Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Vad menar du med att börsen peakade i april 2021? Min globala indexfond har gått upp mycket sedan april 2021 trots lite minus i år.

Han menar nog bland small caps, tillväxt osv. Investerarklimat peakade runt där med gme och meme euforin. T.om med min 62åriga far skulle plocka in i ett spac-bolag. Men iprincip allt gick upp, ju mer risk desto bättre.

Sen gick det utför i april när Bill Whang förlorade 20miljarder usd på två dagar, fick hela sp500 på fall ensam. Första tecken på inflation började dyka upp i statistiken osv.

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Började spara i aktier i April 2021, precis när börsen peakade 🙄 Har inte några stora summor och inga stora vinster, men slår i alla fall bankränta, vilket var målet, och OMXS30 och NASDAQ.

Om nån funderar på att börja med aktier är nog just nu ett bra tillfälle, börsen är ordentligt nedtryckt just nu. Det finns förstås en risk att det blir recession och börsen fortsätter ned, men den risken tar man alltid. Det är i alla fall inte en peak som när jag började.

Nåt man absolut bör göra är i alla fall att logga in på Pensionsmyndigheten och välja PPM fonder. Jag har en global tech-fond, en fastighetsfond, två småbolagsfonder, samt en fond jag byter ut varje månad beroende på vilka fonder som just nu går bäst, för närvarande en global energifond. Det har varit en ganska bra mix hitintills.

Grymt trackrecord. Bara ett år på börsen och redan expert faktum är ju att de som legat på AP7 SÅFA sen början har varit vinnare. De flesta har ju inte slagit det. Så din rekommendation skulle jag avfärda direkt. För majoriteten iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Vilket!? Jag köper alla aktier!

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1237847/elicera-t...

Denna håller jag koll på, har motiverat värde på upp till 16kr. Deras forskning kommer vara fantastisk om det fungerar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Grymt trackrecord. Bara ett år på börsen och redan expert faktum är ju att de som legat på AP7 SÅFA sen början har varit vinnare. De flesta har ju inte slagit det. Så din rekommendation skulle jag avfärda direkt. För majoriteten iaf.

Nonsens, AP7 är inte en dålig fond, den är lite bättre än en bra indexfond som Avanza Zero, men gå in på Pensionsmyndigheten och kolla själv om AP7 ligger i närheten av toppen av bästa fonderna i år, 1 år, 3 år, eller 5 år. Det är ju det som är så bra med deras sida, du får massor av hjälp så det är väldigt enkelt att hitta bra fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1237847/elicera-t...

Denna håller jag koll på, har motiverat värde på upp till 16kr. Deras forskning kommer vara fantastisk om det fungerar.

Föregående två poster ironiserar över hypen över biotechbolag med fas I-studier och du tipsar om ett bolag vars starkaste kandidat är en produkt i en fas I/II-studie.

Saxat från deras hemsida: "Although it is too early to draw any conclusions from the study, data reported so far by Uppsala University show some promising signs of efficacy from one of the patients". (min kursivering - sju patienter är behandlade hittills, de har som mål att nå 12-35 patienter i studien).

Visst kommer det att bli bra avkastning _om_ det lyckas, men det ger ju bra avkastning med trisslotter också _om_ det är vinst på dem. Skyhög risk.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Grymt trackrecord. Bara ett år på börsen och redan expert faktum är ju att de som legat på AP7 SÅFA sen början har varit vinnare. De flesta har ju inte slagit det. Så din rekommendation skulle jag avfärda direkt. För majoriteten iaf.

Att experter behöver kunskap och erfarenhet är såååå 2021, försök hänga med lite

Håller helt med om att de flesta nog bör söka sina investeringsråd på annat håll, eller i fallet med PPM, förmodligen inte göra det alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1237847/elicera-t...

Denna håller jag koll på, har motiverat värde på upp till 16kr. Deras forskning kommer vara fantastisk om det fungerar.

Dvs någonting som alla biotech-bolag säger. Vad är det som motiverar 16kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Nonsens, AP7 är inte en dålig fond, den är lite bättre än en bra indexfond som Avanza Zero, men gå in på Pensionsmyndigheten och kolla själv om AP7 ligger i närheten av toppen av bästa fonderna i år, 1 år, 3 år, eller 5 år. Det är ju det som är så bra med deras sida, du får massor av hjälp så det är väldigt enkelt att hitta bra fonder.

Har dom även en sida kring vilka fonder som kommer gå bäst närmaste 1, 3 och 5 åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Nonsens, AP7 är inte en dålig fond, den är lite bättre än en bra indexfond som Avanza Zero, men gå in på Pensionsmyndigheten och kolla själv om AP7 ligger i närheten av toppen av bästa fonderna i år, 1 år, 3 år, eller 5 år. Det är ju det som är så bra med deras sida, du får massor av hjälp så det är väldigt enkelt att hitta bra fonder.

Det är inte så konstigt att den inte ligger i topp. Det som är imponerande med AP7 är att den över tid presterar bra.
När du tittar på bäst presterande fonder i år, 1 år, etc så har du ju ett superskevt urval i att just de fonderna presterat bäst under just den tidsperioden. Om du har 100 fonder med olika inriktningar och olika risknivåer så kommer _vinnaren_ över en femårsperiod troligen att vara en nischad fond med hög risk, men de lyckades plocka vinnaren. Samtidigt finns det en mängd andra nischade högriskfonder som ligger som största förlorare under perioden.

Som vanligt är det en avvägning mellan å ena sidan en stabilare mindre avkastning och å andra sidan en osäkrare potentiellt högre avkastning.

Lek med tanken att det är april 2017 och du tittar på Pensionsmyndighetens bästa fonder föregående år. Om du nu tittar på hur den/de fonderna presterat i perioden 2016-2021, ligger de fortfarande i topp?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av improwise:

Har dom även en sida kring vilka fonder som kommer gå bäst närmaste 1, 3 och 5 åren?

Ingen vet hur nånting, inklusive AP7, kommer att gå de närmaste åren. Vad man kan se är att historiskt sett är AP7 en fond med låg avkastning och låg risk. Det är ett hyfsat alternativ avsett för folk som inte vill välja, eller inte ta risk, t.ex. för att de är nära pensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Ingen vet hur nånting, inklusive AP7, kommer att gå de närmaste åren. Vad man kan se är att historiskt sett är AP7 en fond med låg avkastning och låg risk. Det är ett hyfsat alternativ avsett för folk som inte vill välja, eller inte ta risk, t.ex. för att de är nära pensionen.

17% årlig avkastning dom senaste 10 åren, och enligt dig jättelåg risk. Låter som ett drömval i mina öron. 🤗

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Lek med tanken att det är april 2017 och du tittar på Pensionsmyndighetens bästa fonder föregående år. Om du nu tittar på hur den/de fonderna presterat i perioden 2016-2021, ligger de fortfarande i topp?

Det är ju därför du vill veta hur fonden gått över tid, och Pensionsmyndigheten listar snittresultat. Över de senaste fem åren ligger AP7 på 63:e plats, med en avkastning på 14% per år i snitt.
Det är inget magiskt med AP7, det är en aktivt förvaltad fond som försöker få hyfsad avkastning med lägsta möjliga risk.

Permalänk
Medlem

Det finns inget som heter "bara" AP7, antingen AP7 Aktiefond eller AP7 Såfa som är svår att jämföra med något annat då placeringarna är i både aktier och räntor beroende på ålder på den som tecknat.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Skrivet av yaxez:

17% årlig avkastning dom senaste 10 åren, och enligt dig jättelåg risk. Låter som ett drömval i mina öron. 🤗

Visst, om du vill optimera för låg risk istället för maximal avkastning.

Permalänk
Skrivet av agh39:

Det finns inget som heter "bara" AP7, antingen AP7 Aktiefond eller AP7 Såfa som är svår att jämföra med något annat då placeringarna är i både aktier och räntor beroende på ålder på den som tecknat.

Jämförelsen här är AP7, 100% aktier, inga räntor. Med räntor sjunker risken och avkastningen ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Dvs någonting som alla biotech-bolag säger. Vad är det som motiverar 16kr?

Någon analys jag läste, hittade inte den igen men denna säger iaf 12kr
https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/04/05/elicera-the...

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Visst, om du vill optimera för låg risk istället för maximal avkastning.

Vad förväntar du dig för årlig avkastning om jag får fråga?

Hjälp mig en snabbis är du snäll, om jag sätter in 100 000 kr nu i AP7 aktiefond (inge ytterligare insättningar) och låter AP7 avkasta 17% i snitt varje år, hur mycket är det värt om 35 år då jag vill nyttja pengarna för min pension?

Tack på förhand!

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det är ju därför du vill veta hur fonden gått över tid, och Pensionsmyndigheten listar snittresultat. Över de senaste fem åren ligger AP7 på 63:e plats, med en avkastning på 14% per år i snitt.
Det är inget magiskt med AP7, det är en aktivt förvaltad fond som försöker få hyfsad avkastning med lägsta möjliga risk.

Min poäng var en annan. Du tittar just nu på femårsperioden fram till nu och sorterar fram vinnaren så som det ser ut nu.
Jag gick nu in och kollade på Blackrock World Technology A2 (dvs den fond som presterat bäst de senaste fem åren) och så gjorde jag samma sak för [url="https://www.ap7.se/"]AP7[/url.

Lek nu med tanken att det är 2017 och du tittar på hur fonderna har presterat de två föregående åren. Om du hade tittat på BlackrockWTA2 och AP7 över perioden 2014-2016 så hade AP7 presterat bättre (+42% vs +10% för Blackrock). Så poängen är att den fond som "råkat" prestera bäst kommer att variera över tiden. Det kommer aldrig att vara AP7, men vinnaren över den valda tidsperioden kommer alltid att variera.

Edit: sedan december 2012 (dvs ungefär tio år) så har Blackrock ökat med en multiplikator på hela 5,7 gånger, så den har gjort ett riktigt bra jobb. AP7 Aktiefond har över samma period ökat med en multiplikator på 17.2. Så vilken tidsperiod är du intresserad av?

Tilläggsanalys
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Jämförelsen här är AP7, 100% aktier, inga räntor. Med räntor sjunker risken och avkastningen ytterligare.

Man vill ju ha riskjusterad avkastning. Men har du skills och kan slå index år efter år. Hatten av!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av yaxez:

Vad förväntar du dig för årlig avkastning om jag får fråga?

Hjälp mig en snabbis är du snäll, om jag sätter in 100 000 kr nu i AP7 aktiefond (inge ytterligare insättningar) och låter AP7 avkasta 17% i snitt varje år, hur mycket är det värt om 35 år då jag vill nyttja pengarna för min pension?

Tack på förhand!

Insatta pengar * 1.17^(antal år)

1.17^35 = 243.5
=>
Dvs lite mer än 24 miljoner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av yaxez:

Vad förväntar du dig för årlig avkastning om jag får fråga?

Bästa möjliga. De topp-presterande fonderna har snittat 25%/år under samma period.

Det är inget magiskt med AP7, det är bara den fond där era pengar hamnar om ni inte väljer någon annan fond.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Ingen vet hur nånting, inklusive AP7, kommer att gå de närmaste åren. Vad man kan se är att historiskt sett är AP7 en fond med låg avkastning och låg risk. Det är ett hyfsat alternativ avsett för folk som inte vill välja, eller inte ta risk, t.ex. för att de är nära pensionen.

Det där stämmer ju inte. Gå in på den här länken så har den en 6 på en skala 1-7 i risk. Hög risk med andra ord.

https://www.ap7.se/vart-utbud/ap7-aktiefond/

Vem trodde att underbarnet Bill Hwang kunde förlora 20miljarder USD på en kort period. Men jag gissar att du kan med lätthet leva på börsen. Dags att köra heltid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Bästa möjliga. De topp-presterande fonderna har snittat 25%/år under samma period.

Det är inget magiskt med AP7, det är bara den fond där era pengar hamnar om ni inte väljer någon annan fond.

Nej. Du har fel kompis. Det magiska med AP7 är att det är en globalfond som har 15% hävstång och följer MSCI all World country index. Som kostar 0,05%. Men är du superduktig på trading så ska du absolut hålla på som du gör. Jag som inte kan nåt nöjer mig med AP7 SÅFA.

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Så poängen är att den fond som "råkat" prestera bäst kommer att variera över tiden. Det kommer aldrig att vara AP7, men vinnaren över den valda tidsperioden kommer alltid att variera.

Javisst, historisk utveckling är inte ett facit, bara en hjälp att välja, och man kan välja fel. Det fina är att man kan byta PPM fonder hur ofta man vill, utan kostnad. Jag ser ingen poäng med att lägga alla pengarna i en fond som alltid förväntas gå halvdant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Javisst, historisk utveckling är inte ett facit, bara en hjälp att välja, och man kan välja fel. Det fina är att man kan byta PPM fonder hur ofta man vill, utan kostnad. Jag ser ingen poäng med att lägga alla pengarna i en fond som alltid förväntas gå halvdant.

Räcker det att index sen andra världskrigets haft en svagt uppåtgående trend? Det är ju den man surfar på när man kör AP7. Om du byter en gång i månaden så halkar du ju alltid efter. Du leker följa John, kortsiktigt. Men du får gärna uppdatera oss. Speciellt när det kommer en dipp. För då vill jag verkligen se att du har lyckats parera nedgången. Varför inte posta här en gång i månaden så man vet att du inte bara snackar goja, utan faktiskt handlar som du lär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Bästa möjliga. De topp-presterande fonderna har snittat 25%/år under samma period.

Det är inget magiskt med AP7, det är bara den fond där era pengar hamnar om ni inte väljer någon annan fond.

Jaha, är det så enkelt. Så allt du behöver göra är att välja ut fonderna som kommer gå bäst dom kommande åren, har du lust att dela med dig så jag också kan få bli rik? 🙂

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Awakeruad:

Javisst, historisk utveckling är inte ett facit, bara en hjälp att välja, och man kan välja fel. Det fina är att man kan byta PPM fonder hur ofta man vill, utan kostnad. Jag ser ingen poäng med att lägga alla pengarna i en fond som alltid förväntas gå halvdant.

"Kostnadsfritt", jo visst, förutom att pengarna är oinvesterade ett par dagar vid varje byte.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av yaxez:

Jaha, är det så enkelt. Så allt du behöver göra är att välja ut fonderna som kommer gå bäst dom kommande åren, har du lust att dela med dig så jag också kan få bli rik? 🙂

Detta är ett märkligt argument: eftersom man inte säkert kan veta vilka fonder som kommer att gå bäst, ska man välja en fond som aldrig gått bäst, som över tid gått sämre än ett stort antal andra fonder, och som för att sprida risk följer ett av de allra segaste indexen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

"Kostnadsfritt", jo visst, förutom att pengarna är oinvesterade ett par dagar vid varje byte.

Sen får man inte glömma att handlar man i andra valutor så får man en fin valutaväxlingsavgift vid varje byte.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Sen får man inte glömma att handlar man i andra valutor så får man en fin valutaväxlingsavgift vid varje byte.

På PPM? Det har jag aldrig sett något om.