Ghost of Tsushima kan använda DLSS och FSR 3 samtidigt

Permalänk
Melding Plague

Ghost of Tsushima kan använda DLSS och FSR 3 samtidigt

Den nya PC-portningen har gjort något nytt: Det går nämligen att använda DLSS-uppskalning tillsammans med bildrutegenerering från FSR 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Say woot? 😅👍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Nja, FSR 3.1 är inte släppt än, det utannonserades bara i mars, och det sades att det ska komma först i Ratchet&Clank. Nixxes har gjort portningen till pc av R&C, och nu kommer Ghost of Tsushima, också en port av Nixxes. Det här är alltså inte FSR 3.1, men Ancient Gameplays tror att Nixxes har tillgång till en version av FSR 3 där frame generation är frikopplat från uppskalaren, som ju var en del av nyheterna i FSR 3.1. Det låter väl inte helt otroligt? Is THIS FSR 3.1 Beta?? You can now use DLSS & XeSS with FSR 3 Frame Generation!!

Permalänk

hur då?
slår jag på DLSS så försvinner FSR och vice versa om jag slår på FSR.
hittar inget alternativ där jag kan slå på båda.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av mangemani:

hur då?
slår jag på DLSS så försvinner FSR och vice versa om jag slår på FSR.
hittar inget alternativ där jag kan slå på båda.

Om du slår på DLSS bör du kunna välja FSR längre ned i menyn under ”Frame Generation”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

hur då?
slår jag på DLSS så försvinner FSR och vice versa om jag slår på FSR.
hittar inget alternativ där jag kan slå på båda.

Nu vet jag inte orsaken till just det, men i vår värld av utvecklare och olika spelklienter är allt kanske inte alltid så enkelt som det borde vara? Spelversionerna är inte samma.

Jag äger t ex Fort Solis på Epic, ett UE5-spel (ja Epics spelmotor). Utvecklaren Fallen Leaf gjorde i mitten av april ett inlägg på Steam om deras nya "performance patch", som bl a lade till FSR 3 i Fort Solis. Ancient Gameplays rapporterade även då. Laddade ner spelet, ingen FSR 3. Skrev till Fallen Leaf och frågade, fick faktiskt svar:
"We have not yet implemented FSR3 on Epic version of the game.
It will require some more time but at this moment we don't have an exact date for that.
"

Kollade för någon dag sedan, och det var fortfarande ingen FSR 3 för Fort Solis på Epic. Redan 30/4 lade Fallen Leaf även till en hotfix på Steam, där de bl a skrev
"As for the FSR functionality, for now this feature will work only on AMD graphic cards and we will try to bring it to Nvidia cards in the future as well."

Jag har dock ett AMD-kort, så det var inte fallet för mig. Anmärkningsvärt är dock att den version av FSR 3 de lade till inte fungerade på Nvidiakort (vilket det borde göra), och även att spelet på Epic nu en månad senare fortfarande inte har fått FSR 3. Jag minns Quantum Break från Remedy som fick DX 10 på Microsofts butik, men bara DX9 på Steam. Alla spelversioner är inte skapade lika, tydligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

men Ancient Gameplays tror att Nixxes har tillgång till en version av FSR 3 där frame generation är frikopplat från uppskalaren, som ju var en del av nyheterna i FSR 3.1. Det låter väl inte helt otroligt?

Han sitter ju bara och gissar. Har FG någonsin varit speciellt ihopkopplad med uppskalaren med tanke på att det finns 10-tals moddar som klarar av att köra DLSS + FSR FG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Han sitter ju bara och gissar. Har FG någonsin varit speciellt ihopkopplad med uppskalaren med tanke på att det finns 10-tals moddar som klarar av att köra DLSS + FSR FG?

Håller med om att han mest sitter och gissar, han ville väl få ut en video snabbt.

Skulle tro att det är den officiella versionen av FSR 3 som varit ihopkopplad med uppskalningen i FSR, men att algoritmerna, eftersom de är så lika, kan fungera hyfsat om de bara matas med de rätta värden som krävs, oavsett från vilken algoritm de hämtas. Tänker direkt på Microsofts Direct SR som också presenterades i mars, som ska utgöra ett ramverk för uppskalning/bildgenerering.

Som jag förstår det ska Direct SR plocka ut de data som behövs från spelet, och sedan ska respektive algoritm kunna hämta det som behövs. Lite liknande som en del moddar gör, antar jag. Även nya, ännu okända, algoritmer ska kunna få värden från Direct SR. Varken DLSS eller något annat påhitt är ju trolleri, utan algoritmer baserade på data från spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Nu vet jag inte orsaken till just det, men i vår värld av utvecklare och olika spelklienter är allt kanske inte alltid så enkelt som det borde vara? Spelversionerna är inte samma.

Jag äger t ex Fort Solis på Epic, ett UE5-spel (ja Epics spelmotor). Utvecklaren Fallen Leaf gjorde i mitten av april ett inlägg på Steam om deras nya "performance patch", som bl a lade till FSR 3 i Fort Solis. Ancient Gameplays rapporterade även då. Laddade ner spelet, ingen FSR 3. Skrev till Fallen Leaf och frågade, fick faktiskt svar:
"We have not yet implemented FSR3 on Epic version of the game.
It will require some more time but at this moment we don't have an exact date for that.
"

Kollade för någon dag sedan, och det var fortfarande ingen FSR 3 för Fort Solis på Epic. Redan 30/4 lade Fallen Leaf även till en hotfix på Steam, där de bl a skrev
"As for the FSR functionality, for now this feature will work only on AMD graphic cards and we will try to bring it to Nvidia cards in the future as well."

Jag har dock ett AMD-kort, så det var inte fallet för mig. Anmärkningsvärt är dock att den version av FSR 3 de lade till inte fungerade på Nvidiakort (vilket det borde göra), och även att spelet på Epic nu en månad senare fortfarande inte har fått FSR 3. Jag minns Quantum Break från Remedy som fick DX 10 på Microsofts butik, men bara DX9 på Steam. Alla spelversioner är inte skapade lika, tydligen...

Ganska säker på att det har med försäljningssiffror att göra och att utvecklarna inte har tillräckligt bra kompileringsverktyg.

Händer ofta att det tar ett par veckor innan en patch släpps på GOG, som har släppts på Steam.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kolla upp FSR2FSR3 från LukeFZ; ett dussintal spel kan blanda DLSS/FSR/XeSS sedan ett antal månader med löjligt bra bildkvalitet och prestanda. Körde 2077 i ~100 FPS med mitt 1060 för några månader sedan.

https://www.patreon.com/LukeFZ/posts

Officiella implementationer av detta har jag väntat på länge, ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt har som sagt detta varit möjligt länge, det var bara en artificiell begränsning AMD hade i sin officiella implementation av FSR3. Använder själv DLSS+FSR FG i flera spel som t.ex. Starfield och Cyberpunk på mitt 3060 TI.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Detta spelet flyter på jättebra på min dator, så det behövs inte faktiskt.
Men jag provade kort kort inatt med https://www.nexusmods.com/site/mods/738?tab=description

Jag kunde inte se vad min fps blev för MSI afterburner slutade fungera med det påslaget.
Återkommer om jag hittar en fix för det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.