Nvidia ökar inte produktionstakten för Geforce RTX 4000

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Såklart….finns ingen mening att höja produktionstakten när de inte säljer bra.

Skrivet av birdman:

Då:
AMD säljer bättre GPU till samma eller lägre priser än nVidia = Gamers köper nVidia

Nu:
AMD säljer likvärdig GPU till samma eller lägre priser än nVidia = Gamers köper nVidia.

"Varför kan inte AMD erbjuda mer prisvärda GPU så jag kan köpa nVidia kort billigare?!?!!?!?!!"

Och så undrar folk varför AMD inte vill lägga miljarder på R&D, bara för att förlora mot nVidia i gamingmarknaden.

Håller fullständigt med.

Skrivet av dagas:

Nvidia har betydligt större del av marknaden. Väldigt många tittar inte ens på AMD. Speciellt i USA bland folk som inte är super insatta så är AMD inte ens något som man tittar på. Lite som iPhone köpare inte tittar på Android mobiler när de ska köpa nu iPhone utan bara jämför med vad de har.

Traditionell marknadsekonomi säger att när utbudet ökar och efterfrågan sjunker så ska priset sjunka men när de nästan har monopol behöver de inte sänka ändå.

Skulle inte förvåna mig om de hellre körde dem till tippen för att hålla uppe priserna på 4000 serien än att sänka 3000 serien.

Då kan de väl skriva av dem som förlust och få mindre skatt dessutom.

Men kanske jag är överdrivet pessimistisk.

Jag har en oroande känsla att vid ca 50% sänkning så är det lika stor förlust att skrota o skriva av….(har inte en aning om var gränsen går dock.)

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jag tror nvidia har rätt saftiga marginaler på korten helt ärligt

Tveksamt faktiskt att de har mer än 300 $ på 4080 som exempel...

De lämnar 300$ vinst för aib+distribution +ÅF då korten ryktas kosta 500$ att tillverka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Alltså tittar man på 4070 så är det ett perfekt sätt att sälja överblivna 4070 ti som inte säljer . Man skär ner dom lite och får ändå 599 dollar för chippet .Problemet är bara ju längre ner på stegen desto mer priskänsliga är kunden. 4070 är DOA i dom flesta länderna . Hade man kallat det 4060 ti och tagit 100 dollar mindre hade det säkert gått . 4090 har i princip slutat sälja 4080 har aldrig sålt bra 4070 ti sålde inte bra och 4070 är DOA . Varför skall Nvidia beställa mer chip då ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Alltså tittar man på 4070 så är det ett perfekt sätt att sälja överblivna 4070 ti som inte säljer . Man skär ner dom lite och får ändå 599 dollar för chippet .Problemet är bara ju längre ner på stegen desto mer priskänsliga är kunden. 4070 är DOA i dom flesta länderna . Hade man kallat det 4060 ti och tagit 100 dollar mindre hade det säkert gått . 4090 har i princip slutat sälja 4080 har aldrig sålt bra 4070 ti sålde inte bra och 4070 är DOA . Varför skall Nvidia beställa mer chip då ?

Vart ser du att alla kort slutat säljas? Vart har du info att korten inte säljer enligt deras prognos?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

äh, sluta klaga och köp lite Nvidia-aktier, så kan du få tillbaka pengarna.

Fattiga människor gnäller istället för att bara bli rika. Latmaskar.

Jag ber återigen om ursäkt. Blir väl så när man är fattig att man inte tänker rationellt. Har man slut på bröd är det ju bara äta bakelser istället för att gnälla om att brödet är slut

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vart ser du att alla kort slutat säljas? Vart har du info att korten inte säljer enligt deras prognos?

Alltså är du blind ? Alla kan se att det inte säljer det blir patetiskt

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja att sänka priserna på 30-serien finns ju inte på kartan. Då måste de erkänna att priserna varit för höga och så kommer det minska försäljningen av 40-serien. Bättre att manipulera marknaden istället. Det känns liksom hederligare.

Sänker de priserna på 30-serien kommer de sedan bli tvungna att sänka priset på 40-serien när 30-korten sålt slut. Blir ju konstigt annars om man har kunnat köpa 3080 för 5000:- och sedan är det plötsligt 4070 för 8000:- som gäller.

Genom att hålla priserna uppe kan de etablera 8000:- som det nya "mid-range" även framöver.

