Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Undrar om enyaq 60 också får lite högre hastighet. Står inte något om enyaq 80 I tweeten vad jag ser men mestmotor skriver att det gäller enyaq 80? Undrar var de fick sin info ifrån...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Undrar om enyaq 60 också får lite högre hastighet. Står inte något om enyaq 80 I tweeten vad jag ser men mestmotor skriver att det gäller enyaq 80? Undrar var de fick sin info ifrån...

Gissar på att 60-verionen inte kommer få den, ganska vanligt att mindre batterier inte får samma laddhastighet som större. Dom länkar också till källan, något nederlänskt forum: https://www.briskoda.net/forums/topic/498649-charging-upgrade...

Jättebra att man uppdaterar sig, 125kW kändes lite lågt för att vara en elbil 2021. Jag har inte behov av Skodans storlek, men den verkar verkligen vara en perfekt familjebil

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Äntligen har jag fått ett leveransdatum för min Tesla M3. Blev lite längre fram än jag hoppats men det blir en riktigt fin julklapp iallafall

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Gissar på att 60-verionen inte kommer få den, ganska vanligt att mindre batterier inte får samma laddhastighet som större. Dom länkar också till källan, något nederlänskt forum: https://www.briskoda.net/forums/topic/498649-charging-upgrade...

Jättebra att man uppdaterar sig, 125kW kändes lite lågt för att vara en elbil 2021. Jag har inte behov av Skodans storlek, men den verkar verkligen vara en perfekt familjebil

Antagligen är det så, skulle inte skada om den fick en liten buff men känns ganska oviktigt för egen del, har en ioniq 28 som pendlarbil och har bara laddat hemma de 1000 mil jag kört den sedan mars.

Jo den är rätt stor och hyfsad familjebil, skulle gärna haft lite bredare bagage likt skoda superb men med lite kompromiss med barnvagsvalet så ryms rullator och barnvagn rätt bra i den också. Ska hämta ut vår enyaq 60 i april när leasing avtalet på superben går ut

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Mina stackars huvudsäkringar 😵😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Äntligen har jag fått ett leveransdatum för min Tesla M3. Blev lite längre fram än jag hoppats men det blir en riktigt fin julklapp iallafall

Du får ju gärna säga när den är tänkt att levereras, då du inte sa något datum

Samt när beställde du?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Undrar om enyaq 60 också får lite högre hastighet. Står inte något om enyaq 80 I tweeten vad jag ser men mestmotor skriver att det gäller enyaq 80? Undrar var de fick sin info ifrån...

Om du klickar på länken i mest motors artikel så ser man en bild från ett forum där det står 175 kW på 80 och fortfarande 120 kW på 60 av Enyaq.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Här kommer en bild på bilen tagen av frugan så det får duga

Japp vinterhjul som är på

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Här kommer en bild på bilen tagen av frugan så det får duga
https://i.imgur.com/1HxaF4X.jpg
https://i.imgur.com/O3CU3ub.jpg
Japp vinterhjul som är på

Den är sjukt snygg!

Vilka vinter o sommardäck är det?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mina stackars huvudsäkringar 😵😉

Mera stackars Ionitys huvudsäkringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Mera stackars Ionitys huvudsäkringar.

Dom höjde priset och bör nu ha löst eventuella problem får man hoppas.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Det där är faktiskt bra för alla elbilar då Enyaq kommer stå kortare tid och uppehålla snabbladdarna nu.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det där är faktiskt bra för alla elbilar då Enyaq kommer stå kortare tid och uppehålla snabbladdarna nu.

Yes och ännu mer när syskonen ID4 och Q4 också kommer få det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du får ju gärna säga när den är tänkt att levereras, då du inte sa något datum

Samt när beställde du?

hehe, vilka krav

Men du har helt rätt, var så glad så missade att skriva.

Beställde 24 oktober och leveransdatum är mellan 16-30 december. Men Tesla advisor gissade på 23 december.

