AMD: "Bulldozer har åtta kärnor"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Det gör den väl för att försöka få operativet att fördela lasten mellan modulerna effektivt, de delar ju trots allt resurser.
Behöver inte betyda att AMD anser att varje modul inte har två kärnor.

Uppenbarligen är deras officiella ståndpunkt att de anser att det handlar om åtta kärnor.

Med tanke på att det är en privatperson som gjort stämningen och det handlar om ett civilrättsligt mål så borde han i alla fall själv tro på en vinst då han annars få stå för sina rättegångskostnader.

Att kunna peka på en sak som CPUID, där som sagt AMD själv klassificerat sin produkt som 4 kärnig i den del som är tekniskt relevant men de skriver att den är åttakärnig i marknadsmaterial och även i informationen som är irrelevant för OSet och endast ger en "human friendly" beskrivning av produkten

"AMD FX(tm)-8350 Eight-Core Processor"

ger hans invändning en hel del uppbackning. Om det räcker för att vinna detta har jag absolut ingen aning om.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Genesis:

Tja, frågar du AMD så är så fallet, men det beskriver inte vad skillnaden är.
Kärna finns ingen standard för vad det är. Vad AMD kallar kärna är inte vad övriga CPU-tillverkare kallar kärna.

Både Intel och AMD kan exekvera två trådar per <enhet som delar delar resurser mellan två trådar>.
Intel väljer att kalla den enheten för kärna, och specar att den kärnan kan exekvera två trådar per kärna.
AMD väljer att kalla den enheten modul, och säger att varje modul har två kärnor, där varje kärna kan exekvera en tråd var.
Ingen av de har rätt, ingen av de har fel, då det inte finns någon enhetlig standard för vad en kärna är.

Så att säga att AMDs modulsystem skiljer sig i hur det tekniskt fungerar mot Intels HT system, därför att deras respektive företag har valt olika definitioner av ordet kärna är en konstig motivering. Det beskriver inte vad som tekniskt skiljer de åt. Bara vad företagen valt att kalla delarna i en CPU.

Däremot är termen SMT ganska väl definierad. Gissar att Tony Dickey kan använda detta för att stärka sitt fall då CPU med oberoende CPU-kärnor, som Core i5 och Phenom inte kan klassas som att ha SMT då detta kräver att några delar av fetch-decode-execute måste delas (notera att hur cachen är designad är irrelevant för SMT).

Så både Intel HT och AMDs moduler implementerar SMT, men det gör inte CPUer med oberoende kärnor. Är just oberoendet han verkar byggt upp hela sitt case kring.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Skynet-IRC:

kör med en 8120 på min server och på den så står det .
CPU Cores: 8CPUs x 3,1Ghz
Processor Type : AMD FX(tm)-8120 Eight-Core Processor
Cores per Socket : 8
Logical Processors :8
Hyperthreading : Inactive

Ja, hur aktiverar man hyperthreading på en AMD processor.... Ditt program borde nog skrivas om lite

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock är HT något annat än AMD´s moduluppbyggnad.

HT bygger på 1 kärna med två trådar, AMD kör 8 kärnor som delar resurser likt CMT och inte som intels SMT.

Skrivet av Sladden91:

Rätta mig om jag har fel nu men handlar inte grejen om att man delat upp kärnorna i "moduler" som faktiskt är två CPU-kärnor men som delar en FPU tillsammans?

Inte direkt någon risk att det blir en flaskhals på grund av brist på FPU-kraft. Är det en liten fuling? Ja på sätt och vis. Är det att likna med hyperthreading? Absolut inte.

Nu skall vi rätta till några saker.
1. Jag har aldrig sagt att HT och AMDs moduler är samma sak. Det jag sa är att om kriteriet är att man skall kunna köra 8st instruktioner parallellt så uppfyller även en 4kärning Intel cpu med HT detta.
2. Ja att det endast finns 4st FPU kan absolut bli en flaskhals. Processorn kan köra 8st parallella instruktioner om max 4st av dessa är flyttalsoperationer så kör du 8st trådar med flyttalsberäkningar så kan du ge dig på att det är en flaskhals.

