Är detta bygge bra för 1440p gaming?

Permalänk

Är detta bygge bra för 1440p gaming?

https://komponentkoll.se/bygg/NJThI

Hej!

Jag har planerat att bygga en speldator som ska klara av att spela diverse spel i 1440p med högt FPS och valt dessa delar. Är detta ett ok bygge för priset? Något att ändra på? Byta ut några delar mot något bättre inom samma pris? Är moderkortet bra eller ska man lägga mer för något annat? Hur är kylaren, finns det något bättre/borde jag köpa en vattenkylare?

Tacksam för råd och tips innan jag gör köpet!

Permalänk
Medlem

Ca 600 kr dyrare men en mycket bättre CPU.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Ca 600 kr dyrare men en mycket bättre CPU.

https://komponentkoll.se/bild/TwSFd.png

Tack för ditt bygge, undrar varför du valde det moderkortet istället för ASUS, någon specifik anledning eller är de samma men bara billigare? Vore också tacksam om du kan förklara varför du valde den PSU:n istället för deepcool? annars är det som du säger ju för 600kr mer får jag ju en mycket bättre CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megatron_7:

Tack för ditt bygge, undrar varför du valde det moderkortet istället för ASUS, någon specifik anledning eller är de samma men bara billigare? Vore också tacksam om du kan förklara varför du valde den PSU:n istället för deepcool? annars är det som du säger ju för 600kr mer får jag ju en mycket bättre CPU.

DeepCool-PSU:n är relativt högljudd, därav bytet.

Moderkortet jag valt har lite sämre strömförsörjning men tillräckligt bra för 7800X3D. Om du vill lägga lite mer på ett moderkort hade jag lagt till några hundralappar för detta med PCIe 5.0-stöd.

https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga...

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

DeepCool-PSU:n är relativt högljudd, därav bytet.

Moderkortet jag valt har lite sämre strömförsörjning men tillräckligt bra för 7800X3D. Om du vill lägga lite mer på ett moderkort hade jag lagt till några hundralappar för detta med PCIe 5.0-stöd.

https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga...

Har läst recensioner på inet för denna moderkort, många som verkar ha problem med drivrutiner. Är detta något stort problem?

Permalänk
Medlem

Budget alternativ grafikkort till 1440p vore väl ett Intel Arc a770. Skulle det funka, för det borde väl vara det billigaste kortet?

Mvh Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Skrivet av nicjor:

Budget alternativ grafikkort till 1440p vore väl ett Intel Arc a770. Skulle det funka, för det borde väl vara det billigaste kortet?

Mvh Nicklas

Hej,

Är faktist inte riktigt bekant med intel grafikkort alls därför har jag ej tagit hänsyn till dem inför min PC. Är inte alls många som rekommenderar intel grafikkort i övrigt, något du vet mer om dessa du kan dela med? Hur jämför dem med t.ex. AMD grafikkort? Nvidia som sägs vara bästa är alldeles för dyra så även om man gärna hade byggt med dem så är det inget jag vill lägga extra pengar för om man kan få liknande prestanda för mindre pengar.

Permalänk
Medlem

Intels grafikkort har kompetent hårdvara men deras drivers är fortfarande i fasen där spel potentiellt har problem unikt till deras GPU's. De har gjort stora framsteg och de kommer stora uppdateringar med stora förbättringar med regelbunden frekvens.

Skulle nog inte rekommendera de om man vill ha en relativt problemfri upplevelse, vill man vara early adopter så är det definitivt något att överväga då de är bra värde när de fungerar bra, tyvärr så är det inte lika pålitligt att det faktiskt kommer fungera bra, däremot kan man nog förvänta sig att saker fixas efter ett tag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Min nya dator blev det här. Även egen rtx 3060 och m2/ssd/hårddisk.

Permalänk
Skrivet av Elfving88:

<Uppladdad bildlänk>

Min nya dator blev det här. Även egan rtx 3060 och m2/ssd/hårddisk.

Skulle varna att kolla hur ramminnena och cpu kylarna kommer passa ihop på moderkortet. Hade jag valt 1+mm högre hade jag fått problem.

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Intels grafikkort har kompetent hårdvara men deras drivers är fortfarande i fasen där spel potentiellt har problem unikt till deras GPU's. De har gjort stora framsteg och de kommer stora uppdateringar med stora förbättringar med regelbunden frekvens.

Skulle nog inte rekommendera de om man vill ha en relativt problemfri upplevelse, vill man vara early adopter så är det definitivt något att överväga då de är bra värde när de fungerar bra, tyvärr så är det inte lika pålitligt att det faktiskt kommer fungera bra, däremot kan man nog förvänta sig att saker fixas efter ett tag.

Tack för din kommentar. Får nog undvika dessa och antagligen gå med en AMD GPU som tidigare tänkt.

Permalänk
Skrivet av Elfving88:

<Uppladdad bildlänk>

Min nya dator blev det här. Även egen rtx 3060 och m2/ssd/hårddisk.

Har du upplevt några problem med moderkortet? Detta är den jag initialt tänkt köpa till min dator men någon tidigare i detta tråd bytte ut den mot en annan moderkort för att få in ett bättre CPU istället. Nu är jag lite förvirrad gällande moderkortet då jag läser recensioner där folk verkar ha problem med sina moderkort. Vilket är det säkraste valet gällande moderkort för eventuellt en kombination av 7 7800x3d + 7900 GRE/XT?

Permalänk
Skrivet av Megatron_7:

Har du upplevt några problem med moderkortet? Detta är den jag initialt tänkt köpa till min dator men någon tidigare i detta tråd bytte ut den mot en annan moderkort för att få in ett bättre CPU istället. Nu är jag lite förvirrad gällande moderkortet då jag läser recensioner där folk verkar ha problem med sina moderkort. Vilket är det säkraste valet gällande moderkort för eventuellt en kombination av 7 7800x3d + 7900 GRE/XT?

Funkar bra. Seg boot tid. Men verkar vara på alla nya amd 5 moderkort och expo överklockningen. Tror många har haft problem innan maj 2023 bios uppdatering.

Permalänk
Medlem

Tidiga bios versioner på AM5 hade många problem, nuförtiden med nya bios versioner är det generellt sett fixat förutom seg boot tid, men ska finnas settings i bios för att sänka boot times med om jag förstått det rätt. Kommer inte ihåg vad den hette, memory context restore eller nått typ? Jag tror jag kör med den avstängd men jag har ett annat AM5 moderkort.

Det finns en del moderkort du absolut ska undvika som har jätte kass VRM, se den här videon för några exempel: https://www.youtube.com/watch?v=naX-DnKekCM men annars handlar det mest om vilka features du är ute efter, typ hur många M.2 slots eller USB portar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Tidiga bios versioner på AM5 hade många problem, nuförtiden med nya bios versioner är det generellt sett fixat förutom seg boot tid, men ska finnas settings i bios för att sänka boot times med om jag förstått det rätt. Kommer inte ihåg vad den hette, memory context restore eller nått typ? Jag tror jag kör med den avstängd men jag har ett annat AM5 moderkort.

Det finns en del moderkort du absolut ska undvika som har jätte kass VRM, se den här videon för några exempel: https://www.youtube.com/watch?v=naX-DnKekCM men annars handlar det mest om vilka features du är ute efter, typ hur många M.2 slots eller USB portar.

Jo jag har tryckt igång den inställningen. Inte drabbad av 60 sekunders boot som vissa fick. Men det tar längre tid att starta bios och sen sjukt snabbt i windows. Något man kan ha i åtanke.