Otydligt stöd för spelkontroll från 8bitdo, och tips om alternativ?

Permalänk

Otydligt stöd för spelkontroll från 8bitdo, och tips om alternativ?

Letat ett tag efter en spelkontroll till mina Mac:ar så att jag kan spela ETS2:)

Valet föll på en 8bitdo då jag varit nöjd med dem jag haft till min Xbox från samma tillverkare. På deras hemsida står det att kontrollen är kompatibel med Mac... men det är lögn. Jag fick inte kontrollen att fungera så jag vände mig till deras support. Jag fick till svar att deras kontroller ENBART fungerar med UTVALDA spel köpta på APPSTORE... så vill du spela spel på Steam som jag vill, då får du köpa en annan. De hänvisade också till att informationen finns på deras hemsida. Man klickar på SHOP högst upp i menyraden. Sedan scrollar man ner till "Officially supported by APPLE" och klickar på den. Sedan scrollar man förbi alla modeller till du kommer längst ner till FAQ. Väl vid FAQ KLICKAR DU PÅ DEN SISTA RADEN "What games are supported" så kommer en rad till fram där ovanstående står. Klart som korvspad.

Synd, för det är bra kontrollers helt klart. Någon som har tips på en bra och gärna billig bluetoothkontroller som man faktiskt kan använda på en Mac M1/M2 när man spelar via Steam?

/L

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Letat ett tag efter en spelkontroll till mina Mac:ar så att jag kan spela ETS2:)

Valet föll på en 8bitdo då jag varit nöjd med dem jag haft till min Xbox från samma tillverkare. På deras hemsida står det att kontrollen är kompatibel med Mac... men det är lögn. Jag fick inte kontrollen att fungera så jag vände mig till deras support. Jag fick till svar att deras kontroller ENBART fungerar med UTVALDA spel köpta på APPSTORE... så vill du spela spel på Steam som jag vill, då får du köpa en annan. De hänvisade också till att informationen finns på deras hemsida. Man klickar på SHOP högst upp i menyraden. Sedan scrollar man ner till "Officially supported by APPLE" och klickar på den. Sedan scrollar man förbi alla modeller till du kommer längst ner till FAQ. Väl vid FAQ KLICKAR DU PÅ DEN SISTA RADEN "What games are supported" så kommer en rad till fram där ovanstående står. Klart som korvspad.

Synd, för det är bra kontrollers helt klart. Någon som har tips på en bra och gärna billig bluetoothkontroller som man faktiskt kan använda på en Mac M1/M2 när man spelar via Steam?

/L

Fungerar det inte att ful köra via steam och sätta upp "fel kontroller"? Som med playstation

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Som sagt kolla i steamklienten kan ev gå att få steam att tro det är en vanlig typ xbox one kontroll eller liknande.

Annars om inget där funkar köp en xbox one kontroll bör i te gå lös för mer än typ 500:- eller nått pratar vanlig bluetooth och steam har native support för one kontrollerna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har då använt min 8bitdo Pro 2 att lira Baldur's Gate 3 genom Steam, fungerade finfint!
Edit: Men ja, kan ha varit tillsammans med nåt fix i Steam.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Fungerar det inte att ful köra via steam och sätta upp "fel kontroller"? Som med playstation

Nej, har provat att köra olika modes, inget fungerar. Inte ens direct control. Har provat XBox, Switch, Playstation...

Skrivet av Rouge of Darkness:

Som sagt kolla i steamklienten kan ev gå att få steam att tro det är en vanlig typ xbox one kontroll eller liknande.

Annars om inget där funkar köp en xbox one kontroll bör i te gå lös för mer än typ 500:- eller nått pratar vanlig bluetooth och steam har native support för one kontrollerna.

Kan man köra en Xbox-kontroller över blåtand till Mac. Det känns ju som en nobrainer om det är så.

Skrivet av Ibis:

Jag har då använt min 8bitdo Pro 2 att lira Baldur's Gate 3 genom Steam, fungerade finfint!
Edit: Men ja, kan ha varit tillsammans med nåt fix i Steam.

Hur lyckades du med det? Jag provade visserligen inte BG3, det enda spelet jag fick att hitta kontrollern via Steam var Sleeping Dogs och där kunde jag inte mappa om knapparna.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Har en Ultimate Wired här och det finns nog inte ett enda spel på Steam jag stött på som inte fungerar bra antingen native, med 360-binds eller lite manuellt pill. Det ska absolut inte vara nån skillnad på Mac och du behöver inte köra något av speciallägena på kontrollen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Kan man köra en Xbox-kontroller över blåtand till Mac. Det känns ju som en nobrainer om det är så.

Apple säger så.

https://support.apple.com/sv-se/111101

Och jag kan bekräfta att det går då jag använde det på min Mac innan jag sålde den.
Använder idag på en iPad till och från.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Hur lyckades du med det? Jag provade visserligen inte BG3, det enda spelet jag fick att hitta kontrollern via Steam var Sleeping Dogs och där kunde jag inte mappa om knapparna.

Nu orkade jag inte blåsa in de 120GB eller vad nu BG3 ligger på igen, men drog in Disco Elysium. Dum som jag var så testade jag inte om det fungerade innan jag gjorde nedan, men det fungerade då efter!
Steam -> Inställningar -> Kontroller, jag kalibrerade den och fick mappa upp knapparna på den där.

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Nu orkade jag inte blåsa in de 120GB eller vad nu BG3 ligger på igen, men drog in Disco Elysium. Dum som jag var så testade jag inte om det fungerade innan jag gjorde nedan, men det fungerade då efter!
Steam -> Inställningar -> Kontroller, jag kalibrerade den och fick mappa upp knapparna på den där.
<Uppladdad bildlänk>

Jag är nog för tekniskt inkompetent helt enkelt

Men en Xbox-kontroller funkade fint. Känns lite överprisade dock.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

Jag är nog för tekniskt inkompetent helt enkelt

Men en Xbox-kontroller funkade fint. Känns lite överprisade dock.

https://www.maxgaming.se/sv/handkontroll-xbox-series/xbox-ser...

Inte så farligt tycker jag kanske nån hundralapp eller 2 dyrare än när ja köpte min för typ 10 år sen. Men allt har ju ökat mycket i pris sen dess så känns inte onormalt direkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows