Netonnet/Tele2-erbjudande — Frågor om ångerrätt/uppsägning av abb. [Från Dagens fynd — Diskussionstråden]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Men det är väl där det gäller att inte utnyttja öppet köp eller ångra något abonnemang/köp, utan man utnyttjar helt enkelt att bindningstiden är på 0 månader och säger upp abonnemanget?

Dom kan ju inte sälja det med samma villkor som innan, vilket dom säger att dom gör, och samtidigt inte tillåta att man säger upp abonnemanget. Möjligtvis kan det vara 30 dagars uppsägningstid, men dom kan knappast göra anspråk på att det ska vara 24 månaders uppsägningstid på ett abonnemang med 0 månaders bindningstid.

Är det bindningstid på 0 månader måste det väl vara uppsägningstid på 0 månader?

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

Är det bindningstid på 0 månader måste det väl vara uppsägningstid på 0 månader?

Behöver inte vara det, det dem flesta operatörer har just nu 1 månad uppsägningstid, fastän det ej finns en bindningstid. Brukar stå i avtalet vad som gäller. Detta står i avtalet man får av Tele2/Netonnet under punkten Uppsägning: 1 månad.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

Är det bindningstid på 0 månader måste det väl vara uppsägningstid på 0 månader?

Skrivet av broschi:

Behöver inte vara det, det dem flesta operatörer har just nu 1 månad uppsägningstid, fastän det ej finns en bindningstid. Brukar stå i avtalet vad som gäller.

Maximalt 1 månad för telefoniabbonemang där avtal har ingåtts efter 1 maj 2014. Vilket medför att i princip alla har 1månads uppsägningstid som Broschi säger.
https://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/uppsagning/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

Är det bindningstid på 0 månader måste det väl vara uppsägningstid på 0 månader?

Bindningstid och uppsägningstid är inte samma sak. Du kan ha 0 månaders bindningstid men tex 3 månaders uppsägningstid. Fast det är ju i praktiken samma sak som 3 månaders bindningstid. Dock får inte mobilabonnemang ha mer än 1 månads uppsägningstid.

Same, but different. But same.

Permalänk
Medlem
Skrivet av broschi:

Behöver inte vara det, det dem flesta operatörer har just nu 1 månad uppsägningstid, fastän det ej finns en bindningstid. Brukar stå i avtalet vad som gäller. Detta står i avtalet man får av Tele2/Netonnet under punkten Uppsägning: 1 månad.

Skrivet av Skrotnisse92:

Maximalt 1 månad för telefoniabbonemang där avtal har ingåtts efter 1 maj 2014. Vilket medför att i princip alla har 1månads uppsägningstid som Broschi säger.
https://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/uppsagning/

Skrivet av Tokas:

Bindningstid och uppsägningstid är inte samma sak. Du kan ha 0 månaders bindningstid men tex 3 månaders uppsägningstid. Fast det är ju i praktiken samma sak som 3 månaders bindningstid. Dock får inte mobilabonnemang ha mer än 1 månads uppsägningstid.

Same, but different. But same.

Ok. Så i värsta fall får man betala för en hel månads abonnemang. Dock borde man väl rimligtvis betala för tiden från abonnemangets start tills dess att man säger upp det. Blir hur som helst en prisvärd mobil!

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Men det är väl där det gäller att inte utnyttja öppet köp eller ångra något abonnemang/köp, utan man utnyttjar helt enkelt att bindningstiden är på 0 månader och säger upp abonnemanget?

Dom kan ju inte sälja det med samma villkor som innan, vilket dom säger att dom gör, och samtidigt inte tillåta att man säger upp abonnemanget. Möjligtvis kan det vara 30 dagars uppsägningstid, men dom kan knappast göra anspråk på att det ska vara 24 månaders uppsägningstid på ett abonnemang med 0 månaders bindningstid.

Håller med. Jag är beredd på att betala för en månad. Det konstiga är att jag inte hittar någon information om bindningstiden på avtalet. Får anta det är 0 månader eftersom det var det jag valde när jag beställde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

Ok. Så i värsta fall får man betala för en hel månads abonnemang. Dock borde man väl rimligtvis betala för tiden från abonnemangets start tills dess att man säger upp det. Blir hur som helst en prisvärd mobil!

Rimligtvis så bör man få betala från abonnemangets start tills dess man säger upp det, plus en månad, eftersom det är en månads uppsägningstid från man säger upp abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Rimligtvis så bör man få betala från abonnemangets start tills dess man säger upp det, plus en månad, eftersom det är en månads uppsägningstid från man säger upp abonnemanget.

Hm, ja det är möjligt

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

Blir intressant höra hur det blir. Tänker inte skriva på och skicka in ifall man ska betala 2 månader abonnemang, det vill säga både första månaden och sedan en uppsägningsmånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Blir intressant höra hur det blir. Tänker inte skriva på och skicka in ifall man ska betala 2 månader abonnemang, det vill säga både första månaden och sedan en uppsägningsmånad.

Har gått genom samma procedur för min Lenovo P2 och får betala för 30 dagar + 8 dagar eftersom att jag ta upp mitt abonnemang efter 8 dar.
Ta det via telefon så slipper du skicka in papperna och det är mycket smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Har gått genom samma procedur för min Lenovo P2 och får betala för 30 dagar + 8 dagar eftersom att jag ta upp mitt abonnemang efter 8 dar.
Ta det via telefon så slipper du skicka in papperna och det är mycket smidigare.

Man måste skicka in det påskrivna avtalet innan dom skickar mobilen:

Citat:

Avtalet är registrerat hos Tele2 och kommer skickas ut till dig för signering. Returnera avtalet till oss så fort som möjligt så skickar vi ut hårdvaran samt SIM-kort till dig när vi mottagit detta. Jag hoppas att du blir helnöjd med ditt köp som du har gjort hos oss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Man måste skicka in det påskrivna avtalet innan dom skickar mobilen:

Jag behövde inte skicka in något. Fick papperna + mobilen + sim-korten samtidigt. Och sa upp mitt abonnemang via telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Jag behövde inte skicka in något. Fick papperna + mobilen + sim-korten samtidigt. Och sa upp mitt abonnemang via telefon.

Då var det antagligen innan dom stoppade möjligheten att köpa en mobil + Tele2 abonnemanget. Alla som får sina mobiler nu får inte dom utan att först ha skickat in det påskrivna avtalet.

Jag t.ex. fick avtalet idag och kommer inte att få någon mobil eller SIM-kort innan jag skickat in avtalet påskrivet. Det samma gäller för alla andra som först fick sin order annullerad för att sedan få möjlighet att genomföra ordern igen efter att Netonnet snackat ihop sig med Tele2.

Permalänk
Skrivet av Tokas:

Rimligtvis så bör man få betala från abonnemangets start tills dess man säger upp det, plus en månad, eftersom det är en månads uppsägningstid från man säger upp abonnemanget.

Så är det också.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Ni som också har sagt upp abonnemanget, kan ni se någonstans när ni loggar in på Tele2 att det verkligen blev uppsagt? Kan inte se det någonstans och fick inte någon bekräftelse efter att jag pratat med kundtjänst. Får väl se vad som händer om några dagar när första månaden går ut. Har nämligen hänt mig tidigare att kundtjänst för olika företag sagt att dem gör nått samtidigt som att de struntar i att göra det.

Permalänk
Skrivet av Potatissallad:

Ni som också har sagt upp abonnemanget, kan ni se någonstans när ni loggar in på Tele2 att det verkligen blev uppsagt? Kan inte se det någonstans och fick inte någon bekräftelse efter att jag pratat med kundtjänst. Får väl se vad som händer om några dagar när första månaden går ut. Har nämligen hänt mig tidigare att kundtjänst för olika företag sagt att dem gör nått samtidigt som att de struntar i att göra det.

Inte relevant till din fråga men sade du upp abonnemanget när du fick SIM-kortet eller redan när du fick avtalet (det står ju telefonnummer m.m. redan på avtalet)? På avtalet som jag fick står datumet när de skickade avtalet som aktiveringsdatum vilket känns lite märkligt eftersom den lär ta minst 3 arbetsdagar från att de skriver ut avtalet tills man har fått SIM-kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallt_kaffe:

Inte relevant till din fråga men sade du upp abonnemanget när du fick SIM-kortet eller redan när du fick avtalet (det står ju telefonnummer m.m. redan på avtalet)? På avtalet som jag fick står datumet när de skickade avtalet som aktiveringsdatum vilket känns lite märkligt eftersom den lär ta minst 3 arbetsdagar från att de skriver ut avtalet tills man har fått SIM-kortet.

Jag gjorde min beställning tidigt (innan hela grejen med att Netonnet tog bort och la tillbaka beställningar). Om jag minns rätt så fick jag både simkortet och avtalet i samma kuvert men är inte helt säker. Tog dock ett tag innan jag lyckades säga upp det efter att jag fått brevet från Tele2 då Tele2 bara hänvisade till Netonnet samtidigt som Netonnet inte ville säga upp det men det gick plötsligt bra på Tele2 efter några dagar (har gjort inlägg om detta i tråden).

Permalänk
Medlem

Fick hem avtalet som ska skrivas på idag.
dock är det en olustig detalj.

på "Tele2s exemplar" så har jag sida 1 och 2 av 2.
på "Kundens exemplar" så har jag sida 1 och 2 av 4.
(vad står det på sida 3 o 4 som jag inte fått?)

och det står att: Jag och Tele2 har denna dag [Datum] träffat avtal avseende produkter och tjänster specificerade i underbilagan "Produktinformation".
någon sådan bilaga har jag inte fått.
(vad står det i den bilagan?)

hur ska man våga skriva under på att man godkänner ett avtal man inte får en chans att läsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoooN:

Fick hem avtalet som ska skrivas på idag.
dock är det en olustig detalj.

på "Tele2s exemplar" så har jag sida 1 och 2 av 2.
på "Kundens exemplar" så har jag sida 1 och 2 av 4.
(vad står det på sida 3 o 4 som jag inte fått?)

och det står att: Jag och Tele2 har denna dag [Datum] träffat avtal avseende produkter och tjänster specificerade i underbilagan "Produktinformation".
någon sådan bilaga har jag inte fått.
(vad står det i den bilagan?)

hur ska man våga skriva under på att man godkänner ett avtal man inte får en chans att läsa?

Produktinformation är sida 2, eller har jag missförstått vad du menade?

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av broschi:

Produktinformation är sida 2, eller har jag missförstått vad du menade?

förmodligen helt rätt (jag missade den feta rubriken överst på sidan..)

det förklarar fortfarande inte att jag bara har sida 1 och 2 av 4 (av "kundens exemplar")

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoooN:

förmodligen helt rätt (jag missade den feta rubriken överst på sidan..)

det förklarar fortfarande inte att jag bara har sida 1 och 2 av 4 (av "kundens exemplar")

Jag har också bara 2 sidor av 4, men det måste vara något mer, så som kreditupplysning eller något liknande.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Skrivet av SoooN:

förmodligen helt rätt (jag missade den feta rubriken överst på sidan..)

det förklarar fortfarande inte att jag bara har sida 1 och 2 av 4 (av "kundens exemplar")

Skrivet av broschi:

Jag har också bara 2 sidor av 4, men det måste vara något mer, så som kreditupplysning eller något liknande.

Låter väldigt slarvigt av de som skickade ut (NetOnNet?). Men men - sida 3 och 4 är själva avtalet från tele2, titeln är "Abonnemangsvillkor mobiltjänster privat - Tele2" daterat som "Gäller fr o m 2017-04-20".

Ser lika dan ut som https://www.tele2.se/globalassets/pdf-er/tres0423050_abonnema... efter att ha kollat ett par kolumnbrytningar, men no promises
Det här borde dock stå specificerat på sida 1 på era avtal? På min står det iallafall att Abonnemangsvillkoren är en inkluderad bilaga och utgör del av avtalet.

Skickades från m.sweclockers.com

la till punkt om sida 1
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Inte fått något presentkort.
Har accepterat erbjudandet iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte fått något presentkort.
Har accepterat erbjudandet iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla skräpposten, mitt hamnade där.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SoooN:

Kolla skräpposten, mitt hamnade där.

Trodde de skulle skicka ett fysiskt.
Om den hamnade i skräpposten har mer än 14 dagar gått...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Man var tvungen att betala 340kr när man hämtade paketet på posten, så kunde tyvärr inte använda presentkortet de skickade ut som kompensation...

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk

@Potatissallad: Ett tips för framtiden är att ta namnet på personen ifråga eller spela in samtalet.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

så när ska man säga upp abonnemanget ? har skrivit på och skickat iväg avtalet idag,

Permalänk

Jag kunde inte genomföra köpet igen med mitt tillgodokort, så jag fick tacka nej.

Lite synd.

Permalänk
Skrivet av AdAm25:

så när ska man säga upp abonnemanget ? har skrivit på och skickat iväg avtalet idag,

Jag fick mina mobiler från Netonnet igår, fick inte simkorten dock. Frågan är om man kan ringa Tele2 och säga upp abonnemangen redan, de nya numrena står ju i avtalet i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com