Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

OM du inte betalar kommer du få en påminnelse och sedan lämnas ärendet till kronofogden.

Postnord tar ut en hanteringsavgift och den kommer du inte undan. Även om du inte tar ut paketet
så har Postnord redan hanterat ärendet och vill ha betalt.

Det tror jag då inte.. dom kan inte kräva dig på pengar om du inte beställt en tjänst av dom?
Dom blir nog så illa tvunga att skicka tillbaka paketet därimot. Liknande att du inte hämtar ut ett paket du köpt.

Låter som att du antar ganska mycket..källa?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av atego:

Det tror jag då inte.. dom kan inte kräva dig på pengar om du inte beställt en tjänst av dom?
Dom blir nog så illa tvunga att skicka tillbaka paketet därimot. Liknande att du inte hämtar ut ett paket du köpt.

Låter som att du antar ganska mycket..källa?

Nej det stämmer inte han har fel:

Vad händer om jag inte betalar importavgiften?

I väntan på att moms och avgift ska betalas så lagras försändelsen, om avgiften inte betalas kommer försändelsen att skickas i retur till avsändaren. I samband med returen kommer begäran om inbetalning av moms och övriga avgifter att annulleras. Du riskerar därmed inte att få dröjsmålsränta, påminnelseavgifter, inkassokrav eller liknande om du väljer att inte betala.

Källa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StegeSWE:

OM du inte betalar kommer du få en påminnelse och sedan lämnas ärendet till kronofogden.

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Intressant att du frågade om det istället för att kommentera fenomenet. Spelar det egentligen någon roll om det är 50, 75 eller 100 miljoner?

Men för all del, siffran är baserad på vad Staten/Postnord tar för en tulldeklaration, vilken är/skall vara en självkostnadsavgift, och den är på 125 kronor (jag tänker ignorera 75-kronorskostnaden för tillfället). Sedan tillkommer lagerhantering, transport till och från dito, två brevutskick varav en påminnelse samt administrationskostnader för ombesörjning av återtransport till avsändaren.

Är det 200 spänn? Fuck if I know, men oavsett så är det en omfattande logistikhantering som uppenbarligen kostar pengar och dom 200 kronorna jag nämner är precis som all annan data i denna tråden fullständigt tagen ur luften. Precis som den "miljardförlust" som staten ådrog sig när Postnord inte tog ut moms på försändelser med ett värde under 22€. M-hm, jamen eller hur.

PostNord är inte staten och varken PostNord eller staten går back av en speditionsavgift som faktiskt tas ut och det ska fortfarande inte vara någon självkostnadsavgift. 75 kr per försändelse ger många gånger kostnaden för 280 anställda och hyra för en lagerbyggnad i Örebro hur som helst, skulle de göra tjänsten gratis men fortfarande anställa hundratals och ta ut moms så skulle de såklart gå back, men varför skulle ett vinstdrivande företag få för sig att göra det? Det mesta kommer inte gå i retur, och det som går i retur skickas med billigaste möjliga fartyg där China Post istället kommer få stå för en stor kostnad eftersom de kommer få massor paket som de inte kan hitta den ursprungliga avsändaren för och säkert måste lagra någonstans, plus hanteringen för de paket som faktisk kan hitta tillbaka. För PostNords del så täcker deras speditionsavgift deras kostnader i samband med den extra hanteringen, även om de också måste hantera returer för att allt inte hämtas ut, då mycket fortfarande kommer hämtas ut.

Kan du trycka in säg 20 000 brev i en container kanske det kostar max ett par kronor per försändelse (om det handlar om väldig dyr containertransport) att skicka tillbaka de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

OM du inte betalar kommer du få en påminnelse och sedan lämnas ärendet till kronofogden.

Postnord tar ut en hanteringsavgift och den kommer du inte undan. Även om du inte tar ut paketet
så har Postnord redan hanterat ärendet och vill ha betalt.

De har hanterat ärendet, men inte slutfört tjänsten. PostNord betalar inte tull/moms för varor som inte verkligen förs in i landet och godtar du inte försändelsen så går försändelsen tillbaka, PostNord betalar ingen moms på paketet och de har inte frigjort varan för dig.

Kvitterar du däremot ut ett paket hos t.ex. DHL utan att tänka på att du kommer få en räkning på moms och eventuell tull så kommer det gå till Kronofogden om du inte betalar, de har redan betalat för dig och du har vid kvitteringen godkänt det hela. PostNord har däremot ett "kontant" förfarande, där de inte frigör varan utan betalning så något liknande kan inte hända av misstag. Kan inte folk ta och läsa PostNords egen information? Finns t.o.m. en liten avdelning med vanliga frågor och svar på moms.postnord.se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

PostNord är inte staten...

Att du fan inte ger dig... Näh-men asså, dä inte vatten, dä H2O!!1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Tullen har allt med paketen att göra.

Nä, PostNord har hand om hanteringen av försändelsen, om den inte går med någon annan speditör. Tullen är inte överhuvudtaget inblandad.

Skrivet av Bläckman:

Det är på deras uppdrag som postnord har stramat upp hanteringen.

Inte ens relevant i den här frågan. Men visst. Korrekt.

Skrivet av Bläckman:

Dessutom är det så att Postnord endast ska tulldeklarera utefter de uppgifter som finns på paketet.

Ja? Det var ju det ditt inlägg gälde?. Du påstod att paket märkta som "gåva" måste deklareras av Tullverket. Vilket helt enkelt inte stämmer. Gåva, deklareras av PostNord, som momsfri, om värdet är under X (en 500'ing, om jag minns rätt), och avsändaren är en privatperson. Om det är märkt gåva, och avsändaren är ett företag, deklareras det som momspliktigt, eftersom de här gåvor bara är momsfria mellan privatpersoner.

Skrivet av Bläckman:

Om dom misstänker att innehållet inte stämmer med deklarationen så är det endast tullen som får lov att öppna paketet, alltså ska postnord lämna över dessa till just tullen.

Fast det var nu inte vad som diskuterades... Vi kanske, bara kanske, ska hålla oss till ämnet?

Skrivet av VresiBerba:

För oss importörer är det ju strunt samma, det påverkar ju normalt sätt inte priset någonting då man betalar moms på frakten också.

Egentligen jäkligt konstigt, eftersom porto är momsfritt.

Skrivet av Kommenterande:

Dessutom har Tullverkets personal rätt att gå runt på utrikesterminalerna.

Inte heller speciellt relevant i sammanhanget, eftersom vi diskuterade huruvida killen fick, eller inte fick paketen utan avgift, pga att de var märkta med "gåva".

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Avgiften sänktes, hade de velat avskräcka köpare hade de behållit den på 125 kr.

Och anledningen till denna "sänkning", är?

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-

Porto är bara momsfritt i EU, för direktbetalande kunder utan avtal för offentliga postjänster. Gäller alltså inte frakt i allmänhet eller frakt från tredje land.

RÅDETS DIREKTIV 2006/112/EG
...
Artikel 132

1. Medlemsstaterna skall undanta följande transaktioner från skatteplikt:

a)
Tjänster och därmed förenade varuleveranser som tillhandahålls av det offentliga postväsendet, med undantag för persontransporter och telekommunikationstjänster.
...
Artikel 135

1. Medlemsstaterna skall undanta följande transaktioner från skatteplikt:

...
h)

Leverans till nominella värdet av frimärken giltiga för posttjänster inom respektive medlemsstats territorium, skattemärken och andra liknande märken.
...

Dold text

Dessutom måste du som säljare inom Sverige fortfarande lägga på moms på frakten hur som helst. Så jag ser inte hur det skulle vara orättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Och anledningen till denna "sänkning", är?

Det tror jag inte de gått ut med officiellt, men jag misstänker att motiveringen går i samma banor som när man helt enkelt inte ansträngde sig speciellt mycket för att momsa försändelser med lågt värde tidigare. Det är bättre att få lite betalt för sitt arbete, än att göra arbetet, men inte få betalt alls. Det var helt enkelt billigare för PostNord att leverera försändelserna utan att momsa dem, än vad det skulle ha kostat att momsa, och sitta på, för att slutligen returnera, eller förstöra försändelser, som inte hämtas ut. När de nu tvingas utföra arbetet, tar de en låg avgift, för att motivera folk att faktiskt hämta billiga försändelser.

Men det är en gissning. Som sagt, jag tror inte det finns något officiellt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Och anledningen till denna "sänkning", är?

Att de vill tjäna pengar/fortsätta ha kunder och undvika en del av den badwill de får?

Hade de aldrig gjort det till någon grej hade de säkert kunna legat kvar vid 125 kr inkl moms, då f.d. postmonopol i andra länder ofta tar mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det tror jag inte de gått ut med officiellt, men jag misstänker att motiveringen går i samma banor som när man helt enkelt inte ansträngde sig speciellt mycket för att momsa försändelser med lågt värde tidigare. Det är bättre att få lite betalt för sitt arbete, än att göra arbetet, men inte få betalt alls.

Precis!

Skrivet av PlogarN97:

Så det rör sig om 75 kronor? Inte så farligt.

Det, är alltså anledningen till att avgiften "sänktes" [och det dräller av liknande kommentarer] vilket den ju egentligen inte gjordes eftersom det fortfarande kostar 125 kronor att momsdeklarera en vara, om varuvärdet ligger över 1500. man har helt enkelt instiftat en skiktad avgiftshantering i ett system där varken tidigare eller efter existerar några skikt gällande själva avgiftens natur; det kostar lika mycket att hantera moms för en vara för 1400 kronor som det gör för en vara för 1600.

Anledningen till "sänkningen" är alltså för att sälja in det till det Svenska folket, och när alla förväntade sig 125 kronor, är ju så klart 75 lättare att svälja. Klassisk bartering-teknik, alltså; vill man ha en tusing för sitt grafikkort, begär man 1300 och låter köparen pruta. När man når önskat belopp säger man; "a-men okaj då-rå, men då går jag back!" och så är alla nöjda och glada. Fascinerande att så många i denna tråden tar statens bete och sväljer det helt.

"Men Postnord är ju inte staten!!!11", säger några i tråden.

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Att du fan inte ger dig... Näh-men asså, dä inte vatten, dä H2O!!1.

Vilken barnrumpa du är... Kan du inte uttrycka dig ordentligt, vad är det egentligen med hans inlägg du har något emot?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Att de vill tjäna pengar/fortsätta ha kunder och undvika en del av den badwill de får?

Du har ju argumenterat i veckor om att "inget har ändrats" och nu är det plötsligt "badwill" att gå från den, i 26 år etablerade 125-kronorskostnaden till att istället ta 75 kronor, allt i syfte att... tjäna pengar, för fruktan om badwill?!

§1.6 Raderad MeMe
Permalänk
Skrivet av Petterk:

Leveranser från Tyskland kan köra till någon av de andra terminalerna om den relevanta avdelningen är helt upptagen, finns inget som egentligen hindrar det.

Alla försändelser från utlandet måste väl passera tullen? EU har avskaffat tullavgifter mellan Sverige och Danmark, men man kan ändå stöta på personal från Tullverket om man reser över Öresundsbron. Avgifter är inte allt Tullverket har hand om. De letar även efter olagliga produkter som t.ex. knark och trots att EU förbjudit att tull tas ut är det fortfarande förbjudet att importera knark från andra EU-länder. Skickas försändelser från Tyskland direkt till någon annan terminal, finns det väl ingen tull där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men det är ju det som gör det så dumt. Det bästa Storbritannien har att hoppas på är att bli som de andra EES länderna. Vilket betyder att man blir tvungen att följa alla reglerna, inte har något att säga till om, osv.

Kommer bli hyperintressant hur landet kommer att gå tillväga. Har svårt att se att landet (som redan har vissa ekonomiska problem) ska kunna klara sig utanför den delade EU marknaden. Vill de skriva på särskilda avtal som gör dem till ett EES land så kommer det självfallet ställas motkrav.. Samtidigt har man problem med Skottland och Nordirland som båda är EU vänliga länder.

Skrivet av Petterk:

Ärligt talat är det bara det konservativa partiet som har den inställningen, och får den råda tillsammans med deras övriga ståndpunkter så kommer det snart inte finnas något Storbritannien och Nordirland. EU, EU-parlamentet eller Europeiska rådet vill knappast vara ansvariga för att bryta isär Storbritannien, så Storbritannien kommer ha möjlighet att förhandla till sig fördelar som varken EES+Schweiz eller Turkiet har. Rörlighetsdirektivet har de redan brutit mot som EU-medlemmar i många år. Deras regering kommer säkert få till olika avtal, problemet är att regeringen inte har något brett stöd på hemmaplan för vad de vill få ut av det hela, och det kan räcka för att vi ska få en ny stat att samarbeta med om några år.

De konservativa vill inte att de är kvar i tullunionen och den gemensamma marknaden ens i en kortare övergångsperiod, men vi får väl se om de kan hålla kvar vid den ståndpunkten eller inte. Ny majoritet är ju fortfarande 4 år bort.

Det är ju frågan om EU bryr sig nämnvärt om Storbritannien. Faktum är att EU skulle gagnas av att unionen upplöstes eftersom det skulle lämna både Skottland och Nordirland att gå med i EU och därigenom lägga press på de brittiska länderna. Sedan de konservativa? I stort sett hela det brittiska parlamentet är konservativa om man ska utgå från dess politiska definition. Vissa mer än andra dock.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Nej det stämmer inte han har fel:

Vad händer om jag inte betalar importavgiften?

I väntan på att moms och avgift ska betalas så lagras försändelsen, om avgiften inte betalas kommer försändelsen att skickas i retur till avsändaren. I samband med returen kommer begäran om inbetalning av moms och övriga avgifter att annulleras. Du riskerar därmed inte att få dröjsmålsränta, påminnelseavgifter, inkassokrav eller liknande om du väljer att inte betala.

Källa

Korrekt. Man betalar kostnaden när man hämtar ut paketet. Med andra ord så hämtar man inte ut paketet så blir det ingen avgift förutom eventuella avgifter om man sänder tillbaka paketet.

Skrivet av Petterk:

PostNord är inte staten

Du har delvis rätt. Postnord är inte staten.. DÄREMOT ÄGER den svenska staten 60% av Postnord medan den danska staten äger 40%. Det är även den svenska och danska staten som utser vilka som sitter i styrelsen till Postnord. Med andra ord är Postnord bara en förlängd del av den svenska/danska staten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Sedan de konservativa? I stort sett hela det brittiska parlamentet är konservativa om man ska utgå från dess politiska definition. Vissa mer än andra dock.

"De konservativa" syftar förstås på Konservativa partiet (Conservative Party), som är väldigt splittrat i frågan. Eftersom Theresa Mays eget parti är så splittrat i frågan, är det svårt för henne att göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

"De konservativa" syftar förstås på Konservativa partiet (Conservative Party), som är väldigt splittrat i frågan. Eftersom Theresa Mays eget parti är så splittrat i frågan, är det svårt för henne att göra något.

Theresa May har ett stort problem ja. Partiet är splittrat, regeringen är splittrat (regeringskoalitionen som består av conservative och Unionist party) samt är i stort sett hela parlamentet det. Tom. Labour är ganska otydliga på vad de vill och inte vill med just EU. Även om Corbyn är "EU-kritisk" (som det så fint kallas nu för tiden) så är partiet i sig inte händelsevis det. Bland annat så vill man garantera EU-migranters rätt till att stanna i landet samtidigt som man (utåt) är för en enad marknad. https://labour.org.uk/manifesto/negotiating-brexit/

May har en intressant tid framför sig. Framförallt med tanke på att hon har en väldigt liten majoritet i parlamentet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Alla försändelser från utlandet måste väl passera tullen? EU har avskaffat tullavgifter mellan Sverige och Danmark, men man kan ändå stöta på personal från Tullverket om man reser över Öresundsbron. Avgifter är inte allt Tullverket har hand om. De letar även efter olagliga produkter som t.ex. knark och trots att EU förbjudit att tull tas ut är det fortfarande förbjudet att importera knark från andra EU-länder. Skickas försändelser från Tyskland direkt till någon annan terminal, finns det väl ingen tull där?

Ja och nej det finns ingen tullgräns mellan EU-länder. Fri rörlighet är fri rörlighet, när vi talar om länder i tullunionen. Tullverket har istället möjlighet att utföra kontroller. Vill de ta smuggelcigg så går de till tobaksaffären direkt, inte till utrikesterminalerna eller broarna som varorna inte ens behöver passera genom. De flesta varor från EU behöver du ju inte redovisa/anmäla till Tullverket. Postförsändelser får de såklart kontrollera, men det finns inget som hindrar PostNord från att köra dessa till en annan terminal då det inte finns något särskilt tillståndsförförande som vid import från utanför EU. Se https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

PostNord har hur som helst tidigare talat om att ta i bruk andra terminaler för paket från EU. Det enda man behöver när man skickar inom EU är ju säkerhetsdeklarationen, och det är inte någon lång kö vid Öresundsbron med lastbilar för att kontrollera om dessa finns.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

PostNord har hur som helst tidigare talat om att ta i bruk andra terminaler för paket från EU. Det enda man behöver när man skickar inom EU är ju säkerhetsdeklarationen,

Säkerhetsdeklarationen, menar du den undre delen av CN22-blanketten där man intygar att man inte skickar farliga/förbjudna varor som man river av från innehållsdeklarationen för försändelser till andra EU-länder? Många verkar inte ens känna till den och det vanligaste verkar vara att försändelser jag får från andra EU-länder saknar ett sådant intygande från avsändaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Du har delvis rätt. Postnord är inte staten...

Nej, det är inte rätt, inte delrätt, inte halvrätt och inte ens en liten bit rätt eftersom jag inte påstod att Postnord ÄR staten, aldrig har, inte gör och aldrig kommer, vilket är vida känt så länge man är läskunnig.

Postnord är dock 100% statligt ägt, punkt slut, och allt som försiggår i det bolaget är NATURLIGTVIS både av intresse för staten och hanteringen av nationell post (för det är ta mig fan ingen annan som gör det) och så länge så är fallet... ja, då ÄR Postnord... staten.

Redigerat enligt §1.2 /Casgar, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ju frågan om EU bryr sig nämnvärt om Storbritannien. Faktum är att EU skulle gagnas av att unionen upplöstes eftersom det skulle lämna både Skottland och Nordirland att gå med i EU och därigenom lägga press på de brittiska länderna. Sedan de konservativa? I stort sett hela det brittiska parlamentet är konservativa om man ska utgå från dess politiska definition. Vissa mer än andra dock.

Skrivet av Xinpei:

Theresa May har ett stort problem ja. Partiet är splittrat, regeringen är splittrat (regeringskoalitionen som består av conservative och Unionist party) samt är i stort sett hela parlamentet det. Tom. Labour är ganska otydliga på vad de vill och inte vill med just EU. Även om Corbyn är "EU-kritisk" (som det så fint kallas nu för tiden) så är partiet i sig inte händelsevis det. Bland annat så vill man garantera EU-migranters rätt till att stanna i landet samtidigt som man (utåt) är för en enad marknad. https://labour.org.uk/manifesto/negotiating-brexit/

May har en intressant tid framför sig. Framförallt med tanke på att hon har en väldigt liten majoritet i parlamentet.

Tories (om du föredrar det begreppet) har inte en majoritet i underhuset eller överhuset, i Brittiska underhuset har de 316 av 650 platser och i överhuset har de 248 av 792 platser. Därför de tagit hjälp av DUP (Demokratiska unionistpartiet, alltså MPs från Nordirland) för att regera. Med DUP har de 326 platser. Innan valet (nyvalet) hade det konservativa partiet däremot egen majoritet.

T.ex. förlorade regeringen en omröstning i parlamentet för inte så länge sedan om Brexit, som betyder att parlamentet nu måste godkänna det slutliga avtalet med EU.

Skrivet av Xinpei:

Du har delvis rätt. Postnord är inte staten.. DÄREMOT ÄGER den svenska staten 60% av Postnord medan den danska staten äger 40%. Det är även den svenska och danska staten som utser vilka som sitter i styrelsen till Postnord. Med andra ord är Postnord bara en förlängd del av den svenska/danska staten.

Jag har ändå helt rätt i det jag sagt i detta då jag skrivit mer i detalj tidigare, PostNord är inte detaljstyrt av svenska staten (de har inte majoriteten av rösterna de delas jämt med Danmark) och det styrs med samma regler som vilket kommersiellt bolag på börsen (trotts att de ännu inte är där) som helst. De har med andra ord inget särskilt uppdrag av staten mer än att de har ett utdelningskrav på 40-60 % av vinsten. Det är ganska långt ifrån att utföra tjänsterna på statens begäran eller att staten skulle kontrollera vilka priser de sätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Nej, det är inte rätt, inte delrätt, inte halvrätt och inte ens en liten bit rätt eftersom jag inte påstod att Postnord ÄR staten, aldrig har, inte gör och aldrig kommer, vilket är vida känt så länge man är läskunnig.

Postnord är dock 100% statligt ägt, punkt slut, och allt som försiggår i det bolaget är NATURLIGTVIS både av intresse för staten och hanteringen av nationell post (för det är ta mig fan ingen annan som gör det) och så länge så är fallet... ja, då ÄR Postnord... staten.

Jag påstod inte det heller. Jag svarade på Petterk som sa att posten inte är staten. Vilket är delvis rätt eftersom Postnord är ett företag.. SOM ÄGS AV STATEN. Alltså delvis rätt.

Postnord är ett privat företag som är registrerat som sådant på aktiemarknaden. Bara för att staten äger en majoritet av sagda aktier så betyder det inte att det är staten. Att man delar ut post är snarare ett avtal mellan Postnord och staten och det finns inget som hindrar staten från att anställa ett annat privat företag för detta. Oberoende så styr inte staten direkt vad som sker hos Postnord så att kalla det för staten går helt enkelt inte.

Skrivet av Petterk:

Tories (om du föredrar det begreppet) har inte en majoritet i underhuset eller överhuset, i Brittiska underhuset har de 316 av 650 platser och i överhuset har de 248 av 792 platser. Därför de tagit hjälp av DUP (Demokratiska unionistpartiet, alltså MPs från Nordirland) för att regera. Med DUP har de 326 platser. Innan valet (nyvalet) hade det konservativa partiet däremot egen majoritet.

T.ex. förlorade regeringen en omröstning i parlamentet för inte så länge sedan om Brexit, som betyder att parlamentet nu måste godkänna det slutliga avtalet med EU.

Vilket jag även påpekade. I båda fallen handlar det om en koalition med DUP. Ingenstans skrev jag att de hade en egen majoritet. Denna koalition däremot är väldigt bräcklig.. vilket gör att May sitter i en ganska egendomlig sits där hennes egna parti är splittrat och så är även oppositionen när det kommer till just EU och Brexit.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jag påstod inte det heller. Jag svarade på Petterk som sa att posten inte är staten. Vilket är delvis rätt eftersom Postnord är ett företag.. SOM ÄGS AV STATEN. Alltså delvis rätt.

Postnord är ett privat företag som är registrerat som sådant på aktiemarknaden. Bara för att staten äger en majoritet av sagda aktier så betyder det inte att det är staten. Att man delar ut post är snarare ett avtal mellan Postnord och staten och det finns inget som hindrar staten från att anställa ett annat privat företag för detta.

Nej de gör det inte på uppdrag av staten som sådan, de är helt enkelt bara ett bolag som sysslar med samhällsomfattande posttjänster och där lyder de under PTS, precis som alla andra som sysslar med samhällsomfattande posttjänster. Marknaden är konkurrensutsatt i EU och de före detta monopolen (utsålda eller inte) följer samma regler som alla nya bolag som försöker konkurrera. Att ett vinstdrivande företag tar betalt för sina tjänster är visst provocerande för vissa, men ingenstans i EU så gör statliga eller delstatliga eller ens privata postbolag importdeklarationerna gratis och det finns ingen anledning att förvänta sig att de skulle göra annorlunda i Sverige. Vi följer ändå samma direktiv som resterande medlemsländer.

Det vore t.ex. olagligt för regeringen att säga till PostNord "nu gör ni importdeklarationen gratis så får ni 200 miljoner årligen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Säkerhetsdeklarationen, menar du den undre delen av CN22-blanketten där man intygar att man inte skickar farliga/förbjudna varor som man river av från innehållsdeklarationen för försändelser till andra EU-länder? Många verkar inte ens känna till den och det vanligaste verkar vara att försändelser jag får från andra EU-länder saknar ett sådant intygande från avsändaren.

Gäller väl främst PostNord, men det är nog ganska ovanligt att den skrivs under där med. Utomlands verkar de inte fråga efter det. Postväsendena antar hur som helst att det är tillåtna varor och att de redan förtullats vid yttre gräns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Jag påstod inte det heller.

Jag vet inte "vad du inte påstod" eftersom du citerade och svarade på hela inlägget i ett huj.

Skrivet av Xinpei:

Jag svarade på Petterk som sa att posten inte är staten. Vilket är delvis rätt...

Som jag sade är det inte i huvudsak "rätt" eftersom frågan aldrig någonsin ställts; "är Postnord samma sak som staten?". Det är ingen som har påstått att staten är Postnord eller vice-versa. Så varför skall det ens diskuteras. ALLA vet vad som menas, men av någon anledning skall det medvetet missförstås och förvridas i syfte att sabotera.

Redigerad enligt §1.6 /Casgar, moderator
Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej de gör det inte på uppdrag av staten som sådan, de är helt enkelt bara ett bolag som sysslar med samhällsomfattande posttjänster och där lyder de under PTS, precis som alla andra som sysslar med samhällsomfattande posttjänster.

Såvitt jag vet är det endast Postnord som utför så kallade "samhällsomfattande posttjänster". Däremot finns det ett antal företag som utför så kallade "övriga posttjänster", däribland även Postnord. Vad känner du till för några andra företag som sysslar med samhällsomfattande posttjänster?

Samhällsomfattande posttjänster är posttjänster som utförs på uppdrag av staten för att det finns någon EU-förordning eller något EU-direktiv som säger att staten ska se till att det utförs posttjänster i landet. Det enklaste sättet att ta reda på om en posttjänst är en "samhällsomfattande posttjänst" eller en "övrig posttjänst" är att titta på prislistan. Samhällsomfattande posttjänster är momsfria medan övriga posttjänster beläggs med 25% moms (om mottagaren finns inom EU:s momsområde).

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Precis!
Det, är alltså anledningen till att avgiften "sänktes" [och det dräller av liknande kommentarer] vilket den ju egentligen inte gjordes eftersom det fortfarande kostar 125 kronor att momsdeklarera en vara, om varuvärdet ligger över 1500. man har helt enkelt instiftat en skiktad avgiftshantering i ett system där varken tidigare eller efter existerar några skikt gällande själva avgiftens natur; det kostar lika mycket att hantera moms för en vara för 1400 kronor som det gör för en vara för 1600.

Anledningen till "sänkningen" är alltså för att sälja in det till det Svenska folket, och när alla förväntade sig 125 kronor, är ju så klart 75 lättare att svälja. Klassisk bartering-teknik, alltså; vill man ha en tusing för sitt grafikkort, begär man 1300 och låter köparen pruta. När man når önskat belopp säger man; "a-men okaj då-rå, men då går jag back!" och så är alla nöjda och glada. Fascinerande att så många i denna tråden tar statens bete och sväljer det helt.

"Men Postnord är ju inte staten!!!11", säger några i tråden.

Vad borde det kosta då...?

Jag tycker 75 kr verkar rimligt för tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Vad borde det kosta då...?

Borde? Tja, kanske borde det kosta vad det kostat tidigare, det vill säga, noll, under 22€.

Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker 75 kr verkar rimligt för tjänsten.

Jahop. Själv tycker jag att man kunde struntat i jiddret, ljuget, myglet och skitsnacket. Att man nu har två olika avgifter för samma tjänst är bara början till en seriös frågeställning vad staten egentligen sysslar men. Fast med ett forum fullt av Neij-riddare, vad kan man förvänta sig. Bara Piratebay fungerar...