Svåraste retro spelen ever :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hercules:

Boulder dash var ju kungligt på den tiden!
Vilka minnen intro-musiken ger.

Permalänk
Medlem

Vissa bossar i duke nukem ! wolfenstien vala sådär man fick träla lite.
Vissa banor i doom på playstation.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Boulder dash var ju kungligt på den tiden!
Vilka minnen intro-musiken ger.

Ah, ännu ett fantastiskt spel man glömt av att man spelat. Verkligen kungligt var det!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

satt och tänkte på gammla tider att spelen många gånger hade en svårighetsgrad som ibland kunde vara närmast omöjlig men jag klarade dom flesta jag satte tänderna i
spel som castlevania och liknande sa man många ful ord över innan man klarade men man körde igenom till slut sen fanns det dom som var episkt svåra som jag aldrig klarade "inte utan fusk i.a.f" och antar jag inte är ensam att träffa på sånna spel

Nummer 1 på min lista måste vara contra II till nes hette även probotector 2

jag och min bror klarade det inte på första försöket i dag med fusk så man har 90 liv var tror jag det var
och utan fusk är det sammanlagt 9 tror jag vi klarade det i.a.f på andra med fusk men är ett riktigt svårt spel

Nummer 2 får bli Cobra Triangle som med var till nes där jag forfarande kan höra ljudet i huvudet när man åker ner i en mini maelström svänger till missar hoppet och åker ner för ett vattenfall är nästan så man får upp pulsen av att tänka på det så här många år senare

det finns flera med men dom där har jag verkligen försökt klara i yngre dagar och failat
så har ni några spel som gett er traumatiska barndoms upplevelser

Dold text

Hehe rolig tråd, själv vill jag minnas att jag var 6-7 år och löpte igenom contra 2 som ingenting! Måste även säga att det var mina favoritspel!

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg borttaget*

…på §7-baserade grunder, dvs med anledning av "Piratkopiering". Se regeltexten för mer info.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cAWPer:
Dold text

Hehe rolig tråd, själv vill jag minnas att jag var 6-7 år och löpte igenom contra 2 som ingenting! Måste även säga att det var mina favoritspel!

för mig skulle det nog ta ca 6-7 år att klara det för det är bra svårt och frusterande
handlar väll mycket om att repetera till man memorerar in allt sen ha ett rejält lass tålamod men jag gick bet på det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Det svåraste spelet jag någonsin spelat måste vara Gradius.

Visst, man kan fuska - Konami-koden finns och ger dig alla power-ups - men vad gör det? Man dör ändå direkt! Använd den igen då? Nä - man får bara använda fusket en enda gång.

SÅ svårt är det spelet!

Permalänk
Medlem

Spelade Dragons Lair till NES när jag var liten. Min kusin ägde det. jag tror han köpte det baserat på hur fodralet såg ut för han kan inte ha spelat länge. Vi kom inte förbi spelets första screen. Riktigt skitspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Jag minns hur svårt jag tyckte Dragons lair var. Det spelet drev mig till vansinne

Kan skriva under på detta.
Dragons lair och halvupföljaren Dragons lair 2 : Escape from singes castle (kom en annan Dragons lair 2 senare), var mina första spel jag fick till min Commodore 64 en gång i tiden. Har än idag inte klarat dem.
Problemet med dem var att de var så totalt oförlåtande. Vissa banor gick ut på att man vid olika tillfällen skulle rycka i joysticken åt rätt håll, eller trycka fire, vid ett visst tillfälle. Ryckte man minsta lilla åt fel håll så kunde man inte ändra sig utan man fastnade och dog. Vilket håll man skulle rycka åt gick omöjligen att veta på förhand, utan man fick prova sig fram den hårda vägen.
Totalt hade man 5 liv, och spelet bestod av drygt 10 levlar, där vardera level var riktigt jävlig.

När man väl listat ut vilket håll man skulle rycka åt blev förvisso de levlar man bara behövde rycka i rätt enkla, men då fanns alltid någon mer "fri" level längre fram som byggde på snabba reflexer och liknande. På grund av de sega laddtiderna på kassettspelaren och att man måste klara alla levlar innan denna mer "fria" level, så fick man inte mycket chans att träna.
Det blev ofta till att nöta gamla levlar i en över en timma för bara för att komma till en bana som krävde superreflexer och dessutom var lite buggad, som sedan var över på nolltid. Därefter fick man snällt börja om från level 1..

Det fanns dock en stor fördel med denna svårighetsgrad och eviga tid det tog att spela sig till en viss level och det är att man byggde upp väldigt stora förväntningar på hur nästa bana kunde se ut. Att till slut komma förbi något man kämpat med ett halvår gjorde en riktigt upprymd och det kändes nästan som att vinna på lotto eller något...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Cat Mario? Venne om det e retro

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 770 Superclocked CPU: Intel I5 2500K 3,9GHz RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16GB HDD: Western Digital Caviar 1TB + External Western Digital 1TB Case: NZXT Guardian 921

Permalänk
Medlem

Altered Beast, Ghosts & Goblins och.. Moonstone vill jag minnas gav upphov till eviga svordomar på pojkrummet. Spelades på C-64:an och Amigan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

När man väl listat ut vilket håll man skulle rycka åt blev förvisso de levlar man bara behövde rycka i rätt enkla, men då fanns alltid någon mer "fri" level längre fram som byggde på snabba reflexer och liknande. På grund av de sega laddtiderna på kassettspelaren och att man måste klara alla levlar innan denna mer "fria" level, så fick man inte mycket chans att träna..

Jag kom aldrig förbi den förbannade första banan med det fallande golvet. Vilka håll skulle man rycka joysticken åt, och hur visste man?

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lord_vasagos:

F-Zero GX till Gamecube är såvitt jag vet ett av världens svåraste spel, värt att testa kanske. Även om det inte alls är särskilt SuperRetro.

Story-Mode är helt omöjligt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Jag kom aldrig förbi den förbannade första banan med det fallande golvet. Vilka håll skulle man rycka joysticken åt, och hur visste man?

Man skulle stå på ett visst ställe på plattan lite snett ovanför ramperna man skulle hoppa av på.
Sedan tryckte man på fireknappen för att hoppa.
Det var ganska kinkigt med var man skulle stå och när man skulle hoppa kommer jag ihåg.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jet Set Willy, speccy suddgummi tangenter + oskärpan i tv'n man använde som monitor hjälpte ju inte till direkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Altered Beast till Sega Mega Drive, fy fa-an säger jag bara vad jag svurit mig igenom det spelet!

Är de svårt?
Hade för mig att de var känt att de var ett av dom lättare spelen?
Kan fortfarande köra igenom de utan att förlora mer än ett liv eller två.
Är bara tredje bossen som är lite smådryg.

Shadow warriors å Ghosts n' Goblins däremot, de är svåra spel!
Har aldrig kört Battletoads så de uttalar jag mig inte om.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Vad folk klagar på Battletoads. Sanningen är ju att det egentligen bara är riktigt svårt när man spelar 2 spelare. Spelar man själv så är det faktiskt inte helt omöjligt. Tror dock ingen i världshistorien har klarat spelet i 2-spelarläge.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Adventure of Link
Silver Surfer
Ghost'n Goblins
Battletoads
Turtles (1?)

Det är väl dom som ska vara alldra svårast, tror jag glömt 1 eller 2
Andra som var svåra som fan är ju Castlevania och Batman

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

F-Zero GX till Gamecube är såvitt jag vet ett av världens svåraste spel, värt att testa kanske. Även om det inte alls är särskilt SuperRetro.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/66/F-Zero_GX_box_a...

Story-Mode är helt omöjligt.

På lättaste nivån är det iallafall möjligt att komma näst sist. På svåraste nivån är det helt omöjligt att ens komma i mål en 39 sekunder efter de andra.

Själv tycker jag att super Mario bros 3 till NEs som man måste klara i en sittning påfund av att man inte kan spara.

De där stjärn nivåerna i super Mario world är ju också på snudd omöjliga.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem

När jag var liten på atari tiden så spelade jag många spel där jag aldrig klarade level 2. Även om jag kanske sög så tyckte jag det var ett enormt kliv upp i svårighetsgrad mellan första och andra level.

Ettl spel jag minns var: Nebulus
http://www.youtube.com/watch?v=L9XTLM3fSHs
( Atari ST) Towers 1-3 - YouTube

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Ghostbusters 2 till Atari ST
Det var ett jävla helvete att få ihjäl vigo

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad folk klagar på Battletoads. Sanningen är ju att det egentligen bara är riktigt svårt när man spelar 2 spelare. Spelar man själv så är det faktiskt inte helt omöjligt. Tror dock ingen i världshistorien har klarat spelet i 2-spelarläge.

Av en händelse såg jag denna på Youtube här om dagen. Har inte orkat kolla varenda bildruta men tycker vi slår ett slag ändå att den är fake.

http://www.youtube.com/watch?v=UWpzSZmCeGY

http://www.youtube.com/watch?v=Je9GMcecP0w

Själv tror jag aldrig jag kom förbi andra banan...

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Avstängd

Jävla vilken nostalgi tripp jag fick, blev ju tårögd av alla youtube-klipp som länkas Kul att det finns folk från ens egen generation och som inte tycker att Battlefail 3 är det svåraste spelet.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

lost vikings på snes har jag fått kämpa med en hel del!

Permalänk
Medlem

Även jag slår ett slag för "Ghosts'n Goblins" & "Ghouls'n Ghosts" (C-64, Amiga & Arcade)!
Kom väl till andra banan utan fusk. Minns när jag cheatade på C-64 och undrade varför dom bemödat sej med så många banor som ingen (ärlig) spelare någonsin skulle få se...
Arcadversionen var ju inte direkt lättare den. -Tror aldrig jag hade råd att komma längre än till bana 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

Även jag slår ett slag för "Ghosts'n Goblins" & "Ghouls'n Ghosts" (C-64, Amiga & Arcade)!
Kom väl till andra banan utan fusk. Minns när jag cheatade på C-64 och undrade varför dom bemödat sej med så många banor som ingen (ärlig) spelare någonsin skulle få se...
Arcadversionen var ju inte direkt lättare den. -Tror aldrig jag hade råd att komma längre än till bana 2.

Ja, Ghost'n Goblins på Commodore 64:an kommer jag ihåg. Det var ett bra, men riktigt frustrerande spel.
Framför allt minns jag att man lätt fail-hoppade mellan plattformarna, antingen pga joysticken buggade sig lite eller för att man inte riktigt stod på rätt ställe när man hoppade.
Minns att jag aldrig klarade det spelet, men kom faktiskt en bit in i det..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Två spel som jag kommer ihåg var svåra

Mega man 1

Dold text

Rygar

Dold text
Permalänk
Medlem

Något som jag aldrig klarade var Prince of Persia, hur mycket jag än försökte. Tyckte det var helt sinnessjukt hur man bara hade en timma på sig att köra igenom spelet.

Permalänk

Dragons Lair vilket jävla skit spel! svåraste skiten jag någonsin spelat kom bara så långt som han sen blev de till tvspelsbörsen skanstull!

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

Dragons Lair vilket jävla skit spel! svåraste skiten jag någonsin spelat kom bara så långt som han sen blev de till tvspelsbörsen skanstull!

http://www.youtube.com/watch?v=yJosEn-B-Bg

Haha, en till som föll för den här dyngan. Jag kom lika långt ^^