Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem

sjukt trött på min arbetsgivare. hade lönesamtal i måndags där han sa att jag fick en bra höjning om man kollar på resterande av avdelningen. har nu efter 2 dagar fått höra att min höjning var en av dem lägsta, detta + att jag gick in på en extremt dåligt lön (pga chefen som anställde mig skickade hem ett kontrakt ifyllt och underskrivet, och chefen sa att antingen tar jag jobbet eller så letar jag vidare). så efter 4 år på samma jobb så ligger jag efter nyanställda lönemässigt.

tog upp det med chefen idag och fick väll mer eller mindre till svar att det finns inget han kan göra, eller vill göra åt saken. är mitt fel att jag inte förhandlade bättre när jag började.

Permalänk
Medlem

@Daast: Finns inget mer irriterande än uppenbara orättvisor. Jag är inte i arbetslivet längre men vid min senaste anställning var jag på väg att få sämre lön än alla andra fått när de började ända tills sekreteraren påpekade att alla andra fått högre lön när de började.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@Daast: Finns inget mer irriterande än uppenbara orättvisor. Jag är inte i arbetslivet längre men vid min senaste anställning var jag på väg att få sämre lön än alla andra fått när de började ända tills sekreteraren påpekade att alla andra fått högre lön när de började.

tog upp det med chefen idag, och han började kolla ner i golvet när jag nämnde att vissa personer (favoriterna) har fått mera löneökning på ett år än vad jag har fått de två senaste åren tillsammans. Det är mig de kommer till med frågor när de behöver hjälp, det är jag som ställer upp när de behöver något, men det är också jag som inte får något för det.

Nu ska chefen kolla upp hur det ligger till, och återkomma om han kan göra något åt saken, eller om jag ska söka nytt jobb då han inte bryr sig.

och ja, jag sa rakt ut till honom att jag kommer söka nytt jobb om inget görs åt saken snarast, det är inte okej att jag ska bli straffad för att jag hjälper alla som behöver hjälp och därmed stoppar min egna produktion, när chefen själv har sagt att man ska ställa upp och hjälpa till på avdelningen när det behövs.

blev lovad förra året att det skulle bli bättre i år, borde ha sett där här komma och börjat leta nytt redan förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

tog upp det med chefen idag, och han började kolla ner i golvet när jag nämnde att vissa personer (favoriterna) har fått mera löneökning på ett år än vad jag har fått de två senaste åren tillsammans. Det är mig de kommer till med frågor när de behöver hjälp, det är jag som ställer upp när de behöver något, men det är också jag som inte får något för det.

Nu ska chefen kolla upp hur det ligger till, och återkomma om han kan göra något åt saken, eller om jag ska söka nytt jobb då han inte bryr sig.

och ja, jag sa rakt ut till honom att jag kommer söka nytt jobb om inget görs åt saken snarast, det är inte okej att jag ska bli straffad för att jag hjälper alla som behöver hjälp och därmed stoppar min egna produktion, när chefen själv har sagt att man ska ställa upp och hjälpa till på avdelningen när det behövs.

blev lovad förra året att det skulle bli bättre i år, borde ha sett där här komma och börjat leta nytt redan förra året.

Du har ju åtminstone lärt dig en oerhört värdefull läxa. Skriv inte på något om du ej är nöjd med lönen. Om man dock behöver ett jobb är det kanske inte så lätt att vara kaxig men har du redan ett jobb och söker nytt, som du verkar vilja göra nu, kom ihåg att förhandla ingångslönen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Du har ju åtminstone lärt dig en oerhört värdefull läxa. Skriv inte på något om du ej är nöjd med lönen. Om man dock behöver ett jobb är det kanske inte så lätt att vara kaxig men har du redan ett jobb och söker nytt, som du verkar vilja göra nu, kom ihåg att förhandla ingångslönen!

japp det har man lärt sig. förhandlar fortfarande med honom om att få lön-glidning pga min kunskap och kompetense. sa vad jag ville ha i lön idag. och han blev chockad, detta trots att lönen jag vill ha skulle inte ens sätta mig nära de andra som har samma kompetense och erfarenhet.

men, han skulle fundera över vad som har sagt och återkomma någon annan dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Varför har folk börjat ersätta "därför" med "därav"? Försöker man verka sofistikerad genom användande av fina ord, eller något? Ser helt skevt ut.

Ja, nog ser det skevt ut alltid, det betyder ju inte ens samma sak.

Skrivet av griid:

jag har börjat ersätta "varför/vad säger du" till "vafalls" och hoppas på genomslag

Fast "vafalls" betyder ju i princip samma sak som "vad säger du". Har en kollega som gärna säger det och jag trivs med det.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Har inget större problem med att folk kör för fort på våra vägar, så länge det är 70-120 vägar.
Kan själv blåsa på ibland...

Men folk har senaste månaden betett sig som svin i trafiken. Vansinnes omkörningar vid kurvor och backkrön och vanligt att de ligger 40-50km/t för fort. Förr var det bara 50-60 åriga gubbar som drog på, men nu är det alla typer.

Det jag reagerar starkast på är lastbils och långtradar-chaufförer som börjat bränna på. Senaste veckan har jag mött 3st långtradare på samma vägsträcka, som hållt minst 30km/t för fort på en smal 70-sträcka.
Alla gångerna har varit en nära döden upplevelse. Sista gången var jag nere och vände i diket, på grund av att stollen inte kunde hålla sig på sin sida vägen ens med lastbilen i en kurva. Gissa då vart släpet var...... inte saktade han ner för det.

Sen ska vi inte prata om skolskjutsarna, som konstant ligger 20-30km/t för fort med andras barn i bilen.

Ska skaffa en dashcam så snart som möjligt.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jag gick en promenad och såg en stugliknande villa med skog runt sig... Så som jag vill bo...
Vindstilla och mysigt..

Hatar mitt hem som jag renoverat sönder och som har oändligt mer kvar att göra samt ute så bara blåser det och är så trist..

Ååååå om man ändå vågade förändra sitt liv..

Permalänk
Föredetting
Skrivet av DaBone:

Det jag reagerar starkast på är lastbils och långtradar-chaufförer som börjat bränna på. Senaste veckan har jag mött 3st långtradare på samma vägsträcka, som hållt minst 30km/t för fort på en smal 70-sträcka.

Även om jag håller med om att lastbilsförarna är förmodligen de värsta stolpskotten på våra vägar kan jag lova dig att ingen av dem håller minst 100 på 70-väg, då alla lastbilar är elektroniskt begränsade till 90km/h. Dessutom får de högst köra 80 på andra vägar än motorväg och motortrafikled.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Även om jag håller med om att lastbilsförarna är förmodligen de värsta stolpskotten på våra vägar kan jag lova dig att ingen av dem håller minst 100 på 70-väg, då alla lastbilar är elektroniskt begränsade till 90km/h. Dessutom får de högst köra 80 på andra vägar än motorväg och motortrafikled.

Kan dock lova dig att de höll betydligt mer än 70 km/t och andra bilar ligger oftast runt 100km/t och över. Var ingen större skillnad på dessa lastbilar/långtradare i hastighet... Problemet var och är, att de inte kan hålla sig i sitt körfält...

Sen har utländska lastbilar dessa spärrar också? För det är de som gasar på mest..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Även om jag håller med om att lastbilsförarna är förmodligen de värsta stolpskotten på våra vägar kan jag lova dig att ingen av dem håller minst 100 på 70-väg, då alla lastbilar är elektroniskt begränsade till 90km/h. Dessutom får de högst köra 80 på andra vägar än motorväg och motortrafikled.

Skrivet av DaBone:

Kan dock lova dig att de höll betydligt mer än 70 km/t och andra bilar ligger oftast runt 100km/t och över. Var ingen större skillnad på dessa lastbilar/långtradare i hastighet... Problemet var och är, att de inte kan hålla sig i sitt körfält...

Sen har utländska lastbilar dessa spärrar också? För det är de som gasar på mest..

Hade en roadtrip på ca 120 mil förra veckan.

Kanske 4-5 långtradare höll 110. Ingen hade svensk nummerplåt.
Några till låg mellan 90-100. Här hade flera svensk nummerplåt på både bil och släp.
De allra flesta låg och tryckte 80 förutom när de gasade på inför en uppförsbacke.

OT: Tillbaka på jobbet efter en veckas semester. Skulle gott kunna vara ledig ett tag till.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Sjukt less på frugan/äktenskapet. Har väl varit sämre snart ett år men nu på slutet har jag börjat lessna totalt.
När vi är tillsammans(kvällar/helger) så handlar allt om hur dåligt hon mår, vad lite hon har sovit, ont I huvudet, ryggen, fötterna etc..
Barnen verkar vara en enda stor börda för henne hela tiden och det känns som att hon tycker bäst om dem när de sover typ, är väl kanske inte så illa men det känns som det iaf...

Ekonomiskt räcker hennes inkomst till hälften av de fast utgifterna(CSN/sjukpenning/föräldrapenning/A-kassa). Resten står jag för och har gjort under åratal.

Hon kommer nog aldrig att jobba heltid en längre period(pessimisten I mig som siar om framtiden) då hon fixar sjukskrivning istället såfort det blir lite kämpigt. Desamma gäller studier.

Jag kan ha en bra dag på jobbet(hehe det hander faktiskt ) men så fort jag kommer hem så är det som att man träffar en vägg av dålig energi som gör att jag blir nedstämd/irriterad/på dåligt humör. Som tur är har jag iaf den äldsta dottern som jag kan ta med ut I parken och leka någon timme eller så. Muntrar alltid upp en tills man kommer hem igen..

Till och med morsan har reagerat på att jag ser nedstämd/olycklig ut så det kanske är värre än vad jag tror.

När man läser vad jag skrivit så är det ju uppenbart att jag inte kan ha det på detta viset givetvis men det finns ju 2 anledningar till att inte ge upp än och det är ju våra döttrar som fortfarande är små(2,5år samt 4 veckor). Skulle kännas som ett stort misslyckande att behöva skiljas när de är så små. Speciellt den minsta vill man ju inte hålla på att krångla med och riskera anknytning etc.. med.
Har väl en tanke på att sitta lugnt I båten ett år till eller så och se hur allt artar sig men jag vet inte...

Även om jag inte misstror frugan att hon verkligen mår dåligt(jobbig uppväxt som kommit ikapp bl.a.) så tär det på en annan också att ständigt behöva vara I närheten av henne. Det är givetvis synd om henne men jag vet verkligen inte hur länge till jag orkar med detta.

Svår sits iaf och de största förlorna på detta hur det än går är ju givetvis barnen....

Någon annan som vart I samma/liknande sits med såpass små barn?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Sjukt less på frugan/äktenskapet. Har väl varit sämre snart ett år men nu på slutet har jag börjat lessna totalt.
När vi är tillsammans(kvällar/helger) så handlar allt om hur dåligt hon mår, vad lite hon har sovit, ont I huvudet, ryggen, fötterna etc..
Barnen verkar vara en enda stor börda för henne hela tiden och det känns som att hon tycker bäst om dem när de sover typ, är väl kanske inte så illa men det känns som det iaf...

Ekonomiskt räcker hennes inkomst till hälften av de fast utgifterna(CSN/sjukpenning/föräldrapenning/A-kassa). Resten står jag för och har gjort under åratal.

Hon kommer nog aldrig att jobba heltid en längre period(pessimisten I mig som siar om framtiden) då hon fixar sjukskrivning istället såfort det blir lite kämpigt. Desamma gäller studier.

Jag kan ha en bra dag på jobbet(hehe det hander faktiskt ) men så fort jag kommer hem så är det som att man träffar en vägg av dålig energi som gör att jag blir nedstämd/irriterad/på dåligt humör. Som tur är har jag iaf den äldsta dottern som jag kan ta med ut I parken och leka någon timme eller så. Muntrar alltid upp en tills man kommer hem igen..

