Test: Metro: Last Light

Egenskap

Värde

Titel

Metro: Last Light

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2013-05-14

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,2 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 4000, Geforce GTS 250

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Very High, AAA/FXAA, 16× AF (upplösning varierar)

Metro: Last Light är den ukrainska utvecklaren 4A uppföljare till 2011-års stortitel Metro 2033. Spelet utspelar sig i det postapokalyptiska universum som uppdiktats av den ryska författaren Dmitry Glukhovsky i sina romaner med samma titel. Kärnvapenkrig har skakat Moskva och de som överlevt, däribland spelets protagonist Artyom, har valt att söka skydd från strålningen och andra faror i stadens tunnelbanesystem.

Spelet använder sig av företagets extremt tungdrivna grafikmotor 4A Engine, vilket gör det perfekt för prestandatester av grafikkort. Lyckligt nog bjuder även titeln på ett inbyggt testverktyg som gör det enkelt att få konsekventa resultat. Vi använder oss här av detaljinställningen "Very High" tillsammans med företagets kantujämningsteknik Analytical Anti Aliasing, en vidareutveckling av FXAA.

I det extremt grafiktunga spelet Metro: Last Light får AMD chansen att sträcka på benen rejält. Nykomlingen Radeon R9 290 lyckas här utprestera Nvidias Geforce GTX 780 med hela 10 procent, samtidigt som det även kör om Geforce GTX Titan med 3 procent bättre resultat. Storebror Radeon R9 290X presterar här dryga 7 procent bättre än Radeon R9 290.

Marginalerna minskar något när upplösningen skruvas upp till 2 560 1 440 pixlar, men Radeon R9 290 lyckas fortfarande utprestera Geforce GTX 780 med cirka 7 procent bättre resultat. Vidare landar nykomlingen på delad plats med Nvidias flaggskepp Geforce GTX Titan samtidigt som det röda lagets värsting Radeon R9 290X presterar knappa 9 procent bättre än Radeon R9 290.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

metro_290.png
780_metro.png

Renderingstiderna är nästintill exemplariska med Radeon R9 290 i Metro: Last Light, med en extremt fin graf utan spikar. Detta reflekteras även i vår subjektiva bedömning, där sekvensen flyter på helt utan anmärkningar.