Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Nu har bojkottningen mot svenska e-handlare börjat!
Om jag själv går in på Aliexpress nu så har åtminstone en fjärdedel av dom jag handlat från tidigare slutat skicka till Sverige.

http://www.ehandel.se/Alibabas-saljare-slutar-att-skeppa-till...
https://www.breakit.se/artikel/12010/uppgifter-saljare-pa-ali...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Nu har bojkottningen mot svenska e-handlare börjat!
Om jag själv går in på Aliexpress nu så har åtminstone en fjärdedel av dom jag handlat från tidigare slutat skicka till Sverige.

Ytterligare ett skäl till att inte beställa en massa prylar som ska returneras i syfte att orsaka extra arbete för Postnord. Får säljarna en massa försändelser i retur, blir det väl ännu vanligare att de inte skickar till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Ytterligare ett skäl till att inte beställa en massa prylar som ska returneras i syfte att orsaka extra arbete för Postnord. Får säljarna en massa försändelser i retur, blir det väl ännu vanligare att de inte skickar till Sverige.

Påverkar inte de som kör packet forwarding och samlar en mängd småpaket till en försändelse.

Tror inte så många är oroliga för returer, men kanske för att att de öppnar dispyter på Paypal osv. Hur som helst, dessa säljare skulle kunna skicka förtullat/DDP med Direct Link/PostNord om de så ville.

Permalänk
Medlem

Kan också bekräfta att flesta handlare från ebay har slutat skicka nu till Sverige!
Riktigt fuling från postnord att inte ens ha någon framförhållning så folk hinner få sina redan beställda paket.
Sen i 1/3 har inga varor från ebay/ali som jag beställt kommit alls. Så det lär nu bli långaaa förseningar ...

Edit: Kan tillägga att jag ringde postnords support nr för nya moms frågan och ställde en del frågor.
Roliga är flesta hade dem inte svar ens där!
T.ex Vad händer om jag betalar avgiften och försändelsen kommer trasig till ombudet ? Får jag tillbaks pengarna. Eller om man vägrar ta emot på plats
eller Vad händer om en försändelse är en ersättningsvara? Hon trodde att man måste betala administrationsavgiften i alla fall...
Samt frågade även om dem skriver in Vem försändelsen kom ifrån eller order nr osv! För några varor som redan är beställda är inte värt för mig att ens hämta ut med nya avgiften! Medans några vill jag ha... Där hade hon inget svar hellre! Utan svarade att hon tror att dem bör skicka info om vem det kommer ifrån och order nr om det står!

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av 3kgt:

Kan också bekräfta att flesta handlare från ebay har slutat skicka nu till Sverige!
Riktigt fuling från postnord att inte ens ha någon framförhållning så folk hinner få sina redan beställda paket.
Sen i 1/3 har inga varor från ebay/ali som jag beställt kommit alls. Så det lär nu bli långaaa förseningar ...

Edit: Kan tillägga att jag ringde postnords support nr för nya moms frågan och ställde en del frågor.
Roliga är flesta hade dem inte svar ens där!
T.ex Vad händer om jag betalar avgiften och försändelsen kommer trasig till ombudet ? Får jag tillbaks pengarna. Eller om man vägrar ta emot på plats
eller Vad händer om en försändelse är en ersättningsvara? Hon trodde att man måste betala administrationsavgiften i alla fall...
Samt frågade även om dem skriver in Vem försändelsen kom ifrån eller order nr osv! För några varor som redan är beställda är inte värt för mig att ens hämta ut med nya avgiften! Medans några vill jag ha... Där hade hon inget svar hellre! Utan svarade att hon tror att dem bör skicka info om vem det kommer ifrån och order nr om det står!

Ebay har Global shipping program som är ett extra skydd där du betalar in allt (import etc). Sen går paketen till ebay:s lager för att ompaketeras/kontrolleras att det är rätt vara m.m. Krångligare och dyrare men smidigare för säljaren och köparen. Går det sönder får båda parter tillbaks pengar av ebay. Flera använder sig av GSP från USA och du får det exakta värdet på vad hela kalaset går på.

Kan tänka mig att nån lat amerikan inte orkar med det extra jobbet via GSP. Den gamla devisen bör fungera även idag 1,4 x (ursprungspris + frakt) = vad du får betala -/+ 125:- el. 75:- i avgift. Annars finns det en tullkalkylator finns inte din vara med ring tullverket för exakt vara som ska deklareras.

PostNord har en sida med chatt för momsfrågor. Utöver att det tar längre tid så är det ingen skillnad för min del förutom en de tar 75:- istället för 125:- för varor under 1500:-

Att det sen kan ta månader är inte alls en hit. Sen har flera påpekat att en del företag importerar från Japan t e x och sen tar in det via europeiska amazon och ändrar postlapparna. Givetvis får du som kund betala mer för detta.

Hela syftet biter sig själv i svansen då företag kommer att leta efter kryphål. Ta bara t e x kemikalieskatten eller varför inte Bergsala-avgiften på Nintendo. Det kommer alltid att uppstå andra sätt för att mätta marknaden.

Det enda som är bra med det hela är att PostNord har anställt fler arbetare "det är bra för Sverige" *ironi*

Om varor är sönder gör man en reklamation i vissa fall har även DDP-pakat beskattats av PN. Då får man höra av sig till företaget man köpt produkten ifrån samt visa upp kvitton på summan och så får man pengarna tillbaks och PN får skäll (gäller DPD-paket).

Varor som skickas tillbaks eller utbytesvaror ska ha med en blankett så inte företaget får tulla för det samt att du redan har tullat så du inte åker på dubbelavgift. Är nån avgift fel råder PN att kontakta tullverket allt ska givetvis styrkas med bevis.

Ändrat till korrekt DDP-paket inte DPD
Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Kan också bekräfta att flesta handlare från ebay har slutat skicka nu till Sverige!
Riktigt fuling från postnord att inte ens ha någon framförhållning så folk hinner få sina redan beställda paket.
Sen i 1/3 har inga varor från ebay/ali som jag beställt kommit alls. Så det lär nu bli långaaa förseningar ...

Edit: Kan tillägga att jag ringde postnords support nr för nya moms frågan och ställde en del frågor.
Roliga är flesta hade dem inte svar ens där!
T.ex Vad händer om jag betalar avgiften och försändelsen kommer trasig till ombudet ? Får jag tillbaks pengarna. Eller om man vägrar ta emot på plats
eller Vad händer om en försändelse är en ersättningsvara? Hon trodde att man måste betala administrationsavgiften i alla fall...
Samt frågade även om dem skriver in Vem försändelsen kom ifrån eller order nr osv! För några varor som redan är beställda är inte värt för mig att ens hämta ut med nya avgiften! Medans några vill jag ha... Där hade hon inget svar hellre! Utan svarade att hon tror att dem bör skicka info om vem det kommer ifrån och order nr om det står!

Vad händer om det man beställt är något annat, eller om någon skickat fel saker till din adress?
Varför får man inte veta vilket spårningsnummer paketet har? Varför står det inte vad paketet innehåller så man vet att man fått rätt saker innan man betalar.

Nej Postnord har stressat fram det här beslutet alldeles för snabbt. Och nu blir det konsekvenser av det..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@Tiamat

Ebay global shipping program har du bara i USA. Sen är det mindre jobb med global shipping än om de skickar själva, de behöver ju inte ens fylla i en CN22-blankett. Inte riktigt relevant när vi pratar om de som förväntar sig allt skattefritt och gratis.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Petterk:

@Tiamat

Ebay global shipping program har du bara i USA. Sen är det mindre jobb med global shipping än om de skickar själva, de behöver ju inte ens fylla i en CN22-blankett. Inte riktigt relevant när vi pratar om de som förväntar sig allt skattefritt och gratis.

Nix GSP finns i UK med har en beställning där via GSP. Fast detta var ett svar till USA-säljare som inte vill sälja till Sverige. Sen kan jag tänka mig att ingen vill sälja massor med varor som ingen vill hämta ut. Det är bara tidskrävande.

