Alternativ till backup av WhatsApp?

Permalänk
Medlem

Alternativ till backup av WhatsApp?

Jag har helt missat att backupen av WhatsApp-chattar ska börja räknas mot lagringsutrymmet på Google Drive. Fick mail från Google i veckan att så ska börja ske om 30 dagar, och då spränger jag min limit.
Vad finns det för alternativ? (Förutom att ta bort)
Vad jag förstått kan jag inte välja alternativa tjänster för lagring av backup. Eller?
Har 1tb på OneDrive så där hade jag ju gärna lagt den.

Permalänk
Medlem

På Android sparar WhatsApp sina backupfiler på filsystemet. Du kan synka de med valfri app t.ex FolderSync PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

På Android sparar WhatsApp sina backupfiler på filsystemet. Du kan synka de med valfri app t.ex FolderSync PRO

Aha, smart. Så du menar ta den backupfil som sparas på mobilen och flyttar den till ex. OneDrive?
Men hur hittar man backupfilerna på mobilen? Tycker jag låter, men uppenbarligen inte tillräckligt bra.
Kör Google Pixel.

Permalänk
Medlem

Önskar man bara kunde välja att synka mot Dropbox. Får träffar på det på Google så verkar tyvärr vara en funktion man tagit bort från WhatsApp, för jag kan inte välja något annat än Google.

Kör Android. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Önskar man bara kunde välja att synka mot Dropbox. Får träffar på det på Google så verkar tyvärr vara en funktion man tagit bort från WhatsApp, för jag kan inte välja något annat än Google.

Kör Android. .

Nej, jag lyckas inte heller välja något annat.
Speciellt nu när de börjar räkna mot ens lagringslimit så borde det vara en funktion där man kan välja mellan olika alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Aha, smart. Så du menar ta den backupfil som sparas på mobilen och flyttar den till ex. OneDrive?
Men hur hittar man backupfilerna på mobilen? Tycker jag låter, men uppenbarligen inte tillräckligt bra.
Kör Google Pixel.

På min mobil ligger filerna i /storage/emulated/0/Android/media/com.whatsapp/WhatsApp/Backups/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

På min mobil ligger filerna i /storage/emulated/0/Android/media/com.whatsapp/WhatsApp/Backups/

Tack, hittade det!
Men det som gör mig konfunderad är att min backup ska vara runt 18 gb. Men filerna som ligger där är ju sammanlagt inte många hundra mb...

Är det för att man måste säkerhetskopiera bilder och filmer separat?

Trodde det skulle finnas en krypterad backup-fil för hela chathistoriken inklusive all media
(Det här ju andra sidan tagit väldigt mycket lokalt lagringsutrymme)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Trodde det skulle finnas en krypterad backup-fil för hela chathistoriken inklusive all media

Säkerhetskopior från konversationer via WhatsApp exporteras alltid i klartext.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.