Till er som tycker att bulldozer har 8kärnor: var går gränsen? 8st heltalsadderare och 1st FPU. Är det 8st kärnor? Den kan ju utföra 8st heltalsoperationer parallellt. Räcker inte det?

Min poäng är inte att AMDs modulsystem är dålig eller att Intels HT skulle vara bättre eller ens att dessa skulle vara ens jämförbara(finns dock en del likheter). Min poäng är att om AMD säger att bulldozer har 8st kärnor var går gränsen? Hur skall novisa kunder veta skillnaden mellan AMDs kärnor och Intels kärnor?

Enligt min definition så har en kärna autonoma resurser sen att det finns fördelar med att bygga system med delade resurser har inte med saken att göra. Detta är bara en definitionsfråga.

Permalänk
Medlem

Är omröstningen ett resultat av att ni missförstått er egen artikel? Åtta kärnor är fortfarande åtta även om man skalar bort komponenter, eller går tre kärnor upp i rök på min i7 om jag väljer att köra den singel från BIOS? Eller var det själva frågan?

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Uppenbarligen är deras officiella ståndpunkt att de anser att det handlar om åtta kärnor.

Med tanke på att det är en privatperson som gjort stämningen och det handlar om ett civilrättsligt mål så borde han i alla fall själv tro på en vinst då han annars få stå för sina rättegångskostnader.

Att kunna peka på en sak som CPUID, där som sagt AMD själv klassificerat sin produkt som 4 kärnig i den del som är tekniskt relevant men de skriver att den är åttakärnig i marknadsmaterial och även i informationen som är irrelevant för OSet och endast ger en "human friendly" beskrivning av produkten

"AMD FX(tm)-8350 Eight-Core Processor"

ger hans invändning en hel del uppbackning. Om det räcker för att vinna detta har jag absolut ingen aning om.

Han kommer få stå för sina rättegångskostnader oavsett om han vinner eller förlorar målet eftersom det äger rum i USA.

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Vilket program använder du?
CPUID skulle visa 4 kärnor och 8 trådar.

det står i min VMware vSphere Client.
har den cpu i min Esxi server.

Skrivet av FlyingKiwibird:

Ja, hur aktiverar man hyperthreading på en AMD processor.... Ditt program borde nog skrivas om lite

då är det hela servern som behöver skrivas om av VMware

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem

efter att ha läst lite om ämnet påminner det lite om "970 3,5GB + 0,5GB"

som jag fattar det kan du inte köra olika beräkningar på alla 8 kärnor, då det blir en flaskhals i FPUn medans 4 beräkningar går fin fint och alla 8 används effektivt likt det intel kallar HT

så om vi ska titta på stämmningen i USA - Ja CPUN har 8 kärnor, men bara 4 olika beräkningar kan köras utan att det blir en flaskhals

vilket kan klassas lite som att vilseleda sina kunder - speciellt om man har just det behovet (köra olika beräkningar på varje kärna)

nu skulle jag gissa att 99.99% av vanligt folk inte har detta behov med sina CPU:er så de bryr sig inte/märker inte av detta

ni får gärna rätta mig om jag har fel - om vi tar TEX VMware eller dylikt, kan du köra 8 olika operativsystem samtidigt (på olika cores) ?

Permalänk
Medlem

Nvidia har 3,5GB RAM och AMD 4 kärnor.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Är omröstningen ett resultat av att ni missförstått er egen artikel? Åtta kärnor är fortfarande åtta även om man skalar bort komponenter, eller går tre kärnor upp i rök på min i7 om jag väljer att köra den singel från BIOS? Eller var det själva frågan?

Jo men frågan är nog mer om vi anser att man fortfarande kan kalla det för 8 kärnor efter som att vissa komponenter av kärnorna är bortskalade. Vad är definitionen av en kärna? Vad måste man ta bort från kärnan för att det inte längre kan anses som en hel kärna? Är mitt rött samma som ditt rött? Vissa kanske anser att alla kärnor måste kunna operera helt oberoende av varandra för att det skall vara en "äkta" oktacore.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Genesis:

Tja, frågar du AMD så är så fallet, men det beskriver inte vad skillnaden är.
Kärna finns ingen standard för vad det är. Vad AMD kallar kärna är inte vad övriga CPU-tillverkare kallar kärna.

Både Intel och AMD kan exekvera två trådar per <enhet som delar delar resurser mellan två trådar>.
Intel väljer att kalla den enheten för kärna, och specar att den kärnan kan exekvera två trådar per kärna.
AMD väljer att kalla den enheten modul, och säger att varje modul har två kärnor, där varje kärna kan exekvera en tråd var.
Ingen av de har rätt, ingen av de har fel, då det inte finns någon enhetlig standard för vad en kärna är.

Så att säga att AMDs modulsystem skiljer sig i hur det tekniskt fungerar mot Intels HT system, därför att deras respektive företag har valt olika definitioner av ordet kärna är en konstig motivering. Det beskriver inte vad som tekniskt skiljer de åt. Bara vad företagen valt att kalla delarna i en CPU.

En Intel-kärna kan inte likställas en AMD-modul så som du gör. HT styckar upp instruktionerna från två trådar för att optimera pipeliningen i EN exekveringskärna. I en AMD-modul hanteras två trådar i TVÅ exekveringskärnor. Däremot har inte AMD's exekveringskärnor tillgång till en egen flyttalsenhet utan måste dela den med en annan kärna. En flyttalsenhet behöver inte existera i en kärna för att det ska kallas för kärna, den behöver inte ens existera i en processor. Det inte en vital komponent, man kan utföra flyttalsberäkningar ändå, men det görs då i betydligt fler operationer och tar således längre tid.

Permalänk
Skrivet av adzer:

Ja att det endast finns 4st FPU kan absolut bli en flaskhals. Processorn kan köra 8st parallella instruktioner om max 4st av dessa är flyttalsoperationer så kör du 8st trådar med flyttalsberäkningar så kan du ge dig på att det är en flaskhals.

Absolut, väldigt dåligt formulerat från min sida. Min poäng var mer att hur ofta kommer mer än hälften av alla instruktioner i ett system vara flyttalsoperationer?

EDIT: Eller i och för sig... alla multitrådade flyttalsoperationer kommer ju flaska så klart. Ursäkta tankevurpan.

Permalänk

Om man vänder på steken: Hur många kärnor har t.ex. en Phenom II X4 om man använder Bulldozers definition på vad en kärna är?

Permalänk
Medlem

Vad händer om AMDs CMT funkat lika eller bättre än Intels SMT. Hade Mr Dick stämt AMD då?

Permalänk
Skrivet av kangarooster:

Om man vänder på steken: Hur många kärnor har t.ex. en Phenom II X4 om man använder Bulldozers definition på vad en kärna är?

fortfarande 4 kärnor då arkitekturen skiljer sig så pass mycket

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Det mest spännande är ju om någon skulle klara av att se skillnaden på en AMD eller Intel-CPU på en dator utan att köra speciell programvara som skvallrar. Undrar om någon ens skulle klara av att se skillnad på Linux med Windows-GUI eller Windows XP/7. Tom här inträffar det att dom man pratar med missar det.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

är dålig på ämnet. men om han misslyckas så får väl han stå för hela kalaset? och kan man stämma en stämning? skulle vara kul. Kanske inte ska stämma folk för allt.

Permalänk
Medlem

Jaha om AMD säger att den göra 8 instruktioner samtidigt, är det inte bara att skapa ett benchmark/test för att få allt överstökat?

Att bara *säga* att den kan göra 8 instruktioner samtidigt är ju som att säga att alla bilar är fyrhjulsdrivna för att dom uppenbarligen har fyra hjul. Upp till bevis då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Nu skall vi rätta till några saker.
1. Jag har aldrig sagt att HT och AMDs moduler är samma sak. Det jag sa är att om kriteriet är att man skall kunna köra 8st instruktioner parallellt så uppfyller även en 4kärning Intel cpu med HT detta.
2. Ja att det endast finns 4st FPU kan absolut bli en flaskhals. Processorn kan köra 8st parallella instruktioner om max 4st av dessa är flyttalsoperationer så kör du 8st trådar med flyttalsberäkningar så kan du ge dig på att det är en flaskhals.

Till er som tycker att bulldozer har 8kärnor: var går gränsen? 8st heltalsadderare och 1st FPU. Är det 8st kärnor? Den kan ju utföra 8st heltalsoperationer parallellt. Räcker inte det?

Min poäng är inte att AMDs modulsystem är dålig eller att Intels HT skulle vara bättre eller ens att dessa skulle vara ens jämförbara(finns dock en del likheter). Min poäng är att om AMD säger att bulldozer har 8st kärnor var går gränsen? Hur skall novisa kunder veta skillnaden mellan AMDs kärnor och Intels kärnor?

Enligt min definition så har en kärna autonoma resurser sen att det finns fördelar med att bygga system med delade resurser har inte med saken att göra. Detta är bara en definitionsfråga.

Finns ingen standard alls hur en kärna ska vara uppbyggd. FPU är ju inget nödvändigt, för att kalla det kärna.

Att två cpu kärnor delar på resurser är inte samma sak som en kärna med 2 trådar. Sen att man tycker den har 4 kärnor är inte hela sanningen.

Skulle själv sagt i förenklad form, hårdvaru HT/SMT (bara för varje kärna kör ju 1 tråd var). Kärna står ju för den inre kretsen, alltså navet i CPU:n, resten på kärnan är olika lösningar dels få ut hög prestanda och även beräkna instruktioner effektivare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

En Intel-kärna kan inte likställas en AMD-modul så som du gör. HT styckar upp instruktionerna från två trådar för att optimera pipeliningen i EN exekveringskärna. I en AMD-modul hanteras två trådar i TVÅ exekveringskärnor. Däremot har inte AMD's exekveringskärnor tillgång till en egen flyttalsenhet utan måste dela den med en annan kärna. En flyttalsenhet behöver inte existera i en kärna för att det ska kallas för kärna, den behöver inte ens existera i en processor. Det inte en vital komponent, man kan utföra flyttalsberäkningar ändå, men det görs då i betydligt fler operationer och tar således längre tid.

I vilka sammanhang gör datorn flyttalsberäkningar? Kräver vardagliga program, spel och windows flyttalsberäkningar, eller är det bara olika renderingsprogram osv som bulldozer flaskar i??

Permalänk
Medlem

Som Lexius sa i denna förra tråden ja den har 8 kärnor

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Hjälpsam

Sett tester som visat att en FX8350 är svagare än en 2600K per kärna, men starkare i de fall den kan använda alla sina åtta kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Att processorn kan utföra 8instruktioner parallellt är dock inget bevis för att det är 8 fysiska kärnor. Isf skulle intels 4kärniga med HT också räknas som 8 kärnor.

Jag tycker fortfarande att det är "ful-PR" av AMD.

Intels 4-kärniga processor som har 8 trådar arbetar då asynkront och inte parallellt.
Sen att beräkningarna går så pass fort att vi inte kan uppfatta tidsskillnaden är något annat. En kärna skulle kunna rymma många asynkrona processer utan att en normal person ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

En Intel-kärna kan inte likställas en AMD-modul så som du gör. HT styckar upp instruktionerna från två trådar för att optimera pipeliningen i EN exekveringskärna. I en AMD-modul hanteras två trådar i TVÅ exekveringskärnor. Däremot har inte AMD's exekveringskärnor tillgång till en egen flyttalsenhet utan måste dela den med en annan kärna. En flyttalsenhet behöver inte existera i en kärna för att det ska kallas för kärna, den behöver inte ens existera i en processor. Det inte en vital komponent, man kan utföra flyttalsberäkningar ändå, men det görs då i betydligt fler operationer och tar således längre tid.

Ja, med Intels namngivningsystem för HT så har HT en kärna med två trådar, och med AMDs namngivningssystem så har en modul två kärnor där vardera har en tråd. Det skiljer sig framför allt tack vare deras namngivningssystem.
Försök säga det du vill utan att använda ordet kärna, då det ordet saknar enhetlig definition. Och då Intel använder en annan definition än vad AMD gör, och du blandar användandet av de så blir dina argument mer än fråga i vad definitionen av ordet kärna egentligen är.

Vad menar du med att HT styckar upp instruktioner från två trådar? Den kör inte två trådar genom en samma pipline eller något liknande som med temporal multithreading. HT kör två trådar samtidigt fullt ut parallellt. Men den fördelar användandet av de pipelines som kärnan har dynamiskt mellan de två trådarna. Så att med en stor bred tråd som lätt kan splittras superskalärt, kan exekveras med den fulla prestandan som finns tillgänglig för riktigt breda trådar i kärnan. Medan två lite smalare trådar som inte lika väl kan splittras superskalärt, och som inte behöver tillräckligt med minnesbandbredd för att störa varandra, så kan kärnan exekvera båda samtidigt med 100%ig skalning.
Medan AMDs modulsystem bara har dynamisk tilldelning för FPUer, medan ALUer och AGUer har en statisk tilldelning, oavsett vad som är bäst för stunden. Där om man kör en ensam bred och tung tråd på en modul så sitter den andra trådens ALUer och AGUer oanvända, medan de andra får jobba för fullt, och tråden exekveras långsammare tack vare det.
De båda har betydligt mer snarlik uppdelning av de övriga resurser mellan trådarna, utom för just ALUer och AGUer där de skiljer sig desto mer åt.

Att Bulldozer delar flexibelt på de två FPU-pipelines som finns i varje modul är inte en potentiell svaghet i Bulldozer, det är en styrka. Prestandan går upp tack vare det. Hade varje tråd varit låst till en statisk uppdelning av en FPU per tråd så hade prestandan varit lägre i de flesta typer av mjukvara.
Bättre hade så klart varit två FPUer statiskt per tråd. Men med totalt fyra FPUer så hade en flexibel delning av de mellan de två trådarna varit ännu bättre.

Det har blivit någon märklig prestige i att ha många kärnor, oavsett hur bra prestanda de har. Det enda som spelar någon roll är ju prestandan i olika typer av laster. Sedan är det skit samma hur eller varför processorn uppnår de siffrorna. Antalet kärnor är en högst irrelevant siffra. Om en processor klarar av att exekvera många trådar samtidigt med bra prestanda så spelar det ju ingen roll hur många kärnor den har. Det är prestandan per tråd, antalet trådar, och hur pass mycket prestandan sjunker på en tråd när man belastar en annan som är relevant.

Personligen (ej vedertagen definition då en sådan inte finns, bara min personliga syn) så ser jag definitionen av kärna som en helt fristående del av kislet på processorn, där man kan bygga en CPU med en godtyckligt heltal som multipel för kärnor (ex Bulldozer kan inte ha en CPU med vad AMD klassar som exempelvis 3 kärnor (1,5 moduler), då en modul är en odelbar konfiguration av transistorer på die-en, och de kräver ett jämnt antal kärnor. Medan med exempelvis gamla Stars så var 3 kärnor fullt möjligt, just för att de inte satt ihop, utan var fristående).
Även om en beräkningsenhet kan exekvera flera trådar med 100%-ig skalning, där exekveringen på en tråd inte alls stör eller påverkar exekveringen av en annan tråd under några som helst omständigheter, gör de inte som separata kärnor i mina ögon. Men därav också att antalet kärnor är som antalet ledare i en sockel, eller något liknande. Det är en i praktiken tämligen meningslös siffra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av murklor:

Jaha om AMD säger att den göra 8 instruktioner samtidigt, är det inte bara att skapa ett benchmark/test för att få allt överstökat?

Att bara *säga* att den kan göra 8 instruktioner samtidigt är ju som att säga att alla bilar är fyrhjulsdrivna för att dom uppenbarligen har fyra hjul. Upp till bevis då.

Att Tony Dickey dragit in detta med "8 instruktioner" känns som ett misstag sett från hans synvinkel och då antalet instruktioner som kan köras är irrelevant för den huvudpunkt han försöker göra.

Gissar därför också att AMD är specifikt tar med detta med 8 instruktioner i sin svar här.

Om vi definierar "kärnor" efter hur många instruktioner som maximalt kan köras per cykel skulle vi få kalla FX-8350 för 16 kärnig (den kan utföra upp till två heltalsberäkningar per CPU-tråd), vi skulle även få kalla 4790K för 16 kärnig då den kan utföra upp till fyra beräkningar per kärna (vare sig HT används eller ej, med HT når man i praktiken närmare denna "upp till" siffra).

Är inte speciellt svårt att skriva ett program som "bevisar" dessa maxvärden, är något som t.ex. Agner Fog gör som del i sin forskning/analys av prestanda i moderna x86 CPUer.

Skrivet av Ratatosk:

Sett tester som visat att en FX8350 är svagare än en 2600K per kärna, men starkare i de fall den kan använda alla sina åtta kärnor.

Vilket är lite vad man kan förvänta sig givet att FX8350 kan köra upp till 2+2 beräkningar per modul medan 2600K kan köra upp till 3 beräkningar per kärna (HT gör bara att man kommer närmare denna "upp till" siffra). Från Haswell kan upp till 4 beräkningar utföras per kärna, vilket lite förklarar varför AMDs modeller inte längre hänger med ens när alla CPU-trådar används.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Och GTX 970 har 4 GB vram...

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Intels 4-kärniga processor som har 8 trådar arbetar då asynkront och inte parallellt.
Sen att beräkningarna går så pass fort att vi inte kan uppfatta tidsskillnaden är något annat. En kärna skulle kunna rymma många asynkrona processer utan att en normal person ser det.

Med SMT så kan en kärna exekvera flera instruktioner per cykel så jo de klarar av parallella instruktioner, under rätt omständigheter kan tilläggas. En kärna kan arbetar med många processer/tasks och gör sk "context switch" mellan dessa som är för snabba för att vi skall uppfatta dem. Du kan således ha ingång mängder med trådar trots att du bara har en kärna. Så fungerar det oavsett om du har HT eller inte.

Permalänk
Medlem

Först måste man definiera vad som räknas som en kärna, och det är ju upp till var och en av CPU-makarna rimligen.. Annars hade allt som inte ser exakt ut som 8086 inte räknats som en "kärna". Jädrans dryg snubbe att slösa med folks tid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Finns det något program/operativsystem som inte identifierar Bulldozer med 8 kärnor som 8-kärnig?

Fast det spelar ju ingen roll hur ett operativsystem identifierar kärnor eller hur? Min 4790K har 8 kärnor enligt Windows men det är ju inte sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Först måste man definiera vad som räknas som en kärna, och det är ju upp till var och en av CPU-makarna rimligen.. Annars hade allt som inte ser exakt ut som 8086 inte räknats som en "kärna". Jädrans dryg snubbe att slösa med folks tid.

Även om man säger att det är fritt för tillverkaren att definiera begreppet kärna så är det ju då ett potentiellt problem i det här sammanhanget att AMD i den tekniska implementationen har definierat sin CPU som 4 kärnig men i marknadsföringsmaterialet säger 8 kärnor.

Sedan att detta egentligen inte har så stor påverkan på prestanda är ju en annan sak, stämningen handlar inte om prestanda utan att AMD ska ha gått ut med felaktig information i sin marknadsföring.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304