Sju år efter det psykologiska actionäventyret Hellblade: Senua's Sacrifice har det äntligen blivit dags för en uppföljare från den numera Microsoft-ägda utvecklaren Ninja Theory. Med Senua's Saga: Hellblade II tar studion sina grafiska ambitioner till nya nivåer tack vare ett skifte till Unreal Engine 5 med implementationer av geometrisystemet Nanite samt belysningsmodellen Lumen.
Hellblade II är inte bara ett av de snyggaste spelen som redaktionen skådat utan även ett av de absolut mest tungdrivna PC-titlarna hittills. Som ni kommer att se i prestandamätningarna längre ned är det många moderna kort som går på knäna redan vid upplösningen 1440p och vid 4K UHD är det idag inget kort på marknaden som kan driva spelet vid 60 FPS utan uppskalning aktiverat.
Likt andra grafiska mästerverk som Alan Wake II tycker vi dock inte att spelets tungdrivna natur är omotiverad sett till den otroliga vackra visuella presentationen. Lyckligtvis finns det en uppsjö olika uppskalningstekniker att använda sig av för att hålla bildfrekvensen uppe, och vi skulle varmt rekommendera att använda dem i första hand istället för att vrida på detaljreglaget – Hellblade II gör sig verkligen bäst när allt ögongodis är uppskruvat till taket.
Nedan följer vårt fullständiga prestandatest av spelet med ett 20-tal grafikkort samt en analys hur prestandan påverkas av olika detaljnivåer.
Senua's Saga: Hellblade II saknar ett inbyggt prestandatest och därför mäter vi prestandan direkt i spelet. Testslingan på 55 sekunder är tagen från spelets andra kapitel, där vi springer över en bro in i ett kargt bergsparti. Bildfrekvensen snappas upp med hjälp av mjukvaran Capframe X och efteranalyseras med Microsoft Excel.
Drivrutinerna som används är Radeon Software 24.5.1 samt Intel Arc Drivers 31.0.101.5522 – båda med uttalade optimeringar eller buggfixar för Hellblade II. För Nvidias kort användes Geforce Drivers 552.44, då bolaget inte hade släppt en drivrutin för spelet vid testtillfället. Strax innan publicering släppte Nvidia Geforce Drivers 555.85 för bland annat Hellblade II, men då prestandan var densamma efter ett par stickprover valde vi att köra vidare på den föregående drivrutinen.
Prestanda vid olika detaljnivåer
Låt oss börja med att kika på hur spelets fördefinierade detaljnivåer påverkar prestandan hos två populära kort från Nvidia och AMD i form av Geforce RTX 4070 och Radeon RX 7800 XT. Spelet har tre detaljnivåer – low, medium och high, där det sistnämda använder Lumen-systemet för global ljussättning. Därtill finns det flertalet kantutjämningstekniker att välja mellan, däribland native-varianterna av DLSS (DLAA), FSR och XESS. Vi använder här spelets inbyggda TSR-metod.
Nämnvärt är att Senua's Saga: Hellblade II har dynamisk upplösningsskalning påslaget som grundinställning, vilka innebär att spelet automatiskt sänker upplösningen för att hålla jämna 60 bilder per sekund. För samtliga prestandatester i den här artikeln är den tekniken avstängd.
RTX 4070 | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 97/75 | 71/60 | 42/36 |
Medium | 82/66 | 61/51 | 35/30 |
High | 60/49 | 43/35 | 25/20 |
Det blir snabbt tydligt att Hellblade II är ett riktigt tungdrivet spel, och i synnerhet om man vill ha ögongodiset aktiverat. Redan vid 1080p har vi svårt att hålla jämna 60 FPS med Geforce RTX 4070, även om det ska sägas att upplevelsen är klart spelbar med en VRR-skärm. Bildfrekvensen går att knuffa upp en bit genom att sänka detaljnivån, men då går man också miste om belysningssystemet Lumen som bidrar mycket till spelets miljö.
Ska man istället spela i 1440p med detta grafikkort skulle vi definitivt rekommendera att aktivera DLSS i "Quality" eller "Balanced", då bildfrekvensen med höga inställningar är ganska låg. Vid 4K UHD är spelet extremt tungt, och här skulle vi säga att DLSS "Performance" ger godkända siffror enligt våra erfarenheter, även om man ofta halkar under 60 FPS-strecket. En skärm eller TV med VRR rekommenderas starkt sett till hur bildfrekvensen fluktuerar i Hellblade II.
RX 7800 XT | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 109/90 | 79/66 | 45/39 |
Medium | 91/75 | 66/55 | 38/32 |
High | 65/51 | 47/38 | 26/21 |
Radeon RX 7800 XT presterar något bättre än Geforce RTX 4070 i Hellblade II vid varje upplösning, men det är ingen enorm skillnad. Vid 1080p är det fullt spelbart med höga detaljinställningar om man har en bildvisare med VRR som hanterar dipparna. Vid steget till 1440p skulle vi definitivt aktivera FSR i exempelvis "Quality"-läget och vid 4K UHD behövs åtminstone "Performance"-läget i FSR för att få ett godtagligt flyt.
Prestanda med olika grafikkort
Nu när vi har kikat hur två enskilda kort hanterar olika upplösningar och detaljinställningar har det blivit dags att slänga in hela uppsättningen med grafikkort för att se hur dessa står sig mot varandra. Vi använder oss av det förinställda detaljläget High med TRS för kantjämning. All typ av dynamisk upplösningskalning (DRS) är avstängt.
Som vi såg tidigare är Hellblade II ett av det absolut tyngsta PC-spelen just nu, och redan vid upplösningen 1080p får många grafikkort svettas rejält. Faktum är att det behövs ett Geforce RTX 4070 för att hålla ett genomsnitt på 60 FPS utan uppskalning vid höga detaljinställningar och det är verkligen inget budgetkort. Populära modeller som Geforce RTX 3070 och Radeon RX 6700 XT kommer här behöva hjälp av antingen DLSS eller FSR för att hålla bildfrekvensen uppe.
För korten som ligger i den nedre delen av diagrammet kommer man behöva offra grafiskt ögongodis i kombination med att aktivera uppskalningstekniker – om man inte accepterar konsolliknande prestanda vid 30 FPS. Intels Arc-kort hör till den skaran modeller, och vi skulle säga att bolagets kort underpresterar i Hellblade II ställt mot andra titlar.
Föga förvånande så förvärras läget när upplösningen ställt till 1440p. Värstingen Geforce RTX 4090 är det enda kortet som konsekvent kan lägga sig över 60 FPS-strecket utan uppskalning, men även Geforce RTX 4080 och Radeon RX 7900 XTX presenterar fullt spelbara siffror vid detta scenario. För korten därefter skulle vi definitivt rekommendera att aktivera någon form av uppskalning för att knuffa upp bildfrekvensen samtidigt som korten i den absoluta botten kommer behöva få hjälp av kraftigt nedvridna detaljnivåer.
När vi når 4K UHD är det galet nog inget kort på marknaden som klarar av att hålla sig över 60 FPS-strecket – inte ens när det kommer till genomsnittlig bildfrekvens. Flaggskeppet Geforce RTX 4090 kämpar på för fullt, men kommer här behöva exempelvis DLSS i sitt "Quality"-läge för att komma upp i mer flytande bildfrekvenser. Övriga kort får nog räkna med DLSS/FSR i "Performance" eller "Ultra Performance" för att klara av Hellblade II vid 4K med höga detaljinställningar.