TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Bildexpert 📺

TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

TV-guiden för 2023 och 2024 kommer snart publiceras och kommer i två delar likt tidigare år.

Del 1 fokuserar på att lista och beskriva utbudet och tekniken. Denna version av guiden lägger lite mer fokus på basklassen (försök tänka bortom tekniken) samt har tydligare och direkta jämförelser med det ofta lika kapabla 2022-utbudet.

Del 2 handlar om användningen med fokus på ljusa rum, film & upplevelse, sport och spel/gaming. Där kommer det finnas mer jämförelser mellan modeller. Denna publiceras några dagar senare.

För att underlätta jämförelser är 2023-lanseringar listade ihop med 2022-lanseringar så att det blir enklare att se hur de hänger ihop eftersom dessa modeller fortfarande säljs parallellt. Generellt är 2023 en upprepning av 2022-utbudet men det finns vissa skillnader som kan vara viktiga, rent av kritiska, likt passeringen av DTS-ljud på LG:s 2023-modeller. Sådana kända skillnader tas upp.

Den gamla tråden och 2022-utbudet finner vi här

Rankningssystemet med • | •• | ••• är fortfarande inget betygssystem. Det är en rankning som beskriver när modellerna är på jämförbara nivå. När de spelar i samma liga om man så vill. Två modeller med samma rankning inom en kategori kan mycket väl vara bättre eller sämre jämte varandra, även om jag oftare kan kalla dem annorlunda med respektive fördelar och nackdelar du som köpare själv måste vikta mot dina personliga behov och önskemål.

Tidigare guider var det väldigt många jämförande frågor om modeller som inte är i närheten av varandra i kapacitet samt missförstånd om exempelvis ljusstyrkan hos OLED. Det blir lätt så när man bara tittar på priset för ögonblicket och råkar jämföra en äldre toppklassmodell på rea mot en ny mellanklassmodell till fullpris. Den typen av frågor har minskat rejält så jag hoppas rankningen bidragit en hel del.

Uppdaterad rankning för 2022-modellerna baserat på mina erfarenheter från tester och liknande under gångna året men också feedback från er. Generellt är det flera mellanklassare och enklare som nu får lägre rankning. De var visst lite sämre än jag trodde... Eftersom 2022- och 2023-lanserade modeller samlas i samma tabeller är detta hela nu mycket enklare. Rankning för 2022-modellerna i 2022-guiden ska därför ses som inaktuella och 2022-guiden ska uppdateras med hänvisning till denna guide.

• Det är fortfarande skillnader mellan modeller i norden mot övriga europa. Samt desto större skillnader mot nordamerikanska tester. Guiden fokuserar på de modeller som säljs i Sverige. Finns mycket diskussioner om modellen XYZ på amerikanska forum som inte alls applicerar på vad som säljs i Sverige.

• Fokus för guiden är fortfarande de egenskaper du inte kan ändra på. Du kan inte byta ut ljusstyrkan i efterhand. Du kan inte köpa till ett bättre reflexfilter och så vidare. Där måste du köpa rätt TV från början. Däremot kan du alltid (med fördel) komplettera med bättre ljudsystem. Saknas just den där appen du vill ha eller smart-systemet är trögt och buggigt är det miljoner användare som är nöjda med Chromecast, AppleTV eller vad som nu smakar bäst i din tekopp.

• En del modeller från 2022 är inte längre listade för att de har sålt slut. Går ju alltid att fråga i forumtråden om det är någon fundering där.

Sist men inte minst: Priserna varierar hela tiden. De kan ändras på basis av dagar eller rentav timmar plus att det kan vara specialrabatter, medlemsrabatter och rabatter på rabatter i alla möjliga former. Guidens roll är att beskriva kvalitetsnivåerna hos produkten och dessa ändras inte. Vilken TV som är ”värt det” eller ”mest pang för pengarna” och klassikern ”bästa TV:n för 10 000 kronor” beror ju helt på när du ställer frågan och vad du personligen anser vara dina egna pengars värde. Nu vet jag att frågorna kommer ändå men det skadar inte sätta tankefröet.

Permalänk

Ser starkt fram emot guiden. Har följt ditt arbete i många år och planerar i år att köpa en ny TV baserat på info i guiden

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant! Ett tips till sweclockers till nästa år är att publicera en vecka innan den stora rean brakar igång så man kan läsa i lugn och ro utan att känna press på deals som går ut...

Permalänk
Snusfri

Trevligt, har lite funderingar på att köpa en ny TV då min Samsung Q6F 65" är från 2018, dock så duger den den väl rätt ok, men vill ha en 77" eller större.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tack!

Då blir det ett Hisense köp!

Permalänk
Medlem

Gud vad jag saknat @laxpudding röst i rutan 😄

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ett sådant hästjobb, men tack för det!

Permalänk
Medlem

Ja Laxpudding is back

Nu jäklars ska det bli läsa av.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Imponerande genomgång och sammanställning av modeller och data!

