Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Okej, då var det min tur så nu får ni hjälpa mig här att få ihop ekvationen.
Jag har tittat på några olika elbilar och kommit fram att Tesla är relativt bekymmersfri med tanke på deras egna laddningsnät samt att vissa leasingsalternativ är ordentligt rabatterade just nu oavsett bilmodell.
I dagsläget vill jag inte binda upp mig allt för länge med en elbil i fall det skulle slå åt det andra hållet så jag har mer eller mindre endast tittat på leasingsalternativ. Har en Passat GTE i dagsläget med ca 3.5 år lån kvar.

Mitt dilemma är att när lånen är betald om 3.5 år så blir det väldigt svårt att motivera det höga kostnaden för leasing. Så frågan är om jag har missat någon tankeställare? Observera att jag har kostnadsfri laddning (därav parkeringskostnaden). Jag har endast tittat på elbilar som har relativt lång räckvidd, åtminstone 500km. Räknar med 100 kr i laddkostnad per månad för de gånger vi är på semester.

Nuvarande Bil (månad):
Lån: 4100
Parkering: 1500
Försäkring: 900
Bensin: 500
Service: 200 (serviceavtal löper ut om 3.5 år, då kostar service ca 1000 i månaden)
Skatt & Besiktning: 70
--> TOTALT: 7270 kr (3970 kr efter betald lån)

Ny Bil (ej Tesla):
Leasing: 6000
Parkering: 1500
Försäkring: 500
El: 100
--> TOTALT: 8100 kr

Ny Bil (Tesla från Leaseplan där allt ingår):
Leasing: 7225
Parkering: 1500
El: 100
--> TOTALT: 8825 kr

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Ny Bil (Tesla från Leaseplan där allt ingår):
Leasing: 7225
Parkering: 1500
El: 100
--> TOTALT: 8825 kr

https://gomore.se/leasing/14819-tesla-model-3-standard-range-...
5 995 kr

Sen glömmer du väldigt mycket komfort. så sjukt skönt att slipa åka och tanka. Träffa på mysko människor på kvällen. den senaste RWD Teslan. den som är billigast har 51 mil räckvidd med 18 tummarna.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Blomman90:

Är det någon som sett någon schysst BF-deal på laddkablar?
Jag tänkte införskaffa en extra laddkabel till jobbet. Just nu är våra laddare bara 3,6 kW, men i framtiden kanske de uppgraderas. Så för att vara framtidssäker tänker jag mig att man vill i vart fall gå på 11 kW (kanske till och med lika bra med 22 kW, ifall nästa bil klarar mer än 11 kW AC).

Missar säkert något uppenbart här nu, men har du inte kabeln liggande i bilen? Då har man ju ingen nytta av mer än en, tänker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

https://gomore.se/leasing/14819-tesla-model-3-standard-range-...
5 995 kr

Sen glömmer du väldigt mycket komfort. så sjukt skönt att slipa åka och tanka. Träffa på mysko människor på kvällen. den senaste RWD Teslan. den som är billigast har 51 mil räckvidd med 18 tummarna.

Redan idag tankar jag oerhört sällan i och med att Passaten kommer ca 35 km på el. De gånger jag tankar är när vi åker längre sträckor och på semestern (vilket utslaget per månad ändå blir ca 500 kr).
Menar du att den senaste Model 3 Teslan som är standard range har räckvidd på 51 mil? För det är oerhört bra i så fall.
Ekvationen får jag ändå inte ihop, om jag tänker på kostnaderna efter lånet

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Redan idag tankar jag oerhört sällan i och med att Passaten kommer ca 35 km på el. De gånger jag tankar är när vi åker längre sträckor och på semestern (vilket utslaget per månad ändå blir ca 500 kr).
Menar du att den senaste Model 3 Teslan som är standard range har räckvidd på 51 mil? För det är oerhört bra i så fall.
Ekvationen får jag ändå inte ihop, om jag tänker på kostnaderna efter lånet

Det kan den kanske ha under helt optimala förhållanden, men under för räckvidden riktigt dåliga förhållanden kan det säkert bli hälften. Optimala förhållanden har man ju inte om man ligger och kör långt på motorväg, vilket är när man verkligen vill ha räckvidd. 30-40 mil är kanske ett rimligt antagande och får man mer får man mer får man nog se det som bonus.

Tillägg: Sedan anges räckvidder tills det är helt tomt och så kanske man inte vill köra om man inte är tämligen bombsäker på att verkligen nå fram innan bilen säger upp verksamheten. Med tanke på att det helt plötsligt kan hända något, antingen genom att man själv klantar sig och kör fel, vägarbeten eller olyckor o dyl, så vill jag nog allt ha absolut minst några mil i marginal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Okej, då var det min tur så nu får ni hjälpa mig här att få ihop ekvationen.
Jag har tittat på några olika elbilar och kommit fram att Tesla är relativt bekymmersfri med tanke på deras egna laddningsnät samt att vissa leasingsalternativ är ordentligt rabatterade just nu oavsett bilmodell.
I dagsläget vill jag inte binda upp mig allt för länge med en elbil i fall det skulle slå åt det andra hållet så jag har mer eller mindre endast tittat på leasingsalternativ. Har en Passat GTE i dagsläget med ca 3.5 år lån kvar.

Mitt dilemma är att när lånen är betald om 3.5 år så blir det väldigt svårt att motivera det höga kostnaden för leasing. Så frågan är om jag har missat någon tankeställare? Observera att jag har kostnadsfri laddning (därav parkeringskostnaden). Jag har endast tittat på elbilar som har relativt lång räckvidd, åtminstone 500km. Räknar med 100 kr i laddkostnad per månad för de gånger vi är på semester.

Nuvarande Bil (månad):
Lån: 4100
Parkering: 1500
Försäkring: 900
Bensin: 500
Service: 200 (serviceavtal löper ut om 3.5 år, då kostar service ca 1000 i månaden)
Skatt & Besiktning: 70
--> TOTALT: 7270 kr (3970 kr efter betald lån)

Ny Bil (ej Tesla):
Leasing: 6000
Parkering: 1500
Försäkring: 500
El: 100
--> TOTALT: 8100 kr

Ny Bil (Tesla från Leaseplan där allt ingår):
Leasing: 7225
Parkering: 1500
El: 100
--> TOTALT: 8825 kr

Du verkar räkna på en begagnad bil (din nuvarande) vs en ny bil, vilket inte kommer gå ihop. Om du äger din nuvarande bil (vilket jag antar eftersom du har lån) så bör du också räkna in värdeminskningen och då betalar du antagligen mer än dom 7000kr du nu nämnt.

Sen brukar vi också försöka hålla ifrån att prata personlig ekonomi och hur ekvationen ska gå ihop för olika medlemmar. Ekonomi är olika för alla och kostnader som uppkommer med en bil är olika från person till person. Du verkar vilja ha argument för leasing vs behålla nuvarande bil och det blir snabbt en tröttsam diskussion tyvärr.

Jag rekommenderar dig att googla after elbilskalkylatorer, det finns flera bra, som hjälper dig se över kostnader för en bil vs elbil, privatleasing vs köpa och så vidare!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det kan den kanske ha under helt optimala förhållanden, men under för räckvidden riktigt dåliga förhållanden kan det säkert bli hälften. Optimala förhållanden har man ju inte om man ligger och kör långt på motorväg, vilket är när man verkligen vill ha räckvidd. 30-40 mil är kanske ett rimligt antagande och får man mer får man mer får man nog se det som bonus.

Tillägg: Sedan anges räckvidder tills det är helt tomt och så kanske man inte vill köra om man inte är tämligen bombsäker på att verkligen nå fram innan bilen säger upp verksamheten. Med tanke på att det helt plötsligt kan hända något, antingen genom att man själv klantar sig och kör fel, vägarbeten eller olyckor o dyl, så vill jag nog allt ha absolut minst några mil i marginal...

Okej, det där låter mindre bra dock. Jag har varit införstådd i att du visserligen inte kommer lika långt under vinterhalvåret men att tappa halva räckvidden känns inte bra alls. I så fall är det definitivt en long range som är det rimliga valet.

Skrivet av Chippen2188:

Du verkar räkna på en begagnad bil (din nuvarande) vs en ny bil, vilket inte kommer gå ihop. Om du äger din nuvarande bil (vilket jag antar eftersom du har lån) så bör du också räkna in värdeminskningen och då betalar du antagligen mer än dom 7000kr du nu nämnt.

Sen brukar vi också försöka hålla ifrån att prata personlig ekonomi och hur ekvationen ska gå ihop för olika medlemmar. Ekonomi är olika för alla och kostnader som uppkommer med en bil är olika från person till person. Du verkar vilja ha argument för leasing vs behålla nuvarande bil och det blir snabbt en tröttsam diskussion tyvärr.

Jag rekommenderar dig att googla after elbilskalkylatorer, det finns flera bra, som hjälper dig se över kostnader för en bil vs elbil, privatleasing vs köpa och så vidare!

Det är väl just detta som jag antagligen inte räknat in helt rätt, dvs. värdeminskningen. Frågan är hur man räknar det på bästa sätt med tanke på att jag rent teoretiskt skulle kunna köra vidare på Passaten i många, många år till.
Om du personligen vill hålla dig från att prata ekonomi rent individuellt så är det helt okej, men då får vi se om några andra är intresserade.

När det gäller de elbilskalylatorer som jag har hittat så verkar de inte heller räkna med värdeminskningen på en begagnad bil, dock finns det en som räknar med restvärde förutsatt att du köper en ny bensindriven bil kontra el, men det är inte riktigt det jag är ute efter.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Okej, det där låter mindre bra dock. Jag har varit införstådd i att du visserligen inte kommer lika långt under vinterhalvåret men att tappa halva räckvidden känns inte bra alls. I så fall är det definitivt en long range som är det rimliga valet.

50 mil kommer du ju aldrig på motorväg (i riktig motorvägshastighet) oavsett årstid, utan decimeringen av räckvidden är ett resultat av en kombination av hög fart och vinterförhållanden. Bara hastigheten påverkar räckvidden mycket och om man sedan lägger på ett rejält antal minusgrader osv så kommer räckvidden att minska ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Du verkar räkna på en begagnad bil (din nuvarande) vs en ny bil, vilket inte kommer gå ihop. Om du äger din nuvarande bil (vilket jag antar eftersom du har lån) så bör du också räkna in värdeminskningen och då betalar du antagligen mer än dom 7000kr du nu nämnt.

Man kan inte både räkna hela lånebetalningarna och värdeminskningen samtidigt, annat än om man vill få den befintliga bilen att se sämre ut än vad den är. Ska man räkna värdeminskning får man värdera bilen per dagens datum och sedan sätta ett restvärde i framtiden och slå ut skillnaden över perioden, samt ta bort amorteringarna ur kalkylen, men behålla kostnaden för ränta och ev avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det är väl just detta som jag antagligen inte räknat in helt rätt, dvs. värdeminskningen. Frågan är hur man räknar det på bästa sätt med tanke på att jag rent teoretiskt skulle kunna köra vidare på Passaten i många, många år till.
Om du personligen vill hålla dig från att prata ekonomi rent individuellt så är det helt okej, men då får vi se om några andra är intresserade.

När det gäller de elbilskalylatorer som jag har hittat så verkar de inte heller räkna med värdeminskningen på en begagnad bil, dock finns det en som räknar med restvärde förutsatt att du köper en ny bensindriven bil kontra el, men det är inte riktigt det jag är ute efter.

Du får väl räkna in vad pasaten förväntas vara värd och anta hur många år du har den innan du anser den vara “skrot” och värd typ ingenting, slå ut värdet på den tiden. Sedan lägga på lite för reparationer som kommer uppstå under den tiden osv.

Rent generellt är det så att jämför man med att köra en begagnad bil i massa år så kan du väldigt sällan räkna hem en ny bil rent ekonomiskt. Det är dock en jämförelse mellan helt olika saker man köper också där en ny bil har ett mervärde som man betalar extra för. Sedan är det också så att väljer du privatleasing så kommer du förmodligen få betala en hel del extra för det men det är ju konstanden för att veta exakt vad det kostar från början.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Du får väl räkna in vad pasaten förväntas vara värd och anta hur många år du har den innan du anser den vara “skrot” och värd typ ingenting, slå ut värdet på den tiden. Sedan lägga på lite för reparationer som kommer uppstå under den tiden osv.

Rent generellt är det så att jämför man med att köra en begagnad bil i massa år så kan du väldigt sällan räkna hem en ny bil rent ekonomiskt. Det är dock en jämförelse mellan helt olika saker man köper också där en ny bil har ett mervärde som man betalar extra för. Sedan är det också så att väljer du privatleasing så kommer du förmodligen få betala en hel del extra för det men det är ju konstanden för att veta exakt vad det kostar från början.

En sak man inte får glömma är reparationskostnaderna för en äldre bil. Man kan ha tur och ha en bil som inte går sönder alls, och en del kanske har möjlighet och viljan att fixa det mesta själv, men för många av oss så kan det bli en ganska stor utgiftspost. Min förra bil sålde jag när den var tio år exempelvis, då hade den kostat mig närmare 20K per år i reparationer och sånt i de tre år jag hade den. Jämfört med min leasingbil jag har nu, där jag visserligen fått stå för en självrisk själv på 5000 eller så för en parkeringsskada, men annars inga reparationer, dessutom mindre än halva priset för försäkring och noll kronor för service då det ingår. Så för mig var merkostnaden för att ha en helt ny bil leasad jämfört med en äldre köpt med noll i ränta någonstans runt 500-1000 per månad. Då har jag också en roligare bil, och bekvämare, och framför allt så har jag en bil som alltid startar även när tjejen glömmer innerbelysningen igång över natten på vintern (vilket lämnade mig stående några gånger med den gamla bilen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

50 mil kommer du ju aldrig på motorväg (i riktig motorvägshastighet) oavsett årstid, utan decimeringen av räckvidden är ett resultat av en kombination av hög fart och vinterförhållanden. Bara hastigheten påverkar räckvidden mycket och om man sedan lägger på ett rejält antal minusgrader osv så kommer räckvidden att minska ytterligare.

Halva är lite att överdriva. men de nya som har värmepump kanske tappar cirka 20%. Det viktigaste är hastigheten. håller du skyltarna 80-120 så kommer du det som står på räckvidden enligt min M3 LR 2021 iaf.

Samt den kollar temp och resväg i färddatorn. Samt börjar du få riktigt snålt i batteriet säger den typ "för att komma fram kör under 105km/h"

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Halva är lite att överdriva. men de nya som har värmepump kanske tappar cirka 20%. Det viktigaste är hastigheten. håller du skyltarna 80-120 så kommer du det som står på räckvidden enligt min M3 LR 2021 iaf.

Samt den kollar temp och resväg i färddatorn. Samt börjar du få riktigt snålt i batteriet säger den typ "för att komma fram kör under 105km/h"

Är det? Björn Nyland (jaja, ska vara norskt ö) verkar vara en favorit i den här tråden och han fick 26,3 mil i 120 km/h med vinterdäck. Då var det inte ens minusgrader, utan strax över nollan. Ok, du kör 110 km/h istället, vilket sänker förbrukningen lite, men sedan är det -10 istället...

Han fick följande vid sina två (fyra) körningar:

90 km/h sommar: 44,3 mil
120 kmh/ sommar: 31,3 mil
90 km/h snällvinter: 34,6 mil
120 km/h snällvinter: 26,3 mil

https://www.youtube.com/watch?v=RvADliuEH4g

Sommarvideon finns säkert om man letar, men siffrorna är med i den ovan i alla fall. Jag förmodar att "sommar" inte var rejält varmt utan mer tempererat.

Vad datorn säger förstår jag inte riktigt relevansen i. Om den säger att man måste köra långsamt så gör det knappast att bilen får en annan räckvidd vid givna förhållanden och given hastighet. Sedan kan det förstås vara användbart för planering, men om räckvidden är en del av köpbeslutet och/eller valet kring version så är det inte i det sammanhanget en relevant parameter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Han fick följande vid sina två (fyra) körningar:

90 km/h sommar: 44,3 mil
120 kmh/ sommar: 31,3 mil
90 km/h snällvinter: 34,6 mil
120 km/h snällvinter: 26,3 mil

https://www.youtube.com/watch?v=RvADliuEH4g

Det är väl den gamla model 3 han testat?
Tesla Model 3 SR+

Den nya heter Model 3 Bakhjulsdrift.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Är det? Björn Nyland (jaja, ska vara norskt ö) verkar vara en favorit i den här tråden och han fick 26,3 mil i 120 km/h med vinterdäck. Då var det inte ens minusgrader, utan strax över nollan. Ok, du kör 110 km/h istället, vilket sänker förbrukningen lite, men sedan är det -10 istället...

Han fick följande vid sina två (fyra) körningar:

90 km/h sommar: 44,3 mil
120 kmh/ sommar: 31,3 mil
90 km/h snällvinter: 34,6 mil
120 km/h snällvinter: 26,3 mil

https://www.youtube.com/watch?v=RvADliuEH4g

Sommarvideon finns säkert om man letar, men siffrorna är med i den ovan i alla fall. Jag förmodar att "sommar" inte var rejält varmt utan mer tempererat.

Vad datorn säger förstår jag inte riktigt relevansen i. Om den säger att man måste köra långsamt så gör det knappast att bilen får en annan räckvidd vid givna förhållanden och given hastighet. Sedan kan det förstås vara användbart för planering, men om räckvidden är en del av köpbeslutet och/eller valet kring version så är det inte i det sammanhanget en relevant parameter.

