Liberalerna: Förbjud anonyma partikonton

Permalänk
Melding Plague

Liberalerna: Förbjud anonyma partikonton

Johan Pehrson (L) vill tillsätta en kommitté för att utreda hur förbudet kan se ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

>Liberalerna
>förbud
Fick mig att säga hmm.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Låter ändå rätt vettigt att ett politiskt parti inte ska kommunicera via anonyma konton. Mer vettigt förslag än det S kom med som vill att alla ska identifiera sig för att skapa ett konto.

Aldrig röstat L, men detta förslaget har iaf mitt stöd. Det handlar ju om att politiska partier inte ska kunna underminera vår demokrati med falska eller missledande budskap som de inte ens öppet vågar stå för.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wizbro:

>Liberalerna
>förbud
Fick mig att säga hmm.

Det går utmärkt att kombinera liberalism och förbud. Det är faktiskt inga konstigheter alls.
Det går exempelvis bra att vara liberal och ha förbud att parkera hur som helst. För det skapar problem för andra.
Det går utmärkt att ha förbud mot stöld och vara liberal. För det påverkar andra.
Det går också bra att vara liberal och var för förbud mot demokratihämmande verksamhet. För det sätter käppar i hjulen för en grundförutsättning för att liberalsim ska få utrymme.

Så det här behöver du nog inte oroa dig för allt för mycket ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta känns inte tekniskt nog för att höra hemma på Sweclockers. Påverkar inte vanliga teknikpersoner utan är en rent politisk åtgärd.

Förvånad över att se det här.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Att det här inte redan finns. Ett forum för politiker. Inget är anonymt, diskussioner kan föras, följas och granskas. Vem har sagt vad, när och hur.

Debatter i riksdagen transkriberas, och läggs också in i forumet. Man kan bifoga statistik, fakta, artiklar.

Med oberoende faktagranskare och moderatorer.

Kan säkert utvecklas vidare för att främja kompetens, vettiga beslut och ordning och reda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Detta känns inte tekniskt nog för att höra hemma på Sweclockers. Påverkar inte vanliga teknikpersoner utan är en rent politisk åtgärd.

Förvånad över att se det här.

Politik intresserar många = många klick = mer intäkter.

Att det sedan kommer innebära att tråden behöver rensas konstant p.g.a. SweC inte tillåter politisk diskussion gör dock det hela komiskt. Men det är ju inte första gången

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Ja, något måste göras i vilket fall som helst. Det här måste ha konsekvenser.

Ryser när jag läser vad Ebba Busch tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Låter ändå rätt vettigt att ett politiskt parti inte ska kommunicera via anonyma konton. Mer vettigt förslag än det S kom med som vill att alla ska identifiera sig för att skapa ett konto.

Aldrig röstat L, men detta förslaget har iaf mitt stöd. Det handlar ju om att politiska partier inte ska kunna underminera vår demokrati med falska eller missledande budskap som de inte ens öppet vågar stå för.

Hur skulle man förbjuda det i praktiken utan att kräva ID-handlingar vid skapande av konton? Det enda sättet att faktiskt säkerställa att det efterföljs är att man följer S förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det går utmärkt att kombinera liberalism och förbud. Det är faktiskt inga konstigheter alls.
Det går exempelvis bra att vara liberal och ha förbud att parkera hur som helst. För det skapar problem för andra.
Det går utmärkt att ha förbud mot stöld och vara liberal. För det påverkar andra.
Det går också bra att vara liberal och var för förbud mot demokratihämmande verksamhet. För det sätter käppar i hjulen för en grundförutsättning för att liberalsim ska få utrymme.

Så det här behöver du nog inte oroa dig för allt för mycket ;).

Odemokratiskt det han vill genomföra. Bara en politiker som är ärlig i Sverige och sa att politiker det blir man för sin egen skull inte för andras. Sverige är på många sätt en bananrepublik, korruption finns det mycket, politikerna beter sig som psykopater, hyckleri finns det i överflöd. Bespara mig politisk propaganda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Hur skulle man förbjuda det i praktiken utan att kräva ID-handlingar vid skapande av konton? Det enda sättet att faktiskt säkerställa att det efterföljs är att man följer S förslag.

Det enda jag kan se det som är att det kanske införs ett lagkrav på att alla såna användare måste innehålla någon slags information om att det är en representant från ett parti. Har man inte haft det och åker dit så kanske man åker på böter?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Mer transparens är nåt jag gärna sett från politiker, både vad gäller finansiering och kommunikation.