Skrivet av superapan:

Nu har vi sett dessa inlägg sedan 30-serien släpptes, "guuud vad jag jag är som fick till MSRP!". Men ärligt talat; jag vet inte om 8000 tusen för 10 GB VRAM är något att vara glad över. Det är inte orimligt är att vi kommer se 3070 och 3080 som grafikkorten som åldrades sämst. Jag tror begagnatmarknaden för 3080 kommer fullständigt haverera inom kort.

Samtidigt är 3080 redan snart 3 år gammalt så även om det inte räcker så många år till har det haft en skaplig livslängd. Produktcyklerna var mycket kortare förr, det var inte alls ovanligt att man i princip var tvungen att skaffa nytt grafikkort vartannat år, så det är egentligen inte något konstigt. Allt under 4080 med 16 GB är väl däremot rätt döfött om man köper nytt idag.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Alltså är du blind ? Alla kan se att det inte säljer det blir patetiskt

Nej jag är inte blind men deras aktier ökar, vilket betyder de slår marknadens förväntan.

Bara för att kort finns att köpa betyder det inte att dem inte säljer. Enligt tidiga rykten så fanns väl 4000 serien redan på lager i augusti så finns ju chans att de inte gjorde papperslansering.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej jag är inte blind men deras aktier ökar, vilket betyder de slår marknadens förväntan.

Bara för att kort finns att köpa betyder det inte att dem inte säljer. Enligt tidiga rykten så fanns väl 4000 serien redan på lager i augusti så finns ju chans att de inte gjorde papperslansering.

Ja det var en stor lansering med kort nästan lika stor som 4090 .Att handlare i Auatralien och Nord Amerika kallar kortet DOA hör inte till vanligheten .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Detta är mest AMD:s fel. Maken till usel konkurrent får man leta efter. Var är RDNA3 i mellanklassen? Varför har inte priserna på RDNA2 sjunkit än mer?

Nvidia är marknadsledare så de kan hålla på såhär. Målet är vidöppet för AMD att plocka marknadsandelar. Men de verkar inte intresserade. Kanske dedikerade grafikkort inte är lukrativt längre?

Tyvärr inte bara det det handlar om. Folk köper det som är "inne" och Nvidia har lyckats just på den punkten.
Spelar ingen roll vart man läser så ser är det alltid någon som säger att AMDs drivrutiner är usla. Det är också upp till konsumenter att läsa på lite extra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Ja det var en stor lansering med kort nästan lika stor som 4090 .Att handlare i Auatralien och Nord Amerika kallar kortet DOA hör inte till vanligheten .

Är väl ganska vanligt att någon Youtube nämner något som click bait då det är nyhetstorka?
Då DOA från handlarna är ju anonyma utan källor så stort salt kar får ställas fram.
Även om jag inte tror det är en succé

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är väl ganska vanligt att någon Youtube nämner något som click bait då det är nyhetstorka?
Då DOA från handlarna är ju anonyma utan källor så stort salt kar får ställas fram.
Även om jag inte tror det är en succé

Bara titta på antal kvar för o inse att det ligger väldigt mycket i ordet DOA på detta släppet .Sen är det konstigt att anonyma handlare från jordens alla hörn inkl Tyskland använder samma ordval .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Bara titta på antal kvar för o inse att det ligger väldigt mycket i ordet DOA på detta släppet .Sen är det konstigt att anonyma handlare från jordens alla hörn inkl Tyskland använder samma ordval .

Så länge folk år anonyma kan det vara en kampanj av någon som sprider osanning.
Låt siffrorna tala sitt språk istället för att hänvisa till rykten utan källor.

Jag tror den kommer sälja okej tillslut, den skall ju ligga där i 2 år till ändå

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så länge folk år anonyma kan det vara en kampanj av någon som sprider osanning.
Låt siffrorna tala sitt språk istället för att hänvisa till rykten utan källor.

Jag tror den kommer sälja okej tillslut, den skall ju ligga där i 2 år till ändå

Den är till skillnad från önsketänkande lätt och kontrollera .Alltså det råder inget tvivel

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Den är till skillnad från önsketänkande lätt och kontrollera .Alltså det råder inget tvivel

Jag önsketänker inte min ditt argument är utan uppbackande av siffror.
De kan ju bara presentera sina sälj siffror för Veckan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag önsketänker inte min ditt argument är utan uppbackande av siffror.
De kan ju bara presentera sina sälj siffror för Veckan

Ja med tanke på att den borde tagit slut på ett par timmar för o räknas som ett okej .släpp .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Ja med tanke på att den borde tagit slut på ett par timmar för o räknas som ett okej .släpp .

Beror väl på lagersaldo? Antingen kör man amd papperssläpp och allt är succé eller så har man ett lager vid släpp.
Vårsläpp är sällan succéer pga semester bokningar och mindre tid för spelande för många.

