Test: 4K-upplösning (3 840 × 2 160 pixlar)

Både AMD och Nvidia slår på stora trumman gällandes framtidens bildskärmar, och då specifikt modeller med upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar – även kallat 4K eller Ultra High Definition (UHD). Att spela i en upplösning som innebär att driva runt fyra gånger fler pixlar än standardiserade 1080p kräver dock enormt mycket av grafikkortet, och i många fall är Crossfire- eller SLI-lösningar det enda som hjälper för att få en någorlunda spelbar bildfrekvens.

asus_pq321-1.jpg

För att visa huruvida dagens kombattanter klarar av framtidens upplösning hakar redaktionen på ett antal utvalda kort till Asus PQ321 – en av de första bildskärmarna för konsumenter med 4K-upplösning. Likt testerna med flera skärmar skruvas inställningarna ner till en medelnivå för att få hyfsat spelbara resultat.

Testresultat, 3 840 × 2 160 pixlar (4K)

Resultaten från våra 4K-tester påminner i mångt och mycket om de vi såg på föregående sida med flera skärmar, om än med mindre marginaler mellan korten. I Ungine Valley vid upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar presterar Radeon R9 290 cirka 2 procent bättre än Geforce GTX 780. I sin tur presterar flaggskeppet Radeon R9 290X nästan 12 procent bättre än Radeon R9 290.

Även i 4K-upplösning klarar Radeon R9 290 av att utprestera Geforce GTX 780 i alla speltester utom Battlefield 3, där resultaten är väldigt jämna. Storebror Radeon R9 290X uppvisar i snitt 10 procent bättre prestanda än Radeon R9 290.