Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

På nya elbilar byter man batteri lika ofta som man byter motorn på bensin/diesel bilar.
Det blir ungefär samma kostnad.
Man tar inte med kostnaden för att byta motorn på bensin/dieselbilar då varför räkna med batteribyte?

Shit happens såklart och ibland åker man på batteri och motorbyten. Jag har aldrig bytt motor på någon av mina bilar och kommer troligtvis aldrig byta batteri på mina elbilar heller.

Laddstolpe behöver man inte ha. Det är inte nödvändigt.
Man kan ladda på offentliga laddare.

Vill man ha en egen laddplats är det flera bilmärken som bjuder på laddare med installation eller ger kraftig rabatt.

Vad jag läste mig till så byter man runt batteri om man snabbladdar 4-6 år om man långsamt laddar 8 år. Hade en 740 som gått nästan 40 k på 30 år så nja. Vad har du för erfarenhet ? Aldrig bytt batteri ?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Vad jag läste mig till så byter man runt batteri om man snabbladdar 4-6 år om man långsamt laddar 8 år. Hade en 740 som gått nästan 40 k på 30 år så nja. Vad har du för erfarenhet ? Aldrig bytt batteri ?

Fast det där är helt enkelt inte sant. Väldigt ovanligt med batteri byte oavsett mil/år. Dom flesta batterier är gjorda för att överleva bilens livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Nej jag syftar på feltolkad leasing från andra. Jag personligen är aldrig intresserad av privat leasing.
Och tack, men jag vet skillnad på att köpa och leasa en bil. Att du inte hittar på Teslas hemsida kan jag inte göra mycket åt.

Här är ett inlägg med exakt detta: #19314168
Jag kommenterade just detta här: #19314197

Som du själv skriver så är ju inte det där privatleasing, så jag tror vi bara missförstår varandra Men jag ör med på vad du menar även om jag inte håller med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här med att "batteribyten aldrig händer" är ju inte riktigt sant, det är nog betydligt vanligare än motorbyten på en ICE för de _tidiga_ elbilsmodellerna (där man läst en hel del fall av batteribyten), alltså bilar som kanske är 5 år eller äldre idag. Dagens elbilar däremot tror har betydkligt bättre batterier på så sätt.

Sedan kommer batteribyten oftast handla om ekonomi, det är ovanligt att batterierna dör helt, däremot prestandasänkning är något som man kan förvänta sig. Så det handlar om vad man är beredd att betala för att få tillbaka 50% eller 30% av originalräckvidden igen. Många kommer nog tuffa på med riktigt dåliga batterier så länge det går kan man gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Det här med att "batteribyten aldrig händer" är ju inte riktigt sant, det är nog betydligt vanligare än motorbyten på en ICE för de _tidiga_ elbilsmodellerna (där man läst en hel del fall av batteribyten), alltså bilar som kanske är 5 år eller äldre idag. Dagens elbilar däremot tror har betydkligt bättre batterier på så sätt.

Sedan kommer batteribyten oftast handla om ekonomi, det är ovanligt att batterierna dör helt, däremot prestandasänkning är något som man kan förvänta sig. Så det handlar om vad man är beredd att betala för att få tillbaka 50% eller 30% av originalräckvidden igen. Många kommer nog tuffa på med riktigt dåliga batterier så länge det går kan man gissa.

Många antaganden och gissningar i ditt inlägg.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Många batteribyten som sker idag är nog på tex äldre Leaf-modeller som hade ett mindre batteri på runt 20kWh.

Dels för att helt enkelt få betydligt bättre räckvidd eftersom batterierna är större och billigare idag. Men även för att en degradering på 10-20% på en sån är betydligt mer märkbar än på nyare bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Som du själv skriver så är ju inte det där privatleasing, så jag tror vi bara missförstår varandra Men jag ör med på vad du menar även om jag inte håller med.

Tesla har faktiskt privatleasing, men av någon anledning har de "dolt" sidorna, så du kommer inte åt dem via vanliga hemsidan
Här är en länk till deras privatleasing:
https://tesla3.dealerpad.net/se/tesla3?session=d6f0de11f7074e...

Och som andra nämnt, så krävs en kontantinstats (hos tesla är den 15 000kr). Så om du skall räkna jämförelsepris, lägg på ca 417kr / månad (för 3års leasing), så har du korrekt jämförelsepris.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Som du själv skriver så är ju inte det där privatleasing, så jag tror vi bara missförstår varandra Men jag ör med på vad du menar även om jag inte håller med.

Personen som gjorde inlägget hade extra noll koll då det var exkl. moms också. Men så här snurrigt är det ofta när folk kollar på privatleasing. Folk som förespråkar hur billigt det är att leasa en Tesla jämfört med X annat glömmer nästan alltid att det är kontantinsats när de jämför.
Jag gissar att detta är anledningen att andra VW exempelvis också börjar med detta.

Tesla har privatleasing sedan 2019 och det är alltid med kontantinsats:
https://m3.idg.se/2.1022/1.724177/tesla-privatleasing

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Vad jag läste mig till så byter man runt batteri om man snabbladdar 4-6 år om man långsamt laddar 8 år. Hade en 740 som gått nästan 40 k på 30 år så nja. Vad har du för erfarenhet ? Aldrig bytt batteri ?

Nej jag har ingen erfarenhet av att byta batteri.
Jag har ingen erfarenhet av att byta bensin eller dieselmotor på min egna bil heller fast jag ägt och kört sådana sen jag var 18...i 36 år.
Jag har bytt flera motorer på mitt jobb när jag var bilmekaniker däremot. Även på Volvobilar.

Förhoppningsvis får jag ingen erfarenhet av att byta ett elbilsbatteri eftersom jag skall ha en modern elbil med senaste tekniken på batteri som skall hålla bilens livslängd.

Vad du har fått "faktan" på att man byter batteri efter 4 - 6 år om man snabb-laddar kan man bara gissa sig till, facebook, under en sten eller "min mosters mans kusins tvillings fru sa..."

Idag byter man batterier på äldre elbilar för att få längre räckvidd. Som redan lagts som exempel så byter Nissan Leafägare batterier på första generationen för att ersättningsbatterierna har bättre räckvidd, som var med dagens elbilar räknat som jämförelse, riktigt kass.

Tesla har funnits på marknaden sedan 2008 och har flera långmilare i USA. De gjorde en undersökning på dessa och kunde konstatera att på de bilarna som hade 30-40k på mätarställningen hade batteriet blivit ca 10% sämre. I mil räknat fråm 66 mil till 59,4 mil med full laddning.
Om de lite drygt 6 milen man tappat är värt ett batteribyte är ju upp till ägaren, men de flesta kommer nog strunta i det.
Nu snackar vi bilar som laddats med Teslas snabbladdare om och om och om igen. Bilarna hade rullat som sagt 30-40 tusen mil på snart 14 år.
Läs mer här https://alltomelbil.se/efter-32-000-mil-har-teslas-elbilar-en...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Personen som gjorde inlägget hade extra noll koll då det var exkl. moms också. Men så här snurrigt är det ofta när folk kollar på privatleasing. Folk som förespråkar hur billigt det är att leasa en Tesla jämfört med X annat glömmer nästan alltid att det är kontantinsats när de jämför.
Jag gissar att detta är anledningen att andra VW exempelvis också börjar med detta.

Tesla har privatleasing sedan 2019 och det är alltid med kontantinsats:
https://m3.idg.se/2.1022/1.724177/tesla-privatleasing

Det måste vara gammalt, jag har signat för privatleasing med DNB och har ej betalat nån kontantinsats. Det finns inte heller några referenser till en sådan varken i avtalet med Tesla eller DNB vad jag kan se så jag har svårt att se att dem skall kunna smyga in den i ett senare skede. Jag betalade 1kkr i bokningsavgift som betalas tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ingen annan som är nervös inför dagens budgetomtöstning. Vad händer om vi får en borglig budget? Brinner alla miljöpremier inne då och vi får istället lägre bensinskatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Det måste vara gammalt, jag har signat för privatleasing med DNB och har ej betalat nån kontantinsats. Det finns inte heller några referenser till en sådan varken i avtalet med Tesla eller DNB vad jag kan se så jag har svårt att se att dem skall kunna smyga in den i ett senare skede. Jag betalade 1kkr i bokningsavgift som betalas tillbaka.

Du leasar ju inte av Tesla, du leasar av DNB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Du leasar ju inte av Tesla, du leasar av DNB.

Vad jag vet har inte Tesla någon egen leasing in house utan det kör det via DNB. Men jag kan ha fel. Allt gick i alla fall via Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Ingen annan som är nervös inför dagens budgetomtöstning. Vad händer om vi får en borglig budget? Brinner alla miljöpremier inne då och vi får istället lägre bensinskatt?

Det jag funderade på med.. Försvinner bonus malus då? Höjs leasingen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nej jag har ingen erfarenhet av att byta batteri.
Jag har ingen erfarenhet av att byta bensin eller dieselmotor på min egna bil heller fast jag ägt och kört sådana sen jag var 18...i 36 år.
Jag har bytt flera motorer på mitt jobb när jag var bilmekaniker däremot. Även på Volvobilar.

Förhoppningsvis får jag ingen erfarenhet av att byta ett elbilsbatteri eftersom jag skall ha en modern elbil med senaste tekniken på batteri som skall hålla bilens livslängd.

Vad du har fått "faktan" på att man byter batteri efter 4 - 6 år om man snabb-laddar kan man bara gissa sig till, facebook, under en sten eller "min mosters mans kusins tvillings fru sa..."

Idag byter man batterier på äldre elbilar för att få längre räckvidd. Som redan lagts som exempel så byter Nissan Leafägare batterier på första generationen för att ersättningsbatterierna har bättre räckvidd, som var med dagens elbilar räknat som jämförelse, riktigt kass.

Tesla har funnits på marknaden sedan 2008 och har flera långmilare i USA. De gjorde en undersökning på dessa och kunde konstatera att på de bilarna som hade 30-40k på mätarställningen hade batteriet blivit ca 10% sämre. I mil räknat fråm 66 mil till 59,4 mil med full laddning.
Om de lite drygt 6 milen man tappat är värt ett batteribyte är ju upp till ägaren, men de flesta kommer nog strunta i det.
Nu snackar vi bilar som laddats med Teslas snabbladdare om och om och om igen. Bilarna hade rullat som sagt 30-40 tusen mil på snart 14 år.
Läs mer här https://alltomelbil.se/efter-32-000-mil-har-teslas-elbilar-en...

10 % så länge som en (eller flera) batterimodul(er) inte säger upp verksamheten och sänker batteriet, så att bilen bara tillåter att man laddar så att man kan köra några få mil. Då blir det inte så roligt. Man pratar ju om batteriet som ett batteri, men i själva verket är det enormt många batterier, först paketerade i moduler och sedan moduler ihopsatta till det stora batteripaketet. Detta är det riktigt stora problemet om det händer, för bilen får en räckvidd som en bättre laddhybrid som någon stulit förbränningsmotorn ur.

2008? Det Tesla i bästa fall tillverkade då var ombyggda Lotus. Model S kom 2012, men det tillverkades få bilar före 2013. Det är som att verkligheten inte räcker till, utan tråden blir lite som elbilarnas "Suecia Antiqua et Hodierna" där allt görs lite större, bättre och vackrare. Sedan är det här bilar i miljonklassen. Man kan ju säga att det vore själva f*n om de inte lyckas hålla ihop i 7-8 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Det jag funderade på med.. Försvinner bonus malus då? Höjs leasingen då?

Jag vet inte vad SD har för inställning i frågan, men Alliansen ville införa bonus-malus redan när de satt vid rodret och hade en överenskommelse om det inför valet 2014. Inte sannolikt alltså, även om nivåer förstås principiellt kan justeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag vet inte vad SD har för inställning i frågan, men Alliansen ville införa bonus-malus redan när de satt vid rodret och hade en överenskommelse om det inför valet 2014. Inte sannolikt alltså, även om nivåer förstås principiellt kan justeras.

Frågan är nog inte bonus-malus vara eller inte vara utan mängden budgeterade medel för bonusdelen. Faktum är att pengarna i potten för närvarande är slut och regeringen hade för avsikt att fylla på den.

Det man undrar är om det borgliga alternativet har nån sådan påfyllnad i höstbudgeten? Jag har försökt söka men hittar inget.

Oppositionsbudgetar oavsett röda eller blå brukar inte hålla särskilt hög kvalite då ingen räknar med att dem skall användas på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Frågan är nog inte bonus-malus vara eller inte vara utan mängden budgeterade medel för bonusdelen. Faktum är att pengarna i potten för närvarande är slut och regeringen hade för avsikt att fylla på den.

Det man undrar är om det borgliga alternativet har nån sådan påfyllnad i höstbudgeten? Jag har försökt söka men hittar inget.

Oppositionsbudgetar oavsett röda eller blå brukar inte hålla särskilt hög kvalite då ingen räknar med att dem skall användas på riktigt.

De lär utgå från vad som kan betraktas som regeringens budget och lägga önskade ändringar på den. Budgeten som helhet om man går ned på detaljnivå är så omfattande att vare sig finansministern eller något oppositionsparti skriver ihop rubbet själv. Snacket om "servettbudget" är politisk retorik. Det är också så att budgeten masseras i finansutskottet innan den når budgetomrösningen i kammaren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Vad är det för fel på privatleasing?

Vi har alla olika behov och känslor om det. Jag skulle i dagsläget inte leasa men ser såklart inga problem med att andra väljer att göra det.

1. Bil är en av de största friheterna man kan ha, jag anser att 1500 mil är för lite och så fort man höjer till 2000 mil har det en tendens att bli mycket mycket dyrare.
2. Bilen är inte min, jag hyr den bara. Jag föredrar att ha ägandet och konsekvenserna av att inte sköta det korrekt i mina händer snarare än att en bilfirma ska avgöra vad som är normalt slitage eller ej.
3. Det blir dyrt fort när man övertrasserar de mil som ingår.
4. Det är ofta lite dyrare, det kan såklart diskuteras i all oändlighet beroende på modell och liknande men överlag anser jag att man betalar lite extra för att få en bekvämlighet jag inte har behov av. Finns säkert undantag.
5. Jag har såpass bra ränta att just nu är inflationen högre än den. Så bilägandet blir per automatik lite billigare, det skulle inte kunna ske med leasing. Vi har även ränteavdrag att räkna in där.
6. Jag kan göra mig av med bilen när som helst om något skulle ske i livet, där blir man bunden med leasing. Rätt gott om bilar på blocket från folk som försöker bli av med leasingavtal..

Dock tror jag faktiskt att leasing kommer ta över mer och mer, det känns som det i alla fall. Varenda biltillverkare trycker ju på leasing i deras reklamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Frågan är nog inte bonus-malus vara eller inte vara utan mängden budgeterade medel för bonusdelen. Faktum är att pengarna i potten för närvarande är slut och regeringen hade för avsikt att fylla på den.

Det man undrar är om det borgliga alternativet har nån sådan påfyllnad i höstbudgeten? Jag har försökt söka men hittar inget.

Oppositionsbudgetar oavsett röda eller blå brukar inte hålla särskilt hög kvalite då ingen räknar med att dem skall användas på riktigt.

Man får också göra skillnad på budgeten för 2022 och höständringsbudgeten för 2021. Jag vet faktiskt inte om man klubbat höständringsbudgeten eller om den också hanteras idag, men de stora diskussionerna som äger rum i politiken nu handlar ju om budgeten för 2022, inte höständringen (även om man rent teoretiskt även kan lägga sig i den, om den inte är klubbad redan).

Gällande oppositionsbudgetar så får man också skilja på en helt egenframställd budget (likt den alliansen presenterade och som röstades igenom 2014), och olika reservationer mot poster i budgetpropositionen (likt den "M/KD-budget" som röstades fram 2018). Det är det sistnämnda som högeroppositionen har presenterat som sitt budgetalternativ idag.

Permalänk
Medlem

Höständringsbudgeten ska väl just hanteras idag, och förslaget där var väl att tillföra 1.x miljard så att alla efter augusti i år ska få sina bonuspengar? Försökt hitta information själv om högern har tänkt lägga in samma initiativ, men det låter väl högst troligt att pengarna måste avsättas, annars kommer hela 2022 års bonuspengar vara slut innan man ens avklarat utbetalningarna för 2021 som nu är pausade sedan i augusti.

För er som snackar privatleasing av Tesla så kan man få en SR Plus via Gomore(i sin tur Leaseplan) för 5995:- inkl försäkring, vinterdäck osv just nu. Var lite sugen på det själv, men kommer nog ta en LR som personalbil för 6700:- inkl allt istället, Gomore vill ha 7250:-. Och om någon tänkte kommentera pensionstappet via personalbil så avsätts tjänstepensionen på lönen innan bruttoavdraget, så ingen förlust där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Vad jag läste mig till så byter man runt batteri om man snabbladdar 4-6 år om man långsamt laddar 8 år. Hade en 740 som gått nästan 40 k på 30 år så nja. Vad har du för erfarenhet ? Aldrig bytt batteri ?

Då vill jag bara slå HÅL på den myten, batterier behöver INTE bytas efter 4-6 år.. tesla äldsta batterier pratas om att de kan hålla 10-15 år, och den senaste generationen ska hålla långt över 20 sägs det. Ingen källa just nu..

Men, du kan ju ta ett liveexempel på att om du kört tesla så behöver man inte byta batteri efter 35.000 MIL!!
https://youtu.be/4aTgscnmlR8?t=259

Tror musk pratade om 100.000 mil på senaste generationens batteripack, men det återstår att se om typ 15-20 år

Sen självklart finns det batteripack som det blir fel på.. Telsabjörn som jag länkade till hade en annan tesla där batteripacket rasade efter 8.300 mil. Men på genomsnittet kommer batteripacken hålla längre än bilen

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av atego:

Då vill jag bara slå HÅL på den myten, batterier behöver INTE bytas efter 4-6 år.. tesla äldsta batterier pratas om att de kan hålla 10-15 år, och den senaste generationen ska hålla långt över 20 sägs det. Ingen källa just nu..

Men, du kan ju ta ett liveexempel på att om du kört tesla så behöver man inte byta batteri efter 35.000 MIL!!
https://youtu.be/4aTgscnmlR8?t=259

Tror musk pratade om 100.000 mil på senaste generationens batteripack, men det återstår att se om typ 15-20 år

Sen självklart finns det batteripack som det blir fel på.. Telsabjörn som jag länkade till hade en annan tesla där batteripacket rasade efter 8.300 mil. Men på genomsnittet kommer batteripacken hålla längre än bilen

Miles inte mil, en enorm skillnad i distans.
100k miles är 16093 mil med en lätt avrundning

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Miles inte mil, en enorm skillnad i distans.
100k miles är 16093 mil med en lätt avrundning

Björn har kört 35.000 mil med bara 10% degradation. Det är rätt bra. De betyder att just nu bör man kuna göra 30? 40? 50K mil på ett pack med gammal bms?

Men ja, du har rätt Tesla pratar om 100.000 miles, alltså 16.000 mil, men det är deras 1000 laddningar/range garanati.
Men när de gäller tesla och deras kommande batterier 4680 cellerna ska de klara 4000 laddningar och upp imot 1 miljon miles, enligt dig då 160.930 Mil

Men det jag vill ha sagt att argumentet att batteripacken blir dåliga efter 10.000 mil, om du inte misshandlar batterierna och använder en EV på rätt sätt kan du köra bilen vääldigt många mil inte bara "4-6 år" enligt tidigare post.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Vad jag läste mig till så byter man runt batteri om man snabbladdar 4-6 år om man långsamt laddar 8 år. Hade en 740 som gått nästan 40 k på 30 år så nja. Vad har du för erfarenhet ? Aldrig bytt batteri ?

Och den 740'in fick givetvis aldrig byta avgassystem, tändstift, fördelare, kamrem, oljepump, turbo, bensinpump eller någon annan del tillhörande förbränningsmotorsystemet. Eller menar du att den hade samma block efter 40k mil, för i så fall är det ju inte speciellt svårt att behålla batterilådan om man nu skulle behöva byta individuella celler.

Jag tror att vi alla förstått att du föredrar förbränningsmotor och att inga logiska argument kommer att bita. Vad jag inte förstår är varför du sitter och trollar i tråden för ebilsintresserade?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

10 % så länge som en (eller flera) batterimodul(er) inte säger upp verksamheten och sänker batteriet, så att bilen bara tillåter att man laddar så att man kan köra några få mil. Då blir det inte så roligt. Man pratar ju om batteriet som ett batteri, men i själva verket är det enormt många batterier, först paketerade i moduler och sedan moduler ihopsatta till det stora batteripaketet. Detta är det riktigt stora problemet om det händer, för bilen får en räckvidd som en bättre laddhybrid som någon stulit förbränningsmotorn ur.

2008? Det Tesla i bästa fall tillverkade då var ombyggda Lotus. Model S kom 2012, men det tillverkades få bilar före 2013. Det är som att verkligheten inte räcker till, utan tråden blir lite som elbilarnas "Suecia Antiqua et Hodierna" där allt görs lite större, bättre och vackrare. Sedan är det här bilar i miljonklassen. Man kan ju säga att det vore själva f*n om de inte lyckas hålla ihop i 7-8 år...

Fast...nu spelar det väl ingen roll vad priset på bilen är när vi diskuterar livslängd på batterier? Eller har Tesla en helt egen hemlig teknik? Det kanske de har, vad vet jag?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Fast...nu spelar det väl ingen roll vad priset på bilen är när vi diskuterar livslängd på batterier? Eller har Tesla en helt egen hemlig teknik? Det kanske de har, vad vet jag?

+1

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Fast...nu spelar det väl ingen roll vad priset på bilen är när vi diskuterar livslängd på batterier? Eller har Tesla en helt egen hemlig teknik? Det kanske de har, vad vet jag?

Hur var det nu med batteridegraderingen i Leaf kontra lika gamla Tesla? Det är redan innan batteripacken havererat på grund av för mycket påföljande snabbladdning, vilket väl också hänt. Ditt inlägg bekräftar bara det jag skrev om att verkligheten inte duger, när du försöker förneka att bilens pris inte spelar någon roll, trots att batteriet är den dyraste "delen" i hela bilen. Dessutom så blir det färre laddcykler (för samma antal mil) och mindre behov av att ladda fullt bara av det att man har ett större och därmed dyrare batteri. Betydelsen av detta kommer gissningsvis att minska, men nu gällde ju saken bilar där det överhuvudtaget finns några belägg från verkligheten och inte bara teorier. Sedan kan det förstås variera mellan olika modeller, men det märks ju bara när de rullat ett antal år hur det är i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

För er som snackar privatleasing av Tesla så kan man få en SR Plus via Gomore(i sin tur Leaseplan) för 5995:- inkl försäkring, vinterdäck osv just nu. Var lite sugen på det själv, men kommer nog ta en LR som personalbil för 6700:- inkl allt istället, Gomore vill ha 7250:-. Och om någon tänkte kommentera pensionstappet via personalbil så avsätts tjänstepensionen på lönen innan bruttoavdraget, så ingen förlust där.

En nackdel med personal-leasing tycker jag är att det kan vara svårt att flytta den om du byter arbetsgivare. Villkoren om man skulle säga upp sig eller bli uppsagd var riktigt dåliga tyckte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Höständringsbudgeten ska väl just hanteras idag, och förslaget där var väl att tillföra 1.x miljard så att alla efter augusti i år ska få sina bonuspengar? Försökt hitta information själv om högern har tänkt lägga in samma initiativ, men det låter väl högst troligt att pengarna måste avsättas, annars kommer hela 2022 års bonuspengar vara slut innan man ens avklarat utbetalningarna för 2021 som nu är pausade sedan i augusti.

Det är möjligt att man även beslutar om höständringsbudgeten idag. Men det är som sagt inte det som är dagens stora budgetomröstning där Centern aviserat att man inte kommer rösta på regeringens, utan lägga ner sina röster. Det är ju ganska uppenbart är det är ganska ointressant att besluta hur pengar ska skyfflas runt den sista månaden på detta år kontra att besluta för hela nästa års finansiella ramverk...