Till och med morsan har reagerat på att jag ser nedstämd/olycklig ut så det kanske är värre än vad jag tror.

När man läser vad jag skrivit så är det ju uppenbart att jag inte kan ha det på detta viset givetvis men det finns ju 2 anledningar till att inte ge upp än och det är ju våra döttrar som fortfarande är små(2,5år samt 4 veckor). Skulle kännas som ett stort misslyckande att behöva skiljas när de är så små. Speciellt den minsta vill man ju inte hålla på att krångla med och riskera anknytning etc.. med.
Har väl en tanke på att sitta lugnt I båten ett år till eller så och se hur allt artar sig men jag vet inte...

Även om jag inte misstror frugan att hon verkligen mår dåligt(jobbig uppväxt som kommit ikapp bl.a.) så tär det på en annan också att ständigt behöva vara I närheten av henne. Det är givetvis synd om henne men jag vet verkligen inte hur länge till jag orkar med detta.

Svår sits iaf och de största förlorna på detta hur det än går är ju givetvis barnen....

Någon annan som vart I samma/liknande sits med såpass små barn?

Med tanke på att du har så små barn: hon har inte förlossningsdepression?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Sjukt less på frugan/äktenskapet. Har väl varit sämre snart ett år men nu på slutet har jag börjat lessna totalt.
När vi är tillsammans(kvällar/helger) så handlar allt om hur dåligt hon mår, vad lite hon har sovit, ont I huvudet, ryggen, fötterna etc..
Barnen verkar vara en enda stor börda för henne hela tiden och det känns som att hon tycker bäst om dem när de sover typ, är väl kanske inte så illa men det känns som det iaf...

Ekonomiskt räcker hennes inkomst till hälften av de fast utgifterna(CSN/sjukpenning/föräldrapenning/A-kassa). Resten står jag för och har gjort under åratal.

Hon kommer nog aldrig att jobba heltid en längre period(pessimisten I mig som siar om framtiden) då hon fixar sjukskrivning istället såfort det blir lite kämpigt. Desamma gäller studier.

Jag kan ha en bra dag på jobbet(hehe det hander faktiskt ) men så fort jag kommer hem så är det som att man träffar en vägg av dålig energi som gör att jag blir nedstämd/irriterad/på dåligt humör. Som tur är har jag iaf den äldsta dottern som jag kan ta med ut I parken och leka någon timme eller så. Muntrar alltid upp en tills man kommer hem igen..

Till och med morsan har reagerat på att jag ser nedstämd/olycklig ut så det kanske är värre än vad jag tror.

När man läser vad jag skrivit så är det ju uppenbart att jag inte kan ha det på detta viset givetvis men det finns ju 2 anledningar till att inte ge upp än och det är ju våra döttrar som fortfarande är små(2,5år samt 4 veckor). Skulle kännas som ett stort misslyckande att behöva skiljas när de är så små. Speciellt den minsta vill man ju inte hålla på att krångla med och riskera anknytning etc.. med.
Har väl en tanke på att sitta lugnt I båten ett år till eller så och se hur allt artar sig men jag vet inte...

Även om jag inte misstror frugan att hon verkligen mår dåligt(jobbig uppväxt som kommit ikapp bl.a.) så tär det på en annan också att ständigt behöva vara I närheten av henne. Det är givetvis synd om henne men jag vet verkligen inte hur länge till jag orkar med detta.

Svår sits iaf och de största förlorna på detta hur det än går är ju givetvis barnen....

Någon annan som vart I samma/liknande sits med såpass små barn?

Skrivet av oatp1b1:

Med tanke på att du har så små barn: hon har inte förlossningsdepression?

Skickades från m.sweclockers.com

Som oatp1b1 skriver, så kanske hon lider av förlossningsdepression.

Min sambo fick det och det hängde kvar längre än man kan tro.

Efter förlossning så har BB det medicinska ansvaret för den förlösta kvinnan i 3 månader, så jag skulle rekommendera att du/ni kontaktar BB och förklarar att din fru behöver hjälp av en psykolog/terapeut. Ni slipper krångla er igenom primärvården.
Det låter uppenbart som att din fru lider av någon form av depression och det är inget att skämmas för. Men däremot verkar hon behöva hjälp.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Med tanke på att du har så små barn: hon har inte förlossningsdepression?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Bebben:

Som oatp1b1 skriver, så kanske hon lider av förlossningsdepression.

Min sambo fick det och det hängde kvar längre än man kan tro.

Efter förlossning så har BB det medicinska ansvaret för den förlösta kvinnan i 3 månader, så jag skulle rekommendera att du/ni kontaktar BB och förklarar att din fru behöver hjälp av en psykolog/terapeut. Ni slipper krångla er igenom primärvården.
Det låter uppenbart som att din fru lider av någon form av depression och det är inget att skämmas för. Men däremot verkar hon behöva hjälp.

Hon har gått hos en psykoterapeut I ett par år nu så något knas är det ju. Äter även nått antideppressivt piller nu.
Vården samt hon har varit inne på att det kanske har blivit lite värre sen förlossningen men jag vette fan, detta har ju ändå pågått ett par år utan förbättringar och det är väl nu på senare tid som jag har ledsnat lite. Tycker själv inte att det blivit värre sen senaste barnet nu förutom att det är ju kämpigare med två så är lite skeptiskt till att det skulle vara förlossningsdepression.

Att hon mår dåligt råder det Inga tvivel på och att hon jobbar på det, vad jag börjar känna nu är att hennes mående påverkar mig mycket negativt vilket jag nu undrar om det är värt det?
Sen blir det inte bättre av att hennes båda systrar "lider" av samma sak och har gjort I en ~20 år. Deras dåvarande orkade inte med det hela och valde att separera.

Jag har hoppats och trott att det ska bli bättre någongång under åren men det har snarare blivit tvärtom med hennes mående, speciellt senaste 6 månaderna. Kanske behöver hon något annat av sjukvården, jag vet inte.

Mina funderingar är lite att hur mycket och hur länge ska man offra sitt eget mående för att barnen ska slippa bli skilsmässobarn?
Eller är det bättre att de är skilsmässobarn där ena parten mår bra iaf?

Oavsett så kommer jag ju givetvis ge det lite mer tid ~1 år eller så för att se vilken vändning det hela tar, men det är ju en svår sits att vara I. Har man tur så vänder allt för henne snart och då blir allt frid och fröjd, om det inte gör det däremot så har jag min problematik igen...

Börjar bli I klass med familjeliv detta

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Hade en roadtrip på ca 120 mil förra veckan.

Kanske 4-5 långtradare höll 110. Ingen hade svensk nummerplåt.
Några till låg mellan 90-100. Här hade flera svensk nummerplåt på både bil och släp.
De allra flesta låg och tryckte 80 förutom när de gasade på inför en uppförsbacke.

OT: Tillbaka på jobbet efter en veckas semester. Skulle gott kunna vara ledig ett tag till.

Kollade lite idag och låg bl.a. bakom en av Pågens lastbilar ett stycke. Höll 90km/t på plan mark och uppför, men nerför låg han i 104km/t fast det var 70-väg. Bra jobbat.......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Sjukt less på frugan/äktenskapet. Har väl varit sämre snart ett år men nu på slutet har jag börjat lessna totalt.
När vi är tillsammans(kvällar/helger) så handlar allt om hur dåligt hon mår, vad lite hon har sovit, ont I huvudet, ryggen, fötterna etc..
Barnen verkar vara en enda stor börda för henne hela tiden och det känns som att hon tycker bäst om dem när de sover typ, är väl kanske inte så illa men det känns som det iaf...

Ekonomiskt räcker hennes inkomst till hälften av de fast utgifterna(CSN/sjukpenning/föräldrapenning/A-kassa). Resten står jag för och har gjort under åratal.

Hon kommer nog aldrig att jobba heltid en längre period(pessimisten I mig som siar om framtiden) då hon fixar sjukskrivning istället såfort det blir lite kämpigt. Desamma gäller studier.

Jag kan ha en bra dag på jobbet(hehe det hander faktiskt ) men så fort jag kommer hem så är det som att man träffar en vägg av dålig energi som gör att jag blir nedstämd/irriterad/på dåligt humör. Som tur är har jag iaf den äldsta dottern som jag kan ta med ut I parken och leka någon timme eller så. Muntrar alltid upp en tills man kommer hem igen..

Till och med morsan har reagerat på att jag ser nedstämd/olycklig ut så det kanske är värre än vad jag tror.

När man läser vad jag skrivit så är det ju uppenbart att jag inte kan ha det på detta viset givetvis men det finns ju 2 anledningar till att inte ge upp än och det är ju våra döttrar som fortfarande är små(2,5år samt 4 veckor). Skulle kännas som ett stort misslyckande att behöva skiljas när de är så små. Speciellt den minsta vill man ju inte hålla på att krångla med och riskera anknytning etc.. med.
Har väl en tanke på att sitta lugnt I båten ett år till eller så och se hur allt artar sig men jag vet inte...

Även om jag inte misstror frugan att hon verkligen mår dåligt(jobbig uppväxt som kommit ikapp bl.a.) så tär det på en annan också att ständigt behöva vara I närheten av henne. Det är givetvis synd om henne men jag vet verkligen inte hur länge till jag orkar med detta.

Svår sits iaf och de största förlorna på detta hur det än går är ju givetvis barnen....

Någon annan som vart I samma/liknande sits med såpass små barn?

Är i princip i samma sits som du. Berättade för frun i februari att jag inte hade några känslor för henne pga liknande saker som ovan som har skavt sönder känslorna under många år. Vi håller på och jobbar på det då hon inte vill förlora mig och det känns som satt det sakta men säkert blir bättre men det kommer att ta väldigt lång tid.

Mitt råd till dig är att försöka berätta för din fru hur du känner och att du börjar gå i tankarna på att lämna äktenskapet. Anledningen till att jag berättade för min fru var att ilskan jag kände pga detta tillslut påverkade våran son och där drog jag min smärtgräns.

-------------------------

Märkte i helgen att AC:n inte fungerar i bilen, ringde verkstaden och felsökning kostar 680 kr och mekanikern hade svårt att tro att kalaset skulle landa under 3 tkr. När vi kom hem i söndags så märkte vi också att koaxmodemet hade gått sönder (startar ej, testat med en annan adapter) och självklart finns dessa inte att köpa i handeln utan får köpas via leverantören för dyra pengar #burningmoney

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Så jävla sne på hur mycket en bil kan kosta. Fick mitt körkort för typ 3 veckor sedan och hittat en massa bilar jag skulle vilja ha, men sedan kommer min pappa och ger mig verkligheten i det... Får väl köpa en när jag börjar studera på högskola.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Sjuk och därav enormt förbannad. Orkar ju inte med något

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Sjukt less på frugan/äktenskapet. Har väl varit sämre snart ett år men nu på slutet har jag börjat lessna totalt.
När vi är tillsammans(kvällar/helger) så handlar allt om hur dåligt hon mår, vad lite hon har sovit, ont I huvudet, ryggen, fötterna etc..
Barnen verkar vara en enda stor börda för henne hela tiden och det känns som att hon tycker bäst om dem när de sover typ, är väl kanske inte så illa men det känns som det iaf...

Ekonomiskt räcker hennes inkomst till hälften av de fast utgifterna(CSN/sjukpenning/föräldrapenning/A-kassa). Resten står jag för och har gjort under åratal.

Hon kommer nog aldrig att jobba heltid en längre period(pessimisten I mig som siar om framtiden) då hon fixar sjukskrivning istället såfort det blir lite kämpigt. Desamma gäller studier.

Jag kan ha en bra dag på jobbet(hehe det hander faktiskt ) men så fort jag kommer hem så är det som att man träffar en vägg av dålig energi som gör att jag blir nedstämd/irriterad/på dåligt humör. Som tur är har jag iaf den äldsta dottern som jag kan ta med ut I parken och leka någon timme eller så. Muntrar alltid upp en tills man kommer hem igen..

Till och med morsan har reagerat på att jag ser nedstämd/olycklig ut så det kanske är värre än vad jag tror.

När man läser vad jag skrivit så är det ju uppenbart att jag inte kan ha det på detta viset givetvis men det finns ju 2 anledningar till att inte ge upp än och det är ju våra döttrar som fortfarande är små(2,5år samt 4 veckor). Skulle kännas som ett stort misslyckande att behöva skiljas när de är så små. Speciellt den minsta vill man ju inte hålla på att krångla med och riskera anknytning etc.. med.
Har väl en tanke på att sitta lugnt I båten ett år till eller så och se hur allt artar sig men jag vet inte...

Även om jag inte misstror frugan att hon verkligen mår dåligt(jobbig uppväxt som kommit ikapp bl.a.) så tär det på en annan också att ständigt behöva vara I närheten av henne. Det är givetvis synd om henne men jag vet verkligen inte hur länge till jag orkar med detta.

Svår sits iaf och de största förlorna på detta hur det än går är ju givetvis barnen....

Någon annan som vart I samma/liknande sits med såpass små barn?

Jag blev lämnad för ett par år sedan, ungefär samma situation.
Vår dotter var då 3 år.

Mina enda "råd" är att om du har bestämt dig för att lämna henne så gör du det. Om du fortfarande tvekar så tycker iaf jag att hon har rätt att veta dina tankar.

Jag fick inga förvarningar utan hon ringde mig bara när jag var på jobbet och sa som det var.
Jag var totalt förstörd i nära 1 år och är fortfarande inte okej nära 2 år efter det hände.

Man ska såklart inte stanna i ett förhållande där man inte mår bra, oavsett om det finns barn med i bilden eller inte. Men är man tveksam så ska ju partnern ha reda på det så att man kan försöka jobba på det tillsammans.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daark:

Så jävla sne på hur mycket en bil kan kosta. Fick mitt körkort för typ 3 veckor sedan och hittat en massa bilar jag skulle vilja ha, men sedan kommer min pappa och ger mig verkligheten i det... Får väl köpa en när jag börjar studera på högskola.

Ledsen men bil på högskolan är väl typ något av det sämsta du kan göra om du inte bor kvar hemma hos dina föräldrar, och knappt ens då om du inte är desperat. Som student har man ju inte precis gott om pengar till att börja med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Så jävla sne på hur mycket en bil kan kosta. Fick mitt körkort för typ 3 veckor sedan och hittat en massa bilar jag skulle vilja ha, men sedan kommer min pappa och ger mig verkligheten i det... Får väl köpa en när jag börjar studera på högskola.

Finns bilar för under tusenlappen du kan köpa och köra ett till 2 år med kanske reparationer på 3000kr totalt. Gäller bara att hitta dom och ha lite koll och tur. Underlättar om du har tillgång till garage.
Köpte själv en Audi 80 av årsmodell 1984 när jag var 18, inköp 500kr, byte av kamrem 500kr (gjorde ihop med en bekant så blev billigt) Olja och tändstift 400kr. Byte av hjullager bakaxel 250kr st. 2 däck 500 st (billiga skitdäck) Svetsning av avgassystem vet ej men kanske 3-400 i gas/material osv. Kan säkert skilja några hundringar upp eller ner men den bilen besiktigade jag och körde tills det rasade.
Det är dock inte alla som kan med att synas i en sådan "skrothög" eller har orken att pilla med det.
Men vill man komma billigt undan går det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns bilar för under tusenlappen du kan köpa och köra ett till 2 år med kanske reparationer på 3000kr totalt. Gäller bara att hitta dom och ha lite koll och tur. Underlättar om du har tillgång till garage.
Köpte själv en Audi 80 av årsmodell 1984 när jag var 18, inköp 500kr, byte av kamrem 500kr (gjorde ihop med en bekant så blev billigt) Olja och tändstift 400kr. Byte av hjullager bakaxel 250kr st. 2 däck 500 st (billiga skitdäck) Svetsning av avgassystem vet ej men kanske 3-400 i gas/material osv. Kan säkert skilja några hundringar upp eller ner men den bilen besiktigade jag och körde tills det rasade.
Det är dock inte alla som kan med att synas i en sådan "skrothög" eller har orken att pilla med det.
Men vill man komma billigt undan går det.

Det är ju dock inte bara bilen som kostar, du ska betala bränsle, skatt, försäkring, parkering osv osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är ju dock inte bara bilen som kostar, du ska betala bränsle, skatt, försäkring, parkering osv osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är klart men själva bilen går pressa ner ganska rejält i pris.
Skatten går ju slippa om man orkar med en 30 år gammal bil du har du även "fördelen" med att du har besiktning vartannat år.
Parkering det betalade i alla fall inte jag något för, och jag undvek betalparkeringar så gått det gick är inte så mycket sådant i området jag bor som tur är.
Försäkring går ej komma undan.
Bränsle samma där går dock välja en så snål bil som möjligt.

Men ja om man inte måste ha bil och inte har jobb ska man undvika det, även om det är lockande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns bilar för under tusenlappen du kan köpa och köra ett till 2 år med kanske reparationer på 3000kr totalt. Gäller bara att hitta dom och ha lite koll och tur. Underlättar om du har tillgång till garage.
Köpte själv en Audi 80 av årsmodell 1984 när jag var 18, inköp 500kr, byte av kamrem 500kr (gjorde ihop med en bekant så blev billigt) Olja och tändstift 400kr. Byte av hjullager bakaxel 250kr st. 2 däck 500 st (billiga skitdäck) Svetsning av avgassystem vet ej men kanske 3-400 i gas/material osv. Kan säkert skilja några hundringar upp eller ner men den bilen besiktigade jag och körde tills det rasade.
Det är dock inte alla som kan med att synas i en sådan "skrothög" eller har orken att pilla med det.
Men vill man komma billigt undan går det.

Jo, men om jag köper en bil så ska jag ha den i minst 10 år, så det blir dyrare då. Ska försöka få tag i en Volvo 850 T5.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Jo, men om jag köper en bil så ska jag ha den i minst 10 år, så det blir dyrare då. Ska försöka få tag i en Volvo 850 T5.

Nu vet jag inte vad en 850 t5 kostar men antar att de ligger orimligt högt som äldre volvo med turbo brukar. Kolla på andra bilar om du inte har råd. Eller räkna kostnaden på antalet månader ex 20 000 på 10 år blir ju bara 167kr/månad och det känns ju inte så mycket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Jo, men om jag köper en bil så ska jag ha den i minst 10 år, så det blir dyrare då. Ska försöka få tag i en Volvo 850 T5.

Låter dyr i försäkring. För mig har det alltid varit viktigast att bilen tar mig från punkt A till punkt B utan att krångla och helst billigt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Låter dyr i försäkring. För mig har det alltid varit viktigast att bilen tar mig från punkt A till punkt B utan att krångla och helst billigt.

Kostar 414kr på mig som är 18 och 152kr på min far som är 38, så dyr är den inte i försäkring. För mig ska bilen vara kul att åka, behöver inte vara fort eller så, bara kul att åka runt i. Samt att den kan användas som vanlig bil.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv

Så galet trött på folk och deras totala inkompetens till att packa rätt.
Budade hem lite RAM till en labbdator. Fick hem stickorna invirade i något varv bubbelplast nedstoppat i en jiffy bag. 2 stickor är helt döda och den 3e ger error på memtest86. Inte nog med det.. Det var JORD på dom också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daark:

Kostar 414kr på mig som är 18

Var då någonstans? Möjligtvis i månaden, för en trafikförsäkring. T5 kommer kosta multum att försäkra för någon som är ung och precis har tagit körkort. Billigaste förslaget jag fick på Compricer är >9000kr/år för en halvförsäkring.