Du nämnde det är lätt att bevisa med siffror på försäljningen, återkom gärna med försäljning av gpuer senaste 4 veckorna så vi kan se hur DOA hela nvidia är 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ber återigen om ursäkt. Blir väl så när man är fattig att man inte tänker rationellt. Har man slut på bröd är det ju bara äta bakelser istället för att gnälla om att brödet är slut

Hahaha, bra att den symboliska liknelsen nådde fram Aktier är den moderna mannens tårtor.

Nej men seriöst nu.

Förhoppningsvis kanske folk fortsätter att inte köpa deras produkter och de blir tvungna att vakna upp till verkligheten lite.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Beror väl på lagersaldo? Antingen kör man amd papperssläpp och allt är succé eller så har man ett lager vid släpp.
Vårsläpp är sällan succéer pga semester bokningar och mindre tid för spelande för många.

Du nämnde det är lätt att bevisa med siffror på försäljningen, återkom gärna med försäljning av gpuer senaste 4 veckorna så vi kan se hur DOA hela nvidia är 😊

Förstår att DU tycker det .Jag kan dock med gott samvete som gammal datorhandlare med 12 år i branchen säga atr jag aldrig upplevt en sådan här flopp från Nvidia .Turing bleknar i jämförelse

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Sänker de priserna på 30-serien kommer de sedan bli tvungna att sänka priset på 40-serien när 30-korten sålt slut. Blir ju konstigt annars om man har kunnat köpa 3080 för 5000:- och sedan är det plötsligt 4070 för 8000:- som gäller.

Men så är det nästan alltid för de flesta elektronikprodukterna. Var helt normalt för grafikkort också fram till nyligen, slutet av produktcykeln är då chansen till fynd är (var) störst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Förstår att DU tycker det .Jag kan dock med gott samvete som gammal datorhandlare med 12 år i branchen säga atr jag aldrig upplevt en sådan här flopp från Nvidia .Turing bleknar i jämförelse

Jag kunde själv gå och köpa kort i butiker dagar efter lansering under mitten av 2000 talet.

Men återkom gärna med siffror, dem var ju lätta att få fram.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag kunde själv gå och köpa kort i butiker dagar efter lansering under mitten av 2000 talet.

Men återkom gärna med siffror, dem var ju lätta att få fram.

Förstår att just du säger så faktiskt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Sänker de priserna på 30-serien kommer de sedan bli tvungna att sänka priset på 40-serien när 30-korten sålt slut. Blir ju konstigt annars om man har kunnat köpa 3080 för 5000:- och sedan är det plötsligt 4070 för 8000:- som gäller.

Genom att hålla priserna uppe kan de etablera 8000:- som det nya "mid-range" även framöver.

De kan bara etablera det om folk faktiskt accepterar att priserna går upp så pass mycket. Och jag är tveksam. Folk vet ju mycket väl att 30-serien är en dålig verklighetsfrånvänd måttstock eftersom nästan inga av de faktorer som gjorde att priserna blev som de blev är aktuella idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hahaha, bra att den symboliska liknelsen nådde fram Aktier är den moderna mannens tårtor.

Nej men seriöst nu.

Förhoppningsvis kanske folk fortsätter att inte köpa deras produkter och de blir tvungna att vakna upp till verkligheten lite.

Vi får se. Om flera månaders pissdålig försäljning och ett allmänt ointresse just på grund av priset inte väcker dem så vetefan vad som gör det. Inte snällt att tvinga sina kunder till ett chicken race. Men man behöver väl inte vara snäll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Förstår att just du säger så faktiskt .

Återkom med siffror och bilder istället för att skriva onödiga kommentarer.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Återkom med siffror och bilder istället för att skriva onödiga kommentarer.

Du vet lika väl som jag att dom inte redovisas öppet än men att du som försvarar Nvidia i allt dom gör kräver siffror medan dina egna önstetänkande blir roligt Nvidia gör mycket bra grafikkort men att vara ren fanboy tjänar ingen på .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Du vet lika väl som jag att dom inte redovisas öppet än men att du som försvarar Nvidia i allt dom gör kräver siffror medan dina egna önstetänkande blir roligt Nvidia gör mycket bra grafikkort men att vara ren fanboy tjänar ingen på .

Jag försvarar dem inte men deras pris är förståeligt pga 3000 seriens lansering och utbud och nuvarande lager.
Försäljningen redovisas varje kvartal av nvidia och amd (dock inte varje modell för sig) och mindfactory har ju postat försäljning vissa veckor som ger ett hum

Även en kotte förstår att denna gen kommer sälja sämre än förgående när förgående slog alla rekord i försäljning och efterfrågan. Där kleti och pleti köpte för ockerpriser utanför ÅFs.

Vilket tidigare år har generationsmättnad inträffat samtidigt som en lågkonjunktur EFTER brist på halvledare där nvidia och amd bokade beställningar till överpris?

Jag avskyr dock folk som spyr ut information utan grund och källor.
Du hänvisar till "fakta" utan tillstymmelse till källor.
Därav denna konstanta diskussion med dig.

Säljer nvidia sämre än tidigare? Ja
Skulle deras vinst öka om dem sänkte priset så fler gpuer såldes? Förmodligen inte då gen till gen är för lite prestandaskilönad att motivera byta varje generation.
Kan amd eller Intel ta permanenta marknadsandelar? Nejz marknaden är mättad efter rekord år
Kommer AI hetsen sluka sjukt mycket gpuer i snar framtid? Jajamän
Delar dem nod med gamers? Ja
Omsätter data center mer än gaming? Ja
Är det högre vinst att sälja mot företag? Japp och dem kan oftast motivera det då vinsten skriver av investeringen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag försvarar dem inte men deras pris är förståeligt pga 3000 seriens lansering och utbud och nuvarande lager.
Försäljningen redovisas varje kvartal av nvidia och amd (dock inte varje modell för sig) och mindfactory har ju postat försäljning vissa veckor som ger ett hum

Även en kotte förstår att denna gen kommer sälja sämre än förgående när förgående slog alla rekord i försäljning och efterfrågan. Där kleti och pleti köpte för ockerpriser utanför ÅFs.

Vilket tidigare år har generationsmättnad inträffat samtidigt som en lågkonjunktur EFTER brist på halvledare där nvidia och amd bokade beställningar till överpris?

Jag avskyr dock folk som spyr ut information utan grund och källor.
Du hänvisar till "fakta" utan tillstymmelse till källor.
Därav denna konstanta diskussion med dig.

Säljer nvidia sämre än tidigare? Ja
Skulle deras vinst öka om dem sänkte priset så fler gpuer såldes? Förmodligen inte då gen till gen är för lite prestandaskilönad att motivera byta varje generation.
Kan amd eller Intel ta permanenta marknadsandelar? Nejz marknaden är mättad efter rekord år
Kommer AI hetsen sluka sjukt mycket gpuer i snar framtid? Jajamän
Delar dem nod med gamers? Ja
Omsätter data center mer än gaming? Ja
Är det högre vinst att sälja mot företag? Japp och dem kan oftast motivera det då vinsten skriver av investeringen.

Du försvarar dom i varenda tråd .Alltså om dom hade 40 st inne av modeller till mrsp vissa har 34 kvar vissa är 25 kvar osv att 9 av 10 har handlat av 50 + modeller är inte bara roligt utan ett konstaterande att vissa försvarar allt Nvidia gör till vilket pris som helst

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Du försvarar dom i varenda tråd .Alltså om dom hade 40 st inne av modeller till mrsp vissa har 34 kvar vissa är 25 kvar osv att 9 av 10 har handlat av 50 + modeller är inte bara roligt utan ett konstaterande att vissa försvarar allt Nvidia gör till vilket pris som helst

Och du kritiserar dem i varje tråd utan ordentliga källor.
Jag försvarar dem inte ens här utan jag ifrågasätter din källinformation vilket jag hoppas varje människa med en gnutta förstånd gör.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och du kritiserar dem i varje tråd utan ordentliga källor.
Jag försvarar dem inte ens här utan jag ifrågasätter din källinformation vilket jag hoppas varje människa med en gnutta förstånd gör.

Nej jag kritiserar deras beslut att spara pengar på V ram och deras besparing på bussen .Att tex ha 16 GB på 3070 i stället för 8 är en besparing på ca 30 dollar när dom sålde kortet .( utan mängdrabbat det är när man köper in 64 st moduler ) .Sen kritiserar jag deras prisättning .Det verkar jag inte vara ensam om .Du kan gå in på samtliga youtube reccensioner och läsa kommentarerna .Så ser du att det gör dom flesta som kommenterar .Vad gäller källanvisning kan du göra samma som du kräver själv .Du påstod tex att 4070 ti sålt bra i Sverige har du siffror och länka ? Sist men inte minst att man till vilket pris försvarar ett företag är inte logiskt . Man skall kritisera det som är dåligt och rosa det som är bra .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm