Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Detta är ett märkligt argument: eftersom man inte säkert kan veta vilka fonder som kommer att gå bäst, ska man välja en fond som aldrig gått bäst, som över tid gått sämre än ett stort antal andra fonder, och som för att sprida risk följer ett av de allra segaste indexen?

Du får visa lite statistik på hur mycket plus du har gått på PPM. Om du visar din så visar jag min. Då vet vi iaf att du inte torrsimmar utan riskerar dina pengar på riktigt. Bäst hur länge? Jag gissar att du vet hur man prickar in toppen där du säljer och köper på botten? För kan man det så blir man ju ekonomiskt oberoende på några trades. Gärna med 100x eller 1000x hävstång.

Dina inlägg visar okunskap. Där du inte ens såg att AP7 är hög risk, inte låg risk som du påtalar. Man bluesgubbe tvungen att rätta dig när du kommer med felaktig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Jaha, är det så enkelt. Så allt du behöver göra är att välja ut fonderna som kommer gå bäst dom kommande åren, har du lust att dela med dig så jag också kan få bli rik? 🙂

Skrivet av Awakeruad:

Detta är ett märkligt argument: eftersom man inte säkert kan veta vilka fonder som kommer att gå bäst, ska man välja en fond som aldrig gått bäst, som över tid gått sämre än ett stort antal andra fonder, och som för att sprida risk följer ett av de allra segaste indexen?

https://youtu.be/etfXX_GloYw

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Detta är ett märkligt argument: eftersom man inte säkert kan veta vilka fonder som kommer att gå bäst, ska man välja en fond som aldrig gått bäst, som över tid gått sämre än ett stort antal andra fonder, och som för att sprida risk följer ett av de allra segaste indexen?

Fast ponerar man att en fond har ökat mycket under ett kortare tidsintervall minskar sannolikheten att denna kommer att försätta att öka eftersom avkastningen (tyvärr) inte är oändlig. Din metod ökar snarare sannolikheten att du köper en fond på toppen när den redan har presterat bra.

*Gubbgnäll på folk som kom in på börsen under Corona och tror att de vet allt*

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Du får visa lite statistik på hur mycket plus du har gått på PPM.

Visst. Snitt 10.6%/år sedan 2000. Som synes tog jag mycket stryk av kriget i Ukraina.

Citat:

Där du inte ens såg att AP7 är hög risk, inte låg risk som du påtalar.

Det finns inga globala aktiefonder som har lägre än 5 eller högre än 6. AP7 är hög risk jämfört med bland- och räntefonder.

Permalänk
Skrivet av Elloy:

Fast ponerar man att en fond har ökat mycket under ett kortare tidsintervall

Välj fem som gått bättre än AP7 varje år de senaste tre eller fem åren då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Visst. Snitt 10.6%/år sedan 2000. Som synes tog jag mycket stryk av kriget i Ukraina.

Det finns inga globala aktiefonder som har lägre än 5 eller högre än 6. AP7 är hög risk jämfört med bland- och räntefonder.

https://photos.app.goo.gl/HeuTTvvZDNKQ7h7Y6

10,9%/år, är 42 bast.

Men då känns det inte som du har belägg när du har sämre avkastning än jag,

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Men då känns det inte som du har belägg när du har sämre avkastning än jag,

Visst, för närvarande slår du mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Detta är ett märkligt argument: eftersom man inte säkert kan veta vilka fonder som kommer att gå bäst, ska man välja en fond som aldrig gått bäst, som över tid gått sämre än ett stort antal andra fonder, och som för att sprida risk följer ett av de allra segaste indexen?

Det du inte nämner är att den har gått bättre än ett stort antal andra fonder över tid, exempelvis Blackrock som du själv lyfte som exempel. De som för tillfället råkar toppa listan över en arbiträrt vald tidsperiod har ingen fördel gentemot övriga under nästa (arbiträrt valda) tidsperiod. Det är inte en slump att det finns en text om att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Vad mycket ni har när ni är så unga pojkar, jag hade 37k när jag var 42.
Det fanns ej heller ppm då jag började jobba 1978. Framtida pensionärer kommer få mycket i pension då en stor del kommer från ppm. I mitt fall med strax över 1 mille och 61 år blir det 5200 per månad bara från ppm.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Skrivet av agh39:

Vad mycket ni har när ni är så unga pojkar, jag hade 37k när jag var 42.
Det fanns ej heller ppm då jag började jobba 1978. Framtida pensionärer kommer få mycket i pension då en stor del kommer från ppm. I mitt fall med strax över 1 mille och 61 år blir det 5200 per månad bara från ppm.

Vill man ha mycket i pension är det tjänstepension som gäller, där är det mycket sämre för de som är yngre då man kapat mycket i tjänstepensionen när man gick ifrån förmånsbestämd. Krävs idag att man går upp i hög lön väldigt tidigt för att kunna komma i närheten av tidigare tjänstepensionssystem.

Permalänk
Medlem

Köpte 80k Thematica till idag.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1158131/thematica...

Tror jag träffar dippen fint!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1237847/elicera-t...

Denna håller jag koll på, har motiverat värde på upp till 16kr. Deras forskning kommer vara fantastisk om det fungerar.

Ren nyfikenhet, vad har du för bakgrund som gör att du kan bedöma det? Finns otaliga biotechs som fallerat på solida tumörer (och väldigt få som lyckats, inklusive big 10 som har både pengar och know-how) när man använt betydligt mer konventionella metoder än CAR-T. CAR-T är väl dessutom rätt olämpligt för det mesta som inte är hematologiska maligniteter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ren nyfikenhet, vad har du för bakgrund som gör att du kan bedöma det? Finns otaliga biotechs som fallerat på solida tumörer (och väldigt få som lyckats, inklusive big 10 som har både pengar och know-how) när man använt betydligt mer konventionella metoder än CAR-T. CAR-T är väl dessutom rätt olämpligt för det mesta som inte är hematologiska maligniteter?

Ingen helt ärligt. Men har lyssnat på flera av deras presentationer och senaste jag lyssnade på var de 1 av 7 bolag i världen som hade den inriktningen.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Awakeruad:

Visst. Snitt 10.6%/år sedan 2000. Som synes tog jag mycket stryk av kriget i Ukraina.

Det finns inga globala aktiefonder som har lägre än 5 eller högre än 6. AP7 är hög risk jämfört med bland- och räntefonder.

Skrivet av anon333222:

https://photos.app.goo.gl/HeuTTvvZDNKQ7h7Y6

10,9%/år, är 42 bast.

Men då känns det inte som du har belägg när du har sämre avkastning än jag,

Sitt ner i båten Boys!

(Pengar i PPM sen 2013 så det är nog rätt bra volatilitet på min utveckling ett litet tag till!)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag sitter..

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Sitt ner i båten Boys!
https://i.imgur.com/lhpIgQ6.png

(Pengar i PPM sen 2013 så det är nog rätt bra volatilitet på min utveckling ett litet tag till!)

Det tuffar på liksom och man får sitta ned i båten.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon333222:

Det tuffar på liksom och man får sitta ned i båten.

Gissa vad jag har i innehavet,
100% AP7 SÅFA (100% aktier).

Hävstång är din vän när du har tid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1237847/elicera-t...

Denna håller jag koll på, har motiverat värde på upp till 16kr. Deras forskning kommer vara fantastisk om det fungerar.

Brukar tyvärr låta så, men det är väl det som är grejen med läkemedelsföretag. High risk, high reward. Men har missat så många toppar enbart för att jag legat tungt i andra läkemedelsföretag istället.

Under det senaste året t.ex hade du kunnat göra ~65% plus genom att ligga i Pfizer.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Borde nog se över din portfölj med tanke vilken bra period vi kommer ifrån

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Ett bra räkneexempel, men du räknar inte med att människan är nyckfull. Jag tar hellre mindre avkastningen och är investerat till 90% än investerad till 100% och det blir jobbigt när börsen gått ned 40% och jag plötsligt behöver köpa nånting. Å andra sidan är jag skitdålig med känslomässigt mot pengarna.

Visst kan vara bra att poängtera att man endast bör belåna investeringar som man vet att man inte ska nalla av på väldigt länge, även om jag kan tycka att ett exempel för 30 års investering redan borde hinta om det

Angående PPM har jag förövrigt AMF AF Småbolag, 12.9%/år sedan 2007, samt AP7 AF 13.6% sedan 2018.
Var och snuddade på 200kkr innan dippen, nu 170kkr, är 36 år.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e1m1:

Visst kan vara bra att poängtera att man endast bör belåna investeringar som man vet att man inte ska nalla av på väldigt länge, även om jag kan tycka att ett exempel för 30 års investering redan borde hinta om det

Angående PPM har jag förövrigt AMF AF Småbolag, 12.9%/år sedan 2007, samt AP7 AF 13.6% sedan 2018.
Var och snuddade på 200kkr innan dippen, nu 170kkr, är 36 år.

Kör AMF på tjänstepensionen så AMF småbolag är ett självklart val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Många verkar tro på nedgång, samma sak som när corona slog till. Visade sig bli precis tvärtom. Själv skulle jag inte bli förvånad om samma sak händer nu, d.v.s. att priserna skjuter i höjden ännu mer. Själv tror jag att Ingves kanske höjer med 0.5 %-enheter totalt, det ger väldigt liten påverkan på bolånen. Dessutom har bankerna höga marginaler på lånen vilket borgar för fortsatt priskrig på bolånemarknaden. Efterfrågan kommer vara fortsatt hög, och om rörligheten minskar betyder det bara att utbudet blir ännu mindre för förstagångsköparna, vilket skulle dämpa en eventuell nedgång. Om vi nu mot förmodan skulle se ett prisras kommer man illa kvickt ta bort amorteringskravet och höja ränteavdraget så att prisfesten kan fortsätta. Man kommer göra allt i sin makt för att Svensson ska ha råd att bo kvar i sin 5-10mkr-villa, annars tappar man dem som väljare, det är en väldigt viktig väljargrupp.

Men! Jag hoppas jag har fel, för jag går själv i köptankarna!

Vi hade en helt annan situation när pandemin slog till. Folk arbetade hemma till stor del och fick därmed mer pengar över. Räntorna var låga och ekonomiska stödåtgärder sattes in, det blev mer pengar över i plånboken. Nu är det många som har börjat pendla till jobben. Bränsle och energipriser stiger. Det är flera som tror att Riksbanken kommer att höja betydligt mer än 50 punkter. Öhman Fonders räntechef Lars Kristian skriver att:

”Vi tror att Riksbanken höjer styrräntan i år med totalt 75-100 punkter, troligen med 25 punkter per tillfälle. Nästa höjning kan mycket väl komma i april, men om de inte höjer i april kommer första höjningen i juni med kanske 50 punkter”

https://www.affarsvarlden.se/artikel/ohman-fonder-riksbanken-...

För övrigt så styrs marknadsräntorna till stor del av ränteläget i omvärlden. Amerikansk inflation rusar och är nu den högsta på 40 år.

Fed-chefen i Chicago, Charles Evans, sade på måndagen att han inte nödvändigtvis skulle motsätta sig att få upp räntorna till en neutral nivå vid 2,25–2,5 procent vid slutet av året. Det är en takt som skulle kräva några 50-punktershöjningar vid kommande möten.

https://www.privataaffarer.se/fed-chef-vart-overvaga-50-punkt...

Svenska banker fortsätter att höja bolåneräntorna i takt med att marknadsräntorna stiger. Danske Bank höjde igår och Swedbank räknar med att den rörliga räntan kommer att stiga till 2,6 procent i slutet av året. I marsprognosen trodde banken att den skulle ligga på 1,6 procent.

https://www.svd.se/a/Wj5bka/swedbank-tror-pa-kraftigt-stigand...

Svenska bostadspriser fortsätter att stiga men frågan är hur länge. Vänder inflationen ner och räntorna börjar falla igen så kommer den senaste tidens höjningar säkert inte att få någon större påverkan. Men fortsätter räntorna att ticka uppåt så kommer det att bli besvärligt för en del högt skuldsatta hushåll. Vi får inte glömma att priserna på bostäder har stigit betydligt snabbare än inkomsterna under flera år vilket gör marknaden räntekänslig.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Vi hade en helt annan situation när pandemin slog till. Folk arbetade hemma till stor del och fick därmed mer pengar över. Räntorna var låga och ekonomiska stödåtgärder sattes in, det blev mer pengar över i plånboken. Nu är det många som har börjat pendla till jobben. Bränsle och energipriser stiger. Det är flera som tror att Riksbanken kommer att höja betydligt mer än 50 punkter. Öhman Fonders räntechef Lars Kristian skriver att:

”Vi tror att Riksbanken höjer styrräntan i år med totalt 75-100 punkter, troligen med 25 punkter per tillfälle. Nästa höjning kan mycket väl komma i april, men om de inte höjer i april kommer första höjningen i juni med kanske 50 punkter”

https://www.affarsvarlden.se/artikel/ohman-fonder-riksbanken-...

För övrigt så styrs marknadsräntorna till stor del av ränteläget i omvärlden. Amerikansk inflation rusar och är nu den högsta på 40 år.

Fed-chefen i Chicago, Charles Evans, sade på måndagen att han inte nödvändigtvis skulle motsätta sig att få upp räntorna till en neutral nivå vid 2,25–2,5 procent vid slutet av året. Det är en takt som skulle kräva några 50-punktershöjningar vid kommande möten.

https://www.privataaffarer.se/fed-chef-vart-overvaga-50-punkt...

Svenska banker fortsätter att höja bolåneräntorna i takt med att marknadsräntorna stiger. Danske Bank höjde igår och Swedbank räknar med att den rörliga räntan kommer att stiga till 2,6 procent i slutet av året. I marsprognosen trodde banken att den skulle ligga på 1,6 procent.

https://www.svd.se/a/Wj5bka/swedbank-tror-pa-kraftigt-stigand...

Svenska bostadspriser fortsätter att stiga men frågan är hur länge. Vänder inflationen ner och räntorna börjar falla igen så kommer den senaste tidens höjningar säkert inte att få någon större påverkan. Men fortsätter räntorna att ticka uppåt så kommer det att bli besvärligt för en del högt skuldsatta hushåll. Vi får inte glömma att priserna på bostäder har stigit betydligt snabbare än inkomsterna under flera år vilket gör marknaden räntekänslig.

Om Sweclockers hade samma system som Netflix hade jag gett dig två tummar upp.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbelbabbel:

Om Sweclockers hade samma system som Netflix hade jag gett dig två tummar upp.

<dave-chapell-reference />

Permalänk

Igår såg jag ett intressant inslag på Rapport. Nyhetsinslaget handlade om vinnare och förlora vid tider av hög inflation.

Följande räkneexempel användes.

Medelsvensson med 35 000 kronor i månadslön och 2% löneökning.
Bolån på en miljon kronor.

Om inflationen hamnar på 6% krymper lönen. Lönen minskar i värde med cirka 16 000 kronor per år.
Personens lån blir också mindre, cirka 56 000 kronor per år minskar skulden. Det blir en gratis avbetalning - en inflationsamortering.
För varje procentenhet som räntan stiger blir det ökad kostnad på cirka 7 000 kronor efter skatteavdrag. Denna kostnad kan också täckas av det krympande lånet om man har råd att hålla ut.

Vinnarna blir personer som har tillräcklig med inkomst för att klara av höjda månadsutgifter och som inte lever på marginalen.

Jag fick mig en tankeställare av detta eftersom jag har i ett tag gått och tänkt på att jag gjorde fel när jag betalade av hela bolånet istället för att investera större belopp i indexfonder.

Om jag ska koppla tillbaka till Superlånet så blir den ännu mer attraktiv. Lån många gånger till 0% ränta samtidigt som skulden äts upp av inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Personens lån blir också mindre, cirka 56 000 kronor per år minskar skulden. Det blir en gratis avbetalning - en inflationsamortering.
För varje procentenhet som räntan stiger blir det ökad kostnad på cirka 7 000 kronor efter skatteavdrag. Denna kostnad kan också täckas av det krympande lånet om man har råd att hålla ut.

En förutsättning för detta ska inträffa är att lönerna utvecklas i takt med inflationen, d.v.s. att man får fler kronor i plånboken varje månad. Blir det en låg löneutveckling så blir det ingen ”gratis avbetalning” (det blir aldrig en gratis avbetalning, men ökar lönerna fort blir det förstås enklare att göra avbetalning)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Igår såg jag ett intressant inslag på Rapport. Nyhetsinslaget handlade om vinnare och förlora vid tider av hög inflation.

Följande räkneexempel användes.

Medelsvensson med 35 000 kronor i månadslön och 2% löneökning.
Bolån på en miljon kronor.

Om inflationen hamnar på 6% krymper lönen. Lönen minskar i värde med cirka 16 000 kronor per år.
Personens lån blir också mindre, cirka 56 000 kronor per år minskar skulden. Det blir en gratis avbetalning - en inflationsamortering.
För varje procentenhet som räntan stiger blir det ökad kostnad på cirka 7 000 kronor efter skatteavdrag. Denna kostnad kan också täckas av det krympande lånet om man har råd att hålla ut.

Vinnarna blir personer som har tillräcklig med inkomst för att klara av höjda månadsutgifter och som inte lever på marginalen.

Jag fick mig en tankeställare av detta eftersom jag har i ett tag gått och tänkt på att jag gjorde fel när jag betalade av hela bolånet istället för att investera större belopp i indexfonder.

Om jag ska koppla tillbaka till Superlånet så blir den ännu mer attraktiv. Lån många gånger till 0% ränta samtidigt som skulden äts upp av inflationen.

En annan intressant åsikt i ämnet som är motsatt din: https://cornucopia.se/2021/12/utan-stora-loneokningar-gor-inf...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Här är en sida som visar verklig inflation i USA.
https://app.truflation.com/
Den är 13,5 %

Myndigheterna säger 6,1 % i Sverige.
Men vad är verklig inflation i Sverige?
Finns det något motsvarande trueflation-index för Sverige?
Jag gissar grovt på 10% inflation just nu.

Jag fick 2,4 % löneökning i år. Bra enligt vissa men reallöneökningen är rejält negativ.
Så om någon frågar säger jag att jag fått sänkt lön med sisådär 7 %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du får visa lite statistik på hur mycket plus du har gått på PPM. Om du visar din så visar jag min. Då vet vi iaf att du inte torrsimmar utan riskerar dina pengar på riktigt. Bäst hur länge? Jag gissar att du vet hur man prickar in toppen där du säljer och köper på botten? För kan man det så blir man ju ekonomiskt oberoende på några trades. Gärna med 100x eller 1000x hävstång.

Dina inlägg visar okunskap. Där du inte ens såg att AP7 är hög risk, inte låg risk som du påtalar. Man bluesgubbe tvungen att rätta dig när du kommer med felaktig information.

Tjena. Nybörjare inom ämnet. 1 års investeringar, 40 år gammal. Aldrig haft ett sparande innan, har låg inkomst... Nu vet jag inte exakt vad liraren innan menade men jag kör på en liknande taktik. Har själv sedan ett år ett ISK inom icabanken. Köpte in mig på lägsta summan på samtliga fonder en hundring eller 2, vissa har 500 som minsta fondköp. Efter ett tag började summorna minska o öka då värdet gick upp o ner. Allt som är grönt låter jag bli, dom har ökat i värde. Allt som är rött har minskat i värde sedan mitt inköp, dom fonderna investerar jag i. Om jag har minst en insats i alla fonder icabanken har, så har jag ju en bred front att placera i. Bryr mig inte om vad fonden placerar i eller vart. Min tanke är att om fonderna och värdet ökar med i snitt några % varje år så bör min "portfölj" få den ökningen eftersom jag inte plockar russin efter specifika intressen eller investeringar. Hittills har jag som bäst gått plus ca 9 procent, då tog jag ut lite för att lyxa vardagen men det totala värdet sjönk sedan efter kriget i Ukraina inleddes med ca - 8%. Totalt är jag + 1%... Att köpa det som gått rött har funkat bra för mig, men planen är självklart att fortsätta med samma plan under lång tid. Om allt var grönt, plus dvs, om några år, det kanske händer Då fortsätter jag självklart med att investera i det ökat minst. Är min plan dum? Köp när det är billigt, sälj när det är dyrt sade ju warren buffet. Viktigt att säga är att fonderna med inriktning i Ryssland står för ca 15 % av totala värdet i min fondsamling. Dom går ju som sagt inte bra nu. Är min taktik dålig eller bra? Jag är som sagt inte erfaren eller bildad, enbart sugen på att spara ihop en summa till den kommande kattmats-pensionen.