Så snabbt hittar RTX 4090 lösenordet

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Installera det först och synka din databas?
Kör med keepass och nextcloud, så blir dom två första programmen jag installerar på en ny enhet.

Hur krypterar du keepass databasen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

BankID hackas alltså på nolltid. (6 siffror)

Det är en pinkod som bara fungerar på din telefon t.ex. jag kan inte installera BankID och på något sätt testa din pinkod. Jag måste ha tillgång till just din telefon OCH din pinkod. Detta gör det väldigt svårt utan att kidnappa eller utgöra typ vapenhot. I detta fall kan man även hacka någons lösenord med 2000 tecken genom att helt enkelt tvinga hen att ge tillgång till lösenordshanterare, tumme eller pekfinger etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Det är en pinkod som bara fungerar på din telefon t.ex. jag kan inte installera BankID och på något sätt testa din pinkod. Jag måste ha tillgång till just din telefon OCH din pinkod. Detta gör det väldigt svårt utan att kidnappa eller utgöra typ vapenhot. I detta fall kan man även hacka någons lösenord med 2000 tecken genom att helt enkelt tvinga hen att ge tillgång till lösenordshanterare, tumme eller pekfinger etc.

Jo, det är väl bara 3 chanser som vanligt även om någon skimmar telefonen och emulerar en klon.
Men det går kanske att sniffa den krypterade datan som skickas till banken, med förbjuden ände-ände kryptering så borde det vara ännu lättare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jo, det är väl bara 3 chanser som vanligt även om någon skimmar telefonen och emulerar en klon.
Men det går kanske att sniffa den krypterade datan som skickas till banken, med förbjuden ände-ände kryptering så borde det vara ännu lättare.

Varför skulle en id-losning förbjudas krypterad kommunikation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Så du menar att detta:
Det1är2bra3med4långa5lösenord6ja!

Är dåligt, men:
Yoghurt.kan.tyckas.smakfullt.m3n.det.är.inte.kultur!

Är bättre, men:
Mango.kina.tvättställ.klorofyll.amalgam.kanelbull3

Är bäst?

Sen kanske det duger med en totaltslumpmässig mening istället för slumpade ord för att göra det användarvänligt, om man lägger till några ord då?

En mening slump-utpekat från ett stycke ur en bok är ingen bra strategi då det fins logik mellan orden. det är väldigt många password och passfraser som har knäckt relativt enkelt i bla. USA som kommer ifrån stor andel troende kristna och kulturellt kristna i olika organisatörer och forum där man använder samma referenser och där de gärna använder sig av citat ur bibeln - och förmodligen samma sak även för andra religioner. Även referenser till filmer och serier ger svaghet i frasen.

Ditt sista exempel på passfras (men du kan förmodligen strunta i stor bokstav och siffra) är helt klart bäst när det inte fins någon mening med ordsekvensen (och helst inte uttänkt av en hjärna) men fortfarande ord som går att komma ihåg ordningen på.

Längden i antal tecken är också en styrka och lite vettigare inmatningsalgoritmer brukar stänga av kraven med stor bokstav, symboler och siffror om teckensekvensen är längre än 15 tecken - dvs. du behöver inte längre obligatorisk minst 1 stor bokstav, symbol och siffra i sekvensen som många idiotiska passwordregler använder sig av.

Själv använder jag mig av https://diceware.rempe.us/#swedish (slump som slumpas lokalt i din browser) som förvisso använder sig av kända passwordlistor men trots detta ger password som är extremt svåra att attackera och till skillnad från att hitta på orden själva så tar man från en lista som är säkrad att inte interferera med sig sig själv och att du faktiskt plockar med större urval av ord än när du tänker fram själv med ord du kommer på just då när password skapas. - det fins många listor för olika språk.

runt 7000-8000 ord i ordlistan är lite av magisk nummer inom informationsteorin då det var det Shannon utgick ifrån efter att byggt statistik av ord från otaliga mängder med tidningsartiklar (manuellt... fanns inte datorer då...) och fått fram vilka ord som var vanligast använda i vardaglig skrift i engelska språket.

själv har jag snuddat tanken att göra en ordlista för diceware av Bengt Dagrins O-ordboken - om ord som kallas fula - tror senaste upplagan har över 19000 ord som inte passar så bra i fint sällskap .

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Varför skulle en id-losning förbjudas krypterad kommunikation?

EU's nya "lagar".

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Så det blir att köpa med sig ett 4090 på vägen till jobbet på måndag. Har varit ledig sedan i tisdags och glömt varenda lösenord (som vanligt).

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

EU's nya "lagar".

För chat appar och sent. Vore ju konstigt om hela EUs bank detaljer etc. påverkas av det förslaget

Permalänk
Medlem

Det här var alltså INTE ett enda RTX 4090.
Det står hardware : 12X RTX 4090 i samband med tabellen för testresultaten.
Alltså 12 st 4090, dvs hårdvara för ett par hundratusen kronor.

Permalänk
Medlem

provade vidare på https://diceware.rempe.us/#swedish med olika språk

den svenska dicewarelistan är fokuserad på korta ord så mycket som möjligt med förebild av dicewares engelska orginallista

tex:

eld-ihop-sona-butik-valla-pop ; 30 tecken

engelsk:

ibid-dust-jay-86th-windy-cccp ; 30 tecken

och när man kom till den finska...

radiokuoro-operaattorini-esseetä-vastapaino-tiedostonsiirtoon-maalauksessa ; 76 tecken

...så känns det lite som att man drog nitlotten om man har finska som modersmål och vill skapa passfraser i språket... - det fins kortare sekvenser som närma sig de svenska passfraserna i längd även i finskan men då får man prova ganska mycket.

tyskan kan också ge rätt långa passfraser

speist-folge-protonen-teufel-kiesel-scheuer ; 44 tecken

tyska och engelska fins det flera listor, en del del ger övervägande längre passfraser och andra kortare

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Nice!

Det betyder att det är relativt säkert att använda sitt personnummer som lösenord. Tolv siffror långt (viktigt att ha med århundradet så det lägger till två siffror), det tar hela 4 dagar att knäcka, och så intressant är inte jag för någon att köra en GPU-cracker mot.

Fast ännu bättre är ju Sommar2024!. 11 tecken långt, stora bokstäver, små, siffror och specialtecken. Det kan ingen hacker knäcka ens på 2 miljoner år. Inte konstigt att IT-avdelningar i hela Sverige har det som favoritlösenord.

Nu måste jag ju byta lösenord…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

tur att man kör apple's lyckelring med 20-långt
lösen med bokstäver (stora och små) + siffror. lycka till att knäcka det.

Ja det var tur det...