Tele 2 TV Flexibel - En review av tjänsten efter 6 månaders användning

Permalänk

Tele 2 TV Flexibel - En review av tjänsten efter 6 månaders användning

Bakgrund

I oktober så beslutade jag mig för att byta TV-leverantör delvis på grund av utbud när det var konflikt med Viasat och Telia samt att priset kändes orimligt. Och min hårdvara var 15 år gammal och kraftigt utdaterad där man hade en tv-box, trådlösa "överförings-mockafjonger" som såg ut ungefär som Duplo-Lego och en Telia-router enbart för TV. Så jag beställde "Tele2 Tv Flexibel" där "Tele2 Mini Hub" ingick vilket ledde till att jag blev av med en kasse hårdvara som skänktes till en 'second hand'-butik.

Jag reserverar mig för faktafel då det varit svårt att få fram exakt rätt information. Rätta mig gärna i kommentarerna om något inte är korrekt eller tvetydigt. Jag har haft Tele 2's TV-tjänst nu i ganska exakt 6 månader och vill delge er mina erfarenheter. Ber om ursäkt för eventuellt konstigt målande språk ibland. Viktigt att ha i åtanke är att delar av denna recension kanske inte är Tele2-specifikt.

Hårdvara och installation

Min dingeling installerad

Enheten är Android-baserad och fungerar som man förväntar sig att det skall göra nu för tiden. Man stoppar in enheten i en HDMI-port efter man kopplat i strömkabeln. I med batterier i fjärrkontrollen och sen är det bara att ansluta till sitt WiFi och så hoppar allt igång.

Sen efter installation var jag i kontakt med kundtjänst och förklarade att jag upplevde det som att allt gick i 20 fps trots 1080p@50Hz i inställningarna. De skulle starta om min anslutning, eller nåt liknande, och bad mig att prova igen. Vet inte om det var det som löste det men idag, speciellt om man tittar på snabb sport, så upplevs det ibland ryckigt i ca 2-3 sekunder innan allt blir "som vanligt". Medveten om att sändningen för "vanlig TV" inte direkt är 60 fps osv, men det jag upplevde var inte i närheten av det man hade tidigare. Så man började direkt undra om dongeln hade tillräckligt med krut för att hantera TV. Detta medförde att man hade hököga på exakt allt när det gällde fps/stuttering/släpningar i veckor efteråt. Nu i efterhand är det inte längre ett problem utan det funkar som det ska. Var sjukt frustrerande till en början att se på NHL med spelare som, till synes, hade ett minst sagt ett tveksamt rörelsemönster.

All the buttons you need

Fjärrkontrollen fungerar bra och går ganska snabbt att bli van med det, så större fjärrkontroller känns som 1996 och onödiga när man blivit van. Provade "voice control" men det upplevdes som att det fungerade sådär. Jag är inte någon "hardware whisperer" så det saknar betydelse för mig men bör nämnas. Om man håller in "föregående/nästa kanal" så bläddrar den ganska snabbt och har man bråttom så kan man spamma knappen för snabbare byte.

Enda egentliga negativa är att ljudkontrollen verkar ha bara 10 steg från min till max. Vilket i mina öron är för stora steg för att justera volymen. Bor man i en lyhörd lägenhet som mig så känns det lite som att justera volymen på en operasångare i målbrottet. Vilket gör att man ställer max-volym på ett snäpp över normal volym. Och är det VM-final i nåt man gillar så får man justera med sin vanliga TV-kontroller, men det känns inte riktigt som 2023 att behöva ha en fjärrkontroll "ut i fall" man vill öka volymen lite mer än vanligt. Så det borde finnas typ 1-50 istället enligt mig.

En nästan klockren fjärrkontroll. Hade även, i mitt fall, varit 'top notch' om jag hade kunna styrt om knappen för Netflix till Viaplay då jag inte har Netflix. Men det är bara ett klick på appar-knappen (knappen med 9 prickar) och sen välja Viaplay-appen så det är inte direkt något stort problem.

Inställningar av Tele2 Mini Hub

Förutom AC4-dialogförstärkare under ljud och upplösning så finns det i princip nästan inga större inställningar. Fåtal "på/av" men inget man reagerar över. Menyerna är lättnavigerade och även om man går under varje meny eller under "avancerat" på något så finns i princip nästan inget att ändra på vilket är i mina ögon är som det ska vara.

I have up to 4K all of a sudden? Cool...

Tur jag gjorde denna recension så jag gick in i menyer jag aldrig skulle gå in i annars. Tydligen så kan man helt plötsligt ställa in att man föredrar 4k och flera alternativ kopplat till det. När jag ställde in det från början fanns 1080@50Hz som max och fåtal andra att välja. Det skall sägas att det, åtminstone i mitt fall, inte spelar någon roll men när man kollar på ATG-kanalen känns det som att 4k-sändning inte vore fel. "Alla vanliga" kanaler kör max 1080p vilket inte känns väldigt 2023, men det är ett annat kapitel att ingen får 4k på "Svenne-TV".

Lite osäkert när denna uppdatering skett. Eventuellt hände det för några månader sen då, mitt i natten, upplevde att det gick inte att byta kanal och det blev konstigt trots att man skrek och kallade enheten för ett "J-la ålbete!" för att den förstört tv-upplevelsen totalt. Och kändes som att man behövde starta om enheten 2 gånger och offra en get för att få igång enheten igen. Och det är väl alla nördars nightmare. Är lite oklart när det skedde i och med att man inte klickat OK på något. Jättebra med Android, men Tele2 verkar inte ens ge användarna en möjlighet att skjuta upp uppdateringen eller säga att den finns tillgänglig. Så allt upplevdes som väldigt "hejsan hoppsan! hoppas inte kunden bryr sig, vi uppdaterar i smyg". Personligen gillar jag när uppdateringar sker "automatiskt", men de ska inte förstöra min TV-upplevelse utan, enligt mig, låta mig uppdatera när jag vill. Och om det ska "chansas" borde det ske när enheten är i standby-läge.

Play-tjänster, kanaler och Appar

Good as expected

Tele2-Play funkar i princip som man förväntar sig att allt ska fungera. Det är som SVT-play eller vilken play-tjänst som helst. Efter det kommit en uppdatering så dyker det upp "pratbubblor" som berättar om vad som är nytt, vilket uppskattas. Precis som det skall fungera: "Hej X! Vi har gjort din upplevelse bättre! Låt oss visa dig hur!". Klockrent!

Sök - Men ignorera mina förslag som du inte kan välja

Sökfunktionen är som det känns lite outvecklad. Man skriver och det kommer upp förslag som syns på bilden ovan vad man skulle eventuellt vilja söka på. Problemet, verkar som enligt mig och support, att det inte går att gå upp och välja det föreslagna och söka på det oavsett hur man använder pilarna på fjärrkontrollen.

Viaplay Vinter är som NHL-intresserad väldigt bra. De visar matcher live, matcher vanligtvis runt 01:00 från östkusten, och runt 04:00 startar nästa match från västkusten. Och har man råd kan man se alla matcher, och fotboll och whatever.

Viaplay Extra är, som det verkar, kanalen för lite ovanligare sporter. Major League Baseball, NBA och Padel visas live. De visar även fotboll från Bundesliga och Championship i England, vilket glädjer mig då jag hejar på Ipswich och de har kvalificerat för det. De visade även Indy 500 live så det var ju bra. En bra kanal att få "helt gratis". De visar även NHL-matcher live ibland pararellt med Viaplay Vinter så det är ju jättebra.

ATG är en kanal för trav och galopp. Den verkar inte gå att få med Telia vilket gjorde som travnörd att bytet av leverantör blev enklare. Den är en "hybrid" som visar sändningen från atg.se och när TV4'as sändning visas bryter den in, och i reklampauserna bryter atg.se in så man slipper reklam. Många travnördar kör endast sändningen på atg.se på deras datorer men detta är ett bra alternativ (Det går dock att ladda ner ATG-appen för AppleTV/AndroidTV om man vill slippa TV4 helt).

GINX Esports TV. Var in på deras hemsida, https://www.ginx.tv, och det verkar som en stor gaming-site som Gamespot eller liknande. Och tack vare/slump att jag kände att jag skulle skriva denna recension upptäckte denna kanal då jag skulle fota utbudet. Hade jag känt till att denna kanal hade jag naturligtvis gått in och valt den direkt. Det hade vare utmärkt om Tele2 hade uppmärksammat detta via ett mail att denna kanal är nu tillgänglig att välja för mig som har "Tv Flexibel" för att få en att känna sig lite uppskattad som kund och det skulle vara extremt bra kundvård.

Och idag så valde jag naturligtvis den kanalen men måste vänta till månadsskiftet tills det slår igenom. Känns inte direkt som 2023 där man, i detta fall, oturligt nog måste vänta 3 veckor innan man se kanalen trots att abonnemanget är flexibelt och man kan välja vilka kanaler man vill. Det hade varit mer logiskt att man som mest tvingades vänta till midnatt innan ändringarna slog igenom.

Favoriter + skräp man inte vill se - In a joint list you don't want

Kanallistor finns inte. Utan man har "favoriter" som man väljer. Vilket är halvvägs-bra. Vore jättebra om man endast ha sina favoritkanaler på sin "playlist", men det går inte. Det blir en "kanallista" med alla sina "favoriter" och så skarvas samtliga kanaler på som man har i utbudet. Händer ganska ofta man hamnar "utanför sina favoriter" och man bläddrar och "it makes no sense". Så man får bläddra tillbaka till samma kanal inom området av sina favoriter så det känns bra igen. Finns ingen knapp eller något där man hoppar till första kanalen i listan för sina favoriter så det fyller egentligen nästan ingen funktion.

Is that the number to Narnia?

När man bläddrar mellan kanaler så dyker logga, kanalnummer, och vilket program som sänds upp på skärmen. Vilket är en jättebra tanke. Dock fungerar det inte speciellt bra i praktiken. Programmet som skall visas för kanalen stämmer i princip aldrig, möjligen hälften av gångerna, men det inget man litar på medans man bläddrar mellan kanaler. Tanken är god men det krävs nog en systemuppdatering som uppdaterar kanalernas listor oftare. Dock så är vanliga TV-tablån uppdaterad så man blir lite fundersam.

Hade man en fjärrkontroll med siffror skulle man förvänta sig att det vara normala nummer som man skulle välja mellan. "De vanliga svenska kanalerna" är som vanligt 1-12 typ. Men sen är allting efter helt "bonkers". Som på bilden är BBC 123. Sportkanalen är 140. Barnkanalen är 149. National Geographic är 52. It makes no sense what so ever! Det finns max 40 kanaler att välja mellan och så alla nummer är till synes helt random. "Farfar! Du måste trycka in 872 för att se på nyheterna på engelska!". Tur det inte finns siffror på fjärrkontrollen som default.

Appar fungerar som väntat

Vad jag har luskat ut så finns det inte en möjlighet att installera något annat än på bilden. Vilket inte behövs i mitt tycke, så det fungerar som det ska enligt mig. Jättebra att ha access till dem på fjärrkontrollen! Väldigt bra!

Mina sidor - I en quest för att hitta eventuell feedback och updates

"Tell me what you want, what you really really want" - Spice Girls

"Mina sidor" är funktionsdugligt som förväntat. Och när jag skulle skriva detta så gick jag in för att se om det fanns någon inställning för att få information om produkt- och systemuppdateringar eller liknande som jag glömt slå på. Stötte på inställningen ovan på bilden. Jag har jobbat med högskoleutbildade inom pedagogik och kommunikation, så detta känns bakvänt. Man ska naturligtvis ge kunden val att välja vad den VILL göra och inte tvärtom. Det vore som att gå till läkaren och säga att man INTE vill ha en njurtransplantation. En väldigt liten grej men som ett så stort företag måste exakt allt kommuniceras ut på rätt sätt och ge kunden kontrollen, där den kan välja exakt vad den vill ha så det blir en 'win win'-situation.

Mysko trippin'

Måste vara Murphy's Law eller nåt som kicka in för nu när jag skriver recension så händer skumma saker. När jag bläddrade nyss mellan kanaler så dök det en lång lista upp mot svart bakgrund. "Input 1 = Rensad"...."Input 23 = Rensad"..... Som en före detta systemutvecklare blir man lite fundersam. Och det är första gången det händer nu när jag skriver detta så man blir lite "mörkrädd". Troligtvis cache'n för tv-tablån som blivit rensad för varje kanal (som ändå inte funkar). Säkerligen en debug-vy som inte skulle visas för kunder.


Positivt

- Väldigt enkel installation
- Valbarhet av vissa kanaler
- Viaplay Vinter, Viaplay Extra och Viaplay Medium ingår
- Vid uppdatering av Tele2-Play så visas "pratbubblor" om vad som är nytt
- Trots alla småsaker en bra produkt

Neutralt/Otestat

- GINX Esports TV
- Oftast 4-10 sekunders uppstart från standby
- Inga sifferval på fjärrkontrollen
- Rimligt pris för "Svenne-TV" med lite Play

Negativt

- Inga kanallistor utan endast "favoritkanaler" + alla tillgängliga kanaler
- Tar till månadsskiftet innan byte av kanaler slår igenom
- Upplevde tveksam framerate och stuttering initialt
- Röststyrningen i fjärrkontrollen fungerade lite tveksamt
- Lite "Real Player"-buffering känsla ibland trots 500Mbit fiberuppkoppling där man måste byta kanal för att det ska hoppa igång
- Enheten buggar ur ibland. För mig ca en gång varannan månad där man måste starta om hela "hub'en" med power off/on. Uppdatering pågick?
- När det byts till lokala nyheter på SVT blir upplösningen sämre (720p?)
- Lite svajigt på kundtjänst vid frågor om användning av mjukvaran i deras tjänster. "Utanför pärmen"
- Ingen changelog eller "whats new" vid systemuppdatering av enheten

Slutsats

Jag har, som det känns, krämat ur all kritik av Tele2's tjänst jag kunnat och trots det rekommenderar jag tjänsten. Känns som det bara handlar om "vanlig TV" och allt jag upptäckt hände inte under en kort period utan lite då och då. Och inte förfärliga saker som att tappa Wifi-connection då och då. Kanske vore idé att alla ser över sina "TV-abonnemang" om de behövs eller om det går att byta. Speciellt som i mitt fall där jag blev av med en hel kasse hårdvara och fick mer för pengarna. Säkerligen ett abonnemang som går under radarn, där man kan spara 100-200kr i månaden och ibland få en play-tjänst eller mer för samma peng om man orkar engagera sig.

Ganska nöjd men till synes finns det "room for improvement". Hoppas att någon på Tele2 läser detta och kan eventuellt se till så att något av det jag poängterat åtgärdas.


EDIT:

Sommarstugan

En till positiv grej jag kom på är att det är väldigt smidigt att ta med sig hårdvaran till sommarstugan och sen koppla upp via telefon. Dock har jag ej provat detta men vore märkligt om det inte fungerade som tänkt.

Sommarstugan
Permalänk
Medlem

Tack för en gedigen recension. Går det få en traditionell multi-epg? Dvs att man ser nuvarande och kommande program för alla kanaler man har.

Permalänk
Skrivet av dust79:

Tack för en gedigen recension. Går det få en traditionell multi-epg? Dvs att man ser nuvarande och kommande program för alla kanaler man har.

Yes! Och det fungerar bra!

Permalänk

Rättelser

Sök

Verkar som att det går att välja förslagen nu. Dock hade det varit önskvärt att det fanns relevans om man skrev fler än ett ord. Dvs att de med efterföljande ord borde listas först.

Systemuppdateringar

De fanns inte under "Systeminställningar". Utan under "Enhetsinställningar" -> "Enhetsinställningar" -> "Om".

Samt inte direkt där, utan man lära scrolla ner en bit. Och hade också varit enklare om det funnits en rubrik på den "sidan". Konstigt att det blivit på-skarvat på en lista av saker när allt annat är så uppdelat och fint.

Sen krävs det nog "next level" för att få fram exakt vad varje uppdatering innebär.

Permalänk

Hej

Tack för bra recention.

En fråga om fjärrkontrollen, har den cec? Dvs kan man styra tv:n med den? Eller iaf starta och stänga av den?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fengstedt:

Hej

Tack för bra recention.

En fråga om fjärrkontrollen, har den cec? Dvs kan man styra tv:n med den? Eller iaf starta och stänga av den?

Tack på förhand

Ja, det fungerar utmärkt. Du kan starta och stänga av TV:n, ändra ljudvolym och ingångskälla.

Permalänk

Tack för mycket intressant läsning! Mina föräldrar måste eventuellt skaffa en Mini Hub snart och det måste vara enkelt för att i praktike fungera hos dem.

@lasseedsvik: Vad behöver man trycka på fjärren för att se på livekanaler? Alltså, läget där man bläddrar mellan tablå-tv-kanalerna. Räcker det med att trycka igång systemet och sen trycka på knappen som ser ut som en tv med antenn på?

Tack!

Permalänk
Medlem

Vilken toppen review! Kanske blir att beställa ändå

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats ansluta denna via ethernet (tex via en Chromecast Ultra-adapter)?
Funkar inte på min.