Dubblerad batteritid för laptops med Snapdragon X-processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Dell själva gör ju jämförelsen mot Apple.
https://cdn.videocardz.com/1/2024/05/DELL-XPS-13-TRIBUTO-QUALCOMM-3.jpg

Qualcomm har i.o.f.s. primärt jämfört mot x86-spisarna, men de har också gjort en hel del jämförelse mot Apple.

Helt klart finns det en icke-försumbar grupp där Apple går bort av olika skäl, typiskt att man har något som bara fungerar på Windows. Men tror rätt många är i samma sits som jag själv: utanför väldigt specifika use-case så fungerar MacOS lika väl som Windows (för egen del fungerar oftast även Linux, kör ju Ubuntu på jobbet under ~15 års tid).

Nu vet vi inte om Qualcomm och Microsoft har gjort specifika optimeringar likt de som ryktas finnas i M-serie kretsar för Rosetta 2.

Har ARM64 versionen av Windows 11 på min M3 Max dator via Parallells. Gjorde testade att bygga ett av mina program både för ARM64 och x86_64. Prestandan när man körde det senare var ~70 % av det förra.

Samma program och samma manöver på MacOS med Rosetta 2 gav ~85 % prestanda när man kör x86_64 mot ARM64.

70 % är ändå helt OK, det folk brukar dra upp är någon program någon skrivit på 80 eller 90-talet som de bara måste kunna fortsätta köra och därför är allt förutom x86 omöjligt. En Snapdragon X Elite som kör 70 % av sin "native" hastighet kommer ju vara lika snabb eller snabbare än typ alla x86-laptops äldre än 2-3 år gamla.

Sen är det jag testade lite av ett "worst-case".

Det Windows 11 har, som Rosetta 2 på MacOS saknar, är stöd för att köra hybridbinärer. D.v.s. ett program där vissa delar, det Microsoft brukar ta som exempel är någon form av plugin man har i binärformat, körs emulerade medan huvudprogrammet ändå kan köras som en ARM64 binär (då de som trots allt har kvar sin källkod rimligen kan kompilera om den med rätt liten insats).

Angående ovan: Dell XPS är (eller var sist jag hade en sådan) en väldigt trevlig maskin som jag kände inte längre riktigt kunde göras rättvisa när peak-effekten på x86 laptop-CPUer drog iväg till galna höjder. Snapdragon X Elite lär kunna göra den formfaktorn rättvisa igen och prismässigt verkar man sikta på MBA.

Qualcomm har ju flera gånger visa att man sak ligga på M2/M3 Pro nivå i CPU-prestanda, vilket också är det man jämför sig med här (Apples GPU når de tyvärr inte på, men å andra sidan är GPU-delen i M1 Pro fortfarande bättre än Intel/AMDs bästa GPU...).

Det jag tycker var mest intressant med just den bilden är väl att den är första indikationen på vad datorerna med Elite X kommer att kosta. $1199 för 16GB RAM och 512GB SSD, vilket är samma pris som en Macbook Air M2 13" med 8GB ram och 512SSD, vilken kostar 15 995,00 kr i Sverige. Får man en XPS med de specarna för det priset, och den visar sig motsvara (eller slå) M2 i prestanda, så tror jag denna kommer sälja bra. Priset verkar dock gälla FHD LCD-skärmen, så finns väl en risk att OLED-varianten hamnar på fel sida 20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

När beräknas laptop med snapdragon att lanseras?

Ryktas om att surface enheter med ARM ska visas på ett event 20 maj, så någon gång i sommar borde det komma några enheter.

Permalänk
Medlem

Batteritid är viktigt men också att datorn är tyst och sval. Så strömsnåla prylar är positivt. För egen del är det också viktigt att man kan installera alternativa operativsystem såsom Linux utan att få problem med hårdvarustödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Batteritid är viktigt men också att datorn är tyst och sval. Så strömsnåla prylar är positivt. För egen del är det också viktigt att man kan installera alternativa operativsystem såsom Linux utan att få problem med hårdvarustödet.

Lite nyheter runt det, och det ser ut som att qualcomm försöker få med mycket upstream.
https://www.qualcomm.com/developer/blog/2024/05/upstreaming-l...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

Batteritid är viktigt men också att datorn är tyst och sval. Så strömsnåla prylar är positivt. För egen del är det också viktigt att man kan installera alternativa operativsystem såsom Linux utan att få problem med hårdvarustödet.

Qualcomm har flera gånger sagt att de kommer ge bra Linux stöd på Snapdragon X Elite plattformen.

Men de har också sagt att Snapdragon X Elite är specifikt designad för Windows. Så frågan är om Linux-stödet i första hand är "förstaklass om man kör via WSL2" eller om det också (för bra stöd med WSL2 tror jag vi kan utgå att kommer finnas) blir bra stöd "native".

Länken @jaqob postade ovan pekar på att man kommer ha "native-stöd". Och egentligen borde det inte vara så mycket jobb givet att Snapdragon redan används så frekvent på Linux via Android.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Jag sitter med en första generations Apple Silicon burk från 2020, Macbook Pro, och den redigerar video på 4K och hanterar tunga projekt i Photoshop utan att fläkten går igång. En Windowdsdator med ARM kommer att klara Excel gallant, eller varför inte bara köpa en Mac i stället?

Det enda som Mac är riktigt uselt på är spel.

Okej så du menar att du gör det helt utan problem i Windows miljö? Att det klarar Excel tvivlar jag inte på, men presterar det inte likvärdigt med dagens x86 laptops så är det för dåligt då vissa Excel dokument jag arbetar i får min i5 1145g7 att släcka ihop helt i 10-15 minuter.

Och Mac utgår helt dels av princip då jag aldrig skulle få för mig att stötta ett företag som Apple (ja alla andra är åt samma håll men långt ifrån lika illa) Sen är det jobbdator så är företaget som bestämmer samt tvivlar starkt på att macos har stöd för alla andra program vi använder.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Okej så du menar att du gör det helt utan problem i Windows miljö? Att det klarar Excel tvivlar jag inte på, men presterar det inte likvärdigt med dagens x86 laptops så är det för dåligt då vissa Excel dokument jag arbetar i får min i5 1145g7 att släcka ihop helt i 10-15 minuter.

Och Mac utgår helt dels av princip då jag aldrig skulle få för mig att stötta ett företag som Apple (ja alla andra är åt samma håll men långt ifrån lika illa) Sen är det jobbdator så är företaget som bestämmer samt tvivlar starkt på att macos har stöd för alla andra program vi använder.

Om den inte totalt kör över en i5 1145G7 skulle jag kalla det "major fail". Det gäller både CPU och iGPU.

Ser ändå lovande ut, detta mot en HP Elitebook med i5 1145G7 där båda kör Windows 11.

då tycker jag ändå att Snapdragon X Elite ligger lite lågt i ST för att riktigt kunna konkurrera med Apple M3/M4.

Just MS Office, och Microsoft program rent generellt, är exempel på sådant som redan finns som "native ARM64 program" under Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Villhöver batteritid på minst 20h & max 1.2kg.

Permalänk
Medlem

Kommer det motsvarande desktop-variant månntro? Alltså med optimering på prestanda istället för strömsnålhet så borde den kunna konkurrera där också? Eller som strömsnåla servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kommer det motsvarande desktop-variant månntro? Alltså med optimering på prestanda istället för strömsnålhet så borde den kunna konkurrera där också? Eller som strömsnåla servrar.

Ja, det kanske vore rimligt att dom gör lite som Apple gjort att slå ihop flera kretsar till en större, typ som En Ultra som är två st Max som är en utveckling av Pro som är en utveckling av vanliga M. Ser fram emot något prestandamonster för stationära. Hoppas det kommer!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det kanske vore rimligt att dom gör lite som Apple gjort att slå ihop flera kretsar till en större, typ som En Ultra som är två st Max som är en utveckling av Pro som är en utveckling av vanliga M. Ser fram emot något prestandamonster för stationära. Hoppas det kommer!

Är av egoistiska skäl sugen på NUC-kloner baserade på dessa kretsar för serverbruk hemma. Dock bidrar jag till problemet här: jag hade absolut kunnat tänka mig en Linuxlaptop baserad på de här chipen, men jag byter inte i speldatorn om det inte finns ordentligt stöd - helst native men annars via Proton/Wine - för mina spel.