Permalänk

Tänkte att man kanske ska tipsa om att vara med Di´s aktietävling, drömportföljen!

Investera 1 000 000 fiktiva kronor och var med och tävla om 100 000 mindre fiktiva kronor.

https://www.di.se/dromportfoljen/

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Lånar aldrig till något (om man inte ser telefonabbonemang med bindningstid som lån), och trivs med det. Jag ser ett kostnadseffektivt leverne som en sorts investering och placerar istället överskott som jag sparar på att inte köra nya bilar på kredit eller ha andra lyxgrejer.

Ett lån med noll procent ränta till att få lite extra hävstång i portföljen är naturligtvis fördelaktigt, men frihetskänslan att veta att ingen har något att kräva av mig under några omständigheter är det som gör att jag sover bäst. Även om jag skulle ha lån som gick att lösa när som helst känns det bäst att inte ens behöva ha det i bakhuvudet, trots att det sannolikt gör att mina pengar inte växer precis så fort de maximalt kunde göra. Tråkigare kund får väl bankerna leta efter antar jag.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Lånar aldrig till något (om man inte ser telefonabbonemang med bindningstid som lån), och trivs med det. Jag ser ett kostnadseffektivt leverne som en sorts investering och placerar istället överskott som jag sparar på att inte köra nya bilar på kredit eller ha andra lyxgrejer.

Ett lån med noll procent ränta till att få lite extra hävstång i portföljen är naturligtvis fördelaktigt, men frihetskänslan att veta att ingen har något att kräva av mig under några omständigheter är det som gör att jag sover bäst. Även om jag skulle ha lån som gick att lösa när som helst känns det bäst att inte ens behöva ha det i bakhuvudet, trots att det sannolikt gör att mina pengar inte växer precis så fort de maximalt kunde göra. Tråkigare kund får väl bankerna leta efter antar jag.

Underbart med själsfrände!
Gifte mig 2011 och betalade det sista på huset samma år!
Vart lika skönt bägge två.

Min BMW-plan det året fick jag däremot ge upp.
Men köpte BMW (MC) som tröst några år senare, istället för att lägga pengar på räntor/avbetalning.

Att vara skuldfri tycker jag att målet borde vara för alla, skönt att aldrig behöva vara orolig.

Visa signatur

Seriöst allså...

Permalänk
Inaktiv

Alla är vi olika , själv så har jag lånat till bil de senaste 25åren och petat in pengarna på börsen istället, och det har jag inte ångrat en sekund. Skulle aldrig falla mig in att slanta upp 400k när jag kan låna till 2,5% ränta och dunka in degen på börsen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenhammar:

Underbart med själsfrände!
Gifte mig 2011 och betalade det sista på huset samma år!
Vart lika skönt bägge två.

Min BMW-plan det året fick jag däremot ge upp.
Men köpte BMW (MC) som tröst några år senare, istället för att lägga pengar på räntor/avbetalning.

Att vara skuldfri tycker jag att målet borde vara för alla, skönt att aldrig behöva vara orolig.

Har aldrig varit det minsta orolig, trots relativt höga skulder.

Men så har man ju koll på ekonomin, där är väl den stora skillnaden mot hur många andra har det antar jag. Har inga "onödiga lån".

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenhammar:

Att vara skuldfri tycker jag att målet borde vara för alla, skönt att aldrig behöva vara orolig.

Förstår faktiskt inte varit det skulle vara målet för alla? Förstår inte ens varför man skulle vara orolig om man har lån. Enda gången man bör vara orolig är om man har för mycket lån för sin inkomst eller har en väldigt osäker inkomst i kombination med en lånenivå som är för hög för att bära om en inkomst sänks/försvinner.

För övrigt låter det snarare som det klassiska ”känslor är vad som hindrar oss människor från att ta bra beslut”.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hetsen att vara skuldfri. Jag skulle kunna betala av mina lån idag, men varför skulle jag göra det? Nä, kanske om räntan börjar bli så pass dyr att det inte är lönsamt att låna längre. Tills dess kommer jag fortsatt vara belånad.

Typo
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Sparar kalorier på kroppen inför den stundande zombieapokalypsen.
Nån globalfond å pengar på sparkonto som ska användas inom något år

Permalänk
Medlem

Thematica fortsätter stabilt upp!
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1158131/thematica...

Plus 44k på en vecka

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MadMantiz:

Lånar aldrig till något (om man inte ser telefonabbonemang med bindningstid som lån), och trivs med det. Jag ser ett kostnadseffektivt leverne som en sorts investering och placerar istället överskott som jag sparar på att inte köra nya bilar på kredit eller ha andra lyxgrejer.

Ofta är det just ett förtäckt lån med ockerränta där man byter sin frihet att välja avtal mot att få en telefon till lägre kontantinsats. Men det finns en egen tråd om det #19554852 Själv har jag en samsung s7 från 2016 som täcker mina behov av mobilitet.

Ett kostnadseffektivt leverne utesluter inte att man tar lån. Man bör däremot utgå från villkoren, räntan och den faktiska risken man tar när man avgör om det är fördelaktigt i en given situation, snarare än selektivt applicerade moralkakor och halmgubbar om lyxkonsumtion.

Oavsett hur det känns så har vi inflation, skatteavdrag och andra regler som kraftigt incentiviserar lånande och som gör Ernst Wigforss inställning till skuldsättning ganska dyr att ha.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Tar man ett lån med säkerhet, tex billån och bolån så är ju risken i de allra flesta fall relativt låg, förutsatt att man har en ordnad ekonomi i övrigt. Givetvis finns det folk som tar sig vatten över huvudet och köper/lånar till alldeles för dyra bostäder och bilar, men för de flesta är det ändå ett rimligt val. Stor skillnad på blanco och lån med kontantinsats. Sen behöver du ju förstås ha en bra försäkring också ifall nåt oförutsett skulle hända.

Permalänk

Jag körde länge med kontanter i reserv för ev bra lägen i index eller enskilda papper. Över åren har det kostat mig långt mer i missade intäkter än jag sparat på ränta. All in med kredit redo att nyttjas vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Ja eftersom jag kan låna 10% här och nu så är det som att jag är 1 år fram i tiden. Dvs förutsatt en medeluppgång på 10%.

Kan förklara exakt för min situation istället: Jag har ca 2 miljoner, räknar med att investera ytterligare 200k på ett år och räknar med i genomsnitt en värdeökning på lite över 10%, vilket då i runda slängor skulle betyda att om 1 år kommer jag ha ca 2.4 miljoner, men jag skulle ju kunna låna dessa 200k redan nu och investera, då har jag ju spolat fram i tiden 1 år på hur mycket jag tänkt investera redan, så skulle jag ha 2.2 miljoner investerat, sedan om ett år borde jag ju ha ca 2.62 miljoner (dåligt räknat), givetvis kan jag nu också låna lite mer om värdeökningen gått som man tänkt. Men för mig är detta inte värt rent filosofiskt, lever hellre utan denna skulden.

Jag vet inte vad som kommer hända i framtiden, men vet bara att vi är nära ATH för att det precis varit det.

Jag vill presentera ett lite annorlunda sätt att se på det. Ponera att man som i ditt exempel har en genomsnittlig årlig värdeökning av 10%. Om man ser till att alltid låna upp 10% av sitt innehav, och investera det med samma balans som resten, kan man tänka att den genomsnittliga ökningen istället blir 11%.
T.ex.:
1 miljon investerat utan lån-> 100kkr värdeökning första året
1.1 miljon investerat m.h.a. lån -> 110kkr värdeökning första året, vilket motsvarar 11% av "ens egna investering".

Lite mer långsiktigt över 30 år blir det 17.5 miljoner utan lån, 22.9 miljoner med. Dvs. lånet kommer på den tiden innebära 5x extra av den ursprungliga investeringen (inte då på lånet i sig, utan hela ens egna investering!). Anledningen till att det är mer än bara "ett år tidigare" enligt ditt exempel är att omlåningarna blir en slags ränta-på-ränta-effekt.

Rent praktiskt kommer man ju behöva anpassa lånet hela tiden vilket blir en del jobb. Men man kan ju hitta någon gyllende mellanväg och göra det en gång i månaden eller per kvartal t.ex om man godtar att betala lite ränta när det dippar. Eller nöja sig med kanske 8-9% lån vilket gör att man klarar ca 10-20% dipp utan att behöva betala ränta.
Det förutsätter också att man kan låna över 2 miljoner framemot slutet, gränsen verkar vara 3mille dock så ska ju inte vara problem.

Personligen har jag inte använt det själv än, men tror jag har övertygat mig själv om att det är något jag borde göra nu

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Jag vill presentera ett lite annorlunda sätt att se på det. Ponera att man som i ditt exempel har en genomsnittlig årlig värdeökning av 10%. Om man ser till att alltid låna upp 10% av sitt innehav, och investera det med samma balans som resten, kan man tänka att den genomsnittliga ökningen istället blir 11%.
T.ex.:
1 miljon investerat utan lån-> 100kkr värdeökning första året
1.1 miljon investerat m.h.a. lån -> 110kkr värdeökning första året, vilket motsvarar 11% av "ens egna investering".

Lite mer långsiktigt över 30 år blir det 17.5 miljoner utan lån, 22.9 miljoner med. Dvs. lånet kommer på den tiden innebära 5x extra av den ursprungliga investeringen (inte då på lånet i sig, utan hela ens egna investering!). Anledningen till att det är mer än bara "ett år tidigare" enligt ditt exempel är att omlåningarna blir en slags ränta-på-ränta-effekt.

Rent praktiskt kommer man ju behöva anpassa lånet hela tiden vilket blir en del jobb. Men man kan ju hitta någon gyllende mellanväg och göra det en gång i månaden eller per kvartal t.ex om man godtar att betala lite ränta när det dippar. Eller nöja sig med kanske 8-9% lån vilket gör att man klarar ca 10-20% dipp utan att behöva betala ränta.
Det förutsätter också att man kan låna över 2 miljoner framemot slutet, gränsen verkar vara 3mille dock så ska ju inte vara problem.

Personligen har jag inte använt det själv än, men tror jag har övertygat mig själv om att det är något jag borde göra nu

Ja exakt, man kan ju låna mer på nytt nästa år å nästa å nästa... Så för mig blir det lite av en filosofisk fråga om man vill leva med skuld eller inte. Jag är inte ens 100% investerad för tillfället, så jag borde börja där först. Är inget fel att låna pengar om man vill det och har en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag vill presentera ett lite annorlunda sätt att se på det. Ponera att man som i ditt exempel har en genomsnittlig årlig värdeökning av 10%. Om man ser till att alltid låna upp 10% av sitt innehav, och investera det med samma balans som resten, kan man tänka att den genomsnittliga ökningen istället blir 11%.
T.ex.:
1 miljon investerat utan lån-> 100kkr värdeökning första året
1.1 miljon investerat m.h.a. lån -> 110kkr värdeökning första året, vilket motsvarar 11% av "ens egna investering".

Lite mer långsiktigt över 30 år blir det 17.5 miljoner utan lån, 22.9 miljoner med. Dvs. lånet kommer på den tiden innebära 5x extra av den ursprungliga investeringen (inte då på lånet i sig, utan hela ens egna investering!). Anledningen till att det är mer än bara "ett år tidigare" enligt ditt exempel är att omlåningarna blir en slags ränta-på-ränta-effekt.

Rent praktiskt kommer man ju behöva anpassa lånet hela tiden vilket blir en del jobb. Men man kan ju hitta någon gyllende mellanväg och göra det en gång i månaden eller per kvartal t.ex om man godtar att betala lite ränta när det dippar. Eller nöja sig med kanske 8-9% lån vilket gör att man klarar ca 10-20% dipp utan att behöva betala ränta.
Det förutsätter också att man kan låna över 2 miljoner framemot slutet, gränsen verkar vara 3mille dock så ska ju inte vara problem.

Personligen har jag inte använt det själv än, men tror jag har övertygat mig själv om att det är något jag borde göra nu

Det förutsätter att den årliga ökningen är 10% vilket jag tycker du räknar lite högt på.
Vanligtvis brukar man säga 7-8% men jag är med på vad du försöker säga. Det ligger dock djupt rotat att inte ta lån till investeringar. Men lån till boende och bil går bra.
Behövs en kulturförändring här tror jag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Ja exakt, man kan ju låna mer på nytt nästa år å nästa å nästa... Så för mig blir det lite av en filosofisk fråga om man vill leva med skuld eller inte. Jag är inte ens 100% investerad för tillfället, så jag borde börja där först. Är inget fel att låna pengar om man vill det och har en bra idé.

Jag förstår hur du känner, det är samma tankar som ligger bakom att jag inte använt det än.

Skrivet av griid:

Det förutsätter att den årliga ökningen är 10% vilket jag tycker du räknar lite högt på.
Vanligtvis brukar man säga 7-8% men jag är med på vad du försöker säga. Det ligger dock djupt rotat att inte ta lån till investeringar. Men lån till boende och bil går bra.
Behövs en kulturförändring här tror jag.

10% var inte min siffra, jag brukar räkna med 6-7%

Motsvarande uträkningar för 7% vs 7.7% ger f.ö. 7.6 och 9.3Mkr.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

I räkneexemplen ovan verkar det som att slutsummorna innehåller lånen också, i så fall måste de dras av därifrån för att visa den faktiska vinsten man gjort. Fortfarande bra men värt att ha i åtanke.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det förutsätter att den årliga ökningen är 10% vilket jag tycker du räknar lite högt på.
Vanligtvis brukar man säga 7-8% men jag är med på vad du försöker säga. Det ligger dock djupt rotat att inte ta lån till investeringar. Men lån till boende och bil går bra.
Behövs en kulturförändring här tror jag.

Lån till boende kan jag tycka är ok... men att ta ett lån för att köpa en bil är helt hål i huve ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Lån till boende kan jag tycka är ok... men att ta ett lån för att köpa en bil är helt hål i huve ju.

Har man kassaflödet så man kan betala för bilen oavsett hur det går med investeringen skulle jag säga att det är hål i huvudet att inte ta lånet, jag lärde mig min läxa i var fall. Har gjort det misstaget förut att använda pengar som kunde investeras till att köpa bil för dem, hade pengarna varit investerad med de övriga den senaste gången så hade jag stått med en bil utan lån i slutändan och haft kvar insatsen.

Nu kan man inte alltid räkna med att det går så bra på börsen men jag hade garanterat kunnat räkna med högre avkastning än räntan på 0,25% som jag kunde fått på billånet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Har man kassaflödet så man kan betala för bilen oavsett hur det går med investeringen skulle jag säga att det är hål i huvudet att inte ta lånet, jag lärde mig min läxa i var fall. Har gjort det misstaget förut att använda pengar som kunde investeras till att köpa bil för dem, hade pengarna varit investerad med de övriga den senaste gången så hade jag stått med en bil utan lån i slutändan och haft kvar insatsen.

Nu kan man inte alltid räkna med att det går så bra på börsen men jag hade garanterat kunnat räkna med högre avkastning än räntan på 0,25% som jag kunde fått på billånet.

Du har helt rätt, både i teorin och praktiken. Men de flesta är känslomässigt anknutna till sina pengar. Det är därför man kan ha 85% lån i en bostad, men låna 10% på aktierna är aja baja kokomaja.

Mitt mål är inte att maximera investeringarna. För då skulle jag inte ha en årslön på banken som jag kan komma åt med en dags varsel. Går man all in så måste man ha nerver av stål. När mina kollegor frågar hur mycket back jag har gått så brukar jag svara att jag inte vet exakt, men några hundratusen sen toppen. Skiter ju hur det går NU när horisonten är nästa generation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e1m1:

Jag vill presentera ett lite annorlunda sätt att se på det. Ponera att man som i ditt exempel har en genomsnittlig årlig värdeökning av 10%. Om man ser till att alltid låna upp 10% av sitt innehav, och investera det med samma balans som resten, kan man tänka att den genomsnittliga ökningen istället blir 11%.
T.ex.:
1 miljon investerat utan lån-> 100kkr värdeökning första året
1.1 miljon investerat m.h.a. lån -> 110kkr värdeökning första året, vilket motsvarar 11% av "ens egna investering".

Lite mer långsiktigt över 30 år blir det 17.5 miljoner utan lån, 22.9 miljoner med. Dvs. lånet kommer på den tiden innebära 5x extra av den ursprungliga investeringen (inte då på lånet i sig, utan hela ens egna investering!). Anledningen till att det är mer än bara "ett år tidigare" enligt ditt exempel är att omlåningarna blir en slags ränta-på-ränta-effekt.

Rent praktiskt kommer man ju behöva anpassa lånet hela tiden vilket blir en del jobb. Men man kan ju hitta någon gyllende mellanväg och göra det en gång i månaden eller per kvartal t.ex om man godtar att betala lite ränta när det dippar. Eller nöja sig med kanske 8-9% lån vilket gör att man klarar ca 10-20% dipp utan att behöva betala ränta.
Det förutsätter också att man kan låna över 2 miljoner framemot slutet, gränsen verkar vara 3mille dock så ska ju inte vara problem.

Personligen har jag inte använt det själv än, men tror jag har övertygat mig själv om att det är något jag borde göra nu

Ett bra räkneexempel, men du räknar inte med att människan är nyckfull. Jag tar hellre mindre avkastningen och är investerat till 90% än investerad till 100% och det blir jobbigt när börsen gått ned 40% och jag plötsligt behöver köpa nånting. Å andra sidan är jag skitdålig med känslomässigt mot pengarna.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har belåning på mitt aktieinnehav. Detta då det matematiskt är kalkylerat till att ge bäst utfall över tid oavsett hur börsen beter sig. Horisonten är mer eller mindre oändlig och jag försöker inte tajma något alls.

Det hänger dock på det där mänskliga att man inte blir svag i knäna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har belåning på mitt aktieinnehav. Detta då det matematiskt är kalkylerat till att ge bäst utfall över tid oavsett hur börsen beter sig. Horisonten är mer eller mindre oändlig och jag försöker inte tajma något alls.

Det hänger dock på det där mänskliga att man inte blir svag i knäna.

Jag kör superlånet eller vad det heter på Avanza, ett kreditlån där dina aktier är säkerheten. Ger mig en bra hävstång. Tyvärr är det ju en nergång nu vilket varit dålig för mig som ju då förlorat mer, men på sikt känns det ju tryggt. Har ändå det mesta i stora företag och inte okända läkemedelsföretag med hög risk:reward.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Weestman:

Jag kör superlånet eller vad det heter på Avanza, ett kreditlån där dina aktier är säkerheten. Ger mig en bra hävstång. Tyvärr är det ju en nergång nu vilket varit dålig för mig som ju då förlorat mer, men på sikt känns det ju tryggt. Har ändå det mesta i stora företag och inte okända läkemedelsföretag med hög risk:reward.

Köp detta biotech bolag i fas 1 studie som kommer slå världen med häpnad!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Köp detta biotech bolag i fas 1 studie som kommer slå världen med häpnad!

Detta?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trevlig:

en klassisk "pump and dump"-strategi av @Davidthedoom

Permalänk

Började spara i aktier i April 2021, precis när börsen peakade 🙄 Har inte några stora summor och inga stora vinster, men slår i alla fall bankränta, vilket var målet, och OMXS30 och NASDAQ.

Om nån funderar på att börja med aktier är nog just nu ett bra tillfälle, börsen är ordentligt nedtryckt just nu. Det finns förstås en risk att det blir recession och börsen fortsätter ned, men den risken tar man alltid. Det är i alla fall inte en peak som när jag började.

Nåt man absolut bör göra är i alla fall att logga in på Pensionsmyndigheten och välja PPM fonder. Jag har en global tech-fond, en fastighetsfond, två småbolagsfonder, samt en fond jag byter ut varje månad beroende på vilka fonder som just nu går bäst, för närvarande en global energifond. Det har varit en ganska bra mix hitintills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Började spara i aktier i April 2021, precis när börsen peakade

Vad menar du med att börsen peakade i april 2021? Min globala indexfond har gått upp mycket sedan april 2021 trots lite minus i år.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Vad menar du med att börsen peakade i april 2021? Min globala indexfond har gått upp mycket sedan april 2021 trots lite minus i år.

Jag antar det är en energi-indexfond, för Dow Jones World Index är ned 2% sedan 16 april 2021, dagen när jag började spara. Om vi ska vifta med penisarna så var jag upp 40% i December, drasade i Feb-Mar ned till -25% tack vare Putins krig, och ligger, med en vecka kvar på mitt första år, för närvarande på plus 10%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Köp detta biotech bolag i fas 1 studie som kommer slå världen med häpnad!

Vilket!? Jag köper alla aktier!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE