Njae, vill man t ex jämföra med pascal, eller då 1070 och titta på att priset har gått från 379 till 599. Så kan vi ju kolla på hur det såg ut 2016 som var året 1070 lanserades, och jämföra med 2022.
För 2016: Bruttomarginal 59%, Nettomarginal 24%
För 2022: Bruttoarginal 57%, Nettomarginal 16%
Även om vi går t ex på Q4 iom att överlager osv har dragit ner året rätt mycket för nvidia och att 4000-serien lanserades ju faktiskt mot slutet av året, så är det 63% respektive 23%. Vi pratar alltså inga drastiska skillnader sett till nvidias totala marginaler. Sen tror jag inte nvidia är direkt nöjda med årets resultat och kommer fortsätta försöka vrida upp nettomarginalen så mycket det går efter att ha sett fler perioder på upp till 30% (både miningboomen med pascal, och den under corona), och det såklart sticker en i ögonen när man säger att priset går upp pga x & y, samtigtit som man pressar upp marginaler, men vinstmarginalsskillanden är absolut för liten från t ex pascal för att använda som arguent för att säga att x & y som anledningar för prisökningen är irrelevanta. Det kan absolut vara en anledning, men det är absolut inte den enda, och inte ens säkert att det är sannoligt att det är den största.
Sen är frågan hur mycket siffrorna säger oss oavsett eftersom vi inte har segmentsiffror, nvidia har förändrats rätt mycket, gamingsegmentet är ju inte ens en majoritet av deras omsättning.Blöder ett segment pengar så kommer det ju dra ner totalen, eller öka om det går bra för ett högmarginlassegment. Vi kan inte säga säkert baserat på dessa siffror hur lönsamheten för GeForce har ändrats, men totalt för nvidia har det inte hänt så mycket drastiskt sen Pascal (vilket var var den serie som dom tog ett kliv på lönsamhet med), förutom då dom två mining-perioderna när det gick som tåget på riktigt. Men liksom bruttomarginalen har ju vart på över 50% sen 2012, och samtidigt som AIB säger att dom har historsikt låga marginaler vid MSRP, så nog har tillverkningskostnaderna gått upp en del.