Microsoft jobbar på ny widget-funktion i Start‑menyn

Permalänk
Melding Plague

Microsoft jobbar på ny widget-funktion i Start‑menyn

Betabygge nummer 26212 av Windows 11 innehåller en ny funktion i Start-menyn: widgetar från olika program som hamnar i en lös panel intill menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Microsoft förbereder ny funktion för att visa reklam i Start-menyn

Permalänk

Det går utför för windows...

Permalänk
Medlem

Alla dessa skräpwidget-satsningar känns som dåliga repriser av Active Desktop-skiten som kom med Internet Explorer 4.0, vilket förstörde det välfungerande gränssnittet i Windows 95 genom att sega ned med en hel HTML-motor och gjorde många användare ursinniga.

Permalänk
Medlem

Snart lika bra som Windows 8 igen. Ser fram emot när Widgets går att sätta i olika storlekar på valfritt ställe i startmenyn

Snart kanske även programikonerna kan ha olika storlek! Eller kommer Microsoft avvakta tills Windows 12 för att återinföra den möjligheten?

Så här såg Windows 8.1.1 ut för mig när det begav sig:

Start

Desktop

Tycker bara Windows blivit sämre sedan dess.

Permalänk
Medlem

Allt vi vill ha är en vanlig högerklick och ett simpelt sätt att undvika behöva logga in.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Vilket resursslöseri över alla fronter

Permalänk

Känner lite såhär. Lägg till vilka funktioner ni vill bara de finns möjlighet att stänga av dem.

Permalänk

Jag tycker bara windows blir mer oanvändarvänligt för varje år. Den klassiska programmenyn där man sorterar program på tillverkare är bra. Sedan att man sedan kunde söka på program.
Trams som om man söker på ett program och sedan får upp en webbadress för denna gillar jag för tillfället ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Trams som om man söker på ett program och sedan får upp en webbadress för denna gillar jag för tillfället ej.

Detta går att stänga av i Windows i enlighet med DMA kravet. Finns i inställningarna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tänk om MS kunde fokusera på en mer användarvänlig startmeny där man faktiskt kunde se de program som finns installerade, sorterade efter kategori. Där det är lätt att få en överblick och ikoner och text är tydligt läsbara. För tanken med startmenyn är väl att kunna hitta och starta de program man har.

Men det måste vara svårt att uppfinna något sådant för det finns ju ingen inspiration att hämta från något annat system som någonsin skapats.

Permalänk
Medlem

Har de kickat teamet som jobbar på sådant som folk klagar på?
Finns fortfarande ingen inställning för att visa alla ikoner i system tray.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tänk om MS kunde fokusera på en mer användarvänlig startmeny där man faktiskt kunde se de program som finns installerade, sorterade efter kategori. Där det är lätt att få en överblick och ikoner och text är tydligt läsbara. För tanken med startmenyn är väl att kunna hitta och starta de program man har.

Men det måste vara svårt att uppfinna något sådant för det finns ju ingen inspiration att hämta från något annat system som någonsin skapats.
https://news-cdn.softpedia.com/images/news2/windows-95-start-menu-designer-disappointed-with-windows-10-version-488256-2.jpg

Fyra selektioner för att komma dit man ville? Inte en bra design. Och denna trädvy är typ tom. Lägg till ca hundra program i olika undermappar där flera är felkategoriserade. Blir ett jäkla letande

Ux är svårt när man måste inkludera alla. (Fast olika sorts startmenyer som inställning hade faktiskt inte varit så dumt)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Följdfråga : Kan man stänga av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fyra selektioner för att komma dit man ville? Inte en bra design. Och denna trädvy är typ tom. Lägg till ca hundra program i olika undermappar där flera är felkategoriserade. Blir ett jäkla letande

Ux är svårt när man måste inkludera alla. (Fast olika sorts startmenyer som inställning hade faktiskt inte varit så dumt)

Jag säger inte att den är perfekt men den är så oerhört mycket mer överskådlig och lättnavigerad.
Framförallt hittar man applikationer man inte visste att man hade och man behöver inte fundera på hur man hittar något.

Tar man t.ex andra scenariot som i ett modernt MacOS om man högerklickar på Launchpad-ikonen i dockan får man bara en gigantisk lång lista på alla applikationerna i /application-katalogen, då måste man istället leta i bokstavsordning och scrolla.... Bättre imo med underkategorier för att navigera sig fram.

Oavsett borde Microsoft lärt sig efter 30år hur man kan göra det bättre istället för oerhört mycket sämre år efter år på marknad efter marknad.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Detta går att stänga av i Windows i enlighet med DMA kravet. Finns i inställningarna

Och ett problem är att man är inne på så många maskiner och får ej ändra på alla.

Det är annars ett klassisk problem som lyder. One size fits all. Detta talesätt fungerar kanske bra om man pratar om skor, tshits och annat. Men talesättet fungerar riktigt dåligt på datorgränssnitt.

Indelningen i programtillverkare är inte riktigt bra, då måste man ha koll på vilken tillverkare är för alla program. Indelning i programtyp fungerar hyfsat, men kräver manuell handpåläggning.

Min känsla utan att kränka någon är att Windows går mer åt hållet för folk som endast surfar på deras dator, när de vill ha ett program så kan de skriva namnet, de behöver inte riktigt fatta att de helt plötsligt är ute på webben och letar efter installationsmedia.

Hur Microsoft ska lyckas få till ett jättebra gränssnitt för alla är en bra fråga, en vanlig lösning är att inte ha samma gränssnitt för alla och det ställer till andra problem. Vissa företag som Apple jobbar stenhårt med detta, jag själv mer på hobbynivå med mina verktyg.

Jag vill i mina verktyg lägga till funktioner, dessa funktioner gillar jag skarpt. Men så kommer användaren som vill lägga 0 sekunder på att lära sig något alls. Varenda knapp eller val jag har gör det svårare.
Och det kräver så otroligt mycket tid för att då bygga in funktionaliteten så att verktyget själv listar ut vad som behöver göras. Detta när jag egentligen inte ens från början har tid att göra funktionen på det enkla sättet där användaren manuellt gör olika val.

Nå räddningen i framtiden är att folk gör mindre på deras klient, det är skitsamma om det är windows, linux eller MacOs man kör. Man använder typ endast webbläsaren ändå som ofta nästan identisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och ett problem är att man är inne på så många maskiner och får ej ändra på alla.

Jag skulle bli väldigt förvånad om man inte får ändra på den inställningen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alla dessa ändringar.. är det en målgrupp dom vill nå som dom prioriterar eller är det enbart för pengar? 🤔
För pengar kan jag förstå. Inget nytt att företag är giriga.
Målgrupp.. Vem skulle det vara?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Snart lika bra som Windows 8 igen. Ser fram emot när Widgets går att sätta i olika storlekar på valfritt ställe i startmenyn

Snart kanske även programikonerna kan ha olika storlek! Eller kommer Microsoft avvakta tills Windows 12 för att återinföra den möjligheten?

Så här såg Windows 8.1.1 ut för mig när det begav sig:

Start

http://i.imgur.com/07cXdsb.jpg

Desktop

http://i.imgur.com/HCdVYMB.jpg

Tycker bara Windows blivit sämre sedan dess.

Ja, Windows 8.1 var fortfarande bättre och förstod man startskärmen var den väldigt effektiv då man lätt kunde ha kategorier av program lätt överskådligt eller göra det till en typ av primär informationscentral eller vad man nu ville (möjligheterna var många). Hatet mot startskärmen var bisarrt, det är inte som att man spenderar hela dagen med att öppna program (man öppnar det man behöver och ... jobbar sedan).

För oss som primärt arbetar på våra datorer blev det också väldigt slimmat och ett snabbt sätt att starta program på,,betydligt bättre än det nygamla att försöka pressa ihop allt till vänster eller än färre en kombination av Windows 8 och det gamla sättet.

Utöver det var prestandan i Windows 8.1 ljusår från det bloatade skräpet Windows 10 och 11. För första gången någonsin förstod Microsoft att animationer konsekvent måste ligga på 60 fps och att annat upplevs som kasst. Något som det helt glömde bort iom Windows 10 och framförallt 11 varpå vi återigen ser laptops och annat med laggande UI:n.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har de kickat teamet som jobbar på sådant som folk klagar på?
Finns fortfarande ingen inställning för att visa alla ikoner i system tray.

Enda saken jag stör mig på i Windows 11, hade alltid "overflow" menyn avstängd och det går inte längre, öppnar man ett nytt program eller nånting får en uppdatering så hamnar det i pilen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Ja, Windows 8.1 var fortfarande bättre och förstod man startskärmen var den väldigt effektiv då man lätt kunde ha kategorier av program lätt överskådligt eller göra det till en typ av primär informationscentral eller vad man nu ville (möjligheterna var många). Hatet mot startskärmen var bisarrt, det är inte som att man spenderar hela dagen med att öppna program (man öppnar det man behöver och ... jobbar sedan).

För oss som primärt arbetar på våra datorer blev det också väldigt slimmat och ett snabbt sätt att starta program på,,betydligt bättre än det nygamla att försöka pressa ihop allt till vänster eller än färre en kombination av Windows 8 och det gamla sättet.

Utöver det var prestandan i Windows 8.1 ljusår från det bloatade skräpet Windows 10 och 11. För första gången någonsin förstod Microsoft att animationer konsekvent måste ligga på 60 fps och att annat upplevs som kasst. Något som det helt glömde bort iom Windows 10 och framförallt 11 varpå vi återigen ser laptops och annat med laggande UI:n.

Fy fan vad jag saknar prestandan från 8.1, allt bara flöt på, sjukt bra OS. Märkligt hur Windows 10/11 är så anus på den fronten i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag säger inte att den är perfekt men den är så oerhört mycket mer överskådlig och lättnavigerad.
Framförallt hittar man applikationer man inte visste att man hade och man behöver inte fundera på hur man hittar något.

Tar man t.ex andra scenariot som i ett modernt MacOS om man högerklickar på Launchpad-ikonen i dockan får man bara en gigantisk lång lista på alla applikationerna i /application-katalogen, då måste man istället leta i bokstavsordning och scrolla.... Bättre imo med underkategorier för att navigera sig fram.

Oavsett borde Microsoft lärt sig efter 30år hur man kan göra det bättre istället för oerhört mycket sämre år efter år på marknad efter marknad.

Start11 blir bättre och bättre med varje uppdatering, tyvärr lite buggar som man får dras med men fortfarande ljusår bättre än den ogenomtänkta skiten som kommer out of the box. Jag hoppas att 11 är nutidens Vista och MS fattar bättre än att fortsätta nedgradera UI-upplevelsen i ett kommande Windows 12.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFlaX:

Fy fan vad jag saknar prestandan från 8.1, allt bara flöt på, sjukt bra OS. Märkligt hur Windows 10/11 är så anus på den fronten i jämförelse.

Övergånger från Windows-applikationer av olika sort till WebView2 är det säkert som man känner av. Går nog åt en hel del extra CPU att gå omvägen via en HTML-motor för att rita gränssnitt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Övergånger från Windows-applikationer av olika sort till WebView2 är det säkert som man känner av. Går nog åt en hel del extra CPU att gå omvägen via en HTML-motor för att rita gränssnitt.

Bisarrt ändå, har en gammal dator som kör Windows 8.1 och använder man inte vedervärdiga Electeon-appar (dvs i princip webbappar) har den fortfarande väldigt god prestanda som räcker för det mesta trots sin ålder om 12 år.

Ett OS ska bara vara ett skal för att köra applikationer, allt annat ... är riktigt äckligt.

Det är nästan att man får lust att avskaffa hela GUI och gå tillbaka till MS DOS för att starta program, jag får psykbryt av att allt detta "annat" som ligger och tar resurser av systemet och gör saker jag inte alls bett om. Tänk om DOS hade tagit 10% i bakgrunden av systemresurserna när man öppnade program. DOA.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Ett OS ska bara vara ett skal för att köra applikationer, allt annat ... är riktigt äckligt.

Håller med till 100%!

Ogillar starkt hur vi blivit påtvingade Edge WebView2 överallt i Windows numera. Känns befriande att köra macOS, GNU/Linux eller en äldre Windows-version utan webbappar.

Permalänk

Sanningen är alltså att Microsoft vill bygga win 11 - 12 på de få saker man inte riktigt saknat (Widgets) var ju kul i tjugo minuter sen växte man upp och ville ha ett rent skrivbord så man slapp råttarm av allt disraherande klickande!! Jag vill ha ett Windows Barebone och val av funktioner hur svårt kan det vara!!

Permalänk
Medlem

typ. 2009 ringde och vill ha tillbaka sin "Sidebar" med "Widgets"/"Gadgets" från Windows Vista