Permalänk
Medlem

Laxpudding for president👌

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Musikälskare

Planerar inte att köpa en TV men som vanligt måste man ju läsa guiden!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Dessa guider är höjdpunkten av black friday på sweclockers enligt mig.
Hjälper så många mer än sweclockare då man kan länka vidare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hann inte läsa igenom allt, vilken TV ska man egentligen välja från LG?
Jag är kräsen när det kommer till kvalitet på bilden, kalibrerar gör jag själv för det är bara jag som vet vilken ljusstyrka som behövs hemma hos mig.
Jag är van vid proffsskärmar, gillar naturliga färger och uppskattar om ljuset över panelen inte skiljer sig, är allergisk mot ljusare fläckar.
Ska läsa alltihopa vid senare tillfälle, har inte köpt en ny TV sen 2015-16, och så länge den håller så vill jag inte slänga ut pengar på en TV.
Trådlös överföring för 30k hade nog skapat ett begär, men dagens apparater känns inte så väldigt mycket bättre än vad jag redan har.

Permalänk
Medlem

"Dessutom erbjuder vi kalibrering, installation och bortforsling av din gamla TV."

Jag tycker Elgigantens erbjudande verkar lite tveksamt, varför kalibrera och installera den gamla TV:n om den ändå skall forslas bort!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Idag känns de flesta tekniker rätt mogna och det är nog svårt att "göra fel". Är man inte ute efter något specifikt eller vet vad man ska titta efter så är det nog svårt att inte bli nöjd.

Fick frågan härom veckan där en kompis pappas teve gått sönder som var 8+ år gammal. Mitt enkla svar var att är han inte ute efter något speciellt han vet om så kommer allt du köper vara bättre än det han haft och dessutom så kommer han knappast märka skillnad på en dyrare modell.
Han köpte en billig modell och hans pappa var hänförd över hur bra den var.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Någon som vet vad skillnaden mellan tv och informationstavla är?

https://www.atea.se/eshop/manufacturers/philips/hemmabio-och-...

Permalänk
Medlem

Härlig guide!
Speciellt för alla som vill lära sig mer om TV!

Svårt att ta in allt på en och samma gång

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Grymt att se denna komma tillbaka! Saknar lite om subpixelstruktur och hur detta påverkar bilden. Sen gärna info om det går att komma över 120Hz med en del modeller, till t.ex. upp till 144Hz, vilket verkar vara lite krångligt att avgöra ibland.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Bosendorfer:

Någon som vet vad skillnaden mellan tv och informationstavla är?

https://www.atea.se/eshop/manufacturers/philips/hemmabio-och-...

Finns ingen enhetlig definition men ofta har digital signage-modeller annan mjukvara med diverse specialfunktioner för t.ex. fjärrstyrning och sammankoppling med olika system för detta. Det är alltså tv-apparater som är anpassade för skyltning i butiker, restauranger, flygplatser och liknande.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Sugen på en ny Philips då jag är en av dom som verkligen älskar Ambilight.

Läser att deras Mini-led modeller, Xtra, använder sig av Philips egna system istället för Android.
Det känns ju som en stort frågetecken. Kan man förvänta sig att det kommer att uppdateras under de år som kommer?
Kan man förvänta sig att streamingtjänsternas appar kommer att funka framöver?

Nu använder jag förvisso Nvidia Shield och tittar mycket via Plex. Känner ändå att Shielden är på att spela ut sin roll.
Kommer Plex att funka på Philips egna system?

Sen känner jag mig lite skeptisk till MLA istället för Quantum Dot.

Efter lite googling så verkar det som att Disney+ för närvarande INTE funkar på Philips egna system?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Jäklar vad bra jobbat med guiden, en höjdpunkt varje år! jag ska definitivt lusläsa hela i helgen!

Permalänk
Medlem

Philips är ju mycket bang for the buck. Gillar ambi och har själv en 8536. Har dock fått ett par dåliga philips apparater genomåren som får problem med halo spots. Men min nuvarande modell har rullat på fint.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Mycket cred till @Laxpudding, köpte tv förra året, men lika intressant som alltid att läsa dina texter. Tack!

Permalänk
Medlem

Till tillverkare....

När jag har råd så önskar jag mig en tv i topklass utan smartfunktioner.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Till tillverkare....

När jag har råd så önskar jag mig en tv i topklass utan smartfunktioner.

Du behöver inte använda dem?

Permalänk
Medlem

Svarta fredagen är räddad, mer fisksmet till folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Till tillverkare....

När jag har råd så önskar jag mig en tv i topklass utan smartfunktioner.

Då är det en monitor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Philips är ju mycket bang for the buck. Gillar ambi och har själv en 8536. Har dock fått ett par dåliga philips apparater genomåren som får problem med halo spots. Men min nuvarande modell har rullat på fint.

Jag gillar Philips jag med. En negativ sak med Philips är bökiga inställningar och att config-interfacet täcker en stor del av bilden när man ska ändra inställningar.

Tycker dom kunde göra en app till mobilen där man kan göra inställningarna så att man kan titta samtidigt som man gör inställningar.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du behöver inte använda dem?

Man kanske använder sig av en extern box istället typ Nvidia Shield?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du behöver inte använda dem?

Nej men man måste betala för dem tyvärr, en extern box är ju hundra resor bättre än någon tv’s mjukvara, känns onödigt att betala extra för en skräpprolle som är hundra resor sämre än den i en AppleTV eller en Nvidia Shield.
Alla processorer i dessa apparater är riktigt dåliga, det är det enda man kan var säker på.
Jag hade gärna sett bättre panel än ett dassigt OS på en TV.