Så något som var ganska positivt och negativt för mig var att det är väldigt få Midnight Silver som är påväg hit. Så jag blir lite ovanligare men fick längre leverans än väntat. Sen eftersom jag ringt och jagat och inte fått tag på varken min advisor eller supporten under ca 2 veckor så bjöd dom på dragkrok också. Tackar sa jag då!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur santander privatleasing avtal ser ut? Försöker googla upp det men hittar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

hehe, vilka krav

Men du har helt rätt, var så glad så missade att skriva.

Beställde 24 oktober och leveransdatum är mellan 16-30 december. Men Tesla advisor gissade på 23 december.

Så något som var ganska positivt och negativt för mig var att det är väldigt få Midnight Silver som är påväg hit. Så jag blir lite ovanligare men fick längre leverans än väntat. Sen eftersom jag ringt och jagat och inte fått tag på varken min advisor eller supporten under ca 2 veckor så bjöd dom på dragkrok också. Tackar sa jag då!

Hade du möjlighet till tidigare datum med annan konfiguration?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Hade du möjlighet till tidigare datum med annan konfiguration?

Ja precis, det var snabbare leverans med dragkrok men i övrigt samma konfiguration.
Så därför kunde jag få den snabbare än om jag inte ändrat.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Då grafikkorts scalping är en thing, varför skulle inte Tesla scalping vara det?

Då Rob Maurer säger han lätt kan få sin bil såld för mer än vad han köpte den för:

Någon som har reflekterat över Tesla andrahandsvärde?

@SunQ

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Någon som vet hur santander privatleasing avtal ser ut? Försöker googla upp det men hittar inte.

Vad menar du? Något specifikt du tänker på?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vad menar du? Något specifikt du tänker på?

Hade velat läsa leasingavtalet.

Permalänk
Medlem

Har någon annan Enyaqägare pratat med Skoda än och kollat av när/hur man kan uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Någon som vet hur santander privatleasing avtal ser ut? Försöker googla upp det men hittar inte.

Santander? Vilka märken o modeller leasar dem ut?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Santander? Vilka märken o modeller leasar dem ut?

Vår kia e-Niro är via Santander iaf.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Har någon annan Enyaqägare pratat med Skoda än och kollat av när/hur man kan uppgradera?

Det borde fungera precis som med ID-bilarna. Äldre bilar måste byta 12V-batteri och uppdatera ECU på verkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Den är sjukt snygg!

Vilka vinter o sommardäck är det?

Dom har jag faktiskt köpt vis sidan om det blev billigare än att lägga på leasingen så köpa på bythjul

BROCK RC30 SHINY BLACK 6.5x16 För
GOODYEAR ULTRAGRIP ARCTIC 2 195/55R16

Dom kom 2'a i testen för vinterdäck så tror jag vald helt okej däck.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Santander? Vilka märken o modeller leasar dem ut?

Kia. Vet inte vilka fler, tror nissan och hyundai

Permalänk
Medlem

Då var en Skoda Enyaq 80x Sportline beställd! hoppas bara på att få någorlunda OK leveranstid :).
Då var det dags att börja kolla på laddare. Jag har kikat på tibber + Easee. Någon som kan rekommendera något annat.?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Då var en Skoda Enyaq 80x Sportline beställd! hoppas bara på att få någorlunda OK leveranstid :).
Då var det dags att börja kolla på laddare. Jag har kikat på tibber + Easee. Någon som kan rekommendera något annat.?

Samma fråga som ställs om och om igen, du får sätta dig ned och klura på vad du har för behov och förutsättningar kring en laddare först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dom har jag faktiskt köpt vis sidan om det blev billigare än att lägga på leasingen så köpa på bythjul

BROCK RC30 SHINY BLACK 6.5x16 För
GOODYEAR ULTRAGRIP ARCTIC 2 195/55R16

Dom kom 2'a i testen för vinterdäck så tror jag vald helt okej däck.

Haha va roligt.

Köpte precis som du vinterfälgar själv och vi tog precis samma däck. Goodyear UltraGrip Arctic 2.

Det däcket plus Michelin X-Ice North 4 och Nokian Hakkapeliitta 10 delar ju top 3 på tre olika test.

Så det ska vara bra val! Körde med dubbdäck då nordiska friktionsdäck har dålig våtprestanda plus har en del is och hårdpackad snö här under vintern.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X