Permalänk
Skrivet av 3kgt:

eller Vad händer om en försändelse är en ersättningsvara? Hon trodde att man måste betala administrationsavgiften i alla fall...
Samt frågade även om dem skriver in Vem försändelsen kom ifrån eller order nr osv! För några varor som redan är beställda är inte värt för mig att ens hämta ut med nya avgiften! Medans några vill jag ha... Där hade hon inget svar hellre! Utan svarade att hon tror att dem bör skicka info om vem det kommer ifrån och order nr om det står!

Jag har inte fått några SMS själv, men tet jag har sett på nätet genom att titta på skärmdumpar av olika SMS antyder att det är svårt att avgöra vilken försändelse man betalar för.

SMS:et innehåller uppgift om hur mycket du ska betala. Du kan försöka gissa vad momssatsen är. Om du gissar att momssatsen är 25%, kan du få ut värdet avsändaren angivit på följande sätt: värde = (belopp - 75) / 0,25. Gissar du att momssatsen är 12% (livsmedel) eller 6% (böcker), delar du istället med 0,12 eller 0,06. Nu har du det deklarerade värdet i svenska kronor.

Nästa steg är att slå upp Tullverkets växelkurs för den dag då importdeklarationen gjordes. Gissningsvis gjordes importdeklarationen samma dag som SMS:et kom. Följande växelkurser gäller fr.o.m. första mars och som längst t.o.m. sista mars (ändras tidigare om det sker stora valutasvängningar):

1 kinesisk yuan = 1,29030 kr
1 USA-dollar = 8,17310 kr

Gissa vilken valuta beloppet anges i och dela med 1,29030 eller 8,17310 för att omvandla till rätt valuta. Nu vet du vad det deklarerade värdet är i originalvalutan (om du gissat rätt på vilken valuta och momssats det är som gäller). Jämför detta belopp med dina beställningsbekräftelser. Det finns förstås en risk att avsändaren skrivit ner värdet och då vet du inte vilken försändelse det rör sig om.

En annan sak du kan göra är att spåra försändelsen på Postnords spårningssida. SMS:et verkar alltid innehålla ett spårningsnummer. På spårningssidan verkar det gå att se vikten i kg med tre decimaler vilket kanske kan hjälpa dig att gissa vad du fått, om du har en uppfattning om vad dina försändelser väger.

Vad händer om avsändaren inte fyller i någon CN22-blankettt? Väntar på en låda från en butik i Japan som inte verkar ha förstått att blanketten behövs. Kvittot är på japanska, så det kan nog inte Postnord läsa. Jag skulle förstås kunna översätta kvittot åt Postnord, men jag vet inte om de godtar en egenhändigt gjord översättning eller om den måste göras av någon legitimerad översättare eller liknande. Det senare är väldigt dyrt.

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

Om varor är sönder gör man en reklamation i vissa fall har även DPD-pakat beskattats av PN. Då får man höra av sig till företaget man köpt produkten ifrån samt visa upp kvitton på summan och så får man pengarna tillbaks och PN får skäll (gäller DPD-paket).

Jag tror att du förväxlar DPD (ett sätt att skicka paket) med DDP (avsändaren betalar tull, moms och avgift).

Skrivet av muSashi:

Vad händer om det man beställt är något annat, eller om någon skickat fel saker till din adress?
Varför får man inte veta vilket spårningsnummer paketet har? Varför står det inte vad paketet innehåller så man vet att man fått rätt saker innan man betalar.

Postnord vill förstås att folk ska betala för avgifterna, så om mottagarna inte vet vad de fått kanske några betalar i blindo eftersom dessa väntar på paket från utlandet och inte vet om det som kommit är det de väntar på.

SMS:en verkar innehålla någon form av spårningsnummer. Ibland ändras dock spårningsnumret under transporten, så det är inte säkert att det spårningsnummer som står i SMS:et är samma som det som avsändaren gav dig. Rek från Japan behåller det ursprungliga spårningsnumret i Sverige medan paket från Tyskland byter nummer i Malmö.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Kommenterande:

Jag tror att du förväxlar DPD (ett sätt att skicka paket) med DDP (avsändaren betalar tull, moms och avgift).Postnord vill förstås att folk ska betala för avgifterna, så om mottagarna inte vet vad de fått kanske några betalar i blindo eftersom dessa väntar på paket från utlandet och inte vet om det som kommit är det de väntar på.