Sociala medier verkar vara fantastiska propagandaverktyg för den som kan tänka sig att använda det hämningslöst, så någon sorts kontroll verkar ju behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

>Liberalerna
>förbud
Fick mig att säga hmm.

Liberalerna är några av de största förbudsivrarna i riksdagen. Tror de tog namnet för att de tyckte ironin var kul. Eller så kanske de fick inspiration av Orwell.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petersv:

Odemokratiskt det han vill genomföra.

Då säger jag tvärt om. Högst demokratiskt förslag.

Skrivet av Petersv:

Bara en politiker som är ärlig i Sverige och sa att politiker det blir man för sin egen skull inte för andras. Sverige är på många sätt en bananrepublik, korruption finns det mycket, politikerna beter sig som psykopater, hyckleri finns det i överflöd. Bespara mig politisk propaganda.

Korruption och fiffel kan motverkas med krav på transparens. Att politiska partier jobbar med dolda påverkningskampanjer och smutskastning höjer knappast förtoendet för demokratin eller politiker.
Här kan faktiskt regler för ökade krav på transparens för riksdagspartier hjälpa till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Hur skulle man förbjuda det i praktiken utan att kräva ID-handlingar vid skapande av konton? Det enda sättet att faktiskt säkerställa att det efterföljs är att man följer S förslag.

Lagar och rättssystem har i hundratals år handlat om att avskräcka genom påföljder efter brottet snarare än att försöka göra det omöjligt att begå brottet.

Om det nu blev grovt kriminellt med anonyma konton så hade partier förhoppningsvis inte vågat använda metoden då det hade kunnat uppdagas genom visselblåsare, tekniskt analys av innehåll eller slarv i jobbet med att dölja brottet.

Det är en extremt stor skillnad jämfört med att kräva att individer registrerar sig med staten för att få läsa eller uttrycka åsikter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ett förbud mot anonyma partikonton skulle fungera. De är ju anonyma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Förstår inte hur ett förbud mot anonyma partikonton skulle fungera. De är ju anonyma.

Det beror väl lite på straff och följder. I nuläget innebär det väl ett aja baja om man blir påkommen.

Är straffet att en andel av partistödet dras in så står mer på spel.
Det blir också en direkt kriminell handling vilket också ökar risken att gå över gränsen i sig.

Så om man blir påkommen blir konsekvenserna mer digra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tänker man på det lite grand är det konstigt att det inte behövs någon "Ansvarig utgivare"
Du får inte ge ut en tidning utan ansvarig utgivare, men du får lägga upp den annonymt på internet.
Kanske något för våra lagvrängare att titta in på?

Permalänk
Medlem

Om det skulle krävas ID för att ha sociala medier skulle en stor del av internet försvinna.
Så är det bara. Snacka om att vara helt utanför verkligheten.

I en fin värld hade det inte varit något märkligt. Men samtidigt, i en fin värld hade det inte behövts.

Och ja, bort med alla politiska påverkanskonton. Vi har politik rakt i ansiktet var dag ändå.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag kan definitivt se seriösa forum tex sweclockers, där man måste logga in via bankid eller dylikt. Jag säger inte att man skall förbjuda alternativa konton som sådant, men genom att införa en sådan lösning (hos de sidor som vill), så höjer man dessutom status på dessa sidorna. Troll -och generella spamkonton torde minska per automatik. Detta finns redan på discord då man kan lägga in att kontot måste vara kopplat till ett mobilnr för att komma in på den högsta säkerheten på servern. Jag blir mest förvånad att detta inte skett på forum ännu 🤔

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är en extremt stor skillnad jämfört med att kräva att individer registrerar sig med staten för att få läsa eller uttrycka åsikter.

Men förslaget gäller ju enbart sociala medier, alltså Instagram och Facebook. Eventuellt kanske dom skulle sträcka det till att även täcka TikTok och Youtube på sin höjd. Det handlar ju inte om någon form av åsiktsregistrering på alla former av diskussionsforum. Nackdelarna skulle i praktiken bli noll. Du förlorar inte rätten att uttrycka dina åsikter.

Sen så är det ganska skrämmande att man på något sätt känner att man måste vara anonym för att uttrycka sina åsikter.

Permalänk
Medlem

Det är väl rimligt att ställa liknande krav på politiska partier som man ställer på företag i marknadsföringslagen (tydligt att det är ett politiskt budskap med tydlig avsändare). Gränsdragningen kan vara att får du partistöd från staten så ska du uppföra dig på ett vuxet sätt och inte kasta dynga anonymt. Blir du påkommen dras partistödet in.

Det här är ett demokratiproblem. Det är ju vi allihop via röstsedeln som avgör om partier får inflytande och partistöd så att de kan växa ytterligare. Då är det ganska viktigt att veta att "parti x tycker y och uppmanar följare att ska drev mot person x". Vill partier uppföra sig på det sättet så får de väl göra det, men då vill jag veta så att jag kan rösta på någon med en mental ålder över 10 nästa gång det är val.

Däremot är det ju hål i huvudet att ställa krav på att privatpersoner inte ska få vara anonyma.

Permalänk
Medlem

Ett balanserat förslag från Pehrsson.

politiska partier skall inte ha anonyma konton som sprider deras propaganda oberoende av åsikt.
Men privata personer behöver möjligheten att anonymt kunna vädra sina politiska åsikter på webben utan att riskera att bli utfryst

Idag kan man bli utfryst bara för att man kanske ej håller med den vedertagna majoriteten oberoende av sida vilket gör att folk knyter näven och håller tyst tills någon tappar topplocket och går över till våldsamma handlingar.

Sedan kan jag tycka att förbudet bör även gälla statliga verksamheter generellt med då folket behöver kunna känna att de behandlas korrekt oberoende vem de är.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

När länsstyrelsen reglerar hur valaffischer får sättas upp så bör även den digitala motsvarigheten regleras. Generellt så tycker jag att det varit en stor del naivitet kring socialamediers inflytande i valkampanjer. Speciellt med riktade meddelanden som inte är öppen för allmänheten och motståndarna att se eller debattera. Detsamma är dessa anonyma konton, men håller ändå med att kommunikation från privatpersoner som inte arbetar för partiet ska vara fritt ha anonym.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Hur skulle man förbjuda det i praktiken utan att kräva ID-handlingar vid skapande av konton? Det enda sättet att faktiskt säkerställa att det efterföljs är att man följer S förslag.

Det är skillnad på att göra något omoraliskt och något olagligt. Seriösa partier och politiker brukar ju försöka hålla sig inom lagens ramar, även om de ibland kanske försöker komma så nära gränsen som möjligt för att få en edge. Men oftast brukar dem ju hålla sig på rätt sida.

Rubrikerna i media nu efter trollfarmen är ju negativa. Men de har ju inte gjort något olagligt. Det skulle krävas mycket hårdare åtgärder om de blivit påkomna med olaglig verksamhet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Lär väl knappast bli verklighet, men vore ju en våt dröm för varje anhängare av ett totalitärt övervakningssamhälle att tvinga varje röst som vill göra sig hörd att identifiera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Lär väl knappast bli verklighet, men vore ju en våt dröm för varje anhängare av ett totalitärt övervakningssamhälle att tvinga varje röst som vill göra sig hörd att identifiera sig.

Det här gäller dock partikonton, inte du som vill uttrycka dina åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Lär väl knappast bli verklighet, men vore ju en våt dröm för varje anhängare av ett totalitärt övervakningssamhälle att tvinga varje röst som vill göra sig hörd att identifiera sig.

Jag tror hela vänstersidan (S, V, MP, C) skulle stöda Liberalernas förslag om att förbjuda anonyma konton inom politiken. Skulle blir förvånad om inte M och KD också hoppar på de tåget.

Men jag tror inte Socialdemokraternas förslag får stöd där ALLA måste identifiera sig. Men vem vet... Regeringen och S stödjer ju Chat Control 2.0 och att identifiera sig på Instagram och Facebook är ju ett betydligt mindre intrång i integriteten.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det här gäller dock partikonton, inte du som vill uttrycka dina åsikter.

Om jag inte först identifierar mig, hur vet man då om jag har en partitillhörighet eller ej? Jag förutsatte att det gäller alla, annars blir det en ganska tandlös ändring i praktiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

Inget fel i att de sprider sitt budskap på nätet, så länge det är tydligt att det är de som är avsändare. Jag som väljare vill veta vad partierna tycker och står för när jag går till valurnan.

Om SDtobbe eller SDwaifu uppmanar dig att rösta på SD i nästa val så kan du anta att de är positivt inställda till SD på ett eller annat sätt. Oavsett om det är en privatperson eller någon med kopplingar till partiet.

Vill du veta var partiet står i frågor så gör du nog bäst i att besöka partiets egen sida på nätet.