Problem med ny TV, knakar/knäpper i plasten

Permalänk
Medlem

Problem med ny TV, knakar/knäpper i plasten

Hej.
Jag köpte mig en ny 75-tummare, närmare bestämt en Samsung UE75RU7105. Jag var väldigt positivt överraskad över bildkvalitén. Jag var lite inställd på att jag mest betalade för storleken och allt annat skulle vara lite sådär bra. Men så jämför jag ju också med min gamla Panasonic budget-plasma TV från 2012, en 50".

I alla fall så märkte jag under setup-guiden när man först startar den, att wifi inte fungerade. Det bara laddade ett tiotal sekunder sedan försvann rutan och tog mig tillbaka till att välja mellan wifi, eller kabel.
Jag fick hoppa över det steget och senare under inställningarna så testade jag att göra en "reset network" sedan stängde jag även av tv:n och drog ur strömkabeln en stund. När jag startade den igen så fungerade Wifi och jag kunde ansluta till min router.
Efter ett par dagar dock så hände samma igen, och jag fick då dra ur kabeln och starta om TV:n igen för att det skulle hoppa igång.
Vad tror ni att detta kan bero på?

Det andra är att den hela tiden knäpper och knakar i plasten, Det brukar väl vara rätt normalt när TV:n värms upp alternativt svalnar efter att ha varit igång länge. Men denna låter hela tiden, det överröstar väl inte direkt högtalarna men blir det lite tystare så hör man det mer eller mindre konstant, med några sekunders mellanrum.
Vid plötsligt byte från en mörk till ljusare bild och tvärtom så kan det knaka till extra mycket osv.
Är det normalt? Den är upphängd på väggen, om det kan påverka.

Permalänk
Medlem

@Fyont:
TV'n väger närmare 40kg, så det kan säkerligen påverka att den är upphängd, då belastningen av hela dess vikt är på endast några få punkter.

Men generellt sagt, ja det är normalt att det knäpper & knakar i plasten när den blir uppvärmd eller svalnar, detta brukar dock försvinna när plasten har satt sig (eller vad nu ska kalla det), hur lång tid det kan ta innan det sker är svårt att svara på.

Angående att det kan låta extra mycket när det skiftar mellan mörk & ljus bild, så kan det ha sin förklaring med att flertal av dioderna går från av till på när det sker och bildskärmen kan då bli varmare respektive svalare.

Angående problemet med Wi-Fi, så har jag ingen susning, kanske någon annan kan svara på det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fyont: Wifi är en allmän källa till trubbel och den här typen av återkommande reset-lösningar är vardag för mig när jag testar prylar. Kör därför trådbundet så mycket som det går. Har nog med gråa hår som det är.

Kontakta Samsungs support och hör av dig om problemen. Då kommer det loggas och det kanske finns svar som att din modell och din tillverkningsbatch har kända problem som kan åtgärdas. För någon allmän gör-så-här-i-den-här-menyn finns inte till den här typen av problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Fyont:
TV'n väger närmare 40kg, så det kan säkerligen påverka att den är upphängd, då belastningen av hela dess vikt är på endast några få punkter.

Men generellt sagt, ja det är normalt att det knäpper & knakar i plasten när den blir uppvärmd eller svalnar, detta brukar dock försvinna när plasten har satt sig (eller vad nu ska kalla det), hur lång tid det kan ta innan det sker är svårt att svara på.

Angående att det kan låta extra mycket när det skiftar mellan mörk & ljus bild, så kan det ha sin förklaring med att flertal av dioderna går från av till på när det sker och bildskärmen kan då bli varmare respektive svalare.

Angående problemet med Wi-Fi, så har jag ingen susning, kanske någon annan kan svara på det.

Skrivet av Laxpudding:

@Fyont: Wifi är en allmän källa till trubbel och den här typen av återkommande reset-lösningar är vardag för mig när jag testar prylar. Kör därför trådbundet så mycket som det går. Har nog med gråa hår som det är.

Kontakta Samsungs support och hör av dig om problemen. Då kommer det loggas och det kanske finns svar som att din modell och din tillverkningsbatch har kända problem som kan åtgärdas. För någon allmän gör-så-här-i-den-här-menyn finns inte till den här typen av problem.

Tack för hjälpen!
Jag kan kontakta Samsung och se vad som de säger.
Man har inte direkt lust att packa ner den och köra tillbaka, lite petig känner man sig när man klagar på att det knäpper i plasten. Det är dock en dyr TV och ett konstant klickande ljud kan kännas lite sådär när man har lagt mycket pengar. Det är ju ångerrätten jag vill utnyttja i så fall och hitta felen tidigt och inte behöva ångra mig senare.
Det värsta jag vet är att skicka tillbaka produkter för garantiärenden, gick senast igenom 3 eller 4 datorskärma där de bara blev sämre efter varje "ny" jag fick hem, man började undra om den som godkände skärmarna var blind.

Jag kan ju också, om man orkar, plocka ner den och skruva dit fötterna för att se om det gör någon skillnad. Tanken är dock att ha den på väggen. Men visst, gängorna till fästet på denna tv var inte mer än ca 4 millimeter. så det är inte mycket den hänger i, det kändes inte helt stabilt när jag hängde upp den på min vinklingsbara arm som visserligen ska klara upp till 50Kg.

Jag föredrar att använda wifi på grejer som tv:n, spelkonsol osv, men när jag får fiber indraget och min router hamnar på ett bättre ställe så hade jag nog ändå tänkt att dra fram en kabel till både datorn och TV. Det är nog ändå att föredra såklart.
Jag märker t.ex. av en hel del hackande och fördröjning i TV:ns inbyggda Airplay 2 där jag snabbt kan slänga över bilder, videor eller spegla telefonens skärm. 5GHz verkar den inte kunna hitta, det hade nog hjälpt annars.

Permalänk

Det knäpper i min tv vad ska jag göra

Det knäpper i min tv vad ska jag göra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snusaren10:

Det knäpper i min tv vad ska jag göra

Kan bero på temperaturändringar, slutar de när temperaturen har stabiliserats efter typ 1 timmes drift så är det nog "värmeknäppar"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Knakande/knäppande kan vara irriterande, särskilt när det är höga och plötsliga knäpp. I grunden är det konstruktionen hos TV som leder till knäppningarna och det finns ingen egentligt fix. Typiskt är att en kall TV expanderar när den blir varm och viceversa när den svalnar efteråt. Utvidgningarna/sammandragningen gör att materialet knäpper och knakar.

Så man har en rad alternativ:

1) Lära sig leva med det. Problemet kanske minskar med tiden

2) Tajma av/på-cykler. Om man lär sig att knäppande är som värst, säg de första 30 minutrarna, starta TV:n tidigare så att den knäppt färdigt när du ska titta.

3) Ifall det är en ny TV pröva att reklamera/utnyttja ångerrätten. Hör av dig till butiken och till support. Meddela ditt missnöje.

4) Ifall det är en äldre TV och ifall situationen är på sak-samma-nivå kan man försöka motverka knäppningarna genom att milt lossa en del chassiskruvar så att det inte är lika mycket spänningar i materialet. Är inte självklart att det hjälper men har hjälpt en del personer när frågan varit uppe tidigare. Skruvar man på en helt ny TV finns det alltid en viss risk att man anses ha brutit mot garanti/åverkan som kan ge problem ifall man verkligen behöver använda sin garanti eller reklamationsrätt.