AMD: "Bulldozer har åtta kärnor"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Bulldozer har åtta kärnor"

Processormakaren AMD besvarar anklagelserna om falsk marknadsföring av FX-serien och gör gällande att de åttakärniga modellerna har åtta kärnor, som kan arbeta oberoende varandra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket kalas Tony Dickey vill skapa. Tror ingen blir med och festar dock.

Permalänk
Medlem

Låter som att en viss person har ont om pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Finns det något program/operativsystem som inte identifierar Bulldozer med 8 kärnor som 8-kärnig?

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju ett intressant sätt att fiska pengar på, det får man ju ge honom.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Finns det något program/operativsystem som inte identifierar Bulldozer med 8 kärnor som 8-kärnig?

Kollar jag aktivitetshanteraren i Windows 8.1 så står det:
antal socketar: 1
antal kärnor: 2
logiska processorer: 4

Det är när jag kollar på en A8-6600k. Så det redovisas på samma sätt som intels processorer med HT.
Fast jag tycker ju att AMDs processorer med moduler är närmare fyra kärnor än vad Intels är, och då
jämför jag ovanstående APU med en tvåkärnig intel-processor med HT.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Finns det något program/operativsystem som inte identifierar Bulldozer med 8 kärnor som 8-kärnig?

Nej. Den har åtta kärnor. Dessa kan arbeta parallellt. Även om det nu är "moduler" så gör den exakt det som efterfrågas från något med åtta kärnor. Att den kan utföra åtta uppgifter samtidigt vilket den kan. Så den här desperata människan som stämmer dom kan ju bara dra något gammalt över sig.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Dessa jänkare och deras stämningar haha.
Man kan kalla det vad man vill, men den har 8 "kärnor" enligt mitt tycke.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Att processorn kan utföra 8instruktioner parallellt är dock inget bevis för att det är 8 fysiska kärnor. Isf skulle intels 4kärniga med HT också räknas som 8 kärnor.

Jag tycker fortfarande att det är "ful-PR" av AMD.

Permalänk
Medlem

Min vissar kärnor 4 Logiska Processorer 8 på mina 8350 amd cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Att processorn kan utföra 8instruktioner parallellt är dock inget bevis för att det är 8 fysiska kärnor. Isf skulle intels 4kärniga med HT också räknas som 8 kärnor.

Jag tycker fortfarande att det är "ful-PR" av AMD.

Precis, isf har jag en 12 kärnig CPU med min 3930k

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Finns det något program/operativsystem som inte identifierar Bulldozer med 8 kärnor som 8-kärnig?

En AMD FX-6300:

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av adzer:

Att processorn kan utföra 8instruktioner parallellt är dock inget bevis för att det är 8 fysiska kärnor. Isf skulle intels 4kärniga med HT också räknas som 8 kärnor.

Jag tycker fortfarande att det är "ful-PR" av AMD.

Rätta mig om jag har fel nu men handlar inte grejen om att man delat upp kärnorna i "moduler" som faktiskt är två CPU-kärnor men som delar en FPU tillsammans?

Inte direkt någon risk att det blir en flaskhals på grund av brist på FPU-kraft. Är det en liten fuling? Ja på sätt och vis. Är det att likna med hyperthreading? Absolut inte.

Permalänk

Ni som tycker att de marknadsför fel, är det på grund av arkitekturdesignen eller "avsaknaden" av prestandan per kärna när ni jämför med konkurrenten?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

kör med en 8120 på min server och på den så står det .
CPU Cores: 8CPUs x 3,1Ghz
Processor Type : AMD FX(tm)-8120 Eight-Core Processor
Cores per Socket : 8
Logical Processors :8
Hyperthreading : Inactive

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Hedersmedlem

Det bör väl räcka med ett register, en ALU och kanske någon slags styrenhet för att definiera en kärna? Sen att en kärna har beräkningsmässiga fördelar med en flyttalsenhet tycker jag inte hör till själva definitionsfrågan. En bil är ju fortfarande en bil trots att den saknar turbo

Permalänk
Skrivet av Toxic Crow:

Det bör väl räcka med ett register, en ALU och kanske någon slags styrenhet för att definiera en kärna? Sen att en kärna har beräkningsmässiga fördelar med en flyttalsenhet tycker jag inte hör till själva definitionsfrågan. En bil är ju fortfarande en bil trots att den saknar turbo

Detta. Även om två CPU-kärnor delar en komponent är de fortfarande två CPU-kärnor.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av thomas_skane:

Finns det något program/operativsystem som inte identifierar Bulldozer med 8 kärnor som 8-kärnig?

Inget modernt OS verkar identifiera Bulldozer som 8 kärnig då CPUn själv säger att den har 4 kärnor och 8 CPU-trådar. Detta är information som man läser ut ur x86-CPUer via en instruktion som heter CPUID.

Finns ett program du kan ladda ner från AMD som läser ut denna information längst ner på denna sida. Man kan också läsa denna information om man kör Linux genom att köra

$ cat /proc/cpuinfo

och med en FX-8350 får man då detta:

processor : 0 vendor_id : AuthenticAMD cpu family : 21 model : 2 model name : AMD FX(tm)-8350 Eight-Core Processor stepping : 0 microcode : 0x6000832 cpu MHz : 4013.832 cache size : 2048 KB physical id : 0 siblings : 8 core id : 0 cpu cores : 4 apicid : 16 initial apicid : 0 fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 13 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt pdpe1gb rdtscp lm constant_tsc rep_good nopl nonstop_tsc extd_apicid aperfmperf pni pclmulq dq monitor ssse3 fma cx16 sse4_1 sse4_2 popcnt aes xsave avx f16c lahf_lm cmp_legacy svm extapic cr8_legacy abm sse4a misalignsse 3dnowprefetch osvw ibs xop skinit wdt lwp fma4 tce nodeid_msr tbm topoext perfctr_core perfctr_nb arat cpb hw_pstate npt lbrv svm_lock nrip_save tsc_scale vmcb_clean flushbyasid decodeassists pausefilter pfthreshold vmmcall bmi1 bugs : fxsave_leak sysret_ss_attrs bogomips : 8030.15 TLB size : 1536 4K pages clflush size : 64 cache_alignment : 64 address sizes : 48 bits physical, 48 bits virtual power management: ts ttp tm 100mhzsteps hwpstate cpb eff_freq_ro

D.v.s. 4 kärnor och 8 "siblings" vilket är Linux namn på CPU-trådar.

CPUID kan även ge information andra saker i CPUn, som mängd cache, antal cache-nivåer, TLB-storlekar, etc.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sladden91:

Är det att likna med hyperthreading? Absolut inte.

Varför inte? Kan du beskriva vad du anser den stora skillnaden är mot Intels HT?
Jag ser många som säger att HT är något helt annat, men som inte riktigt kan förklara vad den skillnaden är. Många verkar tro att HT är något helt annat än vad det verkligen är. Att HT grovt sett emulerar en extra liten klen tråd på samma hårdvara som den "riktiga tråden" verkar vara en vanlig missuppfattning, och att den extra tråden inte är en "riktig" tråd med samma prestanda som den första.

HT är någorlunda likt AMDs modulsystem. Hade AMD valt att även dela ALUer och AGUer mellan trådarna, och inte bara FPUerna så hade det varit extremt snarlikt HT. Och stora delar av varför Bulldozer presterar dåligt i singeltrådade program är just för att de inte delar resurser fullt ut.
Många verkar ursäkta AMD för att de delar på de två FPUerna per modul, som om det vore något negativt. Men hade de statiskt låst en FPU per tråd likt hur de gjorde med de övriga resurserna så hade prestandan sjunkit.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så svårt för folk att begripa, att HT inte är samma sak som AMDs moduler med två kärnor ?

Lasta en "kärna" på en CPU med HT ordentligt så blir ytterligare en "kärna" slö, för de kan inte köra två trådar med full prestanda på en kärna med HT, däremot hjälper det i vissa fall när man kör två trådar effektivare på en kärna och kan nyttja den bättre.

Dessutom blir två "kärnor" varma samtidigt vid belastning med HT, då det är samma kärna fysiskt.

/AMD "gillare" som äger flera Intel CPU:er utrustade med HT.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Att processorn kan utföra 8instruktioner parallellt är dock inget bevis för att det är 8 fysiska kärnor. Isf skulle intels 4kärniga med HT också räknas som 8 kärnor.

Jag tycker fortfarande att det är "ful-PR" av AMD.

Skrivet av Orici:

Precis, isf har jag en 12 kärnig CPU med min 3930k

Dock är HT något annat än AMD´s moduluppbyggnad.

HT bygger på 1 kärna med två trådar, AMD kör 8 kärnor som delar resurser likt CMT och inte som intels SMT.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Genesis:

Varför inte? Kan du beskriva vad du anser den stora skillnaden är mot Intels HT?

Än en gång, rätta mig om jag har fel, men Intels HT innebär väl två logiska kärnor per fysisk kärna medan AMD's moduler faktiskt har två fysiska kärnor?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Inget modernt OS verkar identifiera Bulldozer som 8 kärnig då CPUn själv säger att den har 4 kärnor och 8 CPU-trådar. Detta är information som man läser ut ur x86-CPUer via en instruktion som heter CPUID.

Finns ett program du kan ladda ner från AMD som läser ut denna information längst ner på denna sida. Man kan också läsa denna information om man kör Linux genom att köra

$ cat /proc/cpuinfo

och med en FX-8350 får man då detta:

processor : 0 vendor_id : AuthenticAMD cpu family : 21 model : 2 model name : AMD FX(tm)-8350 Eight-Core Processor stepping : 0 microcode : 0x6000832 cpu MHz : 4013.832 cache size : 2048 KB physical id : 0 siblings : 8 core id : 0 cpu cores : 4 apicid : 16 initial apicid : 0 fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 13 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt pdpe1gb rdtscp lm constant_tsc rep_good nopl nonstop_tsc extd_apicid aperfmperf pni pclmulq dq monitor ssse3 fma cx16 sse4_1 sse4_2 popcnt aes xsave avx f16c lahf_lm cmp_legacy svm extapic cr8_legacy abm sse4a misalignsse 3dnowprefetch osvw ibs xop skinit wdt lwp fma4 tce nodeid_msr tbm topoext perfctr_core perfctr_nb arat cpb hw_pstate npt lbrv svm_lock nrip_save tsc_scale vmcb_clean flushbyasid decodeassists pausefilter pfthreshold vmmcall bmi1 bugs : fxsave_leak sysret_ss_attrs bogomips : 8030.15 TLB size : 1536 4K pages clflush size : 64 cache_alignment : 64 address sizes : 48 bits physical, 48 bits virtual power management: ts ttp tm 100mhzsteps hwpstate cpb eff_freq_ro

D.v.s. 4 kärnor och 8 "siblings" vilket är Linux namn på CPU-trådar.

CPUID kan även ge information andra saker i CPUn, som mängd cache, antal cache-nivåer, TLB-storlekar, etc.

Det gör den väl för att försöka få operativet att fördela lasten mellan modulerna effektivt, de delar ju trots allt resurser.
Behöver inte betyda att AMD anser att varje modul inte har två kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Skulle inte säga att den har 8 kärnor.

Den har.

4 kärnor

8 trådar
----------------------------------------------------
Men om den hade 8 kärnor så skulle den ha.

8 kärnor

16 trådar

Därför köper jag bara Intel för dom kan man lita på. Intel <3

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skynet-IRC:

kör med en 8120 på min server och på den så står det .
CPU Cores: 8CPUs x 3,1Ghz
Processor Type : AMD FX(tm)-8120 Eight-Core Processor
Cores per Socket : 8
Logical Processors :8
Hyperthreading : Inactive

Vilket program använder du?
CPUID skulle visa 4 kärnor och 8 trådar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Karaff:

Vad är det som är så svårt för folk att begripa, att HT inte är samma sak som AMDs moduler med två kärnor ?

Lasta en "kärna" på en CPU med HT ordentligt så blir ytterligare en "kärna" slö, för de kan inte köra två trådar med full prestanda på en kärna med HT, däremot hjälper det i vissa fall när man kör två trådar effektivare på en kärna och kan nyttja den bättre.

Dessutom blir två "kärnor" varma samtidigt vid belastning med HT, då det är samma kärna fysiskt.

/AMD "gillare" som äger flera Intel CPU:er utrustade med HT.

Och det är exakt detta beteende Tony Dickey använder som grundpelare i sin stämning, d.v.s AMDs moduler uppför sig precis som du beskriver HT och inte som en krets med "oberoende" kärnor uppför sig.

Om du kör som referens har ett enkeltrådat program som utför 100 arbetsmoment per tidsenhet händer detta på lite olika system när man startar ett till sådant program som kör på en annan CPU-tråd, i fallet HT och moduler är den andra tråden i samma kärna/modul

  • Med HT kommer nu båda CPU-trådarna utföra 60-70 arbetsmoment per tidsenhet, d.v.s. lägre prestanda per tråd men totalt 120-140 arbetsmoment utförs vilket är en ökning

  • Med t.ex. en Intel i5 eller AMD Phenom (som har helt oberoende kärnor) kommer båda CPU-trådarna utföra 100 arbetsmoment, d.v.s. totalt 200 och linjär "speed up"

  • Med AMDs moduler sjunker också utfört arbete per tråd, det sjunker mindre än med HT, enligt AMD (vilket stämmer bra även i verkligheten) utförs 80-85 arbetsmoment per tidsenhet och CPU-tråd när båda CPU-trådarna jobbar i en modul, d.v.s. totalt 160-170 vilket är mindre än 200 och är exakt vad Dickey klagar på i sin stämning.

Skrev det flera gånger i tråden till förra artikeln: enormt löjlig stämning och hoppas han förlorar. Men går inte att komma ifrån att AMDs egna ingenjörer klassar faktiskt själv modellen som fyrkärnig, för det är AMD som bestämt hur många kärnor som ska rapporteras av CPUID. Hade man sagt åtta kärnor där hade Windows och Linux fortfarande fungerat, men de hade verkligen hanterat CPUn som en 8-kärnig modell vilket var precis det Windows gjorde initialt och som resulterade i lägre prestanda än vad som är möjligt om man hanterar den som en fyrkärnig CPU med SMT-stöd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intels HT bygger på fyrkantsvåg. När vågen går upp tar den 1a tråden när vågen går ner tar den 2a tråden. Med andra ord 360 graders fyrkantsvåg. Om 1a tråden stallar kan det bli sämre resultat än att ha en kärna utan HT.

Permalänk
Medlem

AMD FX8350: 4 core 8 trådar eller?

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Hedersmedlem

Dilemmat, anser jag, ligger i att det såvitt jag vet inte finns någon vedertagen definition vad som krävs för att få kalla en beräkningsenhet för "processorkärna". Egentligen tycker jag att Bulldozers "kärnor" borde ha ett helt eget namn, eller åtminstone någon typ av prefix ungefär på samma sätt som man klassificerar djurarter. Att det ens diskuteras tycker jag bara förstärker denna punkt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sladden91:

Än en gång, rätta mig om jag har fel, men Intels HT innebär väl två logiska kärnor per fysisk kärna medan AMD's moduler faktiskt har två fysiska kärnor?

Tja, frågar du AMD så är så fallet, men det beskriver inte vad skillnaden är.
Kärna finns ingen standard för vad det är. Vad AMD kallar kärna är inte vad övriga CPU-tillverkare kallar kärna.

Både Intel och AMD kan exekvera två trådar per <enhet som delar delar resurser mellan två trådar>.
Intel väljer att kalla den enheten för kärna, och specar att den kärnan kan exekvera två trådar per kärna.
AMD väljer att kalla den enheten modul, och säger att varje modul har två kärnor, där varje kärna kan exekvera en tråd var.
Ingen av de har rätt, ingen av de har fel, då det inte finns någon enhetlig standard för vad en kärna är.

Så att säga att AMDs modulsystem skiljer sig i hur det tekniskt fungerar mot Intels HT system, därför att deras respektive företag har valt olika definitioner av ordet kärna är en konstig motivering. Det beskriver inte vad som tekniskt skiljer de åt. Bara vad företagen valt att kalla delarna i en CPU.