Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Samma fråga som ställs om och om igen, du får sätta dig ned och klura på vad du har för behov och förutsättningar kring en laddare först.

Förstår att frågan ställs ofta men det verkar komma nya lösningar väldigt ofta så därför frågar jag för att se vad som gäller just nu. Behovet är ju att ladda bilen dock så är man ju prylnörd så man vill ju ha lite smarta och roliga funktioner också 😀. Hittills har jag fastnat för tibber. Problemet är dock att jag har läst mig till att tibber + easee inte stödjer Skoda Enyaq fullt än.

Kanske skulle jag istället fråga vilken lösning Enyaq ägare använder sig av?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Förstår att frågan ställs ofta men det verkar komma nya lösningar väldigt ofta så därför frågar jag för att se vad som gäller just nu. Behovet är ju att ladda bilen dock så är man ju prylnörd så man vill ju ha lite smarta och roliga funktioner också 😀. Hittills har jag fastnat för tibber. Problemet är dock att jag har läst mig till att tibber + easee inte stödjer Skoda Enyaq fullt än.

Kanske skulle jag istället fråga vilken lösning Enyaq ägare använder sig av?

Undra vad det är för stöd som saknas? Inget jag kan tänka mig du skulle sakna.
Kör själv med två Easee och deras p1 kopplat till Tibbber. Har en ID4 och en e-vito.

Tibber introducerade smartladdning med Zaptec här om dagen.

Permalänk
Medlem

Nån som är sugen på Kia EV6? vad har ni fått för pris på leasing? Utrustning osv?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Haha va roligt.

Köpte precis som du vinterfälgar själv och vi tog precis samma däck. Goodyear UltraGrip Arctic 2.

Det däcket plus Michelin X-Ice North 4 och Nokian Hakkapeliitta 10 delar ju top 3 på tre olika test.

Så det ska vara bra val! Körde med dubbdäck då nordiska friktionsdäck har dålig våtprestanda plus har en del is och hårdpackad snö här under vintern.

Jag tittade lite tester och såg inte att nordiska dubbfritt skulle vara dåliga i väta. Vattenplaning var de inte så bra i, men däremot körde de under orealistiska förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Nån som är sugen på Kia EV6? vad har ni fått för pris på leasing? Utrustning osv?

4699 kr/mån är billigaste.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Nån som är sugen på Kia EV6? vad har ni fått för pris på leasing? Utrustning osv?

Kan ändå löna sig kolla runt lite. Kan få med val av färg ogh bra rabatt på vinterdäck

Permalänk
Skrivet av Qwertan:

Då var en Skoda Enyaq 80x Sportline beställd! hoppas bara på att få någorlunda OK leveranstid :).
Då var det dags att börja kolla på laddare. Jag har kikat på tibber + Easee. Någon som kan rekommendera något annat.?

Vad sa de om leveranstid, fick du ett datum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Nån som är sugen på Kia EV6? vad har ni fått för pris på leasing? Utrustning osv?

Pratade precis med Björkmans i Västerås! En Kia EV6 Plus AWD, pärlvit, dragkrok, försäkring, vinterdäck och 2000 mil för 7 669kr/mån. Kollar också en Polestar SM LR och där är priset i deras konfig 7 864kr/mån exkl försäkring, så Kian lockar mer, dels priset, dels för att det känns som mer bil för pengarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Nån som är sugen på Kia EV6? vad har ni fått för pris på leasing? Utrustning osv?

Jag beställde en Ev6 RWD Pärlemorvit, förra veckan. Priset blev 5300:-/mån inkl, service, försäkring och vinterhjul. 1500mil.

Permalänk
Medlem

Såg nå reklamblad om skoda enyaq 80x winter edition för 4500 inkl 1000mil/år + service. Verkar som att koreanerna satt press på de andra aktörerna.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Såg nå reklamblad om skoda enyaq 80x winter edition för 4500 inkl 1000mil/år + service. Verkar som att koreanerna satt press på de andra aktörerna.

Skulle gissa att det är någon form av förhöjd första hyra.... känns som att det är många som kör med det för att visa en lägre månadsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Nån som är sugen på Kia EV6? vad har ni fått för pris på leasing? Utrustning osv?

Har beställt KIA EV6 AWD GT-Line i Aurora pearl black med 20-tums fälgar, 2000 mil, försäkring, utan dragkrok & soltak. Företagsleasing 7297:-/mån ex moms

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermahn:

Skulle gissa att det är någon form av förhöjd första hyra.... känns som att det är många som kör med det för att visa en lägre månadsavgift.

Stämde bra det, 20000kr stod det i ser finstilta.. Här trodde jag de hade ett fint erbjudande och blev lite besviken på att jag beställt en enyaq 60

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Stämde bra det, 20000kr stod det i ser finstilta.. Här trodde jag de hade ett fint erbjudande och blev lite besviken på att jag beställt en enyaq 60

Jag upplever att just VW-koncernen är väldigt otydliga i sin reklam. Haft t.ex. ID.3 från 3 695kr/mån som reklam på Instagram, sen först i konfigurationen så får man reda på att man behöver lägga 24 tusen i kontantinsats. Väldigt fult marknadsföringssätt!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av atego:

Nån som är sugen på Kia EV6? vad har ni fått för pris på leasing? Utrustning osv?

Vi har en RWD basmodell på väg. 5800:-/månad. Blå metallic, försäkring, vinterhjul och 2000 mil/år.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Vi har en RWD basmodell på väg. 5800:-/månad. Blå metallic, försäkring, vinterhjul och 2000 mil/år.

Ni som beställer med vinterhjul, varför? Rätt vinterdäck är ganska viktigt för säkerheten. Med Kia får du Kumho eller Nexen. Ingen möjlighet att ens välja vilket, utan Kia väljer till dig.

Kumho och Nexen ligger inte precis i topp på tester vad gäller vinterdäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Vi har en RWD basmodell på väg. 5800:-/månad. Blå metallic, försäkring, vinterhjul och 2000 mil/år.

Vad kostade det att lägga 2000 istället för 1500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Ni som beställer med vinterhjul, varför? Rätt vinterdäck är ganska viktigt för säkerheten. Med Kia får du Kumho eller Nexen. Ingen möjlighet att ens välja vilket, utan Kia väljer till dig.

Kumho och Nexen ligger inte precis i topp på tester vad gäller vinterdäck.

Mest att det är smidigt. Är ju fan sällan ens kallt här nere ändå. Also det verkar vara hankook eller goodyear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Ni som beställer med vinterhjul, varför? Rätt vinterdäck är ganska viktigt för säkerheten. Med Kia får du Kumho eller Nexen. Ingen möjlighet att ens välja vilket, utan Kia väljer till dig.

Kumho och Nexen ligger inte precis i topp på tester vad gäller vinterdäck.

Beställer aldrig vinterdäck vid leasing då det är tooookdyrt (560kr/mån ord. Pris för Ev6). Men fick det för ca 100kr/mån och då tyckte jag det var värt att slippa krångla och hitta rätt till en ny bil jag var helt ovetandes kring.

Sen som ovanstående skriver så är det Goodyear eller Hankook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Vad sa de om leveranstid, fick du ett datum?

Ca 6 månader. ☹️

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Skrivet av Beamy:

Ni som beställer med vinterhjul, varför? Rätt vinterdäck är ganska viktigt för säkerheten. Med Kia får du Kumho eller Nexen. Ingen möjlighet att ens välja vilket, utan Kia väljer till dig.

Fick välja visserligen, men oavsett vad det är så är både bilen och däcken säkrare än vår 17 år gamla Corolla med däck som "nog går en säsong till" för femtioelvte säsongen.

Gällande pristillägg; det blev med råge billigare än att köpa egna, kollade naturligtvis upp det. Det är ju inga små hjul på EV6 direkt, och TPMS-givarna är inte gratis heller.

Skrivet av Alrik:

Vad kostade det att lägga 2000 istället för 1500?

Drygt 10 kr milen, men berättigar det med att man får en service extra inbakad också. Intervallet är ju 24 mån/3000 mil, nu.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Mest att det är smidigt. Är ju fan sällan ens kallt här nere ändå. Also det verkar vara hankook eller goodyear

Skrivet av K-D][Aramis:

Beställer aldrig vinterdäck vid leasing då det är tooookdyrt (560kr/mån ord. Pris för Ev6). Men fick det för ca 100kr/mån och då tyckte jag det var värt att slippa krångla och hitta rätt till en ny bil jag var helt ovetandes kring.

Sen som ovanstående skriver så är det Goodyear eller Hankook.

Vilken återförsäljare erbjuder Goodyear? Min lokala återförsäljare var tvärsäker på Kumho eller Nexen, utan möjlighet att välja.

Jag vill ha era erbjudanden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag upplever att just VW-koncernen är väldigt otydliga i sin reklam. Haft t.ex. ID.3 från 3 695kr/mån som reklam på Instagram, sen först i konfigurationen så får man reda på att man behöver lägga 24 tusen i kontantinsats. Väldigt fult marknadsföringssätt!

Yes. Fult säljknep de har börjat med vid leasing

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Beställer aldrig vinterdäck vid leasing då det är tooookdyrt (560kr/mån ord. Pris för Ev6). Men fick det för ca 100kr/mån och då tyckte jag det var värt att slippa krångla och hitta rätt till en ny bil jag var helt ovetandes kring.

Sen som ovanstående skriver så är det Goodyear eller Hankook.

100 kr/mån är klart värt isåfall!

Skulle kostat 400 kr/mån här för min bil så köpte egna som jag kan behålla eller sälja sen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Ni som beställer med vinterhjul, varför? Rätt vinterdäck är ganska viktigt för säkerheten. Med Kia får du Kumho eller Nexen. Ingen möjlighet att ens välja vilket, utan Kia väljer till dig.

Kumho och Nexen ligger inte precis i topp på tester vad gäller vinterdäck.

Vinterdäcken kunde vi välja, där de billigaste var Goodyear. Så utgick jag från att de flesta bilhandlare gjorde. Men din kanske satt på en samling gummi han ville bli av med, vad vet jag. Oseriöst som fan.

Permalänk

Jag kör i dagsläget en skoda fabia combi som kostar mig runt 400 kr i skatt om året och runt 5700 kr i försäkring. Den drar 0.44-0.5 milen inga lån på. Jag har kollat på elbil för jag pendlar en del men har svårt med förstå ekonomin i äga elbil. Först dyra inköp ( beg) runt 2 k i månaden sen batterihyra för att sen behöva sätta upp laddstolpe i hemmet runt 20 k för etc etc. Var någonstanns ligger pengarna som jag sparar om de nu är så bra med elbil ?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Jag kör i dagsläget en skoda fabia combi som kostar mig runt 400 kr i skatt om året och runt 5700 kr i försäkring. Den drar 0.44-0.5 milen inga lån på. Jag har kollat på elbil för jag pendlar en del men har svårt med förstå ekonomin i äga elbil. Först dyra inköp ( beg) runt 2 k i månaden sen batterihyra för att sen behöva sätta upp laddstolpe i hemmet runt 20 k för etc etc. Var någonstanns ligger pengarna som jag sparar om de nu är så bra med elbil ?

Det är så många variabler och osäkerhetsfaktorer att man kan man komma fram till nästan vilken slutsats som helst när man jämför olika fall.
Det är främst när man jämför nya bilar som man kan räkna hem elbilen, men då beror det också på vad man jämför och hur man räknar.
Ny mot begagnad kommer alltid vara dyrare då värdeminskning är största kostnaden på bilar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Jag kör i dagsläget en skoda fabia combi som kostar mig runt 400 kr i skatt om året och runt 5700 kr i försäkring. Den drar 0.44-0.5 milen inga lån på. Jag har kollat på elbil för jag pendlar en del men har svårt med förstå ekonomin i äga elbil. Först dyra inköp ( beg) runt 2 k i månaden sen batterihyra för att sen behöva sätta upp laddstolpe i hemmet runt 20 k för etc etc. Var någonstanns ligger pengarna som jag sparar om de nu är så bra med elbil ?

Som Glemmy skriver, det är vid nybilsköp man jämför.
Jag skulle aldrig komma undan billigare än min Citroen C1 2008 kostar per år. 0,46 L/mil, 500 kr/år i skatt och 3200 kr i försäkring. Alla servicarna gör jag själv så den har kostat ca 10k i material under de 11 år jag ägt den och kört 20k mil, inklusive däck 3 ggr, bromsar 2 ggr och avgassystem 3 ggr + lite lampor.

Nu skall jag byta ut den eftersom åldern börjar ta ut sin rätt och dyrare reparationer är att vänta.
Min lilla pärla börjar bli lite skruttig helt enkelt.
För mig blir det billigare att leasa en ny elbil jämfört med bensinare/diesel eftersom jag laddar gratis på jobbet.
Det är ca 1000-1500 kr i bränsle jag slipper betala per månad så då blir elbilen helt plötsligt mycket billigare.

Jag kommer leasa en småbil eftersom jag och frugan har var sin bil. Pendlar/shopping bil som kommer användas till allt inom 10 mil ungefär. Skall vi långt tar vi bensinaren.

Som det ser ut blir det nog Renault Zoe, men jag vet inte riktigt vilken av modellerna jag skall välja. R135 utan snabbladdare eller R110 med snabbladdare. De hamnar på samma pris per månad, ca 3400 kr inklusive försäkring och vinterdäck.
Räknar jag av de 1-1,5k jag lägger på bensin så hamnar jag runt 2k i månaden för en ny bil.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Det är så många variabler och osäkerhetsfaktorer att man kan man komma fram till nästan vilken slutsats som helst när man jämför olika fall.
Det är främst när man jämför nya bilar som man kan räkna hem elbilen, men då beror det också på vad man jämför och hur man räknar.
Ny mot begagnad kommer alltid vara dyrare då värdeminskning är största kostnaden på bilar.

Ja även om man jämför nytt känns de fortfarande skevt. Min bil kostade 158 k med lite extrautrustning ny. Flesta små elbilar standard börjar nya på 350-400k. Du måste ju köra väldigt många mil innan du får igen dina pengar på elbilen ? Då utan ta med kostnader för byta ut batteriet runt 40 k laddplats 20 k etc

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Ja även om man jämför nytt känns de fortfarande skevt. Min bil kostade 158 k med lite extrautrustning ny. Flesta små elbilar standard börjar nya på 350-400k. Du måste ju köra väldigt många mil innan du får igen dina pengar på elbilen ? Då utan ta med kostnader för byta ut batteriet runt 40 k laddplats 20 k etc

Just nu är tekniken fortfarande rätt ny, så det är kanske svårt att jämföra billiga bilar då det inte finns ett bra alternativ för en billig småbil på elsidan.

Men jag jämför med min 3 år gamla Mercedes A-klass med den nya Tesla Model 3 som jag får snart.
Dock jämför jag från dag 1 på båda. Då kommer Teslan vinna överlägset trots ca 1,5 ggr dyrare i inköp.

Jag pendlar ca 20mil om dagen i jobbet och laddar hemma. Så bara att jämföra milkostnaden gör en stor skillnad.
Bor i bostadsrätt så betalar inte något för laddstolpe (utöver parkeringen i garaget som är samma som om jag inte hade laddstolpe + förbrukningen).
"Byta ut batteriet 40k" förstår jag inte vad du menar, det är LÅÅÅÅNGT bort att behöva byta ut batteri på en ny elbil. Men det är ju en slitskada. Samma som att du måste serva en bensin/dieselbil årligen och kanske behöver byta ut kamkedjan eller annan förslitningsprodukt (och ja, jag vet att kamkedja är billigare än batterier, men det är ett exempel).

Så man får givetvis göra sin egna personliga kalkyl för att se om du sparar pengar på att byta. Men i mitt fall så kommer jag spara mellan 40-80k per år genom att byta bil.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |