75:- + 10.22:- moms. totalt 85.22:-

Bet ihop och betalade.. Grejerna hade kostat det tredubbla att köpa i butik i Sverige så det går ihop ändå.

Permalänk
Skrivet av xlr8:

Fick mitt första SMS från Postnord ang moms + hanteringsavgiften på kinapaket. 75:- + 10.22:- moms. totalt 85.22:-

Bet ihop och betalade.. Grejerna hade kostat det tredubbla att köpa i butik i Sverige så det går ihop ändå.

Hur betalar man? Får man ett inbetalningskort eller betalar man på någon sida på Internet? Hur såg SMS:et ut?

Momsen låter fel. Enligt skattelagstiftningen ska momsen avrundas nedåt till närmaste hela krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Hur betalar man? Får man ett inbetalningskort eller betalar man på någon sida på Internet? Hur såg SMS:et ut?

Momsen låter fel. Enligt skattelagstiftningen ska momsen avrundas nedåt till närmaste hela krona.

https://moms.postnord.se/. Bara att skriva in försändelse-id och postnr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Hur betalar man? Får man ett inbetalningskort eller betalar man på någon sida på Internet? Hur såg SMS:et ut?

Momsen låter fel. Enligt skattelagstiftningen ska momsen avrundas nedåt till närmaste hela krona.

Betalar med kort eller swish på länken.

Permalänk

Underbart, nu ska jag visst betala hela 41 öre i moms på en ersättningsprodukt, plus 75 spänn i avgift då förstås. Glad att två andra paket gick igenom den 28.

En annan sak jag funderar på i allt detta. Nu fick jag ett sms om det, men om försändelsen inte har något mobilnummer skickar de ut en avi med någon obskyr länk då istället?

Permalänk
Skrivet av Xabbu_Swe:

Underbart, nu ska jag visst betala hela 41 öre i moms på en ersättningsprodukt, plus 75 spänn i avgift då förstås. Glad att två andra paket gick igenom den 28.

Detta låter olagligt.

Regel 1: Öresdelen av momsen ska strykas. Läs instruktionerna för fält "47 Avgiftsberäkningar" i importdeklarationen:

Skrivet av Tullverket:

Fjärde kolumnen (Belopp)

Här ska du ange avgiften i hela kronor. Du ska inte avrunda beloppet utan bara stryka örena. Du räknar samman alla beloppen och anger summan längst ned i fältet Totalsumma.

Om det blir 0:41 kr, ska man alltså stryka decimalerna så att det blir 0 kr. Postnord fyller i denna blankett (fast elektroniskt) och anger att Postnord är mottagarens ombud. Sålunda är den totala momsen 0 kr och du ska inte heller betala någon tull.

För övrigt är det ingen moms på ersättningsvaror om du betalade moms på den ursprungliga varan och sedan returnerade denna.

Du skulle kunna testa att deklarera varan själv och se vad Postnord säger om du visar upp ett dokument från Tullverket som visar på 0 kr moms. Du får då lämna in blanketten vid ett tullkontor, t.ex. Svinesund (öppet dygnet runt sju dagar i veckan) eller Göteborg (öppet måndag-fredag 8-16).

Regel 2: Postnord kan drabbas av kostnader för att hantera importen av varan. Enligt det internationella avtalet mellan hela världens postverk, är det dock endast tillåtet för Postnord att ta ut en avgift av mottagaren för detta om du behöver betala tull, moms eller andra skatter. Eftersom den totala momsen enligt skattelagstiftningen är 0 kr, tillåts alltså inte Postnord att ta ut sin avgift på 75 kr.

Skrivet av Xabbu_Swe:

En annan sak jag funderar på i allt detta. Nu fick jag ett sms om det, men om försändelsen inte har något mobilnummer skickar de ut en avi med någon obskyr länk då istället?

Jag hoppas att man får ett brev. Många av mina försändelser innehåller det fasta telefonnumret istället för mitt mobilnummer och jag hoppas att Postnord inte försöker skicka SMS till den fasta telefonen. I så fall läser en datorröst upp SMS:et utan att man ges tid att skriva ner de uppgifter för att betala momsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Detta låter olagligt.

Jag skulle nog bara ha ringt kundtjänst. O andra sidan tror jag inte det verkliga värdet på paketet inkl frakt var 1,64 kr eller liknande

För att du ska slippa moms från Kina måste ju varan och frakten kosta mindre än 4 RMB och jag tror det kostar drygt 6 RMB att skicka lättaste möjliga brev.

Låter hur som helst som PostNord inte verkar gå på beloppet i den faktiska tulldeklarationen, då kan man undra om de går efter rätt växelkurs också

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Jag skulle nog bara ha ringt kundtjänst. O andra sidan tror jag inte det verkliga värdet på paketet inkl frakt var 1,64 kr eller liknande

För att du ska slippa moms från Kina måste ju varan och frakten kosta mindre än 4 RMB och jag tror det kostar drygt 6 RMB att skicka lättaste möjliga brev.

Jag har inte tittat efter i någon portotabell, men även om det var en bok (6% moms), blir värdet inklusive frakt under 6 RMB.

Skrivet av Petterk:

Låter hur som helst som PostNord inte verkar gå på beloppet i den faktiska tulldeklarationen, då kan man undra om de går efter rätt växelkurs också

Jag tänker mig att många säljare skriver fel belopp på CN22-blanketten, så det skulle inte förvåna mig ett dugg om avsändaren fyllt i 20 USA-cent, vilket blir 1:63 kr enligt Tullverkets växelkurs från första mars. Om det verkliga värdet är 20 cent, ska det förstås inte tas ut någon moms.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: På tal om inget så såg jag när jag kollade vad norska postens speditionsavgift var att de tar samma avgift om du gör deklarationen själv PostNord har aldrig publicerat något pris, men givetvis kan de också ta ut en tullageravgift.

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna göra så att vi sätter upp ett antal frågor som vi skickar till postnord var och en. Bara så att vet att de ger rätt information. Sen får vi publicera svaren här och se hur de svarar eller om de inte vill svara alls.
(Min kommun hemma föredrar oftast att inte svara alls på frågor)

Permalänk

Jag köper mycket från ebay men jag tyckte det var oklart vad mina faktiska kostnader blir. Bygger modeller och undrar om jag köper på ebay blir det 400 * 1.25 +75 = 575 eller endast 400? Och om det är så att jag går på avgiften, kan jag undvika den med att den skickas som gift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svullosvepertrebärs:

Jag köper mycket från ebay men jag tyckte det var oklart vad mina faktiska kostnader blir. Bygger modeller och undrar om jag köper på ebay blir det 400 * 1.25 +75 = 575 eller endast 400?

Omöjligt att svara på. Om säljaren finns i EU, ingen moms, ingen tull, ingen avgift. Om säljaren finns i Asien, moms, och avgift. Om säljaren finns i USA, och använder deras "global shipping programe" eller vad de kallar det, så den moms som tillkommer på ebay's listning. (står klart och tydligt, mellan auktionspriset, och fraktpriset, om jag inte minns fel.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Svullosvepertrebärs:

Jag köper mycket från ebay men jag tyckte det var oklart vad mina faktiska kostnader blir. Bygger modeller och undrar om jag köper på ebay blir det 400 * 1.25 +75 = 575 eller endast 400? Och om det är så att jag går på avgiften, kan jag undvika den med att den skickas som gift.

På Ebay säljs varan för 48:97 dollar. Om du skriver in "48.97 USD in SEK" svarar Google att det blir 404 kr. Sedan tillkommer en massa extra avgifter.

Växlingsavgift: De flesta banker tar ut en avgift för att växla pengar. Vanligtvis ligger avgiften på runt 1,5%, alltså cirka 6 kr för den transaktionen, men en del banker och kort har en annan avgift. Paypal kan också föreslå att växla åt dig, och då blir det dyrare. Det är svårt att hitta vad Paypal tar ut för avgift. Det står något om att Paypal använder "competitive rates" (eller något sådant) som innehåller en ospecificerad avgift och därutöver tar ut en avgift på 2,5%. Senast jag kontrollräknade var den totala avgiften 4% (d.v.s. 16 kr för denna transaktion), men den ospecificerade avgiften i "competitive rates" kan i princip ändras när som helst och utan förvarning och kanske kan vara olika för olika valutapar. Enligt kortföretagens regelverk måste Paypal fråga dig varje gång du betalar om du vill låta Paypal växla åt dig, annars tvingas Paypal överlåta åt bankerna att växla pengarna. Eftersom bankerna tar ut en lägre växlingsavgift än Paypal, ska du alltså säga nej till att låta Paypal växla (och begära "chargeback" av banken om Paypal glömmer bort att fråga eftersom det strider mot Visas/Mastercards regelverk att inte fråga).

Moms: Du betalar 25% av 48:97 dollar i moms. Beloppet omräknas till svenska kronor enligt Tullverkets växelkurs den dag då försändelsen förtullas. Med nuvarande växelkurs blir det 100:05918 kr, vilket enligt lagstiftningen avrundas nedåt till 100 kr. Betalas till Postnord.

Postnords avgift: En avgift på 75 kr (varav 15 kr är moms på avgiften) tillkommer för Postnords kostnader att förtulla försändelsen.

Totalt blir det alltså 404 kr (varans pris) + 6 kr (växlingsavgift) + 100 kr (moms på varan) + 60 kr (Postnords avgift) + 15 kr (moms på Postnords avgift) = 585 kr. Låter du Paypal växla pengarna åt dig istället för att låta banken göra detta, blir det en tia extra.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Omöjligt att svara på. Om säljaren finns i EU, ingen moms, ingen tull, ingen avgift. Om säljaren finns i Asien, moms, och avgift. Om säljaren finns i USA, och använder deras "global shipping programe" eller vad de kallar det, så den moms som tillkommer på ebay's listning. (står klart och tydligt, mellan auktionspriset, och fraktpriset, om jag inte minns fel.)

Är det inte så att Global Shipping Programme använder fiktiv moms som kan avvika från den faktiska momsen? Amazon återbetalar i efterskott om de tar ut för mycket moms, men jag trodde att Global Shipping Programme inte gjorde detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Är det inte så att Global Shipping Programme använder fiktiv moms som kan avvika från den faktiska momsen? Amazon återbetalar i efterskott om de tar ut för mycket moms, men jag trodde att Global Shipping Programme inte gjorde detta.

Du betalar vad som står på sidan, är det för lite, skjuter eBay till resten, är det för mycket behåller eBay det. För och nackdelar. Man slipper överraskningar, men det är inte alltid de har stenkoll...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Första meddelandet från PostNord mottaget om avgift. 87,12 kr. För något som hade kostat minst 10ggr mer här i Sverige. Totalt lagt en hundring. Känns ändå okej. Var smidigt att betala med Swish. Fortsätter det så här kan jag vara ok med det hela.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"