Du argumenterar emot dig själv?

Först skriver du sänka hastigheten minskar förbrukningen, sen säger du att köra långsamt inte ökar räckvidden vilket är precis vad det gör. Sen citerar du 90kmh = 44mil och 120kmh = 31mil. Jag inte fattar.

Mindre fart mindre motstånd mindre förbrukning. Konstigheter?

Bevismaterial A1:

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Det är väl den gamla model 3 han testat?
Tesla Model 3 SR+

Den nya heter Model 3 Bakhjulsdrift.

Skulle säga att siffrorna för en LR ser annorlunda ut också. Jag har kört 45-48 mil motorvägskörning (80-120 km/tim varierande) utan problem under den icke iskalla perioden av året.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Du argumenterar emot dig själv?

Först skriver du sänka hastigheten minskar förbrukningen, sen säger du att köra långsamt inte ökar räckvidden vilket är precis vad det gör. Sen citerar du 90kmh = 44mil och 120kmh = 31mil. Jag inte fattar.

Mindre fart mindre motstånd mindre förbrukning. Konstigheter?

Helt enig, sen kan du ju alltid lägga dig nära framförvarande bil och dra ner förbrukningen också, kanske inte så trafiksäkert men räckviddshöjande

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Du argumenterar emot dig själv?

Först skriver du sänka hastigheten minskar förbrukningen, sen säger du att köra långsamt inte ökar räckvidden vilket är precis vad det gör. Sen citerar du 90kmh = 44mil och 120kmh = 31mil. Jag inte fattar.

Mindre fart mindre motstånd mindre förbrukning. Konstigheter?

Korrekt "du inte fattar", eftersom jag inte skrev det du påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Korrekt "du inte fattar", eftersom jag inte skrev det du påstår.

Så vad skrev du? Jag vet vad du skrev men nånstans menar du nånting annat än vad du skrev.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak man inte får glömma är reparationskostnaderna för en äldre bil. Man kan ha tur och ha en bil som inte går sönder alls, och en del kanske har möjlighet och viljan att fixa det mesta själv, men för många av oss så kan det bli en ganska stor utgiftspost. Min förra bil sålde jag när den var tio år exempelvis, då hade den kostat mig närmare 20K per år i reparationer och sånt i de tre år jag hade den. Jämfört med min leasingbil jag har nu, där jag visserligen fått stå för en självrisk själv på 5000 eller så för en parkeringsskada, men annars inga reparationer, dessutom mindre än halva priset för försäkring och noll kronor för service då det ingår. Så för mig var merkostnaden för att ha en helt ny bil leasad jämfört med en äldre köpt med noll i ränta någonstans runt 500-1000 per månad. Då har jag också en roligare bil, och bekvämare, och framför allt så har jag en bil som alltid startar även när tjejen glömmer innerbelysningen igång över natten på vintern (vilket lämnade mig stående några gånger med den gamla bilen).

Ja precis, har haft vänner som tyckte deras äldre bilar var väldigt billiga att äga tills de behövde reparera dem. Vissa hade otur och fick lägga ca stor del av bilens värde under 2 år innan de fick nog och sålde den, visst hade den inte tappat ett öre i värde men de hade fått lägga över 50k på reparationer. Det är ett extremexempel såklart och det finns de som inte behöver lägga ett öre, men med äldre bilar får man räkna med en viss kostnad för reparationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Så vad skrev du? Jag vet vad du skrev men nånstans menar du nånting annat än vad du skrev.

Och vad vet du då att jag skrev som underbygger din tolkning? Ska jag gissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Okej, då var det min tur så nu får ni hjälpa mig här att få ihop ekvationen.
Jag har tittat på några olika elbilar och kommit fram att Tesla är relativt bekymmersfri med tanke på deras egna laddningsnät samt att vissa leasingsalternativ är ordentligt rabatterade just nu oavsett bilmodell.
I dagsläget vill jag inte binda upp mig allt för länge med en elbil i fall det skulle slå åt det andra hållet så jag har mer eller mindre endast tittat på leasingsalternativ. Har en Passat GTE i dagsläget med ca 3.5 år lån kvar.

Mitt dilemma är att när lånen är betald om 3.5 år så blir det väldigt svårt att motivera det höga kostnaden för leasing. Så frågan är om jag har missat någon tankeställare? Observera att jag har kostnadsfri laddning (därav parkeringskostnaden). Jag har endast tittat på elbilar som har relativt lång räckvidd, åtminstone 500km. Räknar med 100 kr i laddkostnad per månad för de gånger vi är på semester.

Nuvarande Bil (månad):
Lån: 4100
Parkering: 1500
Försäkring: 900
Bensin: 500
Service: 200 (serviceavtal löper ut om 3.5 år, då kostar service ca 1000 i månaden)
Skatt & Besiktning: 70
--> TOTALT: 7270 kr (3970 kr efter betald lån)

Ny Bil (ej Tesla):
Leasing: 6000
Parkering: 1500
Försäkring: 500
El: 100
--> TOTALT: 8100 kr

Ny Bil (Tesla från Leaseplan där allt ingår):
Leasing: 7225
Parkering: 1500
El: 100
--> TOTALT: 8825 kr

Problemet du har med att räkna hem bytet rent kostnadsmässigt är till stor del för att du idag redan har en bil som är billig i drift om du kör mestadels på el, iom det måste du väga in andra aspekter som kan motivera bytet, t.ex. att få en ny bil.
Sen att jämföra begagnad mot ny blir aldrig heller rätt, den nya kommer nästan alltid att vara dyrare om bilarna är likvärdiga, lite beroende på vilken finansiering man tar och ev handpenning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Okej, det där låter mindre bra dock. Jag har varit införstådd i att du visserligen inte kommer lika långt under vinterhalvåret men att tappa halva räckvidden känns inte bra alls. I så fall är det definitivt en long range som är det rimliga valet.

Det är väl just detta som jag antagligen inte räknat in helt rätt, dvs. värdeminskningen. Frågan är hur man räknar det på bästa sätt med tanke på att jag rent teoretiskt skulle kunna köra vidare på Passaten i många, många år till.
Om du personligen vill hålla dig från att prata ekonomi rent individuellt så är det helt okej, men då får vi se om några andra är intresserade.

När det gäller de elbilskalylatorer som jag har hittat så verkar de inte heller räkna med värdeminskningen på en begagnad bil, dock finns det en som räknar med restvärde förutsatt att du köper en ny bensindriven bil kontra el, men det är inte riktigt det jag är ute efter.

Det är frustrerande att prata månadskostnad på bilar då så många, en stor majoritet inte ens räknar med värdeminskningen. Som i regel är den största kostnaden som finns på en bil.
Gällande andrahandsvärde brukar jag räkna -15% första ägandeåret och -10% varje år efter det. Har historiskt stämt ganska bra.
Nu är begagnadpriserna lite bananas, men det är ändå en ganska bra måttstock.
-15% årligen har jag räknat gällande att köra privat bil i tjänst då det sliter mer på bilen och ger många mil på mätaren exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Det är väl den gamla model 3 han testat?
Tesla Model 3 SR+

Den nya heter Model 3 Bakhjulsdrift.

Nu var det ju Standard Range Plus [red: råkade skriva Long istället för Standard i farten] som det var snack om i första hand. En något ändrad version kommer knappast att ändra på några grundläggande förhållanden. Det skiljer några mil i påstådd WLTP, men den lär i grunden påverkas på samma sätt av hastighet och utetemperatur etc. Eftersom den nya varianten är just helt ny, så kan ju ingen ha testat den både under sommar- och vinterförhållanden.

Skrivet av mastrovious:

Skulle säga att siffrorna för en LR ser annorlunda ut också. Jag har kört 45-48 mil motorvägskörning (80-120 km/tim varierande) utan problem under den icke iskalla perioden av året.

Hela grundproblemet är att sådant inte är jämförbart, särskilt som det vare sig är ett specificerat körmönster eller ens en specificerad medelhastighet. Man kan förstås komma fram till att man själv har en viss förbrukning, men det är så många parametrar att det är väldigt svårt att använda som grund för jämförelser. Ingen har påstått att räckvidden alltid är hälften av i ett inlägg påstådda 51 mil. Påståendet var att det i värsta fall kan bli hälften av det under suboptimala förhållanden, men att det också går att komma väsentligt längre än hälften under rätt förhållanden.

Man bör notera att Björn också kompenserar för eventuell felvisning av hastighet och/eller körd sträcka.

Bara som en notering mätte jag en gång vad det gick åt att köra till och från Sälen med en S80 2,4t. Exakt samma väg, men det gick då tydligt snålare åt ena hållet än det andra. Sådana "enkla" saker blir ett problem om man vill ha någorlunda jämförbara siffror.

Long --> Standard
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det är frustrerande att prata månadskostnad på bilar då så många, en stor majoritet inte ens räknar med värdeminskningen. Som i regel är den största kostnaden som finns på en bil.
Gällande andrahandsvärde brukar jag räkna -15% första ägandeåret och -10% varje år efter det. Har historiskt stämt ganska bra.
Nu är begagnadpriserna lite bananas, men det är ändå en ganska bra måttstock.
-15% årligen har jag räknat gällande att köra privat bil i tjänst då det sliter mer på bilen och ger många mil på mätaren exempelvis.

I den kalkylen är ju värdeminskningen fram till om 3,5 år fullständig på Passaten, eftersom bilen då såvitt jag förstår det ursprungliga inlägget, är helt avbetald. Gissningsvis har en större del av värdeminskningen i så måtto redan betalats, då man ju vill att lånet ligger under marknadsvärde. Vid en försäljning kommer det därför att dyka upp pengar från "ingenstans". Om alternativet är att köpa en annan bil kan man förstås räkna på hur mycket man får ut som eventuell mellanskillnad mellan nuvarande lånebelopp och bilens aktuella marknadsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu var det ju Long Range Plus som det var snack om i första hand. En något ändrad version kommer knappast att ändra på några grundläggande förhållanden. Det skiljer några mil i påstådd WLTP, men den lär i grunden påverkas på samma sätt av hastighet och utetemperatur etc. Eftersom den nya varianten är just helt ny, så kan ju ingen ha testat den både under sommar- och vinterförhållanden.

Hela grundproblemet är att sådant inte är jämförbart, särskilt som det vare sig är ett specificerat körmönster eller ens en specificerad medelhastighet. Man kan förstås komma fram till att man själv har en viss förbrukning, men det är så många parametrar att det är väldigt svårt att använda som grund för jämförelser. Ingen har påstått att räckvidden alltid är hälften av i ett inlägg påstådda 51 mil. Påståendet var att det i värsta fall kan bli hälften av det under suboptimala förhållanden, men att det också går att komma väsentligt längre än hälften under rätt förhållanden.

Man bör notera att Björn också kompenserar för eventuell felvisning av hastighet och/eller körd sträcka.

Bara som en notering mätte jag en gång vad det gick åt att köra till och från Sälen med en S80 2,4t. Exakt samma väg, men det gick då tydligt snålare åt ena hållet än det andra. Sådana "enkla" saker blir ett problem om man vill ha någorlunda jämförbara siffror.

Fast på den nivån jämför ingen dödlig förbrukning och räckvidd. Jag har haft bilen sen i mars, åkt på långresor och pendlat. Upptäckt att man tankar gratis shoppingcenter och att man plötsligt laddar upp hela resan t/R om man bara orkar stoppa i sladden. Jag har varit nere på 4-6% flertalet gånger men man löser även det.

Räckvidden är faktiskt ganska överreklamerat problem för 90% av oss som väljer en elbil. Entusiaster som ska ha elbilen för att åka jorden runt kommer det alltid att finnas som problematiserar laddnätverkens densitet etc.

Ska tilläggas att tesla är dom som behöver skämmas minst för hur räckvidd påverkas av vind och väder. Snittförbrukningen i min LR är 0,17kwh i snitt sen i mars och jag kan va tung på gaspedalen.
Lägg därtill att tesla nu öppnar sitt elnätverk för alla andra, ja då har man verkligen inget att oroa sig för. Att stanna 2 gånger i 20 min på väg upp till fjällen det överlever nog de flesta.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Den 25e varje månad presenterar Euro NCAP sina senaste krocktester och min förhoppning var att Kia EV6 skulle dyka upp idag. Istället presenterar dom resultaten av deras "Assisted Driving-Tester 2021". Säkert jättebra, men ett antiklimax för mig som hoppats se EV6 krockas och utvärderas.

Bara en månad till nästa tillfälle!

Edit: Har Kia Ev6 mittmonterad krockkudde (Center Airbag) fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Missar säkert något uppenbart här nu, men har du inte kabeln liggande i bilen? Då har man ju ingen nytta av mer än en, tänker jag.

Jo, men jag pallar inte att hala fram den varje dag jag laddar på jobbet, så jag tänkte därför köpa ytterligare en kabel som jag låser fast vid jobbets laddbox, så att den alltid sitter där. Den som jag sedan har i bilen använder jag om jag laddar på andra offentliga laddare (vilket endast sker i undantagsfall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Fast på den nivån jämför ingen dödlig förbrukning och räckvidd. Jag har haft bilen sen i mars, åkt på långresor och pendlat. Upptäckt att man tankar gratis shoppingcenter och att man plötsligt laddar upp hela resan t/R om man bara orkar stoppa i sladden. Jag har varit nere på 4-6% flertalet gånger men man löser även det.

[Först vill jag bara rätta som jag gjort ovan att jag råkade skriva Long istället för Standard i inlägget du svarade på. Det ändrar inget i sak, eftersom inlägget var skrivet utifrån Standard, men det blev fel i farten.]

Inte? Det är ju just det som händer. Vad jag skrev var att i värsta fall så kan den påstådda räckvidden i ett inlägg (51 mil) bli hälften, men att det är rimligt att anta 30-40 mil, med en bonus om man kommer längre. Direkt vidtar "jag måste försvara mitt bilval eller favoritmärke"-attackerna. Jag pekar då på ett ändå någorlunda metodiskt test där en person kör de flesta elbilar på marknaden på ett så konsekvent sätt som möjligt, som visar just på vad jag skrev. Räckvidden i dessa tester låg ungefär på 25-45 mil avrundat. Det vill säga 30-40 mil +-5 mil. Jag kan inte förstå varför detta är ett problem, men det är som att om man inte bara skriver inlägg som går ut på att en given elbil, tillspetsat, har en räckvidd på 305 mil och kostar 3 kr i månaden att äga så är det helt oacceptabelt. Fullständigt obegripligt.

Citat:

Räckvidden är faktiskt ganska överreklamerat problem för 90% av oss som väljer en elbil. Entusiaster som ska ha elbilen för att åka jorden runt kommer det alltid att finnas som problematiserar laddnätverkens densitet etc.

Det får man förstås tycka, men då klarar man sig med en laddhybrid också, eftersom det hela oftast går ut på att folk bara pendlar ett fåtal mil till jobbet och annars kan de gott stå och ladda längs vägen. Här har vi också en annan punkt i tråden. Den som själv ska spendera sina pengar på en bil får inte avgöra om räckvidden är en viktig parameter eller inte, utan det ska andra personer göra. Jag ser inte på vilket sätt det är en rimlig ordning. Det ligger också i sakens natur att den som redan har gjort valet att köpa en bil med en viss räckvidd anser att den räckvidden är tillräcklig. Varför skulle man annars ha köpt den?

Citat:

Ska tilläggas att tesla är dom som behöver skämmas minst för hur räckvidd påverkas av vind och väder. Snittförbrukningen i min LR är 0,17kwh i snitt sen i mars och jag kan va tung på gaspedalen.
Lägg därtill att tesla nu öppnar sitt elnätverk för alla andra, ja då har man verkligen inget att oroa sig för. Att stanna 2 gånger i 20 min på väg upp till fjällen det överlever nog de flesta.

Vad går då diskussionen ut på? Björn fick 168 Wh/km, dvs strax under din förbrukning, i 120 km/h på sommaren enligt ovan (se tabellen i videon). Något som ger en räckvidd i det intervall jag ursprungligen skrev givet standardbatteri, nämligen 30-40 mil. Nu hade du väl LR och där verkar han ha fått 180 Wh/km i 120 km/h sommartid med 2021:an AWD. Din siffra skiljer sig ju inte väsentligt mot vad jag skrev och inte heller skiljer den sig dramatiskt mot hans siffror, givet vad man skulle förvänta sig med blyfot. Du har förstås inte kört i 120 km/h i snitt, men han kör å andra sidan i jämn fart så blyfotsfaktorn utgår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I den kalkylen är ju värdeminskningen fram till om 3,5 år fullständig på Passaten, eftersom bilen då såvitt jag förstår det ursprungliga inlägget, är helt avbetald. Gissningsvis har en större del av värdeminskningen i så måtto redan betalats, då man ju vill att lånet ligger under marknadsvärde. Vid en försäljning kommer det därför att dyka upp pengar från "ingenstans". Om alternativet är att köpa en annan bil kan man förstås räkna på hur mycket man får ut som eventuell mellanskillnad mellan nuvarande lånebelopp och bilens aktuella marknadsvärde.

Det kan slå olika beroende på hur hårt man betalar av. Oavsett så vill man beräkna kostnaden med hjälp av värde-minskning/behållning. Förvånansvärt många har billån med restvärde idag, annuitetslån och andra dumheter.
Tas värdet inte upp alls i kalkylen drar jag bara en stor suck och av erfarenhet antar att den som räknat på det inte ens tänkt på värdeminskningen.