SMS:en verkar innehålla någon form av spårningsnummer. Ibland ändras dock spårningsnumret under transporten, så det är inte säkert att det spårningsnummer som står i SMS:et är samma som det som avsändaren gav dig. Rek från Japan behåller det ursprungliga spårningsnumret i Sverige medan paket från Tyskland byter nummer i Malmö.

Ja ursäkta det ska vara DDP inte DPD Delivered Duty Paid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Nix GSP finns i UK med har en beställning där via GSP. Fast detta var ett svar till USA-säljare som inte vill sälja till Sverige. Sen kan jag tänka mig att ingen vill sälja massor med varor som ingen vill hämta ut. Det är bara tidskrävande.

Ja, men ingen kommer skicka med GSP från Storbritannien till Sverige generellt sett, och det är ju inte internationell handel eller något som råkar ut för speditionsavgifter. Från Ebay finns redan skydd för köparen via Ebay money back guarantee och Paypal.

Säljare säljer glatt till folk som inte hämtar ut varorna så länge de inte kan kräva tillbaka pengarna via betalningsleverantören. Många i Kina skickar tom paketen med fiktiva adresser, så de kan inte få tillbaka varorna.

DDP och GSP (som använder sig av DDP) gör för övrigt inte att köparen slipper det formella ansvaret eller ansvaret när något går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Nix GSP finns i UK med har en beställning där via GSP.

Verkar dumt av minst två skäl.

Citat:

Your item's eligibility for the Global Shipping Program:

The item must be physically located in the US.

Och då det faktumet att "Global Shipping Program" är till för att hantera moms, tull osv, på ett enklare sätt för säljare & köpare. Och det är varken till och moms inom EU.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Vad händer om avsändaren inte fyller i någon CN22-blankettt? Väntar på en låda från en butik i Japan som inte verkar ha förstått att blanketten behövs. Kvittot är på japanska, så det kan nog inte Postnord läsa. Jag skulle förstås kunna översätta kvittot åt Postnord, men jag vet inte om de godtar en egenhändigt gjord översättning eller om den måste göras av någon legitimerad översättare eller liknande. Det senare är väldigt dyrt.

Det borde väl vara ganska enkelt, att de helt enkelt lämnar över det till Tullverkets personal. De kan inte förvänta sig att allt är på svenska, så det är väl bara att skicka in uppgifterna som styrker vad du betalade.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av -=Mr_B=-:

Verkar dumt av minst två skäl.
Och då det faktumet att "Global Shipping Program" är till för att hantera moms, tull osv, på ett enklare sätt för säljare & köpare. Och det är varken till och moms inom EU.

Som sagt GSP är inte bara för tull moms utan en slags försäkring för båda parter ifall nåt går fel. Summan av det hela om jag köper nåt dyrt från UK och inte vill få det skadat eller säljaren vill åka på en förlust för PN:s slarv då får båda parter pengar tillbaks av ebay via GSP.

UK säljare valde detta sätt för mig då det var en ömtålig vara på över 1000 GBP

  • We’ll notify eligible sellers when listings are being enrolled into the Global Shipping Programme.

  • International postage charges are automatically shown on your listings and paid in advance by your buyer.
    You only pay for postage costs to the UK Shipping Centre, where your parcel will be processed for international delivery.

  • When one of your items sells, you simply post it to
    the UK Shipping Centre using your usual postage service.
    The address is automatically provided as the ‘Post-to’
    address for the order. The address includes a unique
    identifier code. This is so the UK Shipping Centre
    can identify your item - always include this code
    on your label.

  • Once your item arrives at the UK Shipping Centre, the item is sent to your buyer via a fully-tracked international postage service.

  • You can opt out of the programme at a listing, country or account level at any time.

http://portal.ebay.co.uk/gsp

Permalänk
Medlem

Fick hem ett brev från Kina idag utan någon avgift. Väldigt lågt belopp så dom kanske släppte det? Tack för det i vilket fall.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Jag har också fått hem i veckan, men det är sånt som skickades förra året och antagligen har legat på arlanda.

Permalänk
Medlem

Sökes alternativ till Aliexpress inom EU

Hej,
Nu när denna irriterande avgift har införts.
Har någon förslag på alternativ till ali express som ligger inom eu?
Mest ute efter mindre grejor. Elektronikkomponenter, sladdar och diverse expansionskort till pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Jag har också fått hem i veckan, men det är sånt som skickades förra året och antagligen har legat på arlanda.

Jag beställde grejerna den 13 februari, så 3 veckor sedan, men det kanske var sista säcken som inte kollades eller nått.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på ett paket från Jersey som kommit till Stockholm igår kl 15.15, inte ett sket har hänt på ett dygn. Är ju inget kina-paket, men det är ju däremot från ett land utanför eu's momsområde, men det var inget speciellt med paketet som dom skulle undersöka eller kolla på sa dom när jag pratade med dom i eftermiddags.

Får hoppas dom får lite fart nu då och att det inte ligger och skräpar på deras terminal i flera veckor nu bara.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag har inte fått några SMS själv, men tet jag har sett på nätet genom att titta på skärmdumpar av olika SMS antyder att det är svårt att avgöra vilken försändelse man betalar för.

SMS:et innehåller uppgift om hur mycket du ska betala. Du kan försöka gissa vad momssatsen är. Om du gissar att momssatsen är 25%, kan du få ut värdet avsändaren angivit på följande sätt: värde = (belopp - 75) / 0,25. Gissar du att momssatsen är 12% (livsmedel) eller 6% (böcker), delar du istället med 0,12 eller 0,06. Nu har du det deklarerade värdet i svenska kronor.

Nästa steg är att slå upp Tullverkets växelkurs för den dag då importdeklarationen gjordes. Gissningsvis gjordes importdeklarationen samma dag som SMS:et kom. Följande växelkurser gäller fr.o.m. första mars och som längst t.o.m. sista mars (ändras tidigare om det sker stora valutasvängningar):

1 kinesisk yuan = 1,29030 kr
1 USA-dollar = 8,17310 kr

Gissa vilken valuta beloppet anges i och dela med 1,29030 eller 8,17310 för att omvandla till rätt valuta. Nu vet du vad det deklarerade värdet är i originalvalutan (om du gissat rätt på vilken valuta och momssats det är som gäller). Jämför detta belopp med dina beställningsbekräftelser. Det finns förstås en risk att avsändaren skrivit ner värdet och då vet du inte vilken försändelse det rör sig om.

En annan sak du kan göra är att spåra försändelsen på Postnords spårningssida. SMS:et verkar alltid innehålla ett spårningsnummer. På spårningssidan verkar det gå att se vikten i kg med tre decimaler vilket kanske kan hjälpa dig att gissa vad du fått, om du har en uppfattning om vad dina försändelser väger.

Vad händer om avsändaren inte fyller i någon CN22-blankettt? Väntar på en låda från en butik i Japan som inte verkar ha förstått att blanketten behövs. Kvittot är på japanska, så det kan nog inte Postnord läsa. Jag skulle förstås kunna översätta kvittot åt Postnord, men jag vet inte om de godtar en egenhändigt gjord översättning eller om den måste göras av någon legitimerad översättare eller liknande. Det senare är väldigt dyrt.

Problemet är att flesta säljare lägger ett högre värde än vad produkten är värd utav försäkrings skäl! Det har jag märkt av ebay säljare som ett ex. där jag har handlat i flera år där.
Utöver det så har man beställt flera produkter som i mitt fall. Inväntar ca 11-12 gamla försändelser från ebay och ali. Så vet jag inte vilket är vilket visa moms beloppen ändå. Allt är dessutom beställt under Slutet av dec fram till mitten av feb.

Har ni hittat några knep, alternativa sidor inom EU?

Permalänk
Skrivet av RVX:

Sitter och väntar på ett paket från Jersey som kommit till Stockholm igår kl 15.15, inte ett sket har hänt på ett dygn. Är ju inget kina-paket, men det är ju däremot från ett land utanför eu's momsområde, men det var inget speciellt med paketet som dom skulle undersöka eller kolla på sa dom när jag pratade med dom i eftermiddags.

Finns det något mobilnummer? Annars skickar de väl hem ett brev med instruktioner om hur du betalar och då får du vänta på brevet. Om du har ett spårningsnummer, kan du testa om det dyker upp något på https://moms.postnord.se/ så att du kan betala redan innan brevet kommer fram.

Permalänk
Skrivet av 3kgt:

Problemet är att flesta säljare lägger ett högre värde än vad produkten är värd utav försäkrings skäl! Det har jag märkt av ebay säljare som ett ex. där jag har handlat i flera år där.

Om de skriver ett för högt värde, t.ex. 1000 dollar istället för 100 dollar, ska du kunna kontakta Tullverket i efterskott för att få momsen och tullen nedskrivna till rätt värde. Annars tycker jag att jag bara brukar se för låga värden, inte för höga värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Finns det något mobilnummer? Annars skickar de väl hem ett brev med instruktioner om hur du betalar och då får du vänta på brevet. Om du har ett spårningsnummer, kan du testa om det dyker upp något på https://moms.postnord.se/ så att du kan betala redan innan brevet kommer fram.

Har mobilnummer tillgängligt på eBay för säljaren, men jag tror inte han angav det när han skickade det.
Står inget mobilnummer när man söker på det hos postnord i alla fall, antingen så kommer det ett brev med att betala moms och dylikt, dock så såg hon inget speciellt med paketet utan det skulle bara skickas vidare sa hon. Varför det stått stilla i ett dygn hade hon dock inget svar på, aja får väl avvakta och se helt enkelt.

Btw, hittade ingenting heller på sidan du gav mig. Aja, jobbiga väntans tider detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Redan 2018-02-10 fick en av mina ordrar på AliExpress följande status: "Due to the suspension of Airmail services to this destination, the item has been returned for further processing. Please contact the company you made this purchase from.".

Säljaren hade ingen aning om vad som hänt. Med andra ord är det inte säljarna som bestämt sig för att sluta leverera, utan speditörerna, i mitt fall 'AliExpress Standard Shipping'.

Pengarna tillbaks - no questions asked.
Positivt i mitt fall. Jag slapp betala $10 i avgift för min vara som kostade $5.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Fick ytterligare 3 brev idag utan någon avgift. Allt beställt i mitten av februari.

Ni som fått betala avgift, är det större grejer ni beställt då ?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Tullverket lika långsam som farmor! Som om Postnord inte räcker till...
Har två försändelser hos dem sen 1/3. Frustration på toppnivå. Känns som plåster på såret.
Alltså vart är allting på väg? Privatisera staten. Ingenting fungerar ändå. Utbildning, vård, rättsväsendet, pension?
Orkar inte nämna kollektivtrafiken i Stockholm. När sliten inte funkar får man ta bilen och betala trängselskatt.
Det ända dessa är bra på är väl bränna våra skattepengar åt helvete med hjälp av sina idiotiska beslut!!!
Hoppas nu Postnord redogör all nya inkomst för oss. Vart det kommer att ta vägen?
Behövde få ut detta ur mig. Sorry...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Fick hem ett brev från Kina idag utan någon avgift. Väldigt lågt belopp så dom kanske släppte det? Tack för det i vilket fall.

Kanske var det angett som gåva på paketet? Dessa paket måste nämligen tullen ta hand om, och det har dom nog inte resurser till att göra om det inte är dyrare grejjor.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Kanske var det angett som gåva på paketet? Dessa paket måste nämligen tullen ta hand om, och det har dom nog inte resurser till att göra om det inte är dyrare grejjor.

Så vitt jag vet har inte Tullen något med paketen att göra, däremot har PostNord gått ut med att alla paket som kommer märkta som "gåva" med et lågt värde, och en person som avsändare, kommer hanteras som legitima gåvor, och ingen moms / avgift kommer tas ut.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Kanske var det angett som gåva på paketet? Dessa paket måste nämligen tullen ta hand om, och det har dom nog inte resurser till att göra om det inte är dyrare grejjor.

Nope det var inte märkt som gåva.

Kollade breven (3 st) som kom idag också och inte heller dom var märkta som gåva. Kommer inte ihåg vad jag betalde men värdet på breven verkar stämma hyfsat, allt kostade mellan 1 och 5 dollar typ.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd