Internetoperatörer tvingas blockera piratsajter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som använder piratsidor år 2023 och till vad?

Många streamingtjänster plockar bort serier/filmer utan förvarning.

Själv började vi titta på Luther-serien på HBO Max efter att Netflix släppt filmen.

Dock hann vi aldrig se färdigt serien, utan HBO plockade bort allt den 1/4 -23.

Var tror du resterande delar av serien finns i bättre kvalitet samt med valfria undertexter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är det något mer vi bara ska ha en tillverkare/leverantör av?

Bara 1 biltillverkare? Bara 1 mataffär? Bara en tillverkare av kläder?

Jag tror inte nån har något emot om det finns flera leverantörer, så länge även flera av alternativen också har allt innehåll man vill se.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bahnhofs "barnsliga uppkäftighet" eller vad för annat trams nu folk brukar papegoja ur sig har funkat i alla år och gör det fortfarande

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Överkill:

Är väl inte tillverkningen utan distributionen han menar. ICA säljer inte enbart ICAs egna varor. Du kan faktiskt hitta det mesta där.

Spotify exempelvis.

En bättre analogi är kanske de lijära TV-abonnemang som finns. Oavsett vilken leverantör du väljer kan du köpa kanaler med Allsvenskan, Eliteserien, Premier League, Filmer osv. Men priset för var och en av dessa är väl ungefär vad en streamingtjänst kostar idag, så problemet är kanske inte så stort. Vad är skillnaden på 5 ganska billiga jämfört med 1 stor/modulär dyr? Om vi tänker oss att alla streamingtjänsterna kostar 150kr, dvs 750kr/mån totalt så är det fortfarande billigare än ett maxat TV-abonnemang.

När det kommer till PirateBay så vet jag inte vad jag skulle vilja ha där. Jag håller med om att det är som att jaga ett rörligt mål och de aldrig kommer lyckas blockera allt, men effekten för mig är noll.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som använder piratsidor år 2023 och till vad?

Nu när Napster och DC++ inte är en grej längre så.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det verkar som att de ska rätta sig efter listor från filmbolagen nu när jag kikar igen, men det lär ju bli en omständlig process hur man än vrider och vänder på det.

Vad förhindrar dem att stoppa in helt orelaterade hemsidor i listorna? Vem bestämmer vad som är en piratsajt? Blir lite äcklad när folk utan teknikkunnande ska bestämma sånt här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som använder piratsidor år 2023 och till vad?

Linux ISOs.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bahnhofs "barnsliga uppkäftighet" eller vad för annat trams nu folk brukar papegoja ur sig har funkat i alla år och gör det fortfarande

De spärrade Audiobookbay för över en månad sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bastich:

Det finns en sådan redan, den heter usenet

Ja detta lär ju inte hindra någon som vill ladda ner saker. Det är för lätt att hitta andra källor som inte är blockerade.

Skrivet av Xverminator:

Är det någon som använder piratsidor år 2023 och till vad?

Gissar på att det används för att ladda ner upphovsrättsskyddat material? /s

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Sweclockers brukade förbjuda prat om pirateri. Har reglerna släppts nu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Sweclockers brukade förbjuda prat om pirateri. Har reglerna släppts nu?

Skillnad att prata om företeelsen generellt mot att tipsa om specifika saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Av pur nyfikenhet. Är det idag tekniskt möjligt att nyttja sin lagliga rätt att privatkopiera en film eller ett (fysiskt) spel man köpt? Eller blockeras det av diverse tekniska lösningar.

Ingen kommer att orka driva det i rätten för prejudikat. Men om vi ändå ska betala en straffavgift på lagring som motiveras av rätten att kopiera så får väl staten också driva att det ska vara tekniskt möjligt.

Jag privatkopierar lite från SVT och TV4 ibland, det är lätt som en plätt och är ju min lagliga rätt. Å det jag privatkopierar därifrån får jag ju också dela med mig till nära å kära.

Men har saker och ting kopieringsskydd som måste kringgås så får du inte göra det, vilket blurays och liknande tenderar att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som använder piratsidor år 2023 och till vad?

Känner flera som använder det.

Dem har helt enkelt inte råd att köpa nya spel, filmer etc.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Ännu en produktiv dag!

Måste vara nå boomerkorståg mot piratkopiering, piratebay är ju i högsta grad dött och ersatt av bättre alternativ?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Gulligt av dom att försöka

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som använder piratsidor år 2023 och till vad?

Har inte använt på väldigt länge, men tittar man på vart det är påväg, med HBO Max ska bli "Max" med höjda priser, Amazon Prime ska införa nya "kanaler", Netflix gått i krig med inloggsdelning, streaming går mot allmänt mycket högre priser, fler tjänster med färre innehåll, och en allmän tillbaka gång till hur det såg ut förr i tiden, så börjar det snart bli dags att leta fram den gamla hatten och ögonlappen som ligger långt inne i garderoben och dammar. Tänker inte acceptera att jag måste ha 4 olika tjänster till 2 500 SEK i månaden i slutändan bara för att kunna se 2 serier som kanske eller kanske inte finns kvar på dessa 4 för att de flyttas runt konstant.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Var många år sen man var pirat nu asså. kul för leverantörerna att hålla koll på alla ständigt addressbyten som kommer att göras av sidorna konstant, kommer bli en rejäl summa för dom att avsätta resuser och jaga dom för att blockera. men den kostnaden kommer ju hamna hos konsumenten.
sen är det ju lät att kringå blockeringen.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Liff:

De spärrade Audiobookbay för över en månad sen.

Avblockat igen eller? Kände inte till sidan men den laddar åtminstone för mig (tänker inte testa att tanka något), har Bahnhof.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Fyra saker har kraftigt minskat fildelningen.

1: Bättre utbud av filmer och musik
2: Ransomware, det är riskabelt att ladda hem filer speciellt exekveringsbara
3: Multiplayerspelande, folk vill spela online
4: Rädsla för dessa hotbrev som skumma advokatbyråer skicka ut.

Så jag tror inte så många idag bryr sig så mycket om dessa sidor blir spärrade.
Självklart finns det för många behov av att använda dessa sidor, men dessa individer har också kunskap att gå förbi spärrningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är det någon som använder piratsidor år 2023 och till vad?

Än så länge är ju utbudet på piratsidorna mycket bättre än på streamingtjänsterna.

Kill Bill 1 och 2
The Thing
Escape from New York
La Haine
Stranger Than Paradise
The Raid: Redemption
Bloodsport
Repo Man
Reservoir Dogs
Eraserhead

Detta är 10/11 slumpmässigt valda men ändå välkända filmer. Jag kontrollerade och kunde enkelt hitta samtliga på en välkänd torrentsida i flera olika kvalitetsnivåer och med många som delar. Hur många hittar du på din streamingtjänst?

Permalänk
Medlem

Trodde dom flesta gått över till att streama filmer billigt idag ? så antalet som tanker filmer är väl väldigigt lågt idag eller?

Permalänk
Medlem

Känns lite skrattretande att storföretagen fortfarande verkar tro att allt kommer ordna sig bara man blockerar TPB.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Känns lite skrattretande att storföretagen fortfarande verkar tro att allt kommer ordna sig bara man blockerar TPB.

All skydd handlar om att försvåra inte göra det omöjligt. Inom kryptering så är det ofta att man har ett så starkt kryptering så det tar ett par miljarder år med dagens teknik att knäcka, när denna tid har gått. Ja, då då är nog informationen man ville skydda inaktuell.

Och piratkopiering har de idag lyckas få ner rejält på många områden, detta till att det egentligen inte är något större problem.
Såklart piratkopiering fortfarande kan vara ett problem för mindre kreatörer.

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir alltså mer blockerande än det redan är så det är dags att köpa aktier i VPN företagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det blir alltså mer blockerande än det redan är så det är dags att köpa aktier i VPN företagen.

Min åsikt man bör vara en idiot, okunnig eller något om man använder de populära fildelningstjänsterna utan att försöka dölja sin identitet. Det handlar inte enbart om att skydda sig emot upphovsrättsinnehavare utan personer kan utge sig för att vara upphovsrättsinnehavare för något och kräva folk på pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Än så länge är ju utbudet på piratsidorna mycket bättre än på streamingtjänsterna.

Kill Bill 1 och 2 - 2003
The Thing - 1982 *
Escape from New York - 1981
La Haine - 1995
Stranger Than Paradise - 1984
The Raid: Redemption - 2011
Bloodsport - 1988
Repo Man - 1984 *
Reservoir Dogs -1992
Eraserhead - 1977

Detta är 10/11 slumpmässigt valda men ändå välkända filmer. Jag kontrollerade och kunde enkelt hitta samtliga på en välkänd torrentsida i flera olika kvalitetsnivåer och med många som delar. Hur många hittar du på din streamingtjänst?

Nu är det inget fel på filmerna, men det är rätt nischat du har "slumpmässigt" valt filmerna då alla utom 2 är äldre än 2000-tal.

Just det är väl en av svagheterna hos streamingtjänsterna, av någon anledning (Efterfrågan?) så verkar det ju inte direkt finnas mycket "äldre" material.

Rent överlag så är väl "storfilmer" rätt svårt, det kostar väl för mycket att köpa in.

Kollade två slumpmässigt (dom med *), dom fanns att köpa/hyra iTunes store hos Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Trodde dom flesta gått över till att streama filmer billigt idag ? så antalet som tanker filmer är väl väldigigt lågt idag eller?

Lågt men ökande eftersom splittringen i streamingtjänsterna gör det dyrt och svårt att hitta det man vill ha, och begränsningar a la Netflixs senaste stopp gör att det än en gång är smidigare att piratkopiera än att betala.

Jämför spotify vs filmtjänsterna och piratkopieringen av musik vs piratkopiering av film. Natt och dag.

Permalänk
Medlem

Det skrämmande är hur ofantliga kostnader dessa beslut medgör medans det inte gör någon skillnad alls. vadå dom kanske gör så att 100 personer slutar medans resten antingen byter operatör eller bara skaffar en VPN.

Medans resterande får stå för kostnaden för detta vilket i slutändan ofta är åtskiljaktiga miljoner kr....

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

De spärrade Audiobookbay för över en månad sen.

Fy skäms i så fall. Men som tur är så verkar de ha gjort bot för sina synder och slipper hamna i helvetet för jag kommer åt sidan och har Bahnhof. Jag kan heller inte hitta någon information om att de ska ha blockerat sidan, eller att de nu ändrat sig och slutat blockera sidan så lite källor på att de ens blockerat sidan till att börja med vore nice.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Antar det bara är dns blockering? Vilket är totalt meninglöst då ingen(halvt kunnig) kör med leverantörernas dns ändå.

Nej, dessutom kan ju vem som helst registrera en domän helt gratis och redirecta till t.ex. piratbukten. Ska de blockera varje sådan domän manuellt får de sätta halva Sveriges befolkning på att bevaka det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD