AMD: "Bulldozer har åtta kärnor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inget modernt OS verkar identifiera Bulldozer som 8 kärnig då CPUn själv säger att den har 4 kärnor och 8 CPU-trådar. Detta är information som man läser ut ur x86-CPUer via en instruktion som heter CPUID.

Finns ett program du kan ladda ner från AMD som läser ut denna information längst ner på denna sida. Man kan också läsa denna information om man kör Linux genom att köra
och med en FX-8350 får man då detta:

En liten sak bara FX-8350 hör ju inte till Bulldozer CPU familjen utan den hör till Piledriver/Vishera men du har ju rätt i att vad som AMD säljer den som är inte vad man får.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ArcticFire:

Om man klockar går 2600k förbi.
FX-8xxx är väldigt prisvärda om du bara gör saker som skalar bra, men Intel är bättre på allt annat. Är man seriös med det man gör så har man ju ändå LGA 2011(-3).

4790K är faktiskt lite billigare än 3381 kr, bara 6700k som har ett hutlöst pris. Kanske det beror på bristen.

Om.

Nej jag klockar inte.
FX-8xxx har blivit gammal nu, verkligen dags för något nytt, väntar ivrigt på Zen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Suffixen gör det mycket lätt att hålla reda på. Lär man sig 4st bokstäver för laptops så är man hemma.

Ja det är okej att alla i U-serien har samma antal kärnor och man bara diferensierar med frekvenserna. Detta gör man överallt i industrin. Det är ingen fysisk skillnad mellan din i5:a och din i7:a på desktop heller. Det sitter samma typ av chip som har blivit binnat, vissa har dubbla uppsättningar register och blir i7:or och andra blir i5:or med en uppsättning register per kärna. Samma sak mellan 1600MHz och 2800MHz DDR3 Ram-minnen. Kan vara identiska chip men av olika binningsnivåer.

Och i3:or med 8st trådar? Vart har du hittat denna trycksfelsnissen? Det existerar nämligen inte.
Nja, definera kärnor...

Windows och vissa andra operativsystem ser inte beräkningsenheterna som finns på chippet utan de register som finns. Så Windows visar t ex logiska kärnor i aktivitetshanteraren.
Dock är detta samma sak som trådar och inte samma sak som fysiska kärnor.

Enligt någon sida (kan varit Lenovos egna) var det en 4kärnig CPU, detta kan ha ändrats senare..

Det sistnämda vet jag, min i7a (4790K) är ju också 8 kärnig enligt windows..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Kanske inte relaterat till huruvida Bulldozer har 8 "riktiga" kärnor eller ej, men definitivt relaterat till prestandan.

Läste testpanelens prestandatest av Fallout 4 och såg att de inte kom upp ens i 100 FPS med vare sig GTX 970 eller R9 390 på lägsta inställningar och att detta berodde på att processorn (i7 6600K) inte riktigt dög till.

Sitter själv på en FX-9590 och R9 390X och kommer utan problem upp i 144 FPS på merparten inställningar på low och några enstaka på medium. Har då en 1920x1080-monitor.
Har inte kikat närmare på exakta belastningar, utan vet bara att radiatorn pumpar värme som ett bastuaggregat under spelandet (blir ungefär 30 grader varmt vid skrivbordet). Det beror dock på att moderkortet matar 1.4875V till processorn by default av någon anledning och jag glömmer ställa ner det.
Väl nere på 1.4000V så bibehålls klockningen på 4,7GHz, prestandan i spelet bibehålls och processorn blir inte varmare än 50 grader.

Värt att nämna är då även att jag har ett nätaggregat på endast 600W vilket verkligen inte bör orka driva AMD:s dieselpannor vid maxbelastning.

Kan det verkligen vara så att Bethesda har lyckats med konsten att programmera sitt spel till AMD:s fördel eller vad i hela friden beror det på?
I regel brukar ju annars FX-serien inte utnyttjas så väl till spelande jämfört med Intels grejer.

Nu tog du i från tårna. Klart 600 watt räcker för ett AMD grafikkort. Om agget inte räcker till tappar du inte prestanda utan datorn stänger av (förhoppningsvis, om det inte är ett dåligt agg).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Kön ligger väl ändå i heltalsklustren i BD beroende på vad du syftar på. Agner har väl gått igenom hur decode fungerar på BD för övrigt. Massor andra har också gjort det och publicerat dokument och hållit föreläsningar om det. När du kör två trådar på en modul så kör bara avkodaren varannan cykel per tråd, då avkodaren är ihopkopplad så vis att den bara kan köras tillsammans med ett kluster i taget. Klustren är inte flertrådade. Det är därför de fått egna avkodare i Steamroller/XV. Inte för att det hjälper så våldsamt då det fortfarande är en smal arkitektur. Klustren kan fortfarande inte köra instruktioner från flera trådar samtidigt. Utnyttjandet av pipeline bör därför fortfarande se ut mer som FGMT än SMT.

Det finns arkitekturer som blandar FGMT och SMT i kretsar, Intels EU-arkitektur (IGP) är en sådan.

Beror på hur man definierar CPU-tråd i GPUer, men om "CUDA-kärnor / stream-kärnor" ska definieras som en "tråd" så har alla dagens GPU-designer både FGMT och SMT, fast de har verkligen båda typerna på ett ortogonalt sätt.

FGMT har de då alla GPUer har flera programtrådar "in-flight" samtidigt och växlar mellan dessa för att "dölja" latens, hur många programtrådar man har "in-flight" varierar (om jag minns rätt är det fyra på Maxwell och tio för GCN, ingen aning vad det är för Intel).

Men SMT-delen i Intels GPU är alltså separat från detta. GPUn har ett gäng CPU-trådar (har för mig att någon från Intel nämnde att antalet är dynamiskt) som kör SMT, multiplexat ovanpå varje sådan tråd kör man sedan FGMT.

Man kan säga att CGN/Maxwell har något liknande. Varje CU i CGN har fyra SIMD-enheter som delar vissa saker, så är ju i någon bemärkelse fyra GPU-trådar. Ovanpå varje sådan tråd är upp till tio program multiplexade m.h.a. FGMT. Maxwell har en liknande, fyra "warp-schedulers" per SMM som lite kan ses som GPU-trådar och ovanpå det kan varje sådan "warp-scheduler" hålla ett gäng program igång på FGMT-sätt.

Så tittar man på warp-scheduler / motsvarande för GCN så implementerar dessa enbart FGMT och inte SMT. Detta kör ovanpå "GPU-trådar" som sinsemellan delar vissa resurser och således implementerar SMT. Detta är sedan duplicerat i flera SMM/CU som då lite är motsvarigheten mot "oberoende" CPU-kärnor. Vilket är precis det Wikipedia skriver, är möjligt att kombinera alla dessa tekniker i en design.

Angående kön mellan front-end/back-end, det finns två sådan i AMDs moduler eller rättare sagt tre stycken, en för varje heltalsdel och en för flyttalsdelen.

för SMT är det irrelevant, en AMD modul implementerar ändå SMT då den

  1. har delat fetch-decode (bara delad fetch för Steamroller/Excavator)

  2. kan "issue" instruktioner från mer än en tråd samma cykel, att "issue" kön är separat för varje heltalsdel är irrelevant för huruvuda det är SMT, enda kriteriet är att den faktiskt effekten

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Så om det inte gick att stänga av HT så vore 6700K åttakärnig?

Amd har svaga 8 kärnor som jobbar i par men kan göra beräkningar själva.

Intel har 4 st starka kärnor som jobbar själv och ht.

Ser du skilnaden i texten ovan?

På Amd finns det fysiska 8 kärnor på men inte på intel.

Jag har noll koll på hur många kärnor en 6700k har vill jag bara tilägga.

Visst kan man stänga av körnorna i bios på en FX men det handlar inte stämningen
Om i artikeln.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Datavetare

@Equilibrium: du har helt rätt, försökte använda termen "bulldozer-design" som ett samlingsnamn för alla kretsar som bygger på den grunddesign som introducerades med Bulldozer.

Lite som Intel "Core" är samlingsnamn för alla mikroarkitekturer sedan Core2. Där är det lite si och så om det är riktigt vettigt, var trots allt rätt stora penseldrag som gjordes mellan Core2 och Nehalem (en hel del ändringar i "back-end") och igen vid Sandy Bridge (i princip en ny front-end, finns vissa element från Netburst i den, de ytterst få saker som faktiskt var en bra idé där...).

Extra förvirrande blir det då det finns en modell med namnet "Core" som är en omdöpt Pentium M (som i sin tur är väldigt nära P3). Core2 skiljer sig en hel del från Core/Pentium M

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En intressant aspekt av det hela är att det i Linux går att köra 8 st Windows 7 64-bitar som gäst-OS + ett antal tunga program medans Windows 7 klarar som mest två operativsystem som VM. Antagligen klarar Linux mer, men då behövs nog mer än 32GB RAM för att det inte ska bli larvigt. Min slutsats är att Windows är fel operativsystem och att det helt enkelt kostar för mycket prestanda. Resultatet för mig är att Windows fungerar bättre och är stabilare som VM än som enskilt OS.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Extra förvirrande blir det då det finns en modell med namnet "Core" som är en omdöpt Pentium M (som i sin tur är väldigt nära P3). Core2 skiljer sig en hel del från Core/Pentium M

P6 arkitekturen pro -> P3, Core2 är en vidareutveckling bara, ja bara & bara snarare kan man kanske säga att P6 var en språngbräda för nuvarande familj?

Pentium M du nämner är yonah

Edit: Så dum jag är det står så fint beskrivet på wikipedia

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

En intressant aspekt av det hela är att det i Linux går att köra 8 st Windows 7 64-bitar som gäst-OS + ett antal tunga program medans Windows 7 klarar som mest två operativsystem som VM. Antagligen klarar Linux mer, men då behövs nog mer än 32GB RAM för att det inte ska bli larvigt. Min slutsats är att Windows är fel operativsystem och att det helt enkelt kostar för mycket prestanda. Resultatet för mig är att Windows fungerar bättre och är stabilare som VM än som enskilt OS.

Hör inte ihop med tråden dock. Kan inte köra 10 stycken på min i5 heller i Windows eller jag har inte provat (haft för lite ram)

Hur som helst, alla som provat linux på klen hårdvara märker ju hur rappt os:et är. Även på HDD/slö USB, Windows kan man glömma använda på en USB sticka. Hade Linux haft 100 gånger bättre stöd för chipset drivers och brett spelstöd hade det inte ens varit någon fråga vilket OS jag skulle köra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Nej. Den har åtta kärnor. Dessa kan arbeta parallellt. Även om det nu är "moduler" så gör den exakt det som efterfrågas från något med åtta kärnor. Att den kan utföra åtta uppgifter samtidigt vilket den kan. Så den här desperata människan som stämmer dom kan ju bara dra något gammalt över sig.

But with all due respec; med den logiken kan en CPU-tillverkare kalla en processor med 2 kärnor som kan ha fyra trådar på vardera, för en åttakärnig processor, eller? Eftersom trådarna kan "arbeta parallellt"...

Som jag ser det är det lite av ett 50/50 case. AMD har uppenbarligen utnyttjat ett kryphål för att dra ner priserna. Det ser ut som 8 kärnor, men vi vet ju att de inte har förmåga till hyperthreading så kanske det egentligen är 4 kärnor som HT:ar enligt någon processorkonfiguration som man alltså inte kan påverka i datorn. Det skulle dock vara spännande att höra argumenten i den kommande domstolsprövningen.

Permalänk
Skrivet av Skynet-IRC:

det står i min VMware vSphere Client.
har den cpu i min Esxi server.

då är det hela servern som behöver skrivas om av VMware

Eller så uppdaterar dom bara sin client med lite relevant information, det finns ju inte så många olika processortillverkare att hålla reda på

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk

Min fråga är ju vad de anklagas för. Falsk marknadsföring? Skulle tippa att de som bryr sig om vad en kärna är snarare tittar på prestandatester än vad AMD säger, och konsumenter, som inte bryr sig, får "en snabb prisvärd data".

Min definition är att om ett spel eller ett operativsystem kan fördela arbetet på 8 paralella instruktionssekvenser som inte är tvungna att vänta pga annat än bus contention och cachning, så är det 8 cores.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Nej. Den har åtta kärnor. Dessa kan arbeta parallellt. Även om det nu är "moduler" så gör den exakt det som efterfrågas från något med åtta kärnor. Att den kan utföra åtta uppgifter samtidigt vilket den kan. Så den här desperata människan som stämmer dom kan ju bara dra något gammalt över sig.

Windows identifierar inte den som 8 kärnor, Linux inte heller.

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingKiwibird:

Windows identifierar inte den som 8 kärnor, Linux inte heller.

Vilket dom gör felaktigt enligt AMD.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Vilket dom gör felaktigt enligt AMD.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte AMDs egen information de går efter när de identifierar CPUn?

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingKiwibird:

Rätta mig om jag har fel, men är det inte AMDs egen information de går efter när de identifierar CPUn?

Förmodligen identifierar operativsystemen modulerna som kärnor vilket uppenbarligen är felaktigt eftersom AMD gått ut & bekräftat att det är 8 kärnor.
Skulle kännas både konstigt & meningslöst om AMD skriver in informationen i CPUID att den har 4 kärnor för att sedan gå ut & dementera det & stå fast vid att det är 8 kärnor... men om dom nu skrivit 4M i cpuid hur tolkar operativsystemen det då moduler inte finns, kan det vara så att modulerna tolkas som kärnor då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Förstår inte riktigt grejen med hela stämningen. Dokumentationen om Bulldozer visar ju hur arkitekturen fungerar. Den har varit tillgänglig för konsument och den som är insatt förstår.

Om man inte är insatt får någon annan förklara. Då behöver man man väl även få förklarat hur processorer fungerar överlag.

Det hela är nog mest att prestanda glappet mellan en intel 8-core och en AMD 8-core är lite väl stort. Intel har ingen konkurens därför kostar deras 8-core aldeles för mycket.
Exempelvis: i7-5960X 10.300kr.

Sedan känns det ändå som dom flesta som gör minimalt med research borde hitta att det skiljer i prestanda mellan Intel/AMD 8-core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Förmodligen identifierar operativsystemen modulerna som kärnor vilket uppenbarligen är felaktigt eftersom AMD gått ut & bekräftat att det är 8 kärnor.
Skulle kännas både konstigt & meningslöst om AMD skriver in informationen i CPUID att den har 4 kärnor för att sedan gå ut & dementera det & stå fast vid att det är 8 kärnor... men om dom nu skrivit 4M i cpuid hur tolkar operativsystemen det då moduler inte finns, kan det vara så att modulerna tolkas som kärnor då?

CPUID är inte en funktion för att själv försöka analysera en processor och lista ut hur många kärnor och trådar den har. CPUID är information lagrad i processorn som operativsystemet kan hämta ut och läsa, och litar på blint. Det är AMDs tekniker som satt innehållet i CPUID för deras processorer.

CPUID är utvecklat av Intel, inte AMD. Så AMD tvingas använda sig av Intels definition av kärna när de sätter innehållet i CPUID. De kan inte sätta att processorn har 8 kärnor och 4 moduler eller liknande i CPUID, då CPUID enbart har stöd för kärnor och trådar.
Så de kan fortfarande gå ut och säga att den har 8 kärnor, med deras definition av kärnor. Men med CPUID så kan de inte styra över definitionen av kärna, utan tvingas använda Intels definition.

Hade de inte sagt 4 kärnor 8 trådar i CPUID, utan 8 kärnor 8 trådar, så hade operativsystem inte varit medveten om att den bör försöka undvika (om den kan) att lägga tunga trådar på de två trådarna i samma modul. Då om man belastar en tråd i en modul så sjunker prestandan för den andra tråden i samma modul. (Inte alltid, men vanligtvis)
Så de gör det helt enkelt för att processorn hade presterat sämre annars.

Permalänk
Avstängd

@Broken-arrow: Strömåtgång vid maxbelastning brukar vara mellan 350 och 430 watt för 390X beroende vilka det är som bänkat och vilket fabrikat det är.
Därtill är TDP för FX-9590 220W.
Sitter man på sådana marginaler så presterar grejerna med största sannolikhet inte till sin fulla potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

@Broken-arrow: Strömåtgång vid maxbelastning brukar vara mellan 350 och 430 watt för 390X beroende vilka det är som bänkat och vilket fabrikat det är.
Därtill är TDP för FX-9590 220W.
Sitter man på sådana marginaler så presterar grejerna med största sannolikhet inte till sin fulla potential.

När det gäller ström spelar agg ingen roll, antingen fungerar det eller något går sönder/datorn stängs av.

TDP är trubbigt mått att mäta, det är bara vad kylaren bör klara av att kyla.

Det som sänker prestandan i så fall är dålig kylning eller dåligt moderkort (har du för dålig moderkort kan det gå sönder till och med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

för SMT är det irrelevant, en AMD modul implementerar ändå SMT då den

  1. har delat fetch-decode (bara delad fetch för Steamroller/Excavator)

  2. kan "issue" instruktioner från mer än en tråd samma cykel, att "issue" kön är separat för varje heltalsdel är irrelevant för huruvuda det är SMT, enda kriteriet är att den faktiskt effekten

Fast scheduler/heltalsenhet kan ju inte köra mer än en tråd i taget och användningen av de två pipelinen kommer ju se helt annorlunda ut än traditionell SMT. Förmodligen ser användningen av pipelines mer ut som CMP eller FGMT. Ska du få ett kluster att köra olika trådar måste du ju växla från operativsystemet. På Intel är det väl också vertikalt fram till innan schedulers/backend. Meningen med SMT och egenskaperna av SMT är väl ändå att fylla och nyttja pipeline på ett annat sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

CPUID är inte en funktion för att själv försöka analysera en processor och lista ut hur många kärnor och trådar den har. CPUID är information lagrad i processorn som operativsystemet kan hämta ut och läsa, och litar på blint. Det är AMDs tekniker som satt innehållet i CPUID för deras processorer.

CPUID är utvecklat av Intel, inte AMD. Så AMD tvingas använda sig av Intels definition av kärna när de sätter innehållet i CPUID. De kan inte sätta att processorn har 8 kärnor och 4 moduler eller liknande i CPUID, då CPUID enbart har stöd för kärnor och trådar.
Så de kan fortfarande gå ut och säga att den har 8 kärnor, med deras definition av kärnor. Men med CPUID så kan de inte styra över definitionen av kärna, utan tvingas använda Intels definition.

Hade de inte sagt 4 kärnor 8 trådar i CPUID, utan 8 kärnor 8 trådar, så hade operativsystem inte varit medveten om att den bör försöka undvika (om den kan) att lägga tunga trådar på de två trådarna i samma modul. Då om man belastar en tråd i en modul så sjunker prestandan för den andra tråden i samma modul. (Inte alltid, men vanligtvis)
Så de gör det helt enkelt för att processorn hade presterat sämre annars.

Tack för att du bekräftar problematiken för AMD med CPUID & framförallt varför operativsystemen måste identifiera modulerna som kärnor.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hör inte ihop med tråden dock. Kan inte köra 10 stycken på min i5 heller i Windows eller jag har inte provat (haft för lite ram)

Hur som helst, alla som provat linux på klen hårdvara märker ju hur rappt os:et är. Även på HDD/slö USB, Windows kan man glömma använda på en USB sticka. Hade Linux haft 100 gånger bättre stöd för chipset drivers och brett spelstöd hade det inte ens varit någon fråga vilket OS jag skulle köra.

Det jag syftade på är att Windows är så instabilt och tungt att det får vilken hårdvara som helst att gå på knäna och då spelar det ingen roll om det är AMD eller Intel som är processor. Som parentes kan sägas att jag har aldrig behövt installera drivrutiner (flera saker har fungerat redan från live-skivan som i Windows kräver extra program och drivrutiner) och vad det gäller spel så är det bara avsaknaden av dom som är problemet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Detta kommer falla på döva öron men såhär är det. En bulldozer-modul har två riktiga x86 körnor. De delar sen på vissa resurser, såsom Fpu och cache. Det gör dem inte mindre äkta för det.

När jag började med datorer var en FPU eller L2 cache inga självklarheter. FPU kunde nan köpa till, då det fanns en socket för det på moderkortet.

Om du har ett dual-cpu moderkort, är inte processorerna äkta för att de får dela på systemets resurser?

Ägde en fx8350 sen de kom. Och kärnorna jobbar helt oberoende av varandra vid icke flyttals-beräkningar.

Att jag ens orkar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingKiwibird:

Windows identifierar inte den som 8 kärnor, Linux inte heller.

Hopp. Där stog det. Logiska CPUs 8. M bad.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Precis, isf har jag en 12 kärnig CPU med min 3930k

Medans jag har en 8 kärnig I7a, nej jag är inte alls med på AMD´s tåg när det gäller FX-8***
"Kärnorna" är ju halva enligt folket, och sitter dessutom 4 per "cell" men arbetar i par, det gör ju att det i slutändan räknas som totalt 4.

Min I7 kan utföra 8 ansökningar på grund av att den delar upp dess 4 kärnor på hälften och får 8=HT.
FX-8*** kan ta emot 8 den med, men likväl så skall den liksom I7an jag har räknas som 4 kärnig.

Får hoppas att GPU avdelningen håller sig ifrån liknande pr, annars vet jag ett annat företag att vända sig till.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlyingKiwibird:

Windows identifierar inte den som 8 kärnor, Linux inte heller.

Sen när blev Windows definition normen för något alls? Windows definerar bland annat processorn i brorsans laptop (4200U) som en 4 kärnig processor men vi vet alla att den är en 2 kärnig med HT och Intel marknadsför den som en tvåkärnig processor med HT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Sen när blev Windows definition normen för något alls? Windows definerar bland annat processorn i brorsans laptop (4200U) som en 4 kärnig processor men vi vet alla att den är en 2 kärnig med HT och Intel marknadsför den som en tvåkärnig processor med HT.

Skickades från m.sweclockers.com

windows och Linux utgår ifrån cpuns egen information som företaget vill att datorn ska identifiera den som. Kan du ta en screenshot och visa om den säger logiska eller fysiska processorer?

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av serverfel:

Detta kommer falla på döva öron men såhär är det. En bulldozer-modul har två riktiga x86 körnor. De delar sen på vissa resurser, såsom Fpu och cache. Det gör dem inte mindre äkta för det.

När jag började med datorer var en FPU eller L2 cache inga självklarheter. FPU kunde nan köpa till, då det fanns en socket för det på moderkortet.

Om du har ett dual-cpu moderkort, är inte processorerna äkta för att de får dela på systemets resurser?

Ägde en fx8350 sen de kom. Och kärnorna jobbar helt oberoende av varandra vid icke flyttals-beräkningar.

Att jag ens orkar...

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om du missat det, men är just det faktum att inte ens heltalsdelen är "oberoende" som denna stämning verkar ha som utgångspunkt då han anser att "CPU-kärnor" ska just ha egenskapen av att vara oberoende.

Är väldigt enkelt att testa detta på din FX8350:

Kör ett enkeltrådat program som endera rapporterar antal beräkningar per tidsenhet eller där du mäter tiden det tar att utföra en beräkning, det ska vara uteslutande heltal så man inte blandar in FPU.

Kör sedan två instanser av detta program på olika CPU-trådar i samma modul.

Då det är två separata program saknar de helt inbördes beroende, skalningen över CPU-kärnor är alltså perfekt.

Vad du kommer se är detta om programmet får N beräkningar per tidsenhet

  • FX-8350: varje CPU-tråd kommer nu få runt 0,8 * N, d.v.s. totalt 160% mot att köra på en CPU-tråd

  • Jaguar: varje CPU-tråd kommer fortfarande få N, d.v.s. totalt 200% mot att köra på en CPU-tråd

  • Silvermont: varje CPU-tråd kommer fortfarande få N, d.v.s. totalt 200% mot att köra på en CPU-tråd

  • Core2 Quad: varje CPU-tråd kommer fortfarande få N, d.v.s. totalt 200% mot att köra på en CPU-tråd

  • i7-4790K: varje CPU-tråd kommer nu få runt 0,6 * N, d.v.s. totalt 120% mot att köra på en CPU-tråd

Noterar något? De kretsar som har oberoende CPU-kärnor får samma prestanda per tråd oavsett om andra CPU-trådar är lastade, FX-8350 och i7-4790K när den kör båda CPU-trådar i samma kärna får lägre prestanda per tråd men ändå högre total prestanda genom den fysiska kärnan.

Gör man om detta men väljer två CPU-trådar på olika moduler i FX-8350 och olika CPU-kärnor i i7-4790K så kommer även dessa få samma prestanda på båda kärnorna och 200% total kapacitet.

D.v.s. oavsett vad man kallar AMDs moduler så finns överhuvudtaget inga tvivel om att de två CPU-kärnorna som delar modul är inte oberoende, anledningen är att de delar "front-end" (och är därmed en variant av SMT).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer