Svåraste retro spelen ever :)

Permalänk
Medlem

Vad fan heter spelet med ett slott och piska?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

castlevania?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Ikari Warriors. Helt klart sinnessjukt jävla svårt.

This. Nog bland de svåraste spelen som finns. Går faan inte klara utan fusk... Dock är detta ett jädrigt dåligt spel, så rekommenderar inte detta.

Castlevania däremot, det var ett spel som var svårt på ett bra sätt. klart spelvärt än idag
Spec 4:an, symphony of the night och de efter som inte var 3d

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Om man bortser från spel man helt enkelt gav upp med, som exempelvis Ghost & Goblins, så är nog de svåraste spel till NES jag klarat Rygar och Darkman. Inte en chans i helvetet att man skulle klara dem idag utan savestates.

Det förstnämnda involverade att man levlade på nån slags drakar uppepå ett berg en hel kväll, lämnade NES:en igång över natten, och klarade spelet nästa dag. Typiskt helgprojekt. Om Darkman kan det väl sägas att det förutom att vara djävulskt svårt, även var djävulskt snyggt. Något av det snyggaste som fanns till NES enligt min åsikt.

Många snackar om att Bionic Commando skulle vara supersvårt hit och dit. Det där har jag inte riktigt fattat, det är en bana där man ska svinga sig fram i taket som kräver en del timing, men förutom det breezar man genom spelet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Bump.

Här måste jag svara Eye of the beholder I & II.

II:an var lätt i början men svårighetsgraden stegras som fan så fort man kommer in i slottet efter att ha dödat det där prästparet.

I I:an hamnade man till sist i någon sorts labyrint där det var omöjligt att hitta en utväg.

Permalänk
Avstängd

Eye of the behåller var bra svåra
Gradius och lifeforce och nån r-type hmmm osäker viken men var nog på amiga/atari som med var episkt svår

Är det ens nån här som klarat gradius utan fusk

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av GladiumMiles:

Själv tycker jag att super Mario bros 3 till NEs som man måste klara i en sittning påfund av att man inte kan spara.

Bara o använda flöjten

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Listar de spel jag själv nött som fanken i min ungdom. De spel jag nämner här är de som jag spelat i omgångar men aldrig lyckats klara (emulator räknas ej!)

*Battletoads - Tog mig aldrig förbi speeder-nivån (nivå 2/2.5) då vi alltid spelade två personer. Helt ömöjligt lir detta.

Ghosts n Goblins - För att klara detta i sin ungdom behövde man nog viga en kontinuerlig spelsession om 8h+ för att bemästra skräpet. Sådan tid tilläts jag desvärre ej framför mitt gamla NES varför jag aldrig tog mig långt (Därtill kan påpekas att frustrationsnivån får en att stänga av i ett väldigt tidigt skede allt som oftast).

Ecco the Dolphin (Sega) - Var ska jag? Vad ska jag göra? Oooh, ett Alien-skepp som suger upp allt djurliv, coolt! (därefter krossad i labyrinten som rör sig framåt i snigelfart = Reset). Helt ömöjligt spel. På samma nivå som Battletoads.

EDIT: Cobra Triangle - Handkontroll med turbo-funktion var ett krav för det här spelet, och inte ens då är det enkelt. Kontrollen är svår att mästra, vilket är den största anledningen till hur pass överjävligt svårt det är. Jag tror vi tog oss till en av de sista nivåerna i spelet, med virvelvindar, strömmar och avgrunder parade med de underbara, rörliga ramperna man skulle hoppa över dessa med. Helt. Omöjligt.

Skulle även vilja slå ett slag för Turtles (ett). Måttligt svårt upp till Technodromen och därifrån helt ospelbart pga. svårighetsnivån. Den sista tunneln där de flygande soldaterna kommer i vågor går ej att klara om man inte bär med sig rätt sekundärvapen. Jag tog mig aldrig någonsin till The Shredder - Något jag kämpat med otaliga gånger.

Det finns fler svåra retrospel, men inga jag kommer på just nu.

Återkommer!

mvh FeeSpray

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Roliga är att dom flesta nämner konsolspel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Ikari Warriors och Ghost n Goblins (valfri plattform), två av de svårare från förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla inlägg, men det absolut svåraste spelet jag känner till är Impossible Misson på C64; http://en.wikipedia.org/wiki/Impossible_Mission
Man har sex timmar på sig, varje gång man dör förlorar man 10 min.
Jag vet ingen som klarat det.

Permalänk
Medlem

Oddworld - Abe's Oddyssee, en riktigt jävel att slå

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu har jag inte läst alla inlägg, men det absolut svåraste spelet jag känner till är Impossible Misson på C64; http://en.wikipedia.org/wiki/Impossible_Mission
Man har sex timmar på sig, varje gång man dör förlorar man 10 min.
Jag vet ingen som klarat det.

Finns tydligen någon som spelat igenom det: http://www.youtube.com/watch?v=ivHFP3dJAkM

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Tror redan någon nämnt detta innan men Ghost's & Goblins till NES... Om man mot förmodan skulle komma längre än halvvägs genom spelet och faktiskt "klara det" så blev man tillbakaskickad till början av spelet fast med ännu fler monster och grejer...

De körde även en liknande grej i super ghouls & ghosts i SNES dock var detta lite bättre genomtänkt och faktiskt inte omöjligt att klara (även om det också kunde vara svårt emellanåt).

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag skriver under på Prince of Persia, satans jä*lar vad svårt det var (på min tid). Detta tillsammans med en problematisk Amiga-kontroll = mycket gråt.

Permalänk
Medlem

Jet set willy såg jag någon nämna, har ett minne av att jag klarade det (på zx spectrum) men idag...knappast.
Shadow of the Horned Rat (PC version 1995) (http://en.wikipedia.org/wiki/Warhammer:_Shadow_of_the_Horned_...) är bland det svåraste jag lirat. Har toppat flera omröstningar om svårast spel, börjar svårt och sen blir det bara värre. Grymt oförlåtande.
Ska vi backa till barndomsspelen så blir det nog Alien8 (ZX Spectrum 1985) (http://en.wikipedia.org/wiki/Alien_8).
Karta? rita en själv, resurserna räcker inte till ingame.
Manual? vadå, ska man efter 10h spel veta vad spelet går ut på?

Edit:
Det var föregångaren Manic Miner (http://en.wikipedia.org/wiki/Manic_Miner) som jag klarade inte Jet Set Willy......

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajjan:

Två spel som jag kommer ihåg var svåra

Mega man 1

Har för mig att 3:an var ännu svårare :s

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Min röst går till Shadow Gate

Permalänk
Medlem

Super Ghouls 'N Ghosts...klarade inte ens första banan när jag var liten. Nu ska jag ta mig igenom detta och tränar för fult med "moderna hjälpmedel".

Denna video fick mig motiverad och nu är det sub 50m utan "hjälp" som är målet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Röstar på Dragons Lair då det verkligen tar hem bottenbetyg i alla kategorier. När jag såg ett speedrun häromdagen infann sig en dålig känsla i magen. Det kändes overkligt att någon kunde klara spelet. Läste senare att det var en klippt video och därmed efterlyses en äkta film på någon som klarat det.
Nog för att tråden handlade om svåra spel men en del andra från denna tid var visserligen svåra men ända bra och roliga på samma gång.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Tror jag hittat det svåraste spelet ever..
https://www.youtube.com/watch?v=sQZuidKexBQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Mjo... när det gäller gamla klassiker så är det nog just till konsol man hittar de flesta. Speciellt de svåra spelen.

Ghosts 'n Goblins minns jag som oerhört frustrerande.

Superfrog var lite halvsvårt i slutet där man skulle "flyga" över en lång rad spikar... men efter ett par försök var det lätt.

Är nog samma idag med spel som demons souls till ps3.
Med allt fler hybridspel har det börjat komma förenklade nerdummade pc spel som Diablo 3 till konsol eller call of duty.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Bara o använda flöjten

Funkar ju, har klarat spelet både flöjtar och utan. Flöjtarna hjälper ju dig till sista världen som består av typ 5 omöjliga slott.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Inaktiv

Dragon's Lair till NES måste ju vara det värsta skit jag gav mig på i mina yngre dar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

T.M.N.T

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Avstängd

Dan Dolme

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GladiumMiles:

Funkar ju, har klarat spelet både flöjtar och utan. Flöjtarna hjälper ju dig till sista världen som består av typ 5 omöjliga slott.

Omöjliga är de inte, testa den japanska versionen av super mario bros 2 (the lost levels). Den som skulle ha blivit super mario bros 2 från början men som ansågs vara för lik ettan varför de tog ett helt annat spel (Doki Doki Panic) och bara slängde in mariofigurer. Där kan vi snacka om svårt mariospel. Giftsvampar, kastvindar o nästan omöjliga hopp. Betydligt svårare än SMB3 som inte är alls omöjligt att klara.

http://www.sydlexia.com/smb2j.htm

Här finns ett youtube klipp. Första banorna är väl rätt ok men sen så blir det svårare.

http://www.youtube.com/watch?v=FcnB4bIxQjI

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Omöjliga är de inte, testa den japanska versionen av super mario bros 2 (the lost levels). Den som skulle ha blivit super mario bros 2 från början men som ansågs vara för lik ettan varför de tog ett helt annat spel (Doki Doki Panic) och bara slängde in mariofigurer. Där kan vi snacka om svårt mariospel. Giftsvampar, kastvindar o nästan omöjliga hopp. Betydligt svårare än SMB3 som inte är alls omöjligt att klara.

http://www.sydlexia.com/smb2j.htm

http://www.nextn.es/wp-content/uploads/2012/07/Super-Mario-Br...

Här finns ett youtube klipp. Första banorna är väl rätt ok men sen så blir det svårare.

http://www.youtube.com/watch?v=FcnB4bIxQjI

Har spelat spelet och varje gång händer det såhär.

*Startar spelet
*Tar rören på andra banan till fjärde eller femte världen.
*Där dör jag direkt av lakitu som kastar någonting i huvudet på mig eller så råkar jag äta giftsvampen.

Svårt är det men har du testat dom där extra nivåerna i Super Mario world, dom är enligt mig ännu svårare.

Har även minnen av någon Teenage Mutant Ninja Turtles spel nestor som skitsvårt, kom alltid framm till någon varg i röd rock som jag aldrig fattade hur jag skulle döda.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem

Ironsword var väl inte helt lätt..

http://www.youtube.com/watch?v=p80BHp3qfAs

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

EDIT: Cobra Triangle - Handkontroll med turbo-funktion var ett krav för det här spelet, och inte ens då är det enkelt. Kontrollen är svår att mästra, vilket är den största anledningen till hur pass överjävligt svårt det är. Jag tror vi tog oss till en av de sista nivåerna i spelet, med virvelvindar, strömmar och avgrunder parade med de underbara, rörliga ramperna man skulle hoppa över dessa med. Helt. Omöjligt.

Skulle även vilja slå ett slag för Turtles (ett). Måttligt svårt upp till Technodromen och därifrån helt ospelbart pga. svårighetsnivån. Den sista tunneln där de flygande soldaterna kommer i vågor går ej att klara om man inte bär med sig rätt sekundärvapen. Jag tog mig aldrig någonsin till The Shredder - Något jag kämpat med otaliga gånger.

Cobra Triangle gick att klara utan turbokontroll, begriper dock inte hur man var så oerhört "korkad" och spelade tills man klarade det spelet.
Som en tidigare postare sa så gick pulsen snabbt upp på "jump the waterfall" banorna, vilket egentligen var de enda svåra, men de var också djävulskt jobbiga. Tog man höger bägge gånger man kunde välja väg så upplevde jag spelet som betydligt enklare med. Inga större skillnader, men banorna låg i en bättre följd tyckte jag.

TMNT var ett spel som jag aldrig klarade innan jag fick tag på en emulator och fick revansch. Tyckte spelet var riktigt bra, men som du säger så var det i princip ospelbart efter technodromen.

Little Nemo var ett annat spel som tog ordentlig med tid att klara. Värld 3 och 5 samt 8-2 var grymmt svåra. Passagen med 5 st eldsprutande saker från golv och tak samtidigt som "pollen" ramlade från ovan skapade och en hel del heta känslor!

Hade också "föregångaren" till gameboy, minns inte vad de hette, men var en enhet och spel ihopbyggt. Donkey kong eller något liknande hetta spelet och man skulle hoppa över krokodiler för att sedan få tag på en nyckel och rädda sin kompis. Lyckades maxa scoren en gång, men vet knappt hur det var möjligt för tempot ökade hela tiden och till sist hade man knappt någon kontroll på vad som hände. Tillsist hade jag "tappat" spelet tillräckligt många gånger för att det inte skulle gå att starta längre.