World of tanks-tråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Jag kom in i rätt mood sen och tyckte Tiger II var rätt bra faktiskt. Köpte E75 nu, blir säkert bra när jag fixat stora pickadollan.

Däremot undrar jag såhär, jag har nästan aldrig spelat lights, är usel på dem. Men om jag nu ska försöka spela EN light och skaffa crew till den osv... vilken ska jag ta? Jag har dessa: Super Chaffee, Walker Bulldog, T49 och BC 12-t.

/hulle.

Jag gillar Tiger II, den har en bra kanon. Gäller att hålla sig på lite avstånd hela tiden bara så att pansaret kan fungera någon gång. E75 är riktigt bra, där kan man börja gå in lite närmare men kupolen är ju tyvärr där på den också.

Ska du lära dig lights av de där så ta BC12:an. Den har camo (till skillnad från jänkarna) och du får tänka till lite med bössan som blir farligare desto längre tid som passerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag hade personligen inte tagit åt mig av detta råd, med öppna armar. T8-T9 är en nödvändighet för att utvecklas som spelare inom WoT. Det är för att lära sig utnyttja kartornas karaktär, och för att förädla kunnandet till varför vissa vagnar gör sig starka vid somliga positioner.

T5-6 är fortfarande vällingens land, som kan vara rolig men hur kul är det att plinka på n00bs i all evighet? Nej, möt de som är bättre för att bli bättre själv.

På vilket sätt menar du att man inte kan lära sig "utnyttja kartornas karaktär" som lt i T5-6 snarare än T8-9? Och hur skilljer sig hur man spelar kartor mellan dessa tiers? Personligen tror jag hur jag skulle spela lt på en viss karta är tämligen samma oberoende av vilken tier. Det är klart större variation mellan olika brancher än olika tiers inne i en specifik branch, och även mellan olika brancher är det man gör tämligen snarlikt på många kartor.

Sade inte heller något om att stanna där i all evighet, frågeställaren sade ju uttryckligen att hen saknar erfarenhet av att spela lt. Att gå in och försöka börja lära sig vad som kan tyckas är den svårast klassen att spela, i den absolut hårdaste miljön, lär bara leda till frustration.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Jag gillar Tiger II, den har en bra kanon. Gäller att hålla sig på lite avstånd hela tiden bara så att pansaret kan fungera någon gång. E75 är riktigt bra, där kan man börja gå in lite närmare men kupolen är ju tyvärr där på den också.

Ska du lära dig lights av de där så ta BC12:an. Den har camo (till skillnad från jänkarna) och du får tänka till lite med bössan som blir farligare desto längre tid som passerar.

Jag kör BC12 lite, men ujuj vad jag suger på lights.

Har fått den stora kanonen på E75 nu och den är ju trevligt, pansaret håller bra dessutom.

I övrigt, den roligaste heavy jag spelat... det är helst klart IS3-II. Ojojoj vilken "bully" den är. Man kan ju pressa som en galning och folk blir helt nervösa och studsar hejvilt på pansaret, medan man mosar dem med DPMen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

På vilket sätt menar du att man inte kan lära sig "utnyttja kartornas karaktär" som lt i T5-6 snarare än T8-9? Och hur skilljer sig hur man spelar kartor mellan dessa tiers? Personligen tror jag hur jag skulle spela lt på en viss karta är tämligen samma oberoende av vilken tier. Det är klart större variation mellan olika brancher än olika tiers inne i en specifik branch, och även mellan olika brancher är det man gör tämligen snarlikt på många kartor.

Sade inte heller något om att stanna där i all evighet, frågeställaren sade ju uttryckligen att hen saknar erfarenhet av att spela lt. Att gå in och försöka börja lära sig vad som kan tyckas är den svårast klassen att spela, i den absolut hårdaste miljön, lär bara leda till frustration.

Vad som är skillnaden? Bättre spelare kommer utnyttja kartorna på ett annorlunda men bättre sätt. De kommer utnyttja din svaga position t ex, för att se till att du hamnar i garaget före dem. Initialt är det svårt och det är jobbigt, för det verkar så oförlåtande att göra ett/några "misstag". Men man höjer ganska fort sin egna nivå bara man kan tyda att "det där blev för aggressivt vid fel tidpunkt", "jag borde ha pushat/backat i den där stunden".

Tier 5-6 och under, kan man komma undan med så mycket. Som inte utvecklar dig till någon bättre spelare. Underhållande för stunden, men sedan när man väl lirar högre tiers så blir det ju onödigt jobbigt ändå.

I slutändan är det du och ni som lirar WoT, gör vad ni vill för att underhålla er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vad som är skillnaden? Bättre spelare kommer utnyttja kartorna på ett annorlunda men bättre sätt. De kommer utnyttja din svaga position t ex, för att se till att du hamnar i garaget före dem. Initialt är det svårt och det är jobbigt, för det verkar så oförlåtande att göra ett/några "misstag". Men man höjer ganska fort sin egna nivå bara man kan tyda att "det där blev för aggressivt vid fel tidpunkt", "jag borde ha pushat/backat i den där stunden".

Tier 5-6 och under, kan man komma undan med så mycket. Som inte utvecklar dig till någon bättre spelare. Underhållande för stunden, men sedan när man väl lirar högre tiers så blir det ju onödigt jobbigt ändå.

I slutändan är det du och ni som lirar WoT, gör vad ni vill för att underhålla er.

Samma taktiker som kan användas mot en i de högre tiersen kommer ju också användas i lägre tiers, om än inte lika ofta. Kan ju kanske vara en poäng att man i lägre tiers kan dra på sig dåliga vanor i form av hur man lirar, typ att man alltid kör till samma ställe på en viss karta, som funkar i lägre tiers men där man oftast kommer få spö högre upp.

Tycker dock det är en del av att lära sig, att testa olika saker och se vad som funkar, för att sedan vid högre tiers och hårdare motstånd gå med det som fortfarande funkar och skala bort det som inte gör det enligt samma metod som man gjorde i lägre tiers. Är ju antagligen rätt mycket mer kul också än att rusha high tiers och få spö 150 gånger i rad medans man letar efter de saker som faktiskt funkar där utan erfarenheten från lägre tiers.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Ni som har varit med ett tag, hur ofta brukar det dyka upp nya vagnar för tokens?

Lyckades att ta mig igenom säsong VII och jag har nu 12 tokens att spendera. Tänkte om man spara dem eller ev. skaffa en Phase 1. Har köpt en Char Futur sedan tidigare som jag verkligen gillar

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ni som har varit med ett tag, hur ofta brukar det dyka upp nya vagnar för tokens?

Lyckades att ta mig igenom säsong VII och jag har nu 12 tokens att spendera. Tänkte om man spara dem eller ev. skaffa en Phase 1. Har köpt en Char Futur sedan tidigare som jag verkligen gillar

Som jag fattade det kommer nuvarande tanks vara året ut (och så kommer det väl nya nästa år). Vet dock inte var jag läste det så jag kan inte länka det.

Gillar du Char Futur kan ju Cobran kanske vara av intresse med att spendera tokens på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ni som har varit med ett tag, hur ofta brukar det dyka upp nya vagnar för tokens?

Lyckades att ta mig igenom säsong VII och jag har nu 12 tokens att spendera. Tänkte om man spara dem eller ev. skaffa en Phase 1. Har köpt en Char Futur sedan tidigare som jag verkligen gillar

Tror det är samma året ut.

Jag gillar Kunze Panzer, har den och Char Futur 4.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Som jag fattade det kommer nuvarande tanks vara året ut (och så kommer det väl nya nästa år). Vet dock inte var jag läste det så jag kan inte länka det.

Gillar du Char Futur kan ju Cobran kanske vara av intresse med att spendera tokens på.

Ja Cobra verkar intressant, bör dyka upp recensioner inom kort

Skrivet av Hulle:

Tror det är samma året ut.

Jag gillar Kunze Panzer, har den och Char Futur 4.

/hulle.

Ja Kunze verkar också intressant, vet dock inte hur jag ställer mig till siege mode. Verkar vara lite omständligt på en medium.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ja Kunze verkar också intressant, vet dock inte hur jag ställer mig till siege mode. Verkar vara lite omständligt på en medium.

Inte bara att sakta ned under typ 8kph eller något så är du automatiskt i det, likt svenska mediums? Jag har den men lirade aldrig den då jag inte har equipment för den.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

På vilket sätt menar du att man inte kan lära sig "utnyttja kartornas karaktär" som lt i T5-6 snarare än T8-9? Och hur skilljer sig hur man spelar kartor mellan dessa tiers?

Commanders vision system.
Förändrar spelet helt i tier 8.

Jag föredrar tier 6,7 och 10.
Spelar nära på bara premium vagnar i 8 och 9 då dom tiersen ä nedlusade med premiumvagnar som är bättre än din techtree vagn.

Att spela sin bc12 är i princip hopplöst då man grindar den och möter en elc 90 med 5-6 skill crew... Händer varannan match

La till lite funderingar.
Permalänk
Medlem

Jag upplever att jag har problem med grafikinställningarna - jag har nyligen gått över från datorn i signaturen till en laptop (Ryzen 7 5800H och RTX 3060). Skärmen har visserligen högre upplösning, men jag får fruktansvärt dålig fps. Kör jag på Ultra så får jag kanske 17-18 fps. Går jag ned på medium så får jag ca 50 fps.

Borde jag inte kunna få bättre resultat än så? Resultaten har försämrats de senaste veckorna - möjligtvis i samband med en uppdatering av spelet.

Tips mottages tacksamt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Jag upplever att jag har problem med grafikinställningarna - jag har nyligen gått över från datorn i signaturen till en laptop (Ryzen 7 5800H och RTX 3060). Skärmen har visserligen högre upplösning, men jag får fruktansvärt dålig fps. Kör jag på Ultra så får jag kanske 17-18 fps. Går jag ned på medium så får jag ca 50 fps.

Borde jag inte kunna få bättre resultat än så? Resultaten har försämrats de senaste veckorna - möjligtvis i samband med en uppdatering av spelet.

Tips mottages tacksamt.

Logga lite temperaturer och kolla så att det inte är något sånt som spökar.

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kucera:

Logga lite temperaturer och kolla så att det inte är något sånt som spökar.

Tack för tipset. Nya drivrutiner till GPUn löste problemet. Nu ligger jag på Ultra och ca 140 fps.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Någon som vet om SU-122-44 fortfarande är relevant i dagens WoT?

Har Twitch Prime och har möjligheten att hyra några vagnar under 10 dagar där SU-122-44 och RHEINMETALL SKORPION (Skorp G utan camo) är mest intressant för egen del.

Kommer att bli tvungen att starta med en ny besättning till bägge vagnarna, men det känns inte lika betungande längre då alla vagnschefer har Sixth Sense per automatik sedan någon vecka tillbaka.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Någon som vet om SU-122-44 fortfarande är relevant i dagens WoT?

Har Twitch Prime och har möjligheten att hyra några vagnar under 10 dagar där SU-122-44 och RHEINMETALL SKORPION (Skorp G utan camo) är mest intressant för egen del.

Kommer att bli tvungen att starta med en ny besättning till bägge vagnarna, men det känns inte lika betungande längre då alla vagnschefer har Sixth Sense per automatik sedan någon vecka tillbaka.

Den blev väl nerfad någon gång 2020. Ja tror du kommer ha roligare i Skorpion vagnen. Men det beror väl helt och hållet på vilken spelstil du gillar. Om man jämför de två vagnarna är väl Skorpion helt klart bättre enligt mig.

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem

Det finns inte ett spel i världen som jag har sån hatkärlek till som World of Tanks. Kan tycka det är så sjukt kul ena dagen då striderna och lagen är jämna medans jag andra dagar efter 15 raka förluster och ständiga skitlag kan vilja slänga ut datorn genom fönstret! Haha

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kucera:

Den blev väl nerfad någon gång 2020. Ja tror du kommer ha roligare i Skorpion vagnen. Men det beror väl helt och hållet på vilken spelstil du gillar. Om man jämför de två vagnarna är väl Skorpion helt klart bättre enligt mig.

Misstänkte att det. Är egentligen ingen TD fantast, men det kan vara kul att testa iaf. Skorpion verkar vara rätt rörlig också.

Skrivet av Jaxione:

Det finns inte ett spel i världen som jag har sån hatkärlek till som World of Tanks. Kan tycka det är så sjukt kul ena dagen då striderna och lagen är jämna medans jag andra dagar efter 15 raka förluster och ständiga skitlag kan vilja slänga ut datorn genom fönstret! Haha

Håller verkligen med. Jag spelar i perioder har jag märkt. Kan tycka det är kul för att sedan tröttna och ta ett uppehåll på någon månad innan suget infinner sig igen.

Men ja, ibland får man ta en paus och göra något annat när matchmakern djävlas med en. Sådär kul när motståndarna får en 279e, T95/FV4201 och vz.55 och egna laget någon stackas E100, E5 och Type 5 Heavy.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det finns inte ett spel i världen som jag har sån hatkärlek till som World of Tanks. Kan tycka det är så sjukt kul ena dagen då striderna och lagen är jämna medans jag andra dagar efter 15 raka förluster och ständiga skitlag kan vilja slänga ut datorn genom fönstret! Haha

Kan inte mer än hålla med dig! Jag känner precis likadant ibland. Meeeeen det är ju så jävla kul

Statistikmässigt har ja kommit fram till att det går bättre om ja lirar tier 6-9. Tier 10 kan gå precis hur som helst.

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är juleventet igång! Om någon vill göra Friend Villages får ni gärna lägga till mig, heter vargeEEEEn även i WOT.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag kommer också att nöta under juleventet. Heter motor_sw i WoT.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Nu är juleventet igång! Om någon vill göra Friend Villages får ni gärna lägga till mig, heter vargeEEEEn även i WOT.

Missat att det börjat så tidigt i år, 1/12 istället för typ 9/12 eller vad de brukade ha det på.

Har inte spelat mer än någon enstaka match på ett tag, men över julen brukar var Ok och lite extra kul.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Misstänkte att det. Är egentligen ingen TD fantast, men det kan vara kul att testa iaf. Skorpion verkar vara rätt rörlig också.

Håller verkligen med. Jag spelar i perioder har jag märkt. Kan tycka det är kul för att sedan tröttna och ta ett uppehåll på någon månad innan suget infinner sig igen.

Men ja, ibland får man ta en paus och göra något annat när matchmakern djävlas med en. Sådär kul när motståndarna får en 279e, T95/FV4201 och vz.55 och egna laget någon stackas E100, E5 och Type 5 Heavy.

Du kanske skulle spela mera TD:s 57% WR i scorpionen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Du kanske skulle spela mera TD:s 57% WR i scorpionen....

Den var rätt kul. Men hyrde den endast i några dagar och spelade bara 21 slag. Så skulle jag spela mer med den så skulle nog min WR jämna ut sig rätt snabbt

Men ska man se till WR så ska jag nog ge tusan i att spela med min Bourrasque, 78 slag och 43% WR. Vill skylla på att laget alltid faller ihop som ett korthus när jag ute med den, men sanningen är jag verkligen inte får den till att fungera. Har haft bättre resultat när jag kör den med Optics och CVS, men det beror nog mest på att jag kör lite försiktigare då.

Men överlag behöver jag nog bara fler slag under bältet, totalt 3385 slag än så länge.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Man fastnar till slut med en stridsvagn som man spelar allt för mycket med...

Permalänk
Medlem

Någon mer som upplever att det hackar mycket i garaget när man växlar mellan dom olika julpynten och Milla och Arnie med mera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Någon mer som upplever att det hackar mycket i garaget när man växlar mellan dom olika julpynten och Milla och Arnie med mera?

Ja! Men ja vet inte vad det beror på

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosapantern:

Man fastnar till slut med en stridsvagn som man spelar allt för mycket med...

<Uppladdad bildlänk>

Om du spelar en tank mycket så har besättningen 7 skills plus 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosapantern:

Man fastnar till slut med en stridsvagn som man spelar allt för mycket med...

<Uppladdad bildlänk>

Tider man minns.

Hujj, som en relativt ny toffé i WoT år 2011(?), minns jag ruschen i att ha skramlat ihop en Tiger. Jag minns därtill då jag mötte min första IS-4:a, som jag valde att gå rätt upp näsan - för att göra bråte av.

Det gick dåligt och gud så förbannad jag var.

Ett tag senare i min alldeles egen E-75:a och E-50:a så fick IS-4:or tametusan se sig för. IS-7:or var dock en unicorn som svalde ammunition får alla möjliga vinklar, på grund av sin udda Stalin-armor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Någon mer som upplever att det hackar mycket i garaget när man växlar mellan dom olika julpynten och Milla och Arnie med mera?

Japp.

---

Det gick fort att fixa "pynten" i år och få till bonus, lite orolig att jag missat något som går att köpa och nu "bara slösar" bort kristaller m.m. på att köpa mynt till mynt apparaten?
(höjt atmosfären, köpt alla gamla prylar)

Så här långt fått en hyra av tanksen man kan få med lite tur (11%), inte tanksen trots ganska många mynt vid det här laget, 11% för att både få och hyra som jag uppfattade det.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)